Olen monesti aika ahdistunut pitkinä pääsiäispyhinä. Mistä pitäisi muka iloita pääsiäisaamuna? Siitäkö että yksi ihminen, jonka isän sanotaan olevan jumala, on isän vaatimuksesta kidutettu kuoliaaksi?
Mistä sinä iloitsetä pääsiäisaamuna?
18
102
Vastaukset
- ex vl
Itse en käy kirkossa pääsiäisenä. Muulloin saatan käydä. Kristinuskon perustarina on erittäin raaka ja julma. Ja sitä pitäisi sitten vielä ihailla...
- Mitä ihailemista ?
Kristinusko perustuu verenvuodatukselle, pahoinpitelyille ja kuolemalle. Sen tunnuksenakin on hitaasti kiduttava murhaamislaite.
- Knowledge Calling
Uskontojen tarinoilla ei ole mitään rationaalisia selityksiä. Mitä paremmat tiedot on asioista niin sitä vähemmän tarvitaan uskonnollisia selityksiä. Tietämättömyys on uskontojen syy.
- Ihan älytöntä
Noitten varajeesuksien ristiin naulitsemis näytelmät pitkin kaupunkeja ällöttää minua. Sairasta ja teennäistä.
- Mihin?
Ihan älytöntä kirjoitti:
Noitten varajeesuksien ristiin naulitsemis näytelmät pitkin kaupunkeja ällöttää minua. Sairasta ja teennäistä.
Mihin isä-jumala tarvitsee poika-uhrin?
http://freepathways.wordpress.com/2011/04/21/pojan-paasiainen/ - 1+9
Mihin? kirjoitti:
Mihin isä-jumala tarvitsee poika-uhrin?
http://freepathways.wordpress.com/2011/04/21/pojan-paasiainen/Koska kristinusko on yksijumalainen, ja Jeesus on osa isä-jumalaa, joten isä-jumala uhraa osan itseään itselleen.
Aika absurdia. :) - Siis mitä?
1+9 kirjoitti:
Koska kristinusko on yksijumalainen, ja Jeesus on osa isä-jumalaa, joten isä-jumala uhraa osan itseään itselleen.
Aika absurdia. :)Jumala antoi uhrin itselleen -kö?
- Iloitsen siitä
ettei tartte herätä aikaisin kellon pärinään. On vapaaa päivä.
- ymmyrkäinen
Joo, olen kaikkien aikaisempien kommentoijien kanssa yhtä mieltä, että pääsiäinen ei ole ilojuhla. Kuitenkin unohditte kaikkisen, kuinka tämä kuoliaaksi kidutettu nousikin sitten haudastaan salaa ja käyskenteli lähitienoilla omiensa lähettyvillä.
Pääsiäisen sanomassahan on kohokohtana voitto kuolemasta. Mutta mitä varten enää tarvitsee juhlia voittoa kuolemasta, kun samankaltaista ei tapahdu enää.
Tietysti nämä juhla-ajat ovat lomaa työn raskaan raatajille. Sellaisissa maissa, joissa ei juhlita pääiäistä kuoleman voittajaa, juhlitaan aivan muuta.
Voimme sanoa, ettei kuolemasta ole saatu vielä voittoa. Vasta sitten, kun kuolleet on taas eläviä, voidaan puhua kuoleman votosta.
Mutta tällä hetkellä on vain syntymää ja kuolemaa.
Olen pohtinut paljon sitä, että onko mitään järjen hiventäkään alkaa kaikkia kuolleita luomaan entisiksi, koska se ei onnistu kuitenkaan siinä mielessä, että on eri ikäisinä kuolleita. Tuskin kukaan haluaa nousta kuolleista 80 vuoden raihnaisena, jollainen hän oli kuollessaan.
Varmaan on niin, että kaikki muutetaan 18 vuotiaan näköiseksi.
Tämä kuoleman voitto on niin älytön juttu, että oikein risoo sitä pohtia.- Valinnan vapaus
"Varmaan on niin, että kaikki muutetaan 18 vuotiaan näköiseksi."
Minusta sekin olisi tyhmää. Itse en haluaisi viettää ikuisuutta 18-vuotiaana minänä. Se oli vaikeaa aikaa mulla.
Kuoleman jälkeen pitäisi saada valita että minkä ikäisenä haluaa olla taivaassa.
- Itse siksi
Sanottuaan pääsiäisaamuna on ainakin "muna" sanottuna. Muni munat kirjavaiset.. se laulu menikään.
"Kirkoissa korostetaan Christo pro nobis -ajattelua, eli Kristus meidän puolestamme. Tämä liitetään kummalliseen sovitusoppiin; Jumala 'tappoi' itsensä ihmisessä, jotta ihminen joka 'turvautuu' tuohon veritekoon, pelastuisi. Tämä logiikka ei järjelle eikä tunteelle avaudu"(Lainaus netistä)- ratiritirallaa
Eppäilen go on kirjoitti:
Piano on parempi kuin kitara
http://www.youtube.com/watch?v=W_ofjgoS-PkErkki Reinkainen halusi poistaa fundamentalisimia. Lasten toivekonsertti.. vai mikä se olikaan aina la-aamuisin.. sitä kuunneltiin 1980-luvulla, vaikka olisi rummut lyöneet, kuten marsseissa. http://www.youtube.com/watch?v=iiyw7scWSzA&feature=related
- setä a-munanen
Aloituksen otsikossa kahden viimeisen sanan viimeiset kirjaimet ovat .."setä" ja .."muna"
- Ilon aihetta!
No sen murhaamisen ja kidutuksen seurauksena Jumala pystyy antamaan sinulle kuoleman jälkeen ikuisen elämän. On kai se sentään jotian parempaa kuin jääminen matojen ruuaksi hautaan? Iloitkaamme siitä.
- Brita Kajsa
Iloitse siitä, että sinunkin syntisi on sovitettu.
Ole rehellinen epäilijä, pääsiäiseen ja tähän meidän muna-kulttuuriin viittaan sen verran: jos sulla on munaa, kysypä rehellisesti Jumalalta kuis tää homma menee....?
Ole sitten kanssa nöyrä kun sulle vastataan, Jumala puhuu tavalla ja toisellakin.
Koitaha jaksella
BK- Brita Kajsalle
Brita kajsalle
"kysypä rehellisesti Jumalalta kuis tää homma menee....?"
Mutta sitten Jobin kansa käymiensä keskustelujen ei Jumala ole kertaakaan puhunut suoraan ihmisolennolle.
Ei se enää puhele. Ei vastaa jos kysyy.
- Sectori1
Kysymyksesi on oikeutettu, ja sanoisin jopa vielä niin, että kristityn kasvun kannalta jopa välttämätön.
Jos pärjäät ilman Jumalaa, voit ohittaa kysymyksen täysin yhdentekevänä. Mutta koska olet sen esittänyt täällä julkisesti, se ei ole sinulle yhdentekevä.
Seuraavana tulee eteen kysymys, pohditko asiaa vakavasti vai haluatko vain kiusata uskovia kysymykselläsi. Se on sinänsä turhaa, koska tärkein pointti on jo mainitsemani asia, se, ettei asia ole sinulle yhdentekevä. Halusin kuitenkin mainita asian, jotta mietit Jumalan motiivien lisäksi myös omia motiivejasi.
Haluan toki ajatella sinusta hyvää, ja näin ollen päättelen sinun olevan kiinnostunut uskon asioista. Itse lähden siitä, että jaan "uskonnot" kahteen. toinen ryhmä on uskonnot, joissa Kristus on keskeinen, ja toinen ryhmä on kaikki muut. Näin siksi, että kaikkia muita uskontoja yhdistää teko-oppi so. ihmimsen tulee tehdä jotakin autuutensa eteen. Kristinusko on Vapahtajan omien sanojen mukaan sellainen, että siltä tieltä ei tyhmäkään eksy.
Jos olet kiinnostunut muista uskonnoista, hae kaikin mokomin tietoa niistä, tutki ja vertaile. Niissä ei välttämättä joudu pohtimaan Jumalan sovitusta itsensä kanssa, mutta aivan varmasti tulee eteen muita asioita.
Jos kristinusko on se, joka sinua kiinnostaa, mutta tuo mainitsemasi asia ei päästä sinua rauhaan, yritän lohduttaa sinua joillakin sanoilla. Joku jo mainitsikin, että kaikkea ei voi ymmärtää, mutta niin ei tietystikään voi vastata jokaiseen kysymykseen. Raamatussa (VT) mainitaan mies nimeltä Job, joka joutui saatanan koeteltavaksi, ja kyseenalaisti Jumalan tarkoitusperät. Jumala ei siitä Jobille suuttunut, ja siis kestää kyllä hyvin, että kyseenalaistamme Hänen tahtonsa, ei Hänen arvovaltansa tai kaikkivaltiutensa siitä miksikään mene.
Jobin kertomus ei selitä pääsisäisajan tapahtumia, mutta lyhyesti sanottuna, tämä asia kulkee punaisena lankana läpi koko Raamatun. Jumalalle kävi selväksi aika pian syntiinlankeemuksen jälkeen, että ihminen on taipuvainen lankeamaan pahan valtaan. Siksi Hän teki pelastussuunnitelman, jotta "yksikään, joka Häneen uskoo, ei hukkuisi, vaan olisi iankaikkinen elämä". Pelastussuunnitelma oli siis olemassa jo aikojen alusta asti, ja se mainitaan eri muodoissa Vanhassa Testamentissa.
Hyvänä esimerkkinä tarkasti toteutetusta pelastussuunnitemasta on tämä yksityiskohta. Joulun lapsi syntyi Betehemissä. Se on paikka, jossa kasvatettiin niitä lampaita, joita uhrattiin pääsiäisenä. Onko se vain sattumaa, jää jokaisen pohdittavaksi.
Miksi sitten piti "yhden ihmisen" ei Jeesuksen kuolla. Meillä on kaksi vaihtoehtoa. Meillä on mahdollisuus noudattaa Jumalan ehdotonta lakia (jota juutalaiset koettavat) tai hyväksyä se, että joudumme rikkomaan sitä. Muita selvitytymisen mahdollisuuksia kristinusko ei anna. Jälkimmäinen vaihtoehto antaa vastauksen sinun kysymykseesi. Puhdas ja synnitön uhrikaritsa piti teurastaa sen vuoksi, että me olemme tehneet syntiä. Kun me sen oikein ymmärrämme, on aihetta iloon koko loppuelämäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 551216
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.911199Tämän päivän puukotusuutinen
Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.171050- 18905
Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet45803Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne112778Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n64732- 13723
- 38619
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..72613