Kaksosia odotetaan syntyviksi, ei tiedetä sukupuolia mutta tyttöjä aavistellaan. Meillä on ongelmana se, että olisiko nimien kirjoitusasu parempi olla lyhyt- vai pitkävokaalinen? Nimet lausutaan kuitenkin pitkällä vokaalilla. Sukunimi tulee isältä ja se on suomenkielinen. Ongelma on siinä, että minä olen äidinkieleltäni ruotsinkielinen. Eli jos tytöt on nyt vaikka Iisa ja Liina Mattila, niin ihmisethän ei osaa edes _epäillä_ että lapset mahdollisesti on ruotsinkielisiä? Eli olisiko siis parempi ihan siitä syystä kirjoittaa Isa ja Lina? Olen jopa pohtinut sitä, että tytöt saisivat minun sukunimeni, mihin mieheni ei tietenkään suostuisi. Haluaisin kuitenkin kovasti, että tyttöjen ruotsinkielisyys "näkyisi" jotenkin. Kotikielenä meillä on ruotsi, koska mies sitä osaa sitä lähes äidinkielenveroisesti, ja koska minulle suomen puhuminen on hankalampaa kuin hänelle ruotsin puhuminen. Eli näillä näkymin myös mieheni puhuisi tytöille ruotsia, mikä olisi tietysti helpompaa kaikkien kannalta. Joten mitä tehdä? Tuntuu että monesti suomenkieliset valitsevat ruotsinkielisen kirjoitusasun ihan hienostelumielessä ilman perusteita, ja pelkän lapsen nimen perusteella vanhemmat saatetaan leimata hörhöiksi. Toisaalta sitten esim Saara Lindgren ei ole ollenkaan outo tai erikoisuudentavoittelunimi ruotsinkielisten mielestä.
Kysymys kuuluu siis: KAKSI IITÄ VAI YKSI II?
Isa ja Lina vai Iisa ja Liina?
8
251
Vastaukset
- joku...
Mun mielestä Isa ja Lina ovat ihan eri nimiä kuin Iisa ja Liina. Jos kuitenkin lausutaan pitkällä vokaalilla saa aina korjata miten kirjoitetaan... Juttelepa miehesi kanssa siitä sukunimestä ja mieti sitten uudestaan.
- ....
Suosittelen Miisa ja Liina.
- mienvaandff
Isa ja Lina!
- Petunia4
Ehdottomasti Isa ja Lina!
Täytyy kyllä sanoa että jokaisen vanhemman tulisi puhua lapselleen äidinkieltä, oli se mikä hyvänsä, mutta nuo nimet ovat ihanat juuri noin! - -------------
kannattaa opettaa kaksikielisiksi lapset!! Itse olen ikuisesti katkera, ettei isäni puhunut minulle ruotsia, vaikka onkin ruotsinkielinen....
- ystävyydellä
Älä laita Liinaa tai edes Linaa nimeksi, koska lapsesi tulee takuulla toisten lasten suussa pöytäliinaksi...
- PirkkoPaavali
Me suomalaiset ollaan ehkä maailman kateellisinta porukkaa, kellään ei saisi olla mitään hienompaa tai erikoisempaa kuin muilla, tai heti ollaan haukkumassa. Eri asia ovat toki Finnairin pomojen jättisuuret optiot tms. jotka toki ovat oikeasti haukkumisen arvoisia, eivätkä niitä vastustavat ole kateellisia vaan ainoastaan toivovat jonkinlaista järjenkäyttöä tällaisissa asioissa.
Tarkoitan siis ihan tavallisia suomalaisia ja tätä ns. naapurikateutta. Mieheni Audi seisoi lomamatkamme ajan hänen vanhempiensa pihassa, ja jo ensimmäisenä päivänä mieheni äiti kuuli naapureiden puhuvan omalla pihallaan:
"Mitähän nuokin luulee olevansa, tavallisilla eläkeläisillä tuollainen auto. Kamalaa hienostelua! Miten noillakin on muka tuollaiseen varaa."
Kyseessä siis mieheni työauto, käytettynä ostettu lähes kymmenen vuotta vanha mutta siisti ja hyvin pidetty musta Audi A6.
Ennen kuin edes palasimme lomalta, olivat samaiset naapurit vaihtaneet autonsa Audi A6:n - mutta huomattavasti uudempaan ja kalliimpaan kuin meidän. Mahtoi sitten hatuttaa, kun palasimme lomalta, pakkasimme kaksi tenavaamme autoon ja lähdimme ajamaan toiselle puolelle Suomea.
Nyt kyseinen pariskunta on kuulemma koko naapuruston puheenaiheena: "Miten noillakin eläkeläisillä muka on varaa tuollaiseen autoon?"
Itse olen kokenut tätä nimilässytystä myös. Oma nimeni on Nina, sukunimi suomalainen, eikä kyse ole ollut mistään erikoisuuden tavoittelusta vaan äitini ruotsalaisista ja isäni venäläisistä sukujuurista. Molemmilla vanhemmilla kuitenkin toki suomalaiset sukunimet, joten aina sai pienellä maalaispaikkakunnalla asuessa kuulla että "miksei sulla oo normaalia nimeä niinku Niina?" Silti en missään tapauksessa olisi halunnut olla Niina. Kamala nimi.
Eli antakaa lapsillenne juuri sellaiset nimet kuin haluatte! Kyllä me suomalaiset aina jotain kateuden aihetta keksimme joka tapauksessa... - teiniäiti95
Isa ja Lina,koska voihan tyttöjä sitten kutsua Iisaksi ja Liinaksi :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse824627Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1763627Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.642070Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.781268- 1291132
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1441069- 49979
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä26891