Kielelttyä haluta äidiksi?

haaveäiti

Tämä keskusteluosio, koska täällä olen eniten huomannut sellaisia kommentteja ja siihen vetoamista, että kaikilla pitäisi olla joku hieno ammatti tms.

Ja otsikko on tarkoituksella, ehkä vähän provosoiva. :)

Siis kysymys on, että eikö nykypäivänä nainen saa haluta kotiäidiksi? Leimataan heti laiskaksi, miehen siivelläeläjäksi. Vaikka olisikin koulutus käytynä, mutta unelma olisi olla lasten kanssa kotona mielummin kuin töissä. Pitääkö kaikista nykypäivänä tulla uraohjuksia? Ja lapset hankitaan jossain välissä kun on töissä jalka oven välissä sillä lailla, että voi hetken olla äitiyslomalla ja sitten laittaa lapsen päiväkotiin. Kertokaa onko todella tähän menty? Ja mitä mieltä itse olette?

4

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöö sulle

      Eikö olisi hyvä olla hieman kunnianhimoa ja välittää myös omasta elämästä!?
      On hyvä olla koulutettu ja vakituosessa työssä ennen kuin perheen perustaminen on ajankohtaista.Se turvaa talouden! haluatko olla riippuvainen miehestäsi tai elää tukien varassa!? mitä opetat sillä lapsellesi? vanhemmat antaa eväät lapsen elämään ja kyllä on hyvä, että lapsi ymmärtää koulutuksen tärkeyden ja pyrkii siihen itsekin! ihmisen tulee arvostaa itseään ja rakentaa itselleen hyvä elämä ennen kuin haaveilee jälikasvusta!

    • hmm281

      "Siis kysymys on, että eikö nykypäivänä nainen saa haluta kotiäidiksi? Leimataan heti laiskaksi, miehen siivelläeläjäksi. Vaikka olisikin koulutus käytynä, mutta unelma olisi olla lasten kanssa kotona mielummin kuin töissä. Pitääkö kaikista nykypäivänä tulla uraohjuksia? Ja lapset hankitaan jossain välissä kun on töissä jalka oven välissä sillä lailla, että voi hetken olla äitiyslomalla ja sitten laittaa lapsen päiväkotiin. Kertokaa onko todella tähän menty? Ja mitä mieltä itse olette?"

      Vielä 80- ja 90-luvuilla itsensä saattoi elättää ilman kummempaa koulutusta. Tästä esimerkkinä oma äitini, joka oli 10 vuotta ihan ok palkkaisessa työssä, eikä hänellä ollut mitään koulutusta kuin kansakoulu eli nyk. peruskoulu. Kun perheemme nuorin lapsi syntyi v. 2000 ja siitä pari vuotta myöhemmin äitini aikoi palata työn pariin, ei onnistunutkaan enää. Kokemusta hänellä oli, mutta ei ollut koulutusta. Joutui aikuisopiskelijana hankkimaan koulutuksen sille alalle jossa oli aiemmin tehnyt töitä, ilman koulutusta.

      Kotiäidiksi haluamisessa ei ole mitään pahaa. Mutta sitäkin pitää miettiä. Olisi hyvä olla jokin koulutus pohjalla, ja opiskeluja. Ikinä ei voi tietää kestääkö rakkaus sen oman kullan kanssa, jos tuleekin ero niin sitten äiti menee hyvinkin tiukille, pelkillä tukirahoilla eläminen kun on vaikeaa. Lisäksi siinä vaiheessa, kun lapset jo menevät kouluun jne, niin olisi aika outoa olla kotona vain päivät pitkät tekemättä juuri mitään.

    • haaveäiti

      pöö: No eikö siinä ole sinun mielestäsi yhtään kunnianhimoa jos aikoo kasvattaa lapsia tähän maailmaan? Tälläistä ajattelutapaa tarkoitin aloituksessakin. Minun mielestäni ainakin äitiys ansaitsee vähän enemmän arvostusta kuin mitä se nykypäivänä saa.

      Ja molemmille niin tuosta koulutuksesta mainitsinkin. Että jos onkin koulutus alla ja jopa töitäkin nuorella iällä tehnyt. Esim jos saisi esikoisensa 25-vuotiaana niin siinä kyllä on jo ehtinyt ammattiin kouluttautua ja töitäkin tehdä. Että ei siinä jäisi sitten tavallaan tyhjän päälle erosta huolimattakaan. Ja sitten siinä vaiheessa kun lapset menee kouluun niin voisihan sitä sitten alkaa vaikkapa juuri opiskella/harrastaa/tehdä töitä.

      Itseasiassa oma äitini on ollut kotona pääosin koko elämänsä. Hän on kyllä opiskellut itselleen ammattin ja tehnyt välillä töitä, koska on ollut pakko. Mutta isäni meidät on pääasiassa elättänyt omalla firmallaan ja työnteollaan. Äiti sitten taas on hoitanut meitä ja kotia. Ja nyt nuorin sisarukseni menee kouluun syksyllä. Saa nähdä mitä äiti sitten alkaa tehdä, mutta luulen että jää kotiin.

    • hmm281

      "pöö: No eikö siinä ole sinun mielestäsi yhtään kunnianhimoa jos aikoo kasvattaa lapsia tähän maailmaan? Tälläistä ajattelutapaa tarkoitin aloituksessakin. Minun mielestäni ainakin äitiys ansaitsee vähän enemmän arvostusta kuin mitä se nykypäivänä saa.

      Ja molemmille niin tuosta koulutuksesta mainitsinkin. Että jos onkin koulutus alla ja jopa töitäkin nuorella iällä tehnyt. Esim jos saisi esikoisensa 25-vuotiaana niin siinä kyllä on jo ehtinyt ammattiin kouluttautua ja töitäkin tehdä. Että ei siinä jäisi sitten tavallaan tyhjän päälle erosta huolimattakaan. Ja sitten siinä vaiheessa kun lapset menee kouluun niin voisihan sitä sitten alkaa vaikkapa juuri opiskella/harrastaa/tehdä töitä.

      Itseasiassa oma äitini on ollut kotona pääosin koko elämänsä. Hän on kyllä opiskellut itselleen ammattin ja tehnyt välillä töitä, koska on ollut pakko. Mutta isäni meidät on pääasiassa elättänyt omalla firmallaan ja työnteollaan. Äiti sitten taas on hoitanut meitä ja kotia. Ja nyt nuorin sisarukseni menee kouluun syksyllä. Saa nähdä mitä äiti sitten alkaa tehdä, mutta luulen että jää kotiin."

      - Jos nainen itse haluaa elää tuolla tavalla niin eihän siinä mitään pahaa ole. Siinä vaiheessa tosin kun lapset ovat jo kouluikäisiä eikä enää aivan pieniä, niin kyllä minä olettaisin että terve ja työkykyinen nainen tekee jotain eikä vaan ole miehensä "elättinä", vaan tekee vaikka kodin kautta jotain pientä työtä. Koska muuten sitä on helposti aika tyhjää ja tylsää elämää. Päivät ollaan kotona ostos-tv:n, siivoamisen, ruoanlaiton parissa, kun monet muut äitituttavat ovat itse töissä virastoissa sun muissa, ja itse vaan on kotona tylsistymässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe