Haluaisin kysyä onko muilla vastaavia ongelmia mielialalääkkeiden kanssa:
Olen ajoittain taipuvainen masennukseen ja kokeillut useita eri mielialalääkkeitä.
Oravanpyörä menee seuraavanlaisesti: ensin tulehtuu suolisto, siitä seuraa masennus, kokeilen lääkärin kirjoittamaa mielialalääkettä --> suolisto tulehtuu entistä pahemmin ja joudun lopettamaan lääkityksen.
Suolistoa olen yrittänyt parhaani mukaan hoitaa ruokavaliolla mm.
- en juo kahvia tai alkoholia (ainoastaan yrttiteetä)
- en syö viljatuotteita
- en syö sitrushedelmiä tai omenia
- maitotuotteista vain rahkaa silloin tällöin
- syön enimmäkseen kasvisruokaa
- käytän maitohappobakteereita, ruuansulatusentsyymeitä, Silicaa (eli pii-nestettä), B- ja C-vitamiinia
- omegaa
- liikun päivittäin vaikka väkisin
- yritän nukkua riittävästi
MITÄ VIELÄ VOISIN TEHDÄ?
Olen varma, että suoliston huono kunto aiheuttaa masennusoireita, koska aina silloin kun vatsa on huonossa kunnossa ja joudun aloittamaan Somacin tai Nexium (Losec) kuurin, olen myös masentunut.
Jos joku on keksinyt ratkaisun tähän, otan tiedon kiitollisena vastaan, sillä en jaksa koko ajan olla tässä kierteessä.
Olen ajoittain taipuvainen masennukseen ja kokeillut useita eri mielialalääkkeitä.
Oravanpyörä menee seuraavanlaisesti: ensin tulehtuu suolisto, siitä seuraa masennus, kokeilen lääkärin kirjoittamaa mielialalääkettä --> suolisto tulehtuu entistä pahemmin ja joudun lopettamaan lääkityksen.
Suolistoa olen yrittänyt parhaani mukaan hoitaa ruokavaliolla mm.
- en juo kahvia tai alkoholia (ainoastaan yrttiteetä)
- en syö viljatuotteita
- en syö sitrushedelmiä tai omenia
- maitotuotteista vain rahkaa silloin tällöin
- syön enimmäkseen kasvisruokaa
- käytän maitohappobakteereita, ruuansulatusentsyymeitä, Silicaa (eli pii-nestettä), B- ja C-vitamiinia
- omegaa
- liikun päivittäin vaikka väkisin
- yritän nukkua riittävästi
MITÄ VIELÄ VOISIN TEHDÄ?
Olen varma, että suoliston huono kunto aiheuttaa masennusoireita, koska aina silloin kun vatsa on huonossa kunnossa ja joudun aloittamaan Somacin tai Nexium (Losec) kuurin, olen myös masentunut.
Jos joku on keksinyt ratkaisun tähän, otan tiedon kiitollisena vastaan, sillä en jaksa koko ajan olla tässä kierteessä.
Vastaukset 2
Vanhimmat
Itselläni SSRI-lääkkeistä paroksetiini aiheuttaa aina hoidon aluksi suunnilleen kuukauden ripulin. Se loppuu yhtä äkisti kuin alkaakin. Tyypillistä vaivalle on, että yhtäkkiä paksusuoli kouristelee rajusti niin, että sen tuntee peräaukossa asti ja ulosteen pidätys on melko mahdotonta. Ulos tulee vesiripulia. Sanomattakin on selvää, että tällainen lääkitys on työssä käyvälle mahdoton. Mutta kun vaiva menee ohi, se myös pysyy poissa, ellei annostusta muuteta.
En osaa sanoa suoliston huonon kunnon ja masennuksen yhteydestä. Mielestäni minulla ei ole mitään vikaa suolistossa, vaan tuo lääke aiheuttaa sen, kun taas esim. sitalopraami ei.
Sulla on matoja! Usko tai älä. Suoliston saat kyllä kuntoon, kunhan maltat oikeita ohjeita noudattaa. Urbanski Vantaalla hoitaa just matosairauksia. Vedät muutaman Axilur-paketin, kenties myös Kontalia sekä muita ohjeita noudatat. Mm. syö ananasta runsaasti... Suolisto toisaalta voi helposti mennä uudestaan ihan kuralle.