Onko lupaa vai ei?

uuteen muuttava

Haetaanko tulisija/hormilupaa asunto vai yhtiökohtaisesti? Eli jos yhtiössä (jossa kaikkiin asuntoihin rakennusvaiheessa tehty takka- ja hormivaraus) on yksikin takka rakennuttajan laittamana, saako muut laittaa takan sen jälkeen ilman erillisen luvan hakmista vai hakeeko jokainen asukas luvan erikseen omaan huoneistoon?

4

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutama asennettu

      Käsitykseni mukaan lupa koskee kaikkia asuntoja mutta kannattaa vielä tarkistaa rakennuttajalta tai isännöitsijältä. Tietysti takka ja piippu pitää olla tyyppihyväksytty ja normien mukainen. Piippu tietysti yhdenmukainen väreineen. Sitten vielä kannattaa miettiä minkä tyyppisen takan laittaa ilmeisesti uuteen asuntoon koon suhteessa ja onko piipun läpivienneille tehty jotakin etukäteen.

      • memynen123

        Kiitos vastauksesta! Takka ja hormi ostettuna/varattuna ihan liikkeestä ja tullaan asentamaan ammattilaisen toimesta. Takka ja hormi valittiin sen mukaan, että on sopiva ko. asuntoon (oli piirrutukset mukana kun valittiin) ja hormi luonnollisesti hyväksytty (merkki oli Schiedel? ja malli muistaakseni T600). Meillä vajaa 90neliöinen yksitasoinen rivitalo johon laitetaan varaava kiertoilmatakka jonka suositus lämmitysala on itseasiassa vain 65 neliötä, mutta myyjä vakuutti sen riittävän huoneistoon jossa muuten kaukolämmöllä vesikiertoinen lattialämmitys. Eli kaikki pitäisi sinäänsä olla ok, mutta rakennuttaja tuntuu suhtautuvan tosi nihkeesti tähän ratkaisuun, että otamme sen muuta kautta kun heidän. Tokaisivat vain, että itse sitten hankitte luvat...


    • Muutama asennettu

      Voit kysyä lupa-asiaa rakennustoimistosta mutta voivat tarjota myös "toimenpidelupaa" mutta tosissaan rakennuslupa koskee koko taloa niin läämmitylaitteen kuin terassinkin suhteen. Tuskin rakennuttajakaan on takkaa ilman lupaa tehnyt ja ilmeisesti taloyhtiössänne on myös isännöitsijä/hallitus joka on luvan aikoinaa hakenut koska se kuuluu taloyhtiölle.
      Valitsemasi ratkaisu tuntuu sopivalta uuteen asintoon ja ainakaan ylisuurta ei kannata laittaa.

      • Rak.mest.

        Tulisijan ja hormin rakentaminen vaatii toimenpideluvan tai vastaavan. Ei auta jos rakennusvaiheessa on tehty johonkin asuntoon takka. Lupaprosessi on tietenkin nimellinen jos rakennetaan samanlainen yksikkö kuin ensimmäinen, mutta jos rakennettava takka-/hormi on erilainen, pitää se hyväksyttää taloyhtiöllä ja hakea lupa. Kuka muuten ottaa vastuun taloyhtiöön tehtävistä lämmitysratkaisuista, jotka saattavat olla hyvinkin kirjavia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1439
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      331
      1049
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      885
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      739
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      158
      735
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      48
      678
    7. 52
      561
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      558
    9. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      557
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe