Homous on aiheuttanut minulla sen, että minun on vaikea olla oma itseni. Sen lisäksi olen ujo ja en ole ehkä luonteeltani kiinnostavimmasta päästä oleva ihminen. Itsetunnon kanssa on myös ongelmia, sillä en luota itseeni, koska tuntuu, että kaikessa itsessäni on vikaa.
Tiedän, että ihmiset ovat erilaisia ja erilaisuus on hyvä, mutta en vain jostain syystä ole sinut itseni kanssa. Jotenkin sitä ei vain uskalla kertoa hirveän monelle ja huomaa kadehtivansa kaikkia rohkeita, jotka eivät välitä muiden mielipiteistä.
En halua mitään tänne vuodatella sen kummemmin. Haluan vain kuulla samassa tilanteessa olevien tai olleiden mielipiteitä, sillä haluaisin päästä pois tästä tilasta ja oppia enemmän olemaan oma itseni. Miten löysitte elämänkumppanin? Millainen polku oli itsensä hyväksymiselle? Oliko itsetunto-ongelmia nuorena paljon?
Vaikeaa olla oma itseni..
7
436
Vastaukset
Tuohan on ihan normaalia nuorena, että pohtii nyt kaikenlaista eikä välttämättä osaa hyväksyä. Mutta kyllä sä hyväksyt ittes ja saat sen oikean vielä jokupäivä. Mikä kiire.
- salama84
tiedän miltä tuntuu...olen uskossa ja olen saanut jumalan avulla juuri noi ongelmat vähemmälle...
- aikahelpottaa
Itsetunto-ongelmia oli ihan hirveästi teininä, eivätkä ne ole 25-vuoden ikään mennessä täysin kadonneet. Helpottuneet kylläkin. Jonkinlaista seurustelusäätöä on ollut, mutta ei pitkää parisuhdetta. Tampereen ja Helsingin ulkopuolella tämä on tyypillinen tarina, ja olen jopa monessa mielessä onnekas. Jotkut ovat täällä niin lukossa itsensä kanssa, että eivät kerro kenellekään suuntautumisestaan ja eivät ole seurustelleet 30-vuoden ikään mennessä kertaakaan.
itsensä hyväksyy koko ajan paremmin, ja ympäristön homoinhon ymmärtää yhä paremmin toisten ihmisten kieroumaksi. Minussahan ei ole mitään vikaa lähtökohtaisesti, en vahingoita ketään ja olen muutenkin ns. kunnon ihminen. Eli täysin kelpo ihminen, enkä millään lailla muita alempiarvoisempi. Hyväksyn itseni koko ajan siis yhä paremmin, mutta harmittelen samalla nuorempana hukkaan heitettyjä vuosia. Olen kasvanut maaseudulla (=homokielteinen ympäristö) ja nykyisessä asuinkaupungissakin on aika niukasti tilaa olla erilainen. Tulevaisuudessa suuntaan varmaan Helsinkiin, tai vähintään Turkuun tai Tampereelle.- Pirkanmaan SETA
Vinkiksi: ole rohkeasti yhteydessä :)
Pirkanmaan Setan neuvontapsykologi/seksuaalineuvoja Mirka Paavilainen vastaa seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuoli-identiteettiin liittyviin kysymyksiin
ma 16-17 ja ke 11-13
Voit lähettää anonyymin kysymyksen suojatun verkkoyhteyden kautta milloin tahansa, kysymykseesi vastataan päivystysaikoina, voit myös soittaa tai lähettää sähköpostia.
lisätietoa osoitteessa:
http://treseta.fi/tuki-ja-neuvontapalvelu
Palvelu on valtakunnallinen, maksuton ja luottamuksellinen.
Voit kysyä neuvontapsykologilta mistä tahansa mieltäsi askarruttavasta oman tai läheisen seksuaaliseen suuntautumiseen ja/tai sukupuolen moninaisuuteen liittyvistä kysymyksistä kuten sosiaalisista paineista, vertaisuudesta, seurustelun aloittamisesta, kaapista ulostulosta, a-seksuaalisuudesta, parisuhde-, perhe- ja työelämästä, ikääntymisestä, vihapuheesta, kiusaamisesta tai muista syrjintäkokemuksista. Pirkanmaan SETA kirjoitti:
Vinkiksi: ole rohkeasti yhteydessä :)
Pirkanmaan Setan neuvontapsykologi/seksuaalineuvoja Mirka Paavilainen vastaa seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuoli-identiteettiin liittyviin kysymyksiin
ma 16-17 ja ke 11-13
Voit lähettää anonyymin kysymyksen suojatun verkkoyhteyden kautta milloin tahansa, kysymykseesi vastataan päivystysaikoina, voit myös soittaa tai lähettää sähköpostia.
lisätietoa osoitteessa:
http://treseta.fi/tuki-ja-neuvontapalvelu
Palvelu on valtakunnallinen, maksuton ja luottamuksellinen.
