Jos salarakas tulee raskaaksi?

Mitäs sitten?

Abortti on yksi vaihtoehto mutta ei kaikki sitä tahdo tehdä. Varsinkaan jos raskaus on suuren rakkauden hedelmä. Miten asia on hoidettu, saako vaimo tietää, tunnustaako isä lapsen vai maksaako pimeästi elatusmaksuja, isä virallisesti tuntematon...

75

1829

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NotAnAnswerBut

Yksi lause tuossa tekstissä tökkäsee pahasti: "... jos raskaus on suuren rakkauden hedelmä"... Jos noin on, se suuri rakkaus kyllä voittaa ja tuleva lapsi saa elää kahden vanhemman kanssa elämänsä. Ehkä siinä kohtaa kannattaa miettiä, onko tullut raskaaksi täydelliselle kusettajalle, jos tuleva isä suoltaa tekstiä suuren rakkauden hedelmästä eikä silti tee elettäkään siihen suuntaan, että lapsi syntyisi kahden vapaan ihmisen parisuhteeseen.

• RealLoveTwo

Tilanteet on joskius niin vaikeita ettei siinä pääse suuntaan eikä toiseen loukkaamatta jotain.
        Kokemusta on ja kun en halunnut loukata vaimoakaan enkä pelotella lapsia millään erolla joudun suuresta rakkaudesta salaista rakastani kohtaan huolimatta edelleen koittaa selvittää asioita aviovaimon kanssa. Maksan siis salassa rakkaani asumisesta ja lapsen kulut tietysti.Helpompaa olisi jos salittaisi miehelle useampi vaimo suomessa kuten joissakin maissa sallitaan.

• Hyvin pärjää
        RealLoveTwo kirjoitti:

Tilanteet on joskius niin vaikeita ettei siinä pääse suuntaan eikä toiseen loukkaamatta jotain.
        Kokemusta on ja kun en halunnut loukata vaimoakaan enkä pelotella lapsia millään erolla joudun suuresta rakkaudesta salaista rakastani kohtaan huolimatta edelleen koittaa selvittää asioita aviovaimon kanssa. Maksan siis salassa rakkaani asumisesta ja lapsen kulut tietysti.Helpompaa olisi jos salittaisi miehelle useampi vaimo suomessa kuten joissakin maissa sallitaan.

Vaikka nainen sanoisi ettei tiedä lapsen isää saa hän elatusapua kaupungilta, se on muistaakseni 170 euroa kuussa. Tähän päälle pimeät elatusmaksut, ihan hyvin pärjää. Ei kai ole liikaa vaadittu että nainen käy työssä vai kuvitteleeko hän että mies elättää salarakkaansa?

• maailmassamontaon...
        RealLoveTwo kirjoitti:

Älä nyt viisi, aikuinen ihminen! Jos kerran tilanteet ovat noin vaikeita, miksi aloitit salasuhteen? Ja nyt, "pikku vahingon" tapahduttua olet herännyt huomaamaan, että jotain tarttis tehdä?! Puheesi on tyypillistä "syödä-ja-säästää"-miehen löpinää. Suomessa tosiaankaan ei ole moniavioisuutta ja se on hyvä se! Vaimosi on ansainnut parempaa kuin sinä - joten teepä palvelus ja kerro hänelle pikku salaisuutesi! Se, että puhut lasten pelottelusta erolla on taaskin yksi surkea tekosyy työntää päätä puskaan - kuka täyspäinen "pelottelisi" omia lapsiaan - sitä joko erotaan tai sitten ei ja jollei erota, niin lapsille ei sanota yhtään mitään. Aikuisten ihmisten asia on tehdä asiasta mahdollisimman kivutonta lapsille!
        Mitenkäs muuten luulet "näkyvien" lapsiesi suhtautuvan siihen, kun hamassa tulevaisuudessa sinustakin aika jättää ja perintöosaansa ilmaantuu penäämään myös tämä salainen lapsukainen..? Sekö ei sitten ole mitään, että olet salannut sisaruksen olemassa olon? Sekö ei sitten voi loukata lapsiasi? No, itsekäs possu kuin olet, sehän ei sinua hetkauta, koska et ole siitä palautetta saamassa mullan alta.
        Siis maksat rakkaasi asumisesta..? Jaa'a, ehkä pitäisi alkaa tarkemmin yh:na katselemaan ympärilleen, jos tuollainen potentiaalinen elättäjä löytyisi... No aikuisten oikeasti, never!

• lapsen oikeudet
        Hyvin pärjää kirjoitti:

Vaikka nainen sanoisi ettei tiedä lapsen isää saa hän elatusapua kaupungilta, se on muistaakseni 170 euroa kuussa. Tähän päälle pimeät elatusmaksut, ihan hyvin pärjää. Ei kai ole liikaa vaadittu että nainen käy työssä vai kuvitteleeko hän että mies elättää salarakkaansa?

Tiedätkö, että on rikollista nostaa elatusapua kunnalta, jos isä on tiedossa ja maksaa myös. Lisäksi, jos lapsi ei ole tunnustettu, ei hänellä ole perintöoikeutta ja ennenkaikkea lapsella on oikeus tietää, kuka isä on ja tutustua myös sisaruksiinsa.

• Kaikkea sitä kuulee
        lapsen oikeudet kirjoitti:

Tiedätkö, että on rikollista nostaa elatusapua kunnalta, jos isä on tiedossa ja maksaa myös. Lisäksi, jos lapsi ei ole tunnustettu, ei hänellä ole perintöoikeutta ja ennenkaikkea lapsella on oikeus tietää, kuka isä on ja tutustua myös sisaruksiinsa.

Miten niin on rikollista, onko kukaan koskaan tuomittu tuosta "rikoksesta"? Ruotsissa sosiaaliviranomaiset ottavat selvää lapsen isästä, käyvät ulkomaillakin. Suomessa ei tuollaista pelleilyä ole ja hyvä niin. Naisen sanaan luotetaan!

• RealLoveTwo
        maailmassamontaon... kirjoitti:

Älä nyt viisi, aikuinen ihminen! Jos kerran tilanteet ovat noin vaikeita, miksi aloitit salasuhteen? Ja nyt, "pikku vahingon" tapahduttua olet herännyt huomaamaan, että jotain tarttis tehdä?! Puheesi on tyypillistä "syödä-ja-säästää"-miehen löpinää. Suomessa tosiaankaan ei ole moniavioisuutta ja se on hyvä se! Vaimosi on ansainnut parempaa kuin sinä - joten teepä palvelus ja kerro hänelle pikku salaisuutesi! Se, että puhut lasten pelottelusta erolla on taaskin yksi surkea tekosyy työntää päätä puskaan - kuka täyspäinen "pelottelisi" omia lapsiaan - sitä joko erotaan tai sitten ei ja jollei erota, niin lapsille ei sanota yhtään mitään. Aikuisten ihmisten asia on tehdä asiasta mahdollisimman kivutonta lapsille!
        Mitenkäs muuten luulet "näkyvien" lapsiesi suhtautuvan siihen, kun hamassa tulevaisuudessa sinustakin aika jättää ja perintöosaansa ilmaantuu penäämään myös tämä salainen lapsukainen..? Sekö ei sitten ole mitään, että olet salannut sisaruksen olemassa olon? Sekö ei sitten voi loukata lapsiasi? No, itsekäs possu kuin olet, sehän ei sinua hetkauta, koska et ole siitä palautetta saamassa mullan alta.
        Siis maksat rakkaasi asumisesta..? Jaa'a, ehkä pitäisi alkaa tarkemmin yh:na katselemaan ympärilleen, jos tuollainen potentiaalinen elättäjä löytyisi... No aikuisten oikeasti, never!

Aivan maksan molempien rakkaitten naisteni asumiskulut.
        Kumipikin kyllä käy töissäkin, mutta maksan omista kiinteistöistäni.
        Mistä pikkuvahingosta keksit juttuja? Ei kukaan muu puhu vahingosta.
        Eiköhän ne kaikki lapset toisiinsa vielä tutustu ennen minun kuolemaani.
        Molemmat naiseni ovat minulle rakkaita. Moniavioisuus säästäisi monet turhalta tuskalta.
        Onko sinulta maailmassamonta joku vienyt tikkarin suusta kun noin katkerasti huutelet tuntemattomille?
        Tiedän, että monet lasteni kavereiden vanhemmista on eronneita ja uskon myös, että se tuntuu ekaluokkalaisesta pikkumihestä pelottavalle.
        Lapsille turvallisuuden tunne on tärkeintä. Huolehdin lasteni turvallisuudesta.

• maailmassamontaon..
        RealLoveTwo kirjoitti:

Molemmat naiseni ovat minulle rakkaita. Moniavioisuus säästäisi monet turhalta tuskalta.
        Onko sinulta maailmassamonta joku vienyt tikkarin suusta kun noin katkerasti huutelet tuntemattomille?
        Tiedän, että monet lasteni kavereiden vanhemmista on eronneita ja uskon myös, että se tuntuu ekaluokkalaisesta pikkumihestä pelottavalle.

Jos omat vanhempasi eivät ole eronneet sinun ollessasi pikkulapsi, et voi sanoa tietäväsi siitä asiasta mitään.
        Ok, kukin tavallaan. Miten olet asian ajatellut hoitaa, jos kohtalon oikusta virallinen vaimosi saa tietää jalkavaimostasi ja tämän kanssa saamastasi äpärästä..?
        Sorry rahvaanomaiset sanani, mutta äpärästähän tuossa on kysymys... No, onneksi olet saanut jalkavaimosi maksettua hiljaiseksi....

Tikkaria minulta ei ole viety - mutta kun olen omat asiani hoitanut yleisiä moraalikäsityksiä noudattaen, voin kyllä mielestäni herätellä keskustelua heittelemällä kommenttia kaltaistesi toiminnasta.

• Jaana
        maailmassamontaon.. kirjoitti:

Jos omat vanhempasi eivät ole eronneet sinun ollessasi pikkulapsi, et voi sanoa tietäväsi siitä asiasta mitään.
        Ok, kukin tavallaan. Miten olet asian ajatellut hoitaa, jos kohtalon oikusta virallinen vaimosi saa tietää jalkavaimostasi ja tämän kanssa saamastasi äpärästä..?
        Sorry rahvaanomaiset sanani, mutta äpärästähän tuossa on kysymys... No, onneksi olet saanut jalkavaimosi maksettua hiljaiseksi....

Tikkaria minulta ei ole viety - mutta kun olen omat asiani hoitanut yleisiä moraalikäsityksiä noudattaen, voin kyllä mielestäni herätellä keskustelua heittelemällä kommenttia kaltaistesi toiminnasta.

Kuin kehtaat kenenkään lasta äpäräks nimitellä?

Aika lapsellista juttua sulla, kehut kuin olet omat asias hoitanut (lastentekemisenkö) yleisten moraalikäsitysten mukasesti niin sitten voit muka jotain viatonta lasta nimitellä.

Ainakaan sun puhetyyli ei noudata mitään moraalikäsitystä, vai onko teilpäin omat tyyli ja oikeus nostaa ittes jollekki tuomarin pallille huutelemaan?

Mä olen syntyny itse avioliiton ulkopuolella, molemmat vanhempani kyllä tiän ja olen aina saanut olla kummankin luona. Olen siis teidän hienon korkeen moraalin mukasesti ÄPÄRÄ.

Huhuh kun ei sult tosissaan varmaan ole tikkaria viety vaan aivot. Onko niitä koskaan ollukkaan tai sit olet muuten vaan tyhmä jutuistas päätellen.

• maailmassamontaon..
        Jaana kirjoitti:

Kuin kehtaat kenenkään lasta äpäräks nimitellä?

Aika lapsellista juttua sulla, kehut kuin olet omat asias hoitanut (lastentekemisenkö) yleisten moraalikäsitysten mukasesti niin sitten voit muka jotain viatonta lasta nimitellä.

Ainakaan sun puhetyyli ei noudata mitään moraalikäsitystä, vai onko teilpäin omat tyyli ja oikeus nostaa ittes jollekki tuomarin pallille huutelemaan?

Mä olen syntyny itse avioliiton ulkopuolella, molemmat vanhempani kyllä tiän ja olen aina saanut olla kummankin luona. Olen siis teidän hienon korkeen moraalin mukasesti ÄPÄRÄ.

Huhuh kun ei sult tosissaan varmaan ole tikkaria viety vaan aivot. Onko niitä koskaan ollukkaan tai sit olet muuten vaan tyhmä jutuistas päätellen.

Voi elämän kevät... En minä käyttänyt nimitystä äpärä korostaakseni sitä, että tämä viaton lapsonen on syntynyt avioliiton tai muun julkisen parisuhteen ulkopuolella - vaan siksi, että hänellä ei ole virallista asemaa isänsä elämässä. Mistään ei ainakaan käynyt ilmi, että isä on riemumielin käynyt lapsen tunnustamassa omakseen..? Millainen on ihminen, joka vakuuttelee tekevänsä oikein ja säästävänsä toisia pahalta, kun kuitenkin asioiden paljastuminen veisi pohjan monelta elämältä...

Anteeksi, että pahoitin mielesi - mutta perinteisessä mielessä on kautta maailman sivun tällaista salassapidettyä "isätöntä" lasta sanottu tuolla nimellä.

Moraalisesti katson toimineeni oikein sikäli, ettei minulla ole lasta valmiiksi perheellisen miehen kanssa - vaan lasteni isä on ollut vapaa muista sitoumuksista meidän mennessämme yhteen. Antaako se mielestäsi -ttuilun aihetta, että ihminen pitää kiinni tietyistä moraalisesti oikeiksi katsotuista asioista elämässään?
        Mutta takaisin asiaan mennäkseni: kerrohan, Jaana, oma mielipteesi siitä, onko sinun mielestäsi oikein pitää salassa toista perhettä ja höpöttää jotain moniavioisuuden suuntaan? Sehän tässä pointti on.

• Häpeä jos osaat

Voi elämän kevät... En minä käyttänyt nimitystä äpärä korostaakseni sitä, että tämä viaton lapsonen on syntynyt avioliiton tai muun julkisen parisuhteen ulkopuolella - vaan siksi, että hänellä ei ole virallista asemaa isänsä elämässä. Mistään ei ainakaan käynyt ilmi, että isä on riemumielin käynyt lapsen tunnustamassa omakseen..? Millainen on ihminen, joka vakuuttelee tekevänsä oikein ja säästävänsä toisia pahalta, kun kuitenkin asioiden paljastuminen veisi pohjan monelta elämältä...

Anteeksi, että pahoitin mielesi - mutta perinteisessä mielessä on kautta maailman sivun tällaista salassapidettyä "isätöntä" lasta sanottu tuolla nimellä.

Moraalisesti katson toimineeni oikein sikäli, ettei minulla ole lasta valmiiksi perheellisen miehen kanssa - vaan lasteni isä on ollut vapaa muista sitoumuksista meidän mennessämme yhteen. Antaako se mielestäsi -ttuilun aihetta, että ihminen pitää kiinni tietyistä moraalisesti oikeiksi katsotuista asioista elämässään?
        Mutta takaisin asiaan mennäkseni: kerrohan, Jaana, oma mielipteesi siitä, onko sinun mielestäsi oikein pitää salassa toista perhettä ja höpöttää jotain moniavioisuuden suuntaan? Sehän tässä pointti on.

"Anteeksi, että pahoitin mielesi - mutta perinteisessä mielessä on kautta maailman sivun tällaista salassapidettyä "isätöntä" lasta sanottu tuolla nimellä."

Eipä tuota sanaa ole Suomessa pitkään aikaan käytetty ja hyvä niin. Ns. vanhaan hyvään aikaan käytettiin ja sinä olisit varmasti ensimmäisenä pienelle lapselle huutamassa "huoran äpärä". Raukkamaista mutta ei tuollaisilta muuta voi odottaa. Aikuinen lapsen kimpussa, niin sitä pitää. Onneksi tuollaiset eivät enää voi viattomia lapsia kiusata.

• -sandra-
        Häpeä jos osaat kirjoitti:

"Anteeksi, että pahoitin mielesi - mutta perinteisessä mielessä on kautta maailman sivun tällaista salassapidettyä "isätöntä" lasta sanottu tuolla nimellä."

Eipä tuota sanaa ole Suomessa pitkään aikaan käytetty ja hyvä niin. Ns. vanhaan hyvään aikaan käytettiin ja sinä olisit varmasti ensimmäisenä pienelle lapselle huutamassa "huoran äpärä". Raukkamaista mutta ei tuollaisilta muuta voi odottaa. Aikuinen lapsen kimpussa, niin sitä pitää. Onneksi tuollaiset eivät enää voi viattomia lapsia kiusata.

Ihme äläkkä yhdestä sanasta nousikin, miksiköhän?! Aivan kuin se muuttaisi jotenkin sitä perusjuttua, että kaksoiselämää elävä edempänä kirjoittava on selityksineen vähintään arvelluttava. Jos korttitalo hajoaa, jälki on rumaa ja sen rinnalla anonyymisti heitetty ä-sana kevyttä kamaa.
        Itsellä on muuten omakohtainen kokemus ä-sanasta: äitini on sota-ajan lapsi, hänen äitinsä oli "sinkku" lapsen ilmoittaessaan tulosta. Kyllä äitini ä-sanaa kuuli käytettävän, mutta mummoni neuvoi olemaan piittaamatta. Sana muiden joukossa eikä muuttanut sitä asiaa minnekään, että mummo kasvatti tytöstään hyväitsestuntoisen ihmisen.

• Jaana
        Häpeä jos osaat kirjoitti:

Vanhassa ajassa ei ollut mitään parempaa kun nyt tänä päivänä.
        Äpärä sanan käyttäjä jääny jonnekkin viimevuosituhannen alkupuolelle?
        Nykyään avioton lapsi tai AU lapsi on normaali ja yleinen nimitys.
        Nykyään syntyy aika paljon lapsia vanhemmille jotka ei ole avioliitossa.

• avoimin kortein
        Kaikkea sitä kuulee kirjoitti:

Miten niin on rikollista, onko kukaan koskaan tuomittu tuosta "rikoksesta"? Ruotsissa sosiaaliviranomaiset ottavat selvää lapsen isästä, käyvät ulkomaillakin. Suomessa ei tuollaista pelleilyä ole ja hyvä niin. Naisen sanaan luotetaan!

Kyllä tälläisesta on ennakkotapaus. Terve järki myös sanoo, että jos saat elatusavun lapsen isältä, et voi hakea sitä muualta. Sama kuin nostaisit työttömyyskorvauksia ja olisit töissä. Eli käyttäisit sos. tukia väärin ja syylistyisit petokseen. Joten ota pois vain lainausmerkit rikos sanan ympäriltä. Lapsenkin kannalta on syytä pelata avoimin kortein. Tälläinen kiero toiminta syö ihmistä ja vaikuttaa tottakai myös lapseen.

• Jaana

- kerrohan, Jaana, oma mielipteesi siitä, onko sinun mielestäsi oikein pitää salassa toista perhettä ja höpöttää jotain moniavioisuuden suuntaan? Sehän tässä pointti on.-

Kerron mielipiteeni, mielestäni kaikkea ei kannata kertoa kiusatakseen tai loukatakseen lujempaa kun toinen on joskus loukannut. Eihän tosissaan avioliitot ole mitään kisoja eikä niissä ole voittajaa.
        En pidä lapsia eriarvosina on ne sit syntyneet avioliitossa tai sen ulkopuolella. Sen yh äidin kanssa elämisen olen kokenu ja syntynytkin ensin yhden aikuisen talouteen. En koe olevani sen huonompi kun kukaan muukaan. Kukaan ei ole koskaan äpäräksi nimittäny. En ole joutunu koskaan ongelmiin poliisin kanssa ja koulussakin pärjäsin vaikka isä asui toisella paikkakunnalla.
        Omiin kokemuksiin siis nojaan mielipiteissäni.
        Minul on velipuolia meillä on sama isä ja tuun hyvin toimeen heidänki äidin kanssa. Aina olen tullu.
        Minusta toisten mollaaminen ja nimittely ei ole mitenkään oikein ei tee toista ihmistä arvokkaammaks ja korkeearvosemmaksi jos on naimisissa. Se on tosi vanha ajatustapa.
        Ite en ole koskaan ollu pitemmässä suhteessa mut olen aika läheinen isoveljien kanssa ja kuunnellu niitten naisjuttuja. Oon myös tullu siihen tulokseen että miehet ja pojat on ihan erilaisia ajatuksiltansa kun me naiset.
        Isoveljilläkin vaihtuu tyttökaverit vauhdissa ja ei tunnu isosti surettavan.
        Huomannu senkin ettei edes niiden äiti pysty sitä ajatustapaa muuttamaan miehet vaan on erilaisia. Siks on hyvä pitää miehen joitain asioita salassa muutenhan ne loukkaisi joka kohdassa naisiansa ja joskus sitten vaimojaankin.
        Joissakin maissa moniavioisuus toimii hyvin. Eikä kaikki maat niistä ole islamilaisia vaan esim mormoonitkin on pitäny vaimoja yhtäaikaa moniakin.
        Miehellä on vaan miehen luonto. Joku päänsisään rakennettu tarve tehdä lapsia monen naisen kanssa. Minkä ne sille mahtaa jos moraalikäsitys ei ole ymmärtäny sitä.

• pata kattilaa soimaa
        Jaana kirjoitti:

Vanhassa ajassa ei ollut mitään parempaa kun nyt tänä päivänä.
        Äpärä sanan käyttäjä jääny jonnekkin viimevuosituhannen alkupuolelle?
        Nykyään avioton lapsi tai AU lapsi on normaali ja yleinen nimitys.
        Nykyään syntyy aika paljon lapsia vanhemmille jotka ei ole avioliitossa.

Jaana, mikä sai sinut riehumaan? Ei nuo sinunkaan vastauksesi oikein fiksulta vaikuta näin sivullisena palstan lukijana.

• Yks kyssäri
        RealLoveTwo kirjoitti:

Sallisitko sinä jommallekummalle naisellesi toisen miehen? Jos et, niin miksi?

• maailmassamontaon..
        Jaana kirjoitti:

- kerrohan, Jaana, oma mielipteesi siitä, onko sinun mielestäsi oikein pitää salassa toista perhettä ja höpöttää jotain moniavioisuuden suuntaan? Sehän tässä pointti on.-

Kerron mielipiteeni, mielestäni kaikkea ei kannata kertoa kiusatakseen tai loukatakseen lujempaa kun toinen on joskus loukannut. Eihän tosissaan avioliitot ole mitään kisoja eikä niissä ole voittajaa.
        En pidä lapsia eriarvosina on ne sit syntyneet avioliitossa tai sen ulkopuolella. Sen yh äidin kanssa elämisen olen kokenu ja syntynytkin ensin yhden aikuisen talouteen. En koe olevani sen huonompi kun kukaan muukaan. Kukaan ei ole koskaan äpäräksi nimittäny. En ole joutunu koskaan ongelmiin poliisin kanssa ja koulussakin pärjäsin vaikka isä asui toisella paikkakunnalla.
        Omiin kokemuksiin siis nojaan mielipiteissäni.
        Minul on velipuolia meillä on sama isä ja tuun hyvin toimeen heidänki äidin kanssa. Aina olen tullu.
        Minusta toisten mollaaminen ja nimittely ei ole mitenkään oikein ei tee toista ihmistä arvokkaammaks ja korkeearvosemmaksi jos on naimisissa. Se on tosi vanha ajatustapa.
        Ite en ole koskaan ollu pitemmässä suhteessa mut olen aika läheinen isoveljien kanssa ja kuunnellu niitten naisjuttuja. Oon myös tullu siihen tulokseen että miehet ja pojat on ihan erilaisia ajatuksiltansa kun me naiset.
        Isoveljilläkin vaihtuu tyttökaverit vauhdissa ja ei tunnu isosti surettavan.
        Huomannu senkin ettei edes niiden äiti pysty sitä ajatustapaa muuttamaan miehet vaan on erilaisia. Siks on hyvä pitää miehen joitain asioita salassa muutenhan ne loukkaisi joka kohdassa naisiansa ja joskus sitten vaimojaankin.
        Joissakin maissa moniavioisuus toimii hyvin. Eikä kaikki maat niistä ole islamilaisia vaan esim mormoonitkin on pitäny vaimoja yhtäaikaa moniakin.
        Miehellä on vaan miehen luonto. Joku päänsisään rakennettu tarve tehdä lapsia monen naisen kanssa. Minkä ne sille mahtaa jos moraalikäsitys ei ole ymmärtäny sitä.

Kaiketi tästä kommentistasi voidaan päätellä seuraavaa: sinulle on sopii siis järjestely, että olet sellaisen miehen vaimo, jolla on virallisen, näkyvillä olevan perheen eli sinun ja lapsienne lisäksi salassa toinen rakas ja tämän kanssa lapsi/lapsia?
        Ei voi kuin onnitella sinua suuresta avarakatseisuudestasi!
        Keskustelumme kohteena olevan miehen vaimolle ei vain ole annettu mahdollisuutta valita, haluaako viettää elämänsä moniavioisuudesta haaveilevan "kaksoiseläjän" kanssa - onko se sinusta oikein? Jos kummallekin osapuolelle rinnakkaissuhteet ja niistä syntyvät lapset ovat ok, se on heidän asiansa ja heidän valintaansa ja elämäntapaansa pitää kunnioittaa.

Minulle on aivan turhaa tulla suoltamaan "mitä ei tiedä, se ei voi loukata"-juttuja, koska ennemmin tai myöhemmin jotakuta tässä kuviossa sattuu.

Minä en ole missään vaiheessa kyseenalaistanut sinun tai kenenkään muunkaan elämää / lapsuutta yh-äidin lapsena. Ystäväpiirini on laaja ja ihailen yh-äitejä, jotka tekevät kaikkensa lapsiensa eteen taatakseen heille hyvän ja turvallisen lapsuuden ja nuoruuden.

• Jaana
        pata kattilaa soimaa kirjoitti:

Jaana, mikä sai sinut riehumaan? Ei nuo sinunkaan vastauksesi oikein fiksulta vaikuta näin sivullisena palstan lukijana.

Riehumisesta en tiedä mitään, minuu vaan sieppaa jos aikuinen joka itseään korostaa vielä erityisen korkeemoraaliseksi nimittelee pikkulapsia tai yhtäkään.
        Ei ole aikusen käytöstä.

• Jaana

Kaiketi tästä kommentistasi voidaan päätellä seuraavaa: sinulle on sopii siis järjestely, että olet sellaisen miehen vaimo, jolla on virallisen, näkyvillä olevan perheen eli sinun ja lapsienne lisäksi salassa toinen rakas ja tämän kanssa lapsi/lapsia?
        Ei voi kuin onnitella sinua suuresta avarakatseisuudestasi!
        Keskustelumme kohteena olevan miehen vaimolle ei vain ole annettu mahdollisuutta valita, haluaako viettää elämänsä moniavioisuudesta haaveilevan "kaksoiseläjän" kanssa - onko se sinusta oikein? Jos kummallekin osapuolelle rinnakkaissuhteet ja niistä syntyvät lapset ovat ok, se on heidän asiansa ja heidän valintaansa ja elämäntapaansa pitää kunnioittaa.

Minulle on aivan turhaa tulla suoltamaan "mitä ei tiedä, se ei voi loukata"-juttuja, koska ennemmin tai myöhemmin jotakuta tässä kuviossa sattuu.

Minä en ole missään vaiheessa kyseenalaistanut sinun tai kenenkään muunkaan elämää / lapsuutta yh-äidin lapsena. Ystäväpiirini on laaja ja ihailen yh-äitejä, jotka tekevät kaikkensa lapsiensa eteen taatakseen heille hyvän ja turvallisen lapsuuden ja nuoruuden.

No sorry jos vastasin liika laajasti ja yleistin yleensä yh lapsiin kohdistuvia ennakkoluuloja ettei koulu tai elämä voi sujua joa ei ole molemmat vanhemmat läsnä 24/7.
        Vastasin kumminkin siihen äpärä juttuun josta ensi kommentoin.
        En ole kenenkään vaimo en ole koskaan ollukkaan. Miehiä siis isoveljiä seuraillut ja siihen kerroinki mielipiteideni perustuvan. Kirjoista tietty saa lukea psykologiaa lisää kun eihän kukaan kaikkia tunne. Ihmiset on erilaisia kuitenkin.
        Olen nainen ja tiedän satavarmasti ettei miehet voi tietää naisen tapaa kokee ja ajatella samaten ei tiedä nainenkaan niin tarkkaan miehistä. Hyväksyn semmosen tosiasian että luonto on meille luonu erilaiset ajatusmallit. Moraalin on tehny ihminen itse.Varmaan sekin koitettu tehdä kaikkien hyväks.
        Sekin vaan on erimaissakin erilainen ihmisten muokkaama käyttäytymismalli.
        Enkä tarkottanut ettei isä koskaan kertois siitä toisesta naisestaan ja perheestään vaan että jokasella varmaan on sopiva hetki kertoa hiukka eri kun toisella. Ei siihenkään ole vaan yhtä oikeeta sääntöä.

• Lasteasialla
        avoimin kortein kirjoitti:

Kyllä tälläisesta on ennakkotapaus. Terve järki myös sanoo, että jos saat elatusavun lapsen isältä, et voi hakea sitä muualta. Sama kuin nostaisit työttömyyskorvauksia ja olisit töissä. Eli käyttäisit sos. tukia väärin ja syylistyisit petokseen. Joten ota pois vain lainausmerkit rikos sanan ympäriltä. Lapsenkin kannalta on syytä pelata avoimin kortein. Tälläinen kiero toiminta syö ihmistä ja vaikuttaa tottakai myös lapseen.

Jos isä on tiedossa ja kunta jostain syystä esim. työttömyys syynä, maksaa miehen puolesta elarit niin kuntahan ulosmittaa ne rahat mieheltä. Silloin viimestään huomataan maksun päälekkäisyys. Takaisinperintä lapsen äidiltä on hyvin todennäköstä.
        Vamhemmillahan ei ole lainmukaan mitään oikeuksia. Laki puhuu todella vain
        lapsen oikeuksista.

• BlueEyes----
        Jaana kirjoitti:

No sorry jos vastasin liika laajasti ja yleistin yleensä yh lapsiin kohdistuvia ennakkoluuloja ettei koulu tai elämä voi sujua joa ei ole molemmat vanhemmat läsnä 24/7.
        Vastasin kumminkin siihen äpärä juttuun josta ensi kommentoin.
        En ole kenenkään vaimo en ole koskaan ollukkaan. Miehiä siis isoveljiä seuraillut ja siihen kerroinki mielipiteideni perustuvan. Kirjoista tietty saa lukea psykologiaa lisää kun eihän kukaan kaikkia tunne. Ihmiset on erilaisia kuitenkin.
        Olen nainen ja tiedän satavarmasti ettei miehet voi tietää naisen tapaa kokee ja ajatella samaten ei tiedä nainenkaan niin tarkkaan miehistä. Hyväksyn semmosen tosiasian että luonto on meille luonu erilaiset ajatusmallit. Moraalin on tehny ihminen itse.Varmaan sekin koitettu tehdä kaikkien hyväks.
        Sekin vaan on erimaissakin erilainen ihmisten muokkaama käyttäytymismalli.
        Enkä tarkottanut ettei isä koskaan kertois siitä toisesta naisestaan ja perheestään vaan että jokasella varmaan on sopiva hetki kertoa hiukka eri kun toisella. Ei siihenkään ole vaan yhtä oikeeta sääntöä.

Että s'ä olet naiivi... "Enkä tarkottanut ettei isä koskaan kertois siitä toisesta naisestaan ja perheestään vaan että jokasella varmaan on sopiva hetki kertoa hiukka eri kun toisella. Ei siihenkään ole vaan yhtä oikeeta sääntöä."
        Mikä sun mielestä esim ton RealLoveTwo:n kohdalla olis sitten se oikea aika? Yksinkertaisen laskutoimituksen jälkeen hän on ollut salasuhteessa vähintääkin about vuoden verran, koska lapsonen on saanut alkunsa ja on jo maailmassakin. No ehkä sä tarkoitat, että RLT odottaa, kunnes vaimon kanssa saadut lapset kestää eron paremmin..? Mutta entäs vaimo? Meinaatko, että aika jotenkin tekee asiasta lievemmän ja vaimo kiittelee miestä, kun ei kertonut kaksoiselämästään silloin, kun heillä lapset oli pieniä? Pettäminen on pettämistä - mutta pitkään jatkunut ja suunnitelmallinen touhu on petos ja sellasen uhri vaimo tässä on.

• Sivuhuomio
        BlueEyes---- kirjoitti:

Että s'ä olet naiivi... "Enkä tarkottanut ettei isä koskaan kertois siitä toisesta naisestaan ja perheestään vaan että jokasella varmaan on sopiva hetki kertoa hiukka eri kun toisella. Ei siihenkään ole vaan yhtä oikeeta sääntöä."
        Mikä sun mielestä esim ton RealLoveTwo:n kohdalla olis sitten se oikea aika? Yksinkertaisen laskutoimituksen jälkeen hän on ollut salasuhteessa vähintääkin about vuoden verran, koska lapsonen on saanut alkunsa ja on jo maailmassakin. No ehkä sä tarkoitat, että RLT odottaa, kunnes vaimon kanssa saadut lapset kestää eron paremmin..? Mutta entäs vaimo? Meinaatko, että aika jotenkin tekee asiasta lievemmän ja vaimo kiittelee miestä, kun ei kertonut kaksoiselämästään silloin, kun heillä lapset oli pieniä? Pettäminen on pettämistä - mutta pitkään jatkunut ja suunnitelmallinen touhu on petos ja sellasen uhri vaimo tässä on.

Minä olen samaa mieltä Jaanan kanssa. Kun lapseyt on hiukan isompia on parempi aika kertoa uskottomuudestaan. Kun lapset on pieniä vielä niitten kanssa ei ole helppoa edes kuvitella jäävänsä yksin.
        Eihän tuo RLT ole ainakaan jättäny vaimoaan heitteille vaan ainakin sanoo rakastavansa myös vaimoaan ja huolehtii molemmista.

• Jaana
        BlueEyes---- kirjoitti:

En ehdi ny paljoa, vastaan nopeeta. Omasta mielestä olen realisti, en haaveile ja koitan hyväksyä erilaisuutta järkevästi.
        Eikös naimisiin meno ole riskin ottamista? Vaimokaan ei voi vaain kuvitella että kaikki vaan on ja pysyy samana kuin ennen. Jos olisin vaimo pitäisin aika todennäkösenäkin että mies katselee muitakin naisia. Ja helpolla voi haksahtaa.
        Tietty pettäminen on pettämistä, mutta mun mielestä siinnäkin on eri tasoja.
        Kaikki ei aluneperinkään lupaa ikuista rakkautta, toiset pettää jo suutelemallakin tai jos halaa.
        Pitkään jatkunu suhde osottaa mun mielestä ettei ole kauheen läheinen suhde jos vaimo ei mitään huomaa. Siksi tuntuisi ettei niin hirveesti välitäkkään.
        Laosi on kuitenki ihan syytön kaikkeen.
        Mä voisin haluta lapsen vaikka miestä en saisikaan kun sen hetken kun lapsi tehdään. En siksi syytä sen pienen äitiäkään. Voi olla ettei muuta halunnutkaan.

• Jaana tietää
        Jaana kirjoitti:

En ehdi ny paljoa, vastaan nopeeta. Omasta mielestä olen realisti, en haaveile ja koitan hyväksyä erilaisuutta järkevästi.
        Eikös naimisiin meno ole riskin ottamista? Vaimokaan ei voi vaain kuvitella että kaikki vaan on ja pysyy samana kuin ennen. Jos olisin vaimo pitäisin aika todennäkösenäkin että mies katselee muitakin naisia. Ja helpolla voi haksahtaa.
        Tietty pettäminen on pettämistä, mutta mun mielestä siinnäkin on eri tasoja.
        Kaikki ei aluneperinkään lupaa ikuista rakkautta, toiset pettää jo suutelemallakin tai jos halaa.
        Pitkään jatkunu suhde osottaa mun mielestä ettei ole kauheen läheinen suhde jos vaimo ei mitään huomaa. Siksi tuntuisi ettei niin hirveesti välitäkkään.
        Laosi on kuitenki ihan syytön kaikkeen.
        Mä voisin haluta lapsen vaikka miestä en saisikaan kun sen hetken kun lapsi tehdään. En siksi syytä sen pienen äitiäkään. Voi olla ettei muuta halunnutkaan.

Jos nyt Jaana ajattelet noin. Eikö silloin tämän vieraan naisen pitäisi pitää mölyt mahassaan ja hoitaa lapsi yksin. Ilman mitään vaatimuksia. Miehelle sen oikean perheen hyvinvointi on tärkein. Kantakoon mies yksin syyllisyytensä. Teksteistäsi huomaa, että et ole ollut koskaan vaimo, niin pinnallisia ne ovat.
        Lapsi on viaton ja tärkeä. Mutta jos äiti haluaa itsekkäästi sen varatulle tehdä, ei ole silloin syytä pilata sen oikean perheen asioita.

• RealLoveTwo

Jos tämä on aina omasta kokemuksesta kiinni mitä voi tietää ihmettelen miten voit tietää jalkavaimoista mitään josset itse ole semmoinen tai millä perusteella ja tietämyksellä voit yleensäkään arvostella muita ihmisiä?

En ala kilpailemaan kokemuksillani, sinähän luultavasti kaiken kokeneena naisena voit olla kaikesta tietoinen.

Minun vanhemmat on edelleen avioliitossaan ja käsikädessä kulkevat päiväkävelyillään. Eroperheide lapsien elämää seuraan päivittäin työssäni.

• kuka on itsekäs
        Jaana tietää kirjoitti:

Jos nyt Jaana ajattelet noin. Eikö silloin tämän vieraan naisen pitäisi pitää mölyt mahassaan ja hoitaa lapsi yksin. Ilman mitään vaatimuksia. Miehelle sen oikean perheen hyvinvointi on tärkein. Kantakoon mies yksin syyllisyytensä. Teksteistäsi huomaa, että et ole ollut koskaan vaimo, niin pinnallisia ne ovat.
        Lapsi on viaton ja tärkeä. Mutta jos äiti haluaa itsekkäästi sen varatulle tehdä, ei ole silloin syytä pilata sen oikean perheen asioita.

"jos äiti haluaa itsekkäästi sen varatulle tehdä..." Just joo! Kuka on ollut lähtökohtaisesti itsekäs? No se varattu mies, joka on valinnut pettää. Joka todennäköisesti on valinnut rakastella kakkosensa kanssa ilman kortsua. Jos nainen sitten ehkäisystä huolimatta tulee raskaaksi, ei naista voi syyttää itsekkääksi, jos hän ei halua tehdä aborttia vaan haluaa pitää lapsen.

• käsikkäin
        RealLoveTwo kirjoitti:

Jos tämä on aina omasta kokemuksesta kiinni mitä voi tietää ihmettelen miten voit tietää jalkavaimoista mitään josset itse ole semmoinen tai millä perusteella ja tietämyksellä voit yleensäkään arvostella muita ihmisiä?

En ala kilpailemaan kokemuksillani, sinähän luultavasti kaiken kokeneena naisena voit olla kaikesta tietoinen.

Minun vanhemmat on edelleen avioliitossaan ja käsikädessä kulkevat päiväkävelyillään. Eroperheide lapsien elämää seuraan päivittäin työssäni.

Olin kerran kakkonen. Ukkomies, jota tapailin sanoi luulleensa, ettei ole käsi kädessä kävelevää tyyppiä, kun ei ollut sitä oikeastaan koskaan tehnyt vaimonsa kanssa (ehkä kaksikymmentä vuotta sitten viimeeksi). Ei kuulema ollut käynyt koskaan mielessäkään. Sitten hän tapasi minut ja se vaan kuulema tuntui heti luontevalta - hän halusi sitä. Nyt olemme olleet naimisissa jo neljä vuotta ja käsi kädessä tosiaankin edelleen kuljemme!

• älä hökellä
        kuka on itsekäs kirjoitti:

"jos äiti haluaa itsekkäästi sen varatulle tehdä..." Just joo! Kuka on ollut lähtökohtaisesti itsekäs? No se varattu mies, joka on valinnut pettää. Joka todennäköisesti on valinnut rakastella kakkosensa kanssa ilman kortsua. Jos nainen sitten ehkäisystä huolimatta tulee raskaaksi, ei naista voi syyttää itsekkääksi, jos hän ei halua tehdä aborttia vaan haluaa pitää lapsen.

Aivan oikein. Vastaus oli Jaanalle. Lue edellisen, Jaanan kirjoituksen viimeinen kappale. Niinpä. Kuka silloin on itsekäs.

• eiaikamennyt
        käsikkäin kirjoitti:

Olin kerran kakkonen. Ukkomies, jota tapailin sanoi luulleensa, ettei ole käsi kädessä kävelevää tyyppiä, kun ei ollut sitä oikeastaan koskaan tehnyt vaimonsa kanssa (ehkä kaksikymmentä vuotta sitten viimeeksi). Ei kuulema ollut käynyt koskaan mielessäkään. Sitten hän tapasi minut ja se vaan kuulema tuntui heti luontevalta - hän halusi sitä. Nyt olemme olleet naimisissa jo neljä vuotta ja käsi kädessä tosiaankin edelleen kuljemme!

Ja nyt jo uskottomuuspalstalla olet, taitaa asia koskea sua ihan konkreettisesti, miehesi pettää nyt sinua vuorostaan ja kulkee jonkun muun kanssa käsikkäin!
        Paha saa aina palkkansa.

• __________
        eiaikamennyt kirjoitti:

Ja nyt jo uskottomuuspalstalla olet, taitaa asia koskea sua ihan konkreettisesti, miehesi pettää nyt sinua vuorostaan ja kulkee jonkun muun kanssa käsikkäin!
        Paha saa aina palkkansa.

Hyvä ei pääse edes omilleen!

• Kaikkea sitä kuulee

Kerro ennakkotapauksesta, milloin tapahtunut? Puhut muunnettua totuutta, sellaista ei ole olemassa. Suomessa ei viranomaiset ala tutkimaan kuka on kenenkin kanssa maannut jos nainen ei kerro.

• Elatusmaksuista

Kerro ennakkotapauksesta, milloin tapahtunut? Puhut muunnettua totuutta, sellaista ei ole olemassa. Suomessa ei viranomaiset ala tutkimaan kuka on kenenkin kanssa maannut jos nainen ei kerro.

Eihän ne viranomaiset tutki kenen kanssa olet maannut, mutta ennen kun ne maksaa kenenkään elareita kyllä siitä isästä kysytään ja ennakkotapauksia jos on, uskon että onkin saatu jotain kautta selville jos joku on saanut tuplana elarit, ei niitä tietoja voi julkisesti kertoa. Suomessa on aika tiukka yksityisyyssuoja laki laki24. Yksityisten henkilöiden tietoja ei yleensä 7päivää lehden sivuilla saa kirjoitella ainakaan tämän kaltasia tietoja.

• Kiitos
        kuka on itsekäs kirjoitti:

Hökellä ihmeessä, minusta kirjoiutksesi on järkevä ja hökellykseksi nimittäjä on vaan kade.
        Hyviä aikuisten fiksuja mielipiteitä on ilo lukea.

• Yhdessä ain...
        käsikkäin kirjoitti:

Hienoa, onneksi on onnellisiakin loppuja näissä tarinoissa :)

• Kaikkea sitä kuulee

Kerro nyt kuitenkin siitä ennakkotapauksesta, missä, milloin, tuliko ankara rangaistus? Kuka tätä edes tutkii, ei Suomessa viranomaiset tutki jos äiti ei tahdo. Jos äiti tahtoo niin silloin isäehdokkaita viedään dna-testeihin vaikka poliisikyydillä mutta vain jos äiti sitä vaatii. Jos vain sanoo ettei tiedä on asia sillä selvä, ei sitä tutkita.

Isä voi tunnustaa lapsen kun hän on jo aikuinen. Pimeästi maksaa elatusmaksua vaikka pari hunttia kuussa, siihen päälle kaupungin maksama 170 euroa kuussa, äiti, lapsi ja isäkin salaamisesta hyötyy.

• Kysyn vaan
        -sandra- kirjoitti:

Ihme äläkkä yhdestä sanasta nousikin, miksiköhän?! Aivan kuin se muuttaisi jotenkin sitä perusjuttua, että kaksoiselämää elävä edempänä kirjoittava on selityksineen vähintään arvelluttava. Jos korttitalo hajoaa, jälki on rumaa ja sen rinnalla anonyymisti heitetty ä-sana kevyttä kamaa.
        Itsellä on muuten omakohtainen kokemus ä-sanasta: äitini on sota-ajan lapsi, hänen äitinsä oli "sinkku" lapsen ilmoittaessaan tulosta. Kyllä äitini ä-sanaa kuuli käytettävän, mutta mummoni neuvoi olemaan piittaamatta. Sana muiden joukossa eikä muuttanut sitä asiaa minnekään, että mummo kasvatti tytöstään hyväitsestuntoisen ihmisen.

Sandra, onko sinun mielestäsi oikein kutsua lasta äpäräksi, sanoa tälle että olet synnistä siinnyt, olet huoran lapsi? On aivan OK tälläistä kieltä käyttää, lapsi on vastuussa äitinsä tekemisistä ja on oikein häntä rangaista?

• Elatusmaksuista

Kerro nyt kuitenkin siitä ennakkotapauksesta, missä, milloin, tuliko ankara rangaistus? Kuka tätä edes tutkii, ei Suomessa viranomaiset tutki jos äiti ei tahdo. Jos äiti tahtoo niin silloin isäehdokkaita viedään dna-testeihin vaikka poliisikyydillä mutta vain jos äiti sitä vaatii. Jos vain sanoo ettei tiedä on asia sillä selvä, ei sitä tutkita.

Isä voi tunnustaa lapsen kun hän on jo aikuinen. Pimeästi maksaa elatusmaksua vaikka pari hunttia kuussa, siihen päälle kaupungin maksama 170 euroa kuussa, äiti, lapsi ja isäkin salaamisesta hyötyy.

Ei tuohon pelkkä äidin tahto suomessa taida riittää.
        Uskoisin että vaatii oikeuden päätöksen ennen kun isäksi tuleminen ei ole rikos.
        Kaksien elatustukien nostaminen on petos, sakoilla varmaan selviää.
        Maksaja varmaan voi tehdä tutkintapyynnön poliisille ja ilmotuksen mahdollisesta petoksesta.
        Ensin kun vauva syntyy äidiltä tietysti kysytään isän nimeä. Jos hän ei tiedä sitten elatusmaksut maksaa kunta.
        Jos lapsen isästä tiedetään hän maksaa tulojensa mukaan. Työtönkin maksaa alimman mukaisen elatusmaksun, saman äiti voi saada kunnalta.
        Jos mies menee ilmoittautumaan itse isäksi hän voi saada oikeuden kautta vaadittua lapsen verikokeiden ja kudosnäytteiden perusteella 5 vuoden aikana lapsen syntymästä. Jos onkin lapsei joka syntyy parin avioliiton aikana isäksi merkitään yleensä automaattisesti avioliitossa oleva mies, isyyden kumoamistakin täytyy hakea 5v sisällä lapsen syntymästä.
        Lapsi itse voi hakea l´kumoamista kun on 15v.

Jos idsä on tiedossa ja kunta maksaa elatusmaksuja ne ulosmitataan isän tuloista, työtönkin maksaa alarajan ilmoittaman summan. Jos samaan aikaan äiti saa maksun isältä suoraan luulisin isän ilmoittavan maksavansa tuplasti elatusmaksuja. Jokainen ilmoittaisi.
        Siinä vaiheessa äidiltä otetaan kunnan maksama elatustuki pois.
        Ennen kun kunta edes maksaa sieltä kyllä kysytään saako äiti jo isältä sen maksun muutenkin ja jos valehtelee ja se tulee esille ne rahat luultavasti kunta vaatii takaisin.
        Miesten kannattaa ottaa äidille maksamistaan elatusmaksuista kuitit talteen.

• piyfpfpfpö
        RealLoveTwo kirjoitti:

Sä oot kyllä aika pahasti kieroutunut!

Ja mikä sut saa luulemaan että lapses tulevat tutustumaan, tai joskus HALUAVAT tutustua? Mitä pitemmälle panttaat ja he vanhenevat, sen vaikeampi on vaimon kanssa tehtyjen lapsien hyväksyä äpärää. Ja heidän silmissään muutut oksettavaksi valehtelevaksi paskaksi, joka satuttaa heidän äitiään, rikkoo teidän perheen ja sitä rataa... Ja miltäs mahtaa tältä kielletyltä hedelmältä tuntua? vanhetessaan, salattu ja hävetty, piilossa pidetty... siinä olis sulle miettimistä myös yhenlaisesta skenaariosta. ei sitten kannata vuosien päästä itkeä kun istut yksin ja inhottuna, muista sitten vaan mitä on tullut tehtyä, se IKÄVÄ asia yleensä tuppaa palaamaan, minkä on itse alulle laittanut.

Vai että vielä moniavioisuus, hahahaha!! Sillonhan se tarkottas sitä että sun kaks akkaakin sais viilettää ympäri kyliä sitä pesää jakamassa. heh heh, siinähän sulla oliskin kans miettimistä, että mikä kersa olis sun, mikä postimiehen ja mikä sen naapurin äijän... haha! Justiinsa noin!!! Anna mun kaikki kestää!!! hahaa!!

• Nykyajan nuori
        piyfpfpfpö kirjoitti:

Ja mikä sut saa luulemaan että lapses tulevat tutustumaan, tai joskus HALUAVAT tutustua? Mitä pitemmälle panttaat ja he vanhenevat, sen vaikeampi on vaimon kanssa tehtyjen lapsien hyväksyä äpärää. Ja heidän silmissään muutut oksettavaksi valehtelevaksi paskaksi, joka satuttaa heidän äitiään, rikkoo teidän perheen ja sitä rataa... Ja miltäs mahtaa tältä kielletyltä hedelmältä tuntua? vanhetessaan, salattu ja hävetty, piilossa pidetty... siinä olis sulle miettimistä myös yhenlaisesta skenaariosta. ei sitten kannata vuosien päästä itkeä kun istut yksin ja inhottuna, muista sitten vaan mitä on tullut tehtyä, se IKÄVÄ asia yleensä tuppaa palaamaan, minkä on itse alulle laittanut.

Vai että vielä moniavioisuus, hahahaha!! Sillonhan se tarkottas sitä että sun kaks akkaakin sais viilettää ympäri kyliä sitä pesää jakamassa. heh heh, siinähän sulla oliskin kans miettimistä, että mikä kersa olis sun, mikä postimiehen ja mikä sen naapurin äijän... haha! Justiinsa noin!!! Anna mun kaikki kestää!!! hahaa!!

Ootko ihan sekasin päästäs?
        Sun tekstistä huomaa ettei ole kaikki muumit laaksossa.

Tässä esimerkki suomalaisten ajatuksista.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton (ViNO) periaateohjelmassa lukee, että "avioliittolakia on muutettava siten, että laki ei määrittele puolisoiden sukupuolta eikä lukumäärää".

• Jaana
        älä hökellä kirjoitti:

Aivan oikein. Vastaus oli Jaanalle. Lue edellisen, Jaanan kirjoituksen viimeinen kappale. Niinpä. Kuka silloin on itsekäs.

Hei älä hökellä tyyppi.
        Sanoinkin viimesessä kappaleessa et voisin haluta lapsen mut en miestä.
        En sanonnut et haluisin varatun miehen kanssa lapsen, vaan lapsen yleensä.
        Olen itsekäs sen myönnänki, mutta yh äitejä on maailmassa paljon ja suomessakin mä voisin ottaa lapsen, tehdä sen ja synnyttää ja kasvattaa ilman miestä ja lapsi kasvaisi rauhallisessa ympäristössä ilman vanhemppien riitoja.
        Olen itsekäs, mielestäni parisuhde on monimutkainen juttu ja vanhemmat aiheuttaa lapsille eniten ongelmia.

• RealLoveTwo
        piyfpfpfpö kirjoitti:

Mikä minut saa uskomaan että lapseni tapaavat toisensa, sitähän sä kysyit.
        Olen satavarma, heidän tapaamisestaan. Aikuinen järkevästi käyttäytyvä vanhempi voi vaikuttaa omiin jälkeläisiinsä kasvattamalla heistä rehellisiä ja avoimia muut ihmiset huomioonottavia persoonia.
        Vaimonikin on senverran älykäs ja koulutettu etten usko hänen
        vihaavan vielä vierasta ihmistä mistään noin pienestä syystä. Vihaaminen tuskin muutenkaan kuuluu hänen tapoihinsa.
        Minä en seurustele kiellettyjen hedelmien kanssa vaan minulla nyt vaan on kaksi ihanaa naista.
        Pelin nimi on reilu meininki.

• polymikälie
        RealLoveTwo kirjoitti:

Mikä minut saa uskomaan että lapseni tapaavat toisensa, sitähän sä kysyit.
        Olen satavarma, heidän tapaamisestaan. Aikuinen järkevästi käyttäytyvä vanhempi voi vaikuttaa omiin jälkeläisiinsä kasvattamalla heistä rehellisiä ja avoimia muut ihmiset huomioonottavia persoonia.
        Vaimonikin on senverran älykäs ja koulutettu etten usko hänen
        vihaavan vielä vierasta ihmistä mistään noin pienestä syystä. Vihaaminen tuskin muutenkaan kuuluu hänen tapoihinsa.
        Minä en seurustele kiellettyjen hedelmien kanssa vaan minulla nyt vaan on kaksi ihanaa naista.
        Pelin nimi on reilu meininki.

Niin sinähän sen rehellisyyden ja muut huomioonottamisen näytät esimerkkinä pettäminen.
        Et usko vaimosi reagoivan "noin pieneen" asiaan, jos molemmat olette moniavioisuuden kannalla niin tietenkin ok.
        Vaimollesi suot tietenkin toisen miehen ja heidän yhteisen rakkauden hedelmän otat myös avosylin vastaan, kuten oletat vaimosi ja lastesi ottavan sinun tekeleesi.
        Mikä reilu meininki ethän ole vielä kertonut vaimollesi tulevasta lehtolapsesta, mene pse edellä puuhun ja tule viisaampana alas.

• Ei vahinkoja

Ei salarakas tule raskaaksi vahingossa. Se tapahtuu harkiten ja molempien tahdosta, ei vain toisen.

Jos isä ei halua lasta, ei hän tee sitä salarakkaalleen, vaan on varovainen.

Jos taas nainen harhauttaa miehen tekemään lapsen, suhde kuolee, jos isä ei halua lasta. Olisiko lapsen sitten hyvä isättömänä, mielestäni ei.

• Jotain rajaa

Mitkään ehkäisyvälineet eivät ole sataprosenttisia. Kondomi voi hajota eikä pilleritkään aina toimi. