Vaikeaa olla oma itseni..

peevi

Homous on aiheuttanut minulla sen, että minun on vaikea olla oma itseni. Sen lisäksi olen ujo ja en ole ehkä luonteeltani kiinnostavimmasta päästä oleva ihminen. Itsetunnon kanssa on myös ongelmia, sillä en luota itseeni, koska tuntuu, että kaikessa itsessäni on vikaa.

Tiedän, että ihmiset ovat erilaisia ja erilaisuus on hyvä, mutta en vain jostain syystä ole sinut itseni kanssa. Jotenkin sitä ei vain uskalla kertoa hirveän monelle ja huomaa kadehtivansa kaikkia rohkeita, jotka eivät välitä muiden mielipiteistä.

En halua mitään tänne vuodatella sen kummemmin. Haluan vain kuulla samassa tilanteessa olevien tai olleiden mielipiteitä, sillä haluaisin päästä pois tästä tilasta ja oppia enemmän olemaan oma itseni. Miten löysitte elämänkumppanin? Millainen polku oli itsensä hyväksymiselle? Oliko itsetunto-ongelmia nuorena paljon?

7

438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuohan on ihan normaalia nuorena, että pohtii nyt kaikenlaista eikä välttämättä osaa hyväksyä. Mutta kyllä sä hyväksyt ittes ja saat sen oikean vielä jokupäivä. Mikä kiire.

    • salama84

      tiedän miltä tuntuu...olen uskossa ja olen saanut jumalan avulla juuri noi ongelmat vähemmälle...

    • aikahelpottaa

      Itsetunto-ongelmia oli ihan hirveästi teininä, eivätkä ne ole 25-vuoden ikään mennessä täysin kadonneet. Helpottuneet kylläkin. Jonkinlaista seurustelusäätöä on ollut, mutta ei pitkää parisuhdetta. Tampereen ja Helsingin ulkopuolella tämä on tyypillinen tarina, ja olen jopa monessa mielessä onnekas. Jotkut ovat täällä niin lukossa itsensä kanssa, että eivät kerro kenellekään suuntautumisestaan ja eivät ole seurustelleet 30-vuoden ikään mennessä kertaakaan.

      itsensä hyväksyy koko ajan paremmin, ja ympäristön homoinhon ymmärtää yhä paremmin toisten ihmisten kieroumaksi. Minussahan ei ole mitään vikaa lähtökohtaisesti, en vahingoita ketään ja olen muutenkin ns. kunnon ihminen. Eli täysin kelpo ihminen, enkä millään lailla muita alempiarvoisempi. Hyväksyn itseni koko ajan siis yhä paremmin, mutta harmittelen samalla nuorempana hukkaan heitettyjä vuosia. Olen kasvanut maaseudulla (=homokielteinen ympäristö) ja nykyisessä asuinkaupungissakin on aika niukasti tilaa olla erilainen. Tulevaisuudessa suuntaan varmaan Helsinkiin, tai vähintään Turkuun tai Tampereelle.

      • Pirkanmaan SETA

        Vinkiksi: ole rohkeasti yhteydessä :)

        Pirkanmaan Setan neuvontapsykologi/seksuaalineuvoja Mirka Paavilainen vastaa seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuoli-identiteettiin liittyviin kysymyksiin

        ma 16-17 ja ke 11-13

        Voit lähettää anonyymin kysymyksen suojatun verkkoyhteyden kautta milloin tahansa, kysymykseesi vastataan päivystysaikoina, voit myös soittaa tai lähettää sähköpostia.

        lisätietoa osoitteessa:
        http://treseta.fi/tuki-ja-neuvontapalvelu

        Palvelu on valtakunnallinen, maksuton ja luottamuksellinen.

        Voit kysyä neuvontapsykologilta mistä tahansa mieltäsi askarruttavasta oman tai läheisen seksuaaliseen suuntautumiseen ja/tai sukupuolen moninaisuuteen liittyvistä kysymyksistä kuten sosiaalisista paineista, vertaisuudesta, seurustelun aloittamisesta, kaapista ulostulosta, a-seksuaalisuudesta, parisuhde-, perhe- ja työelämästä, ikääntymisestä, vihapuheesta, kiusaamisesta tai muista syrjintäkokemuksista.


      • Pirkanmaan SETA kirjoitti:

        Vinkiksi: ole rohkeasti yhteydessä :)

        Pirkanmaan Setan neuvontapsykologi/seksuaalineuvoja Mirka Paavilainen vastaa seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuoli-identiteettiin liittyviin kysymyksiin

        ma 16-17 ja ke 11-13

        Voit lähettää anonyymin kysymyksen suojatun verkkoyhteyden kautta milloin tahansa, kysymykseesi vastataan päivystysaikoina, voit myös soittaa tai lähettää sähköpostia.

        lisätietoa osoitteessa:
        http://treseta.fi/tuki-ja-neuvontapalvelu

        Palvelu on valtakunnallinen, maksuton ja luottamuksellinen.

        Voit kysyä neuvontapsykologilta mistä tahansa mieltäsi askarruttavasta oman tai läheisen seksuaaliseen suuntautumiseen ja/tai sukupuolen moninaisuuteen liittyvistä kysymyksistä kuten sosiaalisista paineista, vertaisuudesta, seurustelun aloittamisesta, kaapista ulostulosta, a-seksuaalisuudesta, parisuhde-, perhe- ja työelämästä, ikääntymisestä, vihapuheesta, kiusaamisesta tai muista syrjintäkokemuksista.

        Pirkanmaan SETA:lle!

        Ilahtuneena luin edellä olevan kirjoituksenne, josta Teille sydämellinen kiitos. Nuoret ja varttuneemmatkin tarvitsevat näistä asioista selkeää, asiallista ja vankkaa tietoa. Sellaisen saaminen jo elämän varhaisvaiheessa luo vankkaa ja turvallista pohjaa elämän rakentumiseen ja on vakaa silta eteenpäin elämässä. Teette loistavan upeaa työtä. Menestystä ja onnea elämään niin edellä olevan tekstin kirjoittajalle kuin myös kaikille Pirkanmaan SETA:ssa työskenteleville.


      • peevi

        Olen itsekin huomannut tuon, että asuinpaikka vaikuttaa paljon. Esimerkiksi Helsingissä moni nuori uskaltaa tulla kaapista, koska koulutkin ovat isompia ja monenlaista porukkaa sinne mahtuukin. Vaikka ei sielläkään kukaan varmaan itsestään liikaa meteliä pidä.. Poikkeuksia tietysti löytyy aina.

        Sitä vain itse miettii, että pilaako homous mahdollisuuksia tässä elämässä. Olen miettinyt kuitenkin sitä, että ei ole kivaa, jos menee aikaa liikaa sellaisessa "varomistilassa" (saako joku selville jne.) Vaikka nykyään tämä on helpottanut, sillä olen tavannut samankaltaisia ihmisiä ja sitä kautta hiukan paremmin oppinut hyväksymään itseni. Perheestä muun muuassa äiti ja veli tietää, mutta ei kukaan ulkopuolinen (=heterotuttu).

        Monet myös puhuu siitä, että homopiireissä ulkonäöllä on paljon väliä jne. En kuitenkaan haluaisi uskoa tällä tavalla, sillä yhtälailla heterotkin katsovat ulkonäköön liittyviä asioita.. Mutta oikeassa olet siinä, että eihän homous toisia satuta. Se on vain ominaisuus ihmisessä. Sinänsä asialla ei pitäisikään olla merkitystä.


      • Kaapissa olen
        peevi kirjoitti:

        Olen itsekin huomannut tuon, että asuinpaikka vaikuttaa paljon. Esimerkiksi Helsingissä moni nuori uskaltaa tulla kaapista, koska koulutkin ovat isompia ja monenlaista porukkaa sinne mahtuukin. Vaikka ei sielläkään kukaan varmaan itsestään liikaa meteliä pidä.. Poikkeuksia tietysti löytyy aina.

        Sitä vain itse miettii, että pilaako homous mahdollisuuksia tässä elämässä. Olen miettinyt kuitenkin sitä, että ei ole kivaa, jos menee aikaa liikaa sellaisessa "varomistilassa" (saako joku selville jne.) Vaikka nykyään tämä on helpottanut, sillä olen tavannut samankaltaisia ihmisiä ja sitä kautta hiukan paremmin oppinut hyväksymään itseni. Perheestä muun muuassa äiti ja veli tietää, mutta ei kukaan ulkopuolinen (=heterotuttu).

        Monet myös puhuu siitä, että homopiireissä ulkonäöllä on paljon väliä jne. En kuitenkaan haluaisi uskoa tällä tavalla, sillä yhtälailla heterotkin katsovat ulkonäköön liittyviä asioita.. Mutta oikeassa olet siinä, että eihän homous toisia satuta. Se on vain ominaisuus ihmisessä. Sinänsä asialla ei pitäisikään olla merkitystä.

        Jep asuinpaikalla suurimerkitys minä vaiks olen jo 48.v ja homo kaapissa oltava ainakin näin pienehköllä paikassa kuin Äänekoskella t.toy homo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe