Olen 39-vuotias viiden lapsen äiti, jolla pitäisi kaikki olla hyvin, Tai ainakin ulkopuolisten silmissä. Mutta olen nyt vaipunut johonkin ihmeelliseen olotilaan, Mikään ei huvita, mitään en jaksa..en oikein edes erota onko jaksamattomuus enemmän henkistä tai fyysistä.
Elämäni on lapsesta asti ollut hyvin epävakaata, äitini oli maanisdebressiivinen ja isää ei meikäläinen paljon kiinnostanut, olinkin hänelle ei toivottu lapsi. Ja nyt elän avioliitossa, jossa mies on hyvin "ihanne mies", käy töissä ja osallistuu arjen pyörittämiseen, mutta on hyvin mustasukkainen?. Tai en tiedä onko se mustasukkaisuutta..muttei ainakaan siedä että elämässäni olisi minkäänlaista hauskanpitoa. Tarkoitan, että voisin joskus tavata ystäviäni yksin, istua alas ja nauttia viinilasillisen ja vaan rupatella. Illat istun aina kotona, ja välillä tuntuu ettei miehestäkään ole juttuseuraa. Olen ollut vuosia kotiäitinä ja nyt huomaan kaipaavani aiukuiskontakteja enemmän.
No, aloitin kyllä opiskelun(koulupäiviä n4/kk), ja aluksi olin siitä hyvinkin innostunut, mutta enää sekään ei huvita. Siellä koulussa on vähän sellainen hölmö olo, ettei oikein tiedä mitä muiden kanssa puhuisi ja tunnillakaan en uskalla sanoa juurikaan mitään. Sydän takoo tuhatta ja sataa jos siellä joutuu pakostakin puhumaan luokalle. pelkään jatkuvasti mokaavani, ja nyt jo hävettää mennä sinne kun tuntuu että olen antanut itsestäni ihan tyhmän kuvan. Sanon jotain, mokaan ja hiljaa oleminenkin hävettää. Kuvttelen myös ettei ihmiset viihdy seurassani, vaan hakeutuvat "parempaan" seuraan. Itsetunto on siis ihan nollassa.
Päivät menee jotenkin sumussa..kotityöt on pakkopullaa, kotikin on jatkuvasti sikinsokin ja ruoanlaittokaan ei huvittaisi, Makaisin vaan, vaikka sekään ei tunnu mukavalta. Normaali kotiruoka ei oikein maistu , pizzat ja makeiset kylläkin.Vielä vuosi sitten kuntoilin ja hoidin kotini suht mallikkaasti, pidin huolta myös ruokavaliostani. Alkoholi(muutama olut pe ja la ilta) toi aluksi hyvän ja rentoutuneen olon, mutta nyt tulen siitäkin vain huonolle tuulelle (mieheni ei oikein hyväksy minun oluen juontiani kotonakaan). Alkoholi ei tietenkään ratkaise yleensä mitään, mutta mikä tähän olotilaan auttaisi? Se joka on kokenut tällaisen välinpitämättömän olotilan, tietää mitä tarkoitan. Lapsilleni tämä ei ole ollenkaan hyväksi. Onneksi syksyllä menen töihin ja lapset pääsevät päiväkotiin, jossa heille jaksetaan järjestää enemmän puuhaa. Koska en koe olevani todellakaan hyvä ätikään nyt. Vaikuttaako tämä jos siltä että tarvitsen mielialalääkkeitä, joita en millään haluaisi syödä, vai onkohan enää muuta vaihtoehtoa??. Tuohon koulussa jännittämisen fyysisiin oireisiin kokeilen nyt propralia, koska sehän ei aiheuta riippuvuutta. Olen kyllä jo todella huolissani että joudun kohta jonnekin "lataamoon" jos tämä olo ei kohene. Tai että mies lähtee, kun ei jaksa katsoa minua tällaisena, häntäkin selvästii ärsyttää minun jatkuva apatia.
Teksti oli vähintäänkin yhtä sekavaa kuin olotilanikin, mutta tämä kirjoittaminen auttoi ainakin hetkeksi.
