Miten tuli sytytetään takkaan?

Kysymyksessä ei ole mikään kompa. On olemassa vain yksi oikea tapa lämmityksessä, sitä en vaan ole koskaan nähnyt toteutuneena , enkä siitä maalla asuessani edes tiennyt.
Sen verran voin sanoa, että kyseessä on puista saatavan energian maksimaalinen talteenotto.

14

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastau ilman googlea

Tiedätkö R mikä on kiehinen ja miten se tehdään ja mihin sitä käytetään?

• joutavoinen

No, tuota. Laitetaan aika tiivis kasa puita pitkittäin arinaa vasten ja sytöt asetetaan puiden päälle ja sytytetään siten että veto pienennetään vähitellen sopivasti. jottei palaminen ole liian nopea jolloin lämpö "tarttuu" tulisijan muurauksiin. Olen sellaista ohjetta kuullut muualtakin, mutta itse olen toiminut näin.

• Hallinnassa näyttää hommat olevan. Kun itse aikanaan näin tuon tapahtuman televisiosta niin ihan äimistyin.

Jos puut sytytetään altapäin niin puun tisleet karkaava ja menevät näin hukkaan. Päältäpäin sytytettäwssä em. tisleet joutuvat menemään liekkien läpi ja palavat. Lämpöenergia saadaan näin parhaiten talteen.

Ei tuota "vanha kansa" tiennyt mutta uudempi teorioineen kyllä.

• *Kukkahame*

Minun tapani on laittaa puut vinosti pystyyn, muutaman puun jälkeen sytytän ja sitten ladon loput tulta vasten ja pystyyn.
      Hyvin on toiminut ja käytöstä en muuta, takka meillä on vain tikkumakkaran paistoa varten ja syksyllä pukuhuone lämpiää samalla.
      Vanha tapa jo isältä opittu nyt jo neljäs polvi osaa tuon.
      Isoon leivinuuniin ladottiin meillä halot pitkälleen sytytettiin siltä täältä ja sitten loput halot.

• Jopelkuneiviiittiny

Vaan jos se ensimäinen puumäärä ei riitä, niin pitääkö ne jo palavat puut nostaa ilmaan ja laitta uusia puita sinne niiden alle, jotta palminen menisi nykyoppien mukaan?

• *Kukkahame*

Tuolle tavalle pitää hakea patentti! Eikö niin?
      Hyvin hoksasit, asia on vakava mutta samalla hauska ;-D!

• Asia asiana kuitenkin. Seuraavalla pesällisellä riittänee oma murheensa ja polttajansa. Vanha konsti on pesällisen osalta huonompi kuin uusi, sanoo minun sananlaskuni.

• Katleija
        Ruuneperi kirjoitti:

Asia asiana kuitenkin. Seuraavalla pesällisellä riittänee oma murheensa ja polttajansa. Vanha konsti on pesällisen osalta huonompi kuin uusi, sanoo minun sananlaskuni.

Monta kertaa tuon oikean takkatulen sytyttämisen olen jo lukenut tai telkkarista nähnyt. Tämä valistus kuuluu nykyajan energiansäästöasioihin.
        Vähentää se samalla savuhormien nokeentumista.

• Ramoona*

Jo pitemmän aikaa on neuvottu latomaan puut ilmavasti vaakatasoon ja sytyttämään päältä, yleensä perusteluna on ollut vähemmät päästöt. Paloilman johtaminen on oma taitonsa, jota minä en hallitse, puhunkin nyt meidän eldaajan suulla. Väärän polttamisen tuntee jo savun hajusta ja näkee luukkujen nokeentumisesta. Oikeaoppinen polttaminen on siistiä, saa kehut nokikolariltakin. Nuohoojalla on nykyisin tehokkaat imurit, ei ole musta naamaltaan.
      Ennen mekin ladoimme polttopuut takkaan nurkkaa vasten pystyyn ja sytykkeet sinne sisään, ja hyvin alkoi palaa. Mutta eihän se palamisen nopeus olekaan tavoite, vaan tasainen ja mahdollisimman vähäpäästöinen energian luovutus.

Tunnelmanuotio on tietysti oma lukunsa. Näyttävän roihun saa nopeasti latomalla pieniksi pilkotut puut päällekkäisiksi ristikoiksi. Kiehisten vuoleminen puhdetöinä sopii hyvin miehille, minä en edes motkottaisi roskaamisesta. Ostin kerran myyjäisistä itselle ja lahjaksikin sytykeruusuja, tässä olisi vinkkiä askarteluintoisille. Jospa alkaisinkin säästää munakennoja.
      http://aarnilintu.blogspot.com/2011/11/sytykeruusut.html

• Katleija

Kyllä niillä neuvoilla lienee tarkoitus vaikuttaa ilmansaasteiden vähenemiseen enmmän kuin energiansäästöön, kuten Ramoona sanoi. Näin vasta jäkeen R kirjoituksen luettuani.

• Mutta, mutta, kun tällä päästään parempaan tulokseen kummankin suhteen

• Jopelkuneiviittiny

Mitenkähän me suomalaiset ollaan tarettu pirteissämme, kun ei tulenteon nykyviisauksista tiedetty mitään. Puitakin poltettiin miten sattuu ja mistä päästä hyvänsä.
      Sanovat, että pirttiviljelyllä oli suuri merkitys ihmisten selviämiseen talvipaklkasista.
      Liekö tuossa perää?

• Kullervo Trudilutzky

Ladotaan puoli takallista kuivia klapeja ristiin rastiin takkaan. Tuikataan kiehisiä sinnetänne klapien väliin. Lorautetaan bieni erä 98-oktaanista bensaa takkaan ja lopuksi kastellaan hieman bensaa trasselituppuun, joka heitetään samantien palavana takkaan. Siitä se lähtee.

• Kovat on konstit!

Hui kauheeta! Varo, että et koko ukko pala mukana!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      81
      4620
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3837
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      176
      3627
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      63
      2062
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      78
      1268
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1125
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      140
      1050
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      49
      979
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      26
      891
    Aihe