Kalifornia (USA, kielimatka)

kielimatkalle?

Te kaikki jotka olette olleet USA:ssa kielimatkalla niin kertokaa millaista oli ( Mielellään Kaliforniassa, mutta ei haittaa jos muualla)

Olitteko isäntäperheessä vai kampuksella?

Minkä kautta menitte (STS,EF: Kumpi parempi, mielipiteitä?)

Mitä teitte?

Miten opiskelusujui?

Kannattiko matka?

Itse ajattelin lähteä, mutta en tiedä että kumpi olisi parempi STS vai EF, molemmista lukenut sekä positiivista että negatiivista palautetta. En myöskään tiedä kumpi kannattaa enemmän kampus vai isäntäperhe. Olisin lähtiessäni 15-vuotias.

Niin siis mielipiteitä, kokemuksia yms!

Kiitos.

29

3470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cory1213

mulla ei vielä oo kokemuksia, mut äiti kertoi joskus olleensa Kaliforniassa. Ite meen varmaan ef:n kurssille, äiti on ollu niillä monta kertaa ja luotettava oli ainakin sillon. Hieno kokemus kuulemma

• STSKALIFORNIA

STS KALIFORNIA

Whittier College Kampus
      Tutustuu ihmisiin todella hyvin
      Lähellä kaikkea tarvittavaa
      Täyshoito

- Yhteiset suihku- ja wc tilat (Muista ottaa suihkukengät eli varvastossut)
      - Tiukka valvonta
      - Turhat kokoontumiset pakollisia
      - Hygienian puute

Isäntäperhe
      Mukavemmat majoitukset
      Rennompaa, eikä sääntöjä juuri ole

- Eristyksessä kaikesta
      - Puolihoito (?)

Kannatan kampusta!

Mitä teimme?
      Noh STS:n järjestämät jutut oli täyttä soopaa. Tuntui kuin maksaisin aivan turhasta, ja kaikki oli vain rahastusta. Kaikille retkille mentiin, mutta joko niissä oltiin liian kauan tai liian vähän aikaa. Esim. Disney Land, joka on tarkoittettu pikkulapsille Losissa, 12h ...Haloo???

Vapaa-aika oli parasta jos osasi sniikata. Jos hyvä tuuri käy, pääsee hengaamaan jenkki nuorten kanssa paljon...aika voi muuten käydä tylsäksi, koska itse Whittierissä ei ole juuri paljoa muuta tekemistä kuin hengata kampuksella ja kävellä/shoppailla Downtownilla. Turha luulo edetä minnekkään ilman autoa :D. Kannattaa kuitenkin varoa niitä Downtownin ihme hyyppiä, jotka ovat umpi pilvessä all the time..

Opiskelu

Monipuolisia (Eka tunti teoriaa ja toinen musiikkia)
      Tasoryhmät eli opiskelee oman tasoistensa ihmisten kanssa

- Loppu viikoista alkoi kyllästyttämään
      - Päästävät pois luokasta minuutti tarkalleeen
      - Ei saa olla pois yhdeltäkään tunnilta tai joutuu rehtorin puheille
      - Voi joutua väärään tasoryhmään eli muut huonompi tai parempi tasoisia (asiasta voi valittaa)
      - Tasokoe kirjallinen, eli ei mittaa puhumistaitoa

Kannattiko?

Kyllä kannatti, sain aivan mahtavia kokemuksia, jotka tulen muistamaan koko loppu elämäni. Sain paljon elinikäisiä kavereitakin! Toisaalta oletko aivan varma että haluat maksaa matkasta yli 3000e? Plus kaikki paikanpäällä maksettavat kulut. Itselläni meni koko matkaan noin 5500-6000e ...eli jälkeenpäin ajatellen olisin mennyt mieluummin kielimatkat on aivan pelkkää rahastusta. Vaihtookin pääsee eurooppaan ja jenkkeihin koko vuodeksi samalla rahalla.

Muuta: Kalifornian lakien mukaan, kaikkien alaikäisten tulee olla majoittumispaikassaan ennen kello 22:00 tai poliisit vievät sinut sinne.

• Oon 16-vuotias tyttö ja suunnittelen kielimatkaa/-kurssia kesälle 2013, elikkä lähtiessäni olisin 17. Tällä hetkellä kohteeksi olis valikoitumassa Kalifornia ja majoitukseksi isäntäperhe. Haluaisin kyllä vastauksia pariin kysymykseen:

- Mikä järjestö on paras? EF, STS, Speak & Fun, muita?
      - Mikä kohde Kaliforniassa? San Francisco, Long Beach ja LA ovat käyneet mielessä, kenelläkään kokemuksia näistä tai suositteluja jostain muusta kaupungista?

• yjytjytjytjytjt

Olin EF:än kautta Los Angelesissa.

Isäntäperheessä asuin, jota kannatan ehdottomasti! Perheessä näkee sitä aitoa amerikkalaista elämää ja kulttuuria ja ainakin minun perheeni oli aivan mahtava!

Meillä oli paljon kaikkia retkiä esim San Franciscoon, Disneylandiin, Universal studioille, Hollywoodiin, Beverly Hilssiin, rannoille, ostoksille yms.

Opiskelu tunneilla oli tosi tylsää :)

Matka kannatti, koska oli loistava kokemus!

Niin ja sanon vielä, että mene ehdottomasti isäntäperheeseen, koska he saattavat viedä sinua myös paikkoihin joihin järjestö ei sinua vie!

• Tuleva EFäläinen?

Mun oli aluks tarkotus mennä Lontooseen EF'än kautta, mutta luin siitä niin hirveitä kauhutarinoita, että päätin suunnata katseen USA'an :) Kaliforniaan luultavasti.
      Ja ens kesänä oon 16.

Eikös USAssa ne perheet ole mukana vapaaehtoisesti? Kun taas Briteissä perheille maksetaan siitä, että he ottavat kielimatkalaisia luokseen?

• .....

Juu. Briteissä ei olla niin kiinnostuneita kielimatkalaisista.
        USA:ssa meininki on siis toista. Siksi siellä on kannattavampaa ottaa isäntäperhe. Paitsi jos haluu bilettää.

• wjaepj

homolussu

• hehehhehehe

ja toi liitty aiheesee miten..?

• eeddu

Mää oisin Maltalle menos.... Tai en vielä 100% varma oo voi paikka viel vaihtuu. tietääks joku jtn mitä esitteis ei kerrota?? Tai kokemuksia ja sitten STS vs EF??

• LosAngeles2014

Mä oisin menossa Losiin kahen vuoden päästä, eli 2014 , ja sillon oisin 15. Mut oon saanu sellasen käsityksen et niissä ois tosi vähän vapaa-aikaa? Ja EF:n kautta mä oon ainaki menossa, STS on kuulemma paljon huonompi ja kauheeta rahastusta. Kokemuksia???:)

• kiielimatkat

mäki oisin mennossa losiin 2014 oisin sillo täyttämässä 15 ite haluisin ef:lle mut äitin mielestä sts on parempi mutta siihenhän on vielä aikaa...

• Kirre

STS:stä kuulee tosi paljo huonoi juttui. Muutama kaveri ollu vaihdos sts:n kautta ja sano et on just kauheeta rahastusta eikä vaihtareista välitetty. Haluisin vaihtoon mut mietin noit ongelmii, mitä oon kuullu. Ehkä joku muu kun sts.

• usa<3

ite oon menossa kesällä 2014 kielimatkalle kaliforniaan ja yksin... isäntäperheessä asuisin :) kokemuksia?

• asd18

mäki oisin nyt kesällä2014 menos caliin ja todennäkösesti yksin ellen saa ketää kaverii mukaa !! :-P

• Kaliforniaan

Mäkin oon menossa Kaliforniaan! Matka varattu 2.7-31.7.2014 :)

• kalifornia

miäki oon lähössä Kaliforniaan 2014 ja yksin!:)

• Kazzu<3

Määkin meen kaliforniaan kesällä 2014 yksin ja matka on 18.6-8.7.. ei oo vielä varattu mutta varmaa silti.. oon 14 sillon... onko ketään yhtä nuorta tulossa? :))

• usa<3

Mulle on varattu kielimatka usaan 24.6-22.7.2014

• usa2

kaliforniaan 10.7-6.8.2014 :) ef:än kautta ja majotus isäntäperheessä:) kuullu ef:stä pelkkää hyvää ja matka on turvallinen ja kaikkee kuulemma:3

• USA <33

Mä meen samaan aikaan :)

• kielimatkainnostunu

Ootteko oppinu kielimatkoillane esim. enkkuu paremmin? Mitä mieltä ootte ollu EF:stä? Onhan nää kielimatkat ihan turvallisii ettei joudu vaikka johonkin ihme hörhö isäntäperheeseen, jossa sua ei kohdella hyvin? Kandeeko lähtee matkalle jos ei oo välttämättä ihan kympin tai kiitettän oppilas?

• sonjjaa

Kielimatkallehan mennään just opiskeleen, että tottakai sielä oppii! Kannattaa lähtee vaikket mikään kympin oppilas oliskaa! Mä oon ainaki saanu EFstä tosi hyvän kuvan ja on turvallista! EF ainakin valitsee isäntäperheet tosi tarkasti.

• brighton13

mulla ainaki puhuminen parani tosi paljon! olin ef:n kautta ja meille sattu tosi ihana isäntäperhe, mut jos sit joutuiskin huonoon perheeseen niin sen voi vaihtaa vaikka yhessä illassa. ja ehdottomasti kannattaa lähtee, mulla ei oo ikinä ollu enkku kymppi mut kielimatkalla sit oppi paljon ja sai paljon motivaatioo opiskeluun!

jos tääl on joku joka haluu kuulla kokemuksii ef:stä tai kielimatkoista nii mulle voi laittaa viestiä [email protected] :) ja jos löytyy kaliforniaan ef:n kautta 2.7. lähtijöitä nii ois kiva tutustuu!

• kielimatkatrules

Olis tosi ihanaa ja mahtavaa päästä Australiaan kielimatkalle!:) harmi vaa ku nää kielimatkat on nii kalliita jote en varmaa tuu koskaa pääsee:( Millasta teill on muute ollu? Ootteko saanu paljo ystävii?:) Nii ja siku maksaa sen kielimatkan nii meneeks sitä rahaa viel kuinka paljo yli jos iha esim. vapaa-aikaa miettii:) kokemuksii pliis!:D

• 1617
        kielimatkatrules kirjoitti:

Olis tosi ihanaa ja mahtavaa päästä Australiaan kielimatkalle!:) harmi vaa ku nää kielimatkat on nii kalliita jote en varmaa tuu koskaa pääsee:( Millasta teill on muute ollu? Ootteko saanu paljo ystävii?:) Nii ja siku maksaa sen kielimatkan nii meneeks sitä rahaa viel kuinka paljo yli jos iha esim. vapaa-aikaa miettii:) kokemuksii pliis!:D

Jospa nyt ensialkuun suunnittelisit kielimatkaa vaikka Lahteen etta oppisit ensin suomen kielen.

• marikasuvi
        kielimatkatrules kirjoitti:

Olin viime kesänä Brightonissa EF:n kautta ja oli iha huikeet kolme viikkoo! Sain tosi paljo uusia ystäviä, vaikka lähdin matkaan yksin. Rahaa menee matkan varauksen jälkeen aika moniin aktiviteetteihin, kuten keilaus, elokuva, karaoke yms... Mut ei noi summat kuitenkaa kovin isoja oo, eli ei tarvii niitä pelätä. Sit monissa kohteissa joutuu ostaan bussikortin ja Brightonissa sen hinta tais olla 25 puntaa viikolta. Sit riippuu tietysti miten paljon shoppailet ja käytät rahaa esim ruokaan. Mulla itellä meni käyttörahaa matkalla reilu 600€ ja ihan kivasti sain jo shoppailla tuolla summalla:D
        Toi Australia tosiaa on aika kallis mut kannattaa tutustuu myös esim Englannin kohteisiin, koska voin luvata että sekin tulis oleman tosi huippu reissu!:) englannin kohteisiin pääsee jo alle 2000€ ja tässä kevään aikana EF:llä tulee olemaan varmaan jotain tarjouksia nii niitä kannattaa seurailla:)

Jos tulee jotai kysyttävää nii voin vastailla mielellää:) mun sähköposti on [email protected]

• Valetta

Just joo ai ihan että yhdessä illassa voi vaihtaa perhettä?LOL

• Kalifornia2016
        Valetta kirjoitti:

Just joo ai ihan että yhdessä illassa voi vaihtaa perhettä?LOL

Kyllä voi vaihtaa :D

Ite olin 11 vuotiaana ef n kautta isle of wightilla, nyt oon 13 ja haluun caliin kesällä 2016. Sts on kuulemma ihan kauhee, meiän liideri kerto et siel oli joku tanskalaistyttö jätetty yksin ja raiskattu ja tukehdutettu. Sillä oli lehtiartikkelit ja kaikkee, ni se vaan sitä jankkas et ei saa jättää ketään yksin.

Seuraavana päivänä uudes maassa meiän piti jo osata kävellä yksin isäntäperheeseen. Ja bussejakin piti osata käyttää yksinään ku mentiin aktiviteetteihin ym. Eli jos oot uusavuton ja laiska niin kielimatka ei oo sun juttus. Vapaa aikaa ei ollu paljon, saatiin shoppailla ja meitä vietiin portsmouthiin ja lontooseen shoppailemaan. Joskus ne oli sillee et nyt saa mennä mut tässä tavataan esim 2h päästä. Oli kyl ihana kesä ja suosittelen ef:ää ;)!

• Tsini

Itse olin EF:n kielimatkalla Kaliforniassa 2007 eikä ole mitään pahaa sanottavaa. Isäntäperheeni koostui vain yksinasuvasta naisesta ja hän olikin koko kuukauden lomalla, joten hän vei meitä kolmea tyttöä vaikka ja minne, mm. San Diegoon. Suomalainen leaderimme oli tosi mukava ja huolehtiva, kuin myös amerikkalainen henkilökunta.

Mahtava reissu, josta jäi rakkaat muistot. Toivottavasti EF:n taso ei ole laskenut näiden vuosien aikana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7504
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2166
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1830
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1161
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe