Haetaanko tulisija/hormilupaa asunto vai yhtiökohtaisesti? Eli jos yhtiössä (jossa kaikkiin asuntoihin rakennusvaiheessa tehty takka- ja hormivaraus) on yksikin takka rakennuttajan laittamana, saako muut laittaa takan sen jälkeen ilman erillisen luvan hakmista vai hakeeko jokainen asukas luvan erikseen omaan huoneistoon?
Onko lupaa vai ei?
4
516
Vastaukset
- Muutama asennettu
Käsitykseni mukaan lupa koskee kaikkia asuntoja mutta kannattaa vielä tarkistaa rakennuttajalta tai isännöitsijältä. Tietysti takka ja piippu pitää olla tyyppihyväksytty ja normien mukainen. Piippu tietysti yhdenmukainen väreineen. Sitten vielä kannattaa miettiä minkä tyyppisen takan laittaa ilmeisesti uuteen asuntoon koon suhteessa ja onko piipun läpivienneille tehty jotakin etukäteen.
- memynen123
Kiitos vastauksesta! Takka ja hormi ostettuna/varattuna ihan liikkeestä ja tullaan asentamaan ammattilaisen toimesta. Takka ja hormi valittiin sen mukaan, että on sopiva ko. asuntoon (oli piirrutukset mukana kun valittiin) ja hormi luonnollisesti hyväksytty (merkki oli Schiedel? ja malli muistaakseni T600). Meillä vajaa 90neliöinen yksitasoinen rivitalo johon laitetaan varaava kiertoilmatakka jonka suositus lämmitysala on itseasiassa vain 65 neliötä, mutta myyjä vakuutti sen riittävän huoneistoon jossa muuten kaukolämmöllä vesikiertoinen lattialämmitys. Eli kaikki pitäisi sinäänsä olla ok, mutta rakennuttaja tuntuu suhtautuvan tosi nihkeesti tähän ratkaisuun, että otamme sen muuta kautta kun heidän. Tokaisivat vain, että itse sitten hankitte luvat...
- Muutama asennettu
Voit kysyä lupa-asiaa rakennustoimistosta mutta voivat tarjota myös "toimenpidelupaa" mutta tosissaan rakennuslupa koskee koko taloa niin läämmitylaitteen kuin terassinkin suhteen. Tuskin rakennuttajakaan on takkaa ilman lupaa tehnyt ja ilmeisesti taloyhtiössänne on myös isännöitsijä/hallitus joka on luvan aikoinaa hakenut koska se kuuluu taloyhtiölle.
Valitsemasi ratkaisu tuntuu sopivalta uuteen asintoon ja ainakaan ylisuurta ei kannata laittaa.- Rak.mest.
Tulisijan ja hormin rakentaminen vaatii toimenpideluvan tai vastaavan. Ei auta jos rakennusvaiheessa on tehty johonkin asuntoon takka. Lupaprosessi on tietenkin nimellinen jos rakennetaan samanlainen yksikkö kuin ensimmäinen, mutta jos rakennettava takka-/hormi on erilainen, pitää se hyväksyttää taloyhtiöllä ja hakea lupa. Kuka muuten ottaa vastuun taloyhtiöön tehtävistä lämmitysratkaisuista, jotka saattavat olla hyvinkin kirjavia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1701439
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa3311049- 43885
- 39739
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html158735- 48678
- 52561
- 116558
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244529557Tiesitkös rakas
Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔44521