lehtikuusen kaato, onko pakko ??

prinzzeezzaa

pihassamme kymmeniä vuosia vanha lehtikuusi, jonka juuristo tosi pinnassa, nurmikon päällä. kuusi on vuosien saatossa kallistunut, on selkeästi vino. onko riski sen kaatumisesta kuinka suuri, onko se pakko kaadattaa ? jos on tapauskohtaista, miten asian selvitän, ettei se kaadu seuraavassa myrskyssä talomme päälle ? ei lahon merkkejä, on vehreä ja komea, mutta myrskysäällä vähän pelottaa.

8

1122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lehtikuussi

Lehtikuusi pysyy kyllä pystyssä hyvin, vaikka olisikin vino. Täälläpäin on avohakkuualue, johon on jätetty lehtikuuset pystyyn. Toiset ovat todella vinoja, mutta hyvin on pystyssä pysyneet kovissakin myrskyissä.

• Nurin vaan...

Puillakin on oma biologinen ikäsä. Pihassa ei kannata riskeerta, rakennukset ja ihmiset vaarassa. Pimentää, ilma ei kierrä pihassa - raeknnus ei tuuletu. Ukkonenkin voi osua vaikka minkälaiseen rehuun.

• prinzzezza
        Nurin vaan... kirjoitti:

Puillakin on oma biologinen ikäsä. Pihassa ei kannata riskeerta, rakennukset ja ihmiset vaarassa. Pimentää, ilma ei kierrä pihassa - raeknnus ei tuuletu. Ukkonenkin voi osua vaikka minkälaiseen rehuun.

ei ole talon lähellä, vain kaatuessaan osuu taloon, se ei ole ongelma, vaan mikä on sen todellinen riski kaatua. nyt on 50/50 tilanne, kaataakko vai ei vastaustenne perusteella :) rakennus tuulettuu kyllä hyvin. koivut talon kyljessä kaadettiin heti muutettuamme..

• puuta heinää

Pitäis tietäää miksi puu on kallistunut. Kerroit että vuosien saatossa, eli kallistuminen ei ole tapahtunut lyhyessä ajassa, jolloin voisi epäillä juuristolle tapahtuneen jotain traagista. Onko puun juuristoalueella tehty kaivauksia, joka olisi voinut heikentää juuristoa? Minkälainen maaperä tontillanne on, löysässä hiekkamaassa tai kallion päällä kasvaessaan puu voi kasvaa juuristonsa kantokykyä suuremmaksi, silloin kaato on suositeltavaa. Voi myös olla että puu on vain jostain syystä kasvanut vinoon, tällöin kaato ei välttämättä ole ihan heti tarpeen. Pyydä paikanpäälle puuta katsomaan vaikka metsuri tai puutarhuri, tai joku muu, jolla on puista pitkän linjan kokemus.
      Lohduksi voi sanoa, että lehtikuusi kasvaa nopeasti, saat siis muutamassa vuodessa jo uuden komean puun, jos nykyinen joudutaan kaatamaan.

• Kaada pois ja uusi tilalle

• fda4rghtfhsdd

Turvallisuus on tärkeämpi kuin "yksikään" puu. Kun kyseessä ei ole kuitenkaan mikään kansallisomaisuudeksi luokiteltava monisataavuotinen jättiläispuu.

Tuolla hyviä kuvia muutamasta isommasta. :) http://www.varakonemies.fi/6

• pro-lehtikuusi

Kannattaisi arvioida ammattilaisella. Klapeiksi vaan jos on vaaraksi. Halvempaa kuin jos kaatuu myrskyssä. Puunkaatoa tekee ainakin:
      http://pihkaiset.com/

• mäystin

kun katkaiset sen haluamaltasi korkeudelta ja karsit niin saat hienon hallittavissa olevat vihreän 'pylvään', itse olen pitänyt lehtikuuset 'villakoirina', eli leikkaan ne joka vuosi , ovat tuuheita pullukoita, voi leikata vaikka ihan rungoksi, uusi kasvu tulee ja sitten kun leikkaa joka kesä niin saa haluamansa näköisen.Joku nyt taas riemastuu sen leikkaamisesta mutta itse olen varsin tyytyväinen tulokseen.Käsittääkseni puusi on jo paksu, sitä paremman tuloksen saat, on jo valmiiksi näyttävä 'pohja' johon kasvataa 'villat' päälle.Muista korkeus, että pystyt vuosittain kasvun katkomaan ilman 'tikapuita .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe