TIA oire vai retinaalinen migreeni?

pelokas

Näkö sumeni oikeasta silmästä ensimmäisen kerran 3 v.sitten. Ei Ei kokonaan, vaan osa näkyi hieman ylivalottuneena. Ei muita oireita, kerto max. 10 min. Siitä lähtien näkö sumenee samasta silmästä 2-4 vkon välein, muutaman kerran niin, että sitä edeltää voimakas jännitys / säikähtäminen. Silmät tutkittu: ok. Pää magneettikuvattu: ok, kaulan verisuonet ultrattu: ok, sydän ultrattu: ok. Sydämessä ollut 2 vuoden ajan enemmän tai vähemmän voimakkaita rytmihäiriöitä.

Diag. TIA-oire ja lääkityksenä Primaspan ja Atacand (korkeaan verenpaineeseen). Toinen vaihtoehto kuulemma on retinaalinen migreeni.

Onko kenelläkään vastaavaa? Tiedän, että palstalla on ollut keskustelua TIA:sta, mutta ymmärtääkseni hieman erilaisilla oireilla. Muutaman kerran näön menetykseen on liittynyt myös posken puutuminen, mutta uskon sen johtuvan täysin jännityksestä. Muuten ei siis oireile millään lailla, ei satu / tunnu. Jotenkin"aavistan" näön menetyksen nykyään muutamaa sekuntia aiemmin (tai sitten silmä jännittää automaattisesti, kun näkö alkaa sumentua).

18

5246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näköhäiriö

      Minulla sumenee vasemmasta silmästä näkö. Tämä toistuu 2-7 viikon välein. Ei sokeudu kokonaan vaan alaosaan jää hyvin pieni alue jolla näkee. Kesto kokonaisuudessaan max 10 min. Tulee aina yllättäen ja voimakkaimmillaan (n. 30 sek) on kuin harmaa kalvo edessä jonka läpi ei näe vas.silmällä. Näkö palailee asteittain muutamassa minuutissa,aluksi kaikki näyttää rakeiselta ja jonkinlaista ylivalottuneisuutta ja tuikahtelevia pisteitä esiintyy, lopuksi jonkin aikaa hieman sumuisuutta kunnes normaali. Tätä jatkunut 6 vuotta. 4 vuotta sitten alkoi lisäksi näkyä kirkkaita valojuovia ja pisteitä lähes jatkuvasti molemmissa silmissä. 2 vuotta sitten alkoi kaiken muun lisäksi tummia valopalloja välkkyä näkökentässä varsinkin kun verensokeri laskee. Lisäksi valot näyttävät 100x kirkkaammilta kuin pitäisi. Ajaessakin näyttää kuin vastaantulijat ajaisivat pitkät päällä. Kaikki muut oireet ovat päällä lähes kokoajan paitsi tuo vas silmän sumeneminen.
      Rytmihäiriöt alkoivat parivuotta sitten. Vas korva alkanut vuoden sisällä oireilla. Ihan loppu alan olla oireideni kanssa!
      Tutkittu on kattavasti,magneettikuvattu 3xpää,kaulasuonet,selkäydin,korvat,silmät,sydän ultrattu. Lievä chiari1 rakennepoikkeavuus todettiin mutta ei kuulemma aiheuta näitä. Mitään oireita selittävää ei löydy,vielä. Pelottaa hirveästi, Ja kun pitäisi kahden pienen lapsen kanssa jaksaa vaikka silmissä vilkkuu vaikka minkälaisia valoilmiöitä kokoajan ja ainavaan pahenee. Neurologi ei pidä TIA oiretta todennäköisenä kun toistuu näin säännöllisesti.Migreeniinkään ei sovi kun oireet melkein kokoajan päällä eikä liity päänsärkyjä.

      • pelokas

        Aika hurjilta kuullostavat nuo sun oireesi, näyttävätkö valot koko ajan todella voimakkailta? Itse olen huomannut muutaman viime vuoden aikana, etten kestä lainkaan lumen häikäisemää valoa: ei siis tarvitse katsoa lumeen tai valoon, riittää, että sitä valoisuutta on: ottaa silmiin kipeää.

        Munkin kohdalla neurologi on nyt epäillyt, ettei olisikaan TIA juuri sen vuoksi, että tulee niin usein. Olen saanut kommentteja, että "olisit jo kuollut, jos nuo enteilisivät infarktia".

        Mikä tuo chiari1 on? Onko sulla tutkittu MS-tauti?

        Kerroit, että rytmihäiriöt alkoivat pari vuotta sitten, olisitko kenties synnyttänyt niillä tienoin? Mulla nimittäin alkoi rytmihäiriöt hyvin pian synnytyksen jälkeen. Aluksi epäilivät, että johtuisi väsymyksestä, mutta se lienee pois suljettu.

        Kiitos paljon viestistäsi, toivottavasti ehtisit vastata vielä tähänkin!


      • Näköhäiriö
        pelokas kirjoitti:

        Aika hurjilta kuullostavat nuo sun oireesi, näyttävätkö valot koko ajan todella voimakkailta? Itse olen huomannut muutaman viime vuoden aikana, etten kestä lainkaan lumen häikäisemää valoa: ei siis tarvitse katsoa lumeen tai valoon, riittää, että sitä valoisuutta on: ottaa silmiin kipeää.

        Munkin kohdalla neurologi on nyt epäillyt, ettei olisikaan TIA juuri sen vuoksi, että tulee niin usein. Olen saanut kommentteja, että "olisit jo kuollut, jos nuo enteilisivät infarktia".

        Mikä tuo chiari1 on? Onko sulla tutkittu MS-tauti?

        Kerroit, että rytmihäiriöt alkoivat pari vuotta sitten, olisitko kenties synnyttänyt niillä tienoin? Mulla nimittäin alkoi rytmihäiriöt hyvin pian synnytyksen jälkeen. Aluksi epäilivät, että johtuisi väsymyksestä, mutta se lienee pois suljettu.

        Kiitos paljon viestistäsi, toivottavasti ehtisit vastata vielä tähänkin!

        Tietynlaiset valot näyttävät tavallista voimakkaammilta,silmiin ei ota kipeää katsoessa mutta esim lumihanki auringonpaisteella tai aurigon heijastuminen pinnoilta näyttää luonnottoman kirkkaalta ja jotenkin "metalliselta",sokaisee katsoessa täysin. Sisälläkin tekisi mieli pitää aurinkolaseja kun aurinko paistaa ikkunoista.

        Chiari-tyyppi 1 -epämuodostumassa pikkuaivojen alaosa työntyy kallonpohjan suuresta aukosta luiseen selkäydinkanavaan. Itsellä tuo laskeuma on hyvin pieni 7mm. Tyypillisin ja yleensä ensimmäinen oire on päänsärky ja huimaus jota minulla ei ole. Lisää tietoa löytyy: http://www.ms-liitto.fi/chiari.

        MS-tauti käsittääkseni poissuljettiin magneettikuvauksella ja neurologisin testein.
        Rytmihäiriöt alkoivat jonkinaikaa synnytyksen jälkeen. Rytmihäiriöt ovat muljahtelutuntemuksia tai että sydän jättäisi lyönnin väliin ja sen jälkeen jysähtää niin että silmissä välähtää samanaikaisesti valo. Joskus on kausia että ovat lievempiä ja joskus niitä on paljon ja voimakkaita.

        Jotain tekemistä luulen näköhäiriöillä olevan verenkierron kanssa. Kumarrellessa ja ylösnoustessa näkökenttään tulee aina hetkeksiaikaa kirkasta "valosumua" ja kirkkaita valotäpliä. Verenpaine on normaali,samoin verensokeri. Raskausaikoina molemmat olivat hieman koholla. Kuntokin on ihan hyvä eikä ylipainoa ole.
        Ensimmäiset näköhäiriöt (vas silmän sumeneminen)alkoivat jo ennen raskautta mutta molempien raskauksien aikana alkoivat ja voimistuivat nuo uudet näköhäiriöt jotka eivät ole palautuneet.

        Miten tuo näön sumeneminen ja palutuminen sinulla tapahtuu?Tapahtuuko se yhtäkkiä vai asteittain?


      • pelokas
        Näköhäiriö kirjoitti:

        Tietynlaiset valot näyttävät tavallista voimakkaammilta,silmiin ei ota kipeää katsoessa mutta esim lumihanki auringonpaisteella tai aurigon heijastuminen pinnoilta näyttää luonnottoman kirkkaalta ja jotenkin "metalliselta",sokaisee katsoessa täysin. Sisälläkin tekisi mieli pitää aurinkolaseja kun aurinko paistaa ikkunoista.

        Chiari-tyyppi 1 -epämuodostumassa pikkuaivojen alaosa työntyy kallonpohjan suuresta aukosta luiseen selkäydinkanavaan. Itsellä tuo laskeuma on hyvin pieni 7mm. Tyypillisin ja yleensä ensimmäinen oire on päänsärky ja huimaus jota minulla ei ole. Lisää tietoa löytyy: http://www.ms-liitto.fi/chiari.

        MS-tauti käsittääkseni poissuljettiin magneettikuvauksella ja neurologisin testein.
        Rytmihäiriöt alkoivat jonkinaikaa synnytyksen jälkeen. Rytmihäiriöt ovat muljahtelutuntemuksia tai että sydän jättäisi lyönnin väliin ja sen jälkeen jysähtää niin että silmissä välähtää samanaikaisesti valo. Joskus on kausia että ovat lievempiä ja joskus niitä on paljon ja voimakkaita.

        Jotain tekemistä luulen näköhäiriöillä olevan verenkierron kanssa. Kumarrellessa ja ylösnoustessa näkökenttään tulee aina hetkeksiaikaa kirkasta "valosumua" ja kirkkaita valotäpliä. Verenpaine on normaali,samoin verensokeri. Raskausaikoina molemmat olivat hieman koholla. Kuntokin on ihan hyvä eikä ylipainoa ole.
        Ensimmäiset näköhäiriöt (vas silmän sumeneminen)alkoivat jo ennen raskautta mutta molempien raskauksien aikana alkoivat ja voimistuivat nuo uudet näköhäiriöt jotka eivät ole palautuneet.

        Miten tuo näön sumeneminen ja palutuminen sinulla tapahtuu?Tapahtuuko se yhtäkkiä vai asteittain?

        Jostain syystä tiedostan näön sumenemisen muutamia sekunteja ennen sumentumista. Liekö johtuisi siitä, että silmä tarkentaa automaattisesti, kun tarkkuus katoaa. Näkö sumenee asteittain, laskeutuu sellainen "ylivalottunut sumu" silmän eteen (ei ylhäältä, eikä alhaalta, vaan tasaisen rikkonaisesti kautta silmän). Lopuksi näen ääriviivoja, mutta kaikki on todella ylivalottunutta (olen kuvaillut sitä ylivalottuneeksi 30-luvun valokuvaksi).

        Näkö palautuu muutaman minuutin kuluttua, taas tasaisesti. Sumu/valoverkko ikään kuin ohenee ja näkö palautuu.

        Maksimissaan tämä on kestänyt 10 min, yleisimmin n. 5 min.
        Muutaman kerran on tosiaan liittynyt saman puolen posken ja kaulan puutumista, mutta uskon, että se johtuu vain siitä, että jännittää (ikään kuin hyperventiloi, hapen puute).

        Rytmihäiriösi ovat kuin suoraan omasta suustani (tai pikemminkin sydämestäni). Ensin jättää lyönnin väliin, sen jälkeen muljahtaa enemmän tai vähemmän voimakkaasti. Aluksi söin siihen lääkettä, mutta jätin omatoimisesti pois (olin myös juomatta kahvia puoli vuotta ja rytmihäiriöt pysyivät todella hyvin poissa). Nykyäänkin huomaan reippaan kahvin juonnin jälkeen (3- kuppia / pv), että sydän lyö omiaan.

        Verenpaine mulla on ollut jo vuosia korkea ja siihen syön lääkettä. Perheessäni on isä ja veli saaneet aivoinfarktit, joten sen vuoksi tuo TIA kyllä huolettaa.

        Missä sua on tutkittu, kunnallisessa vai yksityisellä?

        Varasin kahden viikon päähän jälleen yksityiselle neurologille ajan (lähete alunperin laitettiin yksityiseltä kunnalliselle vuosi sitten, mutta luottamus kunnalliseen ei ole mulla korkealla, joten haluan mielipiteen tutkimustuloksista vielä yksityiseltä).

        Eli sua ei ole osattu lainkaan diagnosoida? Minkälaisia ohjeita olet saanut?


      • Näköhäiriö
        pelokas kirjoitti:

        Jostain syystä tiedostan näön sumenemisen muutamia sekunteja ennen sumentumista. Liekö johtuisi siitä, että silmä tarkentaa automaattisesti, kun tarkkuus katoaa. Näkö sumenee asteittain, laskeutuu sellainen "ylivalottunut sumu" silmän eteen (ei ylhäältä, eikä alhaalta, vaan tasaisen rikkonaisesti kautta silmän). Lopuksi näen ääriviivoja, mutta kaikki on todella ylivalottunutta (olen kuvaillut sitä ylivalottuneeksi 30-luvun valokuvaksi).

        Näkö palautuu muutaman minuutin kuluttua, taas tasaisesti. Sumu/valoverkko ikään kuin ohenee ja näkö palautuu.

        Maksimissaan tämä on kestänyt 10 min, yleisimmin n. 5 min.
        Muutaman kerran on tosiaan liittynyt saman puolen posken ja kaulan puutumista, mutta uskon, että se johtuu vain siitä, että jännittää (ikään kuin hyperventiloi, hapen puute).

        Rytmihäiriösi ovat kuin suoraan omasta suustani (tai pikemminkin sydämestäni). Ensin jättää lyönnin väliin, sen jälkeen muljahtaa enemmän tai vähemmän voimakkaasti. Aluksi söin siihen lääkettä, mutta jätin omatoimisesti pois (olin myös juomatta kahvia puoli vuotta ja rytmihäiriöt pysyivät todella hyvin poissa). Nykyäänkin huomaan reippaan kahvin juonnin jälkeen (3- kuppia / pv), että sydän lyö omiaan.

        Verenpaine mulla on ollut jo vuosia korkea ja siihen syön lääkettä. Perheessäni on isä ja veli saaneet aivoinfarktit, joten sen vuoksi tuo TIA kyllä huolettaa.

        Missä sua on tutkittu, kunnallisessa vai yksityisellä?

        Varasin kahden viikon päähän jälleen yksityiselle neurologille ajan (lähete alunperin laitettiin yksityiseltä kunnalliselle vuosi sitten, mutta luottamus kunnalliseen ei ole mulla korkealla, joten haluan mielipiteen tutkimustuloksista vielä yksityiseltä).

        Eli sua ei ole osattu lainkaan diagnosoida? Minkälaisia ohjeita olet saanut?

        Tutkittu on yksityisellä ja kunnallisella puolella. Yksityiseltä puolelta pääsin aikoinaan nopeammin magneettiin. Hyvää palvelua olen saanut kunnalliseltakin puolelta mutta hitaampaa kun pitkät jonotusajat kuvauksiin. Diagnoosina on nyt pelkästään chiari 1 ilman chiari oireyhtymää,oireyhtymää ei ilmeisesti ole koska päänsärkyä ei ole ja tasapaino-ja neurologiset testit normaalit(neurokirurgin antama diagnoosi). Eräs yksityinen neurologi joka erikoistunut migreenin hoitoon oli sitä mieltä että migreeniä tämä ehdottomasti on. Tuolloin ei vielä chiaria oltu diagnosoitu. Ensimmäisissä magneettikuvissa n 4v sitten chiarimuutos oli neurokirurgin mielestä jo sama kuin nykyisissä mutta radiologi ja neurologi eivät tuolloin chiarista maininneet mitään. Ohjeita en tähän saanut muutakuin mahdollisimman normaalia elämää pitäisi viettää. Neurokirurgin lausunnossa oli maininta ettei kontrollikuvauksia tarvita koska tilanne ei muutu(ilmeisesti chiarin osalta). Tulethan sitten kertomaan neurologikäynnistäsi mitä noihin näköhäiriöihin ottivat siellä kantaa?


    • yks chiarilainen

      Tervehdys!
      Vai että chiari ei aiheuta noita oireita... Joopa joo. Kyse on siitä, etteivät lääkärit tiedä chiarista tarpeeksi. Jotkut laittaa kaiken chiarin piikkiin, toiset taas vähättelee, ettei se muka aiheuta mitään. Sun laskeumaa on vissiin vähätelty, koska sanot sen olevan hyvin pieni? Jo 3mm voi aiheuttaa monenmoisia, pahojakin oireita. Joten 7mm on (mun mielestä) jo ihan huomattava, jos ajattelee niin, että sen verran sulla on ylimäärästä kamaa tukkimassa selkäydinnesteen kiertoa. Mulla oli 19mm, leikattiin syyskuussa. Yks oireista oli just noi näköhäiriöt.
      Muistaakseni täällä oli joku aloitus aiheesta, pistä tohon hakuun chiari, lue niitä tekstejä niin huomaat, mitä kaikkea voi olla.
      Äläkä anna lääkäreiden vähätellä chiarin osuutta omiin oireisiisi, kysy montako chiaripotilasta kyseinen lääkäri on hoitanut, vai onko hänellä kenties itsellään se. Voisin väittää, että aika tietämätön on . =)
      Jaksamista.

    • Näköhäiriö

      Chiarilainen, millaisia sinun näköhäiriösi olivat? Vähenivätkö ne leikkauksen jälkeen? Mitä muita oireita chiari sinulla aiheutti?

    • se sama chiarilainen

      Mulla oli monenlaisia näköhäiriöitä/silmäoireita, näön sumenemista, valot ja varjot usein "sekaisin" (en osaa paremminkaan selittää), valopilkkuja, viivoja, sinisiä ja kirkkaita välähdyksiä, mustia juovia alhaalla oikealla... Valoa ei juurikaan kestäny ollenkaan, välillä pidin aurinkolaseja sisälläkin, vaikka verhot oli kiinni. Silmien takana ja silmissä melkein jatkuva särky, varsinkin keväällä ku aurinko heijastaa hangelta, tai kesäaikaan vedestä...
      Muina oireina pääkivut, niskakivut, huimaus/pahan olon kohtaukset, lihasheikkoudet ja jäykkyys/painon tunne käsissä ja jaloissa, rappuset ja ylämäet oli loppuaikaan tosi vaikeita. Käsissä sähköiskumaisia kipuja, jolloin tavarat putoili. Nielemisvaikeuksia, meni väkisin väärään kurkkuun jos ei keskittyny juomiseen tai syömiseen. Yskä, tuntopuutokset vasemmalla puolella kroppaa...
      Siinä kai suurimmat. =) Ja fyysiset ponnistelut pahentaa oireita, jopa aivastaminen riittää päänsäryn laukaisemiseen. Raskausaika ja synnytys pahensi mun kohdalla pahasti.
      Leikkaus vei suurimmat pääkivut ja toi jalkoihin vähän voimaa takas. Samoin ne sähköiskut käsistä loppui. Kasvot ja vasen käsi ovat edelleen "puutuneet".
      Ja aika näyttää, palaako oireet takasin, niinku tietääkseni aika monelle on käynyt...

    • chiarilainen

      Oho, näköjään jaarittelin niitä näitä, mut en vastannu kysymykseen! =) Näköhäiriöt muut silmäoireet väheni huomattavasti, jotkut jäi kokonaan leikkauspöydälle. Eli mun kohdalla ainaki chiari aiheutti näköhäiriöitä.

      • Näköhäiriö

        Samanlaisiltahan nuo oireesi kuullostavat kuin minunkin. Raskauden aikana oireet myös alkoivat ja voimistuivat . Mitään särkyjä ei minulla kuitenkaan ole. Erikoista on että osa näköhäiriöistäni voimistuu kun verensokeri laskee. Yleensä ruokailu vähentää valoilmiöitä silmissä n tunnin ajaksi kunnes verensokeri laskee alle viiden ja oireilu alkaa joka kerta. Huomasin tämän kun raskauden aikana piti sokeriarvoja seurailla.
        Kuinka pitkään oireet on sulla jatkuneet? Paheniko näköoireet vähitellen vai pysyivätkö aina samanlaisina? Ootko saanut ohjeita miten chiarin kanssa pitäisi elää? Itselleni ei ohjeita sen kummemmin annettu. Ylimääräisiä kumarteluja ja rasituksia olen yrittänyt välttää kun huomaan että kaikki liikkeet joissa pitää kumartua ja laskea päätä alas aiheuttaa helpommin näköhäiriöitä.


    • pelokas

      Neurologilla käyty jälleen, Tällä kertaa diagnoosina migreeniperäinen verenkiertohäiriö (ei siis perinteinen migreeri, mutta "syntyperä" on sama). Tähän neurologi päätyi sen tähden, kun suurin osa silmän näön sumentumisesta johtuu jonkinlaisesta valoilmiöstä tai säikähdyksestä. Päätettiin aloittaa Tiptyl 10 mg kerran päivässä, jotta ehkäisisi nuo sähköviat. Yhtenä aiheuttajana lienee myös todella jumissa olevat niskani, joiden vuoksi hermot ovat jumissa ja lähettävät väärää signaalia aivoihin, josta taasen lähtee signaali verisuonille supistella epänormaalisti. Tämän vuoksi siis näkö lähtee: liiallinen supistelu - hetkellinen verenkiertohäiriö - jonkinlainen riski aivoinfarktiin.

      Noh, kiva sinänsä, että perinteinen TIA on poissuljettu, sillä mun elämäntavoilla ei sitä enää voisi yhtään enempää ehkäistä. Migreeniperäisessä verenkiertohäiriössä sentään voi testata erinäisiä estolääkkeitä.

      Kaksi iltaa otettu tuo Triptyl eikä ainakaan vielä mitään sivuvaikutuksia.
      Onko muilla ollut vastaavaa?

      • summereyes

        mul´la dg krooninen migreeni, jossa aurat hirttää kiinni useiksi viikoiksi, jolloin oireina oli lähinnä puutumiset ja halvaus-oireet., kummallista värinää suorilta pinnoilta näköelimissä mutta päänsärkyä ei niihi liittynyt.
        vuosi olen estoa syöänyt, mutta nyt on alkanut ilmaantua muitakin metkoja oireita... yksi niistä maku-ja haju aistin katoaminen noin 2 tunniksi fyysisten työsuoritusten jälkeen, silmiin ilmestyy ns. hämäräkalvo ja sumealta näyttää maisemat kunnes menen levolle.. en osaa sanoa, onko miulla sitten migreeni kohtaus menossa tuolloin, mutta että voikovatko olla edes migreenin oireita, vai pitäsikö tuota TIA-kohtaustakin pitää vakavana vaihtoehtona...?


    • huimailee taas

      Minulla Triptyl auttoi jonkinverran vähentämään päänsärkyjä ja helpotti huomattavasti jatkuvaa huimauksen tunnetta. Lääkkeen lopetin reilun vuoden käytön jälkeen koska siitä seurasi niin järkyttävä ummetus etten enäää pärjännyt sen kanssa.

    • Alkuperäinen taas

      Alkuperäinen tässä taas!

      Söim Triptyliä muutaman kuukauden, mutta ihan yhtä lailla pukkasi parin viikon välein toiseen silmään tuo hetkellinen sokeus. Niinpä lopetin lääkkeen. Nyt on muutaman viikon ajan TOINEN silmä reagoinut valovaihteluihin ihan kummasti. Valoisasta hämärään mennessä vasen silmä jää valottuneeksi (osittain), ikään kun osassa sitä olisi jokun ohut muovikalvo. Tämä kestää muutaman minuuti.

      Normaaliahan on varmasti se, että silmät reagoivat jotenkin, kun tullaan kirkkaasta pimeään ja toisin päin. Tämä tuntemut vain on ihan uusi ja tulee tosiaan nyt tuohon toiseen silmään.
      Muita???

      • lasiaisablaatio

        Minulla näön hetkellistä hämärtymistä ja valoilmiöitä (salamointi, liikkuvat valopallot, väreily) aiheutti silmän lasiaisen irtoaminen alustastaan ja sen aiheuttama veto verkkokalvolle. Ei näkynyt tavallisessa silmälääkärin tutkimuksessa vaan vasta oct tutkimuksessa jossa valon avulla tehdään viipalekuvaus silmistä. Migreeniä epäiltiin ensin, etenkin kun tyypillistä salamointia ei alkuun ollut.


    • autsch

      Löytyipäs mielenkiintoinen ketju. Sain nimittäin eilen itse ihan ihmeellisen kohtauksen. Olen viikolla 22 raskaana ja yllättäen työstäessäni yhtä raporttia työpöytäni ääressä oikeasta silmästä alkoi näkö sumentua. Tuli sellainen sumea pläntti näkökehhään ja sitten sahalaitaset reunat alkoivat elää omaa eloaan.
      Ennen tätä ensimmäistä kohtausta minua alkoi väsyttää (tulkitsin verensokerin laskuksi). Sain silmän rauhoittumaan n. 20 min kuluttua siitä kun olin lopettanut näyttöpäätteellä työskentelyn. Työteko oli pakko hetkellisesti lopettaa, koska en yksinkertaisesti pytynyt katsomaan näyttöä, koska siitä alkoi tulla pahaolo.
      Kotiin pääsin lähtemään ihan normisti, mutta n. 20 min lähdön jälkeen oikean käden sormet puutuivat ja sen jälkeen kohta puutunut olo oli myös oikeassa poskessa. Tämä kohtaus meni onneksi nopeasti ohi, kesti max. 3 - 5 min.
      Illalla päätä hieman vielä jomotti, mutta tuo lähti kupilla kahvia ja parasetamol 500mg:llä pois.
      Tänään olo ihan normaali eikä tietoakaan eilisen oireista (ainakaan vielä).
      Olisiko joku hormonaalinen migreeni? Onko kellään ollut samoja oireita?
      Tia-migreenikin kävi mielessä, tosin olen vain kerran aiemmin kärsinyt migreenioireista koko elinaikanani.

    • Näkö sumenee

      Tähän ketjuun jatkaakseni. Minulla on ollut näköhäiriöitä, näkö sumenee aika ajoin. Varsinkin silloin kun olen todella ressaantunut tai jännitän jotain tilannetta niin näköni sumenee todella harmaaksi. Uuden työn aloittamisen seurauksena olen nyt ressannut todella paljon ja kuukauden olen kärsinyt siitä, että aamulla näkö on hyvä mutta illalla en näe juurikaan kunnolla. Liekkö johdannaista jostain verenkiertoon liittyvästä. Lääkäriin en ole vielä asian tiimoilta mennyt.

    • Plavix ja TIA kohtau

      TIA kohtaus työpaikalla, kärsinyt korkeasta verenpaineesta, näkö sumeni molemmista silmistä ja huimausta, kesti vain n 5-10 min, sairaalaan ripeästi vietiin kallokuvauksiin, ei löytynyt mitään, mutta Plavix lääkitys aloitettiin, nyt normaalit verenpaineet ja edessä elämäntapamuutos ja raju painon pudotus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      117
      1584
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1216
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1121
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      67
      1118
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      922
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe