Oli mukava käydä kirkossa pääsiäisyön messussa. Oli paljon uskovaisia nuoria paikalla.
Eilen Oulun tuomiokirkossa
7
316
Vastaukset
- Väärän hengen merkki
Tämäkin on uutta tyyliä että uskovaisetkin sanoo että mennään yömessuuun. ei ollut asiaankuuluvaa vielä pari-kolmekymmentä vuotta sitten että ainoaoikeauskovainen kävisi kirkon meiningeissä. Ja vielä yöllä.
- etsivä-xx
Vasta vuodesta 2000
Kuule, kun ei ev. lut kirkossa minun muistini mukaan ollut yömessuja pari-kolmekymmentä vuotta siitten. Ei niihin mennyt meidän seurakuntaan sitoutuneiden nuorten joukkokaan. Ortodoksien yömessusta puhuttiin, osin ehkä kaipailtiin sellaista meillekin. Pääkaupunkiseudulla kaikki tunsivat ortodoksisen kirkon pääsiäsiyön messun Unsbenskin katedraalissa, ainakin sen olevan siellä ja tv:stä katsotiin seuraavana päivänä vaikka katedraalissa ei käytykään. Oulun seurakunna nettisivuilla todetaan tämä omaa muistikuvaani tukeva asia näin:
Pääsiäisyöstä alkaa pääsiäisviikko, joka kestää seuraavaan lauantaihin. Pääsiäisviikon viettäminen on ikivanha kristillinen perinne. Se otettiin luterilaisessa kirkossamme uudelleen kirkkokäsikirjaan jumalanpalvelusuudistuksen yhteydessä adventtina 2000. Pääsiäisyöstä alkaa myös 50-päiväinen pääsiäisaika, joka päättyy helluntaihin.
- kirkkoon ei asiaa
Takkulan isä heitettiin saa.tanan haltuun, kun hänen auto oli nähty kirkon pihassa, eikä tästä ole kuin muutama vuosikymmen.
Nykypäivän vl-nuoren eivät tiedä, mikälainen meno vl-liikkeessä oli silloin, kun minä olin nuori.
Kaikki oli syntiä, ihan kaikki paitsi seuroissa käyminen.
Yritäppä siinä kasvaa tasapainoiseksi nuoreksi ja aikuiseksi.
Sen takia, minä ja monet muutkin vl-tytöt jäivät naimattomaksi, koska meidän herkkä psyyke ei kestänyt sitä menoa ja näyttelemistä mitä ry:llä tapahtui.
Tottakait oma omatunto sanoi, etteivät ne asiat voi olla syntiä, mitä ry:llä saarnattiin, kuitenkin piti elää ja kieltäytyä kaikesta, ihan kaikesta.- kirkko on kiva
Minä olin aamumessussa tänään. Koin iloa ja uskon vahvistumista ehtoollisella.
Perheettömäksi jäänyt vl-nainen minäkin.
'Tasapainoinen aikuinen' - mitähän lienee tarkoittaa...
kyllähän näitä menneitä kauheuksia varmaan pyörittelee mielessään lopun ikäänsä. - kohtalotoveri
kirkko on kiva kirjoitti:
kyllähän näitä menneitä kauheuksia varmaan pyörittelee mielessään lopun ikäänsä."'Tasapainoinen aikuinen' - mitähän lienee tarkoittaa...
kyllähän näitä menneitä kauheuksia varmaan pyörittelee mielessään lopun ikäänsä."
Niin pyörittelee, kun on menettänyt elämästä nuoruuden ja aikuisuuden, ne asiat mitä normaaliin ihmiselämään kuuluu. Sen takia, että sattui syntymään vl-liikkeeseen ja olemaan nuori juuri silloin kuin hirvittävät hoitokokoukset lanseerattiin kaikkiin rauhanyhdistyksiin. - kirkko on kiva
kohtalotoveri kirjoitti:
"'Tasapainoinen aikuinen' - mitähän lienee tarkoittaa...
kyllähän näitä menneitä kauheuksia varmaan pyörittelee mielessään lopun ikäänsä."
Niin pyörittelee, kun on menettänyt elämästä nuoruuden ja aikuisuuden, ne asiat mitä normaaliin ihmiselämään kuuluu. Sen takia, että sattui syntymään vl-liikkeeseen ja olemaan nuori juuri silloin kuin hirvittävät hoitokokoukset lanseerattiin kaikkiin rauhanyhdistyksiin.Ymmärrän tuntemuksesi. Helppoja elämänpolkuja ei taida ollakaan.
Olen välillä miettinyt jos elämäni vaikeudet olisivatkin toisen sorttisia kuin ovat, olisinko tyytyväisempi - tuskin. Ja jos vaikeuksia ei juuri olisikaan - tuntuisiko elämä juuri miltään. Tie valitsi minut. - Niin siinä kävi
kirkko on kiva kirjoitti:
kyllähän näitä menneitä kauheuksia varmaan pyörittelee mielessään lopun ikäänsä.Ja samalla sait synnit anteeksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2725380- 704856
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1234355Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest483976- 513800
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363697- 413348
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo843073Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv612920Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu222666