Olen hankkimassa ensimmäistä koiraani ja opiskelen teoriassa niiden hoitoa ja kouluttamista. Kuulin ettei koiraa saisi laittaa selälleen "alistaa". Miksi?
Mitä muita ns. kiellettyjä tai vahongollisia asioita minun pitäisi tietää..?
Asiat joita koirakirjat eivät kerro
60
659
Vastaukset
- kikkelitonttu
En tiedä selitystä!
- tokkelikinttu
TV:n koirakuiskaaja ei muuta teekkään kun pistää häirikkökoirat selälleen ja alistaa ne. Tuolla konstilla saat tottelevaisen koiran. :)
- voi tokkiisa
Mitä ihmeen ohjelmaa olet katsonut ? Itse en ole yhtään selätystä koirakuiskaajan ohjelmassa nähnyt !Ettei vaan ole joku paikallinen versio!!!
- pakkelipönttö
Olet kuullut jonkun mielipiteen asiasta, josta koirapiiritkin ovat vähintäänkin kahta mieltä. Kirjoissa ei välttämättä kerrota koulutusmenetelmiä, koska tuntuu tyylit vaihtuvan. Nykyisin on muotia makupalakoulutus Kaimion tyyliin. Koiransa komentelijat julistetaan vanhanaikaisiksi, ellei suorastaan eläinrääkkääjiksi. Mutta oon samaa mieltä selättämisestä: jos sen tekee osaamaton kouluttaja, vahinkoa siitä vain on.
- Koska
sen alistamisen voi tehdä kahdella tavalla. Oikein tehtynä se on ok tapa saada härkäpäinen koira rauhoittumaan. Mutta väärällä ei, mutta voi saada mittaamattomia vahinkoja aikaan. Vahinkoja joiden korjaamiseen menee vuosia ja kovaa työtä, verta, hikeä ja kyyneliä.
Tärkeimpiä asioita joita voit tehdä väärin, on kuunnella jokaista neuvojaa joka hyväntahtoisesti neuvoo tyhjänpäiväisiä asioita. Ja väärin on nimenomaan tehdä neuvojen mukaan ajattelematta ensin. Joka tuulen mukaan.
Päätä millaisen koiran haluat itsellesi. Jos haluat hyvin koulutetun ja käyttäytyvän, panostat sen kouluttamiseen. Alusta alkaen. Erityisesti jos tuleva koirasi on jotain aktiivista rotua niin osallistut kursseille ja harrastat koirasi kanssa. Lajeja riittää.
Jos taas riittää normaali kotikoira (ja asut maalla), niin silloin voit jättää turhat asiat väliin ja keskittyä lähinnä remmikävelyn ja -käyttäytymisen saamiseen mallikelpoiseksi. Niin ettei vedä eikä toisen koiran nähdessään tapa sitä.
Vältä kuin ruttoa sitä ajattelutapaa että se on vain koira, sille riittää viiden minsan pissilenkki aamulla ja illalla. Satunnaisesti sillä välillä ehkä joskus... tai jouluna sitten. Mainittu ajattelutapa on yllättävän yleinen.
Vahingollisia asioita on myös vieraiden esineiden kuten toisten jätösten syöminen, voi saada myrkkyä massuun siitä. Kannattaa myös henkisesti sitten valmistautua siihen että otat AINA muovipusseja mukaan ja korjaat kakkat pois sitä myöden kun koira niitä tekee. Näin voit osaltasi vähentää sitä mainittua myrkkyjen määrää. Se kun on lähinnä keväinen riesa.
Käärmeet ovat osa suomen luontoa, mutta ei soveliaita koiran tuttavuuksia, vaikka mielellään tekisivät tuttavuutta.
Tässä nyt joitain asioita alkuun... - Joobax
Ehkä tärkein oppi, jota koirakirjoissa ei kerrota, on se, että älä usko ja tee mitään sinisilmäisesti uskoen kuultua tai luettua. Kuppikuntia on monia ja neuvojia vielä enemmän, toimivia konsteja on tuhansia jokaiseen temppuun ja vaivaan. Älä edes missään koulukentällä tee kuten joku "guru" sanoo, vaan mieti aina itse, onko menetelmä oikea koirallesi. Etenkin liian kovat pakotteet.
Koiria on kaikenmoisia, kuten varmaan jo teidät. Niille toimii erilaiset otteet. Tutustu koiraan, katso millainen se on, luokaa hyvä suhde, luota koiraan että se osaa (vaikkei aina osaisikaan). Ajanmittaan tulet huomaamaan, minkätyyliset menettelyt ja koulutustavat uppoavat koiraasi parhaiten. Kokeilu väärällä tyylillä ei tuhoa koiraa, erehtyminen on sallittua. Tahkomaan on turha jäädä, jos menetelmä on väärä. Silloin täytyy vaihtaa tapaa.
Kovasti alistetusta koirasta tulee yhteiskuntakelpoinen ja "kiva rauhallinen" haukku, joka saa hyväksyviä katseita ohikulkijoilta, mutta se ei uskalla tehdä mitään. Se on passiivinen. Harrastuskoirana menetetty tapaus...ei toimi. - että silleen
Miksi alistaisit koiraasi, haluatko alistetun ja arvaamattoman koiran ? Koiraa ei pidä alistaa, tosin siinä tapauksessa vain kun koiralla on ongelmia eli käy esim. päälle tms. Mutta tuskin ensimmäiseksi otat mitään ongelma koiraa, eikä sitä kukaan sinulle antaisi tai myisikään. Katso victoria stillwellin ohjelmia.
- Reperossaarjajja
Cesar Millanin ohjelmat tv:stä tulevat ohjelmat ovat pitkälti niille joilla on oikeasti vaikeaa koiran kanssa ja koira on vaarallinen ympäristölle ja itselleen, mutta ne jotka Cesarin metodeja haukkuvat eivät ymmärrä sitä. Cesar on maailman paras siinä mitä hän tekee ei kahta sanaa. Agressiivista koiraa et saa yksinkertaisesti koulutettua pelkillä makupaloilla ja kehumisilla. Koiralle pitää olla oikealla tavalla kova jos se on agressiivinen. Koiria joita Cesar käy uudelleenkouluttamassa ovat omistajien pilaamia yksilöitä.
- monimutkaista
Koira ottaa mallia omistajan koulutusmenetelmistä. Jos koiraa kouluttaa liian kovakouraisesti/aggressiivisesti, se oppii helposti itsekin toimimaan samoin toisia koiria tai mahdollisesti ihmisiäkin kohtaan. Liika periksi antaminen omistajalta kumminkin stressaa koiraa, joten sille on pistettävä pelisäännöt, kuten opetettava minne ei saa mennä (esim. pöydälle tai omistajasta kiinni vaikkapa sohvalle) sekä istumaan tai muuhun vastaavaan käskettynä olemaan antamatta periksi kunnes koira tottelee. Runsas liikunnan tarjoaminen koiralle saa sen myös kunnioittamaan omistajaa, eli koira huomaa omistajan olevan vahva, jos omistaja osoittaa aktiivisuutensakin ja pistää tarjoaa koirallekin mahdollisuuden monen laiseen toimintaan.
Koiraa ei saa lohdutella paukkeen tai muun vastaavan aikana, vaikka se tärisisi pelosta, sillä se on koiralle varoittelua. Koiraa ei pidä edes katsoa lohduttavasti silmiin, jos se jotain pelkää, vaan omalla olemuksellaan osoittaa, ettei tarvitse sellaisesta välittää. Liikaa lohduttelua saanut koira kasvaa helposti araksi. Koira tulee totuttaa pennusta asti vieraisiin ihmisiin, toisiin koiriin, kyläilyyn, meluun ym.
Jos koira alkaa haukkumaan äänistä, vieraista ym. siihen ei pidä puuttua koiraa kieltämällä, sillä koira saattaa käsittää sen yllytyksenä. Koira hiljenee usein ja lopettaa kotona vieraille ja äänille haukuskelun, kun huomaa omistajan olevan sen suhteen piittaamaton, eli kokee sen turhaksi.
Turkkia täytyy hoitaa, liikuntaa ja aktivointia tarjota ja kouluttaa koiraa riittävästi.
Täytyy osata tulkita koiran elekieltä, jotta osaa hahmotta mitä se kulloinkin ajattelee/aikoo. Esim. eri laisilla haukunnoilla on omat tarkoituksensa, kuten varoitushaukku, ilmoitushaukku, ajohaukku ym. - kikkelitonttu
Osaisimpa auttaa!
- Hanki
sinäkin koira niin opit ;)
- kikkelitonttu
Hanki kirjoitti:
sinäkin koira niin opit ;)
Sinäsen sanoit! Otan pystykorvan!
- hjshjs
kikkelitonttu kirjoitti:
Sinäsen sanoit! Otan pystykorvan!
Minkä rotuinen pystykorva ? Onnea koiran hankintaan :-)
- kikkelitonttu
hjshjs kirjoitti:
Minkä rotuinen pystykorva ? Onnea koiran hankintaan :-)
En tiedä!
- aloittaja1234
Kiitos asiallisista kommenteista ja ohjeista :)
Tarkoitus on kasvattaa pennusta reipas harrastuskaveri ja perheenjäsen jolla on käytöstavat hallussa.
Ensikoiran tulo vaan jännittää ja yritän varautua jo teoriassa kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin. Mutta kuten joku jo sanoi, kannattaa varmaan tutustua siihen haukkuyksilöön ja katsoa millaiset keinot toimivat parhaiten.
Muttaentäjosmäpilaansenkoiranjateenjotainväärin-paniikkia vältellen ;)- kikkelitonttu
Ole hyvä. Oli kiva osallistua!
- Joobax
Sanotaan, että tekemällä on vaikea pilata koiraa, mutta tekemättä jättämisellä se onnistuu aivan varmasti ;) Tekemällä voit pahimmillaan pilata jonkun toko-liikkeen, jos sellaista meinaat harrastaa. Pahimmillaan joudut opettamaan pilatun liikkeen alusta alkaen uudestaan. Joten pahimmillaankaan asia ei taida olla kovin paha vai mitä? :)
Tapakasvatus on yksinkertaista. Päätä jo etukäteen, mitä koira saa tehdä ja mitä se ei saa tehdä (saako olla sohvalla, sängyssä, keittiössä kun syödään...) ja sitten vain pidät niistä säännöistä kiinni heti siitä ensimmäisestä päivästä saakka.
Hihnassa ei vedetä -> matkanteko pysähtyy siihen pisteeseen, kun koira vetää.
Päälle ei hypitä kun tullaan sisälle -> moikataan koiraa kun kaikki neljä tassua ovat maassa (vieraille sama ohje, tästä sitten pennun kasvaessa voi alkaa vaatia, että koira istuu jossakin ja odottaa nätisti).
Ala opettaa sille tärkeimpiä juttuja heti (oma nimi, tänne, jätä, istu), noilla pääsee jo uskomattoman pitkälle. Opetin omalle koiralle liukuvasti vasta parivuotiaana sanan "EI", siihen asti käytin kuvaavampia sanoja kuten alas ja jätä, yleensä käytän edelleen, mutta kai se oma laiskuus alkaa iskeä ja jaksan sanoa vain ei? Jätä oli meillä se eniten hoettu. Sillä käskyllä sen pitää jättää ottamatta mitä tahansa se olikaan ottamassa (mun kenkä, roska ulkona...). Tuntuisi tylsältä hokea pelkkää eitä kaiket päivät...
- valitseoikein
Hanki Eva Bodfädtin Tottelevainen koira - Kontaktikoulutus, niin siitä snulle selviää parhaiten koiran koulutusjutut ja miksi alistaminenkaan ei mm. kannata. Kirja on todella selkeä opus ja siinä on kaikkiin perusjuttuihin opit. Suosittelen.
Koiran kanssa voi tulla yllätyksenä, miten se sitoo. Töiden/koulun jälkeen et olekaan enää vapaa menemään esimerkiksi kavereiden kanssa kahville/kaljalle, vaan sinun on mentävä kotiin ulkoiluttamaan ja ruokkimaan koira. Usein ei voi järjestää iltamenoja, joissa koira ei ole mukana, koska koira ei ole tyytyväinen, jos se on ensin päivän yksin ja sitten vielä illlankin. Lomien ajaksi on saatava koiralle hoitopaikka/hoitaja.
Pentu tekee aina jotain pahaa eli syö tavaroita, voi tuhota seinää ym., jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Karvaa on mahdollisesti joka paikassa. Eri roduista lähtee eri tavalla karvaa. Pennut pissvät ja kakkivat sisälle ennen kuin ovat sisäsiistejä ennemmin tai myöhemmin. Pennut ovat usein vilkkaita hurjmuksia ja sen takia voi välillä hermot mennä! ;) Hermostumista ei pidä näyttää pennulle, sillä pentu on vlkkas luonnostaan!
Ulos koiran kanssa on mentävä sateella tai tulipalopakkasilla vähintään kolmesti päivässä ja pennun kanssa useammin. Yhden lenkin pitäisi olla ainakin tunnin mittainen. Lisäksi koira tarvtsee muuta aktvointia rodusta riippuen.enemmän tai vähemmän. Valitse sellainen rotu, jonka koulutuksen, liikunnan ja aktivoinnin tarpeen kanssa sekä turkin hoidon kanssa tiedät pärjääväsi.
Pennun kanssa on yllättävänljon hommaa, sillä se on peruskoulutettava. Pennun aikuistuttua sitten helpottaa ja näkeekin oman kasvatuksensa tuloksen, toivottavasti hyvän tuloksen. :)
Onnea pennun hankintaan! Varmasti ensimmäisen koiran kanssa jännittää, mutta ole tosiaankin huolellinen ja valitsei itsellesi sopiva rotu äläkä liian vaikeaa, jotta elämä olisi koiran kanssa mukavaa ja rentoa eikä yhtä ahdistusta. - tärkeimmät asiat
Tärkeimmät asiat juuri kotiutuneen pennun kanssa
Nykyään eroahdistus tuntuu olevan yleistä koirilla. Opeta pentusi olemaan yksin kotona heti sen tultua. Osoita pennulle olevasi sen pomo ja älä huomioi sitä koko ajan äläkä koskaan silloin,kun se hakee sinulta huomiota. Tottakai huomiota pitää antaa pennull, mutta valitse tse hetket jolloin sitä annat.
Vaikka pennulla ei ole vielä rokotuksia sen tullessa, vie sitä silti erilaisiin paikkoihin (ei koirapuistoon) ja anna tutustua myös joihinkin kiltteihin ja terveisiin koiriin, jotta se oppii koirankieltä. Eli sosiaalista paljon. - kysymykseen kysymys
noniin tässäpä kiva aihe :) joten laitanpa tähän aiheeseen näin sivukysymyksen esimerkkeineen:
Koira on todella villi vieraita kohtaan, ei kuuntele saatika tottele vieraan komentamista. Koiran pitää tottua myös siihen, että tätä tiettyä vierasta pitää myös totella, tulevaisuuden hoitopaikkana kun tulisi toimimaan tarvittaessa. Koira siis hyppii vasten jo ovella, minä itse kiellän ja pistän käskyn alaiseksi niin kauan, kunnes vieras pääsee olohuoneeseen istumaan. Vapautettuani koiran käskyni alta, jotta vieras voi alkaa KOITTAMAAN laittaa käskyn alaiseksi, koira villiintyy. Hyppii päälle, koettaa kiivetä selkään ja repiä hiuksia. Näykkii, haukkuu ja murisee. Ei tottele vieraan käskystä sanaa ''ei''. Vieraan välinpitämättömyys ei tehoa, vieraan laittaessa koira ''arestiin'' ei tehoa koska vapauttaessaan myöhemmin, on taas samanlainen villi.
Miten te toimisitte??
mikä tehosi, vastaus: vieras otti ja selätti koiran. Koira aluksi koetti päästä ylös, ja kun vieras ei antanut siihen mahdollisuutta, koira alkoi murisemaan, mutta vieras silti piti kiinni. Koira hiljentyi, ja 20min selätyksen jälkeen koira oli veltto ja rauhoittunut. Vieras päästi irti ja kehui nätisti ja rauhallisesti.
Tulos: nykyään koira antaa tämän vieraan olla rauhassa, jos meinaa alkaa remuamaan, vieraan ''ei'' tehoaa.
Olisiko ollut jotain toista keinoa teidän mielestä???- kikkelitonttu
Olet sankari!
- Joobax
Ensiksikin koira laitetaan istumaan jo ennen oven avausta. Enkä antaisi koiralleni lupaa häröillä tuolla tavalla. Jos olen paikalla, se olen minä, joka koiran ojentaa sillä sekunnin murto-osalla.
Koira on opportunisti. Jos se ei saa tekemästään jotain hyötyä itselleen, ei se sitä tee. Molemmat toimii: Palkan toivossa oleva koira ja rangaistuksen pelossa oleva. Palkan toivossa oleva koira vaan tekee homman mielellään ja toimiikin yleensä nopeammin. Mä valkkaan ton palkan toivossa olevan koiran ;)
Ton vieraan olisin potkaissut lenkille koirani kanssa ja lykännyt vielä lelun mukaan. Jos vieras on koiraihminen, hän pärjää kyllä. Jos ei, sitten pitää itse mennä mukaan ja opastaa. Sinne tekemään juttuja yhdessä ja homma sillä selvä. Jo pelkästään remmikävely niin että siinä kävellään nätisti ja ohjaajan mukaan, antaa koiralle kuvan, kuka vie ja kuka seuraa.
- käärme2
"Kovasti alistetusta koirasta tulee yhteiskuntakelpoinen ja "kiva rauhallinen" haukku, joka saa hyväksyviä katseita ohikulkijoilta, mutta se ei uskalla tehdä mitään. Se on passiivinen. Harrastuskoirana menetetty tapaus...ei toimi. "
TÄMÄ ON NIIN TOTTA!- kikkelitonttu
Niin on!
- Marilyn
Tässä aika hyvä vinkki minun mielestäni hankkia tietoa koiran kouluttamisesta, kannattaa ehdottomasti käydä lukemassa! Sanokaas myös muut mitä mieltä olette kyseisestä sivustosta, jos olet esim erimieltä minun kanssani sen opetusten laadusta.
http://www.kumikana.org/koulutus/- Marilyn
Mielestäni tuo alistamisen kannattavuus riippuu juurikin tilanteesta, mahdollisesta ongelmasta, ja siitä, mitä muita vaihtoehtoja on. Se on myöskin sellainen asia, että esim. kysymykseen kysymys -nimimerkin kirjoituksessa alistaminen oli täysin sallittua ja hyvä ratkaisu, koska oli jo kehittynyt ONGELMA, johon sitä käytettiin. Kuitenkaan alistamisesta ei saisi tulla sellaista tapaa, että koiraa alistetaan kokoajan, jolloin sen itsetunto voi kärsiä. Ja jos auktoriteettiasiat on muuten kunnossa, eikä ongelmia, niin ei todellakaan tarvita tällaista alistamista, minun mielestäni. Koiralla on myös tietty ikä, jolloin se hakee oman paikkansa laumassa. Silloin on tärkeää että sille näytetään sen olevan siellä ihan pohjalla, ei kenenkään pomo. Jos tässä iässä koira kokeilee rajojaan, on omasta mnielestäni täysin sallittua alistaa se laittamalla selälleen, jotta sille ei missään vaiheessa muodostu käsitystä, että sillä on jokin mahdollisuus lähteä nousemaan lauman arvojärjestyksessä.
Ja kuitenkin, tekeväthän koiratkin toisilleen noin. Esim. On aikuinen ja nuori koira, nuorempi riekkuu kokoajan vanhemmassa kiinni, kun vanhempaa ei enää paini kiinnosta. Kun se saa tarpeekseen, se painaa riekkujan maahan selälleen, pitää kiinni tämän kaulasta kevyesti, satuttamatta tätä, mutta osoittaen, että sain tarpeekseni, olen sinua ylempänä laumassamme ja sinun on nyt aika rauhoittua. Se pitää toista hetken aloillaan ja kun se päästää otteensa, se ovat koirat sovussa ja nuorempikin rauhoittunut, koirat saattavat hieman suukotella toisiaan ja vanhempi, ylempiarvoinen koira saa olla taas ainakin hetken rauhassa nuorelta. Paras tapa saada koira ymmärtämään sinua ja viestejäsi on puhua sille koiran kieltä. Elikkä tilanteen vaatiessa alistamisessa ei ole mitään vikaa, kunhan muistat että se ei ole mitään retuuttamista eikä satuttamista. Älä koskaan alista koiraa kiukun vallassa, vaan ole rauhallinen, oikeudenmukainen ja määrätietoinen johtaja, joka ansaitsee ystävänsä kunnioituksen ja johtajuutensa luotettavuudella. Satuttamalla, paiskomalla, ei koiraa johdeta eikä alisteta.
- amig
Alistaminen ok tietyissä tilanteissa ja osaavan ihmisen toimesta, muuten en suosittelisi.
Ei kannata pelätä tilanteita liikaa, katsot ajan kanssa minkälainen koirasi on ja mikä sille sopii parhaiten. Itse olen tehnyt paljon virheitä oman ensimmäisen koirani kanssa, pahimpana ehkä etten ymmärtänyt että heti ne ihan ensimmäisetkin kävelyt olisi pitänyt tehdä kunnolla ja niin kuin MINÄ haluan, eikä niin kuin pentu haluaa. Hiukan ehkä heikkohermoisena koirana sille on nyt myöhemmin paljon vaikeampi opettaa, kun turhautuu ja hermostuu. Toisen koirani kanssa olenkin nyt onneksi tajunnut tehdä alusta asti asiat tarkemmin ja paremmin. Voisin sanoa, että 7kk ikäinen pentuni käyttäytyy paremmin kuin tuo 2v. Virheistä oppii!- kikkelitonttu
Minuakin yritettiin yhdessä ketjussa alistaa!
- Kauheeta
kikkelitonttu kirjoitti:
Minuakin yritettiin yhdessä ketjussa alistaa!
aivanko tosi? Kuka?
- kikkelitonttu
Kauheeta kirjoitti:
aivanko tosi? Kuka?
En tiedä!
- 123456,7
kikkelitonttu kirjoitti:
En tiedä!
Etkö todellakaan tiedä? Mieti: kuka, missä, miten, ja miksi... Kun nämä ovat selvinneet palaa asiaan jälleen. Siksi aikaa jätä tämä palsta rauhaan!!!
- kikkelitonttu
123456,7 kirjoitti:
Etkö todellakaan tiedä? Mieti: kuka, missä, miten, ja miksi... Kun nämä ovat selvinneet palaa asiaan jälleen. Siksi aikaa jätä tämä palsta rauhaan!!!
Olen sanaton!
- Ei, vaan
kikkelitonttu kirjoitti:
Olen sanaton!
olet munaton!
- hjjyuiuiyoyoo
Jos pakotat koiran selälleen ja alat vielä huutamaan sille niin otteet vain kovenee ja vastarinta kasvaa.
Itselläni itsepäinen rotu ja aina olen katsonut että en huuda koiralleni vaan käytän ääntä joko tiukasti mataloittamalla(murinaa lähenee) ja kirkkaasti innostamalla. Selätyksen sijaan olen joko kröhässyt jolloin tietää että meinaa ylittää asian ja muuttaa käyttäytymistä tai kosketan lopeta käskyn. Sitä ennen että toimii hienovarasisesti ja kevyin elein niin työtä on jo tehty kosolti. Eli vaadin asiat aina loppuun asti olen siis johdonmukainen, jämpti se mikä on kielletty on kielletty, ja jos silti ylittää niin tiukka katse tai otan pään käsieni väliin ja tiukka ei.(nämä oli maksimi juttuja katse on kova sana ja matala ääni mutta aina pyritään kevyeeseen eleisiin ja kannustamiseen oikeaan käytökseen ja pennusta alkaen. Ja sosiaalistaminen tärkeää ja myös tapaamiset hihnassa omistajan ehdoilla. Eleet tunnettava hyvin kaikki rodut ei alistu mennen selälleen. Ja varsinkin itsepäiset rodut ei sitä tee ja jos pakotat siihen on kuin haastaisit koirasi kovempaan ja jos ne on jo alistuneet teet todella hallaa luottamukselle . Itsepäiset perääntyy ei mene alistusasentoon.
Hyvä koulutus lähtee koiran eleiden ymmärtämisestä ja pennusta kouluttamisesta
ja roduissa huikeita eroja. Paimenkoirat helpoimpia kouluttaa(lähipiirissä äärettömän helppo bc jota ei ole koulutettu oikein ollenkaan ja menee vapaana ilman vaikeuksia ja voi jättää pihalle vapaaksi ei lähde minnekään ja tulee heti jos vain hieman kuiskaa :) ) ja itsepäiset dominoivat vaatii jo enemmän ymmärrystä. Itselläni sellaisia. Ja menee upeasti mutta moninkertainen työ.- eri mieltä´
"ja roduissa huikeita eroja. Paimenkoirat helpoimpia kouluttaa(lähipiirissä äärettömän helppo bc jota ei ole koulutettu oikein ollenkaan ja menee vapaana ilman vaikeuksia ja voi jättää pihalle vapaaksi ei lähde minnekään ja tulee heti jos vain hieman kuiskaa :) ) ja itsepäiset dominoivat vaatii jo enemmän ymmärrystä. Itselläni sellaisia. Ja menee upeasti mutta moninkertainen työ."
-Millä perusteella itsepäinen on dominoiva ? Miellyttämisenhaluiset koirat ovat yleensä dominoivempia, koska niiden helppokoulutteisuus täytyy "ansaita", eli ensin osoittaa olevan johtaja, jolle tulee tottelevaisuus osoittaa.
Itsepäisemmillä ei niinkään ole tarvetta miellyttää omistajaa, eivätkä ne siten niin paljoa piittaa siitä, kuinka johdonmukainen omistajansa on.
Minusta ajokoirat ovat itsepäisimpiä koirarotuja, mutta myös vähiten dominoivia. Bordrcollieta pidän miellyttämisenhaluisimpana, mutta ilman johdonmukaista koulutusta se voi poikkeuksellisen helposti muuttua jopa aggressiiviseksi.
Itsepäisemmät rodut ovat minusta parhaimpia ensimmäisiksi koiriksi lempeytensä vuoksi. - no entäs...
eri mieltä´ kirjoitti:
"ja roduissa huikeita eroja. Paimenkoirat helpoimpia kouluttaa(lähipiirissä äärettömän helppo bc jota ei ole koulutettu oikein ollenkaan ja menee vapaana ilman vaikeuksia ja voi jättää pihalle vapaaksi ei lähde minnekään ja tulee heti jos vain hieman kuiskaa :) ) ja itsepäiset dominoivat vaatii jo enemmän ymmärrystä. Itselläni sellaisia. Ja menee upeasti mutta moninkertainen työ."
-Millä perusteella itsepäinen on dominoiva ? Miellyttämisenhaluiset koirat ovat yleensä dominoivempia, koska niiden helppokoulutteisuus täytyy "ansaita", eli ensin osoittaa olevan johtaja, jolle tulee tottelevaisuus osoittaa.
Itsepäisemmillä ei niinkään ole tarvetta miellyttää omistajaa, eivätkä ne siten niin paljoa piittaa siitä, kuinka johdonmukainen omistajansa on.
Minusta ajokoirat ovat itsepäisimpiä koirarotuja, mutta myös vähiten dominoivia. Bordrcollieta pidän miellyttämisenhaluisimpana, mutta ilman johdonmukaista koulutusta se voi poikkeuksellisen helposti muuttua jopa aggressiiviseksi.
Itsepäisemmät rodut ovat minusta parhaimpia ensimmäisiksi koiriksi lempeytensä vuoksi.Vinttikoirat ? Ovatko ne miellyttämisenhaluisia vai itsepäisiä tai dominoivia vai lempeitä ? Minusta ne ovat keskimäärin ajokoiriakin itsepäisempiä ja lempeämpiä, maailman parhaita aloittelijoille, ainakin whippet, italianvinttikoira, skotti, irlis, greyhound ja ehkä jotkut muutkin :-)
- kikkelitonttu
no entäs... kirjoitti:
Vinttikoirat ? Ovatko ne miellyttämisenhaluisia vai itsepäisiä tai dominoivia vai lempeitä ? Minusta ne ovat keskimäärin ajokoiriakin itsepäisempiä ja lempeämpiä, maailman parhaita aloittelijoille, ainakin whippet, italianvinttikoira, skotti, irlis, greyhound ja ehkä jotkut muutkin :-)
Vaikea kysymys jos ei ole kokemusta.
- hjjyuiuiyoyoo
eri mieltä´ kirjoitti:
Itsepäisemmät rodut ovat minusta parhaimpia ensimmäisiksi koiriksi lempeytensä vuoksi."-Millä perusteella itsepäinen on dominoiva "
En tarkoittanut että vedetään johtopäätös dominoivat on itsepäisiä. Oli vain esimerkki kahdesta eri tyypistä. :)
"Miellyttämisenhaluiset koirat ovat yleensä dominoivempia, koska niiden helppokoulutteisuus täytyy "ansaita", eli ensin osoittaa olevan johtaja, jolle tulee tottelevaisuus osoittaa.
Tuossa olen eri mieltä..meillä tosiaan erittäin miellyttämishaluinen ja tottelee ilman ns.ansaitsemista ja ketä vaan. Ja todella herkkä. dominoivien rotujen kanssa pitää ansaita siitä olen samaa mieltä. Mutta minusta todelliset miellyttämishaluiset ei kyseenalaista eikä ole dominoivia.
"Itsepäisemmillä ei niinkään ole tarvetta miellyttää omistajaa, eivätkä ne siten niin paljoa piittaa siitä, kuinka johdonmukainen omistajansa on.
Tuossa olen erittäin eri mieltä. Itsepäisten kanssa täytyy tehdä enemmän työtä motivoimisen yhteistoiminnan kanssa varsinkin ja jos omistaja epäjohdonmukainen niin stressaa koiraa ja vie sen halun työskennellä kouluttajan kanssa ja tulokset huononee. Koulutus oltava johdonmukaista jokaisen rodun kera oli sitten bc tai itsepäinen rotu. Ja siitä samaa mieltä että epäjohdonmukaisuus saattaa nostaa aggressiotasoa ja stressiä.
"Itsepäisemmät rodut ovat minusta parhaimpia ensimmäisiksi koiriksi lempeytensä vuoksi. Myös itsepäisissä voi olla dominoivia kuten vaikka terrierit. Ja jos ei dominanssia hallitse niin koira ottaa ohjat. - kikkelitonttu
hjjyuiuiyoyoo kirjoitti:
"-Millä perusteella itsepäinen on dominoiva "
En tarkoittanut että vedetään johtopäätös dominoivat on itsepäisiä. Oli vain esimerkki kahdesta eri tyypistä. :)
"Miellyttämisenhaluiset koirat ovat yleensä dominoivempia, koska niiden helppokoulutteisuus täytyy "ansaita", eli ensin osoittaa olevan johtaja, jolle tulee tottelevaisuus osoittaa.
Tuossa olen eri mieltä..meillä tosiaan erittäin miellyttämishaluinen ja tottelee ilman ns.ansaitsemista ja ketä vaan. Ja todella herkkä. dominoivien rotujen kanssa pitää ansaita siitä olen samaa mieltä. Mutta minusta todelliset miellyttämishaluiset ei kyseenalaista eikä ole dominoivia.
"Itsepäisemmillä ei niinkään ole tarvetta miellyttää omistajaa, eivätkä ne siten niin paljoa piittaa siitä, kuinka johdonmukainen omistajansa on.
Tuossa olen erittäin eri mieltä. Itsepäisten kanssa täytyy tehdä enemmän työtä motivoimisen yhteistoiminnan kanssa varsinkin ja jos omistaja epäjohdonmukainen niin stressaa koiraa ja vie sen halun työskennellä kouluttajan kanssa ja tulokset huononee. Koulutus oltava johdonmukaista jokaisen rodun kera oli sitten bc tai itsepäinen rotu. Ja siitä samaa mieltä että epäjohdonmukaisuus saattaa nostaa aggressiotasoa ja stressiä.
"Itsepäisemmät rodut ovat minusta parhaimpia ensimmäisiksi koiriksi lempeytensä vuoksi. Myös itsepäisissä voi olla dominoivia kuten vaikka terrierit. Ja jos ei dominanssia hallitse niin koira ottaa ohjat.Kuulostaa järkevältä!
- hjjyuiuiyoyoo
no entäs... kirjoitti:
Vinttikoirat ? Ovatko ne miellyttämisenhaluisia vai itsepäisiä tai dominoivia vai lempeitä ? Minusta ne ovat keskimäärin ajokoiriakin itsepäisempiä ja lempeämpiä, maailman parhaita aloittelijoille, ainakin whippet, italianvinttikoira, skotti, irlis, greyhound ja ehkä jotkut muutkin :-)
Vinttikoirat on tavallaan lempeitä ja hyviä aloittelijan rotuja. Mutta jos haluaa pitää vapaana on muistettava että rotu on metsästyskoira joka metsästää ns.näöllä ja niin kauan kuin saaliseläin näkyvillä on koiraa vaikea saada takaisin. Ja isommat myös tappaa saaliin jos saa sen kiinni vaikka ovat "lempeitä" :)
- kikkelitonttu
hjjyuiuiyoyoo kirjoitti:
Vinttikoirat on tavallaan lempeitä ja hyviä aloittelijan rotuja. Mutta jos haluaa pitää vapaana on muistettava että rotu on metsästyskoira joka metsästää ns.näöllä ja niin kauan kuin saaliseläin näkyvillä on koiraa vaikea saada takaisin. Ja isommat myös tappaa saaliin jos saa sen kiinni vaikka ovat "lempeitä" :)
Hyvä huomio!
- mutta´
hjjyuiuiyoyoo kirjoitti:
En kirkoittanutkaan mitään metsästysvieteistä. Kerrotko kumminkin, että tarkoittaako itsepäinen koira dominoivaa ja miellyttämisenhaluinen koira lempeämpää koiraa ? Minusta itsepäisyys ja dominoivuus ovat aivan eri asioita, jotka eivät liity toisiinsa kuinkaan.
- hjjyuiuiyoyoo
mutta´ kirjoitti:
En kirkoittanutkaan mitään metsästysvieteistä. Kerrotko kumminkin, että tarkoittaako itsepäinen koira dominoivaa ja miellyttämisenhaluinen koira lempeämpää koiraa ? Minusta itsepäisyys ja dominoivuus ovat aivan eri asioita, jotka eivät liity toisiinsa kuinkaan.
Itsepäinen = dominoiva(sanoin sen jo aiemmin :) , lempeä=miellyttämishaluinen (itsepäiset rodut voivat olla hyvinkin lempeitä) lisään vielä yhden määritelmän jonka moni sekoittaa helppokoulutteinenkaan=helppo koira (helppokoulutteiset yleensä vaatii virikkeitä paljon ja ottavat kontaktia omistajaansa paljon huomioimppuja, kun taas itsenäiset ei niin hyväkoulutteiset voi olla paljon parempia aloittajalle)
Vinttikoiraa harkitsevan on minusta ymmärrettävä rodun viettisyys, varsinkin jos haluaa pitää koiraa vapaana. Eli turvallinen paikka. Terriereissä puolestaan on metsästysviettiä mutta helpommin hallittavia vapaanaolossa kuin vinttikoirat. Ja paimenkoiraa hädin tuskin tarvii opettaa vapaanaoloon koska luontaisesti menee omistajan kintereillä(ellei kokoa laumaa mutta helpoin hallittava) kun taas metsästyskoirien täytyy irtaantua omistajastaan(jotta hakee riistan hajujälkiä) ja menee sinne 100m päähän, jos kehää haluaa pienentää on sitä hieman työstettävä. näin yleistäen puhuttaessa. - hjjyuiuiyoyoo
hjjyuiuiyoyoo kirjoitti:
Itsepäinen = dominoiva(sanoin sen jo aiemmin :) , lempeä=miellyttämishaluinen (itsepäiset rodut voivat olla hyvinkin lempeitä) lisään vielä yhden määritelmän jonka moni sekoittaa helppokoulutteinenkaan=helppo koira (helppokoulutteiset yleensä vaatii virikkeitä paljon ja ottavat kontaktia omistajaansa paljon huomioimppuja, kun taas itsenäiset ei niin hyväkoulutteiset voi olla paljon parempia aloittajalle)
Vinttikoiraa harkitsevan on minusta ymmärrettävä rodun viettisyys, varsinkin jos haluaa pitää koiraa vapaana. Eli turvallinen paikka. Terriereissä puolestaan on metsästysviettiä mutta helpommin hallittavia vapaanaolossa kuin vinttikoirat. Ja paimenkoiraa hädin tuskin tarvii opettaa vapaanaoloon koska luontaisesti menee omistajan kintereillä(ellei kokoa laumaa mutta helpoin hallittava) kun taas metsästyskoirien täytyy irtaantua omistajastaan(jotta hakee riistan hajujälkiä) ja menee sinne 100m päähän, jos kehää haluaa pienentää on sitä hieman työstettävä. näin yleistäen puhuttaessa.Pahus. Korjaus siis nyt sieltä jäi EI sana pois siis uusiksi meni
Itsepäinen EI = dominoiva(sanoin sen jo aiemmin :) , lempeä EI=miellyttämishaluinen (itsepäiset rodut voivat olla hyvinkin lempeitä) lisään vielä yhden määritelmän jonka moni sekoittaa helppokoulutteinenkaan EI=helppo koira eli näin jne. - ehkä joo, ehkä ei
hjjyuiuiyoyoo kirjoitti:
"-Millä perusteella itsepäinen on dominoiva "
"Itsepäisemmät rodut ovat minusta parhaimpia ensimmäisiksi koiriksi lempeytensä vuoksi. Myös itsepäisissä voi olla dominoivia kuten vaikka terrierit. Ja jos ei dominanssia hallitse niin koira ottaa ohjat.Ehkä olemme molemmat oikeassa ja väärässä. Koiria on niin monen luonteisia, että kummankaan taitaa olla turhaa yleistää. Jotkut rodut ovat miellyttämisenhaluisia ja dominoivia, jotkut miellyttämisenhaluisia ja lempeitä, jotkut itsepäisiä ja dominoivia ja jotkut itsepäisiä ja lempeitä.
Esim belgianpaimenkoirat ovat todella helppokoulutteisia, mutta samalla dominoivia, eli niiden miellyttämisenhalun ansaitakseen ihmisen tulee olla todella johdonmukainen, sillä belgianpaimenkoira ei juurikaan kuuntele heikomopiaan, mutta voimakkaampiaan laumansa jäseniä palvelee halukkaaksi.
Sitten vaikkapa cockerspanieli on yleensä helppo kouluttaa, vaikka sille ei oltaisikaan erityisemmin todistettu, kuka on lauman johtaja, sillä niin lempeä rotu se on.
Kaukasianpaimenkoira on kyllä johdonmukaisimmallakin tavalla kasvatettuna itsepäinen, eli ei peruskäskyjen lisäksi oikein tajua, mitä sille koitetaan opettaa.
Beagle on kyllä itsepäinen rotu, mutta ei silti dominoiva, vaan tekee asiat yleensä omalla mieleisellään, lempeällä tavalla.
Mutta koirarotuja on luonteiltaan kaikkeen lähtöön, joten toivottavasti aloittaja löytää itselleen sopivan :-) - kikkelitonttu
ehkä joo, ehkä ei kirjoitti:
Ehkä olemme molemmat oikeassa ja väärässä. Koiria on niin monen luonteisia, että kummankaan taitaa olla turhaa yleistää. Jotkut rodut ovat miellyttämisenhaluisia ja dominoivia, jotkut miellyttämisenhaluisia ja lempeitä, jotkut itsepäisiä ja dominoivia ja jotkut itsepäisiä ja lempeitä.
Esim belgianpaimenkoirat ovat todella helppokoulutteisia, mutta samalla dominoivia, eli niiden miellyttämisenhalun ansaitakseen ihmisen tulee olla todella johdonmukainen, sillä belgianpaimenkoira ei juurikaan kuuntele heikomopiaan, mutta voimakkaampiaan laumansa jäseniä palvelee halukkaaksi.
Sitten vaikkapa cockerspanieli on yleensä helppo kouluttaa, vaikka sille ei oltaisikaan erityisemmin todistettu, kuka on lauman johtaja, sillä niin lempeä rotu se on.
Kaukasianpaimenkoira on kyllä johdonmukaisimmallakin tavalla kasvatettuna itsepäinen, eli ei peruskäskyjen lisäksi oikein tajua, mitä sille koitetaan opettaa.
Beagle on kyllä itsepäinen rotu, mutta ei silti dominoiva, vaan tekee asiat yleensä omalla mieleisellään, lempeällä tavalla.
Mutta koirarotuja on luonteiltaan kaikkeen lähtöön, joten toivottavasti aloittaja löytää itselleen sopivan :-)Tuo kyllä kannustaa!
- Marilyn
Sepä juuri, alistajana sinun on oltava rauhallinen ja tilanteen tasalla, alistamisen ei ole tarkoitus pelottaa tai stressata koiraa, eikä missään nimessä satuttaa sitä.
Tottakai se on pahasta ihmisen ja koiran väliselle suhteelle jos tilanne on stressaantunut, ja osoitat sillä koiralle sen hetken negatiivisia tunteita. Luulen kuitenkin, että eiköhän suurin osa ihmisistä, jotka haluavat parasta koiralleen, osaa ajatella pitkälti itsekin asiaa, ja toimia vahingoittamatta koiraa. Tutki koirasi käytöstä muiden koirien seurassa, ja miten toiset koirat suhtautuvat siihen. Miten koirasi reagoi toisten koirien viesteihin ja tekemisiin? Täytyy tuntea oma koira, jotta tietää mitkä keinot sille on oikeat. Jos koirasi on esim aggressiivinen, täytyy selvittää miksi. Se voi johtua epävarmuudesta ja pelosta, jolloin täytyy alkaa muuttaa tilannetta melko pitkällä tähtäimellä, eikä tälläinen alistaminen sovi tilanteeseen jossa koira valmiiksi pitää itseään pienenä ja avuttomana -> ottaa viimeiset keinot käyttöön eli aggressiivisuuden tilanteen hoitamiseksi. Jos sinulla ilmenee ongelmia koirasi kannsa, ehdotan ammattiavun hankkimista, ja jo pennun kanssa kannattaa käydä koirakoilussa. Eli jos epäröit koirasi/itsesi suhteen, kysy ammattilaisen mielipidettä ja toimi hänen avustuksellaan. Toimenpiteisiin ei kannata alkaa jos ei ole varma omista keinoistaan / koiran ongelmien syistä. Toivottavasti kuitenkaan viestin aloittaja ei joudu suurempia ongelmia kohtaamaan ensikoiransa kanssa! :) (tai kukaan muukaan..) itellä on jackrusselinterrieri jolla on muuten sitä luonnetta aika paljon ja osaa olla jääräpäinen, ja vaikka se on hyvin peruskoulutettu, käydään silti valtataisteluita useasti.
muutaman kerran olen joutunut koiran laittamaan kenttään, mutta ei se tarkoita että pitää mitenkään pahoinpidellä.
paremmin kyllä menee perille kun on vain itse vahvana ja itellä pinna pitää, ei silloin tarvitsekaan alistaa koiraa.
lenkillä esimerkiksi koira tahtoi vetää kauheasti flexissä, niinpä joka kerta kun se veti, pysähdyin ja pyysin tulemaan luokse. pari ekaa kertaa se tuli, mutta sitten tajusi jutun juonen ja sitten alkoi valtataistelut. kymmenen minuuttia seistiin sitten pari kertaa paikoillaan toisiamme tuijottaen, koiralla meni hermo ja se kuopi paikallaan äristen. mutta kun itse pysyi vain lujana eikä liikkunut mihinkään, odotin niin kauan että koira tuli vierelle ja sitten vasta jatkettiin matkaa. yhden lenkin (normaalisti 20min, sillä kerralla 1h) jälkeen koira ei ole vetänyt enää kertaakaan lenkillä :) samalla tavalla toimin kun toinen koira tuli lenkillä vastaan, jos oma koira meinasi liian innokaasti mennä toisen koiran luokse, pysähdyin ja pyysin vierelle, odotin että oma koira rauhoittuu ja saa luvan. nykysin sitten kun tulee toinen koira vastaan, se odottaa multa lupaa päästä haistelemaan.
ite pitää vain olla se laumanjohtaja, jos jotain käskee koiran tehdä, koiran on tehtävä se vaikka aikaa menisi se 20min.- fgbhjkljkl
"itellä on jackrusselinterrieri jolla on muuten sitä luonnetta aika paljon ja osaa olla jääräpäinen, ja vaikka se on hyvin peruskoulutettu, käydään silti valtataisteluita useasti."
itselläni terriereitä myös ja en kertaakaan ole niitä selättänyt- ei ole ollut tarvetta. Taidolla koiria kasvatetaan ei selättämisellä. Ja sitten ihmettelet että koirasi laittaa hanttiin kun koko ajan haastat sen ja opetat kovaan koulutukseen.
On vähän sama asia jos ratsastat ja kovennat otteita niin hevonen turtuu ja lakkaa tottelemasta. Annat pohkeita lisää ja lisää ja pieni ele ei enään auta. fgbhjkljkl kirjoitti:
"itellä on jackrusselinterrieri jolla on muuten sitä luonnetta aika paljon ja osaa olla jääräpäinen, ja vaikka se on hyvin peruskoulutettu, käydään silti valtataisteluita useasti."
itselläni terriereitä myös ja en kertaakaan ole niitä selättänyt- ei ole ollut tarvetta. Taidolla koiria kasvatetaan ei selättämisellä. Ja sitten ihmettelet että koirasi laittaa hanttiin kun koko ajan haastat sen ja opetat kovaan koulutukseen.
On vähän sama asia jos ratsastat ja kovennat otteita niin hevonen turtuu ja lakkaa tottelemasta. Annat pohkeita lisää ja lisää ja pieni ele ei enään auta.kovaan koulutukseen? tiedän kyllä hieman kovemminkin koulutettuja koiria kuin omani... :)
kenttään laittamiset (2kertaa) on tullut tilanteissa, joissa koiran metsästysvietti on hieman ottanut vallan ja meinannut pistää vanhempien kissan kylmäks. tällasissa tilanteissa olen laittanut koiran kyljelleen rauhoittumaan ja alentamaan kierroksia hieman.. ikinä en ole kyllä koiraa lyönyt tai muutenkaan pahoinpidellyt, mun mielestä se, että käydään tällaisia valtataisteluita johtuu suurimaks osaksi siitä miten kovapäinen koira tuo on, on ollut pennusta saakka.
- Tötsö
Yksi asia mistä koirakirjat ei juuri kerro on koiran sairastelut/kivut ja niiden tunnistaminen.
Siihen osa-alueeseen myös kannattaa "panostaa" ihan turha on kipeää koiraa tottistaa tai muuta, koulutsvaste ei ole toivottu ja ennen kaikkea tiedän monia joita on selätety kipujen johdosta kun ei ole ymmärretty mistä käytös johtuu.Kipuilevan koiran koulutuksellinen selättäminen, no jätän sanomatta mielipiteeni kun osa lukijoista voi olla alaikäisiä. - Somebody that I know
Mä ainaki alistan koiraa, just tolla niskasta kiinni ja maahan -tavalla, enkä koe olevani mitenkää eläinrääkkääjä ku teen niin, en nää siinä mitään pahaa jos tietää mitä tekee ja tekee sen "oikein".
- erreyyreyyer
Sinä alistat sen takia ettei taidot riitä ja haluat machoilla. Eroaako väkivallasta ei minusta. Haet vain oikotien onneen.
Omia koiriani ei ole koskaan selätetty ja on hyvinkäyttäytyviä..en ymmärrä tuollaista.
et saisi antaa koiralle liikaa huomiota, koska kun poistut kotoasi, ja koira on vapaa, niin koira voi alkaa purra huonekaluja.
- kikkelitonttu
Mitä yritit sanoa?
- 2+5
Koska jos sä sen koiran selätät tai rupeet sitä useamman kerran selättämään se voi ruveta pelkäämään ja saattaa purra puolustautuakseen. Mieti ite jos joku painas sut maahan oisitko kovin rauhallinen?
- Joobax
Ehkä vielä sanoisin, että niitä kaikkia koirakirjojakaan ei pidä uskoa. Juuri eilen sain käsiini 80-90-luvun taitteen ooppuksen koiran käyttäytymisestä, psykologiasta jne ja siellä ihan vielä väitettiin, että koirien pitää antaa tapella, jos ne haluu tapella :D Eli tätä laumahierarkiaa...höpönpöpöä. Ulkona "villi"koiralaumoissa näin tietty tapahtuukin, mutta kun siellä sellainen piskuinen ero, että ne, jotka eivät laumaan sopeudu, lähtevät laumasta! Kotona näin ei käy, kun ihminen hyvin pitkään pitää kaikki koirat, tykkäsivät ne toisistaan tai eivät. Tällä opilla päästään tietyissä tapauksissa ajan mittaan molempien vahingoittumiseen tai vähintään toisen kuolemaan.
- vanhollinen(ko)
no tiedän montaki tapausta missä koirien on annettu tapella ''antaa niitte tapella, kyllä ne välinsä selvittää'' ja näin on käynytkin. Yleensä se ''tappelu'' on ollu vain pari ärinää toisin ja puolin ja toisen koiran selätys/aslitus ja se on jäänyt siihen
- Joobax
vanhollinen(ko) kirjoitti:
no tiedän montaki tapausta missä koirien on annettu tapella ''antaa niitte tapella, kyllä ne välinsä selvittää'' ja näin on käynytkin. Yleensä se ''tappelu'' on ollu vain pari ärinää toisin ja puolin ja toisen koiran selätys/aslitus ja se on jäänyt siihen
Tiedän vähintään yhtä monta tapausta kun noin ei ole käynyt :( Pitää tietää mitä tekee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754537Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053769Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1423473Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371970Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691921Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891229- 1181035
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.129950- 55925
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25837