Vaihto vs korjaus

LiliNenya

Mielestäni ihmiset jotka nillittävät siitä kuin sukupuolen korjaus on ainoa oikea termi ja sukupuolen vaihto ehdottomasti väärä ovat pikkusieluisia "kaikki tänne mulle heti, minä ja vain minä olen oikeassa ja minulla oikeus määritellä miten muut saavat ajatella" -ihmisiä.

Jumalauta yhtä hyvin minä voisin alkaa vaikka kutsua sitä että minä en saa lottovoittoa ihmisoikeusrikkomukseksi. Kun kerta jokainen ihminen saa itse päättää kaikkien termien merkityksen eikä muulla kuin yksilön kokemuksella ole väliä...

Minusta molemmat sanat ovat hyviä, koska nehän vain kuvaavat eri vaiheita prosessissa. Eivät ne ole toisensa poissulkevia eikä vaihto ota kantaa yksilön kokemukseen sen enempää kuin korjaus, joten mitään loukkaavaa tai syrjivää ei sen käyttöön liity. Paitsi jos on ammattiloukkaantuja kuten 90% TS:istä vissiin on.

Ja ennen kuin kukaan kysyy: olen ts itsekin enkä mikään random räyhääjä. Mikään ei vaan ota päähän niin kuin "minä olen oikeassa eikä kukaan muu, kaikkien on ajateltava ja puhuttava niin kuin minä" ihmiset, ihan asiasta riippumatta... Olen kuulut eräältä henkilöltä joka kommentoi taannoin jotain ts-aiheista uutista että hänen kommenttinsa jossa hän puolsi sukupuolenvaihto-termin käyttöä sensuroitiin HS:n keskustelupalstalta. Tähän on siis tultu? Sukupuoli- seksuaali- ja etnisten vähemmistöjen suusta mikä tahansa on absoluuttinen totuus, kantaväestön tapa ajatella asiatonta, rasismia, seksismiä, homofobiaa, cisseksismiä, syrjintää? En ymmärrä kuinka kukaan terve voi mennä kaikkeen tähän älyttömyyteen mukaan.

Kieli on loppujen lopuksi valtapeliä ja siksi minkä tahansa sanojen ja ilmiöiden kielellisen määrittelyn oikeuden antaminen vain yhden ryhmän käsiin on tuhoisaa ja vie meitä vain kohti diktatuuria. Siksi en sitä hyväksy myöskään asioissa jotka koskevat itseäni ja voidaan jonkun mutkan kautta väkisin tulkita loukkaaviksi.

6

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ::Voltaire::

Eikö parempi idea olisi siirtyä suoraan siihen että ketään ei saisi leimata vastoin tämän tahtoa miksikään eikä käyttää hänestä kieltä jostä hän ei pidä? Kieli pitäisi rakentaa kerralla uusiksi jonkun sopimuksen varassa niin että harkittaisiin sekä kaikkien kokemuksia konsensusdemokraattisesti että perustettaisiin termistö tieteeseen ja logiikkaan. Helpommin sanottu kuin tehty tietysti, tuollainen kerrasta kumous.

Esimerkiksi lottovoiton saamattomuudesta seuraavaa mielipahaa voi perustella sillä ettei koko lottosysteemi ole kovin inhimillinen, ja siksi se tulisi kieltää/lakkauttaa.

Minusta selkeä ongelma kirjoituksessasi on juuri se että kirjoitat sitä vihaisena siitä, että sinun kokemustasi ei ole kunnioitettu jossain asiassa. Asia ratkeaa sillä että alamme kaikki yksissä tuumin kunnioittaa toisiamme, ei sillä että tähtäät toisten nauttiman kunnioituksen vähentämiseen.

Sama ongelma johonkin suuntaan on monilla TS:illä. Ei haluta kolmannen sukupuolen kategoriaa eikä juridisen sukupuolikategorian tai sosiaalisten sukupuoliroolien lakkauttamista; kaksinapaisuus viehättää kunhan saa itse olla sitä mitä haluaa näistä vaihtoehdoista, kenellekään ei tarvitse tarjota enempää vaihtoehtoja. Tämä juuri on seksismiä pahimmillaan.

• rupsrips

lol hihi hyvä provo. Ottaaks niinku päähän ku sulle nillitetään termeistä ja sinähän et niistä suostu välittämään ja kyllä sinä saat muita ihmisiä nimitellä miten haluat ja mitä niillä siitä on oikeutta alkaa suuttumaan. Ja sinusta on ok, että on olemassa alistavia rakenteita yhteiskunnassa, jota käytetty kieli pitkälti kuvastaa ja että niistä rakenteista ei saisi valittaa ja nimetä niitä juuri sellaisiksi kuin ne on, esim. cisseksismisksi, erilaisiksi fobioiksi, ym. Kai ymmärrät, että jonkun asian nimeäminen ja määrittäminen ei tarkoita sitä, että täytyy olla samaa mieltä sen asian toteuttamisesta? Cisseksismi on cisseksismiä ja transfobia transfobiaa, mutta eri ihmiset voivat olla eri mieltä ovatko ne päteviä ajatuksia jostain ihmisistä. Eikö ole ymmärrettävää, että asiassa on mielipide-eroja ja että joku transihminen ei välttämättä tykkää siitä jos joku transfoobikko olisi valmis viemään kaikki transihmiset saunan taakse?

Sinä tässä väärinymmärrät ja epäilen melkein että teet sen tahallasi. Väität ymmärtäväsi että kieli on valtapeliä, mutta et ymmärrä että se valtapeli on kytköksissä juuri siihen valtapeliin yhteiskunnassa, jossa eri ihmisryhmiä ja ihmisiä kohdellaan eriarvoisesti. Yhteiskunta on pohjimmiltaan cisseksistinen ja siksi transihmisillä on valtavasti ongelmia. Cisseksismi ilmenee omalla tavallaan kielessä ja sen voi sellaisena nimetä. Nimeäminen ei ole syyttämistä. Ja negatiivisia valtarakenteita vastaan taisteleminen ei ole mitään diktatuuria kohti menemistä.

"Kun kerta jokainen ihminen saa itse päättää kaikkien termien merkityksen eikä muulla kuin yksilön kokemuksella ole väliä..."

Ei tuota missään näe, vaan päinvastoin sitä että muut haluaisivat sanoa että mitä se yksilö saa ja voi olla ja miten se yksilö pitäisi käsittää. Siitä lähtökohdasta esimerkiksi transihmiset reagoivat, koska eivät tietenkään tykkää niistä tavoista joilla heitä cisseksistisesti halutaan käsitellä. Olet aivan hakoteillä.

ps. sukupuolenkorjaus on ihan yhtä tyhmä ajatus ja sanontatapa kuin sukupuolenvaihtaminen. Tottakai voi saivarrella, että juridinen sukupuoli vaihtuu, tai että muiden silmissä yksilön sukupuoli muuttuu tai vaihtuu, tai mitä vaan tuollaista. Mutta fiksut osaavat ajatella vähän pidemmällekin, jopa ne ulkopuoliset ja osaavat suhteuttaa näkemyksensä siihen mitä tuo ihminen itse asiastaan sanoo ja kokee. Itsepintaisia muuleja jotka haluavat rymistellä muiden kokemuksia tuomaroimaan riittää paljon, tottakai. "Minähän en varmana käsityksiäni muuta vaikka kuinka niitä näkökulmaeroja selitettäisiin! Ja maitoa en juo!"

• Kolmois-S

"Mielestäni ihmiset jotka nillittävät siitä kuin sukupuolen korjaus on ainoa oikea termi ja sukupuolen vaihto ehdottomasti väärä ovat pikkusieluisia "kaikki tänne mulle heti, minä ja vain minä olen oikeassa ja minulla oikeus määritellä miten muut saavat ajatella" -ihmisiä."

No totta v i t u s s a minulla on oikeus määritellä, mitä sanoja ihmiset käyttävät minusta! Sukupuolenvaihdos nyt vain sattuu olemaan sellainen asia, mitä tapahtuu vain kaloilla. Ei ole mies joka muuttuu naiseksi eikä ole nainen joka muuttuu mieheksi. On vain dysfunktionaalinen sukupuoli, joka korjataan elinkelpoiseksi.

"Minusta molemmat sanat ovat hyviä, koska nehän vain kuvaavat eri vaiheita prosessissa."

Ei kuvaa. Ne edustavat sitä ideologiaa, että sinulla on jokin alkuperäinen sukupuoli, jonka olet vaihtanut sitten tähän uuteen. Alkuperäinen on oikea, uusi on keinotekoinen.

"Paitsi jos on ammattiloukkaantuja kuten 90% TS:istä vissiin on."

Tuo on tyypillistä persun kielenkäyttöä. Kukaan muu kuin persu ei puhu ammattiloukkaantujista.

"Ja ennen kuin kukaan kysyy: olen ts itsekin enkä mikään random räyhääjä. "

Sinä olet random räyhääjä, joka kuvittelee olevansa ts. Nähtiinhän Jari Rannassa, mikä edunvalvoja hän sitten lopulta oli. Minusta suurin osa nykyisistä niinsanotuista ts:istä on vähemmän kuranttia porukkaa kuin ts:ät minun aikanani, joten se, että sanot olevasi ts ei tuo sinulle lisää uskottavuutta. Lue eka Seranon kirja ja tule sitten vasta huutelemaan.

"Mikään ei vaan ota päähän niin kuin "minä olen oikeassa eikä kukaan muu, kaikkien on ajateltava ja puhuttava niin kuin minä" ihmiset, ihan asiasta riippumatta..."

Tämä on Suomi ja täällä toimitaan yhdessä ja meillä on asiat kohtalaisen hyvin kunnossa. Mene Ruotsiin savuamaan, siellä on könsbyte ja asiat päin persettä muutenkin.

"Olen kuulut eräältä henkilöltä joka kommentoi taannoin jotain ts-aiheista uutista että hänen kommenttinsa jossa hän puolsi sukupuolenvaihto-termin käyttöä sensuroitiin HS:n keskustelupalstalta. Tähän on siis tultu?"

Oikein! HS on vihdoinkin oppinut hillitsemään noita natseja!

"Sukupuoli- seksuaali- ja etnisten vähemmistöjen suusta mikä tahansa on absoluuttinen totuus, kantaväestön tapa ajatella asiatonta, rasismia, seksismiä, homofobiaa, cisseksismiä, syrjintää?"

Persupuhetta. Otapa huomioon, että vaikka nyt persut sietävät sinua vaivoin, niin sitten kun he saavat tarpeeksi ilmaa siipien alle, niin he näkisivät sinut mieluiten keskitysleirissä. Ei auta sun mielistelys siinä. J. Sakari Hankamäki yritti olla kiva rasistinen homo persuille ja jäi sitten kuin nalli kalliolle, kun persut lähtivät vaaleihin.

"Kieli on loppujen lopuksi valtapeliä ja siksi minkä tahansa sanojen ja ilmiöiden kielellisen määrittelyn oikeuden antaminen vain yhden ryhmän käsiin on tuhoisaa ja vie meitä vain kohti diktatuuria. "

Joo, ei anneta sanoja sen yhden ryhmän määriteltäväksi - cissien, vaan koko ajan oiotaan niiden käsityksiä.

• kjgfhg

Jos väität olevasi itsekin transsukupuolinen niin oletko sitä mieltä että olit alussa sitä sukupuolta mikä sinulle oli määritelty syntymässä ja sitten yks'kaks' vaihdoitkin sukupuolta ja halusit myös ulkoisesti sen näköiseksi.

Sukupuolenkorjaus on myöskin huono nimitys enkä käytä sitä tavisten kanssa keskustellessani. Lääketiedekin on jo myöntänyt ettei itse koettua sukupuolta voi muuttaa. Sukupuolta ei siis voi vaihtaa mutta fyysinen ulkonäkö voidaan korjata mahdollisimman lähelle todellista koettua sukupuolta.

• Half Woman

Mun mielestä sukupuolenkorjaus on ihan hyvä nimitys toistaiseksi, ellet parempaa nimitystä anna kuten jo itse ilmoitit.

Voidaan toki korjata, mutta ei kylläkään ole ihan ilmaista!

• dvjdfjvd

Niin, kieli on valtapeliä ja jos vähemmistöistä käytetään harhaanjohtavia nimityksiä se saattaa heikentää heidän asemaansa (esim. transseksuaali kuulostaa vähän kummalliselta ja luulisi että asiaan liittyy jotenkin seksuaalisuus). Vähemmistöt ovat lähtökohtaisesti heikommassa asemassa, koska päätökset tehdään enemmistöäänillä. Lottovoittovertauksesi ontuu.

Vaihto ei mielestäni ole oikea termi laajempaan käyttöön, koska se kielii, että ihminen olisi aluksi ollut jotain sukupuolta ja tyytyväinen siihen ja yhtäkkiä vain keksinyt, että vaihdanpa sen! Korjaus on sopivampi, sillä tokihan ts on aina ollut tiettyä sukupuolta, nyt kroppa vaan korjataan sitä vastaavaksi. Vaihtoa voisi käyttää vaan juridisista muutoksista, jotka tietysti ovat tärkeitä nekin.

Aika tyypillistä psyykkistä väkivaltaa, että sinä (tai valtaväestö) haukut ja sen jälkeen suutut jos haukuttu puolustautuu. Yrität luoda haukutulle kuvan ettei hänellä ole oikeutta suuttua, mutta sinä saat haukkua mielin määrin. Sinulla on siis joku suurempi oikeus sanoa mitä vaan, mutta juttujesi kohteeksi joutuvan on sitten vaan nieltävä ne, vai? En kannata sitä, että jokaisesta tahattomasta väärästä sanasta nostetaan hullunmylly, ellei sitten sitä käytetty pahantahtoisesti. Mutta suurelle yleisölle, jotka eivät näistä asioista ole perillä, jo yksikin sana saattaa luoda tietynlaisia (vääriä) mielikuvia, esim. se transseksuaali.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4339
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3243
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1368
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      979
    6. 152
      976
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      20
      864
    9. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      852
    10. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      26
      805
    Aihe