Timanttituijan siirto

muutosta pihaan

Onko joku siirtänyt? Miten onnistui ja miten laajalle juuristo leviää? Tuo mahdollisesti siirrettävä on noin 1,5m korkea. Se kasvaa aidan vieressä ja kasvaessaan pimentäisi huoneen. Ovat (2) ilmeisesti näkösuojaksi laitettuja.
Ajatuksena on tehdä enemmän kukkivien kukkien kasvupaikaksi eli perennaksi.

4

12334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voit myös leikata

      Tuijilla ei ole isoja juuria, voit hyvin siirtää.
      Mutta toisaalta on varmaan kaunis siinäkin paikassa, leikkaa sitä pienemmäksi, on kaunisperennoiden keskellä.
      Tykkää leikkaamisesta, voit leikata näihin aikoihin tai juhannuksen jälkeen.

    • muutosta pihaan

      Kiitos vastauksesta. Olen vain joskus nähnyt liki viisimetrisen tuijan, joka oli myös pari-kolme metriä leveä. Ehkä siitä arkuus jättää tuohon.
      Pihalla toisella puolella on isoksi kasvanut kuusi, mikä poistuu sopivan ajankohdan tullen. Sen tilalle ajattelin siirtää tuijan. Siitä kuusesta lähtee neulasia ja ne kulkeutuvat sisälle koirien jaloissa.

      Katsotaan, mihin päädyn, mutta rohkaisuksi vastaus oli hyvä. Kiitos vieläkin.

    • puuta heinää

      Tuon kokoisen tuijan siirto ei pitäisi olla hankalaa. Ikä ja kasvin elinvoimaisuus toki vaikuttaa, mutta juuriston ei pitäisi olla mitenkään mahdottoman suuri, yleensä latvuksen leveys on yhtäkuin juuriston leveys. Kastele hyvin ennen ja jälkeen siirron ja kaiva mukaan niin suuri multapaakku juuriston ympäriltä kuin pystyt siirtämään.
      Paras siirtoaika on heti keväällä ennen kuin kasvu pääsee vauhtiin tai sitten loppukesästä, kun kiivain kasvukausi on ohi, mutta uuteen paikkaan juurtuminen ennen talvea vielä onnistuu. Toki muulloinkin onnistuu, mutta kuivahtamisen riski on suurempi.
      Valitsemasi uusi kasvupaikka vanhan kuusen paikalle kannattaa möyhiä kunnolla, kuusen juuristoa pitää ehkä poistaa ja tuoda tilalle kuohkeaa multaa, johon tuijan on hyvä juurtua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe