Sosiaalinen ahdistuneisuus - minullako?

sosiaalipelko

Ulkoa päin katsottuna mitään ongelmia ei luulisi olevan.
Olen melko tavallinen tyttö, minulla on ystäviä ja hyvät kotiolot.
Nauran paljon ja osaan pitää hauskaa - vain tietyssä seurassa.
Pikkutytöstä asti olen ollut ujo. Pienenä saatoin vierastaa tuttujakin ihmisiä.
Koulussa jännitin esitelmien pitämistä luokalle, kun taas myöhemmin se muuttui peloksi enkä pitänyt esitelmiä ollenkaan. En voinut viitata tunnilla, päässäni mietin "mitä jos vastaan väärin? Mitä jos joku kommentoi? Nauraa? Miltä ääneni kuulostaa?"

Nykyään arjen normaalit asiat tuottavat välillä vaikeuksia. Bussissa en voi istua normaalisti, mietin kokoajan miltä näytän ulkopuolisen silmin, näen vain tuomitsevia katseita. Joskus tästä syystä käsiäni alkaa hikoiluttaa tai poskia kuumottaa. Sama juttu jos kävelen kaupungilla yksin; tuntuu kuin kaikki katsoisivat ja puhuisivat minusta pahaa. Mietin kävelytyyliäni, miten pidän käsiäni... Sama juttu jos olen vaikka kaverin kanssa ulkona syömässä.

Olen vain kerran ollut työhaastattelussa, se tapahtui ryhmässä. Olin täysin paniikissa. Istuimme pöydän ääressä ja jokainen vuorollaan kertoi itsestään. Puhuessani puheeni katkeili ja änkytin hieman, en edes ajatellut kunnolla mitä sanoin. Olin tulipunainen kasvoilta. Kun muut puhuivat, katsoin vain jalkoihini pää rinnassa, välillä vilkaisin ylös. En halunnut pitää katsekontaktia, halusin vain pois ja äkkiä koko tilanteesta. Aivan sama saisinko työtä, ajattelin silloin. Enkä saanut. Nykyään en edes uskalla hakea töihin missä joudun ihan kunnon haastatteluun.

En uskalla helposti tutustua uusiin ihmisiin. Tuntuu että he vain tuomitsevat.
En todellakaan viihdy suuressa porukassa. Jos olen sellaisessa, vetäydyn usein kuoreeni ja olen hiljainen, menen lukkoon. Vihaan olla huomion keskipisteenä.
Joskus kun puhun jonkun ihmisen kanssa, huomaan kuinka alahuuleni alkaa ns. väpättämään kun hermostun.

Kerran olin kaverini kanssa hänen serkkunsa autokyydissä. Kun tulimme autosta pois, tuntui kuin olisin saanut jonkinlaisen kohtauksen. Käteni tärisivät ja tuo edellä mainittu huuli juttu muistaakseni tapahtui myös silloin.

Luin sosiaalisesta ahdistuneisuushäiriöstä ja vousin jopa vannoa että minulla se on. En uskalla mennä diagnosoitavaksi..

Neuvoja?

15

2475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelkoa päin!!

Moikka vaan! Siis sullahan on ongelmana sosiaalisten tilanteiden pelko mistä kärsit - ihan niin kuin moni muukin. Ongelman yleisyyttä ei tiedetä, kun siihen liittyy asianomaisilla häpeä ja pelon salaaminen.
      Hanki apua, lääkitys ja terapiaa. Vaiva katoaa itsestään vain n. 10-20 prosentilla ja saattaa vain paheta iän myötä. Jos sulla jalka katkeaa niin miten toimit? Menet lääkäriin, josta saat apua ja ihan samalla tavalla toimit tässäkin mielen toimintahäiriössä. Lääkäreillä tulee liukuhihnalla päivittäin ihmisiä, joilla vaivoja laidasta laitaan, kyllä ne tietää jo nykyään mistä on kyse ja pätevän lääkärin pitäs osata suhtautua vakavasti näihin yläpään vaivoihinkin. Sosiaalisten tilanteiden pelko on hoitamattomana jo ihan tarpeeksi ajanut kansaa päihteisiin ja ennenaikaiselle eläkkeelle.

• nuppu sika

Minulta tuomonen korjjaatu KERRALA ja ihan itesttään 15-vuotisena, "kahviukuppineurroosi" vasta 20-vuotisena.

Lahja Eskelinen

• 260

Miten vanha olet? Itsellänikin oli nuorempana samanlainen ongelma mutta siinä vaan ajattelin että jos ihmiset ajattelevat minusta pahaa joten sen takia en puhunut nuorempana paljoa ja jouduin videopeliriippuvuuteensen takia mutta nyt 21 vuoden iässä olen päässyt eroon siitä ja olen taas alkanut sosialisoitumaan eli tuo sosiaalisuus pelko voi parantua itsestää jos vain rohkaistuu

• jännäri

Aloittajan kirjoitus on lähes sama kuin omani! Itse kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta hirveästi. Hikoilen, punastelen ja ahdistun sosiaalisissa tilanteissa aivan väsyksiin asti. Olen 21-vuotias opiskelija. Minulla on melko paljon kavereita ja minua pidetään itsevarmana. Olen kuitenkin sisältä kuin pieni nurkassa tärisevä hiiri välillä. Aina en.
      Ajattelen juuri samalla tavalla: miltä näytän muiden silmissä? He varmasti puhuvat minusta pahaa? jne.
      Oma itsekriittisyyteni on ajanut minut tähän tilanteeseen. Kuvittelen muiden ajattelevan minusta samalla tavalla kuin itse ajattelen itsestäni. Huonoon itseluottamukseeni ja itsekriittisyyteeni syynä on ainakin se, että minua kiusattiin koulussa yhtenä vuonna ja kotona minua ei koskaan juurikaan ole kannustettu tai huomioitu paljon.
      Oma ahdistukseni äityi niin pahaksi, etten enää voinut olla. Päätin hakea apua ongelmaani koulun kautta. Sain hyvän psykologin, jolle pystyin kertomaan todella vapaasti kaikkea. Aluksi sekin jännitti kamalasti, mutta alkuun kirjoitin tapaamisiamme ennen paperille niitä asioita, joita olin miettinyt. Nyt olen aloittamassa psykoterapiaa. Jo tähän mennessä on tilanteeni on helpottanut jonkin verran, ja uskon että helpottaa vielä paljon, kun "oikea" terapia alkaa. Tutkimusten mukaan paras hoito sosiaalisten tilanteiden pelkoon on terapia lääkityksen kanssa.
      Myös "siedätyshoito" kannattaa. Olen altistanut itseni usein tilanteisiin, joissa jännitän, vaikka välillä se on aivan sietämätöntä. Pikkuhiljaa jännitys käy toivottavasti vähän siedettävämmäksi ja hallittavammaksi. Kerro ongelmasta ihmisille, älä jää yksin sen kanssa. Kohtaa pelkosi, vaikka se voi olla ahdistavaa. Mieti syitä sosiaalisten tilanteiden pelollesi. Minua on auttanut hurjasti päiväkirjan kirjoittaminen. Se selkiyttää ajatuksia. Olen ajatellut, että minua ei haittaa, vaikka en kokonaan pääsisi eroon jännityksestä. Jos jännitykseni ja pelkoni vain olisivat inhimillisellä tasolla...

• ellie

Minulla on myös aika varmasti sosiaalisten tilanteiden pelko.. Ennen olin hyvinkin sosiaalinen, ja nautin olla ison ystävämäärän kanssa. Nykyään ahdistuneisuus rajoittaa paljon elämääni, vie paljon voimia kommunikoida ihmisten kanssa, vaikka tietäisinkin että he ovat ystäviäni ja ovat luotettavia. En vaan hallitse asiaa, ja minua hävettää ja hämmentää miten tämä kaikki puhkesi yhtäkkiä. Minut on pahoinpidelty, en ole koskaan surrut asiaa sen enemmin, minut on myös nuorena raiskattu.. olen myös ollut huostaanotettuna, nämä voivat olla johtaneet paljonkin haurauteeni.
      Mutta se on ihmeellisintä kuinka kaikki tämä puhkesi aivan puun takaa. Kannan harteillani valtavaa taakkaa painavista asioista, yritän aina vaan jaksaa olla positiivinen ja pärjätä. Haluan itseni takaisin.
      Kun paha ahdistuskohtaus iskee, en pysty pitämään katsekontaktia ihmisiin, he varmaan ajattelevat että tuijotan heidän rintojaan, mikä lisää häpeääni. En tosiaan ole mikään perverssi!
      Sydän alkaa hakkaamaan, tuntuu että taju lähtee, teke mieli juosta pois tilanteesta, ja sen jälkeen olen aivan voimaton.. Voisin suoraan nukahtaa.

Olen siedättänyt itseäni tilanteilla, nyt olen raskaana joten en voi vetää kännejä turvakseni, joudun kohtaamaan pelkoni suoraan.

On ollut hyviä päiviä, jolloin olen selviytynyt tilanteista hyvin, mutta välillä painajaisten jälkeen tai väsyneenä tulee huono olo ihmisten parissa. Vihaan itseäni tällaisena, koska se ei ole osa luonnettani. Olen koulussa aina pärjännyt, ollut tukioppilaana, suosittu, yhtäkkiä kaikki minussa vaan kuoli. Ajauduin harmaaksi varjoksi, jolla on hyvin paha olla. Tiedän että selviän tästä.

• tuttuajuttua

Tutulta kuulostaa. Itse kärsin myös sosiaalisten tilanteiden pelosta noin 10v. Lopetin yhden koulunkin kesken, kun täytyi pitää esitelmiä sun muita ja silloin tuo sairaus oli minulla todella pahaa luokkaa. Hieman se iän myötä helpotti mutta todella raskasta silti. En ole uskaltanut mennä lääkäriin tai puhua asiasta edes yhtään kenellekään. Vaikka monet sanovatkin ja kirjoittelevat, että rohkeasti vain lääkäriin niin ei se silti ole onnistunut, ei mitenkään, kun pelko on niin paha.

Nyt voin jonkin verran paremmin ja päätinkin tulla ojentamaan muille auttavan käteni. Selailin siis nettiä asian teemoilta 9 viikkoa sitten ja jollain sivulla joku suositteli tämmöistä kun Dr. Thomas A. Richards - Overcoming Social Anxiety Step by Step (Tähän sisältyy siis viikottainen audio terapia sessio ja päivittäin luettava "työkirja"). Päätin kokeilla ja täytyy sanoa, että nyt kun on 9 viikkoa aloituksesta mennyt niin voin kyllä jo paljon paremmin sisältä päin. Vaikka sosiaalisten tilanteiden pelko ei vielä kokonaan olekaan (eikä varmasti vielä pitkään aikaan tulekaan) hävinnyt, niin olo on kuitenkin jo paljon parempi.

Luultavasti terapia kyllä on parempi vaihtoehto niille, joilla on kanttia mennä sitä hakemaan. Itselläni ei ole, mutta tästä kyllä on ollut apua. Jos samanlaisia ihmisiä löytyy kuin minä, että ei uskalla hakea apua mistään, niin suosittelen lämpimästi hankkimaan Overcoming Social Anxiety Step by Step.

• jännäri

Sosiaalisten tilanteiden pelolle on aina luultavasti synnynnäisen taipumuksen lisäksi joku syy/syitä. Ennen en itse osannut ollenkaan sanoa, mistä jännitykseni johtuu, mutta nyt se alkaa olla jo melko selvää. Useat nolauskokemukset ja erittäin huono itseluottamus ja herkkyyteni yhdessä saavat aikaan elämää rajoittavan, erittäin rasittavan oireen, sosiaalisten tilanteiden pelon ja jännityksen. Kannattaa tutustua itseen kunnolla ja miettiä mahdollisia sosiaalista ahdistusta pahentavia asioita. Tsemppiä kaikki kohtalotoverit!

• i'm scared!

Luettuani teidän kertomuksianne saatoin vain huokaista, että onneksi en ole yksin tämän ongelman kanssa!

Pienenä lapsena olin vielä suhteellisen reipas, mutta koulun aloittamisen jälkeen aloin kai jännittää. Minua kiusattiin ja härnättiin, koska olin herkkä ja hyväuskoinen, enkä uskaltanut puolustaa itseäni. Siitä se itseluottamus taisi lähteä murenemaan, enkä ole sitä vieläkään osannut koota.

Toisinaan, hyvinä päivinä, osaan olla hyvinkin rohkea tai ainakin osaan esittää sellaista. Huonoina hetkinä tunnen itseni niin surkeaksi.

Minullakin oli ennen vaikeuksia esim. kävellä yksin kaupungilla. Tarkkailin itseäni koko ajan ja mietin, miltä näytän muiden silmissä. Nyt tuo vaiva on ehkä hieman hellittänyt, mutta olen edelleen ahdistavan tietoinen itsestäni varsinkin vieraammassa seurassa.

Ahdistus ja pelko aiheuttaa kai myös sen, että käyttäytymiseni vieraiden ihmisten seurassa on aivan järjettömän typerää ja kömpelöä. Sanat takertuvat kurkkuun enkä osaa ilmaista itseäni selkeästi. Teen hölmöjä käytännön virheitä, kun ahdistun ja panikoin eri tilanteissa. Yksinkertaisetkin asiat muuttuvat vaikeiksi, kun mieli on pelokas ja epävarma.

Joskus onnistun ja olen iloinen omasta suoriutumisestani sosiaalisessa tilanteessa, mutta useimmiten joudun jännittämään ahdistumiseen ja hurjaan stressaamiseen saakka.

Pahimpana kautena kokeilin lääkitystä, mutta sivuvaikutusten takia päädyin lopettamaan sen.

• vanhempi kammoinen

Apua kannattaa varmasti hakea. Ongelmasi saattavat lievittyä ajan kanssa itsestäänkin, muttaa voi käydä myös niin, että koko elämä menee sos.fobian määräämissä tahdeissa. Kouluterveydenhuolto ja terveyskeskus luultavasti vähättelevät koko asiaa. Jos sinulla suinkin on mahdollisuus, kannattaa varata aika suoraan psykiatrille.

• sosiaalipelkuri

Itselläni on myös sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Nykyään kun elän yksikseni, niin myös kaupungilla tulee liikuttua yksin. Jotenkin tunnen ahdistusta tuolloin ja haluna hoitaa asiani nopeasti, jotta minun ei tarvitsisi kestää enää sitä tilannetta. Voi olla, että ulkopuolisten silmissä käytökseni näyttääkin hätäiseltä. En siis osaa esiintyä rennosti ja kaverini kuittailevatkin jäykästä olemuksestani. Se ei ainakaan rohkaise yhtään.

Töissä tilanne on taas toinen. Siellä olen rento ja ehkä välinpitämätönkin. Tuntuu, että siviilielämän tyyli on kääntynyt työpaikalleni. En enää stressaa suuristä työmääristä tai palavereista, joissa mahdollisesti joutuisin esiintymään. Vai lieneekö tämä ammattitaidon kehittymisen mukanaan tuomaa itsevarmuutta. Jos näin on, niin miksi sitten siviilielämässäni itsevarmuuteni ja rohkeuteni on tipotiessään?

• sosiaalipelkuri

Korjaan sen verran työelämääni liittyvää kommenttia, ettei tulisi väärinkäsityksiä. Vaikka olemukseni onkin renot ja välinpitämätön, niin hoidan kuitenkin työtehtäväni mallikkaasti. Eli hommat tulee kuitenkin tehtyä, vaikkakin rennolla asenteella. Tämän asenteen kun saisin muuhun elämäänkin, niin varmati helpottaisi.

• Know yourself

Sulla on vahva työidentiteetti, mutta "perusidentiteetti" on vielä hukassa ja tunnet itsesi epävarmaksi?

• sosiaalipelkuri
        Know yourself kirjoitti:

Sulla on vahva työidentiteetti, mutta "perusidentiteetti" on vielä hukassa ja tunnet itsesi epävarmaksi?

Kieltämättä tunnen itseni epävarmaksi ja tähän haluan pikaista muutosta. Keskustelutilanteet menevät änkyttämiseksi, koska joudun jatkuvasti miettimään, että osaanko vastata oikealla tavalla vai puhunko asian vierestä. Välillä en saa sanaa suustani lainkaan. Kuten mainitsin, en osaa olla rento. Nämä "oireet" pahenivat puoli vuotta sitten epäonnistuneen parisuhdeviritelmän jälkeen.

• sosfobsos

Joo niin tuttua. Itse kärsiny tuosta jo n. 15v, mukaan on tullu alkoholiongelma ja muitakin päihdeongelmia. Koulut on jääny kesken ja oikeastaan kaikki muukin.

Töitä tein joskus nuorempana kun pakotin itseni väkisin paikalle, työpaikan sain suhteitten kautta ja sekin karisi aika nopeasti juurikin tämän sos. fobian takia, en vain kuulemma ollut tarpeeksi positiivinen, vaikka tein hommani aina hyvin.

Nyt näin yli kolmekymppisenä alkaa jo toivo vähän loppua. Nykyään perus kauppa reissut ja virasto käynnit onnistuu jotenkuten kun on pakko, normaali elämä ei. Töihin ei mitään saumaa. No mutta siinä vähän omaa tarinaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe