Hyvää päivä Suomi24:sen käyttäjät!
Tämä aihe nimensä mukaisesti käsittelee kirjoitustaitoa ja sen kehittämistä. Tarkoituksena ei ole keskustella pelkästä fiktiossa tarvittavasta kirjoitustaidosta, niin kuin foorumin alueesta voisi päätellä, vaan kirjoitustaidosta yleensä. Haluan keskustella siitä, miten voin oppia paremmaksi kirjoittajaksi sekä luovassa että kieliopillisessa mielessä ts. haluan olla värikäs, mutta tieteellinen kirjoittaja - siis sellainen, jonka tekstiä on kevyt lukea ja informaatio välittyy helposti, vaikka itse aihe olisikin älyllisesti äärimmäisen haastava.
Mitä minun pitäisi tehdä, jotta voisin kehittyä kirjoittajana? Mitä minun pitäisi tehdä, jotta voisin viedä itseni seuraavalle, uudelle tasolle? Vai onko asia niin, että tietyssä pisteessä kehittyminen muuttuu mahdottomaksi? Onko mahdollista, että olen saavuttanut täyden potentiaalini, enkä voi enää tulla paremmaksi tekstintuottajaksi? Tuossa on joukko sellaisia kysymyksiä, joita olen viime aikoina kovasti pähkäillyt, mutten ole kyennyt keskimään oikeita vastauksia. Toivon vahvasti, että te muut kirjoittamisesta kiinnostuneet ihmiset voisitte auttaa minua. Toki aihe on avoin myös niille, jotka eivät ole kirjoittamisesta erityisen kiinnostuneita. Voisi olla hyvä, jos ne ihmiset, jotka tähän aiheeseen vastaavat, kertoisivat hieman omasta kokemuksestaan (kuinka monta vuotta olet kirjoittanut, mitä olet kirjoittanut, mitä kouluja olet käynyt jne.).
Puolestani tähän aiheeseen saa laittaa linkkejä erilaisiin kirjoitustaitoa käsitteleviin resursseihin (esim. kielitoimiston kotisivut, internetissä olevia kirjoitusoppaita jne.), mutta ensisijaisesti tarkoitus on saada aikaan ihan oikeaa keskustelua. Asia on minulle ja luultavasti monelle muullekin hyvin tärkeä.
PS Jos jollain on ylimääräistä aikaa käsissään, kielioppipoliisin leikkiminen on salittua ja erittäin suotavaa, eli jos tämä (kiireisesti) kirjoitettu aloitusviesti sisältää kielioppivirheita, korjatkaa pois! Kaikki kritiikki on toivottua ja hyödyllistä - ilman sitä ei voi kehittyä. Niin, ja minä olen 19-vuotias, jos se jotain kiinnostaa.
Kirjoitustaito ja sen kehittäminen
KirjoittaminenVaikea
2
226
Vastaukset
- 2+11
Suoritapa kirjallisuuden maisteritutkinto tai kirjoittamisen vastaava. Jo vain paranee. Ja saa niitä kirjoittamisen opuksia lukea muutenkin.
Voi, olet vielä nuori. Yleensä kirjailija on kypsä tuossa 35 ylittäneenä. Eli kannattaa lukea paljon ja kirjoittaa myös. - muuten vaan
Tuossa vieressähän on palsta nimeltä Kirjailijanalut. Eiköhän siellä jo ole tusinoittain neuvoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708