Sängyn pohjalla
6
482
Vastaukset
- Burn out äippä
Sä olet selkeesti masentunut. Mene juttelemaan mielenterveystoimistoon tästä ongelmastasi..katsos mulla oli aikoinaan ihan samanlainen tilanne kuin sullakin, mies vei kaikki mun kontaktit veks, mihinkään en oisi saanut mennä, itse kyllä teki mitä tykkäsi. Masennuin kovin..mutta nousin ylös kun lääkäri takoi järkeä. Ilman lääkkeitä en tosin selvinnyt vaan sain masennuslääkityksen joka oli todella hyvä asia silloin. Tsemppiä sinulle..oot burn out lapsistasi, miehestäsi ja yksinäisyydestäsi..tarvit virikkeitä!
- rva D
Samaa mieltä,kyllä toi kuulostaa uupumukselta/masennukselta.
Nyt kannattais lähteä apua hakemaan kun vielä käsität sitä tarvitsevasi.
Kuka tahansa oireilisi nykytilanteessasi ja taustasikin huomioiden ...lääkäriin nyt tai mielenterveystoimistoon tai vaikka molempiin.Saat apua ja vähitellen olosi rupeaa kohenemaan.
Tuttu tilanne,tsemppiä ! - Psy väkivallan uhri
Kannattaisi myös hieman miettiä sitä parisuhdetta.
Miehesi selvästikin käyttää psyykkistä väklivaltaa sinua kohtaa eristäessään sinut kotiin. Se jos mikä pahentaa masennusta.
Olen itse kokenut sen. - äitijokaeijaksanut
Mä oon saman ikänen,saman verran lapsia,samaa oloa ollut.Tulin juuri sairaalasta yritettyäni lähteä.Hae itsellesi apua,vaadi apua! Älä jää yksin...etkä sä ole yksin!!Jaksetaan,jookos
- Ap
Hui..edellinen.viestisi säikäytti!!
Tiedän toisaalta olevani henkisen väkivallan uhri. Ja avioerokin on käynyt monesti mielessä. Tilanne on sillätavalla hankala, koska mieheni osaa olla todella mukavakin. Touhuaa lasten kanssa ja auttaa tosissaan kotitöissä, Kehuu usein ruokiani(vaikka en todellakaan ole mikään hyvä kokki), huomaa jos olen siivonnut..antaa siis positiivistakin palautetta. Ja mikä vielä..ei käy itse juurikaan missään, vaikka olen yrittänytkin patistaa(tekisi hyvää hänellekin), Kaipaan vaan itse välillä vähän irrottelua. Kävin jonkin aikaa sitten jumpassa, mutta väsyin siihen, että sinnekin menoni ärsytti miestäni ja aina kun tulin takaisin oli hän huonolla tuulella. Ja nyt koulupäivienikin jälkeen on aina ärsyyntynyt. Tunnen siis syyllisyyttä, aina, kun olen poissa kotoa:(. Tilanne on vielä kärjistynyt, kun henkilö, jonka kanssa kuljen koulumatkat( jaamme bensakuluja) on miespuolinen. Rikon kuulemma heidänkn perheen. Tämä on mieheni se pahempi puoli, osaa olla todella ilkeä suustaan. En vain tiedä. kauanko jaksan punnita hyviä ja huonoja puolia, koska kaikkeahan ei voi silti saada,
Nyt kun "avauduin" tänne masennuksestani. niin samalla tässä valkenee, mikä taitaa olla suurin masennuksen aiheuttaja... usein silti ajattelen, että vika on minussa ja miksen voi olla vain tyytyväinen. Ja mikä pahinta, tämä kaikki on vaikuttanut etenkin yhteen lapsistani, hän usein myös syyllistää minua.
No joo..tulipa taas tekstiä. Mutta kiitos asiallisista vastauksista!! Ja huomaan etten taida todellakaan olla yksin..koitetaan tosissaan jaksaa.!!
Ja vielä..olen miettinyt sitäkin, että jos miehelläni on vaikutus myös tähän todella heikkoon itsetuntoon. En tunne olevani hänen seurassa kovinkaan arvokas, Koen jotenkin että hän on "kaapannut" elämäni, jos nyt noin voi sanoa.- yksin ei vaan jaksa
Hae apua :).
Älä häpeä. Et koe mitään sellaista, joka olisi meille ihmisille vierasta. Ota omat tunteesi todesta, ne on totta...
Voimia :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16712501
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1525436Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454680Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1453670Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392768Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191926Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1081671Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3641617Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1031524Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361461