Vl-liikkeessä on aina opetettu, että Jeesuksen rakkain opetuslapsi on Johannes. Jeesuksen ristin äärellä oli vain neljä naista.
Raamattu sanoo, että Jeesuksen rakkain opetuslapsi oli Maria Magdaleena.
Jeesus pyytää häntä pitämään huolta äidistään.
19:25 Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena.
19:26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
19:27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.
Kuka on Jeesuksen rakkain opetuslapsi?
48
2004
Vastaukset
- etsivä-xx
Nyr luet eri lailla kuin mitä Raamttu sanoo. Olet lukenut liikaa Davindci koodia ja muita roomaaneja.
Ei Maria Magdaleena ollut Marialle osoitettu poika koska, oli nainen. Hän olisi ollut tytär. Ei Jeesuksen rakkain opetuslapsi oli mies.
]- ristin äärellä
19:25 Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena.
Missä kohtaan tekstissä sanotaan, että paikalla olisi ollut muita miehiä, kuin Jeesus.
Jeesus sanoi äidilleen, "Vaimo katso poikasi!", tarkoittaen sillä itseään.
Sitten Jeesus opetuslapselle (Maria Magdaleenalle), "Katso äitisi!".
En ole lukenut Davindci koodia, enkä muitakaan aiheeseen liittyviä romaaneja.
Luin raamattu ja tajusin, että Jeesuksen rakkain opetuslapsi oli Maria Magdaleena. - etsivä-xx
ristin äärellä kirjoitti:
Missä kohtaan tekstissä sanotaan, että paikalla olisi ollut muita miehiä, kuin Jeesus.
Jeesus sanoi äidilleen, "Vaimo katso poikasi!", tarkoittaen sillä itseään.
Sitten Jeesus opetuslapselle (Maria Magdaleenalle), "Katso äitisi!".
En ole lukenut Davindci koodia, enkä muitakaan aiheeseen liittyviä romaaneja.
Luin raamattu ja tajusin, että Jeesuksen rakkain opetuslapsi oli Maria Magdaleena.Johanneksen evankeliumi on hänen silminnäkijän toidistuksensa, hän oli paikalla. Johannes on ollut paikalla myöskin toisessa merkittävässä paikassa nimittäin kirkastusvuorella. Siellä olivat Jeesuksen lähimmät opetuslapset eikä siellä ollut Magdalan Maria vaan:
Matteus
Kristuksen kirkastuminen
1 Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen. [Mark. 9:2-8; Luuk. 9:28-36 : 2. Piet. 1:16-18]
2 Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo. [2. Moos. 34:29,30]
3 Samassa heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa.
4 Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: "Herra, on hyvä, että me olemme täällä. Jos tahdot, teen tänne kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle."
5 Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!" [Ps. 2:7; Matt. 3:17 | 5. Moos. 18:15]
6 Kun opetuslapset kuulivat äänen, he heittäytyivät maahan kasvoilleen suuren pelon vallassa.
Markus
2 Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen, pois toisten luota. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä [Matt. 17:1-13; Luuk. 9:28-36; 2. Piet. 1:16-18 : Mark. 5:37 | Mark. 3:13]
3 ja hänen vaatteensa alkoivat hohtaa niin kirkkaan valkoisina, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä voi sellaista saada aikaan. [2. Moos. 34:29; Ilm. 1:14]
4 Sitten heille ilmestyi Elia ja hänen kanssaan Mooses, ja nämä keskustelivat Jeesuksen kanssa.
5 Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: "Rabbi, on hyvä, että me olemme täällä. Me teemme kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle."
6 Hän ei näet tiennyt mitä sanoa, sillä he olivat kovin peloissaan.
7 Samassa tuli pilvi, joka peitti heidät varjoonsa, ja pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä!" [2. Moos. 19:9 | 5. Moos. 18:18,19; Mark. 1:11 ]
Yläsalissa:
ja getsemanessa:
Markus
32 He tulivat Getsemane-nimiseen paikkaan, ja Jeesus sanoi opetuslapsille: "Jääkää te tähän siksi aikaa kun minä rukoilen." [Matt. 26:36-46; Luuk. 22:40-46]
33 Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen hän otti mukaansa. Hän alkoi nyt tuntea kauhua ja ahdistusta. [Mark. 5:37 ]
34 Hän sanoi heille: "Olen tuskan vallassa, kuoleman tuskan. Odottakaa tässä ja valvokaa." [Ps. 42:6,12, Ps. 43:5; Joh. 12:27]
35 Hän meni vähän kauemmaksi, heittäytyi maahan ja rukoili, että se hetki, jos mahdollista, menisi häneltä ohitse.
Ja ketkä Jeesus valitsi valmistamaan Pääsiäisateriaa josta tuli ehtoollinen. Jälleen siellä ovat Pietari ja Johannes.
Markus
12 Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä, jolloin oli tapana teurastaa pääsiäislammas, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: "Missä tahdot syödä pääsiäisaterian? Minne menemme valmistamaan sen?" [Matt. 26:17-25; Luuk. 22:7-14,21-23; Joh. 13:18-30 : 2. Moos. 12:3-10,18-27; 5. Moos. 16:1-8]
13 Jeesus lähetti matkaan kaksi opetuslastaan ja sanoi: "Menkää kaupunkiin. Teitä vastaan tulee siellä mies, joka kantaa vesiruukkua. Seuratkaa häntä,
Luukas
7 Sitten tuli se happamattoman leivän päivä, jona pääsiäislammas oli teurastettava. [Matt. 26:17-19; Mark. 14:12-16 : 2. Moos. 12:6; 5. Moos. 16:4,6]
8 Jeesus lähetti Pietarin ja Johanneksen kaupunkiin ja sanoi heille: "Menkää valmistamaan meille pääsiäisateria."
Jeesus otti niinä tärkeinpinä hetkinään mukaansa aina kaksikon Pietari ja Johannes. Magdalan Maria ei kuulu tähän joukkoon. - yksinkertaista
etsivä-xx kirjoitti:
Johanneksen evankeliumi on hänen silminnäkijän toidistuksensa, hän oli paikalla. Johannes on ollut paikalla myöskin toisessa merkittävässä paikassa nimittäin kirkastusvuorella. Siellä olivat Jeesuksen lähimmät opetuslapset eikä siellä ollut Magdalan Maria vaan:
Matteus
Kristuksen kirkastuminen
1 Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen. [Mark. 9:2-8; Luuk. 9:28-36 : 2. Piet. 1:16-18]
2 Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo. [2. Moos. 34:29,30]
3 Samassa heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa.
4 Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: "Herra, on hyvä, että me olemme täällä. Jos tahdot, teen tänne kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle."
5 Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!" [Ps. 2:7; Matt. 3:17 | 5. Moos. 18:15]
6 Kun opetuslapset kuulivat äänen, he heittäytyivät maahan kasvoilleen suuren pelon vallassa.
Markus
2 Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen, pois toisten luota. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä [Matt. 17:1-13; Luuk. 9:28-36; 2. Piet. 1:16-18 : Mark. 5:37 | Mark. 3:13]
3 ja hänen vaatteensa alkoivat hohtaa niin kirkkaan valkoisina, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä voi sellaista saada aikaan. [2. Moos. 34:29; Ilm. 1:14]
4 Sitten heille ilmestyi Elia ja hänen kanssaan Mooses, ja nämä keskustelivat Jeesuksen kanssa.
5 Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: "Rabbi, on hyvä, että me olemme täällä. Me teemme kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle."
6 Hän ei näet tiennyt mitä sanoa, sillä he olivat kovin peloissaan.
7 Samassa tuli pilvi, joka peitti heidät varjoonsa, ja pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä!" [2. Moos. 19:9 | 5. Moos. 18:18,19; Mark. 1:11 ]
Yläsalissa:
ja getsemanessa:
Markus
32 He tulivat Getsemane-nimiseen paikkaan, ja Jeesus sanoi opetuslapsille: "Jääkää te tähän siksi aikaa kun minä rukoilen." [Matt. 26:36-46; Luuk. 22:40-46]
33 Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen hän otti mukaansa. Hän alkoi nyt tuntea kauhua ja ahdistusta. [Mark. 5:37 ]
34 Hän sanoi heille: "Olen tuskan vallassa, kuoleman tuskan. Odottakaa tässä ja valvokaa." [Ps. 42:6,12, Ps. 43:5; Joh. 12:27]
35 Hän meni vähän kauemmaksi, heittäytyi maahan ja rukoili, että se hetki, jos mahdollista, menisi häneltä ohitse.
Ja ketkä Jeesus valitsi valmistamaan Pääsiäisateriaa josta tuli ehtoollinen. Jälleen siellä ovat Pietari ja Johannes.
Markus
12 Happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä, jolloin oli tapana teurastaa pääsiäislammas, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: "Missä tahdot syödä pääsiäisaterian? Minne menemme valmistamaan sen?" [Matt. 26:17-25; Luuk. 22:7-14,21-23; Joh. 13:18-30 : 2. Moos. 12:3-10,18-27; 5. Moos. 16:1-8]
13 Jeesus lähetti matkaan kaksi opetuslastaan ja sanoi: "Menkää kaupunkiin. Teitä vastaan tulee siellä mies, joka kantaa vesiruukkua. Seuratkaa häntä,
Luukas
7 Sitten tuli se happamattoman leivän päivä, jona pääsiäislammas oli teurastettava. [Matt. 26:17-19; Mark. 14:12-16 : 2. Moos. 12:6; 5. Moos. 16:4,6]
8 Jeesus lähetti Pietarin ja Johanneksen kaupunkiin ja sanoi heille: "Menkää valmistamaan meille pääsiäisateria."
Jeesus otti niinä tärkeinpinä hetkinään mukaansa aina kaksikon Pietari ja Johannes. Magdalan Maria ei kuulu tähän joukkoon.Itse ajattelen hyvin yksinkertaisesti niin, että olemme jokainen Jeesukselle rakkaimpia, niin sinä kuin minäkin. Niin myös Johannes evankeliumin kirjoittajana kirjoittaa itsestään Jeesuksen rakkainpana opetuslapsena. Yhtälailla Magdalan Maria on Jeesukselle rakkain kuin kuka tahansa muukin. Emme ole Jeesuksen edessä eriarvoisessa asemassa, vaan kaikki olemme rakkaimpia. Ei noilla raamatunkohdilla voida myöskään mielestäni todistaa suuntaaan eikä toiseen naisen pappeuden hyväksymisestä.
- ristin äärellä
Lisään vielä, että Jeesus tarkoitti äidilleen sanoessaan "Vaimo katso poikasi", että poikasi, jonka piti sinusta huolehtia on nyt ristillä.
Sitten Jeesus sanoi opetuslapselle (Maria Magdaleenalle), jota hän rakasti, "Katso äitisi", tarkoittaen, että huolehdi äidistäni, pidä häntä äitinäsi.
Ja teksti loppuu: Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.
Teksti on aivan selvä, mutta vl-liike on tulkinnut sen väärin, koska vl-liikkeessä ei olla koskaan opetettu, että Jeesuksen opetuslapsena olisi voinut olla nainen/naisia.- etsivä-xx
Luukas mainitsee muitakin seillä haudalla, ei siis vain nämä naiset.
Luukas 23
49 Jeesuksen tuttavat seisoivat kaikki etäämpänä ja seurasivat sieltä tapahtumia. Siellä olivat myös naiset, jotka olivat tulleet Galileasta hänen mukanaan. [Ps. 38:12 | Luuk. 8:2,3]
Eikä ole kyse vain vl tulkinnasta vaan kristikunnan vanhasta opetuksesta. - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Luukas mainitsee muitakin seillä haudalla, ei siis vain nämä naiset.
Luukas 23
49 Jeesuksen tuttavat seisoivat kaikki etäämpänä ja seurasivat sieltä tapahtumia. Siellä olivat myös naiset, jotka olivat tulleet Galileasta hänen mukanaan. [Ps. 38:12 | Luuk. 8:2,3]
Eikä ole kyse vain vl tulkinnasta vaan kristikunnan vanhasta opetuksesta.Jatkuu vielä Johanneksen evankeliumissa. Tuskinpa tässä on kyse muista kuin miehistä jotka kalastavat. Rakkain opetuslapsi oli mukan siellä kalastamassa.
Johannes 21
Jeesus ilmestyy opetuslapsilleen Tiberiaanjärvellä
1 Tämän jälkeen Jeesus taas ilmestyi opetuslapsilleen, nyt Tiberiaanjärvellä. Se tapahtui näin:
2 Siellä olivat yhdessä Simon Pietari, Tuomas eli Didymos, Natanael Galilean Kaanasta, Sebedeuksen pojat ja kaksi muuta Jeesuksen opetuslasta.
3 Simon Pietari sanoi: "Minä lähden kalaan." "Me tulemme mukaan", sanoivat toiset. He nousivat veneeseen ja lähtivät järvelle, mutta eivät saaneet sinä yönä mitään. [Luuk. 5:4-7]
4 Aamun koittaessa Jeesus seisoi rannalla, mutta opetuslapset eivät tunteneet häntä.
5 Jeesus huusi heille: "Kuulkaa, miehet! Onko teillä mitään syötävää?" "Ei ole", he vastasivat.
6 Jeesus sanoi: "Heittäkää verkko veneen oikealle puolelle, niin saatte." He heittivät verkon, ja kalaa tuli niin paljon, etteivät he jaksaneet vetää verkkoa ylös.
7 Silloin se opetuslapsi, joka oli Jeesukselle rakkain, sanoi Pietarille: "Se on Herra!" Kun Simon Pietari kuuli, että se oli Herra, hän kietaisi ylleen viittansa, jonka oli riisunut, ja hyppäsi veteen. [Joh. 13:23 ]
8 Muut opetuslapset tulivat veneellä ja vetivät kalojen täyttämää verkkoa perässään, sillä rantaan ei ollut paljonkaan matkaa, vain parisataa kyynärää*. [Noin sata metriä.]
9 Rannalle noustessaan opetuslapset näkivät, että siellä oli hiilloksella paistumassa kalaa sekä leipää.
10 Jeesus sanoi heille: "Tuokaa tänne niitä kaloja, joita äsken saitte."
11 Simon Pietari meni veneeseen ja veti verkon maihin. Se oli täynnä isoja kaloja, mutta vaikka kaloja oli paljon -- kaikkiaan sataviisikymmentäkolme -- verkko ei revennyt.
12 Jeesus sanoi: "Tulkaa syömään." Kukaan opetuslapsista ei rohjennut kysyä: "Kuka sinä olet?", sillä he tiesivät, että se oli Herra.
13 Jeesus tuli, otti leivän ja antoi heille, samoin hän antoi kalaa.
14 Tämä oli jo kolmas kerta, kun Jeesus kuolleista noustuaan ilmestyi opetuslapsilleen.
Jeesus ja Pietari
15 Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun karitsoitani." [Ap. t. 20:28; Piet. 5:2]
16 Sitten hän kysyi toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Kaitse minun lampaitani."
17 Vielä kolmannen kerran Jeesus kysyi: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli surulliseksi siitä, että Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: "Olenko minä sinulle rakas?", ja hän vastasi: "Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun lampaitani.
18 Totisesti, totisesti: Kun olit nuori, sinä sidoit itse vyösi ja menit minne tahdoit. Mutta kun tulet vanhaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo." [2. Piet. 1:14]
19 Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Sitten hän sanoi: "Seuraa minua."
Kaiken tämän todistaja
20 Pietari kääntyi katsomaan taakseen ja näki, että heidän perässään tuli Jeesuksen rakkain opetuslapsi, se, joka aterialla oli nojannut hänen rintaansa vasten ja kysynyt: "Herra, kuka se on? Kuka sinut kavaltaa?"
21 Hänet nähdessään Pietari kysyi Jeesukselta: "Entä hän, Herra?"
22 Jeesus vastasi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen? Seuraa sinä minua."
23 Tästä sai veljien keskuudessa alkunsa käsitys, ettei se opetuslapsi kuole. Jeesus ei kuitenkaan sanonut Pietarille, ettei tämä opetuslapsi kuole. Hän sanoi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen?"
24 Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä. Hän on tämän kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on luotettava. - ristin äärellä
etsivä-xx kirjoitti:
Jatkuu vielä Johanneksen evankeliumissa. Tuskinpa tässä on kyse muista kuin miehistä jotka kalastavat. Rakkain opetuslapsi oli mukan siellä kalastamassa.
Johannes 21
Jeesus ilmestyy opetuslapsilleen Tiberiaanjärvellä
1 Tämän jälkeen Jeesus taas ilmestyi opetuslapsilleen, nyt Tiberiaanjärvellä. Se tapahtui näin:
2 Siellä olivat yhdessä Simon Pietari, Tuomas eli Didymos, Natanael Galilean Kaanasta, Sebedeuksen pojat ja kaksi muuta Jeesuksen opetuslasta.
3 Simon Pietari sanoi: "Minä lähden kalaan." "Me tulemme mukaan", sanoivat toiset. He nousivat veneeseen ja lähtivät järvelle, mutta eivät saaneet sinä yönä mitään. [Luuk. 5:4-7]
4 Aamun koittaessa Jeesus seisoi rannalla, mutta opetuslapset eivät tunteneet häntä.
5 Jeesus huusi heille: "Kuulkaa, miehet! Onko teillä mitään syötävää?" "Ei ole", he vastasivat.
6 Jeesus sanoi: "Heittäkää verkko veneen oikealle puolelle, niin saatte." He heittivät verkon, ja kalaa tuli niin paljon, etteivät he jaksaneet vetää verkkoa ylös.
7 Silloin se opetuslapsi, joka oli Jeesukselle rakkain, sanoi Pietarille: "Se on Herra!" Kun Simon Pietari kuuli, että se oli Herra, hän kietaisi ylleen viittansa, jonka oli riisunut, ja hyppäsi veteen. [Joh. 13:23 ]
8 Muut opetuslapset tulivat veneellä ja vetivät kalojen täyttämää verkkoa perässään, sillä rantaan ei ollut paljonkaan matkaa, vain parisataa kyynärää*. [Noin sata metriä.]
9 Rannalle noustessaan opetuslapset näkivät, että siellä oli hiilloksella paistumassa kalaa sekä leipää.
10 Jeesus sanoi heille: "Tuokaa tänne niitä kaloja, joita äsken saitte."
11 Simon Pietari meni veneeseen ja veti verkon maihin. Se oli täynnä isoja kaloja, mutta vaikka kaloja oli paljon -- kaikkiaan sataviisikymmentäkolme -- verkko ei revennyt.
12 Jeesus sanoi: "Tulkaa syömään." Kukaan opetuslapsista ei rohjennut kysyä: "Kuka sinä olet?", sillä he tiesivät, että se oli Herra.
13 Jeesus tuli, otti leivän ja antoi heille, samoin hän antoi kalaa.
14 Tämä oli jo kolmas kerta, kun Jeesus kuolleista noustuaan ilmestyi opetuslapsilleen.
Jeesus ja Pietari
15 Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun karitsoitani." [Ap. t. 20:28; Piet. 5:2]
16 Sitten hän kysyi toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Kaitse minun lampaitani."
17 Vielä kolmannen kerran Jeesus kysyi: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli surulliseksi siitä, että Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: "Olenko minä sinulle rakas?", ja hän vastasi: "Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun lampaitani.
18 Totisesti, totisesti: Kun olit nuori, sinä sidoit itse vyösi ja menit minne tahdoit. Mutta kun tulet vanhaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, joka vie sinut minne et tahdo." [2. Piet. 1:14]
19 Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Sitten hän sanoi: "Seuraa minua."
Kaiken tämän todistaja
20 Pietari kääntyi katsomaan taakseen ja näki, että heidän perässään tuli Jeesuksen rakkain opetuslapsi, se, joka aterialla oli nojannut hänen rintaansa vasten ja kysynyt: "Herra, kuka se on? Kuka sinut kavaltaa?"
22 Jeesus vastasi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen? Seuraa sinä minua."
23 Tästä sai veljien keskuudessa alkunsa käsitys, ettei se opetuslapsi kuole. Jeesus ei kuitenkaan sanonut Pietarille, ettei tämä opetuslapsi kuole. Hän sanoi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen?"
24 Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä. Hän on tämän kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on luotettava."Tuskinpa tässä on kyse muista kuin miehistä jotka kalastavat."
Onko jossakin sanottu, ettei naiset ole voineet olla kalastamassa?
Maria Magdaleena on ollut miehetön nainen, hän on voinut hyvinkin joutua hankkimaan itselleen ruokaa. - ristin äärellä
"Tuskinpa tässä on kyse muista kuin miehistä jotka kalastavat."
Onko jossakin sanottu, ettei naiset ole voineet olla kalastamassa?
Maria Magdaleena on ollut miehetön nainen, hän on voinut hyvinkin joutua hankkimaan itselleen ruokaa.Etsivä-xx:llä on aika typistetty kuva naisista, kyllä naiset ovat voineet olla kalastamassa Jeesuksenkin aikaan esim. kaloja päästelemässä.
Minä olen ollut paljonkin kalalla isäni kanssa jo nuoresta tyttösestä asti, ei siinä mitään ongelmaa ole ollut. Nyt vanhempana kalastuksen päävastuu on ollut minulla. - etsivä-xx
Etsivä-xx:llä on aika typistetty kuva naisista, kyllä naiset ovat voineet olla kalastamassa Jeesuksenkin aikaan esim. kaloja päästelemässä.
Minä olen ollut paljonkin kalalla isäni kanssa jo nuoresta tyttösestä asti, ei siinä mitään ongelmaa ole ollut. Nyt vanhempana kalastuksen päävastuu on ollut minulla.Emme puhu tämän päivän kalareissusta vaan Jeesuksen ajan kalastajista. Mitä jattelee Kes. Oliko sen jan kalastajporukoissa naimattomia naisia?
Toiveajattelua minusta on ajatella, että Magdalan Marialla olisi ollut opetuslapsen asema.
Luukas 8
Naisia Jeesuksen seurassa
1 Sen jälkeen Jeesus kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään julistaen ilosanomaa Jumalan valtakunnasta. Hänellä oli seurassaan kaksitoista opetuslastaan [Matt. 27:55,56; Mark. 15:40,41; Luuk. 23:49 : Luuk. 4:43 ]
2 sekä muutamia naisia, jotka hän oli parantanut taudeista ja vapauttanut pahojen henkien vallasta. Näitä olivat Magdalan Maria, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä, [Mark. 16:9]
3 Johanna, jonka aviomies Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, sekä Susanna. Lisäksi oli monia muita naisia, ja kaikki nämä avustivat heitä omilla varoillaan. [Luuk. 23:8
Jatkuu - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Emme puhu tämän päivän kalareissusta vaan Jeesuksen ajan kalastajista. Mitä jattelee Kes. Oliko sen jan kalastajporukoissa naimattomia naisia?
Toiveajattelua minusta on ajatella, että Magdalan Marialla olisi ollut opetuslapsen asema.
Luukas 8
Naisia Jeesuksen seurassa
1 Sen jälkeen Jeesus kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään julistaen ilosanomaa Jumalan valtakunnasta. Hänellä oli seurassaan kaksitoista opetuslastaan [Matt. 27:55,56; Mark. 15:40,41; Luuk. 23:49 : Luuk. 4:43 ]
2 sekä muutamia naisia, jotka hän oli parantanut taudeista ja vapauttanut pahojen henkien vallasta. Näitä olivat Magdalan Maria, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä, [Mark. 16:9]
3 Johanna, jonka aviomies Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, sekä Susanna. Lisäksi oli monia muita naisia, ja kaikki nämä avustivat heitä omilla varoillaan. [Luuk. 23:8
Jatkuujatkoa
Evankelistat kirjoittavat yhtäpitävästi että Jeesus aterioitsi 12 opetuslapsen kanssa eikä Magdalan Maria ollut siellä.
Matteus 26
19 Ja opetuslapset tekivät, niinkuin Jeesus oli heitä käskenyt, ja valmistivat pääsiäislampaan.
20 Ja kun ehtoo tuli, asettui hän aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa.
21 Ja heidän syödessään hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut".
Luukas 22
13 He lähtivät matkaan, ja kaikki kävi niin kuin Jeesus oli heille sanonut. He valmistivat pääsiäisaterian.
14 Kun hetki koitti, Jeesus kävi aterialle yhdessä apostolien kanssa. [Matt. 26:26-30; Mark. 14:22-25; 1. Kor. 11:23-25]
15 Hän sanoi heille: "Hartaasti olen halunnut syödä tämän pääsiäisaterian teidän kanssanne ennen kärsimystäni. [Luuk. 24:24,26; Ap. t. 1:3, Ap. t. 3:18]
16 Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." [Luuk. 13:29, Luuk. 14:15]
17 Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
18 Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut." [Luuk. 17:20, Luuk. 19:11; Ap. t. 1:3,7]
19 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." [1. Kor. 10:17]
20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. [2. Moos. 24:8; Jer. 31:31; Hepr. 10:10]
21 Mutta tälle samalle pöydälle ojentaa yhdessä minun kanssani kätensä myös minun kavaltajani. [Matt. 26:20-25; Mark. 14:17-21; Joh. 13:18-30 : Ps. 41:10]
22 Ihmisen Poika lähtee täältä juuri niin kuin hänen on määrä lähteä, mutta voi sitä, josta tulee hänen kavaltajansa!" [Ap. t. 1:16]
23 Opetuslapset alkoivat kysellä toisiltaan, kuka heistä se saattaisi olla.
Markus 14
16 Opetuslapset lähtivät matkaan ja tulivat kaupunkiin. Kaikki kävi niin kuin Jeesus oli heille sanonut, ja he valmistivat pääsiäisaterian.
17 Illan tultua Jeesus saapui sinne kahdentoista opetuslapsensa kanssa.
18 Kun he olivat asettuneet aterioimaan, Jeesus sanoi: "Totisesti: yksi teistä kavaltaa minut -- mies, joka syö minun kanssani." [Ps. 41:10]
19 Opetuslapset järkyttyivät ja alkoivat yksi toisensa jälkeen kysellä: "En kai minä?"
20 Jeesus vastasi heille: "Yksi teistä kahdestatoista, mies, joka syö samasta vadista kuin minä.
21 Ihmisen Poika lähtee pois juuri niin kuin kirjoituksissa hänestä sanotaan, mutta voi sitä, josta tulee Ihmisen Pojan kavaltaja! Sille ihmiselle olisi parempi, ettei hän olisi syntynytkään."
Ja viimeisenä, kuten Kesitaskin toteaa ,on Johannes, joka toteaa että rakkain opetuslapsi oli läsnä.
Johannes 13
1Pääsiäisjuhla oli jo tulossa, ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo. Hän oli rakastanut omiaan, jotka olivat tässä maailmassa, ja hän osoitti heille täydellistä rakkautta loppuun asti.
2 He olivat kokoontuneet aterialle, ja Paholainen oli jo pannut Juudaksen, Simon Iskariotin pojan, sydämeen ajatuksen, että tämä kavaltaisi Jeesuksen.
Jeesus ilmaisee kavaltajansa
21 Näin Jeesus puhui. Järkyttyneenä hän sanoi heille: "Totisesti, totisesti: yksi teistä kavaltaa minut."
22 Opetuslapset katsoivat toisiaan ymmällään, tietämättä, ketä hän tarkoitti.
23 Yksi opetuslapsista, se joka oli Jeesukselle rakkain, oli aterialla hänen vieressään. [Joh. 19:26, Joh. 20:2, Joh. 21:7,20]
24 Simon Pietari nyökkäsi hänelle, että hän kysyisi Jeesukselta, ketä tämä tarkoitti.
25 Opetuslapsi nojautui taaksepäin, Jeesuksen rintaa vasten, ja kysyi: "Herra, kuka se on?"
26 Jeesus vastasi: "Se, jolle annan tämän leivänpalan." Sitten hän kastoi palan ja antoi sen Juudakselle, Simon Iskariotin pojalle.
27 Silloin, heti kun Juudas oli sen saanut, Saatana meni häneen. Jeesus sanoi hänelle: "Mitä aiot, tee se pian!"
28 Kukaan aterialla olevista ei ymmärtänyt, miksi Jeesus sanoi hänelle näin.
29 Koska Juudaksella oli hallussaan yhteinen kukkaro, jotkut luulivat, että Jeesus oli käskenyt hänen ostaa jotakin juhlaa varten tai antaa almuja köyhille. [Joh. 12:6]
30 Syötyään leivänpalan Juudas lähti heti ulos. Oli yö. - Hienosti kopioitu!
etsivä-xx kirjoitti:
jatkoa
Evankelistat kirjoittavat yhtäpitävästi että Jeesus aterioitsi 12 opetuslapsen kanssa eikä Magdalan Maria ollut siellä.
Matteus 26
19 Ja opetuslapset tekivät, niinkuin Jeesus oli heitä käskenyt, ja valmistivat pääsiäislampaan.
20 Ja kun ehtoo tuli, asettui hän aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa.
21 Ja heidän syödessään hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut".
Luukas 22
13 He lähtivät matkaan, ja kaikki kävi niin kuin Jeesus oli heille sanonut. He valmistivat pääsiäisaterian.
14 Kun hetki koitti, Jeesus kävi aterialle yhdessä apostolien kanssa. [Matt. 26:26-30; Mark. 14:22-25; 1. Kor. 11:23-25]
15 Hän sanoi heille: "Hartaasti olen halunnut syödä tämän pääsiäisaterian teidän kanssanne ennen kärsimystäni. [Luuk. 24:24,26; Ap. t. 1:3, Ap. t. 3:18]
16 Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." [Luuk. 13:29, Luuk. 14:15]
17 Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
18 Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut." [Luuk. 17:20, Luuk. 19:11; Ap. t. 1:3,7]
19 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." [1. Kor. 10:17]
20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. [2. Moos. 24:8; Jer. 31:31; Hepr. 10:10]
21 Mutta tälle samalle pöydälle ojentaa yhdessä minun kanssani kätensä myös minun kavaltajani. [Matt. 26:20-25; Mark. 14:17-21; Joh. 13:18-30 : Ps. 41:10]
22 Ihmisen Poika lähtee täältä juuri niin kuin hänen on määrä lähteä, mutta voi sitä, josta tulee hänen kavaltajansa!" [Ap. t. 1:16]
23 Opetuslapset alkoivat kysellä toisiltaan, kuka heistä se saattaisi olla.
Markus 14
16 Opetuslapset lähtivät matkaan ja tulivat kaupunkiin. Kaikki kävi niin kuin Jeesus oli heille sanonut, ja he valmistivat pääsiäisaterian.
17 Illan tultua Jeesus saapui sinne kahdentoista opetuslapsensa kanssa.
18 Kun he olivat asettuneet aterioimaan, Jeesus sanoi: "Totisesti: yksi teistä kavaltaa minut -- mies, joka syö minun kanssani." [Ps. 41:10]
19 Opetuslapset järkyttyivät ja alkoivat yksi toisensa jälkeen kysellä: "En kai minä?"
20 Jeesus vastasi heille: "Yksi teistä kahdestatoista, mies, joka syö samasta vadista kuin minä.
21 Ihmisen Poika lähtee pois juuri niin kuin kirjoituksissa hänestä sanotaan, mutta voi sitä, josta tulee Ihmisen Pojan kavaltaja! Sille ihmiselle olisi parempi, ettei hän olisi syntynytkään."
Ja viimeisenä, kuten Kesitaskin toteaa ,on Johannes, joka toteaa että rakkain opetuslapsi oli läsnä.
Johannes 13
1Pääsiäisjuhla oli jo tulossa, ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo. Hän oli rakastanut omiaan, jotka olivat tässä maailmassa, ja hän osoitti heille täydellistä rakkautta loppuun asti.
2 He olivat kokoontuneet aterialle, ja Paholainen oli jo pannut Juudaksen, Simon Iskariotin pojan, sydämeen ajatuksen, että tämä kavaltaisi Jeesuksen.
Jeesus ilmaisee kavaltajansa
21 Näin Jeesus puhui. Järkyttyneenä hän sanoi heille: "Totisesti, totisesti: yksi teistä kavaltaa minut."
22 Opetuslapset katsoivat toisiaan ymmällään, tietämättä, ketä hän tarkoitti.
23 Yksi opetuslapsista, se joka oli Jeesukselle rakkain, oli aterialla hänen vieressään. [Joh. 19:26, Joh. 20:2, Joh. 21:7,20]
24 Simon Pietari nyökkäsi hänelle, että hän kysyisi Jeesukselta, ketä tämä tarkoitti.
25 Opetuslapsi nojautui taaksepäin, Jeesuksen rintaa vasten, ja kysyi: "Herra, kuka se on?"
26 Jeesus vastasi: "Se, jolle annan tämän leivänpalan." Sitten hän kastoi palan ja antoi sen Juudakselle, Simon Iskariotin pojalle.
27 Silloin, heti kun Juudas oli sen saanut, Saatana meni häneen. Jeesus sanoi hänelle: "Mitä aiot, tee se pian!"
28 Kukaan aterialla olevista ei ymmärtänyt, miksi Jeesus sanoi hänelle näin.
29 Koska Juudaksella oli hallussaan yhteinen kukkaro, jotkut luulivat, että Jeesus oli käskenyt hänen ostaa jotakin juhlaa varten tai antaa almuja köyhille. [Joh. 12:6]
30 Syötyään leivänpalan Juudas lähti heti ulos. Oli yö.Osaat todella hienosti kopioida tänne Raamattua. Hyvä poika!
- Uudet löydöt
vasta 1900-luvulla on tehty vanhojen kristillisten tekstien löytöjä. Niitä ei ole otettu Raamattuun koska niitä ei ollut löydetty silloin 200-300-luvulla kun uutta Testamenttia koottiin.
Näiden varhaisten Jeesuksesta kertovien tekstien mukaan Maria Magdalena ja Jeesus olivat läheisiä työtovereita. Maria on ollut oppinut ja kirjoitustaitoinen nainen. Löydettyihin teksteihin sisältyy mm. Maria Magdalenan kirjoittama evankeliumi.
Mahdollisesti Maria ja Jeesus olivat rakastava pari, tästä ei ole varmuutta mutta se on mahdollista. - Määja
Uudet löydöt kirjoitti:
vasta 1900-luvulla on tehty vanhojen kristillisten tekstien löytöjä. Niitä ei ole otettu Raamattuun koska niitä ei ollut löydetty silloin 200-300-luvulla kun uutta Testamenttia koottiin.
Näiden varhaisten Jeesuksesta kertovien tekstien mukaan Maria Magdalena ja Jeesus olivat läheisiä työtovereita. Maria on ollut oppinut ja kirjoitustaitoinen nainen. Löydettyihin teksteihin sisältyy mm. Maria Magdalenan kirjoittama evankeliumi.
Mahdollisesti Maria ja Jeesus olivat rakastava pari, tästä ei ole varmuutta mutta se on mahdollista.Mä kans näin taannoin sellasen dokkarin TV:stä missä kerrottiin tuosta ja heidän yhteisetä lapsestaan.
- ristin äärellä
Missä kohtaa raamatussa sanotaan, että Johannes olisi ollut Jeesuksen rakkain opetuslapsi?
26 Jeesus vastasi: "Se, jolle annan tämän leivänpalan." Sitten hän kastoi palan ja antoi sen Juudakselle, Simon Iskariotin pojalle.- ristin äärellä
Kesitas kirjoitti:
26 Jeesus vastasi: "Se, jolle annan tämän leivänpalan." Sitten hän kastoi palan ja antoi sen Juudakselle, Simon Iskariotin pojalle.Viimesellä ehtoollisella Jeesuksen rakkain opetuslapsi (Maria Magdaleena), istui Jeesuksen vieressä ja painautui Jeesuksen rintaa vasten ja kysyi: "Herra, kuka se on?"
- etsivä-xx
Viimesellä ehtoollisella Jeesuksen rakkain opetuslapsi (Maria Magdaleena), istui Jeesuksen vieressä ja painautui Jeesuksen rintaa vasten ja kysyi: "Herra, kuka se on?"
Toiveasjattelua. Lue kaikki neljä evankeliumia kokonaan.
- ristin äärellä
Viimesellä ehtoollisella Jeesuksen rakkain opetuslapsi (Maria Magdaleena), istui Jeesuksen vieressä ja painautui Jeesuksen rintaa vasten ja kysyi: "Herra, kuka se on?"
Olisihan Simon Pietari voinut itsekin kysyä sitä Jeesukselta, mutta hän tiesi, että ainostaan Jeesuksen rakkain opetsulapsi pystyy vaikuttamaan Jeesuksen niin paljon, että Jeesus voi sen kertoa. Siksi Simon Pietari nyökkäsi Jeesuksen raikkamalle opetuslapselle (Maria Magdaleenalle), että hän kysyisi Jeesukselta, ketä tämä tarkoitti.
Muutenhan Jeesus olisi homo, ellei hänen rakkain opetuslapsi olisi nainen.
Tässäkin kohdassa raamattua kerrotaan, että Jeesuksen rakkain opetuslapsi nojasi Jeesuken rintaa vasten.
Vanhoissa taidemaalauksissa, joissa kuvataan viimeistä ehtoollista, Jeesuksen viereen on maalattu nainen. Kuten Leonardo da Vincin maalauksessa. Maalauksessa taitaa juuri Simon Pietari kuiskia jotain Maria Magdaleenalle.
http://historianet.fi/henkilot/uskonnolliset-merkkihenkilot/opetuslapset-tekivat-jeesuksen-tunnetuksi - etsivä-xx
Johanneksen evankeliumi 21 jae
2220 Pietari kääntyi katsomaan taakseen ja näki, että heidän perässään tuli Jeesuksen rakkain opetuslapsi, se, joka aterialla oli nojannut hänen rintaansa vasten ja kysynyt: "Herra, kuka se on? Kuka sinut kavaltaa?"
ja jae
24 "Hän on tämän kirjoittanut."
Tämä on tulkittu niin, että Jeesuksen rakkain opetuslapsi oli evankeliumin kirjoittaja Johannes.
Kaiken tämän todistaja
24 Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä. Hän on tämän kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on luotettava. - etsivä-xx
Olisihan Simon Pietari voinut itsekin kysyä sitä Jeesukselta, mutta hän tiesi, että ainostaan Jeesuksen rakkain opetsulapsi pystyy vaikuttamaan Jeesuksen niin paljon, että Jeesus voi sen kertoa. Siksi Simon Pietari nyökkäsi Jeesuksen raikkamalle opetuslapselle (Maria Magdaleenalle), että hän kysyisi Jeesukselta, ketä tämä tarkoitti.
Muutenhan Jeesus olisi homo, ellei hänen rakkain opetuslapsi olisi nainen.
Tässäkin kohdassa raamattua kerrotaan, että Jeesuksen rakkain opetuslapsi nojasi Jeesuken rintaa vasten.
Vanhoissa taidemaalauksissa, joissa kuvataan viimeistä ehtoollista, Jeesuksen viereen on maalattu nainen. Kuten Leonardo da Vincin maalauksessa. Maalauksessa taitaa juuri Simon Pietari kuiskia jotain Maria Magdaleenalle.
http://historianet.fi/henkilot/uskonnolliset-merkkihenkilot/opetuslapset-tekivat-jeesuksen-tunnetuksiNyt laukka mielikuvituksesesi. Ei taitelijan taulu ole Raamattu eikä se ole totuus Jumalan pelastussuunnitelmasta. Ensinnäkin kaikki länsimaisen taiteen tuottamat kuvat Jeesuksesta ja opetuslapsista kuvaavat länsieurooppalaisia miehiä eikä juutalaisia miehiä. Jeesus kuitenkin samoin kuin opetuslapset olivat juutalaisia. Taiteilijalla on taiteilijan vapaus maalata mitä haluaa, mutta jumalan totuus se ei ole. Jumala ei tullut tänne maanpäälle solmimaan maallisia liittoja ja rakkaussuhteita naisiin.
Matt. 19
10 Opetuslapset sanoivat: "Jos avioliitto merkitsee miehelle tätä, on parempi olla menemättä naimisiin."
11 Mutta hän sanoi heille: "Se ratkaisu ei sovellu kaikille, ainoastaan niille, joille se osa on annettu. [1. Kor. 7:7,17]
12 On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon."
Pietarikin oli ihminen ja oteaa:
"7 Soisin kaikkien elävän niin kuin itse elän. Jokaisella on kuitenkin oma Jumalalta saatu armolahjansa, yhdellä yksi, toisella toinen. [Matt. 19:11]"
Leonardo da Vinci eli 1452 – 1519 eikä ollut Jeesuksen aikalainen. - ristin äärellä
etsivä-xx kirjoitti:
2220 Pietari kääntyi katsomaan taakseen ja näki, että heidän perässään tuli Jeesuksen rakkain opetuslapsi, se, joka aterialla oli nojannut hänen rintaansa vasten ja kysynyt: "Herra, kuka se on? Kuka sinut kavaltaa?"
ja jae
Tämä on tulkittu niin, että Jeesuksen rakkain opetuslapsi oli evankeliumin kirjoittaja Johannes.
Kaiken tämän todistaja
24 Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä. Hän on tämän kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on luotettava.Miksi Jeesus olisi rakastunut yhtä miestä enemmän kuin muita miehiä, jotka olivat hänen opetuslapsiaan.
Miksi muut opetuslapset olisivat sen hyväksyneet,. että Jeesus rakasti yhtä miestä enemmän kuin heitä muita ja antaisi hänen maata sylissään, jopa viimeisellä ehtoollisella.
Vaikuttaisi siltä, että Johanneksen evankeliumin olisi kirjoitanut nainen, Jeesuksen rakkain opetuslapsi. - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
ja jae
Kaiken tämän todistaja
24 Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä. Hän on tämän kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on luotettava.Minä en pitäisi esillä koko kysymystä siitä kuka on rakkain opetuslapsi. Se on ehkä toinen kuin Jumalana todellisuus. Kysyihän Jeesus toisaalta Pietariltakin:
Joh. 21:15
Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun karitsoitani." [Ap. t. 20:28; Piet. 5:2]
Tämän rakkaimman opeuslapsen arvuttelu on Jumlan rakkauden kannalta vähän kuin kysymys siitä kuka on suurin.
Naisina meillä on Raamatussa suuri osa olla ylösnousemuksen todistajia, Jeesus ilmestyi ensimmäisenä näille naisille joita oli enemmän kuin vain Magdalan Maria. Toinen naiselle annettu osa on kuunnella sanaa
Luukas 10
Martta ja Maria
38 Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. [Joh. 11:1, Joh. 12:2,3]
39 Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan.
40 Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua."
41 Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista.
42 Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." [Monissa käsikirjoituksissa muodossa:"Vähän on tarpeen, tai yksi ainoa."][ Matt. 6:33]
Ja Marialle joka hiuksillaan pesi Jeesuksen jalat ja voiteli ne oli palvelustehtävä hautaamista varten:
Joh. 11:2
Maria oli se, joka voiteli Herran jalat tuoksuöljyllä ja kuivasi ne hiuksillaan, ja sairas Lasarus oli hänen veljensä. [Joh. 12:3]
3 Lasaruksen sisaret lähettivät Jeesukselle sanan: "Herra, rakas ystäväsi on sairaana."
4 Sen kuultuaan Jeesus sanoi: "Ei tämä tauti ole kuolemaksi vaan Jumalan kunniaksi: se tuo julki Jumalan Pojan kirkkauden."
5 Jeesus rakasti Marttaa ja hänen sisartaan sekä Lasarusta.
Johannes 12
Jeesus voidellaan Betaniassa
1 Kuusi päivää ennen pääsiäistä Jeesus tuli Betaniaan, missä hänen kuolleista herättämänsä Lasarus asui. [Matt. 26:6-13; Mark. 14:3-9; Luuk. 7:36-38]
2 Jeesukselle tarjottiin siellä ateria. Martta palveli vieraita, ja Lasarus oli yksi Jeesuksen pöytäkumppaneista.
3 Maria otti täyden pullon aitoa, hyvin kallista nardusöljyä, voiteli Jeesuksen jalat ja kuivasi ne hiuksillaan. Koko huone tuli täyteen voiteen tuoksua.
4 Juudas Iskariot, joka oli Jeesuksen opetuslapsi ja josta sitten tuli hänen kavaltajansa, sanoi silloin:
5 "Miksei tuota voidetta myyty kolmestasadasta denaarista? Rahat olisi voitu antaa köyhille."
7 Jeesus sanoi Juudakselle: "Anna hänen olla, hän tekee tämän hautaamistani varten. - ristin äärellä
etsivä-xx kirjoitti:
Nyt laukka mielikuvituksesesi. Ei taitelijan taulu ole Raamattu eikä se ole totuus Jumalan pelastussuunnitelmasta. Ensinnäkin kaikki länsimaisen taiteen tuottamat kuvat Jeesuksesta ja opetuslapsista kuvaavat länsieurooppalaisia miehiä eikä juutalaisia miehiä. Jeesus kuitenkin samoin kuin opetuslapset olivat juutalaisia. Taiteilijalla on taiteilijan vapaus maalata mitä haluaa, mutta jumalan totuus se ei ole. Jumala ei tullut tänne maanpäälle solmimaan maallisia liittoja ja rakkaussuhteita naisiin.
Matt. 19
10 Opetuslapset sanoivat: "Jos avioliitto merkitsee miehelle tätä, on parempi olla menemättä naimisiin."
11 Mutta hän sanoi heille: "Se ratkaisu ei sovellu kaikille, ainoastaan niille, joille se osa on annettu. [1. Kor. 7:7,17]
12 On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon."
Pietarikin oli ihminen ja oteaa:
"7 Soisin kaikkien elävän niin kuin itse elän. Jokaisella on kuitenkin oma Jumalalta saatu armolahjansa, yhdellä yksi, toisella toinen. [Matt. 19:11]"
Leonardo da Vinci eli 1452 – 1519 eikä ollut Jeesuksen aikalainen.Tiedän, ettei taulua ole maalattu Jeesuksen aikana.
Raamattua on luettu ja tutkittu myös tuona aikana hyvinkin tarkkaan ja monet taiteijat ovat maalanneet viimeiselle ehtoolliselle Jeesuksen viereen naisen.
Mitä siihen tulee, etteikö Jeesus olisi voinut rakastua Maria Magdaleenaan, sehän on inhimillistä ja kertoisi Jeesuksesta senkin inhimillisen puolen, että hän oli myös ihminen. Kuitenkaan heillä ei ole tarvinnut olla rakkaussuhdetta, vaan rakkaus olisi voinut olla tunteen tasolla. - ristin äärellä
etsivä-xx kirjoitti:
Minä en pitäisi esillä koko kysymystä siitä kuka on rakkain opetuslapsi. Se on ehkä toinen kuin Jumalana todellisuus. Kysyihän Jeesus toisaalta Pietariltakin:
Joh. 21:15
Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan, Herra", Pietari vastasi, "sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun karitsoitani." [Ap. t. 20:28; Piet. 5:2]
Tämän rakkaimman opeuslapsen arvuttelu on Jumlan rakkauden kannalta vähän kuin kysymys siitä kuka on suurin.
Naisina meillä on Raamatussa suuri osa olla ylösnousemuksen todistajia, Jeesus ilmestyi ensimmäisenä näille naisille joita oli enemmän kuin vain Magdalan Maria. Toinen naiselle annettu osa on kuunnella sanaa
Luukas 10
Martta ja Maria
38 Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. [Joh. 11:1, Joh. 12:2,3]
39 Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan.
40 Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua."
41 Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista.
42 Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." [Monissa käsikirjoituksissa muodossa:"Vähän on tarpeen, tai yksi ainoa."][ Matt. 6:33]
Ja Marialle joka hiuksillaan pesi Jeesuksen jalat ja voiteli ne oli palvelustehtävä hautaamista varten:
Joh. 11:2
Maria oli se, joka voiteli Herran jalat tuoksuöljyllä ja kuivasi ne hiuksillaan, ja sairas Lasarus oli hänen veljensä. [Joh. 12:3]
3 Lasaruksen sisaret lähettivät Jeesukselle sanan: "Herra, rakas ystäväsi on sairaana."
4 Sen kuultuaan Jeesus sanoi: "Ei tämä tauti ole kuolemaksi vaan Jumalan kunniaksi: se tuo julki Jumalan Pojan kirkkauden."
5 Jeesus rakasti Marttaa ja hänen sisartaan sekä Lasarusta.
Johannes 12
Jeesus voidellaan Betaniassa
1 Kuusi päivää ennen pääsiäistä Jeesus tuli Betaniaan, missä hänen kuolleista herättämänsä Lasarus asui. [Matt. 26:6-13; Mark. 14:3-9; Luuk. 7:36-38]
2 Jeesukselle tarjottiin siellä ateria. Martta palveli vieraita, ja Lasarus oli yksi Jeesuksen pöytäkumppaneista.
3 Maria otti täyden pullon aitoa, hyvin kallista nardusöljyä, voiteli Jeesuksen jalat ja kuivasi ne hiuksillaan. Koko huone tuli täyteen voiteen tuoksua.
4 Juudas Iskariot, joka oli Jeesuksen opetuslapsi ja josta sitten tuli hänen kavaltajansa, sanoi silloin:
5 "Miksei tuota voidetta myyty kolmestasadasta denaarista? Rahat olisi voitu antaa köyhille."
7 Jeesus sanoi Juudakselle: "Anna hänen olla, hän tekee tämän hautaamistani varten."Minä en pitäisi esillä koko kysymystä siitä kuka on rakkain opetuslapsi."
Mutta raamattu pitää sitä esillä monessakin kohdassa ja se selittäisi kaiken, että rakkain opetuslapsi olisi ollut nainen.
Muutehan Jeesuksen erityinen rakkaus yhtä miesopetuslasta kohtaan vaikuttaisi homoudelta. - Erilaista rakkautta
"Minä en pitäisi esillä koko kysymystä siitä kuka on rakkain opetuslapsi."
Mutta raamattu pitää sitä esillä monessakin kohdassa ja se selittäisi kaiken, että rakkain opetuslapsi olisi ollut nainen.
Muutehan Jeesuksen erityinen rakkaus yhtä miesopetuslasta kohtaan vaikuttaisi homoudelta.Rakkaus on muutakin kuin eroottista rakkautta. Muistelen kuulleeni, että Raamatun alkukielillä erilaisille rakkauksille on jopa omat terminsäkin. Se selittäisi myös, miksi asiasta ei ole käyty parintuhannen vuoden aikana suurempaa keskustelua.
Opetuslapsesta, joka oli Jeesukselle rakas (ei siis rakkain!) , puhuu vain Johannes. Perinteisesti tämä ehkä vähän narsistiseltakin kuulostava ilmaus on selitetty sillä, että Johannes halusi kuvata, että Jeesus kohtaa jokaisen ihmisen yksilönä. Samalla vastapainona sille, että muissa evankeliumeissa Jeesus jää etäisemmäksi, eräänlaiseksi yhteiskunnallisen tehtävän suorittajaksi.
Oliko Johanneksen ratkaisu onnistunut, on asia erikseen, mutta moni kuitenkin pitää Johanneksen evankeliumia henkilökohtaisesti kaikkein puhuttelevimpana. - etsivä-xx
"Minä en pitäisi esillä koko kysymystä siitä kuka on rakkain opetuslapsi."
Muutehan Jeesuksen erityinen rakkaus yhtä miesopetuslasta kohtaan vaikuttaisi homoudelta.Nyt katsot asiaa toisin ristin äärellä kuin mihin kirsitnukso katsoo.
Kristinukossa on olemassa rakkaudesta enemmän sanoja ja merkityksiä kuin mitä käytät ja mihin sen liität.
Ev. lut kirkon sanasto sanoo asiasta näin:
Agape
Agape on kreikkaa ja tarkoittaa epäitsekästä rakkautta. Jumalan rakkaus syntistä ihmistä kohtaan on agape-rakkautta. Tällainen ajattelu pohjautuu luterilaiseen ristinteologiaan. Agape-rakkauden vastakohtana pidetään omaansa etsivää eros-rakkautta. Agapella tarkoitetaan myös ensimmäisten kristittyjen rakkauden ateriaa eli ehtoollista. - tässäkin kaksi
Tiedän, ettei taulua ole maalattu Jeesuksen aikana.
Raamattua on luettu ja tutkittu myös tuona aikana hyvinkin tarkkaan ja monet taiteijat ovat maalanneet viimeiselle ehtoolliselle Jeesuksen viereen naisen.
Mitä siihen tulee, etteikö Jeesus olisi voinut rakastua Maria Magdaleenaan, sehän on inhimillistä ja kertoisi Jeesuksesta senkin inhimillisen puolen, että hän oli myös ihminen. Kuitenkaan heillä ei ole tarvinnut olla rakkaussuhdetta, vaan rakkaus olisi voinut olla tunteen tasolla.Mistä johtuu,. että vanhoissa taulussa, jossa kuvataan viimeinen ehtoollinen, aina Jeesuksen vieressä on nainen.
http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2005/2005-10-13/jkr/Alttaritauluna_da_Vinci_-kopio - pajunkissat
tässäkin kaksi kirjoitti:
Mistä johtuu,. että vanhoissa taulussa, jossa kuvataan viimeinen ehtoollinen, aina Jeesuksen vieressä on nainen.
http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2005/2005-10-13/jkr/Alttaritauluna_da_Vinci_-kopioLuin jostakin, että Vatikaani olisi sen takana, että nykykristiilisyydessä Jeesuksen opetuslapseksi ei olla hyväksytty naista.
- ristin äärellä
Erilaista rakkautta kirjoitti:
Rakkaus on muutakin kuin eroottista rakkautta. Muistelen kuulleeni, että Raamatun alkukielillä erilaisille rakkauksille on jopa omat terminsäkin. Se selittäisi myös, miksi asiasta ei ole käyty parintuhannen vuoden aikana suurempaa keskustelua.
Opetuslapsesta, joka oli Jeesukselle rakas (ei siis rakkain!) , puhuu vain Johannes. Perinteisesti tämä ehkä vähän narsistiseltakin kuulostava ilmaus on selitetty sillä, että Johannes halusi kuvata, että Jeesus kohtaa jokaisen ihmisen yksilönä. Samalla vastapainona sille, että muissa evankeliumeissa Jeesus jää etäisemmäksi, eräänlaiseksi yhteiskunnallisen tehtävän suorittajaksi.
Oliko Johanneksen ratkaisu onnistunut, on asia erikseen, mutta moni kuitenkin pitää Johanneksen evankeliumia henkilökohtaisesti kaikkein puhuttelevimpana."Johannes" on kuvattu maalauksissa, jotka kuvaa viimeistä ehtoollista, joko naisena tai nuorena poikana.
Johanneksen evankeliumissa ei ole mitään mainintaa Johannes Kastajasta, tuliko Johannes paljon myöhemmin Jeesuksen opetuslapseksi.
Kuka hän oli ja miksi hän piti itseään Jeesuksen rakkaimpana opetuslapsena, taitaa jäädä arvoitukseksi.
Tuo on hyvä selitys, jos Johannes olisi ollut narsisti ja ajatteli, että Jeesus rakastaa häntä eniten.
Pietarihan tosiaan taas väitti, että hän rakastaa Jeesusta eniten, joka myös on narsistinen ajattelutapa. - Etsivä-xx
"Johannes" on kuvattu maalauksissa, jotka kuvaa viimeistä ehtoollista, joko naisena tai nuorena poikana.
Johanneksen evankeliumissa ei ole mitään mainintaa Johannes Kastajasta, tuliko Johannes paljon myöhemmin Jeesuksen opetuslapseksi.
Kuka hän oli ja miksi hän piti itseään Jeesuksen rakkaimpana opetuslapsena, taitaa jäädä arvoitukseksi.
Tuo on hyvä selitys, jos Johannes olisi ollut narsisti ja ajatteli, että Jeesus rakastaa häntä eniten.
Pietarihan tosiaan taas väitti, että hän rakastaa Jeesusta eniten, joka myös on narsistinen ajattelutapa."Johanneksen evankeliumissa ei ole mitään mainintaa Johannes Kastajasta, tuliko Johannes paljon myöhemmin Jeesuksen opetuslapseksi."
Sotket Johannekset sekaisin. Raamatuntuntemattomuutesi johtaa sinut kokonaan harhaan.
Opetuslapsi Johanneksesta kerrotaan Raamatussa näin:
Markus 1
Ensimmäiset opetuslapset
16 Kun Jeesus kulki Galileanjärven rantaa, hän näki Simonin ja tämän veljen Andreaksen. He olivat järvellä kalastamassa heittoverkolla; he olivat näet kalastajia. [Matt. 4:18-22; Luuk. 5:1-11; Joh. 1:35-51 : Mark. 3:7-9, Mark. 4:1, Mark. 5:21 | Mark. 1:29 | Joh. 21:3]
17 Jeesus sanoi heille: "Lähtekää minun mukaani. Minä teen teistä ihmisten kalastajia."
18 He jättivät heti verkkonsa ja lähtivät seuraamaan Jeesusta.
19 Jonkin matkaa kuljettuaan Jeesus näki Jaakobin, Sebedeuksen pojan, ja hänen veljensä Johanneksen. Hekin olivat veneessä, verkkojaan selvittelemässä. [1. Kun. 19:19-21]
20 Jeesus kutsui heti heidät. He jättivät isänsä Sebedeuksen ja tämän palkkalaiset veneeseen ja lähtivät seuraamaan Jeesusta.
Tämän päivän evankeliumissa
Matt. 17: 1-8
Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo.
Matteus 10
Kaksitoista apostolia
1 Jeesus kutsui kaksitoista opetuslastaan luokseen ja antoi heille vallan karkottaa saastaisia henkiä ja parantaa kaikkia tauteja ja vaivoja. [Mark. 6:7; Luuk. 9:1 | Mark. 3:16-19; Luuk. 6:12-16]
2 Nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: ensimmäisenä Simon, toiselta nimeltä Pietari, ja hänen veljensä Andreas, Jaakob Sebedeuksen poika ja hänen veljensä Johannes, [Joh. 1:40-42; Ap. t. 1:13]
3 Filippus ja Bartolomeus, Tuomas ja publikaani Matteus, Jaakob Alfeuksen poika ja Taddeus,
4 Simon Kananeus* ja Juudas Iskariot, joka sitten kavalsi Jeesuksen. [Sana ei ole varsinaisesti nimi vaan tarkoittanee seloottia, vapaustaistelijaa.]
Markus 3
Kaksitoista apostolia
13 Sitten Jeesus nousi vuorelle. Hän käski luokseen ne, jotka hän oli valinnut, ja he lähtivät hänen mukaansa. [Matt. 10:1-4; Luuk. 6:12-16 : Mark. 6:7]
14 Nämä kaksitoista Jeesus kutsui olemaan kanssaan* lähettääkseen heidät saarnaamaan ja [Joissakin käsikirjoituksissa jakeen alku kuuluu: "Nämä kaksitoista hän nimesi apostoleikseen, kutsui heidät olemaan kanssaan - -." Vrt. Luuk. 6:13.]
15 valtuuttaakseen heidät karkottamaan saastaisia henkiä:
16 Simon, jolle hän antoi nimen Pietari*, [Ks. selitystä Matt. 16:18.][3:16-18: Ap. t. 1:13 : Matt. 16:18 ]
17 Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boanerges -- se merkitsee: ukkosenjylinän pojat -- [Luuk. 9:54]
18 sekä Andreas, Filippus ja Bartolomeus, Matteus, Tuomas ja Jaakob Alfeuksen poika, Taddeus, Simon Kananeus* [Ks. selitystä Matt. 10:4.]
19 ja Juudas Iskariot, sama joka kavalsi hänet. [Mark. 14:10 ]
Mielenkiintoista spekulaatiota. Jeesuksen ja Marian suhde on huomioitu monenkin Raamatun tutkijan parissa, mutta perinteinen kristinusko tietenkin yrittää kiistää tämän, koska se ei sovi kirkolliskokouksissa satoja vuosia myöhemmin määriteltyihin dogmeihin.
Jos Jeesuksesta ja hänen opetuslapsistaan haluaa tietoa, niin kannattaa tutkia kaikkia saatavilla olevia evankeliumeita - ei pelkästään niitä, jotka äänestettiin mukaan Raamattuun.
Tuomaan evankeliumissa on tällainen mielenkiintoinen pätkä ihan lopussa:
"114.Simon Pietari sanoi hänelle, ”Anna Marian jättää meidät, sillä naiset eivät ansaitse elämää.” Jeesus sanoi, ”Katso, minä opastan häntä tehdäkseni hänestä miehen, niin että hänkin tulisi eläväksi hengeksi muistuttamaan teitä miehiä. "
http://www.apokryfikirjat.com/tuomev.htm- ristin äärellä
Nyt vasta minäkin olen tajunnut, että naiset ovat olleet Jeesuksen mukana koko hänen opetuksen ajan.
He olivat mukana myös Getsemanessa viimeisenä yönä ja haudalla Pääsiäsaamuna. - etsivä-xx
Nyt vasta minäkin olen tajunnut, että naiset ovat olleet Jeesuksen mukana koko hänen opetuksen ajan.
He olivat mukana myös Getsemanessa viimeisenä yönä ja haudalla Pääsiäsaamuna.Enpä suosittele lukemaan kaanonin ulkopuolisia tekstejä samalla tavalla kuin Raamatun tekstejä. Gnostilaisia harhaoppeja sisältävä evankeliumi on jätetty pois kaanonista, joka on meidän uskomme mukaan koottu kirkolliskokouksessa Pyhän Hengen vaikutuksen alaisuudessa. Tässä on Helsingin yliopiston sivu siitä aiheesta:
http://www.helsinki.fi/teol/pro/gnosti/naghammadi/tuomaan_evankeliumi.html
"Tuomaan evankeliumin sisältämän aineiston varhaisuus on kuitenkin kysymys, josta tutkijat ovat jyrkästi eri mieltä. Ongelman ratkaisua vaikeuttaa se, että tunnemme evankeliumin pääosin vain koptinkielisenä käännöksenä, joka poikkeaa sisällöltään kreikankielisistä edeltäjistään. Koska kreikankielisistä käsikirjoituksista tunnetaan vain katkelmia, evankeliumin alkuperäinen sanamuoto jää useassa kohdin avoimeksi.
Viimeisimmissä tutkimuksissa tutkijoiden kiinnostus on siirtynyt aikaisen ja aidon tradition jäljittämisestä evankeliumin kulttuurisen kontekstin rekonstruoimiseen. Toinen mielenkiinnon kohde on sen intertekstuaalinen suhde muihin varhaisiin kristillisiin teksteihin ja kreikkalais-roomalaiseen kirjallisuuteen. Tuomaan evankeliumia on verrattu erityisesti Johanneksen evankeliumiin, mikä on johtanut spekulaatioon näiden tekstien taustalla vaikuttavien yhteisöjen keskinäisestä suhteesta. "
Tekstit liitetään gnostilaisuuteen, joka katsottiin harhaopiksi:
"Tässä sivustossa termiä gnostilaisuus ja gnostikko käytetään merkitsemään niitä uskonnollisia oppijärjestelmiä ja myyttejä myöhäisantiikissa, joiden mukaan kosmos on pahan tai tietämättömän luojan työn tulosta. Samalla pelastus on prosessi, jossa ihminen saavuttaa tietoisuuden jumalallisesta syntyperästään ja palaa valon valtakuntaan, kun hänen sielunsa on vapautunut maailman ja ruumin rajoituksista. "
Ymmärtänet, kun luet tämän selostuksen, että kyse on ihmisen omasta toiminnasta, ei kuten me uskomme, että usko on Jumalan lahja ja että me pelastumme syntisinä ihmisinä vain Kristuksen sovitustyön takia. Tuomaan evankeliumin teksti ”Katso, minä opastan häntä tehdäkseni hänestä miehen, niin että hänkin tulisi eläväksi hengeksi muistuttamaan teitä miehiä." liitttyy tähän Gnostilaiseen oppiin "Samalla pelastus on prosessi, jossa ihminen saavuttaa tietoisuuden jumalallisesta syntyperästään ja palaa valon valtakuntaan, kun hänen sielunsa on vapautunut maailman ja ruumin rajoituksista. "
Tälläkin sivustolla on nimimerkki agimlainen kovasti viitannut Tuomaan evankeliumiin, eikä Admata lapsuutensa jälkeen ole ollut vl, en tiedä lukeeko hän itsensä johonkin kristilliseen tunnustukseen kuuluvaksi. Asiallinen Admata on vastauksissaan, mutta Tuomaan evankeliumin pitäminen Raamatun tekstien rinnalla johtaa sinut harhaan nimimerkki "ristin äärellä".
Lause, jota lainaan alle, on sensijaan totta Raamatun pohjalta ja on meille kristityille naisille osoitettu kuten on luvattu Marialle; meille on annettu hyvä osa eikä sitä oteta pois. 39 Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. 42 Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." [
"Nyt vasta minäkin olen tajunnut, että naiset ovat olleet Jeesuksen mukana koko hänen opetuksen ajan.
He olivat mukana myös Getsemanessa viimeisenä yönä ja haudalla Pääsiäsaamuna. "
Aamen etsivä-xx kirjoitti:
Enpä suosittele lukemaan kaanonin ulkopuolisia tekstejä samalla tavalla kuin Raamatun tekstejä. Gnostilaisia harhaoppeja sisältävä evankeliumi on jätetty pois kaanonista, joka on meidän uskomme mukaan koottu kirkolliskokouksessa Pyhän Hengen vaikutuksen alaisuudessa. Tässä on Helsingin yliopiston sivu siitä aiheesta:
http://www.helsinki.fi/teol/pro/gnosti/naghammadi/tuomaan_evankeliumi.html
"Tuomaan evankeliumin sisältämän aineiston varhaisuus on kuitenkin kysymys, josta tutkijat ovat jyrkästi eri mieltä. Ongelman ratkaisua vaikeuttaa se, että tunnemme evankeliumin pääosin vain koptinkielisenä käännöksenä, joka poikkeaa sisällöltään kreikankielisistä edeltäjistään. Koska kreikankielisistä käsikirjoituksista tunnetaan vain katkelmia, evankeliumin alkuperäinen sanamuoto jää useassa kohdin avoimeksi.
Viimeisimmissä tutkimuksissa tutkijoiden kiinnostus on siirtynyt aikaisen ja aidon tradition jäljittämisestä evankeliumin kulttuurisen kontekstin rekonstruoimiseen. Toinen mielenkiinnon kohde on sen intertekstuaalinen suhde muihin varhaisiin kristillisiin teksteihin ja kreikkalais-roomalaiseen kirjallisuuteen. Tuomaan evankeliumia on verrattu erityisesti Johanneksen evankeliumiin, mikä on johtanut spekulaatioon näiden tekstien taustalla vaikuttavien yhteisöjen keskinäisestä suhteesta. "
Tekstit liitetään gnostilaisuuteen, joka katsottiin harhaopiksi:
"Tässä sivustossa termiä gnostilaisuus ja gnostikko käytetään merkitsemään niitä uskonnollisia oppijärjestelmiä ja myyttejä myöhäisantiikissa, joiden mukaan kosmos on pahan tai tietämättömän luojan työn tulosta. Samalla pelastus on prosessi, jossa ihminen saavuttaa tietoisuuden jumalallisesta syntyperästään ja palaa valon valtakuntaan, kun hänen sielunsa on vapautunut maailman ja ruumin rajoituksista. "
Ymmärtänet, kun luet tämän selostuksen, että kyse on ihmisen omasta toiminnasta, ei kuten me uskomme, että usko on Jumalan lahja ja että me pelastumme syntisinä ihmisinä vain Kristuksen sovitustyön takia. Tuomaan evankeliumin teksti ”Katso, minä opastan häntä tehdäkseni hänestä miehen, niin että hänkin tulisi eläväksi hengeksi muistuttamaan teitä miehiä." liitttyy tähän Gnostilaiseen oppiin "Samalla pelastus on prosessi, jossa ihminen saavuttaa tietoisuuden jumalallisesta syntyperästään ja palaa valon valtakuntaan, kun hänen sielunsa on vapautunut maailman ja ruumin rajoituksista. "
Tälläkin sivustolla on nimimerkki agimlainen kovasti viitannut Tuomaan evankeliumiin, eikä Admata lapsuutensa jälkeen ole ollut vl, en tiedä lukeeko hän itsensä johonkin kristilliseen tunnustukseen kuuluvaksi. Asiallinen Admata on vastauksissaan, mutta Tuomaan evankeliumin pitäminen Raamatun tekstien rinnalla johtaa sinut harhaan nimimerkki "ristin äärellä".
Lause, jota lainaan alle, on sensijaan totta Raamatun pohjalta ja on meille kristityille naisille osoitettu kuten on luvattu Marialle; meille on annettu hyvä osa eikä sitä oteta pois. 39 Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. 42 Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." [
"Nyt vasta minäkin olen tajunnut, että naiset ovat olleet Jeesuksen mukana koko hänen opetuksen ajan.
He olivat mukana myös Getsemanessa viimeisenä yönä ja haudalla Pääsiäsaamuna. "
Aamen>> Enpä suosittele lukemaan kaanonin ulkopuolisia tekstejä samalla tavalla kuin Raamatun tekstejä. Gnostilaisia harhaoppeja sisältävä evankeliumi on jätetty pois kaanonista, joka on meidän uskomme mukaan koottu kirkolliskokouksessa Pyhän Hengen vaikutuksen alaisuudessa. > Tälläkin sivustolla on nimimerkki agimlainen kovasti viitannut Tuomaan evankeliumiin, eikä Admata lapsuutensa jälkeen ole ollut vl, en tiedä lukeeko hän itsensä johonkin kristilliseen tunnustukseen kuuluvaksi. Asiallinen Admata on vastauksissaan, mutta Tuomaan evankeliumin pitäminen Raamatun tekstien rinnalla johtaa sinut harhaan nimimerkki "ristin äärellä".
- *
114.Simon Pietari sanoi hänelle, ”Anna Marian jättää meidät, sillä naiset eivät ansaitse elämää.” Jeesus sanoi, ”Katso, minä opastan häntä tehdäkseni hänestä miehen, niin että hänkin tulisi eläväksi hengeksi muistuttamaan teitä miehiä. Sillä jokainen nainen, joka tekee itsestään miehen astuu sisälle Taivaan valtakuntaan.”
Jos näin on, niin vl-uskovaisista naisista vain Mari.L on astunut sisälle Taivaan valtakuntaan
- etsivä-xx
Gnostilaisuudesta niille, jotka ovat vl:liä. Muistakaapa kuitenkin vielä ne Raamatun varoitukset:
2. Tim. 4
3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
5 Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.
6 Sillä minut jo uhrataan, ja minun lähtöni aika on jo tullut.
Ja varoitukset valittujenkin eksyttämisestä.
Matt. 24:24
Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
Tuomaan evankeliumi ei kuulu Raamattuun. Pitää tuntea myös sen tausta eikä vain yksittäisiä lauseita. Meidän uskomme perusta on Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.
Teologisen tiedekunnan sivulta edelleen lainaus:
"Gnostilaisuudessa "tiedolla" ei tarkoiteta mitä tahansa älyllistä osaamista, vaan sanalla on uskonnollinen sisältö. Tiedon kohteena on ihmisen jumalallinen alkuperä, josta häntä muistutetaan ja johon häntä kehotetaan palaamaan. Kyse on siis pelastavasta tiedosta. Gnostilaisessa kristillisyydessä tietoa ei pidetty välttämättä uskon kilpailijana, vaan vapauttavan tiedon ajateltiin täydentävän ja syventävän kristillistä uskoa. Eräs varhainen gnostilainen kristitty määritteli pelastavan tiedon näin:
Meitä ei tee vapaaksi pelkkä kaste, vaan tieto siitä, keitä me olimme ja mitä meistä on tullut, missä olemme olleet tai mihin olemme joutuneet, minne olemme matkalla ja mistä meidät on vapautettu, mitä on syntymä ja mitä jälleensyntyminen.
