Kammiolisälyönnit

kuolokokorjaa?

Olen 30-vuotias nainen. Kärsin suunnattomasti sydämen kammioperäisistä lisälyönneistä. Niitä on tällä hetkellä noin joka viides lyönti. Ajoittain ne saattavat olla viikkojakin pois ja sitten tulevat taas esim. viikon ajan niin, että saattaa pahimmillaan olla joka toinen lisälyönti. Sydäntä on tutkittu sen verran kuin sitä kaiketi voi (holter, rasitus ekg, ultra )ja kyseessä on lääkärien mukaan vaarattomat, yksittäiset kammioperäiset lisälyönnit. Aiheuttajaksi minulle kaupataan aina ahdistusta.

On totta, että kärsin jonkin verran ahdistuksesta, erityisesti sairaudenpelosta. Mutta silti minun on vaikea uskoa, että kyseessä olisi vain ahdistusoire, koska ahdistus ei vaihtele olleenkaan samalla lailla kuin rytmihäiriöt. Laskemalla pulssia ja tarkkailemalla sydäntä ajan itseni tosin aina melkoiseen kuolemanpelkoon. Eikä tarvitse tarkkaillakaan, sydäntuntemukset ovat niin voimakkaat. Onko täällä muita, joilla olisi kokemusta erittäin runsaista kammiolisälyönneistä? MIstä teille on löytynyt apu? Miten saatte rauhoitettua itsenne? Itselläni betasalpaajat eivät vähennä lisälyöntejä vaan päinvastoin lisäävät niitä.

9

877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kammiovärinä

tuskinpa ne nyt ihan vaarattomia on .
      mulla ne johtui liian paksusta verestä
      uskoisin että marevan voisi auttaa tai kannattais kokeilla ainakii ,mutta
      miten saat lääkärin uskomaan se onkin vaikeampi juttu

• ap

Miten sulla todettiin, että johtuivat verestä? Kuinka paljon sulla oli kammiolisäreitä?

• hemoglobiinii

kuinka paksua on liian paksu veri?

• h...

Mulla on näitä lisäreitä ja hb on ollut ajoittain alle 90, että en tiedä lisäiskö anemiakin näitä.
        Liian vähäinen nesteen saanti voi kuulemma myös vaikuttaa. pitää juoda vettä tarpeeksi.
        Mulla vaikuttaa myös kahvin juonti ja hormonikierto ja liian vähäinen uni, sekä tuntuvat olevan yhteydessä myös refluksivaivaan, kun se on pahempana, niin rytmihäiriötkin on.

En ole kuitenkaan jaksanut seurailla lisäreitä enää aikoihin sen kummemmin. Tunnen kyllä, jos niitä tulee enemmän, mutta yskäisen pari kertaa ja taas katoavat, enkä mieti asiaa sen enempää.
        Pari vuotta sitten vielä välillä panikoin, mutta kaikkeen näköjään tottuu.

• liianpaksuverihehehe

Nyt tuli sellanen höpöhöpöjuttu että ei paremmasta väliä hehehehe

• RhythmAndBlues

Vaarattomia rytmihäiriöitä on n. joka kolmannella. Jos sulla olisi vaarallisia rytmihäiriöitä, olisit jo arkussa tai tehohoidossa.

Rytmäreitä tulee, jos niihin on taipuvainen. Stressi, väsymys, jännitys, kahvi, alkoholi, nikotiini jne pistää vähän ylimääräisiä kierroksia. Mulla alkaa usein kohtaus jos käyn jossain vauhdikkaassa huvipuistolaitteessa, eli ihan normaali terve jännitys aiheuttaa. Formulakisojakin katsoessa joskus kun Kimillä on jännät paikat niin saattaa alkaa lumpsumaan.

Rytmihäiriöissä on yksi inha puoli. Ne aiheuttaa huolestumista. Onhan se kuitenkin elintärkeä vempele. Kun tunnet lisälyönnin, alat heti hermoilemaan sitä. No, hermoilu pahentaa rytmihäiriöitä. Sitten kun hermoilet, niin sun hengitys alkaa muuttua tiheämmäksi ja epäsäännölliseksi. No, sekin pahentaa rytmihäiriöitä. Ja kun rytmihäiriöt pahenee, niin olokin pahenee, ja hermoilu, ja hyperventilointi.

Kun yksittäinen muljaus tuntuu, niin vaikka vähän alat hermoilemaan, niin vahdi hengitystäs. Yritä pitää se rauhallisena ja tasaisena. Hengität aika syvään hitaasti pallealihaksilla ja rennosti annat tulla omalla painollaan ilmat ulos. Pieni tauko, ja taas rento sisäänhengitys ja omalla painolla uloshengitys (norm. 12-16/min). Vähän päästä huomaat kuinka se raskas tunne sun rinnassa ja ylävatsalla alkaa helpottaa. Yksittäisiä muljauksia saattaa edelleen tulla sillointällöin, mutta älä luovuta kesken. Jatkat vaan rauhallista hengittelyä. Kun on hermostunut, niin ei edes huomaa hyperventiloivansa. Mutta kun oppii sen tunnistamaan, ja välttämään, niin pystyy pitämään pahat kohtaukset ja siihen liittyvän kuolemanpelon pois.

Mun ensimmäinen kohtaus oli aika rankka. Oltiin työmatkalla takaisin kotiinpäin. about 50 km ennen kotia alkoi lumpsuttamaan. Olin varma että nyt on jotain hengenvaarallista meneillään. Tietämättäni pahensin rytmäreitä hermoilemalla ja hyperventiloimalla. Oli tuskallinen automatka kun tuntui että ei ikinä päästä perille. Rintaa puristi, heikotti niin että oli taju lähteä. Kädet, jalat ja naama ihan puutuneita. Sitten vihdoin päästiin perille ja pomo ajoi tk:n kautta. Sydänfilmi näytti vaarattomia kammiolisälyöntejä. Että näin sitä saa olonsa äärimmäisen tuskalliseksi, kun antaa peloille periksi. Tarpeeksi foobiseksi kun menee, niin ei tarvii tuntea kuin pieni lihasnykäys tai kivuntuikkaus rinnassa, niin jo vain taas mennään kohti pelkojen helvettiä.

Rytmihäiriöihmisellä on muutama asia mitkä vaatii tarkempaa huomiota:

1. kalium-natrium tasapaino. Perussuola pois ja Pan-suola tilalle.
      2. Magnesium -lisä. Ruoasta saadaan n. 50-70% tarvittavasta määrästä.
      3. Omega3/omega6 -suhde. Kalaöljykapselit päivittäiseen käyttöön.
      4. Nikotiini. Pois.
      5. Kahvi. Pois, tai vähemmälle.
      6. Energiajuomat. Pois. Täysin turhaa kuraa.
      7. Valvominen, unenlaatu. Iltauni tärkein. Patjan/tyynyn kunto. Veto jne.
      8. Niska-hartiaseudun ongelmat
      9. Vatsan/suoliston kunto (stressivatsa, refluksi, lakt.int....)
      10. Talousasiat, velat, palkka jne
      11. Huoneilman laatu
      12. Melusaaste... jne.

Lista on pidempi, mutta tuossa nyt ne mitkä tuli nyt äkkiä mieleen. Eli rytmäreiden aiheuttajia on elämässä mukava lista. Siitä on sitten yksitellen asiallista lähteä karsimaan pois niitä mitä nyt pystyy. Ja osankin jos pystyy hanskaamaan niin se voi jo riittää.

Ja lopeta se pulssin mittaaminen ja sykkeen kuulostelu. Sydän on kuitenkin kestävä ja vahva peli, että ei se niinvaan pysähdy, vaikka olisikin välillä vähän käyntihäiriöitä.

• koklaa.

Kokeile orapihlajauutetta.

• Rela2

Hei, kirjoituksesi tuntui niin tutulta, että päätin vastata. Minulla kyseinen vaiva alkoi viikko sitten. Aina on ollut satunnaisia kammioperäisiä lisälyntejä, mutta nyt viikon niin voimakkaita, että jouduin polille tarkkailuun. Itsekkin pelästyin.

Minulla on normaali pulssi ja kun otin Propralia(beetasalpaaja) hidasti entisestään pulssia, joilloin tuntui että lisälynnit vain kasvoivat. Sain lääkkeeksi Bisoproact 2,5 mg, joka myös on beetasalpaaja, mutta toimii toisella tavalla kuin Propral. Olen vasta muutaman tabletin syönyt, joten kokemusta ei sen kummemmin ole, mutta paremmalta tuntuu.

Ensisijainen omatoiminta on lopettaa kokonaan kahvin, alkoholin ja tupakan nauttinen. Jos nuo jättää pois, niin uskon vaivat helpottavan paljonkin. Itselleni tuo viimeinen aine on vaikein päästä eroon.

Kotona levätessä on paljon parempi olo, mutta heti töissä stressi ja kiire pistää rytmin sekaisin. Nyt sain viikon sairasloman, ja lopetan kahvin juonnin, joka minulla onkin ollut liiallista.

• Rytmäri

Jännä sattuma!

Täältä löytyy kolmekymppinen mies, jolle kammiolisärit tulivat 25 ikävuoden jälkeen. Välillä jäävät pois ja sitten taas palaavat. Nyt oli melkein vuosi ilman, kunnes reilu viikko sitten alkoi tulla hieman erilaiselta tuntuvia vahvoja muljahduksia, jopa 10 sekunnin välein. 1.25mg Emconcoria rauhoittaa ne yli päiväksi, mutta palaavat taas töissä istuessa.

Aikanaan on tehty muutama holter, rasitustesti, sydämen ultra ja röntgen. Mitään vikaa ei ole löytynyt. Itseäni mietityttää, voisiko melko korkeaksi nousseella hemoglobiinilla (163) olla mitään tekemistä asian kanssa.

Suosittelen kaikkia rytmäreistä kärsiviä kokeilemaan E-EPA kalaöljyä. Yli 1500mg päivässä sai aikanaan lisärit täysin kuriin. Kun E-EPA:n lopetti, palasivat ne viikon sisällä. Ja taas E-EPA:n kanssa katosivat noin viikon aikana. Asiaa on myös tutkittu Japanissa ja yhteys on selvä.

Tsemppiä kaikille - vaiva on ilkeä, muttei toivottavasti vaarallinen! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      169
      12833
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      154
      5458
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4780
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3689
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2788
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      120
      1955
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      111
      1706
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      366
      1638
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      108
      1538
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1471
    Aihe