eli haaveilen kovasti lapsesta. olen isosta perheestä kotoisin (nuorimmat vielä peruskouluikäisiä) eli lapsia on perheessä aina ollut. lähestyn kuitenkin kovaa kyytiä 35 ikävuotta eli alkaa biologinen kello tikittää.
olen puhunut asiasta ex-mieheni kanssa ja hän on luvannut minua auttaa lapsen teossa, kunhan hänen ei tarvitse osallistua elatusmaksuihin yms. ja tämä sopii minulle mainiosti. isäehdokas on kuitenkin valmis lastaan satunnaisesti tapaamaan ja sitten aikanaan kertomaankin olevansa tämän isä, mutta ei siis halua varsinaiseen isän rooliin astua. minulel tämä on täysin OK.
en toivo mitään moraalisaarnausta yh-elämästä yms. vaan lähinnä nyt toivon neuvoja tässä "isyyden salassapidossa" eli ettei kukaan saa tietää kuka lapsen biologinen isä on. teemmekö tästä virallisen sopimuksen ja tarvitsemmeko asianajajaa tms? neuvoja, kokemuksia?
isyyden salassapidosta??
11
276
Vastaukset
- yksinkertaista
Ei muuta kuin lastenvalvojan luona käydessäsi,lapsen siis synnyttyä,kiellät isyyden selvittämisen.Siis kyseiseen paperiin vain allekirjoitus.Lapsen isä voi halutessaan,myös myöhemmin,ilmoittautua isäksi lapsellesi lastenvalvojan luona,sitä äiti ei voi estää.
- p0oå907+
Juu jos äiti kietää isyyden selvittämisen niin ei niinä sitten mitään, mutta ei sitä isyyttä kannata mennä myöhempään sinne lastenvalvojan luokse tunnustamaan tai elatusmaksut pamahtavat takautuvasti isän maksettavaksi!! Eli riittää varmasti kun isä vain tunnustaa lapselle olevansa isä :)
- jaahas.
p0oå907+ kirjoitti:
Juu jos äiti kietää isyyden selvittämisen niin ei niinä sitten mitään, mutta ei sitä isyyttä kannata mennä myöhempään sinne lastenvalvojan luokse tunnustamaan tai elatusmaksut pamahtavat takautuvasti isän maksettavaksi!! Eli riittää varmasti kun isä vain tunnustaa lapselle olevansa isä :)
Onko näin? oivoi..
- sossupaholainen
p0oå907+ kirjoitti:
Elatusmaksuja maksetaan vasta siitä lähtien kun isyys on tunnustettu, joten mitään takautuvia maksuja on turha pelätä.
- ap.
Kiitos vastauksesta.
Löysin teitojesi avulla seuraavan linkin:
http://www.hel.fi/hki/sosv/fi/Perheiden palvelut/perheoikeudelliset_asiat/lastenvalvojat/isyysasiat
Eli eiköhän asia ole tätä myöten selvä. :) Kiitos! - Ennustelija Olen Ma
Ompa tyhymä ukko?
Mutta sitä saa mitä tuleman pitää? - Vähän rajaa
Huono idea, ap. Tee mieluummin lapsi vaikka tuntemattoman luovuttajan avulla, jos meinaat pitää lapsen erillään isästä joka tapauksessa. Sitä paitsi minunkin villi arvaukseni on, että lapsen synnyttyä ruvetaan sittenkin kummasti laatimaan elatus-, tapaamis- yms. sopimuksia ;). Raskaus ja vauvan saanti muuttavat maailmankuvaa ja arvoja. Se, mikä näyttää nyt helpolta mielestäsi, onkin vauvan tultua vaikeaa ja mahdotonta.
- niiiiiina
Minulla on vähän samanlainen tilanne kuin kirjoittajalla, tosin haluamme molemmat lapsen, mutta kumpikaan ei jaksa uskoa, että mies jaksaisi perhettä alkuinnostusta enempää. Olemme pohtineet lapsen hankkimista yksin minulle. Vaikean puoleinen asia, on niin monta mutkaa ja mahdollisuutta matkassa. Mikä olisi sen hienompaa kuin perhe, lapset, välittävät vanhemmat ja ehjä koti. Jos sellaisen saisi, olisi lottovoitto.
Minulle on tärkeää, että lapsella on mahdollisuus tietää kuka on isä, enkä itsekään halua lasta jonkun vaan miehen spermasta. Pitää sillä spermalla olla henkilöllisyys ja minun tietää millaisesta perimästä lapseni on saanut alun. En hetkeäkään mieti luovutettua spermaa. Minun geenit yhdistyisi johonkin mistä minulla ei ole mitään tietoa. Ei kiitos. Mieluummin sitten adoptoisin lapsen.
Aiemmin olen elänyt parisuhteessa jossa miehellä oli lapsi toisen naisen kanssa ja voi sitä sotkua. Se oli jotain aivan järkyttävää. Sanat eivät riitä kuvailemaan millaista oli elämä siinä helvetissä. Ja pahis oli se nainen. Luoja, millaisia ihmisiä on olemassa. En haluaisi lapselleni enkä kenenkään toisenkaan lapselle tai lapsen vanhemmalle sellaista elämää. En todellakaan.
Mikä sitten olisi lapseni tulevaisuus? Vaihtoehtoja on monia ja todennäköisimmin kävisi niin, että mies olisi innoissaan vauvamahasta ja syntyneestä lapsesta. Sitten hän kyllästyisi lapsiperheen arkeen pakkaisi tavaransa ja lähtisi lätkimään. En usko, että hän lähtisi ennen lapsen syntymää. Miehen lähdettyä joko eläisin lapsen kanssa onnellisesti kahden tai sitten tulisi kaamea riita ja sotkut lapsen elatusmaksuista ja tapaamisoikeuksista. En todellakaan tiedä kestäisinkö sitä. Voisin tietysti yrittää elää vauvamahan kanssa yksin, niin kuin nytkin elämme kumpikin tahoillaan. On niin vaikea ennustaa mitä tuleman pitää, kun vauva syntyy, jos tähän leikkii nyt ryhtyy.
Eipä paljon auta sopia, että lapsi on yksin minun, isällä on kuitenkin aina oikeus. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että isä on lapsen elämässä, mitä enemmän sitä parempi tietysti. Oikea perhe tietysti kaikista paras. Koska en sen tapahtumiseen tässä omassa tilanteessani usko, niin parasta olisi jos lapsen isä ei olisi olemassa "oikeasti", ainoastaan fyysisesti, jos sitäkään. Jos ei millään muulla tavalla niin ainakin valokuvissa :)
Olenko idiootti, en tiedä. Olen vain nainen, joka on kasvanut aikuiseksi ja haluaa lapsen. Olen nainen, joka ei ole onnistunut löytämään puolisoa elämäänsä, ei häitä, ei yhteistä kotia. Perinteinen kaava ei ole toteutunut. Olen nainen, joka on elänyt elämänsä pisteeseen, jossa on biologinen kello alkanut pahan kerran tikittämään.
Onko meitä muita? - 18+8
Täällä yksi,jolla kaveri pohjalta lapsi.Isällä oli täysi vapaus valita minkä verran haluaa osallistua.Halusi loppujen lopuksi omalle sukunimelleen,ottaa nykyisin viikoittain hoitoon,on ollut mukana neuvolassa ja maksaa minimi elatusmaksun,siitä vain keskinäinen sopimus.Mutta aluksi ei halunnut kertoa kenellekkään tutulleen tai sukulaiselle lapsesta,meni noin puolivuotta lapsen syntymästä.
Ei halua sitoutua kuitenkaan,joten onhan se selittelyn paikka muille,että ollaanko perhe vai ei.Mutta mielestäni toimii meillä hyvin,kun ei kummallakaan ainakaan tällä hetkellä vakituista kumppania.Miksei onnistuisi,vaikka tulisikin muutoksia elämään,varsinkin kun lapsi kasvaa.
En voi tietenkään muita kannustaa samaan,se on niin miehestä kiinni,miten käytännössä toimii suhde lapseen.Ja käytännössä olen yksinhuoltaja,sekin on toisinaan raskasta.- niiiiiina
Kiitti viestistä, mukava lukea jonkun kokemuksia aiheesta :) Kertokaan muutkin tänne eksyvät miten teillä? Toivottavasti tulevaisuudessa on jotain lisää kerrottavaa itselläkin. Mielestäni kaikin puolin kiehtova aihe.
Täällä yks äpärä joka vielä jatkanu äpärän saamalla.
Isäni ruumista otettiin DNA-näyte (mulle tuli käräjäoikeuden päätöksellä 500e uhkasakon uhalla tultava antamaan näyte)
Vasta menetettyäni isäni,sain papereihin isän.
Virallisesti isäni sukua
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874078Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10899
- 131875
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750