Tärkeät asiat synnytyksessä

What?

Salon aluesairaalan synnytysosaston kohtalosta käydään taas keskustelua.

Tyypillisimmät perusteet synnytysosaston säilyttämisen puolesta ovat mahdollisuus "luonnolliseen" ja "kodinomaiseen" synnytykseen pienessä yksikössä, ja että Salo "ansaitsee" synnytyssairaalan. Tuskin kukaan kysyy mitä infrastruktuurin saattaminen nykyajan vaatimalle tasolle saa maksaa.

Onko todella niin että ainoa asia mitä kansalaiset arvostavat synnytyssairaalassa on että synnyttäjän toiveet ja tunteet otetaan mahdollisimmat kattavasti huomioon - eikä mitään painoarvoa ole sillä mikä on yksikön mahdollisuus tarjota palveluita niissä tilanteissa kun jotain menee mönkään?

Sitäkö kaikki haluaa: lämpimän ammeen, jonkun hieromaan selkää ja ojentamaan viinirypäleitä synnytysdivaanille? Aikun se olis mukavaa. Ne semmoset hätätilanteet sattuu aina vaan joillekin muille, eikä koske minua.

Eikö KUKAAN potentiaalinen synnyttäjä (tai synnyttäjän perheenjäsen) näe asiaa siltä kantilta että mitäs jos minulle/minun vaimolle sattuu jotain, mikä on hoitopaikan kyky hoitaa asiaa?

1

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veroja vielä maksava

Niinpä. Valtakunnallisesti ollaan tekemässä asetuspohjaista sännöstöä miten mm. synnytystoiminta pitää järjestää tulevaisuudessa. Asetus on lausuntokierroksella ja tulee säädettäväksi tämän vuoden aikana. Salon ja monen muun pienemmän yksin kannalta siinä on kaksi oleellista kohtaa. Synnytyksiä pitäisi olla vähintään n. 1000/vuosi, jotta tietotaito pysysisi yllä. Lisäksi paikalla pitää olla jatkuvasti porukkaa, joka kykenee välittömään hätäsektioon (leikkaussalihoitajat, nukutuslääkäri, gynekologi). Sen lisäksi pitää olla koko ajan vähintään puolen tunnin vara-ajalla lastenlääkäri saatavissa paikalle.

Päivystykset voidaan saada pystyyn rahalla, mutta sitä ei näytöä nyt olevan kovin paljon tarjolla etenkään Salon seudulla. Esim. Rovaniemellä lastenlääkärin käypä hinta on 5000 euroa viikonlopusta. Luulisi, että koko ajan paikalla olemisesta joutuu maksamaan vielä enemmän. Synnyttäjien määrän lisääminen on sitten jo vaikeampaa, kun mm. synnytyspaikkojen lakkauttamisen vastustajien yksi huoli on välimatkojen piteneminen. Miten voi esittää seuraavaan hengenvetoon, että houkutellaan synnyttäjiä lisää muualta?

Turun seudulla suunnittelevat parhaillaan sekä TYKS:n että Salon sairaaloiden tilojen rakentamista ja remontoimista. Sitä varten pitää ottaa huomioon kaikki tiedossa olevat asiaan vaikuttavat seikat. Tekeillä oleva uusi säännöstö on sellainen mitä suurimmassa määrin ja poliittisten päättäjien, kuntien edustajien on otettava kantaa, miten se hoidetaan ja perusteltava mielipiteensä. Nyt kuitenkin puhutaan vain asian vierestä ja esitetän hurskaita toiveita, ei tosiasioita, ja syyllistetään vastuullisesti toimivia virkamiehiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4164
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      96
      3587
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3309
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2830
    5. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2309
    6. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2248
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2042
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      20
      1554
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      12
      1500
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      32
      1486
    Aihe