M. Luther "Juutalaisista ja heidän valheistaan"

23

Kirja ilmestyi Kustannus Oy Vasaran julkaisemana suomeksi vuonna 1939.

M. Lutherin tekstiä kirjasta: "Miten meidän kristittyjen on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä?
Ensiksi, että heidän synagogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeen luotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa... Sillä mitä me olemme tähän asti tietämättömyydessämme sietäneet (minä itsekään en ole sitä tiennyt), sen Jumala on antava meille anteeksi ... Mooses kirjoittaa 5 Moos. 13:12-16, että missä jokin kaupunki harjoittaa epäjumalisuutta, se on kokonaan tulella hävitettävä eikä siitä ole mitään jätettävä jäljelle. Ja jos hän nyt eläisi, niin hän olisi ensimmäisenä sytyttämässä juutalaisten kouluja ja taloja palamaan...
Toiseksi, että heidän talonsakin samalla tavalla rikki revittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat. Sen sijaan heidän annettakoon asua ulkosuojissa ja talleissa, kuten mustalaisten, jotta he tietäisivät, etteivät he ole herroja maassamme, kuten he kerskailevat, vaan ainoastaan vankeja maanpaossa, kuten he lakkaamatta Jumalan edessä meistä parkumalla huutavat ja valittavat.
Kolmanneksi, että heiltä otettakoon pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.
Neljänneksi, että heidän rabbiineitaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vastedes opettamasta, sillä sellaisen viran he ovat täydellä syyllä menettäneet...
Viidenneksi, että juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä eivätkä kauppiaita tai sentapaisia. Heidän on pysyttävä kotonaan. Minulle on sanottu, että nyt kuuluu eräs rikas juutalainen ratsastelevan maaseudulla kahdellatoista hevosella (hän tahtoo tulla kohabiksi) ja nylkee ruhtinaat, herrat, maat ja ihmiset puhtaaksi, niin että suuret herrat katsovat sitä karsaasti. Jos te ruhtinaat ja herrat ette voi kunnollisella tavalla kieltää sellaisilta nylkyreiltä tietä, niin koottakoon jokin ratsumiesjoukko heitä vastaan, koska te tulette tästä kirjasesta oppimaan, mitä juutalaiset ovat ja miten heidän kanssaan on meneteltävä, eikä heidän olemustaan ole suinkaan suojeltava...
Kuudenneksi, että heiltä kiellettäköön koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole omassa maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä otettakoon kaikki omaisuus ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettaviksi. Ja syy on tämä: kaiken, mitä heillä on (kuten edellä on sanottu), he ovat meiltä varastaneet ja ryöstäneet koronkiskomisellaan, koska heillä muuten ei ole mitään muuta elinkeinoa...
Seitsemänneksi, että nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki, värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä kuten Adamin lasten osaksi on määrätty (1 Moos. 3:19)...
Mutta jos pelkäämme, että he voisivat meitä ruumiin, vaimon, lasten, palvelusväen, karjan jne. puolesta vahingoittaa, jos heidän pitäisi meitä palvella ja tehdä työtä meille, koska hyvinkin on otaksuttavaa, että sellaiset jalot maailman herrat ja myrkylliset, äkäiset käärmeet mihinkään työhön tottumattomina varsin vastenmielisesti niin suuresti nöyrtyisivät kirottujen gojimien alaisiksi, niin meneteltäköön, kuten minä tiedän muiden kansojen, kuten Ranskan, Espanjan, Böömin jne. menetelleen ja tehtäköön tili heidän kanssaan, mitä he ovat meiltä kiskoneet ja sen mukaan jaettakoon sovinnolla, mutta heidät karkotettakoon maasta. Sillä, kuten olemme kuulleet, Jumalan viha heitä kohtaan on niin suuri, että he lempeällä armeliaisuudella kohdellen tulevat yhä vihaisemmiksi ja vihaisemmiksi, mutta ankaruudella hyvin vähän paremmiksi. Sen vuoksi heistä on pikaisesti päästävä!
... heidän kanssaan meneteltäköön kaikella armottomuudella, kuten Mooses teki erämaassa ja löi kuoliaaksi kolmetuhatta miestä, ettei koko joukko olisi joutunut perikatoon ... Jollei tämä tahdo auttaa, niin meidän täytyy karkottaa heidät pois niin kuin hullut koirat, ettemme tulisi osallisiksi heidän kauheaan jumalanpilkkaansa ja kaikkiin paheisiinsa, emmekä heidän kanssaan vetäisi päällemme Jumalan vihaa ja tulisi kirotuiksi..."

comentteja?

220

1502

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ttttffggtrrf

Hyvä ja sivistävä teos. Luen sitä lapsilleni joka ilta.

• Kirjoittelija2

Koko kristillinen kirkko oli tuolloin juutalaisvastainen. Kannattaa lukea kristillisestä antijudaismista vähän laajemmin eikä keskittyä pelkästään Lutheriin. Sitä paitsi Luther kirjoitti nuorempana ja terveempänä juutaismyönteisesti opuksessaan "Jeesus Kristus oli syntyjään juutalainen". Sitä et tietenkään maninnut vaan vain tuon Lutherin vanhana vähän ennen kuolemaansa kirjoittaman kirjan.

• Uskova mies

Kommentoin tässä sivusta seuranneena että juutalaisia pitäisi siunata eikä kirota. Lutterihan ei kirjoituksesi mukaan tehnyt parannusta tässä asiassa. Jos kirkko oli juutalaisvastainen, ei se tee asiaa Jumalan silmissä yhtään hyväksyttävämmäksi. Eikös hän myös antanut luvan tapattaa Jeesuksen aitoja seuraajia, jotka tekivät Jeesuksen tahdon, eivätkä totelleet Lutteria?

• valkopesu falskaa

Ilmenikö nuoremman ja terveemmän Lutherin juutalaismyönteisyys siten että hän halusi juutalaisten kääntyvän kristinuskoon?

• sama logiikka
        Uskova mies kirjoitti:

Kommentoin tässä sivusta seuranneena että juutalaisia pitäisi siunata eikä kirota. Lutterihan ei kirjoituksesi mukaan tehnyt parannusta tässä asiassa. Jos kirkko oli juutalaisvastainen, ei se tee asiaa Jumalan silmissä yhtään hyväksyttävämmäksi. Eikös hän myös antanut luvan tapattaa Jeesuksen aitoja seuraajia, jotka tekivät Jeesuksen tahdon, eivätkä totelleet Lutteria?

Hitlerin aikana olivat muotia rotuopit ja niihin sekä kristinuskon valtavirran perinteeseen pohjaava juutalaisvastaisuus. Jos Luther ei ollut vastuussa juutalaisvastaisuudestaan aikakauden aatevirtausten tähden, niin yhtä lailla ei ollut Hitlerkään vastuussa omasta juutalaisvastaisuudestaan.

• Kirjoittelija2

Lisäys

Käsitystä, että juutalaiset olisivat murhaajia ja valehtelijoita, on perusteltu kristinuskon piirissä Johanneksen evankeliumilla. Senh mukan Jeesus olisi sanonut juutalaisille selittäessään heidän kyvyttömyyttään ymmärtää häntä seuraavasti:"Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy... sillä hän on valehtelija ja sen isä." ( Evankeliumi Johanneksen mukaan 8,44 ).

Tämä käsitys juutalaista Kristuksen murhaajina ja antikristittyinä säilyi pitkään. Näkemyksestä katolinen kirkko luopui virallisesti vasta Vatikaanin II konsilissa 1960-luvulla. Kansallisosialismin ideologit hyödynsivät tätä vuosituhantista kristillisen antijudaismin perinnettä omassa juutalaisvastaisessa politiikassaan. He antoivat rotusemitismille myös uskonnolliskristillisen sisällön. ( Lähteenä artikkeli Kristillinen antijudaismi )

• E.-.
        Kirjoittelija2 kirjoitti:

Lisäys

Käsitystä, että juutalaiset olisivat murhaajia ja valehtelijoita, on perusteltu kristinuskon piirissä Johanneksen evankeliumilla. Senh mukan Jeesus olisi sanonut juutalaisille selittäessään heidän kyvyttömyyttään ymmärtää häntä seuraavasti:"Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy... sillä hän on valehtelija ja sen isä." ( Evankeliumi Johanneksen mukaan 8,44 ).

Tämä käsitys juutalaista Kristuksen murhaajina ja antikristittyinä säilyi pitkään. Näkemyksestä katolinen kirkko luopui virallisesti vasta Vatikaanin II konsilissa 1960-luvulla. Kansallisosialismin ideologit hyödynsivät tätä vuosituhantista kristillisen antijudaismin perinnettä omassa juutalaisvastaisessa politiikassaan. He antoivat rotusemitismille myös uskonnolliskristillisen sisällön. ( Lähteenä artikkeli Kristillinen antijudaismi )

Unohdit Matteuksen evankeliumin, jossa sanotaan näin:

24. Ja kun Pilatus näki, ettei mikään auttanut, vaan että meteli yhä yltyi, otti hän vettä ja pesi kätensä kansan nähden ja sanoi: "Viaton olen minä tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne."
        25. Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle".

Jollei tuo pyhitä juutalaisvainoja niin mikä sitten.

Oletko ollut sairaana kun sinua ei ole näkynyt? Vai loukkaantunut jostain? Jos jälkimmäinen on ollut syynä ja koet minulla olevan siihen osuutta, niin asia olisi paras selvittää pois häiritsemästä.

• Kirjoittelija2
        E.-. kirjoitti:

24. Ja kun Pilatus näki, ettei mikään auttanut, vaan että meteli yhä yltyi, otti hän vettä ja pesi kätensä kansan nähden ja sanoi: "Viaton olen minä tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne."
        25. Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle".

Oletko ollut sairaana kun sinua ei ole näkynyt? Vai loukkaantunut jostain? Jos jälkimmäinen on ollut syynä ja koet minulla olevan siihen osuutta, niin asia olisi paras selvittää pois häiritsemästä.

Miksi minun pitäisi kaikki asiat kertoa, kun sinä ateistina olet halukas kertomaan yleensä uskontoihin liittyvistä asioista.

En minä ole ollut sinuun tai kehenkään muuhunkaan loukkaantunut, vaikka en päivystäkään näillä palstoilla. Ihmettelen vain sitä, miksi uskonnolliset palstat yleensä kiinnostavat ateisteja.

• E.-.
        Kirjoittelija2 kirjoitti:

Miksi minun pitäisi kaikki asiat kertoa, kun sinä ateistina olet halukas kertomaan yleensä uskontoihin liittyvistä asioista.

En minä ole ollut sinuun tai kehenkään muuhunkaan loukkaantunut, vaikka en päivystäkään näillä palstoilla. Ihmettelen vain sitä, miksi uskonnolliset palstat yleensä kiinnostavat ateisteja.

No, olipa päivystyskatkosi syy mikä tahansa niin tervetuloa takaisin. Täällä hyökkäillään Lutheria vastaan kuin hän olisi itse Antikristus, vaikka Lutherin mukaan paavi on Antikristus.

Etkö ihmettele sitä, että luterilainen kirkko ilmoittaa olevansa koko kansan kirkko? Siis myös ateistien kirkko. Minunkin kirkkoni, jeee!

"Suomen luterilaista kirkkoa voi kutsua kansankirkoksi.
        ...
        Nimitys kuvaa myös kirkon tehtävää: se sulkee toimintansa piiriin koko kansan."

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/85BBFB4816F713BEC2256FEA003A7232?OpenDocument&lang=FI

• E.-. kirjoitti:

No, olipa päivystyskatkosi syy mikä tahansa niin tervetuloa takaisin. Täällä hyökkäillään Lutheria vastaan kuin hän olisi itse Antikristus, vaikka Lutherin mukaan paavi on Antikristus.

Etkö ihmettele sitä, että luterilainen kirkko ilmoittaa olevansa koko kansan kirkko? Siis myös ateistien kirkko. Minunkin kirkkoni, jeee!

"Suomen luterilaista kirkkoa voi kutsua kansankirkoksi.
        ...
        Nimitys kuvaa myös kirkon tehtävää: se sulkee toimintansa piiriin koko kansan."

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/85BBFB4816F713BEC2256FEA003A7232?OpenDocument&lang=FI

Mie haluan kans työntää lusikkani tähän soppaan ja kysyä, että perustuuko luterilaisen kirkon oppi Lutheriin, elikkä ihmiseen, nimeltä Martin Luther, vai perustuuko Jumalaan?

Ja onko Raamattu Jumalan sanaa, kun se on kuitenkin ihmisten kirjoittama? Ja miksi Jumala ei enää käske ketään kirjoittamaan päivitettyä Raamattua? Ja miksi Jumala muka miesten kirjoitusten mukaan alistaa naisen miehen päätösten alle?

Mie haluan kans olla näillä kirkon palstoilla kun makselen sen menojakin, joka tapauksessa vaikka en kuulukkaan krkkoon.

• E.-.
        Wariska kirjoitti:

Mie haluan kans työntää lusikkani tähän soppaan ja kysyä, että perustuuko luterilaisen kirkon oppi Lutheriin, elikkä ihmiseen, nimeltä Martin Luther, vai perustuuko Jumalaan?

Ja onko Raamattu Jumalan sanaa, kun se on kuitenkin ihmisten kirjoittama? Ja miksi Jumala ei enää käske ketään kirjoittamaan päivitettyä Raamattua? Ja miksi Jumala muka miesten kirjoitusten mukaan alistaa naisen miehen päätösten alle?

Mie haluan kans olla näillä kirkon palstoilla kun makselen sen menojakin, joka tapauksessa vaikka en kuulukkaan krkkoon.

Kaikkien uskontojen kaikki jumalaa tai jumalia koskevat opit perustuvat ihmisten luuloihin jumalasta (jumalista). Ei tunneta yhtään tosiasiaa, joka viittaisi siihen, että minkäänmoista jumalaa on olemassa, saati sitten tiedettäisiin yhdenkään jumalan säännöksiä synnistä, pelastuksesta tai ylipäätään mistään.