- Klemens Aleksandrialainen, Katkelmia Theodotokselta, 78.2"
Oi olisipa nyt selkeän opin paikka käsitteestä mitä tarkoittaa syvimmältä olemukseltaan seuroissakin kuultu lause. Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta. - Katkelma hannu S
Teidän vai meidän Raamatun mukaan. Jos teidän täytyy otta tulkki ja henkivartija mukaan jotta ei kukaan uskon nimissä hyökkää kimppuun ja tee väkivaltaa.
Olette oivaltaneet myös periaatteen housut pois ja hoitoon: - Hyvä elokuva!
Ylen areenalla elokuva Jeesuksen viimeisistä päivistä
http://areena-beta.yle.fi/ng/areena/tv/1513744 - Nuatri
"Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle jan äki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois. Hän lähti juoksujalkaa kertomaan siitä Simon Pietarille ja sille opetuslapselle, joka oli Jeesukselle rakkain" Joh:20:2
Eli ei ole Magdalena se rakkain.- etsivä-xx
kiitos taas yhdestä jakeet Nuatri.
minä olen saanut miinukset ja gnostilaisuus plussat, joten laitan sinulle tästä nyt plussan sinulle. Tosin joku sen kiireesti poistaa mutta kun gnostilaiset tarinat johtavat meidät harhaan.
- Inhottava realisti
Ajatelkaapa Juudaksen asemaa tarinassa. Hänhän oli itse asiassa välttämätön! Jos hän ei olisi Jeesusta kavaltanut, kuka sen olisi tehnyt?
Ilman pahaa ei ole hyvääkään.- Luoja luoma
Jumala itse loi myös Juudaksen.
- kaksi yhdeksi
19:26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
19:27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.
Tämä pitäisi tulkita alkemian avulla. Ehkä Johannes ei ollut enää kovin kaukana Jumalan valtakunnasta, kuten muut. Jeesushan sanoo Raamatussa jollekin: "sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Rakkaus pyrkii tulemaan yhdeksi kaiken olevaisen kanssa.- etsivä-xx
Johannes kirjoittaa todistajan kertomusta. Eikä sitäpaitsi kerrota että naiset yksin olisivat olleet katsomassa.
Luukas
Jeesuksen kuolema
44 Oli jo kuudes tunti. Silloin, keskipäivällä, aurinko pimeni. Pimeys tuli koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. [Matt. 27:45-56; Mark. 15:33-41; Joh. 19:28-30 : Aam. 8:9]
45 Temppelin väliverho repesi keskeltä kahtia. [Mark. 15:38 ]
46 Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran. [Ps. 31:6; Ap. t. 7:59]
47 Kun sadanpäällikkö näki, mitä tapahtui, hän antoi Jumalalle kunnian ja sanoi: "Tämä mies oli todella viaton." [Luuk. 2:20 | Ap. t. 3:14]
48 Ja kaikki ne ihmiset, jotka suurin joukoin olivat kerääntyneet katselemaan tätä näytelmää, palasivat tämän nähtyään kaupunkiin rintaansa lyöden. [Jes. 32:12 | Aam. 8:10; Sak. 12:10]
- etsivä-xx
tehdäänpä yhteenveto:
Johannes 20
Magdalan Maria ja opetuslapset haudalla
1 Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle ja näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois. [Matt. 28:1-10; Mark. 16:1-8; Luuk. 23:56-24:12]
2 Hän lähti juoksujalkaa kertomaan siitä Simon Pietarille ja sille opetuslapselle, joka oli Jeesukselle rakkain, ja sanoi heidät tavattuaan: "Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, minne hänet on pantu." [Joh. 13:23 ]
3 Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät heti juoksemaan haudalle. [Luuk. 24:12,24]
4 Miehet menivät yhtä matkaa, mutta se toinen opetuslapsi juoksi Pietaria nopeammin ja ehti haudalle ensimmäisenä.
5 Hän kurkisti sisään ja näki käärinliinojen olevan siellä, mutta hän ei mennyt sisälle.
6 Simon Pietari tuli hänen perässään, meni hautaan ja katseli siellä olevia käärinliinoja.
7 Hän huomasi, että Jeesuksen kasvoja peittänyt hikiliina ei ollut käärinliinojen vieressä vaan erillään, omana käärönään.
8 Nyt tuli sisään myös se toinen opetuslapsi, joka oli ensimmäisenä saapunut haudalle, ja hän näki ja uskoi.
9 Vielä he näet eivät olleet ymmärtäneet, että kirjoitusten mukaan Jeesus oli nouseva kuolleista. [Ps. 16:10 | Luuk. 24:46; Joh. 2:22, Joh. 12:16]
10 Opetuslapset lähtivät haudalta majapaikkaansa.
Magdalan Maria kertoo sillle rakkaimmalle opetuslapselle, se ei siis voi olla Magdaleena itse.
Jeesus puhuttelee ( tästä avaaja on sitä mieltä että puhuttelee Magdaleenaa koska nänen mielestään paikalla ei ole kuin naiset.)
Puhuttelumuoto on katso poikasi
Johannes 19
25 Jeesuksen ristin luona seisoivat hänen äitinsä ja tämän sisar sekä Maria, Klopaksen vaimo, ja Magdalan Maria.
26 Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen: "Nainen, tämä on poikasi!" [Joh. 13:23 ]
27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Tämä on äitisi!" Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä.
Kiroittaja on siis sama evankelista edelleen tässäkin, kuin siinä, jossa todetaan että Magdalan Maria lähti kertomaan rakkaimmalle opetuslapselle.
Ristin ääreen oli kokoontunut muitakin kuin nämä naiset.
Luukas 23
46 Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran. [Ps. 31:6; Ap. t. 7:59]
48 Ja kaikki ne ihmiset, jotka suurin joukoin olivat kerääntyneet katselemaan tätä näytelmää, palasivat tämän nähtyään kaupunkiin rintaansa lyöden. [Jes. 32:12 | Aam. 8:10; Sak. 12:10]
Uskon että rakkaimmaksi opetuslapseksi kutsutaan Johannesta mutta kaikki viittaukset siihen ovat Johanneksen evankeliumista. Muissa evankeliumeissa on todettu että Johannes on ollut Kirkastusvuorella ja on ollut Getsemanessa niiden muutaman Jeesuksen valitun mm. Pietarin kanssa kanssa.
Tässä on Johanneksen evankeliumin kirjoittajasta ortodoksien sivuilla, mutta suunnilleen samoin sanotaan muissakin lähteissä:
http://www.ortodoksi.net/index.php/Johanneksen_evankeliumi
Evankeliumi Johanneksen mukaan eli yleisesti käytettävältä lyhyemmältä nimeltään Johanneksen evankeliumi on Raamatun neljästä Uuden testamentin evankeliumeista nuorin.
Synty ja kirjoittaja
Evankeliumin syntyajankohta on tutkijoiden mukaan joko 1. vuosisadan lopussa tai 2. vuosisadan alussa ja kirjoittajana on Jeesuksen seuraaja, johon viitataan lausumalla ”se opetuslapsi, joka oli Jeesukselle rakkain”, ja tämän opetuslapsen on perinteisesti katsottu olleen apostoli Johanneksen.
Niin kuin monien muidenkin Raamatun kirjojen kohdalla, niin myös Johanneksen evankeliumin kirjoittajasta on tutkijoilla erilaisia mielipiteitä ja siitä kiistellään ajoittain kovastikin. - Totuuden etsijä
Miksi Jeesuksen rakkaimman opetuslapsen nimeä ei mainita koskaan?
Siksi koska sillä tarkoitetaan Saatanaa. Vaihtakaa rakkaimman opetuslapsen tilalle Saatana, niin ymmärrätte paremmin.
Perustelut:
- Jeesus oli Jumalasta eli Jumalan ruumiillistuma maanpäällä. Jumala on myös Saatanan luoja, jolloin Saatana vastustaja on myös hänen lapsensa.
- Saatana/Lucifer luotiin ensimmäisenä ennen ihmistä, hän oli Jumalan "esikoinen" ja hänen luomisellaan oli tärkeä tehtävä Jumalan suunnitelmassa.
- Kuten Raamatun kohdista käy ilmi, rakkain opetuslapsi ei ollut vain yksi tietty henkilö vaan esiintyi eri henkilöinä. Aiemmin Raamatussa käy ilmi kuinka Saatana menee eri henkilöön ja yrittää saattaa Jeesuksen kiusaukseen. Saatana on siis ollut koko ajan lähellä Jeesusta ja yrittänyt saada hänet syntiin, kuten kiusasi Jeesusta autiomaassa.
- Pietari rakasti opetuslapsista Jeesusta eniten. Rakkain opetuslapsi ei siis ollut se joka rakasti Jeesusta vaan päinvastoin.
- Vihaa vastaan tuli taistella rakkaudella, eli suurimman vihan kantajan tuli kohdata suurin rakkaus. (kun Jeesus puhuu rakkaudesta niin, sillä ei ole mitään tekemistä ns. miehen ja naisen välisellä "rakkaudella")
- Saatana oli mennyt viimeisellä ehtoollisella Jeesuksen vieressä olevaan opetuslapseen, joka nojasi hänen rintaansa vasten, ja yritti saada Jeesuksen paljastamaan pettäjänsä eli siis kiusasi Jeesusta, Jeesus ei paljastanut nimeä, vaan sai Saatanan menemään Juudakseen, joka kavalsi hänet
- Saatana vastustaja on Evankeliumin tärkein todistaja, koska sillä todistetaan hänen tappionsa
- Johannes puhui rakkaimmasta opetuslapsesta kolmannessa peroonassa, eli siis tarkoittanut itseään, eikä kukaan opetuslapsista saanut kohottaa itseään muiden yläpuolelle eli julistaa itseään muita rakkaammaksi ja tärkeämmäksi Jumalalle/Jeesukselle. Johannes itsessään ei siis ollut rakkain opetuslapsi vaikka tämä on voinutkin olla Johanneksessa jossain vaiheessa. - uudempi käännös
Raamattu 1992
Johanneksen evankeliumi 19
25 Jeesuksen ristin luona seisoivat hänen äitinsä ja tämän sisar sekä Maria, Klopaksen vaimo, ja Magdalan Maria.
26 Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen:"Nainen, tämä on poikasi!"
27 Sitten hän sanoi opetuslapselle:"Tämä on äitisi!" Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse964754Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133912Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2073800Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1012205Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575771964Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801336- 1321248
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1621226- 531095
En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???4771022