Kauppa vs. asiakas

minäse vaan....

Palautin juuri Ympyrätalon, Hki Hakaniemi, S-marketiin pulloja yhteensä 12,05 euron arvosta, mutta sain kuitin, jossa luki 11,00 euroa, eli kone pölli 1,05 euron edestä ( 7x 0,15e), siis lähes 10% palautuksistani.

Ympyrätalon pullonpalautus on tunnettu siitä että sen kolme pullokonetta reistailee jatkuvasti. Se on yhteiskäytössä Alkon kanssa ja Alko voi kiittää itseään siitä, että se on sopinut niin, että koneet ovat S-marketin vastuulla eli riesana. Vähän väliä siellä on oikea piipityskonsertti kun koneiden häiriösignaalit piipitävät yhtäaikaa.

Tällä kertaa pullokone aina välillä herjasi "Älä heitä pulloja" vaikka niitä ei todellakaan heitetty. Ja aina kun näin tapahtui, viimeisin pullo tai tölkki jäi hyvittämättä, minulla siis 7 kertaa. Eikä kuittiin tullut 0,00 merkintää hylättyjen palautusten osalta niin kuin yleensä tapahtuu. Yleensähän kuitissa lukee tosiaan kuinka monesta pullosta/ tölkistä ei ole hyvitystä annettu. Sen perusteella on helpompi pyytää korjausta. Vaikka eihän siinäkään tapauksessa tiedetä kuinka moni noista on ollut pantittomia ja kuinka monta pantillista, joita kone syystä tai toisesta ei tunnistanut.

3

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa aloitukseeni

      Olen kirjaston koneella, ja aika loppui kesken. Tässä siis jatkoa, että päästäisiin itse asiaan johdannon jälkeen.

      Itse en todennäköisesti olisi edes huomannut, että tuo toimintahäiriöinen kone varasti, ellei edelläni pulloja palauttanut nuori nainen olisi omia pullojaan palauttaessaan asiaan kiinnittänyt huomiota. Hänkin pyysi hyvitystä paikalle tulleelta S-marketin myyjältä, muistaakseni hän pyysi yli kahta euroa. Vaikutti siltä, että hän ei ihan varma ollut paljonko kone häneltä vohki, mutta ilmeisesti sai sen mitä pyysi. Eipä se kaupan ihminen muutakaan voi todistaa. Pitäisivät koneensa kunnossa, niin ei tarvitsisi selvitellä sotkuja.

      S-marketin nainen ei ollut enää pullokoneen luona kun minä sain pulloni palautettua, joten vaadin oikaisua kassalla. Voi olla kuvittelua, mutta tuntui hieman siltä, että kassa oli jossain määrin epäileväinen minua kohtaan, kun esitin asiani. On se hölmöä, että saa tuntea itsensä melkein rikolliseksi, kun vaatii oikaisua kauppiiaan virheeseen.

      Mutta nyt viimeinkin asian ytimeen.

      Jos kauppias tekee virheen, perii esim. ylihintaa jostain tuotteesta tai kone jättää hyvittämättä pantillisia tölkkejä tai pulloja, ja asiakas huomaa sen ja jaksaa/viitsii vielä valittaa ja vaatia oikaisua, monet ei viitsi, niin kauppias vain hyvittää erotuksen ja asia on sillä hyvä. Eli oletusarvo on se, että KAUPPIAS on aina REHELLINEN, ja kyseessä tahaton vahinko.

      Mutta jos asiakas syystä tai toisesta, esim. hajamielisyyksissään, unohtaa maksaa jonkin tuotteen, niin ei se ole sillä hyvä, että hän sanoo, että ok mä maksan sen. Ei todellakaan. Selittely on aivan turhaa. Poliisi paiikalle vaan ja sakkolappu käteen. Eli oletusarvo on se, että ASIAKAS on epäselvissä tilanteissa aina VILPILLINEN.

      Useimmissa tapauksissa näin taitaa olla, mutta ei suinkaan aina. Mutta selitykset ei auta, paitsi jos olet oikein vanha. Vanhuuden höppänyys kelpaa selitykseksi myös joukkoliikennevälineissä, jos on matka maksamatta. Muiden on turha selittää mitään vaikka ajatuksissaan ja hajamielisyyttään olisi unohtanut maksaa. Toki ymmärrän, että jos puhumalla/selittelemällä selviäisi niin ei kukaan koskaan joutuisi vastuuseen tahallisistakaan teoista.

      Toisaalta kaikenlaisten rangaistusten ja tuomioiden perustana pitäisi olla selvä näyttö. Pahin mitä voi kuvitella on se, että syytön tuomitaan tai häntä muutenrangaistaan ja siksi näytön kynnys on korkea. Lienee aika mahdoton todistaa, että maksamatta jäänyt raitiovaunu tai metromatka oli tahallinen teko, jollaiseksi se kuitenkin lähes aina tulkitaan. Syytetyllä ei ole velvollisuutta todistaa syyttömyyttään.

      (Selvyyden vuoksi sanottakoon, että en ole koskaan JÄÄNYT KIINNI näpistyksestä, varkaudesta puhumattakaan. Jätetään nyt sen verran kuitenkin arvailujen varaan, että olenko näpistänyt kiinni jäämättä.)

      Aika paljon kauppa hyötyy siitä, jos kone jättää vaikkapa 10% panteista hyvittämättä, sillä suuri osa asiakkaista ei sitä huomaa, ja suurin osa niistäkin jotka huomaavat eivät jaksa nähdä vaivaa valittaakseen pikkusummasta. Ja sen varaanhan kauppias voi laksea.

      Eikä se ole ihan mahdoton ajatus, että pullokoneen säädöt laitetaan tahallaan sellaisiksi, että osa pantillisista jää tunnistamatta. Mutta eihän kauppiasta saa epäillä. Hehän ovat oletusarvoisesti kaikki rehellisiä.

      Pitäis kyllä olla kauppiallekin konkreettisia seuraamuksia virheistä. Vähintäänkin niin, että jos peritään väärä hinta, ylihinta tuotteesta niin asiakas saa sen tuotteen ilmaiseksi, ainakin päivittäistavaroiden osalta.

      Pitäisköhän seuraavalla kerralla kun pullokone varastaa soittaa suoraan poliisille ja tehdä ilmoitus näpistyksestä ja vaatia kauppiaalle sakot?

      Sama kohtelu asiakkaalle ja kauppiaalle. En sen kummempaa pyydä!

      • 13

        Miksi täällä kyselet, olisit kysynyt kauppiaalta !!!!!!


    • KukaLukee2018

      Huokaus... Minkä kansanedustajan Suomi sinussa menettikään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe