Vankina

narsistisen vaimo

Narsistinen mieheni haukkuu ja uhkailee minut säännöllisesti. Elää vain itselleen. Minä ja lapset eletään omaa elämää. Pelko on aina vieraanamme. Viskelee ja rikkoo tavaroita. Välillä ostaa hyvityksenä kukkia. Yritin irtiottoa, mutta sitten se vasta helvetti alkoikin.Narsistisella mieheni ei ymmärrä mikä on oikein ja mikä väärin. Valehtelee pokkana. SE on kietonut minut verkkoonsa, josta en pääse irti. Jos sanot minulle, että mun täytyy vain lähteä pois liitosta. Silloin et todellakaan tiedä millainen on narsisti. Viimeksi kun yritin lähteä, mieheni sanoi, että tuhoaa minut lopullisesti. Minä pelkään. Yksi väärä ele tai sana saattaa laukaista helvetin. On minulla unelmia, oma rauhallinen koti lasten kanssa. Jospa minun unelma vielä joskus toteutuisi.

52

926

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedät sen itsekin

Helpompaa sanoa kuin tehdä, mutta sun on voitettava pelkosi.

• lähde pois

Pääsin lähtemään narsistisen miehen luota lapsineni. Mies uhkaili paljon, käytti nyrkkiä, tönimistä, arvostelua, mitätöintiä, tuli lukkojen läpi huoneeseen, jossa yritin olla turvassa. Hän pakotti meidän onnistumaan, sillä hän rakasti minua omasta mielestään niin paljon. Hän oli sairaan mustasukkainen, eikä arvostanut rakastamaansa naista yhtään, sillä minulla oli ihan hyvä menneisyys ennen häntä ja sitä hän ei hyväksynyt. Tarvitsin terapiaa avuksi ja voimaksi päästää irti. Lähdin aluksi ilman kotia pakoon, kun mies huomasi minun pakanneen ja oikeasti lähtevän. Majailin kuukauden äitini luona ja reilun kuukauden ajan vieraan ihmisen kodissa ennen kuin sain oman kodin.
      Minulla on nyt turvallista ja rauhallista lasten kanssa omassa kodissa. Mies ei ole tullut häiritsemään. Ystäväni löysi hänet heti netistä etsimästä suhdetta. Hänellä on varmaan jo uusi rakkaus=uhri, vaikka muutamien kuukausuien ajan ilmoitti, että voin mennä takaisin milloin vain, tulla rakastelemaan. Kun en tullut, hän suuttui, mutta ei tehnyt pahaa. Jatkoi uuden etsintää.
      Voimia! Lähde pois, jos oikeasti voit pahoin lastesi kanssa.

• xcch

Tuttava muutti salaiseen osoitteeseen kun halusi narisista eroon, lähti jollekin luvalliselle raisulle lasten kanssa, mutta ei palannut, ilmoitti vain että ei tule takaisin.

Toisessa tapausessa meni ensi ja turvakotiin muutamaksi viikoksi ensin ja sieltä edelleen uuteen asuntoon. Kyllä narsiti teki kaikkensa saadakseen hänet takaisin, mutta ei palannut.

Se on vain lähdettävä, suunniteltava hyvin ja ehkä kannattaa keskustella viranomaisten kanssa ja soittaa ensi ja turvakotiin ja keskutella heidän kanssa, niin asiat alkaa rullaamaan. Ensin kerätä voimia, hankkia tietoa, vertaistukea kuten nyt olet tehnyt ja jossakin vaiheessa tehdä ratkaisu. Tulevaisuus pelottaa, mutta sen on aina parempi kuin narsistin kanssa, varsinkin lasten kannalta ajateltuna. Lisäksi varautua olemaan niin kestävä että ei takaisin tai edes minkäänlaista ylimääräistä tapaamista millään verukeella.

• narsistin vaimo

Olen suunnitellut lähtöä. Siihen menee muutama vuosi, mutta kestän. Yritän nyt ottaa elämäni takaisin ja rueta pikkuhiljaa palaamaan ulkomaailmaan. Muutaman kerran olen jo käynyt työkavereiden kanssa ulkona. Tuntuu vain niin kummalta jutella ihmisten kanssa, kun kukaan ei minua hauku. Miten olen voinutkaan olla niin tyhmä kaikki nämä vuodet. Sitä varmaan jotenkin luuli että minussa on vika :) kaikkiin riitoihin.

• Narsistin ex

Turvakodissa minäkin olin, mutta onhan lapsella oikeus kuitenkin tavata isäänsä. Ja kun ei ole tehnyt mitään rikollista yms. tai pysty todistamaan niin millä estät tapaamista tai edes koitat minimoida niitä. Ja sitä kyllä osaa käyttää hyväkseen. Ymmärrän hyvin uhreja, jotka koittavat kestää tilannetta siihen saakka, että lapset ovat isommat. Itsekin koitin, mutta psyyke ei olisi sitä kestänyt ja slloin vasta asiat olisikin huonosti. Huoltajana isällä on oikeus tietää, missä lapsi on ja tosiaan nyky-yhteiskunta korostaa molempien vanhempien osallisuutta lapsen elämään,vaikka olisi millainen. Täytyy odottaa, että jotain tapahtuu. Tietysti ihan hyväkin, että todisteita tarvitaan, koska narsistinen ihminen osaa kyllä kääntää asiat toisen niskaan. Ihmetyttää vaan, että sellaista ihmistä uskotaan, vaikka olen kertonut millainen ihminen on kyseessä ja ammattihenkilökunnalta tuli kommentti, että miehen täytyy opetella tunteita ja heillä ei ole resursseja sellaiseen. Mies siis lupasi mennä hoitoon, että olisin vaan ottanut takaisin ja sai taas pisteet kotiin, että kyllä hän kaikkensa meidän suhteen eteen tekee. Kyllä tässä on jatkuva pelko, mitä tuollainen ihminen tekee lapsen psyykkiselle ja fyysiselle hyvinvoinnille. Väkivaltatyöntekijältä sain kommentin, että kyllä normaalitkin ihmiset voivat "rikkoa" lapsensa. Mulla ei juurikaan ole toivoa, että lapsen isä menettäisi kiinnostuksen meidän kiusaamiseen. Hän haluaa olla hyvä isä ja osallistua lapsen elämään ja taas kerää pisteet kotiin, vaikka käytäntö on sitten ihan muuta.

• älä alistu

Hyväksytkö lastesi oppivan sairaan ihmissuhde-mallin? Minun on uhrina vaikea kuvitella, että joku voi päättää kestää vielä muutaman vuoden. Ehkä asiat eivät sitten olekaan niin huonosti ja vielä on toivoa paremmasta ja hyvä niin. Itse en voinut olla, sillä minua kohdeltiin niin huonosti, että pelkäsin jokaista uutta päivää, tekoa ja sanojani. Rakkautta ei ole tehdä pahaa ihmiselle, jota rakastaa.
      Suhde ei ollut minulle ensimmäinen, vaan solmittu kypsällä keski-iällä, joten tiesin mikä on tervettä ja mikä sairasta. Vaikeata oli huomata, että naamion alta paljastui susi lampaan vaatteissa. Itsensä syyllistämistä kesti hyvin pitkään. Kirjallisuus auttoi minua. Samoin terapia. Epäonnistumisen hyväksyminen ja eropäätös olivat raskaita. Nyt reilu vuosi erosta, opettelen elämään uudestaan. Jotain minussa on pahasti rikki ja se huolettaa. En uskalla lähestyä miehiä. Olen kodin turvassa.
      Voimia!

• QZX.

Narsismin seitsemän syntiä

1. Häpeämättömyys
      -Narsistille häpeä on niin sietämätön tunne, että hän on kehittänyt keinot olla kokematta sitä lainkaan. Psykologit kutsuvat tätä häpeän ohittamiseksi. Ulospäin se vaikuttaa häpeämättömyydeltä tai omantunnon puuttumiselta ja käytkeytyy kieltämisen, kylmyyden, syyttelyn tai raivon suojamuurin taakse.

2. Maaginen ajattelu
      -Tarve välttää häpeää hinnalla millä hyvänsä tuottaa jatkuvia ongelmia narsistille, koska elämässä tulee tämän tästä eteen nöyryyttäviä kokemuksia, joita ei voi kohdata tyynesti. Aina joku on parempi, älykkäämpi, kauniimpi, menestyvämpi, mitä milloinkin. Narsistia ei kuitenkaan lohduta se, ettei kukaan ole täydellinen, koska hän näkee itsensä poikkeuksena tästä luonnonlaista. Hänen täytyy löytää keino pönkittää itsetuntoaan pitääkseen karut tosiasiat loitolla. Tähän tarvitaan usein aimo annos vääristelyä ja ja harhakuvitelmia, ts. maagista ajattelua.

3.Ylimielisyys
      -Ylimielisyyden naamion taakse kätkeytyy kuitenkin hauras itsetunto, joka ei koskaan tyydy olemaan hyvä tai edes erittäin hyvä – jos narsisti ei ole parempi kuin, hän on arvoton. Jos jonkun toisen osakkeet nousevat, narsistille se merkitsee aina sitä, että hänen osakkeensa laskevat. Ja kääntäen, jos hänen itsetuntonsa horjuu, hän voi vahvistaa sitä vähättelemällä, halventamalla tai nöyryyttämällä jotakuta toista.

4. Kateus
      -Narsistin tarve säilyttää ylemmyydentunteensa joutuu koville aina kun jollakulla toisella näyttää olevan jotain sellaista, mitä häneltä itseltään puuttuu. …Hän valitsee halveksunnan. "Mikä tuokin muka luulee olevansa?" Halveksivan kommentin jälkeen seuraa pitkä ja usein hyvinkin ilkeä luettelo toisen virheistä. Narsisti pyrkii yleensä täysin tiedostamattaan mustamaalaamaan toista niin, että hän itse vie jälleen voiton vertailussa. Narsisti saattaa olla tietoinen halveksunnan tunteesta, mutta kateutta hän ei missään nimessä myönnä tuntevansa. Sen myöntäminen olisi huonommuuden tunnustamista, ja siihen yksikään kunnon narsisti ei ikinä sorru.

5. Vaativuus
      - Narsistit elättelevät kohtuuttomia odotuksia erityisen suopeasta kohtelusta ja toisten automaattisesta mukautumisesta heidän toiveisiinsa, koska he katsovat olevansa täysin ainutlaatuisia. Sosiaalisissa tilanteissa on puhuttava heistä tai heidän kiinnostuksen kohteistaan, koska he ovat tärkeämpiä, tietävämpiä tai kiehtovampia kuin kukaan muu. Ihmissuhteissa heidän vaativuutensa tarkoittaa, että heidän tarpeensa on otettava huomioon, mutta heillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta kuunnella tai ymmärtää toista.

6. Hyväksikäyttö

-Häpeän ajamalle, raivoon ja aggressioon taipuvaiselle narsistille ei missään vaiheessa kehity kykyä eläytyä toisten tunteisiin ja tarpeisiin tai edes tunnistaa niitä. Narsisti on emotionaalisessa kehityksessään juuttunut yksi-kaksivuotiaan tasolle. Yhdessä alikehittyneen omantunnon kanssa tämä tekee narsisteista helposti toisten hyväksikäyttäjiä. Hyväksikäyttö voi saada monia muotoja, mutta siihen kuuluu aina toisten käyttäminen heidän tunteistaan tai eduistaan piittaamatta. Toinen on usein alisteisessa asemassa, jossa vastaan paneminen olisi vaikeaa tai jopa mahdotonta.

7. Rajattomuus
      - Narsisti kärsii syvällekäyvästä vauriosta minätunteen kehittymisessä. Tämä vika estää häntä tajuamasta, että hänellä on rajansa ja että toiset ovat erillisiä eivätkä hänen itsensä jatkeita. Joko toiset ovat olemassa täyttääkseen hänen tarpeensa tai heitä ei ole olemassa ensinkään. Jos ihminen tarjoaa narsistille tilaisuuden jonkin tarpeen tyydytykseen, narsisti kohtelee tätä oman itsensä osana ja olettaa toisen ilman muuta täyttävän hänen odotuksensa. Narsistin mielessä hänen itsensä ja toisen välillä ei ole rajaa. …Narsisti on usein aivan tietämätön siitä, milloin hän rikkoo toisten henkilökohtaisia rajoja. Hän lukee muiden postia ja päiväkirjoja, ei kunnioita suljettuja kylpyhuoneen tai makuuhuoneen ovea, penkoo käsilaukkuja ja lompakoita, "lainaa" toisten vaatteita, hygieniavälineitä ja muita tavaroita, kuuntelee salaa keskusteluja, tekee tunkeilevia kysymyksiä, kertoo mielipiteensä pyytämättä, varastaa ideoita, paljastaa salaisuuksia tai halaa, suukottelee ja muilla tavoin koskettelee toista tämän vastustelusta piittamaatta. Kun narsistia syytetään näistä loukkauksista, hän usein ärtyy tai menee täysin ymmälleen

• ^^_^^

Et ole uhri,olet itse tu kyseinen narsisti ja sulla on Narsistinen persoonallisuushäiriö.

• OOOO.
        ^^_^^ kirjoitti:

Et ole uhri,olet itse tu kyseinen narsisti ja sulla on Narsistinen persoonallisuushäiriö.

Narsistia ei voi muuttaa rakkaudella

Narsisti ei kykene vastavuoroiseen ihmissuhteeseen eikä hän tunne empatiaa. Narsisti sivuuttaa kanssaihmistensä mielipiteet ja tarpeet. Alistumaan taipuvaiset ihmiset valjastetaan oman itsetunnon pönkittäjiksi, ei-alistuvat ihmiset synnyttävät narsistissa puolestaan häpeän tunnetta ja raivoa.
        Tilaa kirja:
        Sata tapaa tappaa sielu
        Naimisissa narsistin kanssa
        Sata tapaa tappaa sielu
        Narsisti ei itse ymmärrä omaa tilaansa. Siksi narsistia ei pysty muuttamaan. Mikäli ihminen tunnistaa itsessään narsistisia piirteitä, on tämä merkki siitä, että hän ei ole täysin narsistinen ihminen. Hänellä on mahdollisuus muutokseen, mutta se vaatii pitkällistä ja kärsivällistä pyrkimystä ja halua, sekä terapiaa.

• A

Minusta tämä oli luettelo. Sellaisena se on minusta samanlainen kuin mikä tahansa muu luettelo, esimerkiksi sieniopas, puhelinluettelo tai horoskooppi. Varsinaista yhdistävää tekijää en luettelon eri osien välillä tunnistanut. Mutta luettelossa oli ns. "hyviä kohtia" ja se voi toimia ajattelun apuvälineenä - jos sen ottaa luettelona, tekstinä, jossa on kaikenlaista sekaisin ja rakentaa itse talonsa.

Ehkä luettelo tekstinä edustaa maagista ajattelua. Todellisuuden pakottamista niin kuin hopeaseppä tai alkemisti tai tilastotieteilijä tai kirjailija usein tekevät. Pyhät kirjat ovat myös luetteloita.

Olennaista on, että luetteloita tarkasti luetaan uudelleen ja vertaillaan - paitsi muihin luetteloihin - myös todellisuuteen. Maagisessa ajattelussa todellisuudentaju on ... omintakeinen.

Kiitos luettelon laatijalle. Luin luettelon mielelläni ja huomasin siihen käytetyn vaivaa. Laatija/lainaaja itsekin, luulisin, tietää sen johtavan harhaan. Mutta saattaa pitää sitä kauniina tai rauhoittavana tai jännittävänä tai "persoonallisena" tai muuta sellaista.

• A
        A kirjoitti:

Minusta tämä oli luettelo. Sellaisena se on minusta samanlainen kuin mikä tahansa muu luettelo, esimerkiksi sieniopas, puhelinluettelo tai horoskooppi. Varsinaista yhdistävää tekijää en luettelon eri osien välillä tunnistanut. Mutta luettelossa oli ns. "hyviä kohtia" ja se voi toimia ajattelun apuvälineenä - jos sen ottaa luettelona, tekstinä, jossa on kaikenlaista sekaisin ja rakentaa itse talonsa.

Ehkä luettelo tekstinä edustaa maagista ajattelua. Todellisuuden pakottamista niin kuin hopeaseppä tai alkemisti tai tilastotieteilijä tai kirjailija usein tekevät. Pyhät kirjat ovat myös luetteloita.

Olennaista on, että luetteloita tarkasti luetaan uudelleen ja vertaillaan - paitsi muihin luetteloihin - myös todellisuuteen. Maagisessa ajattelussa todellisuudentaju on ... omintakeinen.

Kiitos luettelon laatijalle. Luin luettelon mielelläni ja huomasin siihen käytetyn vaivaa. Laatija/lainaaja itsekin, luulisin, tietää sen johtavan harhaan. Mutta saattaa pitää sitä kauniina tai rauhoittavana tai jännittävänä tai "persoonallisena" tai muuta sellaista.

Kommentoin siis edellä noita seitsemää kuolemansyntiä. Tästä aiheestahan on laadittu luetteloita aikaisemminkin runsaasti, kaikki tiedämmekin sen.

• 5+6=11
        A kirjoitti:

Niin, luettelopa hyvinkin...narsismin kuolemansynneistä...

mutta kannattaa kuitenkin aina muistaa, että narsistikin on muutakin kuin peroonallishäiriö...

Hänkin on ihminen...samanlainen kuin minäkin/sinäkin...elää elämäänsä...
        ei ole olemassa narsistin prototyyppiä, että kaikki ovat samanlaisia...

Kun narsistillakin on lapsuuden perheensä, kokemukset vanhemmista, sisarista, leikkitovereista, koulukavereista, teini iän suhteet, mahdollinen avioliitto, työtoverit, muut ihmissuhteet, asuinympäristö, fyysinen olemus, ammatti jne...

Myös kaikki narsistin kanssa tekemisiin joutuneet ihmiset ovat erilaisia...ei voi ajatella, että narsisti käyttäytyy aina samoin jokaisen ihmisen kanssa...kun kaikki vaikuttaa kaikkeen...

Luttelot on hyviä, helpottavat asian ymmärtämistä...
        mutta kaikilla meillä on oma todellisuutemme...elämä jota elämme...
        myös narstilla...

• A
        5+6=11 kirjoitti:

Niin, luettelopa hyvinkin...narsismin kuolemansynneistä...

mutta kannattaa kuitenkin aina muistaa, että narsistikin on muutakin kuin peroonallishäiriö...

Hänkin on ihminen...samanlainen kuin minäkin/sinäkin...elää elämäänsä...
        ei ole olemassa narsistin prototyyppiä, että kaikki ovat samanlaisia...

Kun narsistillakin on lapsuuden perheensä, kokemukset vanhemmista, sisarista, leikkitovereista, koulukavereista, teini iän suhteet, mahdollinen avioliitto, työtoverit, muut ihmissuhteet, asuinympäristö, fyysinen olemus, ammatti jne...

Myös kaikki narsistin kanssa tekemisiin joutuneet ihmiset ovat erilaisia...ei voi ajatella, että narsisti käyttäytyy aina samoin jokaisen ihmisen kanssa...kun kaikki vaikuttaa kaikkeen...

Luttelot on hyviä, helpottavat asian ymmärtämistä...
        mutta kaikilla meillä on oma todellisuutemme...elämä jota elämme...
        myös narstilla...

Luettelot ovat fiktiivisiä todellisuudenkuvauksia, joissa muoto yleensä korvaa sisällön. Siksi myös teknisistä käsikirjoista harvoin on välitöntä hyötyä.

• no siis,
        A kirjoitti:

Luettelot ovat fiktiivisiä todellisuudenkuvauksia, joissa muoto yleensä korvaa sisällön. Siksi myös teknisistä käsikirjoista harvoin on välitöntä hyötyä.

kyllä ihan kaikki kirjoitus on "fiktiivistä todellisuuskuvausta", koska yksyhteen ei todellisuutta voi sanoin kuvata. Kyse on lukutaidosta, sitä pitää opetella. Teknisistä käsikirjoista on hyvin paljon hyötyä, erityisesti välitöntä sellaista, kun niitä osaa lukea.

• A
        no siis, kirjoitti:

kyllä ihan kaikki kirjoitus on "fiktiivistä todellisuuskuvausta", koska yksyhteen ei todellisuutta voi sanoin kuvata. Kyse on lukutaidosta, sitä pitää opetella. Teknisistä käsikirjoista on hyvin paljon hyötyä, erityisesti välitöntä sellaista, kun niitä osaa lukea.

Hyvä näkökulma. Jos koetan ymmärtää itseäni, niin ehkä sitten 'kirjatiedosta' puhuin. Luettelo tyypillisesti on 'kirjatietoa'. Sellaisen perusteella on hyvä ennakoida yleisiä lainalaisuuksia. Mutta se voi myös lamauttaa muita tilannekohtaisempia oivalluskeinoja.

Ja niin kuin edellä yritin sekavasti varmaankin mielipiteenäni lausua, niin edelläoleva luettelo "narsismin kuolemansynneistä" on minusta hyvää fiktiota, mutten osaa pitää sitä oikein muuna.

• xcch
        A kirjoitti:

Kommentoin siis edellä noita seitsemää kuolemansyntiä. Tästä aiheestahan on laadittu luetteloita aikaisemminkin runsaasti, kaikki tiedämmekin sen.

Minusta se ei ole pelkkä luettelo, pikemminkin "ominaisuudet" Tai luettelo ominaisuuksista on oikea sana jota käytetään tällaisissa yhteyksissä. Luettelo on esim. luettelo kansaivälisistä lentoyhtiöistä ilman ominaisuuksia.

Juuri tuontyyppiset ominaisuus luettelot ovat hyviä kun halutaan kertoa toisille miten narsistit poikkeaa ajatusmaailmaltaan normaalista ja myös kerrotaan syy siihen.
        Juuri nämä asiat ovat vaikeimpia tavallisen ihmisen ymmärtää, ei ihme koska suurin osa psykologeista ei ymmärrä narsismista mitään.

• M.B.
        A kirjoitti:

Mitä on maaginen ajattelu? Ja millä tavalla maagisessa ajattelussa todellisuudentaju on omintakeinen?

• tietoa naiselle.
    • Markku Ahdeoja

Ensimmäinen askel on otettu.

1. Olet tiedostanut ongelman
      2. Pitää tehdä toimintasuunnitelma, johon tarvitset apua
      3. Sinun on toimittava salassa, kunnes voit toteuttaa suunnitelman lähteä lopullisesti
      4. Aloita taloudellinen irtaantuminen salassa. Kerää säästöjä.
      5. Miehesi ei tuhoa sinua, kun toimit suunnitelmallisesti
      6. Kerää miestäsi vastaan todistuaineistoa, videokuvaa ja ääninauhoitteita.
      7. Valmistaudu sotaan.
      8. Lähdön on oltava yllätys, jotta miehesi ei ehdi reagoida
      9. järjestä asunto valmiiksi. Pyri hankkimaan luotettavaa apua.
      10 Narsistien uhrien tuki ry kykenee auttamaan jossain määrin
      11. Näytä mukautuvasi narsistin toimiin.
      12. Valmistele hyvin ja unelmasi on hyvin lähellä toteutumista :)

• vanki

Kiitos Markku...tätä olen miettinyt :)

• Entinen vanki
        vanki kirjoitti:

Kiitos Markku...tätä olen miettinyt :)

Saman kokenut, juuri näin kuin Markku sanoo ja käytännön asia vielä, muista laittaa uusi osoitteesi salaiseksi niin ettei sitä mistään selville saa. Entiset rutiinit kannattaa myös unohtaa, siis tarkoitan että tiettyyn aikaan esim. kuntosalilla, kantaravintola jne.

• Riitta-Elina

Onneksi en muuttanut ex-poikaystäväni kanssa koskaan yhteen asumaan. Olisin menehtynyt jo ihan varmasti. Onneksi hänen piirteensä tulivat hyvissä ajoin ilmi - alkoi kahden vuoden seurustelun jälkeen saada raivokohtauksia ja matkoilla ollessamme pilasi aina tunnelmani kokonaan. Kaikki piti tehdä 24 tuntia vrk:ssa juuri kuten hän sanoi. Nukahtaa kuin nappia painamalla ja heräämällä samalla tavalla. Olin vanki. Kun viimeisen kerran lähdin hänen luotaan en puhunut mitään, etten enää palaa - hän jäi siihen uskoon, että palaan. Piti jättää sinne vaatteita ym. mutta se oli pieni menetys. Hän raivostui kun en palannut, mutta jätti kerralla rauhaan. Onneksi myös välimatka on yhden päivän ajomatka. Kauheat muistot pitävät minut kaukana. Jos lähdet, hoida asiaan kuuluvat puhelutkin muualta, ettei hän näe puhelinlaskuista tai muusta minne olet soitellut. Vie tavaroitasi vähin erin huomaamatta vaikka kassillinen kerralla muualle - kaikki tärkeät paperit samaten. Älä puhu yhteisille tuttaville mitään äläkä kerro heille uutta osoitetta, ettei mies pääse utelemalla perääsi. Muuta mieluiten kauas, jos on mahdollista.

• K999

suora lainaus:narsistien tuki -sivuilta

Narsistinen totuus ja kaksoisviestintä

Totuudella ei ole narsistille merkitystä. Hänen ihailun tarpeelleen ei ole rajoja, joten hän kaunistelee tekojansa ja parantelee saavutuksiansa. Tämä toteutuu useimmiten jatkuvana pienimuotoisena liioitteluna tai patologisena valehteluna. Julkisivultaan narsisti on yleensä hyvin hurmaava, rakastettava ja lämmin ihminen. Hurmiota ja lipevyyttä kestää yleensä niin kauan kuin illuusion kannatteleminen hyödyttää häntä itseään ja hänen kulloinenkin lähipiirinsä häntä jaksaa ihailla. Näyttely on narsistin tapa saada tahtonsa läpi ja manipuloida muut uskomaan ja puolustamaan häntä. Mikään hänen normaaleissa toimissaan tai ulkokuoressaan ei paljasta kypsymätöntä tunne-elämää, eikä hän ulkopuolisten mielestä vaikuta epätasapainoiselta saatikka aggressiiviselta. Näemme päinvastoin hurmaavan, huolellisen, fiksun ja kyvykkään ihmisen. Suurimmalle osalle narsisteista ura, status, omaisuus, valta ja meriitti ovat ensisijalla verrattuna moraalisiin arvoihin tai oikeudenmukaisuuteen toisia ihmisiä kohtaan.

Hän on itsekeskeinen sekä huomionkipeä, haluaa hallita ja jatkuvaa ihailua sekä rikkautta ja valtaa kaikin mahdollisin tavoin ja muodoin. Narsisti on kateellinen, mahtipontinen, kilpaileva ja käyttää suvereenisti toisia hyväkseen. Narsisti huokuu luottamusta, jotta ihmiset avautuvat hänelle ja hän saa käyttöönsä mahdollisimman paljon hyödyttävää tietoa jolla voi joko mielistellä tai vahingoittaa uhriaan kulloisenkin hyödyttävän tarpeen mukaan. Hänen on oltava aina kaikessa paras ja varmistuttava siitä, että toiset kunnioittavat ja arvostavat häntä yhtä paljon kuin hän itse. Narsisti synkistyy heti, jos hän kokee, ettei häntä arvosteta riittävästi.

Vallanhalu saa narsistin manipuloimaan uhriaan ja tyypillinen keino narsisteille on antaa kaksoisviestejä, jolloin uhrille ei jää minkäänlaista keinoa puolustautua. Kaksoisviestillä tarkoitetaan sitä, että narsisti moittii uhria jostakin asiasta, ja vaikka uhri tekisi päinvastoin korjatakseen
      tilanteen, narsisti löytää aina siitäkin lisää valittamisen aihetta.

• Hyvä,hyvä..

...juuri näin, sanasta sanaan. Olkookin lainattua tekstiä ja varmaan moni uhri on tekstin jo ko. sivustoilta lukenut, niin tekee varmaan hyvää tällä palstalla viihtyvien narsistien puolustajienkin välillä lukea selkokielistä tekstiä. Narsistin kanssa eläminen on todella rankkaa, eikä sitä ulkopuoliset voi koskaan ymmärtää, mutta yrittäkää edes asettua uhrin asemaan. Itse on jo asettunut ja ymmärtänyt.

• M.B.
        Hyvä,hyvä.. kirjoitti:

...juuri näin, sanasta sanaan. Olkookin lainattua tekstiä ja varmaan moni uhri on tekstin jo ko. sivustoilta lukenut, niin tekee varmaan hyvää tällä palstalla viihtyvien narsistien puolustajienkin välillä lukea selkokielistä tekstiä. Narsistin kanssa eläminen on todella rankkaa, eikä sitä ulkopuoliset voi koskaan ymmärtää, mutta yrittäkää edes asettua uhrin asemaan. Itse on jo asettunut ja ymmärtänyt.

"Hurmiota ja lipevyyttä kestää yleensä niin kauan kuin illuusion kannatteleminen hyödyttää häntä itseään ja hänen kulloinenkin lähipiirinsä häntä jaksaa ihailla. Näyttely on narsistin tapa saada tahtonsa läpi ja manipuloida muut uskomaan ja puolustamaan häntä."

Tähänkö leikkiin on sitten ihan pakko lähteä mukaan kannattelijaksi ja ihailijaksi? Uhri on usein ihan yhtä kehittymätön. Kyllä mielestäni se tietynlainen oman järjen käyttö on edelleen sallittua. Aika nopeasti minun mielestäni pitäisi pystyä sen uhrinkin kyetä tajuamaan, että itse se valitsee sen, että haluaako siinä olla ihailijana ja kannattelijana... Jos se hetki menee itseltä ohitse, niin paljonko se muitten myötätunto auttaa?

Minun kokemukseni mukaan jokaisen on itse virheensä tehtävä ja pahimmassa tapauksessa saattaa saada ryöpytyksen sellainen, joka sitä uhria yrittää saada tilanteesta pois. Että siinä sinulle tätä tälläpalstalla esiintyvää narsistien puolustusta tiiviissä paketissa. Kyllä sitä vastuuta sillä uhrillakin on, valitettava tosiasia.

• Tiedustelija kysyy..
        M.B. kirjoitti:

"Hurmiota ja lipevyyttä kestää yleensä niin kauan kuin illuusion kannatteleminen hyödyttää häntä itseään ja hänen kulloinenkin lähipiirinsä häntä jaksaa ihailla. Näyttely on narsistin tapa saada tahtonsa läpi ja manipuloida muut uskomaan ja puolustamaan häntä."

Tähänkö leikkiin on sitten ihan pakko lähteä mukaan kannattelijaksi ja ihailijaksi? Uhri on usein ihan yhtä kehittymätön. Kyllä mielestäni se tietynlainen oman järjen käyttö on edelleen sallittua. Aika nopeasti minun mielestäni pitäisi pystyä sen uhrinkin kyetä tajuamaan, että itse se valitsee sen, että haluaako siinä olla ihailijana ja kannattelijana... Jos se hetki menee itseltä ohitse, niin paljonko se muitten myötätunto auttaa?

Minun kokemukseni mukaan jokaisen on itse virheensä tehtävä ja pahimmassa tapauksessa saattaa saada ryöpytyksen sellainen, joka sitä uhria yrittää saada tilanteesta pois. Että siinä sinulle tätä tälläpalstalla esiintyvää narsistien puolustusta tiiviissä paketissa. Kyllä sitä vastuuta sillä uhrillakin on, valitettava tosiasia.

Mahtavatko omat kokemuksesi olla peräisin uhrin vai narsistin näkökulmasta, vai pelkkiä mielipiteitä? Pelkkä mielipide ei tee asiantuntijaa.

• Tiedustelija kysyy.. kirjoitti:

Mahtavatko omat kokemuksesi olla peräisin uhrin vai narsistin näkökulmasta, vai pelkkiä mielipiteitä? Pelkkä mielipide ei tee asiantuntijaa.

Narsismipalstan idealogia piilee siinä, että tänne voi kirjoittaa kaikki niin narsismista kiinnostuneet, kokemuksia ja mielipiteitä vaihtavat ihmiset. Omaavatko sitten uhriutuneen, läheisen tai narsistisia piirteitä. Tänne ei ole sisäänpääsymaksua eikä vaadita tutkintoja eikä väitöskirjoja tietyiltä aloilta.

Tieto asiantuntijoillekin tulee ihmisten kokemuksista. Miten muuten tieto voi kehittyä? Toisaalta siantuntijuutta voi mitata myös ihmisen omista kokemuksista ja havainnoista. Voiko parempaa asiantuntijaa esimerkiksi uhriutuneesta (tai narsisteja piirteitä omaavalta, havainneelta) olla kuin hänen kokemuksensa?

Se että uhriutuneenkin näkökulmat muuttuvat ja saavat uutta ulottuvuutta matkan aikana, on taas merkki tervehtymisestä, putkinäön laajenemisesta, eheytymisestä ja hyväksymisestä. Juuri toisten omien kokemusten, näkökulmien ja mielipiteiden jakaminen antaa oivalluksia muillekin kirjoittajille. Ei aina sellaisenaan, vaan siihen omaan yksilölliseen elämäntilaan tai asiaan joka odottaa ratkaisua. Kaikkien kokemukset eivät nappaa omia kipupisteitä. Toiset ovat taas matkaansa tehneet pidemmän ja toiset lyhyemmän aikaa. Jokaisen tavoitteet ovat yksilölliset.

• 3+11=14
        M.B. kirjoitti:

"Kyllä mielestäni se tietynlainen oman järjen käyttö on edelleen sallittua. Aika nopeasti minun mielestäni pitäisi pystyä sen uhrinkin kyetä tajuamaan, että itse se valitsee sen, että haluaako siinä olla ihailijana ja kannattelijana..."

Niin tuossa tuo tärkeä pointti...että itse sen valitsee...mietittäväksi kaikille, jotka elävät ns. huonossa suhteessa...vuodesta toiseen...

Vaikka tuon ihalijan kannattelijan rooli muutuukin monesti päähänpotkitun, mitätöydyn rooliksi...mutta sama kysymys siltikin...haluaako siinä olla...

Eikä asiaa auta pelkkä myötätunto...jotain tarttis tehdä sen "uhrinkin"...oman elämänsä ja mahdollisten lasten elämän eteen...kuin sietää huonoa kohtelua ja kärsiä ja kärsiä vaan...

Okei...vaakakupissa on monta asiaa...koti, turvattu toimeentulo, puoliso, lapsilla isä/äiti...ajoittain ns. tavallinen elämä...ja MITÄ IHMISETKIN SANOO...

Onhan se helkkarin vaikeaa...erota ja jättää "kaikki" taakseen, ruveta yksinhuoltajaksi, muuttaa vuokralle, tulla toimeen vähemmällä rahalla...

Sen lisäksi vielä tulee tappouhkauksia sen jätetyn puolison taholta ja ym. kiusantekoa, elatusmaksuja ei makseta...osa suvusta/ystävistä/perhetutuista hylkää/ei tunne enää...

kaiken lisäksi joutuu yksinään kantaman vastuuta kaikesta...niin omasta kuin mahdollisten lastenkin elämästä/toimeentulosta...joutuu menemäään yksin nukkumaan...ilta illan jälkeen...

Mutta siltikin...jos todella näin...

"Narsistin kanssa eläminen on todella rankkaa, eikä sitä ulkopuoliset voi koskaan ymmärtää, mutta yrittäkää edes asettua uhrin asemaan. Itse on jo asettunut ja ymmärtänyt"

niin se kannattaa...erota ja lähteä...jos eläminen on todella rankaa...kantaa se oma vastuu omasta elämästään...ihan en ymmärrä...mitä narsistin puolustamista se on...kannustaa ihmistä muuttamaan omaa elämäänsä...

Onko se voivottelu/narsistin haukkuminen sitten parempi tapa ymmärtää ja tukea "uhria"...että on sulla hirveä kumppani...oikea pska/täys narsisti...voi kun elämäsi on kauheaa, koita ny kestää...en minä muuta osaa sanoa...

Mitä apua siitä on siihen elämän rankkuuteen...jos tilanne pysyy ennallaan...mikään ei muutu...asettuu siihen uhrin asemaan...loppuelämäkseen...

Edelleen...jos et pidä jalan jäljistä kasvoillasi, miksi makaat lattialla...

• K999
        M.B. kirjoitti:

ihanainen M.B. vähän ymmärrystä

Kun on alussa niin rakastunut, niin miksei ihailisi miestään. Ja rakkaus on sokeaa terveissäkin suhteissa. Paljon antaa anteeksi, kun narsisti on niin hyvä manipuloimaan ja selittämään outoa käytöstään. Ja jos ei ole minkäänlaista kokemusta tai syvempää tietoa narsismista, niin ei voi tietää millaisen ihmisen kanssa on tekemisissä. Minun on vaikea vieläkään myöntää, että näin on ehkä päässyt käymään.

Ja meissä kaikissa on narsistisia piirteitä. Niitä olisi jokaisessa hankalassa suhteessa helppo käyttää (teko)syynä eroon.

Voi ja myötätunto! Se helpottaa aina. Varsinkin kun on joutunut pitkään narsistisessa suhteessa ilman sitä elämään. : )

• 13+13=26
        K999 kirjoitti:

Kun on alussa niin rakastunut, niin miksei ihailisi miestään. Ja rakkaus on sokeaa terveissäkin suhteissa. Paljon antaa anteeksi, kun narsisti on niin hyvä manipuloimaan ja selittämään outoa käytöstään. Ja jos ei ole minkäänlaista kokemusta tai syvempää tietoa narsismista, niin ei voi tietää millaisen ihmisen kanssa on tekemisissä. Minun on vaikea vieläkään myöntää, että näin on ehkä päässyt käymään.

Ja meissä kaikissa on narsistisia piirteitä. Niitä olisi jokaisessa hankalassa suhteessa helppo käyttää (teko)syynä eroon.

Voi ja myötätunto! Se helpottaa aina. Varsinkin kun on joutunut pitkään narsistisessa suhteessa ilman sitä elämään. : )

"Ja meissä kaikissa on narsistisia piirteitä. Niitä olisi jokaisessa hankalassa suhteessa helppo käyttää (teko)syynä eroon"

Niin eihän siitä narsistista olekkaan mikään pakko erota, eikä käyttää kumppanin mahdollista narsistisia piirteitä (teko) syynä eroon...jos ei kerran siltä tunnu, että haluaa erota...

Ennemminkin ero on ratkaisu...monesti ainoa heille, jotka kärsivät suhteessa...johon liittyy kaltoinkohtelua, henkistä jopa fyysistä väkivaltaa...

minun ajatukseni oman elämänsä muuttamisesta oli tarkoitettu lähinnä heille, jotka kuvaavat elämäänsä rankaksi, joita kohdellaan enimmäkseen huonosti...

heitä ei enää auta pelkkä voivottelu ja myötätunto...vaikka ne saisivatkin uhrin tuntemaan itsensä "hyväksi" ihmiseksi...tyyliin millä sinä jaksat edelleen kauheaa puolisoasi...

kun kyse ny kuitenkin on siitä omasta elämästä...mutta on toki lupa uhrata sekin ns. toisen hyväksi...jos kerran rakastaa...mutta kannattaa miettiä millaista ihmistä sitten rakastaa...sellaistako joka kohtelee huonosti...

narsistikin osaa toki olla ihanakin...jos haluaa jotain...mutta riittääkö ne armopalat ja muruset...että niiden varassa jaksaa elää...pääsääntöisesti iloisena ja tyytyväisenä itseensä/elämäänsä ja parisuhteeseensa...

Niin että kotiin on aina hyvä mennä...ja tuntee itsensä arvostetuksi ja rakastetuksi...koti on turvasatama/lepopaikka "pahaa" maailmaa vastaan...jossa saa vapaasti olla oma itsensä...

• M.B.
        Tiedustelija kysyy.. kirjoitti:

Mikäs sitten tekee asiantuntijan? Ei sillä, että sellainen edes haluaisin olla, mutta kutina kuuluu, että ei ne kaikki asiantuntijatkaan ensisijaiseen omaan kokemukseensa niitä "lausuntojaan" perusta.. Se taas, että mikä tieteellisesti päteväksi tutkimukseksi lasketaan, niin jos asianosaiskommentoinneista jonkinlaisen yhteenvedon tekeminen ei täytä kriteerejä, niin aika monelta asiantuntijalta putoaa pohja aikasen nopeesti..

Pelkkä huomio.

Omaksi ilokseni olen huomannut olevani kykeneväinen joustavaan näkökulmanvaihtoon, mikä tietenkin periaatteellisen jäykän näkövinkkelin omaavan mielestä ei ole mikään muu kuin vankka todiste täydellisestä narsistisuudestani. Vaan jotta joukkoon mahtuu sitten se äärimmäisen empaattinen arvio myös meikäläisestä.

Mutta kyllä, narsismia löytyy ja olen joutunut elämässäni myös altavastaajaksi. Se, että pitääkö minun kaikki kokemukseni lokeroida vain toiseen lokeroon kuuluviksi, niin siihen en tiedä vastausta muun kuin sen, että enpä halua lokeroida niitä vain toiseen. Lokeroitakin kun taitaa oikeasti olla enemmän kuin kaksi.

Eli epäjärjestelmällisyyden huipentumana voinen todeta, että vastaukseni ottaa myös huomioon mahdollisen sinun mielipiteesi siitä, että voiko henkilö edes itse arvioida omaa narsistisuuttaan tai uhriuttaan. Koska pelkkä mielipidehän ei tee asiantuntijaa.

Jos miellän itseni uhriksi, en edelleenkään voi satavarmasti mennä sanomaan, että toinen teki tahallaan sen, mikä minut sai uhriintumaan. Enkä tekijänä voi omassa hyvää tarkoittavuudessani koskaan toisen puolesta määritellä sitä, että missä määrin toinen kokee olevansa minun toimieni uhri. Edellä olevat esimerkit ovat asioita, joissa molemmat totuudet vallitsevat yhtäaikaisesti, toisiaan pois sulkematta. Se vaan ei ole se suosittu näkövinkkeli tätä asiaa, "toisen narsismia" - harvemmin omaa- käsiteltäessä.

• M.B.
        K999 kirjoitti:

:D Myötätunto ehkä silittää sielua, mutta ei se niitä huonoja olosuhteita toisiksi oikeasti muuta.

Paljonhan sitä rakastuneena antaa anteeksi. Siksihän sitä sokeaksi rakkaudeksi kai kutsutaankin. Pitäisi vain osata muotoilla se kysymys niin itselleen, että mitä kaikkea sitä tuleekaan antaneeksi anteeksi ja miksi.

Kovin huonoa kohtelua ei tarvitsisi kovin moneen kertaan anteeksi olla antamassa. Se todellisuudentaju vain tuppaa saamaan uudet mittasuhteet rakastumisen huumassa, tieto siitä, että mikä on normaalia ja hyväksyttävää asetetaan lähtökohtaisesti uusiin raameihin, jotta vanhalla tiedolla ei olisi sitä herättelevää vaikutusta. "Se tekee niin, koska se on ihana, omituinen, hassu itsensä, niin suloinen, pieni, eksynyt hömelömussukka.." Joopa.

Been there, done that.

Huonossa suhteessa kaikki vääristyy niin paljon, että ei edes tajua perusasetelmienkin vääristyneen, se mihin vertailisi normaalisti, sen näkee vastaavasti vääränä ja vääristyneenä, vaikka se olisikin ainoa oikea, todellinen, rehellisen totuudenmukainen ja ainoa hyväksyttävä vertailukohta mihin koskaan kannattaisi mitään edes vertailla. Ja ihminen, joka on lähtenyt sille tielle huumassaan, sitä on ihan hirveän hankala saada tajuamaan asioista tuon taivaallista...

• M.B.
        3+11=14 kirjoitti:

"Kyllä mielestäni se tietynlainen oman järjen käyttö on edelleen sallittua. Aika nopeasti minun mielestäni pitäisi pystyä sen uhrinkin kyetä tajuamaan, että itse se valitsee sen, että haluaako siinä olla ihailijana ja kannattelijana..."

Niin tuossa tuo tärkeä pointti...että itse sen valitsee...mietittäväksi kaikille, jotka elävät ns. huonossa suhteessa...vuodesta toiseen...

Vaikka tuon ihalijan kannattelijan rooli muutuukin monesti päähänpotkitun, mitätöydyn rooliksi...mutta sama kysymys siltikin...haluaako siinä olla...

Eikä asiaa auta pelkkä myötätunto...jotain tarttis tehdä sen "uhrinkin"...oman elämänsä ja mahdollisten lasten elämän eteen...kuin sietää huonoa kohtelua ja kärsiä ja kärsiä vaan...

Okei...vaakakupissa on monta asiaa...koti, turvattu toimeentulo, puoliso, lapsilla isä/äiti...ajoittain ns. tavallinen elämä...ja MITÄ IHMISETKIN SANOO...

Onhan se helkkarin vaikeaa...erota ja jättää "kaikki" taakseen, ruveta yksinhuoltajaksi, muuttaa vuokralle, tulla toimeen vähemmällä rahalla...

Sen lisäksi vielä tulee tappouhkauksia sen jätetyn puolison taholta ja ym. kiusantekoa, elatusmaksuja ei makseta...osa suvusta/ystävistä/perhetutuista hylkää/ei tunne enää...

kaiken lisäksi joutuu yksinään kantaman vastuuta kaikesta...niin omasta kuin mahdollisten lastenkin elämästä/toimeentulosta...joutuu menemäään yksin nukkumaan...ilta illan jälkeen...

Mutta siltikin...jos todella näin...

"Narsistin kanssa eläminen on todella rankkaa, eikä sitä ulkopuoliset voi koskaan ymmärtää, mutta yrittäkää edes asettua uhrin asemaan. Itse on jo asettunut ja ymmärtänyt"

niin se kannattaa...erota ja lähteä...jos eläminen on todella rankaa...kantaa se oma vastuu omasta elämästään...ihan en ymmärrä...mitä narsistin puolustamista se on...kannustaa ihmistä muuttamaan omaa elämäänsä...

Onko se voivottelu/narsistin haukkuminen sitten parempi tapa ymmärtää ja tukea "uhria"...että on sulla hirveä kumppani...oikea pska/täys narsisti...voi kun elämäsi on kauheaa, koita ny kestää...en minä muuta osaa sanoa...

Mitä apua siitä on siihen elämän rankkuuteen...jos tilanne pysyy ennallaan...mikään ei muutu...asettuu siihen uhrin asemaan...loppuelämäkseen...

Edelleen...jos et pidä jalan jäljistä kasvoillasi, miksi makaat lattialla...

Oikeastaan vaakakupissa on tasan se pelko, mikä estää ottamasta sitä lusikkaa siihen käteen, joka kauhoisi sen sopan nähdökseen, mitä lautaseen on kuvioitu.

Pahin lienee tuo: Mitä muutkin ajattelee. Kun ne muut ei just oikeasti ihan hirveästi ajattele mitään. Ja jos kovin on kaksinaamaista porukkaa kaveripiirissä, niin hiukkasen sitä tervettä itsekkyyttä kehiin ja kaveripiiri vaihtoon.

Ei niitä hyveitä pidä oman elämän kustannuksella hyysätä. Kyllä se pitäisi se oman elämän arvostus ja ne asiat jotka edesauttavat sitä terveesti, laittaa sinne ensimmäisten kolmen joukkoon vähintään.

• nrsk
        M.B. kirjoitti:

:D Myötätunto ehkä silittää sielua, mutta ei se niitä huonoja olosuhteita toisiksi oikeasti muuta.

Paljonhan sitä rakastuneena antaa anteeksi. Siksihän sitä sokeaksi rakkaudeksi kai kutsutaankin. Pitäisi vain osata muotoilla se kysymys niin itselleen, että mitä kaikkea sitä tuleekaan antaneeksi anteeksi ja miksi.

Kovin huonoa kohtelua ei tarvitsisi kovin moneen kertaan anteeksi olla antamassa. Se todellisuudentaju vain tuppaa saamaan uudet mittasuhteet rakastumisen huumassa, tieto siitä, että mikä on normaalia ja hyväksyttävää asetetaan lähtökohtaisesti uusiin raameihin, jotta vanhalla tiedolla ei olisi sitä herättelevää vaikutusta. "Se tekee niin, koska se on ihana, omituinen, hassu itsensä, niin suloinen, pieni, eksynyt hömelömussukka.." Joopa.

Been there, done that.

Huonossa suhteessa kaikki vääristyy niin paljon, että ei edes tajua perusasetelmienkin vääristyneen, se mihin vertailisi normaalisti, sen näkee vastaavasti vääränä ja vääristyneenä, vaikka se olisikin ainoa oikea, todellinen, rehellisen totuudenmukainen ja ainoa hyväksyttävä vertailukohta mihin koskaan kannattaisi mitään edes vertailla. Ja ihminen, joka on lähtenyt sille tielle huumassaan, sitä on ihan hirveän hankala saada tajuamaan asioista tuon taivaallista...

anima/animushahmo on autonominen

pitäisi vain ymmärtää rakastuessaan, kumpaan tuon autonomisen mielen näyttelijän puolista oikeasti rakastuu ja mihin se mahdollisesti tulee johtamaan

pohjimmiltaan rakastumisessa on kysymys rakastumisesta itseen - kun sen tiedostaa, ei enää rakastu siinä sanan perinteisessä mielessä, vaan rakastaa toisia ihmisiä sellaisina, kuin he ovat ja itseään, sellaisena kuin itse on

• nrsk
        nrsk kirjoitti:

anima/animushahmo on autonominen

pitäisi vain ymmärtää rakastuessaan, kumpaan tuon autonomisen mielen näyttelijän puolista oikeasti rakastuu ja mihin se mahdollisesti tulee johtamaan

pohjimmiltaan rakastumisessa on kysymys rakastumisesta itseen - kun sen tiedostaa, ei enää rakastu siinä sanan perinteisessä mielessä, vaan rakastaa toisia ihmisiä sellaisina, kuin he ovat ja itseään, sellaisena kuin itse on

pakollinen joutuubi, biisi joka kuvailee tuota universaalia itserakkaudentunnetta

http://www.youtube.com/watch?v=IoBP24I2lwA

• nrsk
        nrsk kirjoitti:

pakollinen joutuubi, biisi joka kuvailee tuota universaalia itserakkaudentunnetta

http://www.youtube.com/watch?v=IoBP24I2lwA

mistä tullaan 'narsistiin', johon tuo universaali itserakkaudentunne, anima/animus, ulkoistetaan näemmä järjestelmällisesti, enkeli/saatanan arkkityyppi, joka löytyy jokaisen sisältä ... pettymys ei ole itse kuvajainen, eikä se toinen ihminen, joka näytteli täydellisesti sitä kuvajaista, vaan kyvyttömyys löytää se itsestään

• nrsk
        nrsk kirjoitti:

mistä tullaan 'narsistiin', johon tuo universaali itserakkaudentunne, anima/animus, ulkoistetaan näemmä järjestelmällisesti, enkeli/saatanan arkkityyppi, joka löytyy jokaisen sisältä ... pettymys ei ole itse kuvajainen, eikä se toinen ihminen, joka näytteli täydellisesti sitä kuvajaista, vaan kyvyttömyys löytää se itsestään

ja jos vastassa on samanlainen vammainen ihminen (kuka meistä ei olisi?) ... ajan myötä vaihtoehtona on vain ottaa etäisyyttä lain sallimin keinoin ja yrittää löytää tuo hahmo itsestään, niin sen jumalaista mittakaavaa olevine positiivisine puolineen, kuin sen saatanallisessa mittakaavassa olevine negatiivisine puolineen

• nrsk
        nrsk kirjoitti:

ja jos vastassa on samanlainen vammainen ihminen (kuka meistä ei olisi?) ... ajan myötä vaihtoehtona on vain ottaa etäisyyttä lain sallimin keinoin ja yrittää löytää tuo hahmo itsestään, niin sen jumalaista mittakaavaa olevine positiivisine puolineen, kuin sen saatanallisessa mittakaavassa olevine negatiivisine puolineen

tunnnistamattomana tuo saatanallisessa mittakaavassa liikkuva negatiivinen puoli johdattaa tuhoon ... tunnnistettuna tasapainoon

http://www.youtube.com/watch?v=6JPEh0GaGEY

ja sitä kautta löytyy se todellinen rakkaus

• nrsk
        nrsk kirjoitti:

tunnnistamattomana tuo saatanallisessa mittakaavassa liikkuva negatiivinen puoli johdattaa tuhoon ... tunnnistettuna tasapainoon

http://www.youtube.com/watch?v=6JPEh0GaGEY

ja sitä kautta löytyy se todellinen rakkaus

henkisesti valmis, kypsä ja aikuinen ihminen on kiinnittynyt vain itseensä
        vain lapsi kiinnittyy toisiin ihmisiin

tätä eivät psykoanaalikot halua asiakkailleen kertoa, koska menettävät siinä hyvän rahasammon

"kirjoittaessanne laskua, olkaa häpeämättömiä" - Fraud

• nrsk
        nrsk kirjoitti:

tätä eivät psykoanaalikot halua asiakkailleen kertoa, koska menettävät siinä hyvän rahasammon

tiedostamisen myötä valmiille, kypsälle ja aikuiselle narsistille kehittyy myös vastuuntunto, joka puuttuu niiltä narsisteilta, jotka jo myötäsyntyisesti ovat saavuttaneet tuon nirvananomaisen itserakkauden tilan

tiedostaminen lapsen lapsellisesta tavasta kiintyä, joka on lähtöisin lapsesta, eikä aikuisesta kiintymyksen kohteena, tiedostaminen, että itsekin on joskus ollut kykenevä kiintymään, tuo tietoisuuteen vastuun tuon kiintymyssuhteen kannattelusta siihen saakka, kunnes lapsen narsismi saavuttaa huippunsa - terveen itserakkauden.

se erottaa 'narsistin' ja 'narsistin' toisistaan siinä missä se erottaa 'uhrin' ja 'uhrin' toisistaan

• M.B.
        nrsk kirjoitti:

:D Senkin.. Piilokas :)

Prosessin viehättävyydellä lienee myös merkityksensä. Ja viehätyksessä sen salaisuus. Umpikalloinen saattaa myös tarvita poweria siihen katalyyttiin, jotta aivan varmasti tajuaa törmänneensä seinään, että tajuaa pysähtyä miettimään, jotta selkiäisi, että mihin tuli törmättyä.

Toiseen, itseensä, toisessa olevaan itseen vai itsessä olevaan toiseen :)

Rakkaushan ei katoa, vaikka rakkaus katoaisikin. -Mää

• nrsk
        M.B. kirjoitti:

Prosessin viehättävyydellä lienee myös merkityksensä. Ja viehätyksessä sen salaisuus. Umpikalloinen saattaa myös tarvita poweria siihen katalyyttiin, jotta aivan varmasti tajuaa törmänneensä seinään, että tajuaa pysähtyä miettimään, jotta selkiäisi, että mihin tuli törmättyä.

luulen, että rakkaus on ainoa vakio psyykeessä

• nrsk kirjoitti:

tiedostamisen myötä valmiille, kypsälle ja aikuiselle narsistille kehittyy myös vastuuntunto, joka puuttuu niiltä narsisteilta, jotka jo myötäsyntyisesti ovat saavuttaneet tuon nirvananomaisen itserakkauden tilan

tiedostaminen lapsen lapsellisesta tavasta kiintyä, joka on lähtöisin lapsesta, eikä aikuisesta kiintymyksen kohteena, tiedostaminen, että itsekin on joskus ollut kykenevä kiintymään, tuo tietoisuuteen vastuun tuon kiintymyssuhteen kannattelusta siihen saakka, kunnes lapsen narsismi saavuttaa huippunsa - terveen itserakkauden.

se erottaa 'narsistin' ja 'narsistin' toisistaan siinä missä se erottaa 'uhrin' ja 'uhrin' toisistaan

"kunnes lapsen narsismi saavuttaa huippunsa - terveen itserakkauden."

Jos kohtaa ihmisen jolla on tuo prosessi kesken, saa pian huomata hänen olevan ailahteleva kiukutteleva tuittupää, vailla yhteisvastuuta, jolloin liitosta tulee vähintäänkin vauhdikas. Kuluttava ainakin, sille toiselle joka kannattelee.

• M.B. kirjoitti:

"Rakkaushan ei katoa, vaikka rakkaus katoaisikin. -Mää "

Mietelauseiden bongailija kiittää! =)

• M.B.
        yxex kirjoitti:

"Rakkaushan ei katoa, vaikka rakkaus katoaisikin. -Mää "

Mietelauseiden bongailija kiittää! =)

Ollos hyvä, sininuttunen :)

Ei juur nukuta vaikka superkuukaan ei mollottele, ainakaan tässä horisontissa..

• M.B. kirjoitti:

Ollos hyvä, sininuttunen :)

Ei juur nukuta vaikka superkuukaan ei mollottele, ainakaan tässä horisontissa..

Täälläkin vaan otava loistaa. Ja Iss. Vilkaisin päivällä lehdestä että superkuu on harvinainen näky, tais olla jotain 17% suurempi. Nyt tuli korkeammalta taholta komennus nukkumaan. Toteltava on =)

Öitä!

• M.B. kirjoitti:

Oikeastaan vaakakupissa on tasan se pelko, mikä estää ottamasta sitä lusikkaa siihen käteen, joka kauhoisi sen sopan nähdökseen, mitä lautaseen on kuvioitu.

Pahin lienee tuo: Mitä muutkin ajattelee. Kun ne muut ei just oikeasti ihan hirveästi ajattele mitään. Ja jos kovin on kaksinaamaista porukkaa kaveripiirissä, niin hiukkasen sitä tervettä itsekkyyttä kehiin ja kaveripiiri vaihtoon.

Ei niitä hyveitä pidä oman elämän kustannuksella hyysätä. Kyllä se pitäisi se oman elämän arvostus ja ne asiat jotka edesauttavat sitä terveesti, laittaa sinne ensimmäisten kolmen joukkoon vähintään.

"Mitä muutkin ajattelee"

Minusta tuossa on kyse jonkinlaisesta hyötyajattelusta. "Ne toiset" ovat joku lähde, joiden sanomiset ja ajattelemiset tai reagoimiset ovat tärkeämpiä kuin se ja ne, joiden pitäisi olla tärkeämpiä ja kaiken etusijalla.

Kulissimaailmahan lähtee juuri tuosta "mitä muut...". Heidän silmilleen, mielikseen ja myönteistä palautetta saadakseen ihminen on valmis myymään sielunsa ja läheistensäkin sielun. Mitäpä sillä on väliä piilotetaanko sairas totuus ja näytetään kaunis valhe, jos sen avulla saadaan jotain myönteistä heijastetta sinne itseen päin.

Moraalisesti epämääräisestä on se, että vaikka ihminen haluaa näennäisesti miellyttää muita, kyse ei kuitenkaan ole siitä. Miellyttäminen ei tapahdu siksi, että niillä muilla olisi miellyttävämpi olo. Miellyttäminen tapahtuu vain siksi, ettei uskalleta kohdata niitä mahdollisia vastoinkäymisiä, mitä totuuden puhumisella seuraisi.

• elisakettu kirjoitti:

"Mitä muutkin ajattelee"

Minusta tuossa on kyse jonkinlaisesta hyötyajattelusta. "Ne toiset" ovat joku lähde, joiden sanomiset ja ajattelemiset tai reagoimiset ovat tärkeämpiä kuin se ja ne, joiden pitäisi olla tärkeämpiä ja kaiken etusijalla.

Kulissimaailmahan lähtee juuri tuosta "mitä muut...". Heidän silmilleen, mielikseen ja myönteistä palautetta saadakseen ihminen on valmis myymään sielunsa ja läheistensäkin sielun. Mitäpä sillä on väliä piilotetaanko sairas totuus ja näytetään kaunis valhe, jos sen avulla saadaan jotain myönteistä heijastetta sinne itseen päin.

Moraalisesti epämääräisestä on se, että vaikka ihminen haluaa näennäisesti miellyttää muita, kyse ei kuitenkaan ole siitä. Miellyttäminen ei tapahdu siksi, että niillä muilla olisi miellyttävämpi olo. Miellyttäminen tapahtuu vain siksi, ettei uskalleta kohdata niitä mahdollisia vastoinkäymisiä, mitä totuuden puhumisella seuraisi.

Häpeä pystyttää komeat kulissit. Älkäämme hävetkö. ;)

• 6+15=21
        elisakettu kirjoitti:

"Mitä muutkin ajattelee"

"Miellyttäminen tapahtuu vain siksi, ettei uskalleta kohdata niitä mahdollisia vastoinkäymisiä, mitä totuuden puhumisella seuraisi"

Niin en tiedä, onko loppupeleissä enää kyse tuosta miellyttämisestäkään...vaan pelosta ja häpeästä, siitä että JOKU saa tietää milllaista meillä on....

kertomalla "salassa" tapahtuvasta kaltoinkohtelusta, joutuu paljastamaan myös sen ikävän tosiasian, että on itse saattanut vuosia sallia toisen kaltoinkohtelevan itseään...

Siinäpä sitä sitten selittelimistä...eikä pelkäksi selitykseksi/syyksi voi hyväksyä pelkästään sitä, että se toinen on/oli niin kamala...pakostakin herää kysymys, miksi olit hänen kanssaan...

noh, kaikille ei ole tarpeen selitellä kaikkea...mutta omaa elämää/tulevaisuutta ajatellen on viisain kaivaa itsestään vastaus siihen miksi kysymykseen...

Syystä ettei enää sortuisi toistamaan samaa kaavaa loputtomiin...kun kuitenkin syitä on niin sysissä kuin sepissäkin...

kaltoinkohtelijakin tarvitsee sen mahdollistajan...ja mahdollistaa voi myös miellyttämälllä...

Muistan kun aikoinaan katselin Jotunin Huojuvaa taloa...en tiedä...kumpiko oli lopulta vastenmielisempi...narsistinen Eeroko vaiko hänen vaimonsa/uhrinsa passiivinen kärsijä Lea...

Itseäni ainakin sieppasi tuo Lea, tunnistin hänessä itseni...ja ei helkkari sellainen en halunnut olla...olkoonkin että tarinassa mies oli paha ja kärsivä vaimo hyvä...

ihan niin hyvä ihminen en halunnut olla...

• 6+20=26

"Minulla on nyt turvallista ja rauhallista lasten kanssa omassa kodissa. Mies ei ole tullut häiritsemään. Ystäväni löysi hänet heti netistä etsimästä suhdetta. Hänellä on varmaan jo uusi rakkaus=uhri, vaikka muutamien kuukausuien ajan ilmoitti, että voin mennä takaisin milloin vain, tulla rakastelemaan. Kun en tullut, hän suuttui, mutta ei tehnyt pahaa. Jatkoi uuden etsintää.
      Voimia! Lähde pois, jos oikeasti voit pahoin lastesi kanssa."

Niin tuossa "lähde pois" kirjoittajan viestissä tuo tulikin se kipein asia...minkä joutuu hyväksymään...jos lähtee pois...

Joutuu hyväksymään ettei merkinnyt toiselle mitään muuta kuin mahdollista seksikumppania, rahantuojaa tai taloudenhoitajaa...tai "nyrkkeilysäkkiä", johon voi purkaa pahan olonsa...

Harva uhkailevakaan narsisti...kuitenkaan toteuttaa uhkauksiaan...syystä ettei halua kenenkään tietävän...ei hän katso uhriaan/entistä kumppaniaan sen arvoiseksi että julkisesti pilaisi oman elämänsä...

Jos ei toisesta lähdön jälkeen ole enää puristettavissa mitään hyötyä/irtiotettavaa sen paremmin positiivista kuin negatiivistakaan...niin hän joutaa kyllä mennä...

narsisti etsii kyllä uuden kumppanin jos ei sellainen ole jo ...ikäänkuin varalla olemassa...

• nrsk

Minkä vuoksi luottaa vain yhteen lähteeseen?

pätee sekä uhriin, että narsistiin

• 15+5=20
        nrsk kirjoitti:

Minkä vuoksi luottaa vain yhteen lähteeseen?

pätee sekä uhriin, että narsistiin

"Minkä vuoksi luottaa vain yhteen lähteeseen?"

Ihan en ymmärrä kysymystä...jos lähteellä tarkoitetaan...sitä huomiota mitä saamme kanssaihmisiltä...

Kun kaikkihan me niin uhrit kuin narsistitkin saamme sitä...ympärillämme on ihmisiä jotka huomioivat meitä....niin hyvässä kuin pahassa...

että tarkoittaneeko tuo...luottaa vain yhteen lähteeseen...sitten sellaista, että uskomme mitä se yksi ainoa ihminen(kumppani) meille meistä itsestämme kertoo...joko sanoin tai teoin...

Olemmeko vain sellaisia...millaisina toinen meidät näkee...joku ihailtuina tai mitätöityinä...

Uskoisin kuitenkin ettei normi ihminen...luota vain yhteen lähteeseen...ja aikuinen ihminen viime kädessä luottaa vain itseensä...jos uskaltaa rehellisesti olla sellainen kuin on...vikoineen päivineen...

Välillä pidämme omasta "kuvastamme"...kun katsomme itseemme...välillä itsekin kauhistumme näkemäämme...tyyliin minäkö? ei voi olla totta...

Mutta toiset ihmiset/lähteet puolustavat paikkaansa pelkästään jo sillä, ettei kuvamme itsestämme jää liian yksipuoliseksi...

voisin jopa ajatelle, että itsekin toimiessamme jonkun lähteenä...se huomion antaminen toiselle pitäisi olla rehellistä...niin hyvässä kuin pahassakin...

Kiitos ja kehut on paikallaan...kuin myös kertominen siinä kohtaa kun tuntuu pahalta...että miksi tuntuu pahalta...

Täydellistä ihmistä ei ole...eikä mahdollisuutta edes täydelliseen jakamattomaan huomioon...kenenkään ei kannata luottaa vain yhteen lähteeseen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5896
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4762
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2780
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2036
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1486
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      940
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe