Monet luulevat että maalämpökaivot eivät tuo mitään vaikeuksia mukanaan kun niitä poraillaan tuonne kallioon!
Tuo on ISO harhaluulo koska maalämpökaivot aiheuttavat suunnattoman SUURTA ja NÄKYVÄÄ KATEUTTA!
Tälläkin foorumilla yksi maalämpökateellisten suosikkiselitys maalämmön "huonoudelle" on se kuinka maalämpökaivot pilaavat pohjavedet...
Monista pyynnöistäni huolimatta en ole saanut tuolta maalämmölle kateellisten ruikuttajien nopeasti harvenevasta joukosta ensimmäistäkään linkkiä millekkään sivustolle jossa oikeasti faktoihin nojaten pystytään osoittamaan että Suomessa olisi maalämpökaivo pilannut esim. pohjaveden!
Ei, jos joku maalämpökateellinen on joskus laittanut linkkiä sivustolle jossa puhutaan maalämpökaivon pilaamasta pohjavedestä niin tuo sivusto on ollut keskustelupalsta!
Aika säälittävää että kun maalämmölle kateelliset ruikuttajat ovat kovasti haukkumassa maalämpöä niin noilla ruikuttajilla ei ole sanojensa katteeksi laittaa mitään todellista faktaa vaan kaikki kateuden siivittämät ruikutukset pohjautuvat sinne tuttuun "essonbaarin parlamenttiin"...
t: Porari poralta. ;)
Maalämpökaivot tuottaa ISOA HARMIA!
74
4337
Vastaukset
- porarit on pop
Köyhille kaikki on kallista. Ja jos itsellä ei halusta huolimatta ole varaa maalämpöön niin muutkaan eivät silloin sitä saisi hommata koska näin varakkaat säästävät entisestään ja köyhä suorasähkölämmittäjä senkun köyhtyy.
Naapurin autokin on hienompi ja vaimo kauniimpi ja palkka suurempi. Voi itkupotkuraivari. - jui,,,,,,,,
miksi sun faija ei käyttäny kortsua
- laatuamaksaa
sitä sopii ihmetellä, siis kortsun käyttämisen vähyyttä...
mlp miehet vielä huuteloo, säästivät taas talven aikana parisataaeuroa mutta edessä 9kk, jolloin säästöä tulee 1-10euroa. ehkä se 10000€ olisi voinu käyttää järkevämminkin???- Minulla on tilastot
öljyn ja sähkön kulutuksestani vuodesta 2004, ja kuluneen talven aikana keskimääräiseen öljynkulutukseen verrattuna säästöä syntyi noin 1500 euroa nykyhinnoilla.
Onko se paljon vai vähän, niin päätä itse.
Vaimon kanssa olemme tilanneet noilla säästyneillä rahoilla ulkomaanmatkan :-)
Mutta jos tiedät, miten 10 000 sijoituksella saa enemmän kuin 1500 euroa hyvää, niin kerro ihmeessä. Olet näin ollen varmaan jo miljonääri. Minulla on tilastot kirjoitti:
öljyn ja sähkön kulutuksestani vuodesta 2004, ja kuluneen talven aikana keskimääräiseen öljynkulutukseen verrattuna säästöä syntyi noin 1500 euroa nykyhinnoilla.
Mutta jos tiedät, miten 10 000 sijoituksella saa enemmän kuin 1500 euroa hyvää, niin kerro ihmeessä. Olet näin ollen varmaan jo miljonääri.Takaisinmaksuaika 7 vuotta on juuri ja juuri sillä rajalla, että kannattaa. Noin yleisesti. Tietysti riippuu rahan hinnasta, yms. Mutta nyrkkisääntönä noin.
Tietysti lämmityskulujen pitää olla aika isot, että tuohon pääsee. Jos lämmönkulutus ennen tuota on yli 3 000 euroa vuodessa, tuohon säästöön voisi ehkä päästä. Meillä ei ole, eikä kovin monella muullakaan.
Eli mitä voisin tuolla kymppitonnilla käydä seuraavat seitsemän vuotta vaimon kanssa ulkomailla. Sen jälkeen meillä olisi puntit about tasan (joskin lopuille olisin varmaan saanut 10% korkoa - laske jos haluat).- Tilinpäätös tehty
Minulla on tilastot kirjoitti:
Mutta jos tiedät, miten 10 000 sijoituksella saa enemmän kuin 1500 euroa hyvää, niin kerro ihmeessä. Olet näin ollen varmaan jo miljonääri."Mutta jos tiedät, miten 10 000 sijoituksella saa enemmän kuin 1500 euroa hyvää, niin kerro ihmeessä. Olet näin ollen varmaan jo miljonääri"
Ostin toimivan yrityksen ja aloin yrittäjäksi. Vuodessa yhtiöni teki voittoa viisinkertaisesti ostohinnan, Huomioitu verot ja poistot.
Olen miljonääri kun saan rahat pyöräytettyä yhtiöltä itselleni. - No hyvä
Tilinpäätös tehty kirjoitti:
"Mutta jos tiedät, miten 10 000 sijoituksella saa enemmän kuin 1500 euroa hyvää, niin kerro ihmeessä. Olet näin ollen varmaan jo miljonääri"
Ostin toimivan yrityksen ja aloin yrittäjäksi. Vuodessa yhtiöni teki voittoa viisinkertaisesti ostohinnan, Huomioitu verot ja poistot.
Olen miljonääri kun saan rahat pyöräytettyä yhtiöltä itselleni.sulle.
- öljymies
Minulla on tilastot kirjoitti:
Mutta jos tiedät, miten 10 000 sijoituksella saa enemmän kuin 1500 euroa hyvää, niin kerro ihmeessä. Olet näin ollen varmaan jo miljonääri.Miten minä voin säästää 1500 euroa vuodessa jos minulla menee 1500 euroa öljyyn?
- Hohhoijakkaa
Taitaa MLP-myyjä itse tehtailla niitä viestejä ja vastailla niihin sitten. Eikö kauppa enää käy kun on aikaa lähetellä tuollaista typerää spämmiä...
- Porari poralta.
On se ihmeellinen asia että kun maalämpökateelliset haukkuvat maalämpöä mitä ihmeellisimpien essonbaarijuttujen perusteella ja kun sitten esimerkiksi minä alan ammattilaisena (porari) perään esim. maalämpökaivojen aiheuttamien pohjavesien saastumisesta faktatietoa niin aivan ihmeellisesti nuo spedet jotka levittelevät perättömiä juttuja onnistuvat välttämään tuollaiset kysymykset joissa pitäisikin ne essonbaarissa kuullut höpötykset näyttää toten!
Mitä tulee esim. siihen kun viranomaisilta on saatava lupa lämpökaivon poraamiseen niin se on pelkästään plussaa niin porakaivon tekijälle kuin teettäjällekkin.
Tuosta luvasta en sen kummemmin ala puhumaan mutta se ei kuitenkaan ole tehty pohjavesiä silmälläpitäen vaan aivan muista syistä.
- Kuka pelkää polliisi
Onneksi tällaiseen toimintaan on viranomaiset puuttuneet ja nykyään useimmissa kunnissa vaaditaan erillinen lupa porauksia varten.
Kun toiset eivät ymmärrä, niin viranomaiset vaativat.- 3
Tässä on vaan kuntien rahastus kyseessä sillä lupa tulee aina....
- Tai sitten ei
3 kirjoitti:
Tässä on vaan kuntien rahastus kyseessä sillä lupa tulee aina....
Mielenkiintoista, että naapurilla ei tullut lupaa uuteen taloon.
Rahastusta kuntien jutut kyllä on. - Porari poralta.
Tai sitten ei kirjoitti:
Rahastusta kuntien jutut kyllä on.Tuntuu ensalkuun pelkältä rahastukselta mutta mutta...
Jos luvan myöntävä kunnan virkamies on oikeasti ajantasalla niin lämpökaivojen sijainnit merkataan tarkasti karttoihin, ja miksikö näin?
Siksi että esim. kun kaava-alueella joku on aiemmin porauttanut lämpökaivon kunnan luvan mukaisesti ja sitten jos naapuri porauttaakin oman kaivonsa ilman kunnan lupaa ja liian lähelle sitä aiemmin porattua kaivoa niin luvattoman kaivon käyttö on helppo kieltää.
Asian "tuoreudesta" johtuen lupakäytäntö on vielä aika lapsenkengissä monessa kunnassa ja kun mitään yksiselitteistä lakia asiasta ei tietääkseni ole olemassakaan niin päävastuu kaivon sijoittamisesta tontille on kaivon rakennuttajalla. - 66
Tai sitten ei kirjoitti:
Rahastusta kuntien jutut kyllä on.Hauskaa että kaikki täällä tapahtuu naapurille tai Ruotsissa eli on täyttä paaskaa!!!!!
- Tai sitten ei
66 kirjoitti:
Hauskaa että kaikki täällä tapahtuu naapurille tai Ruotsissa eli on täyttä paaskaa!!!!!
Naapurini asusteli aikaisemmin toisella puolella ja tunnettu pitkän aikaa. Ei nyt satu olemaan sukulainen. Itse asustelen vanhassa talossa ja mlp kyllä kiinnostaisi. Tuossa oltaisiin voitu hankkia porari kimpassa.
- Tai sitten ei
Porari poralta. kirjoitti:
Tuntuu ensalkuun pelkältä rahastukselta mutta mutta...
Jos luvan myöntävä kunnan virkamies on oikeasti ajantasalla niin lämpökaivojen sijainnit merkataan tarkasti karttoihin, ja miksikö näin?
Siksi että esim. kun kaava-alueella joku on aiemmin porauttanut lämpökaivon kunnan luvan mukaisesti ja sitten jos naapuri porauttaakin oman kaivonsa ilman kunnan lupaa ja liian lähelle sitä aiemmin porattua kaivoa niin luvattoman kaivon käyttö on helppo kieltää.
Asian "tuoreudesta" johtuen lupakäytäntö on vielä aika lapsenkengissä monessa kunnassa ja kun mitään yksiselitteistä lakia asiasta ei tietääkseni ole olemassakaan niin päävastuu kaivon sijoittamisesta tontille on kaivon rakennuttajalla.Eiköhän tuo ole ainakin aluksi pelkkää rahastusta ja mielivaltaa, eli aivan tavallista kunnan touhua.
- jghhhkhk
Meillä on maalämpö ollut vuoden ja tuollaiset säästöt lämmityksessä on humpuukia vuodessa.
Jokainen tajuaa, että vuodessa 1500 € säästöt öljylämmitykseen verrattaessa on vitsi.
Eihän tuota usko sokea Reettakaan.- energiainsinööri
Meillä meni 3000 litraa öljyä vuonna 2010, tekee nykyhinnoilla n. 3300 €. Vuonna 2011 pumpun oman sähkömittarin mukaan meni 8000 kWh sähköä, nykyhinnoilla tasan 1000 €. Minun matematiikallani tuosta tulee säästöä 2300 €/vuosi.
- Toinen inssi
energiainsinööri kirjoitti:
Meillä meni 3000 litraa öljyä vuonna 2010, tekee nykyhinnoilla n. 3300 €. Vuonna 2011 pumpun oman sähkömittarin mukaan meni 8000 kWh sähköä, nykyhinnoilla tasan 1000 €. Minun matematiikallani tuosta tulee säästöä 2300 €/vuosi.
Meillä meni 2010 öljyä 3281 L = 3811 euroa Nesteellä.
2011 meni sähköä maalämpöpumpulle 10129 kWh = 1259 euroa.
Tuleeko tuosta säästöä?
Minun mukaani tulee, noiden viisastelijoiden mukaan ei tule.
Mutta hehän osaavatkin sijoittaa rahansa tuottavammin. - 1245
Toinen inssi kirjoitti:
Tuleeko tuosta säästöä?
Mutta hehän osaavatkin sijoittaa rahansa tuottavammin.onko pattereilla vai lattialämmityksellä?
- Vanhat patterit
Toinen inssi kirjoitti:
Tuleeko tuosta säästöä?
Mutta hehän osaavatkin sijoittaa rahansa tuottavammin.kävivät ihan sinällään.
- Taas yksi
Toinen inssi kirjoitti:
Tuleeko tuosta säästöä?
Mutta hehän osaavatkin sijoittaa rahansa tuottavammin.Miksi olet niin idiootti, että asensit pumpun vasta 2011?
Olet siis huviksesi poltellut 2000€ vuosittain.
Täytyy kyllä olla aikamoinen lukaali teikäläisellä. Itsellä neliöitä 310m2, kaikki lämpimänä ja lämmityskulut 18 000kWh vuodessa. - Katsohan kun
Taas yksi kirjoitti:
Miksi olet niin idiootti, että asensit pumpun vasta 2011?
Olet siis huviksesi poltellut 2000€ vuosittain.
Täytyy kyllä olla aikamoinen lukaali teikäläisellä. Itsellä neliöitä 310m2, kaikki lämpimänä ja lämmityskulut 18 000kWh vuodessa.Öljylämmitys oli uusittu -97. Hyvin toimi, ja öljy oli kohtuuhintaista. Mm. 2004 öljy maksoi 0,38 euroa litralta.
Vuonna 2010 tilanne oli jo erilainen, öljyn hinta alkuvuodesta 0,87 e ja loppuvuodesta 0,89 e.
Se vaan on niin, että päätös on tehtävä joskus, ja siihen vaikuttaa mm. taloudellinen tilanne.
Lukaali on jonkummoinen, iso ja vanha mutta viihtyisä. Ja maalämpö tuntuu toimivan ihan OK.
Toisen idiootiksi nimitteleminen kertoo tosin sinusta aika paljon. Eipä täällä kyllä mitään asiallista vastausta normaalistikaan saa. Maalämpöfoorumilla sentään osataan käyttäytyä. - Vai et ole
Katsohan kun kirjoitti:
Öljylämmitys oli uusittu -97. Hyvin toimi, ja öljy oli kohtuuhintaista. Mm. 2004 öljy maksoi 0,38 euroa litralta.
Vuonna 2010 tilanne oli jo erilainen, öljyn hinta alkuvuodesta 0,87 e ja loppuvuodesta 0,89 e.
Se vaan on niin, että päätös on tehtävä joskus, ja siihen vaikuttaa mm. taloudellinen tilanne.
Lukaali on jonkummoinen, iso ja vanha mutta viihtyisä. Ja maalämpö tuntuu toimivan ihan OK.
Toisen idiootiksi nimitteleminen kertoo tosin sinusta aika paljon. Eipä täällä kyllä mitään asiallista vastausta normaalistikaan saa. Maalämpöfoorumilla sentään osataan käyttäytyä.Olisi varmaan kannattanut tehdä tuo päätös aikaisemmin. Tyhmyyttäsi maksoit tuhansia eruoja vuodessa turhaan. Minusta aika idioottimaista.
Mutta omasta pussistasihan tuo on pois. Meikäläistä ainakin ketuttaisi. - Sipoon susi
energiainsinööri kirjoitti:
Vanhemmillani meni myös 2500 litraa öljyä vuodessa (ikivanhat laitteet) ennenkuin vuonna 2006 vaihtoivat maalämpöön. Sähköä on lämmitykseen mennyt n.5000 kWh/vuosi. Takaisinmaksuajaksi maalämpösysteemille saadaan n. 6-7 vuotta.
- Kuten jo kirjoitin,
Vai et ole kirjoitti:
Olisi varmaan kannattanut tehdä tuo päätös aikaisemmin. Tyhmyyttäsi maksoit tuhansia eruoja vuodessa turhaan. Minusta aika idioottimaista.
Mutta omasta pussistasihan tuo on pois. Meikäläistä ainakin ketuttaisi.... niin kaikki riippuu hetken rakenteesta (Kurt Vonnegut).
Luehan nyt tuo edellinen vastaukseni huolella vielä kertaalleen, niistä nenäsi ja mene sen jälkeen pyytämään isältäsi kunnon korvatillikka. - On se kovaa
Kuten jo kirjoitin, kirjoitti:
... niin kaikki riippuu hetken rakenteesta (Kurt Vonnegut).
Luehan nyt tuo edellinen vastaukseni huolella vielä kertaalleen, niistä nenäsi ja mene sen jälkeen pyytämään isältäsi kunnon korvatillikka.Eli aivan tyypillinen esimerkki. Ensin lämmittää öljyllä. Sen jälkeen saneeraa kalliiilla uudet öljyvermeet. Ja ei meinaa sielu antaa periksi, että oli idiootti ratkaisu, mutta lopulta kuitenkin järki voitti.
Minua ainakin korpisi moinen idioottimaisuus, mutta onnea vain sinne kun on rahaa poltella. Itse keksin tuolle järkevämpääkin käyttöä. - Mitä horiset?
On se kovaa kirjoitti:
Eli aivan tyypillinen esimerkki. Ensin lämmittää öljyllä. Sen jälkeen saneeraa kalliiilla uudet öljyvermeet. Ja ei meinaa sielu antaa periksi, että oli idiootti ratkaisu, mutta lopulta kuitenkin järki voitti.
Minua ainakin korpisi moinen idioottimaisuus, mutta onnea vain sinne kun on rahaa poltella. Itse keksin tuolle järkevämpääkin käyttöä.Öljyhän tuossa vaihdettiin maalämmöksi, eikä toiseen öljypannuun?
- energiainsinööri
Meillä patterilämmitys, pari patteria vaihdettu 2-lehtisiin maalämpöön siirtymisen jälkeen.
- 1245
Meillä täytyy vaihtaa kaikki patterit paksummiksi että saa tehot riittämään, tulee iso ja suht hinnakas remontti noista pattereista kaiken muun lisäksi.
- vaakaputkittaja.
Minulla vaakaputki maassa maksoi 5000 euroa vähemmän. Miten lasken tuolle säästön?
- mauri-antero'
vaakaputkittaja. kirjoitti:
Minulla vaakaputki maassa maksoi 5000 euroa vähemmän. Miten lasken tuolle säästön?
No joo....
Halavalla olet saanut vaakaputkes jos 5000 € säästit. Minulla 200 m kaivo maksoi 5600 € kaikkineen josta verottaja hyvitti 2780 €. Valmista tonttia istutuksineen ja käytävineen ei tarvinnut rikkoa.
- Kantapään kautta
Täällä taas joku "hölmöläisten porukka" miettii toisten kuviteltuja ongelmia ja sönkää tietämättä taas asioista yhtään mitään. Käyttäkää asiantuntijoita kun alatte jotakin tekemään, mutta jos ette sitäkään ymmärrä niin olkaa omillanne.
- veteraan
Vanha rintamamies talo öljylämmityksellä ja alkuperäiset patterit. Jos laitan maalämmön, niin mitkä on säästöt? Onko kellään kokemusta vastaavasta? Sen tiedän,että lattialämmitys säästää, mutta entäs patterian kanssa?
- asy2
veteraan kirjoitti:
Vanha rintamamies talo öljylämmityksellä ja alkuperäiset patterit. Jos laitan maalämmön, niin mitkä on säästöt? Onko kellään kokemusta vastaavasta? Sen tiedän,että lattialämmitys säästää, mutta entäs patterian kanssa?
Vanhoja pattereita ei ole mitä luultavammin mitoitettu aikoinaan matalille lämpötiloille joten patterinvaihdosta kertyy huomattava kustannus.
- Saituri eläkeläinen
veteraan kirjoitti:
Voit kyllä laittaa rintamamiestaloon vaikka vesikiertoisen n 4000 tonnia maksavan pellettitakan niin läpökustannus putoaa n puoleen (n 5 centtiä Kwh) ja sitten kannat talviaikaan ämpärillisen pellettiä nurkan takaa sisälle. Öljyn voi jättää vielä varalle.
- kaarlo.
veteraan kirjoitti:
2 vuotta sitten harkitsin myös maalämpöä rintamamiestaloon. En laittanut maalämpöä vaan tein seuraavaa: Hyväkutoiseen kattilaan oumanin säädin. Kattilaa käytetään vain kovilla pakkasilla. Muulloin käytetään uunia ja ilmalämpöpumppua. Lämmin vesi tulee kattilan kautta erillisestä sähköpoilerista. Kosteissa tiloissa lattialämmitys sähköllä. Yläkerrassa peruslämpö pienellä ilmalämpöpumpulla kun on tyhjillään. Ikkunoiden alla listalämmittimet varalla. Viime talvena öljyä poltettiin 5 viikkoa. En usko, että maalämpö maksaisi koskaan itseään takaisin ainakaan omassa rintsikassani.
- jouko8657
Maalämpösysteemeissä pitäis ottaa huomioon myös sen huolto joka tulee ennenpitkää vastaan. Yleensähän se on Kompura joka simahtaa. Sen verran olen saanut tietoa, että se maksaa noin 4-5000€ kun se vaihdetaan. Maalämmityksen yhteydessä on kyllä suositeltavaa, että on lattialämmitys. Patterit eivät yleensä riitä luovuttamaan tarvittavaa lämpöä. Ja koska niin on joutuu Kompura jauhamaan koko ajan kun se raukka yrittää pitää talon lämpimänä. Maalämpömyyjien vakuutteluista huolimatta en usko heidän puheisiinsa. Sanovat, että patterit riittävät luovuttamaan lämpöä jos laitamme maalämmön. Ja senkin sanovat naama värähtämättä. Mutta miten on sitten kun patterit eivät riitäkkään, ketä siitä sitten voisi syyttää. Itseäni vain koska olisin silloin niin sinisilmäinen, että menin uskomaan heitä. Maalämpö on ihan hyvä systeemi, mutta en oikein usko noin suuriin säästöihin. Kuka uskoo mitäkin, mutta kuluttaa se sähköä maalämpökin. Ja kovilla pakkasilla käy niin, että vastukset tulevat mukaan lämmitykseen, se on varmaa se. Meillä on toistaiseksi öljylämmitys ja toimiva. Kattila on Högfors 2000 Moduli vuosimallia -89 ja kestää isältä pojalle keveästi. Arveluttaisi mennä vaihtamaan toimivaa systeemiä maalämpöön. Nyt kuitenkin on niin, että Öljy tulee kallistumaan rajusti ja myös sähkökin. Siitä huolimatta olen ajatellut vakavasti siirtymistä maalämmitykseen. Nuo lämmityspatterit vain huolestuttavat kun pitäis laittaa lattialämmityksin ja se maksaa hunajaa.Mutta maalämmitys maksaisi meille 15-2000€ ja sillä saa rutosti öljyä vielä
Ja jäitä hattuun kun näistä keskustellaan. Ja asiallista keskustelua ei tämä niin vakavaa ole.- jouko8657
Hinta olisi 15-20000€ jos riittäisikään. Riippuu jos pitää vaihtaa patterilämmityksestä lattialämmitykseen. Se edellyttää SUURTA REMONTTIA taloon. Kaikki ovet on nostettava ylös kun valu nousee.
- reinoremonntti
jouko8657 kirjoitti:
Hinta olisi 15-20000€ jos riittäisikään. Riippuu jos pitää vaihtaa patterilämmityksestä lattialämmitykseen. Se edellyttää SUURTA REMONTTIA taloon. Kaikki ovet on nostettava ylös kun valu nousee.
joudut kyllä vähintään tuplaamaan tuon arviosi jos alat piikkaamaan lattioita, keittiökalusteet veski pesuhuone sauna ym menee silloin isoon remonttiin ja vie aikaa muutamia kuukausia
- kaarlo.p
Kannatta talvella seurata kovilla pakkasilla kuinka kuumana patterikierron vesi kiertää jos kiertää vaikka 60 asteisena täytyy varnaan uusia pattereita .Mulla oli öljyllä ja seurasin patterikierron lämpöjä kovilla pakkasilla ei noussut yli 45 asteen ja kun vaihdoin maalämpöön niin yhtään patteria ei tarvinnut vaihtaa eikä mlp käyttänyt 30 asteen pakkasilla vastuksia apuna yhtään.Tämän nakee koneen kulutusmittarista.
- 4+20
No ei se kompura todellakaan maksa 5000 €. Ei edes vaihdettuna. Johan sitä saa 5500 €:lla uuden punpunkin. Ja jos kompura 15 vuoden jälkeen sippaa niin samantein kannattaa vaihtaa uuteen pumppuun, kyllä ne 15 vuoden päästä on jo menneet paljon eteenpäin teknisessä kehityksessä.
- jouko86575
kaarlo.p kirjoitti:
Kannatta talvella seurata kovilla pakkasilla kuinka kuumana patterikierron vesi kiertää jos kiertää vaikka 60 asteisena täytyy varnaan uusia pattereita .Mulla oli öljyllä ja seurasin patterikierron lämpöjä kovilla pakkasilla ei noussut yli 45 asteen ja kun vaihdoin maalämpöön niin yhtään patteria ei tarvinnut vaihtaa eikä mlp käyttänyt 30 asteen pakkasilla vastuksia apuna yhtään.Tämän nakee koneen kulutusmittarista.
Onko patterit sitten riittäneet luovuttamaan lämpöä kun vaihdoit maalämpöön. Meillä on talo rakennettu -89 ja olisin kiinnostunut kylllä maalämmityksestä, mutta epäilen noita pattereita, että ne eivät luovuta tarpeeksi lämpöä.
- energiainsinööri
jouko86575 kirjoitti:
Onko patterit sitten riittäneet luovuttamaan lämpöä kun vaihdoit maalämpöön. Meillä on talo rakennettu -89 ja olisin kiinnostunut kylllä maalämmityksestä, mutta epäilen noita pattereita, että ne eivät luovuta tarpeeksi lämpöä.
Meillä on -73 rakennettu talo, patterit (17 kpl) eivät kyllä kaikki ole alkuperäisiä mutta ehkä 15 vuoden takaa uudemmat ja kaksi patteria uusin maalämpöön siirtymisen yhteydessä. Patteriverkkoon lähtevän veden lämpö -30 asteessa oli 58 astetta ja öljyä meni ennen 3000 litraa vuodessa, nyt sähköä maalämpöpumpulle 8000 kWh.
Jos patterit menevät "heittämällä" paikalleen niin ei niiden uusiminen niin kauheasti tule maksamaan. Etenkin kun kaikkia pattereita tuskin tarvitsee vaihtaa, vain olohuone, keittiö, pesuhuone yms. ensisijaiset tilat. Joku tuollainen olohuoneeseen sopiva 500x1000 mm tai 300x2600 mm patteri maksaa luokkaa 150-250 €/kappale. Jos vaikka kolmasosan tai puolet talon pattereista uusii niin se riittää useimmissa tapauksissa ellei niitä vanhoja pattereita ole mitoitettu jollekin 70-80-asteiselle kiertovedelle. - mlppppppööööööööö
öljyltä lemuava ryysyrannan jooseppi puolustautuu noinn..
muut lämmitysvaihtoehdot lasketaan essonbaarikertoimilla aivan tappiin ja sitten, (varsinki se halvin maalämpö) sitten se öljyn hinta lasketaan ylioptimistisesti aivan liian alas ja kun sillä mlp investoinnin hinnalla n. 9-15th egee sitä öljyä ostaa neljä - kuus vuotta nii sit pitäs olla jo päästynä eroon siitä öljykämpästä vaik se ei kelpaa edes puoli ilmatteeks....... (ja haarukas on vaa sellaset kämpät jossa se mlp valmiina ku itte öljypeelo on nii tampio ettei osaa heivata öljyä vittttuuuunnnn sormi suus ja kaks persiis.........) - Patterit vaihtanut
jouko86575 kirjoitti:
Itse selvisin -89 rakennetun öljylämmitystalon patterirempasta 2 uuden tehokkaamman patterin ostolla.Talon sisällä siirreltiin 2 rivisiä 1 rivisten paikalle. Asennuksiin löytyy valmiita joustavia liitosputkia kun patterin etäisyys seinästä kasvaa tai korkeus muuttuu.Teho nousi melkein 100 %. Talvella nähdään. Jos ei riitä , niin yksi tehokas puhallinpatteri pienellä puhalluksella tekee ihmeitä
- jouko8657
Patterit vaihtanut kirjoitti:
Itse selvisin -89 rakennetun öljylämmitystalon patterirempasta 2 uuden tehokkaamman patterin ostolla.Talon sisällä siirreltiin 2 rivisiä 1 rivisten paikalle. Asennuksiin löytyy valmiita joustavia liitosputkia kun patterin etäisyys seinästä kasvaa tai korkeus muuttuu.Teho nousi melkein 100 %. Talvella nähdään. Jos ei riitä , niin yksi tehokas puhallinpatteri pienellä puhalluksella tekee ihmeitä
Kiitoksia vastauksesta. Olen ajatellut samaa, että jos vaihtaa tehokkaammat patterit niin se voisi auttaa. Mutta mikä takaa, että lämpö riittää? Kallista kokeilua, jos teetättää maalämmitysjärjestelmän ja se ei toimikkaan kun patterit eivät luovuta tarpeeksi lämpöä. Täällä puhutaan yleensä lämmitys kulujen säästöistä, minä lähden siitä, että jos jossain vaiheessa myymme talon niin on paljon helpompaa myydä talo kun siinä on maalämmitys kuin jos on öljylämmitys. Me olemme olleet osi tyytyväisiä Öljylämmitykseen, mutta nyt öljyn hinta karkaa jatkossa aivan pilviin niin onhan selvää, että se panee miettimään muita lämmitysmuotoja. Kaikki lämmitys muodot maksavat. ja lämmityksen pitää olla huoletonta ja jos siihen joutuu jatkuvasti panostamaan ja sitä seuraamaan niin asumisviihtyvyys kyllä kärsii silloin. Öljylämmityksen hyvä puoli on se, että on 100%:sen varmaa, että lämpöä piisaa. Maalämmityksestä en mene vannomaan, ainoastaan silloin kun on lattialämmitys. Maalämmityshän voi tuottaa tällähetkellä vain 65c ja Öljylämmitys keveästi 90c. Kattilan teho 17Kw joten siitä jo tietää ettei lämmitys ainakaan sen puolesta huolestuta. Ja lämmintä vettä piisaa. Meillä menee noin 2000litraa vuodessa öljyä ja sähköä menee melko tarkasti 8000kwh. Maa lämmityksellä säästäisi tuon Öljyn hinnan. Sen verran tiedän ja olen ottanut selvää, että kyllä maalämmitys ihan asiansa ajaa, mutta lämmitysjärjestelmän jälkikäteen vaihtaminen on Iso satsaus. Hallitus huutelee, että vaihtakaa lämmitysjärjestelmää. Se ei ole niin yksinkertaista vaihtaa ja mitäs sitten kun Suomen 200000 öljylämmittäjää vaihtaisi kerta heitolla vaikka Suorasähköön tai maalämmitykseen niin mistäs se sähkö sitten otetaan kun Suomi muutenkaan ei ole omavarainen sähkön suhteen.
- Lämmöllä lämpöä.
jouko8657 kirjoitti:
Kiitoksia vastauksesta. Olen ajatellut samaa, että jos vaihtaa tehokkaammat patterit niin se voisi auttaa. Mutta mikä takaa, että lämpö riittää? Kallista kokeilua, jos teetättää maalämmitysjärjestelmän ja se ei toimikkaan kun patterit eivät luovuta tarpeeksi lämpöä. Täällä puhutaan yleensä lämmitys kulujen säästöistä, minä lähden siitä, että jos jossain vaiheessa myymme talon niin on paljon helpompaa myydä talo kun siinä on maalämmitys kuin jos on öljylämmitys. Me olemme olleet osi tyytyväisiä Öljylämmitykseen, mutta nyt öljyn hinta karkaa jatkossa aivan pilviin niin onhan selvää, että se panee miettimään muita lämmitysmuotoja. Kaikki lämmitys muodot maksavat. ja lämmityksen pitää olla huoletonta ja jos siihen joutuu jatkuvasti panostamaan ja sitä seuraamaan niin asumisviihtyvyys kyllä kärsii silloin. Öljylämmityksen hyvä puoli on se, että on 100%:sen varmaa, että lämpöä piisaa. Maalämmityksestä en mene vannomaan, ainoastaan silloin kun on lattialämmitys. Maalämmityshän voi tuottaa tällähetkellä vain 65c ja Öljylämmitys keveästi 90c. Kattilan teho 17Kw joten siitä jo tietää ettei lämmitys ainakaan sen puolesta huolestuta. Ja lämmintä vettä piisaa. Meillä menee noin 2000litraa vuodessa öljyä ja sähköä menee melko tarkasti 8000kwh. Maa lämmityksellä säästäisi tuon Öljyn hinnan. Sen verran tiedän ja olen ottanut selvää, että kyllä maalämmitys ihan asiansa ajaa, mutta lämmitysjärjestelmän jälkikäteen vaihtaminen on Iso satsaus. Hallitus huutelee, että vaihtakaa lämmitysjärjestelmää. Se ei ole niin yksinkertaista vaihtaa ja mitäs sitten kun Suomen 200000 öljylämmittäjää vaihtaisi kerta heitolla vaikka Suorasähköön tai maalämmitykseen niin mistäs se sähkö sitten otetaan kun Suomi muutenkaan ei ole omavarainen sähkön suhteen.
Tuo maalämmityksen 65c tuottama lämpö ei näytä essonbaarissa riittävän vaikka yksikään essonbaarin "kaikkitietävistä" ei suostuisi upottamaan kätöstään tuohon heidän mielestä "liian kylmään" 65c asteiseen veteen..
Aikuisten oikeasti kun talossa on maalämmöllä tuotettu lämmitys niin se riittää jos vain ei tyhjätaskuisuuttaan ole hankkinut liian pientä keruupiiriä yhdistettynä liian pieneen lämpöpumppuun.
Jos keruupiiri on riittävä ja on laittanut halpis lämpöpumpun ilman tulistusta niin niissäkin lämpöpumpuissa on aina kireimpien pakkasten varalle sähkövastus joka tuottaa sen vaadittavan lisälämmön niiksi pariksi kolmeksi päiväksi talvessa jolloin pakkanen huitelee tuolla -30 kylmemmällä puolella.
(siis lisälämmön! kovimmillakin pakkasilla tuotetaan vain muutaman asteen LISÄlämpö sähkövastuksella..)
Tässä maalämmössä pätee se ikuinen varma fakta että halpa ja hyvä on kaksi eri asiaa....
Daciaa yms. sekunda-autoja (no, "kulkupelejä") myydään mielikuvilla "uusi, toimiva ja ennenkaikkea halpa auto!"
Kyllä, halvalla saat tuliterän "auton" joka rimaa hipoen uutena täyttää vaadittavat kriteerit täyttääkseen kriteerin: uusi auto. (mittarissa muutama kilometri, turvallisuustestit läpi minimivaatimusten mukaisesti ja uuden auton tuoksu) mutta joka käytännössä tuolla tosimaailmassa jää jalkoihin jokaisella osa-alueella mitä autolta vaaditaan live-elämässä..
Siis lämpöpumppujen ja porakaivojen myyjistäkin löytyy aina vain lisää ja lisää niitä koijareita jotka etsivät helppoja uhreja joille myydä alimitoitettuja kaivoja ja hilipilipumppuja mielikuvalla: "maalämpö, ekologista, halpaa ja huoletonta lämmitystä"
Valitettavasti kun koijarimyyntimies on tarpeeksi vakuuttava ja osaa autojobbarin tavoin ylipuhua asiakkaan ostamaan sen "mummolla kauppakassina" olleen micran niin tyhjätasku helppo uhri kuvittelee saavansa takapihan himmelin hinnalla pakasta vedetyn laatuauton...... - NRG-asiantuntija
jouko8657 kirjoitti:
Kyllä se maalämpö riittää ihan sellaisenaan, mikäli pattereille ei tarvita yli 50-asteista vettä. Jos tarvitaan niin sitten on joko uusittava osa pattereista tai hyväksyttävä sähkövastusten käyttö kovimmilla pakkasilla.
- penttiensio
maalämpö kaivo ei todellakaan saastuta mitään,paitsi kateellisen naapurin korvien välin.on sitten helpoin tapaottaa talteen lämpöö,esim ilmalämpöpumppuun verrattuna.ei tarvii tietokone ohjelmii eikä elektroniikkaa niin paljonkerta kirkasu kun hole on porattu ja asennettu roinat ja tietysti nähny laskun siinä se.ei ne pumput ja muut osat ihan vähällä hajoo.jos niin käy sitto putkarille joka etsii korvaavat osat,ei niitten tarvi olla niin kutsuttuja alkuperäisosia.no tyhmä jos on jakädetön niin minkäs sille voi
- kaaleppi..
huii jopas on kallismuotoista toi teidän lämmitys ei pystyis asuun ollenkaan ..
Turvetta vaan kattilaan , halpa ja kotimainen lämmitys muoto
500€ lämpee koko vuoden ..Wauu montakohan etelän matkaa täs voi tehdäkkään maalämpöpellejen kustannuksilla .. - pörssisähkö.
Säästin juuri 12000 euroa kun en tehnyt maalämpöä.
Miten lasken säästölle vuosisäästön?- mlp avulla tienaava
Et mitenkään kun pusket sähköyhtiölle tuon 12th egen summan alle viidessä vuodessa.... (sähkön kallistuessa tuo aika vain lyhenee ja lyhenee....... ;)
- kaaleppi1
Turvetta tuuttiin nii säästää enempi ja kun nostattaa kesällä yli oman tarpeen nii saa myydä muillekkin ja omalämpö tulee ilmaiseksi ..
kotimainen energia kunniaan ...- hhoooohhhhoiiiiijjaa
Harvassa on ne turveNUIJAT jotka yleensä edes osaa käyttää tietokonetta sen jälkeen kun turvenuijan päärynän muotoinen punakka pullero emäntä on laittanu tietokoneen käyttövalmiiksi..
Ja kun tuollasta junttielämää jossaki takahikiän takana viettää niin ei siinä voi puhua mistään välkystä ihmiskohtalosta... hohhoiiijjaa.... (punanaamainen syöttöpossun näköinen turvejuntti joka panee sian näköstä muijaa ja hieroo turvetuhkaa kasisenttisen pippelin päähän kun se kutisoo pirusti ennen joka kuukauden kohokohtaa kun pihasauna lämmitetään turpeella tietenki ja taas saa pestä kuukauden turpeet pois mäntysuovan ja juuriharjan voimin, muuripadassa kiehuu turpeen lämmittämänä se pihakaivosta tuotu "juokseva vesi" ) - maanomistaja
hhoooohhhhoiiiiijjaa kirjoitti:
Harvassa on ne turveNUIJAT jotka yleensä edes osaa käyttää tietokonetta sen jälkeen kun turvenuijan päärynän muotoinen punakka pullero emäntä on laittanu tietokoneen käyttövalmiiksi..
Ja kun tuollasta junttielämää jossaki takahikiän takana viettää niin ei siinä voi puhua mistään välkystä ihmiskohtalosta... hohhoiiijjaa.... (punanaamainen syöttöpossun näköinen turvejuntti joka panee sian näköstä muijaa ja hieroo turvetuhkaa kasisenttisen pippelin päähän kun se kutisoo pirusti ennen joka kuukauden kohokohtaa kun pihasauna lämmitetään turpeella tietenki ja taas saa pestä kuukauden turpeet pois mäntysuovan ja juuriharjan voimin, muuripadassa kiehuu turpeen lämmittämänä se pihakaivosta tuotu "juokseva vesi" )Mikä ihme näitä maalämmittäjiä hiertää? Kompuran metelikö?
- gergergeg
mitenkäs se kun vertailtiin tuossa samankokoisten uusien talojen, sähkölämmitteisen talon ja maalämpötalon sähkönkulutuksia ja ne olivat samaa luokkaa. sähkölämmitteisessä 4 hengen perhe ja maalämpötalossa vain kaksi aikuista.
eihän uudet talot tartte lämmitykseen paljonkaan energiaa, käyttösähköä sen sijaan menee paljon. Ihan kuin maalämpötalo veisi siihen maalämpö vehkeitten pyörittämiseen paljon sähköä. en tiedä...ihan arvaus. itse en uskalla laittaa vielä maalämpöä mutta valmiudet siihen kyllä pitää melkein olla.
Toivotaan että kehittävät paremmaksi vielä...käyttöveden lämmitykseen pitäisi panostaa sekä kaivojen porauksen hintaa saada PALJON halvemmaksi (ei voi oikeasti maksaa noin paljon. vai vedetäänkö hommaa ihan reilulla katteella. myös monet valittavat että yksi porari jättää homman kesken ja sitten pitää saada toinen joka tekee homman loppuu. mitä tämä oikein on ja pitääkö paikkansa?- Porari poralta.
Vertailet eri lämmitysmuotoisten (essonbaarissa todennäköisesti) välillä mutta selviö on että yrität vähätellä maalämmön edullisuutta koska toivot itsellesi valmiuksia siihen...
Aikuisten oikeasti ota kynä ja taskulaskin käteen ja ynnäile:
Porakone jolla pystyt poraamaan pihalle kuin pihalle, (tela-alustainen, pienikokoinen, tarpeeksi tehokas, jatkuvaa käyttöä kestävä jne. eli työkone jonka hinta verrattavissa hulppeaan omakotitaloon)
Kompura joka tuottaa lämpökaivon poraukseen vaadittavan (n.28bar kohtuu tuotolla n. 500L sekunnissa)
Kompuran hinta enemmän kuin sen hulppean talon verran maksavan poran ja kompuran kulutus reilusti yli EURON maksavaa polttoöljyä on n. 50 - 80L/h jolla oikein opt. pehmoiseen kallioon porataan n. 8h (pelkän poraustapahtuman ajan ilman porauskatkoja) aikana 200m syvä kaivo. (siis OPTIMAALISESSA sopivan pehmeässä ei rikkonaisessa eikä isojen vesikerrostumien kalliossa joita löytyy ehkä yhdestä kohteesta sadasta!)
Muodostuuko tuo metrihinta jostain muustakin kuin tuosta poran&kompuran hinnasta ja niiden polttoainekuluista?
Et varmaankaan halua tietää saatika uskoa sitä mutta kun tuollainen kalusto on käynnissä tyyliin 8-10h/vrk niin myös kalustoa pitää huoltaa ja korjata mutta sinun mielestäsi seKÄÄN ei maksa yhtikäs mitään...
Miten se porauskalusto muuten ilmestyy sinne porauskohteeseen?
Tipahtaako taivaasta vai joutuisikohan tuota pelkkää porauskalustoa varten olla ihan kunnon luotettava raskaan luokan kuljetuskalusto joka tietysti sekin mielestäsi on ilmaista ostaa ja ylläpitää?
Kaluston kuljettamiseen vaadittavan kuorma-auto lisäksi ei mielestäsi tietenkään tarvitse lisäksi kohtuullisen kookasta huoltoautoa jolla kuljetetaan kaikki ne kymmenet kymmenet eri tarvikkeet joita poraustapahtuma vaatii toimiakseen! (tottakai sekin huoltoauto kulkee pelkällä pyhällä jos sinulta kysytään....)
Etpä tietenkään ajattele että siihen todella halpaan lämpökaivon porausmetrihintaan joka on halvimmillaan jopa n.30€/m kuuluu asiansa osaavissa porausfirmoissa mukaan se kaivoon asennettava lämmönkeruupiiri täytettynä lain vaatimalla keruuliuoksella!
Siinäpä ne kulut pääpiirteittään... vai oliko ihan kaikki???? - Porari poralta.
Vertailet eri lämmitysmuotoisten (essonbaarissa todennäköisesti) välillä mutta selviö on että yrität vähätellä maalämmön edullisuutta koska toivot itsellesi valmiuksia siihen...
Aikuisten oikeasti ota kynä ja taskulaskin käteen ja ynnäile:
Porakone jolla pystyt poraamaan pihalle kuin pihalle, (tela-alustainen, pienikokoinen, tarpeeksi tehokas, jatkuvaa käyttöä kestävä jne. eli työkone jonka hinta verrattavissa hulppeaan omakotitaloon)
Kompura joka tuottaa lämpökaivon poraukseen vaadittavan (n.28bar kohtuu tuotolla n. 500L sekunnissa)
Kompuran hinta enemmän kuin sen hulppean talon verran maksavan poran ja kompuran kulutus reilusti yli EURON maksavaa polttoöljyä on n. 50 - 80L/h jolla oikein opt. pehmoiseen kallioon porataan n. 8h (pelkän poraustapahtuman ajan ilman porauskatkoja) aikana 200m syvä kaivo. (siis OPTIMAALISESSA sopivan pehmeässä ei rikkonaisessa eikä isojen vesikerrostumien kalliossa joita löytyy ehkä yhdestä kohteesta sadasta!)
Muodostuuko tuo metrihinta jostain muustakin kuin tuosta poran&kompuran hinnasta ja niiden polttoainekuluista?
Et varmaankaan halua tietää saatika uskoa sitä mutta kun tuollainen kalusto on käynnissä tyyliin 8-10h/vrk niin myös kalustoa pitää huoltaa ja korjata mutta sinun mielestäsi seKÄÄN ei maksa yhtikäs mitään...
Miten se porauskalusto muuten ilmestyy sinne porauskohteeseen?
Tipahtaako taivaasta vai joutuisikohan tuota pelkkää porauskalustoa varten olla ihan kunnon luotettava raskaan luokan kuljetuskalusto joka tietysti sekin mielestäsi on ilmaista ostaa ja ylläpitää?
Kaluston kuljettamiseen vaadittavan kuorma-auto lisäksi ei mielestäsi tietenkään tarvitse lisäksi kohtuullisen kookasta huoltoautoa jolla kuljetetaan kaikki ne kymmenet kymmenet eri tarvikkeet joita poraustapahtuma vaatii toimiakseen! (tottakai sekin huoltoauto kulkee pelkällä pyhällä jos sinulta kysytään....)
Etpä tietenkään ajattele että siihen todella halpaan lämpökaivon porausmetrihintaan joka on halvimmillaan jopa n.30€/m kuuluu asiansa osaavissa porausfirmoissa mukaan se kaivoon asennettava lämmönkeruupiiri täytettynä lain vaatimalla keruuliuoksella!
Siinäpä ne kulut pääpiirteittään... vai oliko ihan kaikki????jatkoa:
Ai perskules, en muistanut mainita että tarvitsevathan nuo porat ja kuljetuskalustot ja kollektorit jne. jne. huolto/varasto-hallin ja varmaan jos sinulta kysyy niin tuollainen riittävän korkea ja tilava ja lämmin huoltohalli on sekin ilmainen eikä sellaista "ilmaista" kustannusta voi millään sulauttaa porausmetrihintaan koska mielestäsi se poraus on sitä kun tullaan työmaalle ilman kuluja ja ilman kuluja mennään kivenkovaan kallioon.
Sepä se.... No tietysti siihen lisäksi tulee ne (mitä et laske kuluiksi) kustannukset jotka koituvat tuollaista "leppoisaa duunia" tekevien ammattilaisten (nörttipojuista ei ole tuohon raskaaseen ulkotyöhön joten unohda se virke että kuka vain pystyy tuohon hommaan) ..palkkakustannuksista ja heidän työterveyshuollosta, heidän työvaatetuksesta, heidän lakisääteisistä lomista/pekkasista, heidän päivärahoista, heidän majoituskustannuksista jne. JNE.......!!!!
Ja tuo kaikki rulettaa helposti ja todella "hyvällä katteella" kun näin noiden aiemmin mainetsemieni "ei kulujen" lisäksi sinun mielestäsi kuluiksi ei voida laskea mm. poravasaraa (n.3000€/kpl) jolla poraa n 25 - 35kpl n. 180m kaivoa ja porakruunuja (n. 460€ kpl) joilla poraa teroitusten (jotka nekin mielestäsi on tietysti ilmaisia) kera n. 600 -900m kaivoa kallioon....
Suomi24 -keskusteluissa ja muissa "essonbaareissa" on etenkin tyhjätaskujen keskuudessa vallalla käsitys että mlp-kaivojen ja mlp-pumppujen kaupassa olisi jokin kartelli joilla hinnat pidetään ylhäällä niin se joka uskoo tuollaiseen P -puheeseen voi lähteä kokeilemaan kuinka helppoa ja huoletonta on tällä alalla....
(kannattaa varoa ettei se 3th € poravasara jää 460€ maksavan porakruunun kanssa ikiuioseen jumiin 200m syvään porakaivoon kuin myös ne 200€/kpl maksavat kolme metriä pitkät poratangot jotka kuluvat koko ajan siinä hiekkapuhalluksessa ja ovat nekin kuluvia ja vaihdettavia kulueriä tällä alalla....)
Mitä muuta tarvitaan maalämpökaivon tekemiseen?
Ehkä maaporausputkia, hitsipuikkoja, rälläköitä, rälläkän laikkoja, tankotiivistekumeja.....
Haloo!!!! Jos saat maalämpöreijän maaporauksen alle 70€/m ja kallioporauksen 30€/m niin pääset HALVALLA!
Pitääkö muuten poraus suorittaa esim. siten että porauksesta muodostuva kivituhka/maa-aines viedään pois? (siihen on myös ratkaisu, n.17th €/kpl maksaneet vartavasten valmistetut pölynsidontakontit) (tietenkään noiden konttien kustannuksia ei voi lisätä mielestäsi metrihintaan koska ne on jo olemassa!)
Kun asiallista porausjätteen/pölynsidontakonttia ei ole olemassa niin etenkin kaava-alueilla vanhempaan rakennuskantaan tehtävissä porauskohteissa on hienoa ja erittäin pitkäkantoista "mainosta" kun porausjäte roiskitaan johonkin avolavalle tai suoraan ojiin naapuruston "iloksi".....
Ei siinä mitään, te jotka olette sitä mieltä että joku 30 - 35€ metrihinta lämpökaivolle on kultakaivos tekijälle niin ei muutakuin kaivoja tekemään.... ;) ;) ;) (kyllä se kohtuullisen kova kilpailu on ihan aikuisten oikeasti se minkä takia joku voi saada lämpökaivon vielä 30€ metrihintaan ja äärettömän tyhmä on se joka luulee että se olisi rahastusta!) - lämmittäjä.
jatkoa:
Ai perskules, en muistanut mainita että tarvitsevathan nuo porat ja kuljetuskalustot ja kollektorit jne. jne. huolto/varasto-hallin ja varmaan jos sinulta kysyy niin tuollainen riittävän korkea ja tilava ja lämmin huoltohalli on sekin ilmainen eikä sellaista "ilmaista" kustannusta voi millään sulauttaa porausmetrihintaan koska mielestäsi se poraus on sitä kun tullaan työmaalle ilman kuluja ja ilman kuluja mennään kivenkovaan kallioon.
Sepä se.... No tietysti siihen lisäksi tulee ne (mitä et laske kuluiksi) kustannukset jotka koituvat tuollaista "leppoisaa duunia" tekevien ammattilaisten (nörttipojuista ei ole tuohon raskaaseen ulkotyöhön joten unohda se virke että kuka vain pystyy tuohon hommaan) ..palkkakustannuksista ja heidän työterveyshuollosta, heidän työvaatetuksesta, heidän lakisääteisistä lomista/pekkasista, heidän päivärahoista, heidän majoituskustannuksista jne. JNE.......!!!!
Ja tuo kaikki rulettaa helposti ja todella "hyvällä katteella" kun näin noiden aiemmin mainetsemieni "ei kulujen" lisäksi sinun mielestäsi kuluiksi ei voida laskea mm. poravasaraa (n.3000€/kpl) jolla poraa n 25 - 35kpl n. 180m kaivoa ja porakruunuja (n. 460€ kpl) joilla poraa teroitusten (jotka nekin mielestäsi on tietysti ilmaisia) kera n. 600 -900m kaivoa kallioon....
Suomi24 -keskusteluissa ja muissa "essonbaareissa" on etenkin tyhjätaskujen keskuudessa vallalla käsitys että mlp-kaivojen ja mlp-pumppujen kaupassa olisi jokin kartelli joilla hinnat pidetään ylhäällä niin se joka uskoo tuollaiseen P -puheeseen voi lähteä kokeilemaan kuinka helppoa ja huoletonta on tällä alalla....
(kannattaa varoa ettei se 3th € poravasara jää 460€ maksavan porakruunun kanssa ikiuioseen jumiin 200m syvään porakaivoon kuin myös ne 200€/kpl maksavat kolme metriä pitkät poratangot jotka kuluvat koko ajan siinä hiekkapuhalluksessa ja ovat nekin kuluvia ja vaihdettavia kulueriä tällä alalla....)
Ehkä maaporausputkia, hitsipuikkoja, rälläköitä, rälläkän laikkoja, tankotiivistekumeja.....
Haloo!!!! Jos saat maalämpöreijän maaporauksen alle 70€/m ja kallioporauksen 30€/m niin pääset HALVALLA!
Pitääkö muuten poraus suorittaa esim. siten että porauksesta muodostuva kivituhka/maa-aines viedään pois? (siihen on myös ratkaisu, n.17th €/kpl maksaneet vartavasten valmistetut pölynsidontakontit) (tietenkään noiden konttien kustannuksia ei voi lisätä mielestäsi metrihintaan koska ne on jo olemassa!)
Kun asiallista porausjätteen/pölynsidontakonttia ei ole olemassa niin etenkin kaava-alueilla vanhempaan rakennuskantaan tehtävissä porauskohteissa on hienoa ja erittäin pitkäkantoista "mainosta" kun porausjäte roiskitaan johonkin avolavalle tai suoraan ojiin naapuruston "iloksi".....
Ei siinä mitään, te jotka olette sitä mieltä että joku 30 - 35€ metrihinta lämpökaivolle on kultakaivos tekijälle niin ei muutakuin kaivoja tekemään.... ;) ;) ;) (kyllä se kohtuullisen kova kilpailu on ihan aikuisten oikeasti se minkä takia joku voi saada lämpökaivon vielä 30€ metrihintaan ja äärettömän tyhmä on se joka luulee että se olisi rahastusta!)Taidan teettää vaakaputkiston kun tuo poraaminen on noin tuskallista.
- asets
jatkoa:
Ei siinä mitään, te jotka olette sitä mieltä että joku 30 - 35€ metrihinta lämpökaivolle on kultakaivos tekijälle niin ei muutakuin kaivoja tekemään.... ;) ;) ;) (kyllä se kohtuullisen kova kilpailu on ihan aikuisten oikeasti se minkä takia joku voi saada lämpökaivon vielä 30€ metrihintaan ja äärettömän tyhmä on se joka luulee että se olisi rahastusta!)Ei nyt varsinaisia kultakaivoksia
Yritys A:
2007/12
2008/12
2009/12
2010/12
Yrityksen liikevaihto (1000 EUR)
571 1500 2108 3531
Liikevaihdon muutos%
162.80 40.60 67.50
Tilikauden tulos (1000 EUR)
36 109 225 -28
Liikevoitto%
10.80 12.70 15.30 -0.20
Yritys B
2007/08
2008/08
2009/08
2010/08
2011/08
4554 4811 4875 4997 6511
Liikevaihdon muutos%
5.80 5.60 1.30 2.50 30.30
997 851 443 136 138
Vertailun vuoksi sähkölämmittäjien suosima yritys
Fortum Power and Heat Oy
2006/12
2007/12
2008/12
2009/12
2010/12
1341858 1424637 1751404 1705243 1851737
Liikevaihdon muutos%
31.70 6.20 22.90 -2.60 8.60
127063 254244 49635 5677 27177
Liikevoitto%
36.00 48.50 40.50 43.70 39.00
Yrityksen henkilöstömäärä
2223 1843 1907 1714 1736
Liikevoitto%
24.60 22.80 11.30 3.40 2.60
Yrityksen henkilöstömäärä
2223 1843 1907 1714 1736 - kalliolämmittäjä
lämmittäjä. kirjoitti:
Taidan teettää vaakaputkiston kun tuo poraaminen on noin tuskallista.
Mikäpä siinä jos tontilla on tilaa vaakaputkistolle ja jaksaa päivystää ettei talvella kukaan tai mikään riko lumipeitettä josta pakkanen roudan muodossa tavoittaa keruupiirin..
- jeah....
kalliolämmittäjä kirjoitti:
Mikäpä siinä jos tontilla on tilaa vaakaputkistolle ja jaksaa päivystää ettei talvella kukaan tai mikään riko lumipeitettä josta pakkanen roudan muodossa tavoittaa keruupiirin..
Minulla on tontti liki hehtaarin. Saneerattiin lämmitys maalämmöksi. Tontti valmis istutuksineen ja asfalttikäytävineen. Tuo tontin kunnostus vaakaputkijutun jälkeen olisi maksanut "timantteja" joten porakaivo säästi vinon pinon seteleitä vaakaputkeen verrattuna. Lisäksi hyötysuhde vaakaputkella puolta huonompi kun porakaivolla putkimetriä kohti.....
- nwc
http://noworkcrew.blogspot.com/ käykää kattooo!
- millähän alkas
lämmittään? Voisitteko nyt oikeesti kertoo paljon maalämpöön siirtyminen ja sen käyttäminen maksaa. Kaikki kun puhuu oman puolesta ja se on paras. Paljon maksaa 200 metrin reikä ja laitteet? Mikä on sähkön kulutus pumpuille vuodessa? Esim.öljyn hinta tulee nouseen kokoajan mutta sähkö on siihen sidottu eli nousee myös.Miten laskette takaisinmaksun? Mulle ei oo vielä kukaan pystynyt kertoon todellista takaisinmaksua.. Mulla on sellainen näppituntuma että kaikki lämmitysmuodot maksaa loppujenlopuksi lähes saman verran.Mulla on hyvä kaksoiskattila jolla olen lämmittänyt esim. 1,5 vuotta pelkällä roskapuulla joka ei ole maksanut mitään ja käytttämättä pisaraakaan öljyä. Olen siihen kysellyt pellettipoltinta rinnalle,kattila soveltuu siihen hyvin. Itse uskon näissä pumppuasioissa eniten poistolämpöpumppuun. Meillä kellään ei ole kahta samanlaista taloa ja tottumusta lämmönkäytön suhteen joten ihan suoraan ei pysty vertaan eri lämmitysmuotoja.
- 5+12
Kukaan ei pysty kertomaan todellista takaisinmaksuaikaa ilman kristallipalloa. Öljyn hinta, sähkön hinta, talon energiakulutus......
Reikä maksaa karkeasti 30 €/metri ja poraamisesta saa kotitalousvähennyksen. Pumppu maksaa 5-6 tuhatta. Asennustyöt noin 2-3 tuhatta. Meillä maksoi koko homma 16500 €, josta vähennysten jälkeen jäi maksettavaksi 10500 €.
Maalämmön investointikustannus on korkea mutta sen jälkeen syntyy säästöä. Säästön määrä taas riippuu kohteesta. Toki se kaksoiskattilalla ja ilmaisilla puilla lämmittäminen on edullista mutta aika moni ei ole kiinnostunut puusavotasta tai pannuhuoneessa juoksemisesta. Maalämpö ainakin on vaivaton.
- kaaleppi 2
Noo justiinsa tolla 10500 takahikiän ukko käy perheineen maailman ympärysmatkalla kun polttaa vai niit puita tai turvetta tuuttiin kun sitä kerta on tarjolla oman pellon kulmalla ja eipä tarvi lähtee kuntosalille kuten kaapunkilaasten kun voi kotioloos hoitaa saman kun juoksee täyttämäs kattilan saaden päivän liikunnan hmm.. siinäkin säästää monta sataa kun ei tarvi ostaa kuntosali korttia..
kotimaisuus kunniaan vaan ja Ei maalämmölle ja maalämpöpellejen laskelmille- 11+6
Voi olla että takahikiän ukko tai voipi olla olematta. Onhan siellä maailmanympärimatkalla kivaa, mutta se kestää vain hetken eikä palmun alla kehoon varastoitunut lämpö jaksa lämmittää koto-Suomessa kovin pitkään matkan jälkeen.
Mutta jos öljyyn menee 3500 € vuodessa niin se 10500 € on kolmen vuoden öljylasku. Jos pihalla on 30000 € hintainen uusi auto niin tuo 10500 € häviään arvon alenemisena 2-3 vuodessa. Jos vetää askin norttia päivässä niin 10500 € haihtuu tervana keuhkoihin noin kuudessa vuodessa jne.
Mutta kaikki on suhteellistaa, minkäs sille voi. Jos ei ole yhtään rahaa niin viitonenkin on paljon. Puoli litraa on vähän, jos se on kylmää olutta tuopissa mutta taas pirun paljon jos se on kylmää suovettä kumisaappaassa.
- Riittävästi tienaava
Lämmitykseen käytettävä raha on ns. pähkinöitä ja systeemien paremmuuteen vertailuun käytettävä aika hukkaan heitettyä. Jos tietysti haluaa yrittää ennustaa, miten lämmityskustannuksissa säästetään tai "säästetään" pitkässä juokussa, niin ihan ok. Itse pyrin kuitenkin keksimään, miten teen enemmän rahaa tänään, huomenna ja ensi vuonna.
- yxpohojalaanen
Ihmettelen, että noin yksinkertaisesta asiasta kuin lämmityksestä moinen tunteiden ryöppy.Itselläni on ollut kalliolämpö 3 v. Siis kunnon pakkastalvia. Asuin pintaala 300 neliötä, vanha talo. Tosin hyvin remontoitu. Kalliimmalla invertteri pumpulla., kaivo 240 m syvä. Tasainen lämpö 24 `C. Minulle riittäisi vähempi mutta vaimo pitää lämpimästä. Kesällä -10 kova ukonilma sai tietoneen pumpussa tilttiin ja sähkö pomppasi päälle. Resekt nappia painamalla asia korjautui. Muita ongelmia ei ole ollut. Kun hankitte laitteen, muistakaa kilpailuttaa. Avaimet käteen kauppa putosi 25000 e :sta 17000 e. Siitä sai vielä 6000 e kotitalous vähennystä. Tarkkaa sähkön kulutusta en tiedä, koska ei erillistä mittaria. Koko kiinteistön sähkön kulutus noussut noin 10-15 % ja öljyn loppui kokonaan.
- kiihottaja.
"Ihmettelen, että noin yksinkertaisesta asiasta kuin lämmityksestä moinen tunteiden ryöppy."
Meillä hulluilla on tämä halpa huvi. Saamme takuuvarmasti kaikki todistelemaan omien systeemien paremmuutta niin että räkä lentää.
Mutta se melu. Scrollin s*atanallinen pajatus. Mitä sille voisi tehdä? - reikäyrittäjä
kiitos maalämpöpuumista,rahaa tulee ei tartte öljylämmitystä muuttaa reikälämmöksi
- Toinen porari
Aika vähän todellisia asiantuntioita joukossa, muutama tosin. Hauskaa ajankulu luettavaa, pieneksi aikaa. T. Kalliolämpöön muutaman vuoden perehtynyt
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232