Lainaa Aso-maksuun "kotiäidille"

Viljamiina

Olin ajatellut hankkia Aso-asunnon muutaman vuoden päästä, mutta nyt kävikin niin että nykyisessä vuokra-asunnossamme on hometta, joten täältä olisi äkkiä päästävä pois, joten olen katsellut nyt jo Aso-koteja.

Olen tällä hetkellä kotona lasten kanssa ja aion olla vielä vuoden. Aiemmin olen ollut yrittäjänä, eikä minua odota työpaikka kun palaan työelämään. Olen myös harkinnut opiskelua. Kaiken lisäksi olen yksinhuoltaja :P

Kysymys kuuluukin, että onkohan mahdollista saada lainaa asumisoikeusasuntoon? Tarvitsisin lainaa n. 20000 - 25000 ja omaa rahoitusta on n. 2000 € . Vastikkeet ja n. 100 €:n lainan lyhennys kuukaudessa minulle jäisi käteen jopa hieman enemmän kuin nyt vuokralla asuessa.

Luottotietoni ovat kunnossa ja yrityksen lainan olen jo maksanut pois, eikä minulla ole muita lainoja.

13

1834

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terttu Terävä

Kannattasikohan tuota laina-asiaa kysyä pankista? Eikös yleensä asuntolainaan pidä olla se 15% osuus itsellä säästettynä? Kannattaa myös hankkia aso-numero (jos ei sitä jo ole) ja järkätä itsensä jonoon. Kuvittelisin, että aso-asunto ei ihan viikossa tai vuodessakaan irtoa ellei sitten ole valmis tinkimään alueesta...

• Punahilkka_77

Asuntoja on jatkuvasti vapaana. EI tarvitse olla mitään 15 % itsellä säästettynä. Ihan heittämällä sain 30 tonnia pankista ( asunto auto) eikä ole mitään säästöjä. Vakio lyhennys on 400 euroa, mutta välillä lyhennän enemmänkin. Vastike on n.888 euroa, 92,5 neliötä, Vuosaaresta. Aso-maksu oli n.26 tuhatta. Yleensä kysyvät takaajaa, saa ainakin halvemman koron jos on takaaja. Kun lapset muuttavat pois,alan lyhentää enemmän. Sitten ajatuksena vaihtaa pienempään. Tsemppiä sinulle, äideissä on voimaa!

• kyllä se kestää

Kyllä se asunnon vaihtaminen ainakin kestää. Muutimme keväällä 2005 ASO:n kaksioon ja huomasimme, että se onkin meille liian pieni. koska meillä oli pöytätietokone ja sitä oli vaikea sijoittaa toiseen huoneeseen lähinnä olohuoneeseen. Ajattelimme vaihtaa asunnon kolmioon samassa talossa samalla järjetysnumerolla kun olimme saaneet kaksion. Mutta se ei käynytkään, koska meille sanottiin, että me emme saa kolmiota, koska syy oli siinä, että kaksio on tarpeeksi tilava kahdelle. Meidän piti hakea uusi järjestysnumero ja mennä jonon päähän ja samalla perustella, miksi haemme kolmiota. Perusteluksi laitoimme että tarvitsemme ylimääräisen huoneen työhuoneeksi eli tietokonehuoneeksi. Meillä oli haku päällä noin puolitoista vuotta keväästä 2006 ja saimme nykyisen kolmiomme marraskuussa 2007 samasta talosta ja rapusta. Se oli vaihto ASO:n asunnosta toiseen asuntoon. Maksoimme ASO:lle asumisoikeusmaksun kaksion ja kolmion erotuksen, joka oli muistaakseni pari tuhatta, joten vaihto kävi näin. Vaihtojonossa olimme tosiaan puolitoista vuotta.

• Väärät säännöt

Missä asumisoikeusyhtiössä on väitetty, että täytyi perustella, miksi haitte kolmea huonetta ja keittiötä? Asumisoikeusasunnoissa ei ole neliörajoituksia, joten yksin asuvakin voi hakea vaikka 4 h keittiötä. Teidän täytyi varmaankin perustella, miksi halusitte heti vaihtaa asuntoa, kun olitte vasta muuttaneet.

• Azoot

Asuntohan on lainan vakuutena josten ei mitään ongelmaa, tuolla summalla kk-erä esim. 130-160 e/kk. Vastike tietenkin siihen päälle :)

• kyllä se kestää

En tiedä ketkä tänne Asumioikeuspalstalle kirjoittaa, kun viestit ovat aivan tuulesta temmattuja ja täysin paikkansa pitämättömiä aso-oikeussääntöjen ja saannin suhteen. Eikö kirjoittajan kannattaisi tarkistaa tiedot ennen kuin kirjoittaa tänne asioita faktana vaikka ne ovat täysin päin honkia.

AVO-asunnon sivulla kirjoitetaan näin asunnon vaihtamisesta

ASUMISOIKEUSASUNNON VAIHTAMINEN

Jos haluatte vaihtaa asumisoikeusasuntoa, pitää vaihdolle olla peruste. Esim. haetaan isompaa asuntoa, koska perhekoko on kasvanut tai pienempää asuntoa, koska väki on vähentynyt. Asumisoikeusasuntoa vaihdettaessa pitää hakea aina uusi jono numero.

Linkki tässä toivottavasti näkyy

http://www.avoasunnot.fi/asoasunto.html

• Viljamiina

Kiitos vastauksista. Minulla on jo onneksi järjestysnumero jonka olen hankkinut jo 2007, niin ehkä ei tarvitse ihan niin kauaa jonottaa. Ja toki kysyn lainaa pankista, kunhan pääsen sinne asti :)

• kyllä se kestää

Tuosta meidän asunnon vaihtamisesta ASO:n virkailijana oli silloin joku epäpätevä nuori virkailija, joka tuli melkeinen heti paksuksi kun se tuli töihin. Ei se silloin vielä odottanut, kun me asioimme sen kanssa, mutta siitä noin neljä ja puoli vuotta aikaa ja kyseisellä naisella on jo kaksi lasta ja nuorempikin on jo vuoden vanha. Joten nopeaaa toimintaa. Sitten se toimesta alakertaa muuttti nainen ja maaahanmuutaja, joilla oli noin pari vuotias poika, joka huusi kurkku suorana yötä päivää. He saivat tällä välliä toisen lapsen, joka on noin pari vuotias ja huuto on sen mukaista. Muija huutaa koko ajan kaiket päivät ja on lopettanut työnteon kokonaan. Toisin he muuttavat tai joutuvat muuttaa yleisen häirinnän takia tämän kuun siis parin viikon sisään muualle tästä talosta. Rauha tulee taloon 1.5.2012, kun he muuttavat pois. Ei tarvitse ihmetellä, että tässä ei ole sympatiaa lapsiperheitä kohtaan kun sukulaisten perheetkin ovat samanlaisia ihan häiriintyneitä. Syynä kai niiden lapsuus.

• kyllä se kestää

Hyvä on, että siellä meidän alakerrassa pakataan nyt . Muutto heillä on viimeistään kahden viikon sisällä viimeinen päivä tätä kuuta, joten huuhto häirintä loppuu, jota on ilmeisesti tehty osittain sitä varten, että media syöttää paskaa ja kirjoittaa asioista, jota minun oletetaan tehneen. Joten taitaa tulla niille vaikeuksia muuton jälkeen, kun kukaan ei noteeraa heitä enää mitenkään ja sylkäsee heidän päällensä kuten meidän edellisessa asuinpaikasssa, ja näin on tapahtunut myös useille toimittajille, näyttelijöille ja meidän molempien sukulaisille. Uusien asukkaiden remontista, en voi sanoa, mitään koska meidän alakertalaiset muuttaa ilmeisesti viimeinen päivä tätä kuuta ja silloin huonoisto on tyhjä.

• riippuu...

lainan antajasta,jos minä olisin lainanantaja nii senttiäkään en antaisi....

• kyllä se kestää

Kyllä meidän naapurit muuttaa viikon sisään. Mieheni hermostui niihen yhteen aikaan toden teolla ja sanoi minulle että kyllä ne muuttaa viimeistään viimeinen päivä tai ne pistetään muuttamaan. Minä olen toisaalta tottunut häirintään ja lasten huutoon mutta mies ei, kun hän tulee väsyneenä töistä niin alakerrassa meinaa lapset tulla meidän katon läpi. Miehellä on kai enemmän auktoriteettia kuin minulla, joten huoneisto on vapaa 1.5.

• ijiojoij

asoasunto käy 100% lainan vakuutena.

• wwer

... eli alkuperäinen asomaksu käy 100% lainan vakuutena mutta jos asunnossa on indeksikortus nin sitä osuutta ei huomioida ja sille osuudelle täytyy olla omarahoitus tai vakuus--

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      236
      4016
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2317
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      937
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      930
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      847
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      770
    Aihe