Yliluonnolliset uskomukset ovat nykytiedon mukaan luonnollisia varsinkin lapsilla, ja usko niihin on yksi edellytys myös organisoitujen uskontojen menestykselle. Kyseisten uskomusten luonnollisuus ei merkitse, että ne olisivat totta, vaan todennäköisemmin aivot toimivat evolutiivisista syistä hiukan harhaisesti. Tieteellinen ajattelu, jossa asioita tutkitaan faktapohjalta, on ihmisille vähemmän luontaista ja useimpien vain vaivoin omaksuttavissa jos ollenkaan. Uskonto taas omaksutaan lapsena hyvin helposti, koska se ei vaadi kriittistä järkeä ja se myötäilee lapsille ja lapsenmielisille luontaista mielikuvitusmaailmaa.

Naiset lisääntyvät yleensä eniten alistetuissa oloissa, jollei ehkäisyä ole saatavana tai uskonto kieltää sen. Kehitysmaissa synnytyskuolemat ovat yleisiä, ja moni nainen tyytyisi pariin lapseen, jollei uskonto ja miesväki määräisi häntä seksi- ja synnytysorjaksi. Mitä enemmän uskovainen nainen saa lapsia, sitä enemmän seuraavassa sukupolvessa on uskovaisen äidin uskovaisiksi opettamia lapsia.

Voi olla, että Suomessa on tulevaisuudessa enemmän muslimeita kuin pieniperheisiä naisen tasa-arvon hyväksyviä liberaalisiiven luterilaisia.

• Siunaan Israelia!
        Wariska kirjoitti:

Lutherin tuo virheoppi ei perustu Raamattuun, vaan Luther itse käsitti asioita väärin. Muuten Luther teki hytää työtä kun poisti anekaupan ja naulasi teesinsä kirkon oveen. http://www.luther.de/fi/leben/anschlag/95thesen.html

• Siunaan Israelia!
        E.-. kirjoitti:

Todellakin! Jospa Jumalan Omaisuuskansa, Jumalan silmäterä ottaisikin jo vastaan Jeesuksen Messiaanaan.

'Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,' Hepr. 10:19

Joka koskee juutalaisiin, koskee "Jumalan silmäterään".

'Sillä näin sanoo Herra Sebaot: Kunniaksensa hän on lähettänyt minut pakanakansojen luokse, jotka ovat teitä saalistaneet. Sillä joka teihin koskee, se koskee hänen silmäteräänsä.' Sak. 2:8

Joka siunaa juutalaisia ja Israelia, häntä Jumala siunaa:
        "Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." 1 Moos. 12:3

• Uskova mies kirjoitti:

Uskova mie
        Luther vihan puheet juutalaisista aikoinan,myöhemmin hän katui tekoaan.
        95 teesiä siinä oli lutherin muutos.

• Uskova mies
        kuulija1 kirjoitti:

Uskova mie
        Luther vihan puheet juutalaisista aikoinan,myöhemmin hän katui tekoaan.
        95 teesiä siinä oli lutherin muutos.

Katuiko hän näitä uskovien tapattamisiaan? En tiedä asiaa.

• Uskova mies kirjoitti:

Katuiko hän näitä uskovien tapattamisiaan? En tiedä asiaa.

Lutherin rukoius kuolinvuoteelaaan

Uskova meis
        vastais.
        Oi taivaallinen Isäni,
        meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ainoa Jumala ja Isä.
        Kaiken lohdutuksen Jumala,
        minä kiitän sinua siitä, että olet ilmoittanut minulle rakkaan Poikasi, Jeesuksen Kristuksen,
        johon minä uskon,
        jota minä olen saarnannut ja tunnustanut,
        jota minä olen rakastanut ja ylistänyt,
        jota kuitenkin häpeällinen paavi ja kaikki jumalattomat REVILE,
        vainoaa ja SCORN.
        Minä rukoilen sinua, Herra Jeesus Kristus.
        Ota minun vaivainen pieni sieluni.
        Oi, taivaallinen Isä,
        jos minun nytten täytyy jättää tämä ruumis ja tulla reväistyksi irti tästä elämästä,
        minä tiedän varmuudella, että minä elän ikuisesti sinun kanssasi
        ja että kukaan ei voi repiä minua pois sinun käsistäsi
        Tään mukaa hän olisi katuntu,mitä oli tehnyt väärin.

• jumalan vihollinen:
        Siunaan Israelia! kirjoitti:

Todellakin! Jospa Jumalan Omaisuuskansa, Jumalan silmäterä ottaisikin jo vastaan Jeesuksen Messiaanaan.

'Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,' Hepr. 10:19

'Sillä näin sanoo Herra Sebaot: Kunniaksensa hän on lähettänyt minut pakanakansojen luokse, jotka ovat teitä saalistaneet. Sillä joka teihin koskee, se koskee hänen silmäteräänsä.' Sak. 2:8

"Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." 1 Moos. 12:3

Olette kuitenkin joukolla kironneet ja häpäisseet juutalaisen, joka tunnustaa Jeesusta.
        Et sinä käärme ketään siunaa. Hunajaa tihkuvat huulesi ovat valhetta täynnä.

• Edomite
        Siunaan Israelia! kirjoitti:

Juutalaiset ovat käännynnäisä edomiitteja sen jäljiltä kun kuningas Hyrcanus alkoi käännyttää heitä. Alkuperäiset israelilaiset olivat arjalaisia. Eli kun he lähtivät Eurooppaan ja Intiaan niin jäljelle jäi vain nämä käännynnäiset identiteettivarkaat jotka nyt larppaavat israelilaisina. Asia lukee jopa juutalaisessa ensyklopediassa vuodelta 1925; "Edom is in modern Jewry". Myös Filippuksen evankeliumi, Eenokin krija ja Raamattukin kertoo kuinka Elohim pahis "jumalan" pojat, nefilimit, tulivat ja yhtyivät ihmisten tyttäriin ja siitä tuli kanaanilaiset kansat jota oli määrä hävittää. Mutta kun niin ei tehty niin asiat menevät päin helvettiä näiden päästyä niskan päälle. Lisää tietoa Aryanisrael, Christogenea ja Eurofolkradio sivustoilta.

• Edomite kirjoitti:

Juutalaiset ovat käännynnäisä edomiitteja sen jäljiltä kun kuningas Hyrcanus alkoi käännyttää heitä. Alkuperäiset israelilaiset olivat arjalaisia. Eli kun he lähtivät Eurooppaan ja Intiaan niin jäljelle jäi vain nämä käännynnäiset identiteettivarkaat jotka nyt larppaavat israelilaisina. Asia lukee jopa juutalaisessa ensyklopediassa vuodelta 1925; "Edom is in modern Jewry". Myös Filippuksen evankeliumi, Eenokin krija ja Raamattukin kertoo kuinka Elohim pahis "jumalan" pojat, nefilimit, tulivat ja yhtyivät ihmisten tyttäriin ja siitä tuli kanaanilaiset kansat jota oli määrä hävittää. Mutta kun niin ei tehty niin asiat menevät päin helvettiä näiden päästyä niskan päälle. Lisää tietoa Aryanisrael, Christogenea ja Eurofolkradio sivustoilta.

Mitä ihmeen "arjalaisia" juutalaiset?

Arjalaisuus viittaa indoeurooppalaiseen kieliperheeseen. Sillä ei ole mitään tekemistä "rodun" kanssa.
        Alun alkaen Israelin heimojen kieli (heprea, aramea) oli seemiläinen. Uskonnoltaan juutalaiset voivat tietysti olla "arjalaisia", jos heidän äidinkielensä sattuu olemaan indoeurooppalainen kieli, esim. englanti tai saksa.
        Ihan selkeää.

Onneksi suomalaiset eivät enimmäkseen ole arjalaisia, se tekee luokittelun helpoksi. On tärkeää luokitella ihmisiä.

• mafia.khazari

NÄITÄjuutalaisiksiITSEÄÄNkutsuviaKHAZARIRIKOLLISIAsuojeleeAINOASTAANkristitynLAPSENUSKOraamatunSATUIHIN.

• Anonyymi

Hän tutustui vasta myöhemmällä iällään tooran kirjoituksiin!

• Una Sancta

Luther ja luterilaisuus on saatanasta. Harhaoppinen lahko.

• missinglinks9II

JCN=JewishCriminalNetwork

• Kauhistunut

Kerrotaan, että Hitler sai innoitusta juutalaisvihalleen Lutherin ko. kirjasta.
      Mitä luterilainen uskonto siis on?
      Onko se antisemitismiä?

• kolmas mies

Ari hei, rauhoitu nyt. Olet juuttunut nyt pahasti vain yhteen asiaan. Yritä jo pyristellä siitä irti ja vaihtaa näkökulmaa.

Lutherkin oli vajavainen ihminen. Ei luterilaisessa kirkossa uskota, että Luther pelastaa, vaan Jeesus pelastaa ja on kuollut Lutherinkin syntien puolesta. Anna jo olla.

Niin, ja Jeesus pelastaa Sinut ja minutkin. Peace, man.

• Kaukana kirkosta

Lutherin vihapuheet.

Tämän ajan Suomessa on esillä monen tahon vihapuheita. Mutta mitkään aikamme vihapuheet eivät vedä vertoja Lutherin kammottaville kirjoituksille.
      Mm. Lutherin kirja, "Juutalaisista ja heidän valheistaan", on mitä kaameinta vihapuhetta ja kansanryhmää vastaan kiihottamista. Sitä ovat muutkin Lutherin kirjoitukset, mm. Galatalaiskirjeen selitys. Vihan henki hehkuu sen sivuilta. Tuosta hengestä syntyi luterilainen kirkko.
      Tietääkseni luterilainen kirkko ei ole sanoutunut irti oppi-isänsä antisemitismistä? Ei ole kuulunut anteeksipyyntöä? Kos krikko olisi vähääkään oikeamielinen laitos, esittäisi arkkipiispa juutalaisille anteeksipyynnön siitä, mitä Luther on opettanut ja kieltäisi Lutherin oppien hyväksymisen.
      Luterilaisuudessa vaikuttaa yhä tuo sama vihan henki. Seuratkaapa vain, miten kirkko toimii juutalaisia ja Israelia vastaan vaatien jopa Jerusalemia muslimien (palestiinalaisten) pääkaupungiksi.
      Luterilaisuus on kirottu uskonto. Näin sanoo 1 Moos. 12:3.

• Siunaan Israelia!

1 Moos. 12:3 "Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."

• valheen henget

Tosiasiat juutalaisella foorumilla kuitenkin todistavat muuta.

• selevä kuin pläkki

Selevää sanomaa.

• Kaukana kirouksesta

On aika erota kirotusta kirkosta.
      Juutalaiset nostavat kanteen natsismia kannattavaa luterilaisuutta vastaan.

• juutal.kristitty

Tulet yllättymään oikeussalissa.
        Säilytän muuten kaikki nämä tekstit.

• AAMEN!

AAMEN.
      AAMEN.
      AAMEN!

• eräs luterilainen

Helluntailaiset levittivät nopeasti tämän viestin ympäri foorumeita ja varsinkin juutalaisella foorumilla mässäilevät tällä aiheella onnistuen mustamaalaamaan koko kristinuskon ja lietsoen kuvitteellisisa väitteitä mm. muka "salaillusta kirjasta" jonka kuitenkin koko maailma tuntee, vaikka se joillekin yksilöille olisikin vieras ja näin heittäen valheelliset epäilyt kirkkojen ylle. Mutta helluntailaisille ja messiaanisille oli suuri keksintö alkaa levittää tätä kirjan tekstiä varsinkin kaikille S24-foorumeille, jolla koko luterilainen ja katolinen kirkko, eli kristinusko, on nyt leimattu natsikirkoksi ja kristityt natseiksi ja kaikki evankeliumista keskustelu tehty mahdottomaksi. Helluntailaiset itsehän eivät ole todellisuudessa kristittyjä, eli kristinuskoisia, heidän oppinsa ovat monessa kohdin jopa päinvastaisia, he puhuvat kristittyjen edessä yhtä, mutta takana nauravat toista. Olen tuntenut sitä lahkoa koko ikäni, joten tunnen kyllä heidät ja heidän ikiaikaiset metkunsa varsinkin luterilaista kirkkoa vastaan. He vihaavat kristittyjä ja kristinoppia!

Sitten he tulevat vielä tänne jakamaan luterilaisen kirkon HPE:ta halveksivia neuvojaan, että "se kuuluu kaikille" ja utelemaan hurskaina ja järkyttyneinä, että kielletäänkö se heiltä! Olen omin korvin kuullut helluntailaisten nauravan, että "kyllä he voivat mennä luterilaisten ehtoolliselle, sillä ei se ole oikea ehtoollinen, eikä tarvitse uskoa, mitä pappi sanoo, mutta se antaa heistä sen kuvan kuin he hyväksyisivät kirkon ja näin voivat saada pelastettua kirkosta väkeä oikeaan Jumalan seurakuntaan". Näin nauroivat eräät helluntailaiset työntekijät aikoinaan Pohjanmaalla erään kirkon ovella.

• muistoja on

Totean tähän. Samanlaisia olivat Vapaaseurakuntalaiset aikanaan, menivät luterilaiseen kirkkoon ja naureskelivat ja aiheuttivat pelkkää järjestyshäiriötä. Paheensa myös luterilaisilla henkilöillä, antikristuksen valhetta täynnä.

• eräs luterilainen
      • lukija

Keskustelu siellä jatkuu.

• Totuus ei muutu.
    • hessu564

Epäilen vahvasti ettei tuo kirja oo Lutherin kirjoittama.Jesuiitat ja muut Vatikaanin kätyrit tekivät Lutherin aikana kaikkensa turmellaakseen ja pysäyttääkseen Lutherin työn.Lieneekö tuo kirja heidän käsialaansa,ja laittaneet tahallaan Lutherin nimiin,mustamaalatakseen Lutheria.Sopis aika hyvin heidän harjoittamiin kuvioihinsa.

• Kirkko vai totuus?

Kyseinen vihapuhekirja on varmuudella Lutherin kirjoittama. Siitä ei ole mitään epäilystä. Luther vihasi alkuperäisen kristinuskon mukaista totuutta sydämensä pohjasta. Siksi antoi mm. hukuttamismääräyksiä raamatulliselle kasteelle menevistä.
      Luther halusi paavin paikalle, ja onnistuikin siinä jossain määrin uudessa perustamassaan kirkossa.

• .Ahdistavaa

Luterilaisuus on kammottava oppi,
      ja meille suomalaisille on sitä opetettu kouluissakin oikeana uskontona.
      Olen valheen uhri.
      Nämä tunteet pitäisi kertoa uskontojen uhrit ry.lle. Ahdistaa, että on joutunut olemaan uskonnon uhrina.

• ttkk

Vain oikeat luterilaiset ymmärtävät oikein Lutherin kirjoitukset. Luterilaisuutta oli 400 vuotta Lutherin jälkeen ja eivät vainonneet juutalaisia! Sitten tuli katolinen Hitler, joka väänsi ja käänsi Lutherin kirjoituksia omiin tarkoituksiinsa ja tuhosi juutalaisia niinkuin katollset olivat jo aikaisemmin tuhonneet mm Espanian juutalaiset. katolilaisille oli jäänyt Rooman valtakunnan päätös juutalaisten tuhoamisesta voimaan kristinuskon alkuajoilta asti ja ovat sitä toteuttaneet mm Hitlerin kautta..

• eronnut tämän tähden

Kunnon kansalainen ei voi kuulua luterilaiseen uskontoon. Se on vihan uskonto.
      Kauhea kirkko.

• oma valintas

Tervemenoo. Yks vihainen vähemmän.

• ja varmasti .

Rehellinen ihmminen ei voi olla luterilainen. Totta.

• curnu

Yksi ja sama jääränäyttää fiksoituneen keskusteluun itsensä kanssa.

• M. H.
      • voi ihme!

Jokainen sivistynyt ja historiaa tunteva ihminen tietää nämä kirjoitukset, joten sensaatiomainen mustamaalauskamppanjanne osuu lähinnä kouluttamattomiin ihmisiin, joille uskonnonhistoria on ollut tuntematonta. Olis kantsunu istua uskontotunneilla.

• voi ihme! kirjoitti:

Jokainen sivistynyt ja historiaa tunteva ihminen tietää nämä kirjoitukset, joten sensaatiomainen mustamaalauskamppanjanne osuu lähinnä kouluttamattomiin ihmisiin, joille uskonnonhistoria on ollut tuntematonta. Olis kantsunu istua uskontotunneilla.

Luther kirjoittaa juutalaisille heidän omaa lakiaan. Lain lapset tarvitsevat lakia.

Jeesuskin sanoo ilmestyskirjassa vanhanliiton juutalaisia perkeleeen synagokiksi.

• weha kirjoitti:

Luther kirjoittaa juutalaisille heidän omaa lakiaan. Lain lapset tarvitsevat lakia.

Jeesuskin sanoo ilmestyskirjassa vanhanliiton juutalaisia perkeleeen synagokiksi.

Luthersäätiössä oli vaimoni ja vauvamme kastetilaisuus. Siellä kiellettiin helluntailaisilta ja uudestikastajilta ehtoollinen. Sanottiin, että se kuuluu vain Raamatun ja luterilaisen kirkon/opin tunnistajille. Hernettä nenään siellä hieman otettiin ja mentiin papin puheille mm. kasteesta, heh, heh...

Kerrankin toimitaan Raamatullisesti jossakin...

Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet".

Apt.2:42. "Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa."

• +Catholic+

Lutherilaisuus pitäisi kieltää.

• Kirjoittelija2

"Lutherilaisuus pitäisi kieltää."

Ei ole olemassa mitään "Lutherilaisuutta". Olitko aikaisemmin luterilainen, käännyit katolilaiseksi ja nyt et sitten hyväksy aikaisempaa kirkkoasi, että noinko? Muuten jos et satu tietämään, niin kristilliset kirkot harjoittavat ekumeniaa eli kirkkojen välistä yhteistyötä. Vai oletko kirkkojen välisen yhteistyön vastustaja?

• Kalmanlehto

Jokainen "juutalainen" on Jumalan kansan ulkopuolella, koska "juutalainen" ei usko Kristukseen.Vain Kristuksen seuraajat(kristityt) kuuluvat "Jumalan Israeliin.

Kirje galatalaisille 3 "Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan."

Ensimmäinen Johanneksen kirje 2
      23." Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä."

Kirje roomalaisille 2
      28. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
      29. vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

" Juutalaisten" uskonto ei ole Israelin kansan vanhan liiton aikaan harjoittama uskonto, vaan se pohjautuu 600-luvulla koottuun Talmudiin. Tämä helluntalaisten "juutalaisten" palvonta, on vain yksi 1800-luvulla alkaneista harhaopeista. Toki kristittyinä haluamme, että kaikki "juutalaiset" kääntyvät kristityiksi, kuten tässä vanhassa katolisen kirkon rukouksessa asia ilmaistaan:

But the Catholic Church prays
      on Good Friday: “for the
      perfidious Jews: that Our Lord
      and God may lift the covering
      off their hearts, so that they
      may acknowledge Jesus Christ
      Our Lord.”

• itseään ylentämätön

On julkeata nimittää muita uskonsuuntia harhaopeiksi, kun ottaa huomioon, että oma kristinuskosi on yhtä lailla satua ja harhaluuloa.

• Jeesukseen uskova
        itseään ylentämätön kirjoitti:

On julkeata nimittää muita uskonsuuntia harhaopeiksi, kun ottaa huomioon, että oma kristinuskosi on yhtä lailla satua ja harhaluuloa.

Vapaatsuunnat, varsinkaan helluntailaisuus, eivät ole kristinuskoisia, vaan toimintansa alusta asti kohdistaneet vihapuheita ja kirjoituksia kristinuskoisia kirkkoja ja kristittyjä vastaan. He ovat ns. proselytistejä, jotka kristittyinä esiintyen tekevät käännytystyötään kristinuskon sisällä, pyrkien hajoittamaan kristilliset kirkot, sekä kristinuskon ja saalistaen kristityistä jäseniä omiin lahkoihinsa. Heidän oppinsa perustuvat n. 20 ikivanhoista, uudelleen käyttöönotetuista harhaopeista, joita he opettavat, luottaen, etteivät ihmiset tunne näiden alkuperää.

Samoin he eivät hyväksy juutalaisia juutalaisina, vaan hajoittaen, ei rakentaen, juutalaisuutta, haalivat juutalaisista käännynnäisiä. Puheistaan huolimatta he eivät ole Israelin ja juutalaisten ystäviä, siten, että haluaisivat tukea heitä / meitä juutalaisuuden pohjalta, vaan muka "ystävää" esittäen ajaa omia tarkoitusperiään. Tämä kaikki on luettavissa tuolla toisella foorumilla, kun ymmärrätte lukemanne.

Katsokaa, kuinka vähän he todellisuudessa kunnioittavat juutalaisia! Pyynnöistä huolimatta he eivät poistu häiriköimästä. Kun itse en suostunut heidän käännytettäväkseen, he kostivat, häpäisemällä minut, kristillisen kirkkoni mukana, johon virallisesti kuulun. Se, että juutalaissyntyinen hyväksyy ennemmin luterilaisen kirkon armonopetuksineen, kuin luottaa vapaidensuuntien hunajaa tihkuviin valheisiin ja petoksiin, oli sellaista röyhkeyttä näitä saa'tanallisia messiaanisia ja helluntailaisia vastaan, ettei se jäänyt kostoa vaille. Tässä ei juutalaisuuteni painanut mitään.

Vihollinenkin on parempi kuin kavala ystävä. Jotain tämäntapaista sanoi jo ammoinen kuningas Salomo.

En oikein usko, että ed. kirjoittaja on katolilainen. Kirjoituksessa on virheellisyyksiä ja henki on väärä. Pikemminkin kyseessä on katolilaisena esiintyvä messiaaninen, haluten mustamaalata katolista kirkkoa ja kristittyjä.

Todelliset kristityt eivät vihaa juutalaisia.

"He raivotkohan vaan
        ja syöskööt kiukkuaan,
        he saanehet jo on Herralta tuomion,
        ne yksi sana kaataa."

• Kalmanlehto

"En oikein usko, että ed. kirjoittaja on katolilainen. Kirjoituksessa on virheellisyyksiä ja henki on väärä. Pikemminkin kyseessä on katolilaisena esiintyvä messiaaninen, haluten mustamaalata katolista kirkkoa ja kristittyjä."

Kerro mikä kirjoituksessa oli virheellistä?

Missä kerron vihaavani "juutalaisia"?

• selvä on

Minä nyt kysyn. Miksi näitä asioita Lutherin vihapuheista ja tuosta mainitusta kirjastaan ei ole kerrottu julkisesti? Eikö se ole kansan pitämistä tietämättömyyden pimeydessä? Minä olen kohta 50 vuotta elänyt, enkä ole ennen ollut tietoinen siitä, mitä luterilaisuus syvimmältä olemukseltaan on. En ole tiennyt Lutherin antisemitistisyydestä. Mutta nyt asia on selvä. En ole enää Lutherin nimen alla. Valitsen totuuden ja hylkään luterilaisuuden viimeistä pisaraa myöten.
      Kiitos asian selventäjälle.

• ev.lut.kristitty

Luterilaisuus "syvimmältä olemukseltaan" ei ole fasismia. Luterilaisuus on paljon enemmän kuin jotkut Lutherin vihapuheet, joilla ei itse kirkon opin kanssa ole tekemistä. Luterilaisuus perustuu Lutherin ns. vanhurskauttamisoppiin, eli ihminen pelastuu yksin uskon kautta, armosta, Jeesuksen sovitustyön tähden. Toisaalla ovat sitten Lutherin poliittiset puheet, jotka eivät ole kirkon oppi, vaikka politiikassa niitä onkin vedetty esiin.

Luterilaisuus ei myöskään perustu yksin M. Lutherin opetuksiin, eli on väärä luulo, tai väite, että hän yksin olisi joku oppi-isä. Luterilaisen kirkon taustalla on monia muitakin "oppi-isiä", vaikka itse kirkko käyttää sen alkuunpanijan, M. Lutherin nimeä. Lutherilla oli erittäin suorasanainen ja syvällinen hengellinen kirjoitus- ja puhetyyli, tällainen ihminen tulee silloin laukoneeksi myös muita voimakkaita näkemyksiään.

Jos vaivautuisitte etsimään tiedon "Kustannus Oy Vasarasta", niin huomaatte, että se oli poliittinen, kansallissosialistinen, ei uskonnollinen kustannusliike. Luterilaiset hengelliset kustannusliikkeet ovat aivan muuta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kustannus_Oy_Vasara
        *

• Kirkonrotta
        ev.lut.kristitty kirjoitti:

Luterilaisuus "syvimmältä olemukseltaan" ei ole fasismia. Luterilaisuus on paljon enemmän kuin jotkut Lutherin vihapuheet, joilla ei itse kirkon opin kanssa ole tekemistä. Luterilaisuus perustuu Lutherin ns. vanhurskauttamisoppiin, eli ihminen pelastuu yksin uskon kautta, armosta, Jeesuksen sovitustyön tähden. Toisaalla ovat sitten Lutherin poliittiset puheet, jotka eivät ole kirkon oppi, vaikka politiikassa niitä onkin vedetty esiin.

Luterilaisuus ei myöskään perustu yksin M. Lutherin opetuksiin, eli on väärä luulo, tai väite, että hän yksin olisi joku oppi-isä. Luterilaisen kirkon taustalla on monia muitakin "oppi-isiä", vaikka itse kirkko käyttää sen alkuunpanijan, M. Lutherin nimeä. Lutherilla oli erittäin suorasanainen ja syvällinen hengellinen kirjoitus- ja puhetyyli, tällainen ihminen tulee silloin laukoneeksi myös muita voimakkaita näkemyksiään.

Jos vaivautuisitte etsimään tiedon "Kustannus Oy Vasarasta", niin huomaatte, että se oli poliittinen, kansallissosialistinen, ei uskonnollinen kustannusliike. Luterilaiset hengelliset kustannusliikkeet ovat aivan muuta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kustannus_Oy_Vasara
        *

Euroopan luterilaiset kirkot ja niiden yhteistyöelimenä toimiva Euroopan Luterilainen Kirkko ja Juutalaisuus -komissio (LEKKJ) on kannanotoissaan selkeästi sanoutunut irti Lutherin juutalaisvastaisista kirjoituksista. Dokumentteja voi lueskella Suomen ev-lut. kirkon sivuilta täältä (valitettavasti vain saksaksi ja englanniksi): http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=Content3EFC95
        (jos linkki ei aukea suoraan, kopioi se selaimesi hakukenttään)

Suomeksi voi asiasta lukea kirjasta Ikkuna juutalaisuuteen (Jouni Turtiainen, toim.)

Suomen ev.lut. kirkko on LEKKJ:n (Lutherische Europäische Kommission für Kirche und Judentum) jäsen, ja sen kirkolliskokouksen asettama Kirkko ja juutalaisuus -työryhmä on ollut olemassa vuodesta 1977.

Työryhmän yksi tärkeimpiä tehtäviä on ollut edistää vuoropuhelua ja keskinäistä ymmärtämistä luterilaisten kristittyjen ja juutalaisten välillä. Sen myötä Suomen ev.lut. kirkko on ollut aktiivinen rasismin ja uskonnollisten ennakkoluulojen vastustaja niin suhteessa juutalaisuuteen kuin muihinkin uskontoihin ja uskonsuuntiin.

Nämä Lutherin juutalaisvastaiset kirjoitukset eivät kuitenkaan ole osa luterilaista tunnustusta. Ne ovat silti osa luterilaista ja reformaation historiaa. Sellaisesta on tehtävä parannusta eikä sellaista vastenmielistä tekstiä kannata puolustella, vaikka kirjoittajana onkin suuri reformaattori.

Luterilaisen tunnustuksen mukaan ihminen vanhurskautetaan (tehdään Jumalalle kelvolliseksi) "yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden". Se pätee kaikkiin ihmisiin - niin juutalaisiin kuin meihin kristittyihinkin. Myös Martti Lutheriin.

• kirkoton

Lutherin vihapuheet ovat vertaansa vailla.
      Oikein olisi, että arkkipiispa ym. ev. lut kirkon johtajat pyytäisi ihmiskunnalta anteeksi oppi-isänsä rienaavia antisemitistisiä lausuntoja.
      Pahempia juutalaisvastaisia puheita ei ollut Hitlerilläkään. Olen jostain lukenut, että Hitlerin lukemistoon kuuluikin tuo Lutherin teos: Juutalaisista ja heidän valheistaan. Kirjan johdfdosta siis 6 miljoonaa juutalaista tapettiin.
      Kirottu okioon luterilainen kirkko.

• K

Hitler painatti kirjaa miljoonia kappaleita Saksan kansan kääntämiseksi juutalaisia vastaan.

• 11%15
        K kirjoitti:

Hitler painatti kirjaa miljoonia kappaleita Saksan kansan kääntämiseksi juutalaisia vastaan.

Taidat valehdella, niinkuin koko teidän "messiaaninen" joukkonne.
        Ette pysy vähäisessäkään totuudessa.
        Mihin väitteesi "Hitler painatti kirjaa MILJOONIA kappaleita" perustuu?

"Oikein olisi, että arkkipiispa ym. ev. lut kirkon johtajat pyytäisi ihmiskunnalta anteeksi oppi-isänsä rienaavia antisemitistisiä lausuntoja."
        Evankelisluterilainen kirkko on pyytänyt anteeksi näitä tekoja ja myöhemmin sanoutunut niistä irti, mutta tätä te muka "messiaanisina" esiintyvät helluntailaiset ette ihmisille kerro, vaan jatkuvasti lietsotte vihaa kristinuskoisia vastaan, vaikka historian rikokset on kirkkojen taholta moneen kertaan anteeksi pyydetty ja selvitetty. Tätä te kristinuskon vastaisessa sodassanne ette ihmisille kerro.

• K
        11%15 kirjoitti:

Taidat valehdella, niinkuin koko teidän "messiaaninen" joukkonne.
        Ette pysy vähäisessäkään totuudessa.
        Mihin väitteesi "Hitler painatti kirjaa MILJOONIA kappaleita" perustuu?

"Oikein olisi, että arkkipiispa ym. ev. lut kirkon johtajat pyytäisi ihmiskunnalta anteeksi oppi-isänsä rienaavia antisemitistisiä lausuntoja."
        Evankelisluterilainen kirkko on pyytänyt anteeksi näitä tekoja ja myöhemmin sanoutunut niistä irti, mutta tätä te muka "messiaanisina" esiintyvät helluntailaiset ette ihmisille kerro, vaan jatkuvasti lietsotte vihaa kristinuskoisia vastaan, vaikka historian rikokset on kirkkojen taholta moneen kertaan anteeksi pyydetty ja selvitetty. Tätä te kristinuskon vastaisessa sodassanne ette ihmisille kerro.

"Mihin väitteesi "Hitler painatti kirjaa MILJOONIA kappaleita" perustuu?"

Olen sen joskus jostakin netistä lukenut. Väitätkö muka, että tuo kirja on kristillinen ja noudattaa niitä ohjeita mitä Raamatussa annetaan? Milloin kirkko on näitä tekoja anteeksi pyytänyt ja sanoutunut niistä irti?

• 17¤19
        K kirjoitti:

Olen sen joskus jostakin netistä lukenut. Väitätkö muka, että tuo kirja on kristillinen ja noudattaa niitä ohjeita mitä Raamatussa annetaan? Milloin kirkko on näitä tekoja anteeksi pyytänyt ja sanoutunut niistä irti?

"Väitätkö muka, että tuo kirja on kristillinen ja noudattaa niitä ohjeita mitä Raamatussa annetaan?"

Missään en ole tällaista väittänyt.
        Annat väärän todistuksen lähimmäisestäsi.

Olen muuten itse osin juutalaissyntyinen.

• Anonyymi
        K kirjoitti:

Kirjan lyhennetystä versiosta otettiin Natsi-Saksassa 9 painosta. Lukumäärää en tiedä, selviäisi varmasti netistä se.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjan lyhennetystä versiosta otettiin Natsi-Saksassa 9 painosta. Lukumäärää en tiedä, selviäisi varmasti netistä se.

Samana vuonna 1543 muutama vuosi ennen kuolemaansa Luther kirjoitti ja julkaisi myös toisen juutalaisvastaisen kirjansa "Shemhamforaksesta ja Kristuksen suvusta". Luther viimeisissä saarnoissaankin vielä varoitti kristittyjä juutalaisista.

• Weijo Lindroos Turku

Mutta nyt on tie auki totuuteen:

Pyhä Henki kutsuu eroamaan kaikista uskonnoista ja ottamaan vastaan pelastuksen Ainoassa Pelastajassa, Jeesuksessa Kristuksessa, joka sovitti sytnimme ristillä verellään ja kuolemallaan. Ja kun sitten olet tullut uskoon, uudestisyntynyt, niin seuraavat askeleet ovat parannuksen teko ja kasteelle tuleminen.

Kaste upottamalla vedessä Jeesuksen Kristuksen Nimeeen on se Raamatun opettama yksi ja ainoa kristillinen kaste., josta Jeesus mainitsi lähetyskäskyssään. Markus 16:15-16. Sitä tapaa apostolit noudattivat. Pietari sanoi helluntaipäivänä näin: "Tehkää parannus ja ottakoon KUKIN TEISTÄ kasteen Jeesuksen Kristuksen Nimeen.." Apt. 2:38. Miten kuulijat siihe n reagoivat? "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin..!" Apt. 2:41.
      "Ja hän KÄSKI kastaa heidät Jeesuken Nimeen!" Apt. 10:48. Asiasta ei neuvoteltu. Alkuseurakunnassa ei ollut yhtään kastamatonta.
      Kirkollista lapsikasdtetta ei kukaan ajatteleva ihminen voi pitää kristillisenä ja raamatullisena kasteena.

Apt. 19:1-6 kertoo, miten Efeson kaupungissa tuli ihmisiä uskoon. Heidät kastettiin Johanneksen kasteella. Mutta Paavali kehoitti heitä ottamaan uudestaan upotuskasteen "Jeesuksen Nimeen". Ja näille KAKSI KERTAA KASTETUILLE Paavali myöhemmin kirjoitti, että heitä yhdistävä tekijä on "YKSI KASTE". Efes. 4:3-6. Ei ollut siis kysymys kasteiden lukumäärästä, vaan siitä, että on kastettu OIKEALLA yhdellä kadteella. Se on upotuskaste vedessä Jeesuksen Nimeen (Kol. 3:17) niille, jotka ovat tulleet uskoon!

Muutoksenhakuoikeutta ei ole!

Myös uskoon tulleet ja Pyhän Hengen kasteen saaneet kehotetaan kasteelle. Apt. 10:43-48.

• Weijolaisuus

Weijolaisuuden lahko on harhaoppi.

• 15#18

Helluntailaisten foorumilla poistettiin kolme peräkkäistä ketjua, jotka käsittelivät Utöyan joukkomurhia. Me foorumin luterilaiset otimme osaa suruun, helluntailaiset kirjoittivat nuorten saaneen "oman ansionsa mukaan".

Pääosin he hyväksyivät tämän murhateon.

Kaikki Utöyan joukkomurhien uhrien puolesta ja heidän muistoaan kunnioittamaan pyrkivät ketjut poistettiin. Aloittajana ja kirjoittajina pääosin kaksi luterilaisen kirkon jäsentä.

Poistoon joutui näiden mukana neljäs ketju, jossa ihmettelin, miksi helluntailaisilla on erityisoikeus levittää eri kirkkokuntien foorumeilla näitä kristinuskon ja sen kirkkojen vastaisia viestiketjuja, mutta kun esittää aiheesta kyselyn helluntailaisfoorumilla, siellä viestiketju poistetaan.

Tämäkin kirkkoa ja sen oppia vastaan hyökkäävä ketju on tällä foorumilla sallittu.
      Myöskin juutalaisfoorumilla on sallittu levittää helluntailaisten kasteoppia ja heidän luterilaisen kirkon vastaisia lukuisia viestiketjuja, joihin ovat saaneet yllytettyä mukaan myös muutamia puolijuutalaisia, joille on ollut helppo jakaa vääristeltyä tietoa luterilaisen kirkon historiasta ja olemuksesta tänäpäivänä.

Eräänä kirjoittajana ja pääprovokaattorina juuri tämä edellä kirjoittanut turkulainen suomalaismessiaani.

• Entinen luterilainen

Eivät helluntailaiset sellaisia kirjoita! Olet valehdellut eli sanonut väärän todistuksen lähimmäisistäsi! Tiedätkö, että sellainen on syntiä?

Vaikka en ole helluntailainen (ja vielä vähemmän luterilainen), niin tahdon puolustaa heitä siinä, missä heitä vastaan esiintyy selkeää parjausta.
      Jokainen normaali ihminen on ollut ottamassa osaa ihmiskunnan suureen suruun Norjan vuosi sitten tapahtuneesta terroriteosta.

Tosiasia on, että Suomen vankiloissa on valtaosa luterilaisia. Mitä se kertoo meille?

Lue tiedote tästä:
      http://www.Jeesus-on-Herra.com/kirjoitukset/kirkkokaatuu.htm

Entinen luterilainen.

• 11#18

Tämä, mitä kirjoitan, on totta.
        Minulla on jopa kopiot niistä ketjuista.

Ensimmäistä ketjua nimitettiin "typeräksi". Siinä kirjoitti mm. eräs Utöyan tilaisuudessa ollut, mahd. toimittaja. Se pyydettiin poistamaan.

Kolmas ketju keräsi n. 60 viestiä, keskustelimme Norjan konsertista, mutta pilkkahuudon kanssa sekin vaadittiin poistoon.

Tänään on poistettu kaikki asiaa koskettavat ketjut.

Jos et tunne asiaa, älä väitä MINUA valehtelijaksi.

Totta kai SINÄ puolustat heitä. Häpeäisit, kiellät asian, jonka jokainen niitä ketjuja lukenut tietää todeksi.

• 15#18

Tässä linkit kaikkiin poistettuihin ketjuihin:

Kunnioitamme Utöyan uhreja tänään!
        https://www.google.fi/search?q=Kunnioitamme Utöyan uhreja tänään!&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

Helluntailaiset: Utöyan joukkomurhan uhrien muistaminen typerää
        https://www.google.fi/search?q=Helluntailaiset: Utöyan joukkomurhan uhrien muistaminen typerää&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

Eli Utöyan uhreja ei täällä sitten noteerata?
        https://www.google.fi/search?q=Eli Utöyan uhreja ei täällä sitten noteerata?&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

Miksi helluntailaiset saavat häiriköidä
        https://www.google.fi/search?q=Miksi helluntailaiset saavat häiriköidä&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

Yrityksesi peitellä kavereittesi kirjoituksia ja minun leimaamiseni valehtelijaksi ei nyt onnistunut. Vaikka viestiketjut ovat poistetut, kuten jokainen voi lukea, monille varmasti jäi niistä kopiot.

Tiedätkö, että sellainen on syntiä?

• 15#18
        15#18 kirjoitti:

https://www.google.fi/search?q=Kunnioitamme Utöyan uhreja tänään!&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

https://www.google.fi/search?q=Helluntailaiset: Utöyan joukkomurhan uhrien muistaminen typerää&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

https://www.google.fi/search?q=Eli Utöyan uhreja ei täällä sitten noteerata?&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

https://www.google.fi/search?q=Miksi helluntailaiset saavat häiriköidä&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

Yrityksesi peitellä kavereittesi kirjoituksia ja minun leimaamiseni valehtelijaksi ei nyt onnistunut. Vaikka viestiketjut ovat poistetut, kuten jokainen voi lukea, monille varmasti jäi niistä kopiot.

Korjaan ensimmäisen linkin, joka ei toiminut.
        Vaikka linkit eivät toimisi, noilla nimillä ne löytyvät googlesta.

*

• 13#3
        15#18 kirjoitti:

Ensimmäiseen viestiketjuun sisältyi myöskin uhrien kunnioittamiseksi laittamani linkki lauluun, joka on vanha ja tunnetaan hyvin useilla kielillä, kuten esim. saksaksi ja venäjäksi:

Sait kärsiä puolesta aatteen
        http://www.youtube.com/watch?v=hr_pq1bUddY

*

• Löysin mielenkiintoisen kirjoituksen, josta kirjoituksesta seuraava katkelma:

"Kuitenkin meidän on hyvää muistaa Lutherin viimeiseksi jäänneen saarnan ennen kuolemaansa, jossa hän sanoi juutalaisista näin 'Tahdomme menetellä heidän kanssaan kristillisessä rakkaudessa ja rukoilla heidän puolestaan, että he kääntyisivät ja ottaisivat Herran vastaan' siihen mekin tahdomme yhtyä." (http://sley.fi/luther-koulu/forum/posts/listByUser/15/33.page)

• K

Lutherilla oli mahdollisuus tehdä parannus, kuten on kaikilla pedofiileilla ja massamurhaajillakin. Toivotaan, että Luther teki parannuksen ja sai anteeksi. Tämä antikristillinen kirja ei tee tyhjäksi Lutherin ansioita ja sitä, että hän oli myös taitava sananselittäjä ja kirjoitti paljon hyviäkin kirjoja. Lapsikasteasiassa oli harhassa ja teksti oli paikoin suorasanaista, kirjoittiko sitten väärässä hengessä, sitä en tiedä. Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä on hyvää.

• adkl

Lueskelkaa netistä Lutherin kirjoituksia!

• asdfghijkl

Luterilainen Ruotsi pelasti mm Unkarin juutalaisia kirjoittamalla heille passeja yötä päivää. Katolailaiset natsit kilpailivat viemällä jopa turvataloista juutalaisia tuhottaviksi!

• gideon.botoksidi

Meidän tulee aina pettää kristittyjä.

• 162#65
    • Jeesuksen Nimessä !

Kaikkea sitä kuuleekin.
      Eihän LKuther ole koskaan tulluyt uskoon. Hän uskoi uudestisyntyneensä katolisessa kirkossa saamassa lapsivesvalelussa taikasanojen kanssa:
      isäpoikapyhähenkinimessä.

• Anonyymi

Sinä itse et ole koskaan uudestisyntynyt.
        Sen voi lukea omasta tekstistäsi.

Ainoa henki sinussa on helluntailainen hengellisen ylpeyden ja riidan henki.

Runsasvetiset kasteenne, johon uskotte, eivät voi pestä pois syntejänne.

Ette usko kasteeseen, vaan veden runsauteen, kasteenne ei siis ole kristillinen kaste.

(Toisin kuin olette jo vuosikymmeniä valehdelleet, tiedämme uskontonne perustajien olleen ku klux klanilaisia vapaamuurareita - esim. C.F. Parham - ja näiden teosofisista opeista on antikristillinen uususkontonne rakennettu.)

• Tuota Lutherin kirjoitusta käsittelevä kirjoitus:

http://www.concordia.fi/lehti/2006/32006/4.htm

Siitä tämä lainaus:

"Ulkonaisena vaikuttavana syynä siihen, että Luther kirjoitti kirjan 'Juutalaisista ja heidän valheistaan', oli eräs rabbiininen kirjoitus. Eräs ystävä lähetti sen hänelle pyytäen häntä vastaamaan siihen. Kirjoituksessa sanottiin muun muassa, että Jeesus oli äpärä. 'Hänen äitinsä oli huora, joka synnytti hänet aviorikoksessa erään sepän kanssa'."

• musta.tulevaisuus

Kannattaa katsoa dokumentti 911MissingLinks, ja miettiä mitä se käytännössä tarkoittaa.

• Oottepahanpalvelijoi

Valhetietoa taas JEV. Väitteesi ei ole tosi.
      Samoin tuo 11&18.

• Mikä "väitteesi"? Enhän edellä ole väittänyt mitään!

Kannattaa sinunkin lukea tuo Concordia-lehdessä ollut kirjoitus:

http://www.concordia.fi/lehti/2006/32006/4.htm

Tuossa kirjoituksessa muuten todettiin näin:

"Hän (Luther) ei suinkaan ollut erehtymätön."

• 11&18

Edelleen vastoin totuutta kutsut minua valehtelijaksi, vaikka annoin peräti ketjujen linkit. Itse ketjuthan ovat taivaan tuulissa, mutta linkit todistavat niiden olleen olemassa ja pyrkineen kunnioittamaan Utöyan uhreja.

Itselläni ovat kaikki nuo viestiketjut tallella, jokaista viestiä myöten.
        Oletan niiden kaikkien olevan myöskin S24 arkistoissa.

Täten todistat itse itsesi valehtelijaksi. Epätoivoinen yrityksesi peitellä hävyttömiä viestejänne ei nyt onnistu. Tämän voin todistaa vaikka virkavallan edessä.

• Pelastunut uskossa

En usko, että Luther oli koskaan kokenut uudestisyntymistä, jos kerran uskoi kaatoliseen harhaan uudestisyntymisestä kasteessa. Niin uskova ei ole kokenut pelastusta, vaan on mitä ilmeisemmin vielä ulkopuolella kaikista kasteluistaan huolimatta.

• Kyllä asia on sinunkin kohdallasi apostolien opetuksen mukaan näin:

(1) Jos et ole Herran nimeen kastettu, et voi olla uudestisyntynyt.

Luther opettaa tuon totuuden (1) suhteen oikein verrattuna helluntailaisiin ym. (ja verrattuna ilmeisesti sinuunkin!?), jotka opettavat näin harhaisesti:

(2) Ensin uudestisyntyminen, vasta sen jälkeen uudestisyntyneenä on Herran nimeen kastamisen aika.

• Hyvä.suomalaiset

Suomalaiset ovat Jumalan valittu kansa.

• juurikkohaakelund

Tosi hyvä kirjoitus mie juuri tuota meinasin tuua julki mikä saatanan tapettava paska oli martti luther . ja sitä saatanaa täällä kunnioitetaan . muistopäivät ja kaikki se oli aivan ihmishirviö - Hitler nouatti sen oppeja justiin murhaamalla juutailsia saksassa ja puolassa ja muuallaki tietysti

• Jostain syystä tästä mahtavasta teoksesta suurelta uskonpuhdistajaltamme, armoitetulta tohtorilta ja kunnioitetulta oppi-isältä ei saisi mainita. Joidenkin mielestä olisi vain parempi olla hiljaa ja unohtaa koko teos. Ilmeisesti sattuu liian kovaa, kun suuri ja mahtava uskonpuhdistaja paljastuu saatanalliseksi antisemitistiksi.

• Sulla ja sun lössilläs ei koskaan liene mitään kommentoitavaa kunnoitetun uskonpuhdistajamme ISLAMIIN kohdistuvien myrkyllisten hyökkäysten suhteen?

• KTS kirjoitti:

Sulla ja sun lössilläs ei koskaan liene mitään kommentoitavaa kunnoitetun uskonpuhdistajamme ISLAMIIN kohdistuvien myrkyllisten hyökkäysten suhteen?

Suuri ja mahtava uskonpuhdistaja haukkui, pilkkasi ja solvasi kaikkia vastustajiaan, anababtisteja, hurmahenkiä, paavilaisia ja muhamettilaisia mitä törkeämmällä kielellä, mutta ainoastaan juutalaisia vastaan hän yllytti käyttämään väkivaltaa. Luther ei kirjoittanut teosta Muhamettilaisista ja heidän valheistaan, mutta juutalaisista kylläkin. Joten juutalaisia Luther vihasi yli kaikkien muiden.

• Get.over.it
        Kristitty.net kirjoitti:

Suuri ja mahtava uskonpuhdistaja haukkui, pilkkasi ja solvasi kaikkia vastustajiaan, anababtisteja, hurmahenkiä, paavilaisia ja muhamettilaisia mitä törkeämmällä kielellä, mutta ainoastaan juutalaisia vastaan hän yllytti käyttämään väkivaltaa. Luther ei kirjoittanut teosta Muhamettilaisista ja heidän valheistaan, mutta juutalaisista kylläkin. Joten juutalaisia Luther vihasi yli kaikkien muiden.

Entäs sitten? Olivathan juutalaisetkin vihanneet kristittyjä ylitse kaiken aikana jolloin kristinuskolla ei ollut lainsuojaa sekä kirjoitelleet törkyä jota he vieläkin heittävät kristittyjen niskaan.

• Get.over.it kirjoitti:

Entäs sitten? Olivathan juutalaisetkin vihanneet kristittyjä ylitse kaiken aikana jolloin kristinuskolla ei ollut lainsuojaa sekä kirjoitelleet törkyä jota he vieläkin heittävät kristittyjen niskaan.

Oikeuttaako tämä Lutherin yllyttämään väkivaltaan juutalaisia vastaan? Millainen Jumalan mies herjaa, solvaa ja pilkkaa Jumalan valittua kansaa?

• ”Jostain syystä tästä mahtavasta teoksesta suurelta uskonpuhdistajaltamme, armoitetulta tohtorilta ja kunnioitetulta oppi-isältä ei saisi mainita.”

Höpö höpö. Olen itsekin osallistunut jo varmaan kymmeniin eri keskusteluihin aiheesta ja aivan varmaan moni pappikin on vuosikymmeniä sitten näin tehnyt, aiheesta on kirjoitettu melkoisia määriä.

• tällainentapaus

sellainen mies jota suomen luterilaiset rakastavat yllin kyllin ja menevät vaikka kaivoon hänen vauvakasteensa puolesta, vaikka eivät tosiasiassa tiedä mitään oppiherrastaan ei Raamatusta eikä mistään muusta kuin siitä kaikkivoivasta kasteestaan.

• gideon.fagiiri

"18 miljoonaa..minä kerroin tämän sinulle jo toisella palstalla."

Juutalaisen tulee aina erehdyttää kristittyä.

• dikduk

Jos noin uskot koko Raamattua pitää karttaa, se vain erehdyttää. Kristinuskossa tosin uskotaan Jeesukseen joka itse oli juutalainen, joten kristinusko itsessään saattaa olla ainoa juutalainen maailmanvalloitussuunnitelma joka ei ole pelkkää mielikuvitusta ja joka toimii.

• jutsku.palsta

fagiiri on juutalainen moderaattori ja sensori

• sun.day

Jeesus on aurinko, kirjaimellisestikin.

• juutalaisnatsit

Suuri osa Saksan natseista oli juutalaisia, 150.000 juutalaista sotilasta marssi Hitlerin armeijassa, täydelliseksi natsisotilaaksi ja natsilapseksi valitut olivat molemmat juutalaisia.

• Anonyymi

Niinhän Hitlerkin oli juutalainen mutta piti sen salassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän Hitlerkin oli juutalainen mutta piti sen salassa.

Vain neljäsosa juutalainen.
        Yksi isoisä oli juutalainen.

• Anonyymi

Järkyttävää tekstiä M. Lutherilta.

Teos on hänen pääteoksensa ja nykypäivänä tuollaisesta joutuu vankilaan.

• Anonyymi

Ooo oho uhu

• Anonyymi

Ohoh. Tuollaista rasismia ja juutalaisvastaisuutta en olisi uskonut hänen kirjoittaneen. Miksi papit vaikenevat tuosta ? Miten ihmeessä seurakuntalaisia on johdettu harhaan näin väkevästi. Luther joutuisi tänä päivänä sotarikos tuomioistuimeen noista rikoksista

• Ei kukaan vaikene, ei edes papit. Asiasta on keskusteltu vuosikymmenet, ja aika loppuun kaluttu aihe jo.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Ei kukaan vaikene, ei edes papit. Asiasta on keskusteltu vuosikymmenet, ja aika loppuun kaluttu aihe jo.

Harvat Suomen evlut. kirkon jäsenet tietävät totuuden Lutherista. Sekin on monelle outoa että Lutherin mukaan ihminen pelastuu ainoastaan armosta, omat teot eivät vaikuta asiaan. Siis Raamatun käskyt mm. kymmenen käskyä ja niiden nouattaminen ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Että sellainen uskonjahko!

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Ei kukaan vaikene, ei edes papit. Asiasta on keskusteltu vuosikymmenet, ja aika loppuun kaluttu aihe jo.

Aha. Asiasta pitää siis vaieta!

• Anonyymi kirjoitti:

Harvat Suomen evlut. kirkon jäsenet tietävät totuuden Lutherista. Sekin on monelle outoa että Lutherin mukaan ihminen pelastuu ainoastaan armosta, omat teot eivät vaikuta asiaan. Siis Raamatun käskyt mm. kymmenen käskyä ja niiden nouattaminen ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Että sellainen uskonjahko!

"Harvat Suomen evlut. kirkon jäsenet tietävät totuuden Lutherista."

Eiköhän suurin osa tiedä. Ja etenkin ne, jotka vähäkään ovat historiaa lukeneet.

• Anonyymi kirjoitti:

Aha. Asiasta pitää siis vaieta!

Olipa päätelmä... Aihe vain on niin loppuun kaluttu, ettei siitä ole juurikaan mitään uutta sanottavaa.

Monta vuotta sitten keskustelin nimimerkki "balttiksen" kanssa perusteellisesti aiheesta. Hänellä oli sentään uutta tietoa sekä lähteitä, tästä aiheesta.

• Anonyymi

Niinhän se on, Luther käskee polttamaan synagogat ja mummomuori taputtaa käsiään , sitähän se on .

• Anonyymi

Kyllä vaan. Luther käskee kaikkea muutakin kamalaa. Synagogien polttaminen on tärkeintä , siitä nimitys luterilaisuus tai luterilainen eli antisemitisti ja synagogan polttaja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä vaan. Luther käskee kaikkea muutakin kamalaa. Synagogien polttaminen on tärkeintä , siitä nimitys luterilaisuus tai luterilainen eli antisemitisti ja synagogan polttaja

Suuri ja mahtava uskonpuhdistaja haukkui, pilkkasi ja solvasi kaikkia vastustajiaan, anababtisteja, hurmahenkiä, paavilaisia ja muhamettilaisia mitä törkeämmällä kielellä, mutta ainoastaan juutalaisia vastaan hän yllytti käyttämään väkivaltaa. Luther ei kirjoittanut teosta Muhamettilaisista ja heidän valheistaan, mutta juutalaisista kylläkin.

Joten juutalaisia Luther vihasi yli kaikkien niiden

• Anonyymi

Provokaattorit nostavat jälleem tämän aiheen esille. No jos haluavat vain tehdä itsensä naurettaviksi, niin siitä.

Luther oli antijudaisti, ei antisemitisti. Hänen juutalaisvastaisuutensa kohdistui juutalaisuuteen uskontona, ei ns. ihmisrotuun.

Ja jos joku ryhtyy kysymään, että onko Suomen ev.lut. kirkko tehnyt mitään pesäeroa Lutherin juutalaisvastaisiin kirjoituksiin, niin vastaus kuuluu: Kyllä on. Niistä on sanouduttu irti vuosikymmeniä sitten, yhdessä Luterlaisen Maailmanliiton kanssa muistaakseni vuonna 1984.

• Anonyymi

Luther tunsi talmudin ja teki johtopäätöksensä sen perusteella. Lukekaa itse ja tehkää johtopäätöksenne itse.

• Anonyymi

Valkopesu alkoi heti, surullista .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luther tunsi talmudin ja teki johtopäätöksensä sen perusteella. Lukekaa itse ja tehkää johtopäätöksenne itse.

