Kiero jalka 13 vuotiaasta saakka. Lääkärit ei osaa auttaa.

Jalkaongelmani kulkee sykleissä. Kun jalkani ovat minulla parhaimmalla mahdollsella tolalla, oikea jalkani osoittaa n. 30 astetta ulospäin verrattuna vasempaan, joka on suorassa. Tällöin kävelen siten, että heilautan ilmassa jalan suht suoraan ennen astumista maahan. Tämä aiheuttaa toisinaan voimakkaita kipuja lonkkaan, en toisinaan saa öisin nukuttua. Lämpö auttaa vähän särkyyn, burana ei.

Kun näin on jatunut parista viikosta muutamaan kuukauteen, koko jalastani häviää tuki, joten minun on käveltävä oikean jalkapohjani ulkosyrjällä, muuten polveni putoaisi liiaksi sisäsyrjälle. Tämä aiheuttaa kipua jalkapohjan ulkosyrjään ja jalkapohjaan,

Näin voi mennä korkeintaan pari-kolme viikkoa, koska taas tapahtuu muutos. Oikea jalkani on esim. nukkumisen tai istumisen aikana kääntynyt voimakkaasti ulospäin, lähes vartin yli asennossa vasempaan jalkaan nähden. Nyt jalkapohja on niin vinossa, että minun on käveltävä oikean jalan sisäsyrjällä. Polvessa ja lonkassa napsuu ikävästi. Jalkapohjan kivut voimistuvat, kivut salamoivat lonkasta polveen, kantapäästä jalkapohjaan. Kulkeminen ja työskentely on kivuliasta ja hankalaa. Näin menee viikosta muutamaan viikkoon. Kunnes taas tapahtuu muutos.

Nilkan seudulla paukahtaa voimakkaasti (en tosin huomaa tätä jos nukun) ja jalkateräni on pienen hetken suorassa vasempaan jalkaterääni nähden. Jalkani on tosin romahtanut nyt sisäsyrjälle nilkan seudulta. Hiljalleen tilanne kohenee, mutta sykli alkaa alusta. Näin on mennyt vuodesta 1997.

Olen käynyt lääkäreillä, kuvia on otettu, määrätty buranaa, jumppaa ja mobilaattia. Silti vaistoan, että jossain on jotain semoista vikaa, joka ei jumpalla parane. Eikä ole parantunut, liikun paljon. Olen nyt taas menossa ortopedille, mutta ahdistaa! Mnua on pilkattu, vähätelty, nyt vasta kun olen lähes 30, minut on otettu tosissaan, ja vakavat virheasennot on kunnolla todettu. Kuvissa ei näy mitään, ei ole koskaan näkynyt.

5

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasapainoilija

www.tasapainopiste.fi
      helppo jatkaa kun itsediagnostiikka on jo tuolla tasolla. vuoden parin päästä oletkin jo kunnossa kun teet kotityöt kunnolla

• En ole saanut lääkäreiltä diagnoosia, enkä ole sellaista tehnyt itsekkään. Epäilisin, että minulla on tela- ja kantaluun lukko tai vastaava. Tein useamman vuoden sitä jumppaa, se hidasti sykliä, kunnes lakkasi täysin toimimasta.

• .............

Tela- ja kantaluun lukko voi toki olla, mutta se ei välttämättä ole syy, vaan seuraus.

Itselläni on ollut samantyyppistä jalan ongelmaa. Sääriluuhun tulee vääntö ja se paukahtelee, koska polvi on ollut sisäänpäin ja jalkaterä kääntyy ulos. Oman vaivani taustalla oli lonkan ongelma ( psoaksen kireys, impingement).

Kerrot, että lonkassa napsuu. Missä tilanteessa napsuminen tulee ja saatko esiteltyä sen lääkärille? Onko sinulla sellaista tunnetta, että lonkka ei olisi aina ihan paikoillaan?

Kaikki pienetkin poikkeavuudet lonkkien anatomiassa pitäisi huomioida. Välttämättä niistä ei edes ole lausuttu. Nyt kun menet ortopedille niin painota yhtä asiaa esim. tuota lonkan ongelmaa.

Itse sain jonkinlaista apua psoasjänteen vapauttamisesta. Mutta tulevaisuudesta ei tiedetä, koska taustalla on lonkkanivelen ongelma, ja nivelessä hieman löysyyttä. Tämä amerikkailainen dr. Kelly taitaa tällä hetkellä se jolla on eniten tietoa lonkan ongelmista. Sinulla on todellinen vika jossain, mutta lääkäreiden tietämys ei ole Suomessa ajan tasalla.

http://www.medscape.org/viewarticle/746942_transcript

• ...............
        ............. kirjoitti:

Tela- ja kantaluun lukko voi toki olla, mutta se ei välttämättä ole syy, vaan seuraus.

Itselläni on ollut samantyyppistä jalan ongelmaa. Sääriluuhun tulee vääntö ja se paukahtelee, koska polvi on ollut sisäänpäin ja jalkaterä kääntyy ulos. Oman vaivani taustalla oli lonkan ongelma ( psoaksen kireys, impingement).

Kerrot, että lonkassa napsuu. Missä tilanteessa napsuminen tulee ja saatko esiteltyä sen lääkärille? Onko sinulla sellaista tunnetta, että lonkka ei olisi aina ihan paikoillaan?

Kaikki pienetkin poikkeavuudet lonkkien anatomiassa pitäisi huomioida. Välttämättä niistä ei edes ole lausuttu. Nyt kun menet ortopedille niin painota yhtä asiaa esim. tuota lonkan ongelmaa.

Itse sain jonkinlaista apua psoasjänteen vapauttamisesta. Mutta tulevaisuudesta ei tiedetä, koska taustalla on lonkkanivelen ongelma, ja nivelessä hieman löysyyttä. Tämä amerikkailainen dr. Kelly taitaa tällä hetkellä se jolla on eniten tietoa lonkan ongelmista. Sinulla on todellinen vika jossain, mutta lääkäreiden tietämys ei ole Suomessa ajan tasalla.

http://www.medscape.org/viewarticle/746942_transcript

Tuo linkki ei näköjään toimi. Googlesta löytyy tietoa englanniksi haulla " innovations in orthopaedic surgery: the emerging role of hip arthroscopy ".

• Vikaa häntäluussa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      105
      3058
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      214
      1877
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      136
      1829
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      56
      1780
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1342
    6. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      95
      1177
    7. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      83
      1137
    8. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      58
      1122
    9. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      59