Voit kysyä neuvontapsykologilta mistä tahansa mieltäsi askarruttavasta oman tai läheisen seksuaaliseen suuntautumiseen ja/tai sukupuolen moninaisuuteen liittyvistä kysymyksistä kuten sosiaalisista paineista, vertaisuudesta, seurustelun aloittamisesta, kaapista ulostulosta, a-seksuaalisuudesta, parisuhde-, perhe- ja työelämästä, ikääntymisestä, vihapuheesta, kiusaamisesta tai muista syrjintäkokemuksista.Pirkanmaan SETA:lle!
Ilahtuneena luin edellä olevan kirjoituksenne, josta Teille sydämellinen kiitos. Nuoret ja varttuneemmatkin tarvitsevat näistä asioista selkeää, asiallista ja vankkaa tietoa. Sellaisen saaminen jo elämän varhaisvaiheessa luo vankkaa ja turvallista pohjaa elämän rakentumiseen ja on vakaa silta eteenpäin elämässä. Teette loistavan upeaa työtä. Menestystä ja onnea elämään niin edellä olevan tekstin kirjoittajalle kuin myös kaikille Pirkanmaan SETA:ssa työskenteleville.- peevi
Olen itsekin huomannut tuon, että asuinpaikka vaikuttaa paljon. Esimerkiksi Helsingissä moni nuori uskaltaa tulla kaapista, koska koulutkin ovat isompia ja monenlaista porukkaa sinne mahtuukin. Vaikka ei sielläkään kukaan varmaan itsestään liikaa meteliä pidä.. Poikkeuksia tietysti löytyy aina.
Sitä vain itse miettii, että pilaako homous mahdollisuuksia tässä elämässä. Olen miettinyt kuitenkin sitä, että ei ole kivaa, jos menee aikaa liikaa sellaisessa "varomistilassa" (saako joku selville jne.) Vaikka nykyään tämä on helpottanut, sillä olen tavannut samankaltaisia ihmisiä ja sitä kautta hiukan paremmin oppinut hyväksymään itseni. Perheestä muun muuassa äiti ja veli tietää, mutta ei kukaan ulkopuolinen (=heterotuttu).
Monet myös puhuu siitä, että homopiireissä ulkonäöllä on paljon väliä jne. En kuitenkaan haluaisi uskoa tällä tavalla, sillä yhtälailla heterotkin katsovat ulkonäköön liittyviä asioita.. Mutta oikeassa olet siinä, että eihän homous toisia satuta. Se on vain ominaisuus ihmisessä. Sinänsä asialla ei pitäisikään olla merkitystä. - Kaapissa olen
peevi kirjoitti:
Olen itsekin huomannut tuon, että asuinpaikka vaikuttaa paljon. Esimerkiksi Helsingissä moni nuori uskaltaa tulla kaapista, koska koulutkin ovat isompia ja monenlaista porukkaa sinne mahtuukin. Vaikka ei sielläkään kukaan varmaan itsestään liikaa meteliä pidä.. Poikkeuksia tietysti löytyy aina.
Sitä vain itse miettii, että pilaako homous mahdollisuuksia tässä elämässä. Olen miettinyt kuitenkin sitä, että ei ole kivaa, jos menee aikaa liikaa sellaisessa "varomistilassa" (saako joku selville jne.) Vaikka nykyään tämä on helpottanut, sillä olen tavannut samankaltaisia ihmisiä ja sitä kautta hiukan paremmin oppinut hyväksymään itseni. Perheestä muun muuassa äiti ja veli tietää, mutta ei kukaan ulkopuolinen (=heterotuttu).
Monet myös puhuu siitä, että homopiireissä ulkonäöllä on paljon väliä jne. En kuitenkaan haluaisi uskoa tällä tavalla, sillä yhtälailla heterotkin katsovat ulkonäköön liittyviä asioita.. Mutta oikeassa olet siinä, että eihän homous toisia satuta. Se on vain ominaisuus ihmisessä. Sinänsä asialla ei pitäisikään olla merkitystä.Jep asuinpaikalla suurimerkitys minä vaiks olen jo 48.v ja homo kaapissa oltava ainakin näin pienehköllä paikassa kuin Äänekoskella t.toy homo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "873998Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242881No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452302- 341311
- 10899
- 131875
- 6834
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124746- 11740