Pärnu-Riika?

Arkajalka_20

Tarkoitus olisi veneillä ensi kesänä mm. Pärnusta Riikaan. Onko kellään kokemuksia yöpymispaikoista tuolla välillä? Hitaalla veneellä matka ei mene päivässä ja yöaikaan lahdella ei kuulemma kannata ajella, kun kalaverkkoja on todella paljon.

6

572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+19
      • Arkajalka_20

        Suurkiitos näistä!


    • Saarenmaal käyny

      Iso saavutus on jo, kun pääsee Suomesta Pärnuun asti ! Suomenlahden ylitys tosi paskamainen Väinämeri Hiidenmaan ja Saarenmaan itäpuolilla. Riianlahti kannattanee mennä lähellä rantaa ellei tule yllätyksiä. (edellinen koskee lähinnä meitä moottoriveneilijöitä). Ja ei missään nimessä kannata salmissa mennä väylien ulkopuolelle !!!

      • Ruhnu

        Olet oikeassa siinä, että kysymyksen asettelussa olisi ollut syytä selvittää onko kyseessa moottorivene vai purkkari.

        Purjeveneellä retkeillessä aikataulu ja satamien tarve ovat varmaankin erilaiset eivätkä avoimet selät ole yleensä "paskamaisia". Omalla perhepurjehduksella mentiin Hangosta Muhun salmeen. Pärnun ja Riikan välille riitti yksi yöpymissatama: Ruhnu. Netistä löytyy kuvia ja satamatietoja.

        Muutamia väistettäviä kalanpyydyksiä oli Pärnun ja Ruhnun välisellä alueella, ei juuri muualla. Yöpurjehduksessa Riian lahdella ei ollut ongelmia. Kotimatka seilattiin Gotlannin kautta.


      • Arkajalka_20
        Ruhnu kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, että kysymyksen asettelussa olisi ollut syytä selvittää onko kyseessa moottorivene vai purkkari.

        Purjeveneellä retkeillessä aikataulu ja satamien tarve ovat varmaankin erilaiset eivätkä avoimet selät ole yleensä "paskamaisia". Omalla perhepurjehduksella mentiin Hangosta Muhun salmeen. Pärnun ja Riikan välille riitti yksi yöpymissatama: Ruhnu. Netistä löytyy kuvia ja satamatietoja.

        Muutamia väistettäviä kalanpyydyksiä oli Pärnun ja Ruhnun välisellä alueella, ei juuri muualla. Yöpurjehduksessa Riian lahdella ei ollut ongelmia. Kotimatka seilattiin Gotlannin kautta.

        "kysymyksen asettelussa olisi ollut syytä selvittää onko kyseessa moottorivene vai purkkari."

        Niin. Kysymyksen asettelussa ei otettu mitään kantaa tuohon venetyyppiin, koska ainoa asiaan vaikuttava tekijä on tällä kertaa hitaus, eli nykyisellä paatilla ei ehdi yhden päivänvalon aikana tuollaista matkaa taittamaan. Lähinnä pelkään kuulopuheitten perusteella ajella pimeässä Riian lahdella, kun kuulemma kalaverkkoja on pitkin poikin ja osa lähes merkkaamattomia. Viroon sinällään olen ajellut sekä moottori- että purjeveneellä vuosien mittaan lukuisia kertoja eri paikoista, joten avovesi sinällään ei hirvitä yhtään, mutta se ei ollut tässä se pointti. Kelien mukaan kun ajelee, niin aina pärjää.


      • Jotain tietoa
        Arkajalka_20 kirjoitti:

        "kysymyksen asettelussa olisi ollut syytä selvittää onko kyseessa moottorivene vai purkkari."

        Niin. Kysymyksen asettelussa ei otettu mitään kantaa tuohon venetyyppiin, koska ainoa asiaan vaikuttava tekijä on tällä kertaa hitaus, eli nykyisellä paatilla ei ehdi yhden päivänvalon aikana tuollaista matkaa taittamaan. Lähinnä pelkään kuulopuheitten perusteella ajella pimeässä Riian lahdella, kun kuulemma kalaverkkoja on pitkin poikin ja osa lähes merkkaamattomia. Viroon sinällään olen ajellut sekä moottori- että purjeveneellä vuosien mittaan lukuisia kertoja eri paikoista, joten avovesi sinällään ei hirvitä yhtään, mutta se ei ollut tässä se pointti. Kelien mukaan kun ajelee, niin aina pärjää.

        Matkaa näyttäisi olevan noin 100 mpk. Viron puolella on käsittääkseni vain kaksi vierassatamaa, Kihnu ja Ruhnu. Kihnu on sinänsä ihan kohtuullinen paikka, mutta se ei paljoa lyhennä seuraavaa päivämatkaa. Ruhnu on saarena ja satamana mielestäni mukavampi, ja päivämatkat pysyvät kohtuullisina - varsinkin suhteutettuna siihen, että jo Pärnuun mennessä joudutte tekemään suhteellisen pitkiä osuuksia. Toisaalta Ruhnu voisi olla luontevampaa jättää paluumatkalle. Latvian rannikolla Viron rajan ja Riian välillä olevista satamista meillä ei ole (vielä) kokemuksia, mutta käsittääkseni siellä on ihan asiallisia vierassatamia.

        Kalaverkkojen ja varsinkin niiden merkitsemisen suhteen en huomannut pari vuotta sitten mitään erityistä ongelmaa. Olisivatko kalastajat oppineet kantapään kautta, että merkitsemättömät pyydykset vaurioituvat ohikulkevista veneistä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1070
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      948
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      807
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      86
      733
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      627
    7. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      539
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      36
      536
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      515
    10. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      492
    Aihe