Valkopesu alkoi heti ja se on surullista

• Anonyymi

Luther oli nimenomaa antisemitisti!!!
        Sitä ei teidän suorittamanne "valkopesu" voi poistaa. Teit itsestäsi naurettavan sinisilmäisen Luther-ihailijan.
        Hänhän kehoitti KARKOITTAMAAN juutalaiset, polttamaan heidän synagoogansa, hävittämään heidän kirjansa, vainoamaan heitä. Tämä on selvää antisemistismiä.
        Onneksi Luterilainen maailmanliitto on sentään kristillinen järjestö, eikä ole tuollaisen vihan vallassa kuin mitä Luther oli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä ei teidän suorittamanne "valkopesu" voi poistaa. Teit itsestäsi naurettavan sinisilmäisen Luther-ihailijan.
        Hänhän kehoitti KARKOITTAMAAN juutalaiset, polttamaan heidän synagoogansa, hävittämään heidän kirjansa, vainoamaan heitä. Tämä on selvää antisemistismiä.
        Onneksi Luterilainen maailmanliitto on sentään kristillinen järjestö, eikä ole tuollaisen vihan vallassa kuin mitä Luther oli.

Anonyymi 09:23 on taas se uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haa hänet on ilmeisen helppo tunnistaa. Luther ei tosiaan vihannut rotua vaan juutalaisten uskontoa, eikä sen asian julkituominen ole valkopesua tai Lutherin ihailua. Luther tuntui vihaavan muitakin...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta kommentoit, juuri noin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haa hänet on ilmeisen helppo tunnistaa. Luther ei tosiaan vihannut rotua vaan juutalaisten uskontoa, eikä sen asian julkituominen ole valkopesua tai Lutherin ihailua. Luther tuntui vihaavan muitakin...

Huomaat kirjoittajassa valheen ja eksytyksen hengen.

Kyse on alunperin Lutherin henk.kohtaisista kirjeistä pappisystävälleen, ei kirjasta, vaan kirjeistä, jotka myöhemmin koostettiin kirjaksi ja tahattomasti käännettiin näin Lutheria vastaan.

Luther kirjoitti sen, minkä jokainen vähänkin enemmän juutalaisten kanssa tekemisiin joutunut on voinut itse melko piankin havaita. Vaikka kristitty itse olisi kuinka ystävällinen heille, tulee siltä suunnalta jatkuvaa paskaa silmilleen, sillä juutalaiset eivät halua kristittyjä ystävikseen kuin hyötymistarkoituksessa, - nk. hyödyllisiksi idiooteiksi, kuten he itse meitä ovat jo kauan sitten kutsuneet.

He, keistä ei ole hyötyä, leimataan nopeasti "antisemitisteiksi", vaikkei siitä olisi kyse. Jos joku saa joltain suunnalta paskaa - ja jopa rankkaa sellaista suoraan ja jatketusti naamalleen - ja kristittynä yrittäisi kääntää toista poskeaan muka "ymmärtäen heitä", jos omaa yhtään älyä, lakkaa lopulta ymmärtämästä. Tämä ei ole antisemitismiä vaan itsehankittua viisautta kiertää paska kaukaa.

Monet muutkin ovat kärsineet elämässään kuin juutalaiset, monilla meillä on ollut omat, henkilökohtaiset keskitysleirimme. Mutta lähinnä vain juutalaiset ovat tehneet kärsimyksistään tuottavan elokuva-bisneksen.

Joo, ja helluntailaiset omanlaisensa: lyödään kirjoja aiheesta: "Ennen olin sarjamurhaaja..." ja kirjoitetaan paskaa täynnä oleva hellari-best selleri. Jossain kohdin mainitaan Jeesus, mutta etenkin se, kuinka käännynnäisellä alkoi pyyhkiä hyvin, tuli hienot autot, ym.

Tässä hellareilla ja juutalaisilla onkin sama adonai / jumala: raha. 💰💰🤑💰💰💰. Tällä mitataan heidän jumalansa siunaukset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jonglöörikö se taas siellä inisee?
        Onko hän moderaattori vai muuten vain vainoharhainen, kuten oppi-isänsä Luther?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä inise, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä inise, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa.

Luulee raukka minua Jonglööriksi, Taitaa olla yhtä vainoharhainen kuin oppi-isänsä Parham.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulee raukka minua Jonglööriksi, Taitaa olla yhtä vainoharhainen kuin oppi-isänsä Parham.

Tuo sairas valehteija hermostui taas, kun hanen epajumalaansa arvostellaan. Ihme, etta han on paassyt moderaattoriksi.Han sulkee keskustelun, kun totuus Lutherin julmuuksista paljastuu.
        Hanelle on joku Parhami epatoivoinen yritys ohjata keskustelu muualle.
        Mahtoikphan tuo parhami tappaa yhta monta vastustajaansa kuin Luther.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo sairas valehteija hermostui taas, kun hanen epajumalaansa arvostellaan. Ihme, etta han on paassyt moderaattoriksi.Han sulkee keskustelun, kun totuus Lutherin julmuuksista paljastuu.
        Hanelle on joku Parhami epatoivoinen yritys ohjata keskustelu muualle.
        Mahtoikphan tuo parhami tappaa yhta monta vastustajaansa kuin Luther.

Tuo sairas valehtelija eli uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa hermostui kun hän paljastui jälleen. Nyt hän yrittää valehdella että Luther tappoi vatustajiaan, mutta aika epätoivinen valhehan tuo on.

Parham on tuon sairaan valehtelevan uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa trollin epäjumala.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo sairas valehtelija eli uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa hermostui kun hän paljastui jälleen. Nyt hän yrittää valehdella että Luther tappoi vatustajiaan, mutta aika epätoivinen valhehan tuo on.

Parham on tuon sairaan valehtelevan uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa trollin epäjumala.

Huvittavaa katsoa kun tuo trolli rääkyy täällä. Onneksi moderattori on poistanut monia hänen viestejään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huvittavaa katsoa kun tuo trolli rääkyy täällä. Onneksi moderattori on poistanut monia hänen viestejään.

Kukahan tuo "Han" on? "Han sulkee keskustelun,"???

Kenties Han Solo?

Entä mikä on "Mahtoikphan"???

Menettikö tuo sairas trolli hermonsa kun ei enää kirjoitustaan luista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukahan tuo "Han" on? "Han sulkee keskustelun,"???

Kenties Han Solo?

Entä mikä on "Mahtoikphan"???

Menettikö tuo sairas trolli hermonsa kun ei enää kirjoitustaan luista?

Eikös tuo sama häirikkö ollut aiemmassakin Luther -keskustelussa ja silloinkin taisi Ä:n pisteet unohtua. Hänen kirjoitustyylinsä alkaa jo tunnistamaan. Onko joku moderaattori rajoittanut keskustelua vai mistä hän höpisee?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valkopesu alkoi heti, surullista .

Jos tarkoitat meikäläisen tekstiä, niin kyse ei ole valkopesusta, vaan terminologisesta täsmennyksestä. Luther kirjoitti törkytekstiä ja se on äärimmäisen v-mäinen teos. Sellaista ei pitäisi kirjoittaa. Kirjaa on sittemmin 1930- ja -40-luvuilla käytetty totaalisesti pahasti.

Luther odottii juutalaisten kääntymistä kristityiksi.

Ja on muistettava: Vaikka antijudaismi kohdistuu juutalaisuuteen uskontona, se on helppo samaistaa myös "ihmisrotuun" (inhoan koko ihmisrodusta) ja siten antisemitismiin. Juutalaiset ovat samalla myös kansa ja juuri juutalaisvastaiset toimet kohdistuvat luonnollisesti uskonnonharjoittajiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomaat kirjoittajassa valheen ja eksytyksen hengen.

Kyse on alunperin Lutherin henk.kohtaisista kirjeistä pappisystävälleen, ei kirjasta, vaan kirjeistä, jotka myöhemmin koostettiin kirjaksi ja tahattomasti käännettiin näin Lutheria vastaan.

Luther kirjoitti sen, minkä jokainen vähänkin enemmän juutalaisten kanssa tekemisiin joutunut on voinut itse melko piankin havaita. Vaikka kristitty itse olisi kuinka ystävällinen heille, tulee siltä suunnalta jatkuvaa paskaa silmilleen, sillä juutalaiset eivät halua kristittyjä ystävikseen kuin hyötymistarkoituksessa, - nk. hyödyllisiksi idiooteiksi, kuten he itse meitä ovat jo kauan sitten kutsuneet.

He, keistä ei ole hyötyä, leimataan nopeasti "antisemitisteiksi", vaikkei siitä olisi kyse. Jos joku saa joltain suunnalta paskaa - ja jopa rankkaa sellaista suoraan ja jatketusti naamalleen - ja kristittynä yrittäisi kääntää toista poskeaan muka "ymmärtäen heitä", jos omaa yhtään älyä, lakkaa lopulta ymmärtämästä. Tämä ei ole antisemitismiä vaan itsehankittua viisautta kiertää paska kaukaa.

Monet muutkin ovat kärsineet elämässään kuin juutalaiset, monilla meillä on ollut omat, henkilökohtaiset keskitysleirimme. Mutta lähinnä vain juutalaiset ovat tehneet kärsimyksistään tuottavan elokuva-bisneksen.

Joo, ja helluntailaiset omanlaisensa: lyödään kirjoja aiheesta: "Ennen olin sarjamurhaaja..." ja kirjoitetaan paskaa täynnä oleva hellari-best selleri. Jossain kohdin mainitaan Jeesus, mutta etenkin se, kuinka käännynnäisellä alkoi pyyhkiä hyvin, tuli hienot autot, ym.

Tässä hellareilla ja juutalaisilla onkin sama adonai / jumala: raha. 💰💰🤑💰💰💰. Tällä mitataan heidän jumalansa siunaukset.

Vihatekstiä sinusta lähtee mutta kuka ikinä on sinun jumalasi häntä ei ainakaan kannata seurata.

• Anonyymi

Tämäkin vihaketju, kuten huomaamme on paljolti suomenjuutalaisten ylläpitämä ja jatkuvasti esiinnostama. Heidän omalla foorumillaan näitä pitkiä, kristinuskon ja kristittyjen vastaisia ketjuja oli jo vuosia sitten.

Helluntailaiset antavat tukensa heidän antikristillisyydelleen, tässä heillä on yhteinen henki.

Youtube on sensuroinut paljon tietynlaisia videoita joilla on todistusarvoa. Etsin videon, jolla ultraortodoxi juutalainen poika kiroten meitä hyökkää kristittyjä vastaan, mutta youtube halusikin, että pitäisi kirjautua katsoakseen sen. Tyhmempikin tajuaa, miksi kirjautumista juuri tässä kohdin vaadittaisiin.

• Anonyymi

Tässä lastenohjelmaa israelilaisittain ja joka ei youtubella ole "ikärajoitusten" takana:

Lasten ohjelmassa lähes alaston, juutalainen ämmä pilkkaa Kristusta, ristiinnauliten lelu-apinan.
        https://www.youtube.com/watch?v=aRyVzVNY1fI

Ed. sensuroidulla videolla taas nuori haredi lausuu mm.: "Tapoimme Jeesuksen ja olemme siitä ylpeitä!"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä lastenohjelmaa israelilaisittain ja joka ei youtubella ole "ikärajoitusten" takana:

Lasten ohjelmassa lähes alaston, juutalainen ämmä pilkkaa Kristusta, ristiinnauliten lelu-apinan.
        https://www.youtube.com/watch?v=aRyVzVNY1fI

Ed. sensuroidulla videolla taas nuori haredi lausuu mm.: "Tapoimme Jeesuksen ja olemme siitä ylpeitä!"

Videon alussa on tekopyhä pyyntö jopa siunata näitä. Se kannattaa ohittaa. "Katsokoot itse eteensä."

• Anonyymi

Anonyymi
        Tänään 10:58 "Tämäkin vihaket...."

taidat puua asiaa jota et tunne

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Anonyymi
        Tänään 10:58 "Tämäkin vihaket...."

taidat puua asiaa jota et tunne

Puhun asiaa jonka henkilökohtaisesti taatusti tunnen.

• Anonyymi

Lutherin opit ja näkemykset veivät kristinuskon ja Jeesuksen opetukset harhateille.
      Tämän ymmärtämiseen ei tarvita kuin lukutaitoa.
      Esimerkiksi sopii hyvin Lutherin opetus ettei teoilla ole merkitystä pelastumisen kannalta, vaan Jumala voi yksin ihmisen armahtaa.
      Totta vain toinen puoli, tottakai teoilla on merkitystä kuten Jeesus useaan otteeseen omalla esimerkillään ja vertauksillaan opetti.

Paavali varoitti ihmisiä lahkoista,Luterilaisuus on myös lahko vaikka onkin valtauskontomme, tämäkin on hyvä muistaa.
      Uskovan olisi hyvä ajatella kriittisesti uskon asioita, eri näkökulmia ja nykyisiä opetuksia verraten niitä siihen alkuperäiseen Jeesuksen opetukseen ja sanomaan, ei sokeasti luottaa kirkon tyylisuunnan oppiin, joka ymmärrettävistä syistä perustuu moneltakin osin muunneltuun totuuteen.
      Lisäksi tuo kirkon" oppi" tuntuu nykyään voimakkaasti elävän ja hakevan paikkaansa ulkoisen paineen alla,ihmisten vaatimuksien mukaan.
      Emme voi muokata Jumalan sanaa mielemme mukaan, miten milloinkin eri aikakausina katsomme parhaaksi ja meille edulliseksi.

Vajaassa kahdessa tuhannessa vuodessa kun ehtii paljon tapahtua ja jos/kun "viesti ja opetus" muuttuu paljon se ei enää ole puhtaasti sitä mitä on tarkoitettu, vaan jotain muuta.
      Muistammehan varoituksen "mitään lisäämästä tai poistamasta".

• Anonyymi

Luther takoitti ettei teoilla voi pelastaa itseään. Teoilla on toki merkitystä, vaikket niillä voi pelastua. Luther taisteli kovasti kristinuskon harhoja vastaan, minkä hoksaamiseen tarvitaan vain sitä kuuluisaa lukutaitoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luther takoitti ettei teoilla voi pelastaa itseään. Teoilla on toki merkitystä, vaikket niillä voi pelastua. Luther taisteli kovasti kristinuskon harhoja vastaan, minkä hoksaamiseen tarvitaan vain sitä kuuluisaa lukutaitoa.

Jo Luther varoitti näistä omiin pyhitystekoihinsa pelastuksensa perustavista katolilaisista ja anabaptisteista.

Luther kylläkin kirjoitti teoista, mutta: Kristuksen teoista. Tätä oppia nuo ed. mainitut Kristuksen vastustajat (antikristityt) edelleenkin äänekkäästi vastustavat, etenkin anabaptistit = uudelleenkastajat = pääasiassa helluntailaiset.

Ne ei jätä uskoamme ja Kristusta rauhaan, edes Suomi24-foorumeilla.

Saatana on heidän herransa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen toki ymmärrän ,en vain viitsinyt vääntää rautalangasta koska uskoin tämän myös lukijoiden ymmärtävän.
        Lutherin opin mukaan VAIN Jumalan armo voi pelastaa ihmisen, enkä ole muuta väittänyt joten älä yritä viisastella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen toki ymmärrän ,en vain viitsinyt vääntää rautalangasta koska uskoin tämän myös lukijoiden ymmärtävän.
        Lutherin opin mukaan VAIN Jumalan armo voi pelastaa ihmisen, enkä ole muuta väittänyt joten älä yritä viisastella.

Jotenkin sokeaa on tuo luterilainen usko, kun ei tajua, että juuri teoillahan kirkko yrittää pelastaa pienen vauvan. Lutehrinkin opetuksen mukaan kukaan ei voi pelastua ilman kastetta.
        Vanhemmmat, kummit ja pappi TEKEVÄT kovasti ja puhuu armosta, joka riippuu heidän teoistaan. Tekoja tekojen perään. Vauvan pe lastuminen riippuu vanhempien teoista. Sellainen on ARMOTTOMUUTTA eikä armoa.

Jumalan armo ilmestyy siinä, että syntinen ihminen saa uskoa Jeesuksen sovintokuolemaan ilman vanhempien tai kummien tekoja.
        "Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut".

Tällaista ansiotonta armoa ei ev.lut. kirkko tunne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotenkin sokeaa on tuo luterilainen usko, kun ei tajua, että juuri teoillahan kirkko yrittää pelastaa pienen vauvan. Lutehrinkin opetuksen mukaan kukaan ei voi pelastua ilman kastetta.
        Vanhemmmat, kummit ja pappi TEKEVÄT kovasti ja puhuu armosta, joka riippuu heidän teoistaan. Tekoja tekojen perään. Vauvan pe lastuminen riippuu vanhempien teoista. Sellainen on ARMOTTOMUUTTA eikä armoa.

Jumalan armo ilmestyy siinä, että syntinen ihminen saa uskoa Jeesuksen sovintokuolemaan ilman vanhempien tai kummien tekoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet 14 vuotta ollut täällä märisemässä ihan samoista "vanhempien ja kummien teoista", eikö olisi aika mennä muualle märisemään? Kaste on Jumalan teko, ei vamhempien ja kummien suoritus. Pelastus on yksin armosta Kristuksen tähden. Uskoa saa ilman kenenkään tekoja.

Sitä suurta armoa ei uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa tunne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet 14 vuotta ollut täällä märisemässä ihan samoista "vanhempien ja kummien teoista", eikö olisi aika mennä muualle märisemään? Kaste on Jumalan teko, ei vamhempien ja kummien suoritus. Pelastus on yksin armosta Kristuksen tähden. Uskoa saa ilman kenenkään tekoja.

Hän tuntuu sekoittavan armon ja sen välittämisen. Ihan pihalla koko kasteenuusija Jumalan armosta. Eikä kirkko yritä pelastaa, vaan Jeesus pelastaa, eikä vain yritä.

Eikö ylläpito voisi poistaa tuon häirikön tekstit kun laittaa samaa jankutusta tänne kymmeniä kertoja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hän tuntuu sekoittavan armon ja sen välittämisen. Ihan pihalla koko kasteenuusija Jumalan armosta. Eikä kirkko yritä pelastaa, vaan Jeesus pelastaa, eikä vain yritä.

Eikö ylläpito voisi poistaa tuon häirikön tekstit kun laittaa samaa jankutusta tänne kymmeniä kertoja?

Sanoa muuta, kyllä minun kommenttiin riittää yksikin vastaus.
        Ymmärtäisi pitää edes tauon että pahin raivo laantuisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hienoa että aina välillä joku laittaa faktoja esiin suuren uskostapuhdistajan edesottamuksista.

kirkko itse pyrkii vaientamaan kaiken aiheen ympäriltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo pelastaa erinomaisen hyvin ilman lutterin laitosta, se nyt lienee selvä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo pelastaa erinomaisen hyvin ilman lutterin laitosta, se nyt lienee selvä!

Ja ilman parhamin laitostakin, se on selvä! Armo ei ole rajoittunut mihinkään yksittäiseen kirkkokuntaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö vieläkään noilla sokeilla raksuta, että vauvakaste on alusta loppuun ihmistekoa! Pappi, vanhemmat ja kummithan siinä toimivat jumalana! Pappiko määrää, että "sunnuntaina klo 14.00 kun minä heitän vettä vauvan otsalle, niin Jumalan pitää pelastaa tämä vauva???
        Mitä se sellainen armo on?
        Mitä se sellainen armo on, jossa toinen ihminen yrittää pelastaa pientä viatonta vauvaa???

Aivan yhtä tyhmää olisi väittää, että kolehdinkanto o😊😊😊n Jumalan tekoa!!!
        Jos pelastus on yksin armosta, niin mihin siinä tarvitaan vanhempien ponnistusta?
        Mutta eihän sokeat sitä näe.
        "Se on Jumalan teko, että USKOTTE häneen, jonka Jumala on lähettänyt"!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö vieläkään noilla sokeilla raksuta, että vauvakaste on alusta loppuun ihmistekoa! Pappi, vanhemmat ja kummithan siinä toimivat jumalana! Pappiko määrää, että "sunnuntaina klo 14.00 kun minä heitän vettä vauvan otsalle, niin Jumalan pitää pelastaa tämä vauva???
        Mitä se sellainen armo on?
        Mitä se sellainen armo on, jossa toinen ihminen yrittää pelastaa pientä viatonta vauvaa???

Aivan yhtä tyhmää olisi väittää, että kolehdinkanto o😊😊😊n Jumalan tekoa!!!
        Jos pelastus on yksin armosta, niin mihin siinä tarvitaan vanhempien ponnistusta?
        Mutta eihän sokeat sitä näe.
        "Se on Jumalan teko, että USKOTTE häneen, jonka Jumala on lähettänyt"!!

Älä jaksa märistä tuosta vauvakasteesta, sairas trolli. Kaste on Raamatussa Jumalan lahjojen kanava. Ja sununtaina klo 10 tai 12 tai 14 kun ukastajat kokoontuu niin sielläkin Jumala on läsnä lupauksensa mukaan ja toimii Sanallaan, sillä "sielä missä kaksi tai kolme"...

Pelastus on yksin armosta, uskon ja kasteen kautta. Kolehdin kanto ei liity siihen mitenkään.

Eikö tuolla sokealla vieläkään raksuta siellä päässä tuo Jumalan armo ja sen välittäminen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä jaksa märistä tuosta vauvakasteesta, sairas trolli. Kaste on Raamatussa Jumalan lahjojen kanava. Ja sununtaina klo 10 tai 12 tai 14 kun ukastajat kokoontuu niin sielläkin Jumala on läsnä lupauksensa mukaan ja toimii Sanallaan, sillä "sielä missä kaksi tai kolme"...

Pelastus on yksin armosta, uskon ja kasteen kautta. Kolehdin kanto ei liity siihen mitenkään.

Eikö tuolla sokealla vieläkään raksuta siellä päässä tuo Jumalan armo ja sen välittäminen?

Kannattisi lopettaa tuo valtava raivoaminen noista vauvoista, kohta taas kiehut niin paljon että ylläpito joutuu puuttumaan asiaan. Tämä siis sokealla inttäjä-eksyttäjälle

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattisi lopettaa tuo valtava raivoaminen noista vauvoista, kohta taas kiehut niin paljon että ylläpito joutuu puuttumaan asiaan. Tämä siis sokealla inttäjä-eksyttäjälle

...jolla on taas vauvakuume

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

HÄH: "
        Pelastus on yksin armosta, uskon ja kasteen kautta ??????????? Taas väärin.

Jos se on armosta, niin
        miksi teidän pitää sotkea kaste joka asiaan?
        "Armosta te olette pelastetut, usko

n kautta, ETTE TEKOJEN KAUTTA, ettei kukaan kerskaisi" Ef 2:8
        Raamattu ei tunne mitään kasteen armoa. Raamatun selvä ilmoitus on : "Henki on se, joka eläväksi tekee"
        Kaste ei välitä mitään armoa, vaan kirkko on tehnyt siitä armottomuuden välittäjän! "Ilman kastetta ei pelastu"!!!!
        Ryöväri pelastui ilman kastetta, koska USKOI Jeesukseen.
        "tuo " missä kaksi tai kolme on koolla....", tarkoittaa juuri sitä, että Jeesus on Henkensä kautta läsnä. Ei siihen tarvita vettä.

Jos puhuminen vauvakasteesta hermostuttaa teitä, niin miksi ette lopeta koko touhua?

Eikö tuo sokea tajua vieläkään, että "Henki on se, joka eläväksi tekee"?

Kaste ei välitä mitään armoa, vaan kirkko on tehnyt siitä armottomuuden opin- ellet ole kastettu, et voi pelastua"!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos se on armosta, niin

Raamattu ei tunne mitään kasteen armoa. Raamatun selvä ilmoitus on : "Henki on se, joka eläväksi tekee"
        Kaste ei välitä mitään armoa, vaan kirkko on tehnyt siitä armottomuuden välittäjän! "Ilman kastetta ei pelastu"!!!!
        "tuo " missä kaksi tai kolme on koolla....", tarkoittaa juuri sitä, että Jeesus on Henkensä kautta läsnä. Ei siihen tarvita vettä.

Jos puhuminen vauvakasteesta hermostuttaa teitä, niin miksi ette lopeta koko touhua?

Kaste ei välitä mitään armoa, vaan kirkko on tehnyt siitä armottomuuden opin- ellet ole kastettu, et voi pelastua"!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos se on armosta, niin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos se on armosta, niin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos se on armosta, niin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos se on armosta, niin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos se on armosta, niin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos se on armosta, niin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos se on armosta, niin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos se on armosta, niin

Taasko tuo saatanan vvallassa oleva uudestikastaja-inttäjä-eksyttjä näin raamatussa alkoi riehumaan ja toistamaan omia viestejään. Mies käy kuumana kuin hellankoukku. Katsokaa nyt noita kysymmerkkien ja huutomerkkien määrää.

Jeesus itse "sotki" kasteen pelastumiseen - " Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva"

Pelastus on armosta uskon ja kasteen kautta. - " Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista."

Kaste pelastaa koska se ei ole meidän suoriuksemme vaan Jumalan teko. - "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste"

Kasteessa meidät herätettiin eloon ja uuteen elämään. Tämän tekee juuikin Pyhä Henki, joka kasteessa toimii. Raamattu siis tuntee kasteen armon. Ryövärin tapauskessa Kristus ei ollut vielä koko kastetta asettanut.

Kristus itse asetti kasteen portiksi Jumalan valtakuntaan Joh. 3:5, tätä ei ole yksikään kirkko keksinyt vaan apostolien ajoista asti kaste on nähty pelastukselle välttämättömäksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taasko tuo saatanan vvallassa oleva uudestikastaja-inttäjä-eksyttjä näin raamatussa alkoi riehumaan ja toistamaan omia viestejään. Mies käy kuumana kuin hellankoukku. Katsokaa nyt noita kysymmerkkien ja huutomerkkien määrää.

Jeesus itse "sotki" kasteen pelastumiseen - " Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva"

Pelastus on armosta uskon ja kasteen kautta. - " Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista."

Kaste pelastaa koska se ei ole meidän suoriuksemme vaan Jumalan teko. - "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste"

Kasteessa meidät herätettiin eloon ja uuteen elämään. Tämän tekee juuikin Pyhä Henki, joka kasteessa toimii. Raamattu siis tuntee kasteen armon. Ryövärin tapauskessa Kristus ei ollut vielä koko kastetta asettanut.

Kristus itse asetti kasteen portiksi Jumalan valtakuntaan Joh. 3:5, tätä ei ole yksikään kirkko keksinyt vaan apostolien ajoista asti kaste on nähty pelastukselle välttämättömäksi

Kun Jeesus ja apostolit opettiavat että kaste pelastaa, niin turha sitä vastaan on vängätä. Kastetta ja uskoa ei pidä erottaa toisistaan. Jos kaste on nähdään vain ihmisen tekona ilman Jumalaa, niin Raamattu näyttäytyy hyvin ristiriitaisena.

Jos opetus kasteesta pelastavana ei sovi omaan oppiin niin sitten on syytä muuttaa omaa oppia, eikä väännellä Raamattua mieleisekseen ja raivota kuin hullu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Palovatkohan jonglööriltä ja hänen seuraajiltaan taas päreet? Miksihän vauvakasteen arvostelu saa nuo
        trolliveljekset raivon valtaan?
        Heidän kielenkäyttönsä jo todistaa sen, mikä henki heissä asuu.
        Riivaajathan suuttuvat aina, kun totuus vakasteen harhasta paljastetaan.

Tuo Joh 3:5 ei puhu mitään vauvakasteesta!

"Jeesus itse "sotki" kasteen pelastumiseen - " Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva".

Sehän jatkuu: "Mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen"!
        Jee sus ei puhu mitään siitä, että kastamaton tuomittaisiin kadotukseen. Liian kova tarve keksiä kasteelle mystisiä ominaisuuksia aiheuttaa tuollaisen väärän tulkinnan.

Ihminen pelastuu vain yksin uskosta, yksin armosta. Siihen ei tarvita vettä:
        "Sillä armosta te olette pelastetut, uskon kautta."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Palovatkohan jonglööriltä ja hänen seuraajiltaan taas päreet? Miksihän vauvakasteen arvostelu saa nuo
        trolliveljekset raivon valtaan?
        Heidän kielenkäyttönsä jo todistaa sen, mikä henki heissä asuu.
        Riivaajathan suuttuvat aina, kun totuus vakasteen harhasta paljastetaan.

Tuo Joh 3:5 ei puhu mitään vauvakasteesta!

"Jeesus itse "sotki" kasteen pelastumiseen - " Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva".

Sehän jatkuu: "Mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen"!
        Jee sus ei puhu mitään siitä, että kastamaton tuomittaisiin kadotukseen. Liian kova tarve keksiä kasteelle mystisiä ominaisuuksia aiheuttaa tuollaisen väärän tulkinnan.

Ihminen pelastuu vain yksin uskosta, yksin armosta. Siihen ei tarvita vettä:
        "Sillä armosta te olette pelastetut, uskon kautta."

Päreet tuntuivat palaneen uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollilta, joka postasi saman raivoviestinsä 9 kertaa! Hänen raivoamisensa paljastaa sen, ettei Jumalan Henki asu hänessä.

Joh. 3:5 puhuu kasteesta, vauvakasteesta se ei puu erikseen kun sellaista ei erikseen olekaan.

Ei Jeesus sanokaan että kastamaton joutuu kadotukseen, vaan epäuskoinen joutuu kadotukseen. Uskova kastettu pelastuu, erittäin selvää. Ja tämä pelastus on armoa. Jeesuskun sanoi että sekä usko että kaste tarvitaan pelastumiseen. Näin se menee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päreet tuntuivat palaneen uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollilta, joka postasi saman raivoviestinsä 9 kertaa! Hänen raivoamisensa paljastaa sen, ettei Jumalan Henki asu hänessä.

Joh. 3:5 puhuu kasteesta, vauvakasteesta se ei puu erikseen kun sellaista ei erikseen olekaan.

Ei Jeesus sanokaan että kastamaton joutuu kadotukseen, vaan epäuskoinen joutuu kadotukseen. Uskova kastettu pelastuu, erittäin selvää. Ja tämä pelastus on armoa. Jeesuskun sanoi että sekä usko että kaste tarvitaan pelastumiseen. Näin se menee.

Ja Pietari kirjoittaa: "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena", eli nähtävästi sitä vettä vain tarvitaan sittenkin, kuten Jeesuksenkin (Mark. 16:16) mukaan on. Se on juuri yksin uskosta ja yksin armosta pelastumista, Jumalan tekojen kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja Pietari kirjoittaa: "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena", eli nähtävästi sitä vettä vain tarvitaan sittenkin, kuten Jeesuksenkin (Mark. 16:16) mukaan on. Se on juuri yksin uskosta ja yksin armosta pelastumista, Jumalan tekojen kautta.

Noin minäkin näen. Pelastumme kasteessa juuri siksi että pelastus on uskosta ilman lain tekoja. Onko tuossa joku ongelma tai ristiriita? Mikä tuota yhtä oikein tuossa asiassa kismittää?

• Anonyymi

Tämän ketjun aloitus onkin jo vuodelta 2012!

Jopa kahdeksan vuotta vanhoja, antikristillisiä ja Lutherin vastaisia vihakirjoituksia kaivetaan esiin netin syövereistä!

• Anonyymi

Ajatella niin in kyllä ne olisi hyvä peittää vähin äänin ja julistaa ponnekkaasti ihanviatonta lutterin oppia!

että jopa kahdeksan vuotta vanhoja huh. ja antikristillisiä hmmm.... luterilainen oikeuslaitos kaivaa 16 vuotta vanhoja sanomisia ja uhkaa tuomioilla, oi että jaaa..a.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajatella niin in kyllä ne olisi hyvä peittää vähin äänin ja julistaa ponnekkaasti ihanviatonta lutterin oppia!

että jopa kahdeksan vuotta vanhoja huh. ja antikristillisiä hmmm.... luterilainen oikeuslaitos kaivaa 16 vuotta vanhoja sanomisia ja uhkaa tuomioilla, oi että jaaa..a.

Mitä ihmeen oppia? Eikö keskustelussa ollut kyse Lutherin teoksesta? Ei sillä ole mitään tekemistä opin kanssa.

• Anonyymi

Miksi haluat rajoittaa aloittajan sananvapautta ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi haluat rajoittaa aloittajan sananvapautta ?

Ja näin päästiinkin viimeisimpiin valheisiin.

En ole rajoittanut kenenkään sananvapautta.
        Kerro tämä sanhedrinillesi.

Totisesti te olette valheenisän lapsia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja näin päästiinkin viimeisimpiin valheisiin.

En ole rajoittanut kenenkään sananvapautta.
        Kerro tämä sanhedrinillesi.

Totisesti te olette valheenisän lapsia.

Totisesti olet itse käärme, josta herramme Jeesus varoitti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totisesti olet itse käärme, josta herramme Jeesus varoitti.

Hyvin servasit moittisen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin servasit moittisen

Kiitos, niinpä taisin tehdä .

• Anonyymi

Juutalaiset kavereineen omina itsenään...

Mea Shearimin etäispäätteet Suomi24:llä. Kivittämässä kristittyjä yhdessä helluntailaisten kanssa.

Jatkakaa toki, en minä ainakaan pahastu.

Terv. aasiakin alempi goj.

• Anonyymi

58. Sepher Or Israel 177b: Ota kristityt hengiltä; tapa heidät, niin miellytät Jumalaa kuin suitsuttaisit hänelle.
      59. Zohar III, 227b: Ainoa tarvittava uhri on se, että poistamme epäpuhtaat (= kristityt) keskuudestamme.
      60. Hilkoth Akum X,1: Kristityt joko käännytettävä tai tapettava.

• Anonyymi

Kaada ittelles vaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaada ittelles vaan

Niin , mikään ei niin säälittävä kuin alkoholia himoitseva , paitsi alkoholia himoitseva entinen poliisi

• Anonyymi

Tämä ketju on jo itse itsessään vahvistanut kaikki Lutherin sanat tosiksi.

• Anonyymi

Niin että synagogat on poltettava? Olet sinä sairas. Tein sinusta rikosilmotuksen .

• Anonyymi

Matteus 10:17-20
        17 Kavahtakaa ihmisiä, sillä he vetävät teidät oikeuksiin, ja synagoogissaan he teitä ruoskivat;
        18 ja teidät viedään maaherrain ja kuningasten eteen minun tähteni, todistukseksi heille ja pakanoille.
        19 Mutta kun he vetävät teitä oikeuteen, älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte, sillä teille annetaan sillä hetkellä, mitä teidän on puhuminen.
        20 Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä.

Ilm. 2:8-11
        8 Ja Smyrnan seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, joka kuoli ja virkosi elämään
        9 Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi-sinä olet kuitenkin rikas-ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga.
        10 Älä pelkää sitä, mitä tulet kärsimään. Katso, perkele on heittävä muutamia teistä vankeuteen, että teidät pantaisiin koetukselle, ja teidän on oltava ahdistuksessa kymmenen päivää. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun.
        11 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita.'

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Matteus 10:17-20
        17 Kavahtakaa ihmisiä, sillä he vetävät teidät oikeuksiin, ja synagoogissaan he teitä ruoskivat;
        18 ja teidät viedään maaherrain ja kuningasten eteen minun tähteni, todistukseksi heille ja pakanoille.
        19 Mutta kun he vetävät teitä oikeuteen, älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte, sillä teille annetaan sillä hetkellä, mitä teidän on puhuminen.
        20 Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä.

Ilm. 2:8-11
        8 Ja Smyrnan seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, joka kuoli ja virkosi elämään
        9 Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi-sinä olet kuitenkin rikas-ja mitä pilkkaa sinä kärsit niiltä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan ovat saatanan synagooga.
        10 Älä pelkää sitä, mitä tulet kärsimään. Katso, perkele on heittävä muutamia teistä vankeuteen, että teidät pantaisiin koetukselle, ja teidän on oltava ahdistuksessa kymmenen päivää. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun.
        11 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita.'

Et sitten omin sanoin pysty vastaamaan. Ilmoitus sinusta on siis tehty.

• Anonyymi

Melko profetaalinen teksti tuo Lutherin teksti on vielä noin 1000 vuoden ajankin. Melko kokova ja universaali sillä hän ottaa siinä huomioon myös ne sosialismin puolestapuhujat, jotka hänen aikanaan Lutherin itsensäkin toimesta telottiin. Hengellistä sodankäyntiä, joka puolustaa uskonnon vapautta ja jopa monijumalaisuuden olemassaolon oikeutusta.

Mutta enpä usko, että tämä teksti on vaikuttanut juuri lainkaan Hitlerin päätöksiin. Hän ei nimittäin niinkään vihannut vaurautta ja riistoa kuin geneettisiä ja rodullisia vammoja kuten mielenvikaisia, rumia ja perinnöllisiä sairauksia omaavia. Hitler tahtoi puhdistaa ihmisruumiin eikä niinkään käydä hengellistä sotaa jumalanpalveluksen puolesta.

• ”…myös ne sosialismin puolestapuhujat, jotka hänen aikanaan Lutherin itsensäkin toimesta telottiin.”

Ei todellakaan. Meni pari vuosisataa, ennen kuin tuollainen talousteoria sai alkunsa.

”Mutta enpä usko, että tämä teksti on vaikuttanut juuri lainkaan Hitlerin päätöksiin.”
        ”…niinkään vihannut vaurautta ja riistoa kuin geneettisiä ja rodullisia vammoja kuten mielenvikaisia, rumia ja perinnöllisiä sairauksia omaavia.”

Niin, Hitler kokosi kaiken mahdollisen sellaisen materiaalin, minkä avulla hän ”perusteli” omaa ihmisvihaansa. Näihin kuuluvat tuon aikuinen eugeniikka, joka on enemmän pseudotiedettä, sekä myös Lutherin kirjoitelma, joka ei edes ollut kovin keskeistä hänen tuotantoaan, mutta sai näin lietsottua myös uskonnollista vihaa.
        Tämä onnistui hyvin juuri siksi, että skisma juutalaisten ja kristittyjen välillä oli monta sataa vuotta vanhaa. Nyt käytetään aivan samoja menetelmiä niin juutalaisia kohtaan kuin islamin uskoa kohtaan.

• Eniten Hitler kuitenkin vihasi vihasi ali-ihmisiksi nimittämiään juutalaisia jopa enemmän kuin "rodullisia vammoja kuten mielenvikaisia, rumia ja perinnöllisiä sairauksia omaavia". Nuo muuten eivät ole rodullisia vammoja eikä rumuus ole edes vamma ja Lutherin kirjoitukset olivat esillä natsien lehdissä ja kirjoissa jatkuvasti ja kyllä niillä Lutherin haluama vaikutus oli:juutalaiset tapettiin ja synagogat poltettiin.

• dikduk kirjoitti:

Eniten Hitler kuitenkin vihasi vihasi ali-ihmisiksi nimittämiään juutalaisia jopa enemmän kuin "rodullisia vammoja kuten mielenvikaisia, rumia ja perinnöllisiä sairauksia omaavia". Nuo muuten eivät ole rodullisia vammoja eikä rumuus ole edes vamma ja Lutherin kirjoitukset olivat esillä natsien lehdissä ja kirjoissa jatkuvasti ja kyllä niillä Lutherin haluama vaikutus oli:juutalaiset tapettiin ja synagogat poltettiin.

”Eniten Hitler kuitenkin vihasi vihasi ali-ihmisiksi nimittämiään juutalaisia…”

Hitler hurahti ennen kaikkea eugeniikkaan eli käsitystä siihen, miten ihmistä voisi jalostaa ”paremmaksi”. Eugeniikan kehitti Sir Francis Galton joskus 1800-luvun loppupuolella. Idenana oli estää sellaisten ihmisten lisääntyminen, joilla oli ”ei toivottuja” ominaisuuksia.

Hitler otti tuon omaan rotuhygienia ideologiaansa. Tästä hän sai syyn aloittaa ei vain lisääntymisen estämisen, vaan kokonaan ”poistamisen”. Natsit jakoivat ihmiset kahteen kastiin, herrarotuun ja loisrotuihin. Jälkimmäisiä olivat mm. juutalaiset, romanit ja puolalaiset.
        Kun sitten Hitler löysi Lutherin aikaa sitten unohdetun kirjoituksen, hän sai siitä lisää ”perusteluja” myös kristityille, joiden kannatus oli hänelle tärkeää.

”…kyllä niillä Lutherin haluama vaikutus oli:juutalaiset tapettiin ja synagogat poltettiin.”

No, tästä voidaan olettaa ihan mitä vain. Lutherille oli se tärkeää, että juutalaiset kääntyvät kristityiksi, mutta näinhän ei käynyt natsisaksassa. Joten vähän epäilen ettei Luther olisi ollut tyytyväinen.

• Anonyymi

Ei tuo sovi kristilliseen armahtavaiseen periaatteeseen.Vihaan voi olla silti ymmärrettäviäkin syitä.Toora ei ole vain uskonto koska juutalaisuudessa se edustaa myös kansan perustus lakia.Siellä sanotaan muiden olevan saastaisista ja muutakin josta ei tässä enempää kun tästä tulisi liian iso kirjoitus.

• Anonyymi

Kertoo kristityistä paljon...

• Anonyymi

Ei kerro

• Anonyymi

Siinä "ilosanoma".

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pike surkea

Pike on surkea
      Ikävä
      15
      3329
    2. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      2
      1625
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      106
      1577
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      225
      1075
    5. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1068
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      871
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      836
    8. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      807
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      805
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      45
      789
    Aihe