Kumpi on luotettavampi voimansiirto auton venttiilikoneistoa pyörittämään jakopäänhihna vai jakopäänketju?
On kahta kuppikuntaa kummasta kädestä sinä uskallat syödä ?
Kuinka useasti ketju pitää vaihtaa riittääkö joka huollon yhteydessä vai saako ajaa enemmän?
No entäs tämä jakopäänhihna kuinka usein se pitäisi vaihtaa?
Conti on aikonut valmistaa lujemman hihnan kuin ketju on.
Auton moottorin venttiilikoneiston voimansiirto.
41
255
Vastaukset
- Ketju tietysti
Ketju ilman muuta on kestävämpi mutta hihna on halvempi. Molempia käytetään eri syistä.
- Golfari...
Se riippuu autosta. Jos ostat Mersun voit huoletta ostaa sen ketjukoneella. Myös japanilaiset osaavat tehdä ketjukäyttöisen voimansiirron venttiilikoneistolle.
Volkkaria jos suunnittelet ei kannata missään nimessä ostaa VW:n ketjukäyttöistä TSI- moottoria. TSI-moottoreissa on ollut lukuisia kalliita moottorivaurioita. Ikävintä vielä,että maahantuoja luikertelee kertomuksien mukaan vastuusta.
Sen sijaan VW osaa tehdä hyvät Dieselkoneet joissa asia on toteutettu jakopäänhihnalla.
Hihnat ovat nykyään hyvin kestäviä ja vaihtovälit ovat jopa 140 000 km.- kirjoitukset
>>>Käsittääkseni olet oikeilla jäljillä.Eikä tämä sivusto ole tietenkkään,mikään ritely sivu.Kirjoitin aikaisemmein volkkari merkillä.Tässäkään tapauksessa maahantuoja ei korvannut mitään.Vaikka näin kun kerron,niiin lopuksi paljastui harmien vuoksi-bensapumppu ja autolla oli ajettu 21000 km?Voisinko sanoa,enne kun oli sisään ajo.Tämä km määrä ei korvaa edes sitä.Olen päättänyt tähän,että kenellelle mahdollista,voin kertoa totuuden volkkarista,toiminnasta,takuiden eri sovellutuksista.Eli koska jouduin melko paljon itse maksamaan,niin kerron kyllä suoraan,eikä yhtäkään valhetta.Lopuksi sanoisin-älkää koskaan ostako volkkaria.Näin kokemuksen syvällä rintaäänellä.Siis ei Saksalaista romua nurkkiin.Katselkaa siis tarkkaan,minkä ostatte ja ottakaa huomioon,me jotka täällä kirjoittelemme haluamme tuoda-esiin totuuden!
- Golfari...
kirjoitukset kirjoitti:
>>>Käsittääkseni olet oikeilla jäljillä.Eikä tämä sivusto ole tietenkkään,mikään ritely sivu.Kirjoitin aikaisemmein volkkari merkillä.Tässäkään tapauksessa maahantuoja ei korvannut mitään.Vaikka näin kun kerron,niiin lopuksi paljastui harmien vuoksi-bensapumppu ja autolla oli ajettu 21000 km?Voisinko sanoa,enne kun oli sisään ajo.Tämä km määrä ei korvaa edes sitä.Olen päättänyt tähän,että kenellelle mahdollista,voin kertoa totuuden volkkarista,toiminnasta,takuiden eri sovellutuksista.Eli koska jouduin melko paljon itse maksamaan,niin kerron kyllä suoraan,eikä yhtäkään valhetta.Lopuksi sanoisin-älkää koskaan ostako volkkaria.Näin kokemuksen syvällä rintaäänellä.Siis ei Saksalaista romua nurkkiin.Katselkaa siis tarkkaan,minkä ostatte ja ottakaa huomioon,me jotka täällä kirjoittelemme haluamme tuoda-esiin totuuden!
Näinhän se menee. Ei ne Volsut nkyään mitään vähävikaisia autoja ole.
Se vaan on tällä palstalla,että jos täällä puhuu totta leimataan heti brovoilijaksi.
Kalliita kuluja saa odottaa takuuajan jälkeen. Vähintään 500 Eur. / vuosi huoltojen lisäksi.
- eyyy
ihan sama kumpi molemmat kestää.
- 4+16
Se on pojat sellainen juttu,että hihnalla tehty jakopää on paljon parempi.
Miksi?
Siksi.
Koska hihnassa on joustoa noin kymmenesosa millimetrin siis minimaalisen vähän joustoa.
Mitä sitten?
Koska hihnassa on hivenen joustoa se ei rasita laakereita eikä muutenkaan ole niin kova kuin esimerkiksi ketju joka rasittaa ja hakkaa hammaspyöriä ja ketjua itsessään. Jos et usko niin laita ohut metallitanko moottorin kylkeä vasten ja toinen pää korvan läheisyyteen,kuuntele ja vertaa.
Hihnakone tupsuttaa todella pehmeästi, mutta ketjumoottorin ääni kuulostaan korvaan heti raaemmalta,koska siella rautapinnat kalkattaa toisiaan vasten Rauta/Rauta
Rauta/ Hihna- A. Sentaja
Erityisen hiljainen hihna on sen jälkeen kun se on yllättäen poikki. Rahalla siitäkin selviää.
- M. ekaanikko
A. Sentaja kirjoitti:
Erityisen hiljainen hihna on sen jälkeen kun se on yllättäen poikki. Rahalla siitäkin selviää.
Mutta kun ketju menee yllättäen poikki, niin se ei ole erityisen hiljainen. Tosin rahallahan siitäkin selviää..
- A. Sentaja
M. ekaanikko kirjoitti:
Mutta kun ketju menee yllättäen poikki, niin se ei ole erityisen hiljainen. Tosin rahallahan siitäkin selviää..
Näytä minulle miten ketju katkaistaan. Sinä et saa edes polkupyörän ketjua poikki.
- M. ekaanikko
A. Sentaja kirjoitti:
Näytä minulle miten ketju katkaistaan. Sinä et saa edes polkupyörän ketjua poikki.
...Ja pointtisi oli?
- Japsi-kuiskaus
Tervetuloa kuuntelemaan vuoden vanhaa Suzuki Swiftiä (1,2 l ketjukone). Pullakahvit tarjoan, jos pystyt muutaman metrin päästä sanomaan, onko auto käynnissä vain ei. Kyllä noita on aika hiljaisiakin toteutuksia. Melkeimpä kovin ääni nykyään joutokäynnillä kuuluu ruiskusuuttimien tikityksestä.
Polttoaineen suorasuihkutus pitää oman "dieselmäisen" metakkansa ja se on normaali ominaisuus näissä moottoreissa missä kyseistä järjestelmää käytetään. - Golfari...
M. ekaanikko kirjoitti:
...Ja pointtisi oli?
Pointti taisi olla se, että kirjoitit jälleen typeryyksiä. Ketjun katkaisemiseen tarvitaan järeitä työkaluja.
- Golfari...
Japsi-kuiskaus kirjoitti:
Tervetuloa kuuntelemaan vuoden vanhaa Suzuki Swiftiä (1,2 l ketjukone). Pullakahvit tarjoan, jos pystyt muutaman metrin päästä sanomaan, onko auto käynnissä vain ei. Kyllä noita on aika hiljaisiakin toteutuksia. Melkeimpä kovin ääni nykyään joutokäynnillä kuuluu ruiskusuuttimien tikityksestä.
Polttoaineen suorasuihkutus pitää oman "dieselmäisen" metakkansa ja se on normaali ominaisuus näissä moottoreissa missä kyseistä järjestelmää käytetään.Japsi-kuiskaus..... Itse asiassa tarkoitit Intian kuiskaus. Suzuki Swiftit tehdään tietääkseni Intiassa, niissä ei ole mitään Japanilaista.
Et ymmärtänyt sanomaani oikein ketju ja hihnakoneesta,lue tarkemmin.
Tuo yksi Impivaaran TOLLO käyttää mun nimimerkkiä kun sitä niin Fiudee TSI-mylly. - Imbivaaran Belle Beo
M. ekaanikko kirjoitti:
...Ja pointtisi oli?
Sama pelle kirjoittelee itselleen,ota Reino Ruutupaita mukaan niin saatte asiantuntevan raadin.
- Golfari...
Golfari... kirjoitti:
Japsi-kuiskaus..... Itse asiassa tarkoitit Intian kuiskaus. Suzuki Swiftit tehdään tietääkseni Intiassa, niissä ei ole mitään Japanilaista.
Tuo yksi Impivaaran TOLLO käyttää mun nimimerkkiä kun sitä niin Fiudee TSI-mylly.Kiitos miinus peukalosta. Se on vaan osoitus ,että viestiä luetaan ja se kiinnostaa.
Paina PEUKKUA. Jatka samaan malliin tekee gudaa... - M. ekaanikko
Golfari... kirjoitti:
Pointti taisi olla se, että kirjoitit jälleen typeryyksiä. Ketjun katkaisemiseen tarvitaan järeitä työkaluja.
Typeriin kirjoituksiin tuskin kannattaa vastata muuta kuin yhtä typerillä vastineilla. Tai sitten ei lainkaan...
Kannattaa aina silti lukea mitä on kirjoitettu, eikä olettaa muuta - Japsi-kuiskaus
Golfari... kirjoitti:
Japsi-kuiskaus..... Itse asiassa tarkoitit Intian kuiskaus. Suzuki Swiftit tehdään tietääkseni Intiassa, niissä ei ole mitään Japanilaista.
Tuo yksi Impivaaran TOLLO käyttää mun nimimerkkiä kun sitä niin Fiudee TSI-mylly.Tämähän ei liity aiheeseen, mutta korjataan nyt, Swift tehdään Unkarissa, kuten SX4:nenkin.
Tuo pienempi Alto on Intialainen, jonka tonninen mylly perustuu samaan K-sarjan ketjunokkaiseen twincam moottoriin kuin Swiftin moottori. On vain yhden sylinterin lyhyempi ja käy myös kolmipyttyiseksi todella kauniisti joskin pieni värinä ratissa kertoo moottorin olevan käynnissä. Jakoketjusta ei voi sanoa lähtevän minkäänlaista ylimääräistä kalinaa. Tämä K-moottorisarja on muuten täysin japanilaista suunnittelua vaikka esim. edellä mainitut 1000-kuutioiset kasataan intiassa. 1200 Swiftin koneesta en ole aivan varma missä kootaan, tehdäänkö sitten muun auton tapaan Unkarissa.
Jos halusit yrittää jotenkin nolata valmistusmaan kertomisella, voin sanoa että osa VW:n mallistosta tehdään Meksikossa, osa Suzukin tapaan Unkarissa. Polo on perinteisesti ollut Espanjalainen ja jotkut mallit Puolassa ja Slovakiassa jne. Itse pidän auto kuitenkin aina sen maalaisena, missä "emokonttori" sijaitsee.
Poikkeus taitaa olla nämä uudet korealaiset joiden tuotanto - suunnittelua ja muotoilua myöten - on siirretty suurimmaksi osaksi Eurooppaan. - Reino Ruutupaita
Tämähän ei liity aiheeseen, mutta korjataan nyt, Swift tehdään Unkarissa, kuten SX4:nenkin.
Tuo pienempi Alto on Intialainen, jonka tonninen mylly perustuu samaan K-sarjan ketjunokkaiseen twincam moottoriin kuin Swiftin moottori. On vain yhden sylinterin lyhyempi ja käy myös kolmipyttyiseksi todella kauniisti joskin pieni värinä ratissa kertoo moottorin olevan käynnissä. Jakoketjusta ei voi sanoa lähtevän minkäänlaista ylimääräistä kalinaa. Tämä K-moottorisarja on muuten täysin japanilaista suunnittelua vaikka esim. edellä mainitut 1000-kuutioiset kasataan intiassa. 1200 Swiftin koneesta en ole aivan varma missä kootaan, tehdäänkö sitten muun auton tapaan Unkarissa.
Jos halusit yrittää jotenkin nolata valmistusmaan kertomisella, voin sanoa että osa VW:n mallistosta tehdään Meksikossa, osa Suzukin tapaan Unkarissa. Polo on perinteisesti ollut Espanjalainen ja jotkut mallit Puolassa ja Slovakiassa jne. Itse pidän auto kuitenkin aina sen maalaisena, missä "emokonttori" sijaitsee.
Poikkeus taitaa olla nämä uudet korealaiset joiden tuotanto - suunnittelua ja muotoilua myöten - on siirretty suurimmaksi osaksi Eurooppaan.Suzuki on surkea esitys jos vertaa Meksikolaiseen VW-laatuautoon joka on premiumia.
Volkkarin juuret ovat Saksassa. - Imbivaaran Vejo
Tämähän ei liity aiheeseen, mutta korjataan nyt, Swift tehdään Unkarissa, kuten SX4:nenkin.
Poikkeus taitaa olla nämä uudet korealaiset joiden tuotanto - suunnittelua ja muotoilua myöten - on siirretty suurimmaksi osaksi Eurooppaan.Kyllä Volkkarin tsi on laatukone jos verrataan sussun 1.2 myllyyn.
- Reino Ruutupaita
Ja kuten kaikki muistatte minähän ajan Plussalla, jota paikkahitsailen viikonloppuisin. Jatkan edelleen haaveilu premiummallin Golf Variantin hankkimisesta. Nyt lähden saunan taakse ja katson saanko miljoonan puhtaana käteen. Sitten taas hitsaillaan Plussaa ja vaihdetaan katkennut jakokuminauha.
- tsiiiih2
Reino Ruutupaita kirjoitti:
Ja kuten kaikki muistatte minähän ajan Plussalla, jota paikkahitsailen viikonloppuisin. Jatkan edelleen haaveilu premiummallin Golf Variantin hankkimisesta. Nyt lähden saunan taakse ja katson saanko miljoonan puhtaana käteen. Sitten taas hitsaillaan Plussaa ja vaihdetaan katkennut jakokuminauha.
Muistamme totta kai. Ketään muuta ei oma autovalinta ole yhtä paljon harmittanut kuin sinua. Lykkyä tylä remmin vaihtoon että saat jaon edes suunnilleen kohdalleen.
- Etpä usko itekkään.
Imbivaaran Vejo kirjoitti:
Kyllä Volkkarin tsi on laatukone jos verrataan sussun 1.2 myllyyn.
"Kyllä Volkkarin tsi on laatukone jos verrataan sussun 1.2 myllyyn".
Varmaan siinä vaiheessa, kun saavat sen kestämään enemmän kuin 50 thkm. Siihen asti ajan tyytyväisenä pirteällä, vähäruokaisella ja ennenkaikkea luotettavalla Sussulla. - Impivaaran Bajabelle
Etpä usko itekkään. kirjoitti:
"Kyllä Volkkarin tsi on laatukone jos verrataan sussun 1.2 myllyyn".
Varmaan siinä vaiheessa, kun saavat sen kestämään enemmän kuin 50 thkm. Siihen asti ajan tyytyväisenä pirteällä, vähäruokaisella ja ennenkaikkea luotettavalla Sussulla.SuZuki on intialainen halppistute sen sijaan Meksikossa valmistettu Variantti on DE LUXE PREMIUM UNIVERSAL VICTORY tuote.
- Sussulla mennään
Impivaaran Bajabelle kirjoitti:
SuZuki on intialainen halppistute sen sijaan Meksikossa valmistettu Variantti on DE LUXE PREMIUM UNIVERSAL VICTORY tuote.
Suzukin malleista ei valmisteta kuin pelkästään Alto Intiassa ja sekin on huomattavasti luotettavampi auto, kuin jopa se ihka aito Saksassa Turkkilaisten siirtotyöläisten kasaama volsu, Meksikaaneista ja Polska-malleista puhumattakaan. Tämän kyllä tietävät volkkarilla ajavat itsekkin.
Suzukin hyvä tekninen kestävyys tulee jatkumaankin, onneksi sanoivat yhyteistyö-sopimuksensa irti VW:n kanssa. VW:n kanssa hääräily olisi varmasti pudottanut luotettavuustilastoissa hyvin menestyneen ja kestoltaan hyvämaineisen Suzukin häntäpäähän.
Tuskin kukaan täysijärkinen tohtii väittää, että esim Polo olisi Swiftiä vähäongelmaisempi auto vaikkapa 200 thkm matkalla. Lisäksi Swift on kaikinpuolin huomattavasti hauskempi ja paremman näköinen auto kuin eläkeläisille suunnattu vanhainkodin tuoksuinen Polo.. - kirjoitukset
>>>Tähän kyllä vastaisin,että olen täysin eri mieltä.Miksi?Koska nykyajan koneet ovat mopon koneita,turbo turbon päälle.Tämä juuri tekee rasitetta hihnalle/ketjulle.Eli pois mopojen koneista.Hessu
- Impivaaran Bajabelle
Minullahan on siis Plussa jota hitsailen joka viikonloppu sen mitä muilta "käsitöiltäni" ehdin. nyt täytyy vaihteeksi käydä vaihtamassa jakokuminauha.
- Sussulla mennään
Sehän on selvä, että VW:ltä pitääkin verrata Farmari-Golfia kaikilla herkuilla puolta pienempään ja halvempaan Swiftiin. Silloin puntit on tasan, tosin Swift hakkaa edelleen Golfin luotettavuudessa ja yleisessä valmistuslaadussa.
Sanoisinkin, että jos oikein rehellisiä ollaan, oikeampi vertailukaksikko laatua ajatellen olisi Alto vs. Golf. Swift haastaa laadullaan enemmänkin Passatin, tosin Swift pärjää luotettavuustilastoissa 70 sijaa Passatia paremmin.
- 3. Golf (Ei TSI)
6 vuotta tai 120000 on nykyisin jakopäänhihnan vaihtoväli.
Vaihtotyö osineen, vesipumppuineen ja moniurahihnoineen 450€
ja aikaa siihen meni merkkiliikkeessä 1,45h , sillä jäin odottelemaan
valmistumista ja kellotin tapahtuman.- Golfari...
Ei ole kallis hinta ja taasen saa ajaa pitkän pätkän ja toimii varmasti.
Eikä ala rallattamaan. - Impivaaran Bajabelle
Moniurahihna ei ole sama kun jakopäänremmi vaan sillä pyöritetään muita apulaitteita. Kaipas ne laittoi myös jakopään remminkin sulle.
Minulla on vaihtoväli 140 000 km.
Onneksi sinulla ei ole TSI et olisi muuten sillä selvinnytkään nuin pitkälle. - Impivaaran Bajabelle
Golfari... kirjoitti:
Ei ole kallis hinta ja taasen saa ajaa pitkän pätkän ja toimii varmasti.
Eikä ala rallattamaan.Golfari... Etkö tiedä että Impivaaran Variantisteille on 100 Euroakin liikaa?
Me olemme niin PA-sakkia ettei meillä ole rahaa kun saamme päikkärit menemme Essolle kahville. - Golfari..
Golfari... Etkö tiedä että Impivaaran Variantisteille on 100 Euroakin liikaa?
Me olemme niin PA-sakkia ettei meillä ole rahaa kun saamme päikkärit menemme Essolle kahville.Olen niin sienissä etten nyt ymmärrä lainkaan mistä puhut.
- hypotermix*
Moniurahihna ei ole sama kun jakopäänremmi vaan sillä pyöritetään muita apulaitteita. Kaipas ne laittoi myös jakopään remminkin sulle.
Minulla on vaihtoväli 140 000 km.
Onneksi sinulla ei ole TSI et olisi muuten sillä selvinnytkään nuin pitkälle.Onhan siinä jakopään remmissäkin uria vallan pirusti. paitsi jo ne siliävät.
Transporterissakin niiden piti kestää 90.000 km , mutta kun muutama rapsahti jo aikaisemmin, niin tuli työnantajalta määräys että vaihdetaan ne hihnat sellaisiin ei-enää-takuuautoihin jo 75.000 km:n välein. Näin ainakin jakeluajossa. Ehkä ne yksityisellä kestää pidempään, jos ajelee sitä sunnuntaiajoa. - Golfari...
hypotermix* kirjoitti:
Onhan siinä jakopään remmissäkin uria vallan pirusti. paitsi jo ne siliävät.
Transporterissakin niiden piti kestää 90.000 km , mutta kun muutama rapsahti jo aikaisemmin, niin tuli työnantajalta määräys että vaihdetaan ne hihnat sellaisiin ei-enää-takuuautoihin jo 75.000 km:n välein. Näin ainakin jakeluajossa. Ehkä ne yksityisellä kestää pidempään, jos ajelee sitä sunnuntaiajoa.No montako Volkkarin ketjua olisi mennyt jakeluautossa tuohon kilsamäärään?
Vastaus 2-moottoria.
Minulla ei ole ollut ainoakaan ketju Volsua ja aina on remmit kestäneet ei mitään ongelmaa. Remmit kannattaa aina laittaa merkkipajalla siellä osataan vaihtaa kaikki tarvittavat osat jotka pitääkin vaihtaa,että työ on asianmukaisesti hoidettu. - Golfari..
Golfari... kirjoitti:
No montako Volkkarin ketjua olisi mennyt jakeluautossa tuohon kilsamäärään?
Vastaus 2-moottoria.
Minulla ei ole ollut ainoakaan ketju Volsua ja aina on remmit kestäneet ei mitään ongelmaa. Remmit kannattaa aina laittaa merkkipajalla siellä osataan vaihtaa kaikki tarvittavat osat jotka pitääkin vaihtaa,että työ on asianmukaisesti hoidettu.Itse itselleni vastaten. Ketjuja olisi mennyt 0 kappaletta koska ne kestävät auton iän, miljoona kilometriä.
- Golfari...
Golfari.. kirjoitti:
Itse itselleni vastaten. Ketjuja olisi mennyt 0 kappaletta koska ne kestävät auton iän, miljoona kilometriä.
Parhailla TSI moottoreiden kerjuilla pääsee jopa 40 000km. Googleta Klik Klik Klik Klik......
- Golfari...
Golfari... kirjoitti:
Parhailla TSI moottoreiden kerjuilla pääsee jopa 40 000km. Googleta Klik Klik Klik Klik......
Heh heh heh ,minähän se täällä taas. Täytyy sanoa, ettei älykkyys keskiölpyllä nouse. Minun tapauksessani ei kyllä laskekaan. Eh heh heh.
- osssss
Golfari... kirjoitti:
Heh heh heh ,minähän se täällä taas. Täytyy sanoa, ettei älykkyys keskiölpyllä nouse. Minun tapauksessani ei kyllä laskekaan. Eh heh heh.
Nollasta on paha päästä alaspäin edes kemikaalien avulla.
- Golfari...
Vaikka minkä muun auton voit ostaa missä on toteutettu jakopää ketjulla,mutta ei VW:n TSI moottoria.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754547Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093793Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1473509Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.411992Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891239- 1251064
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.136991- 57933
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847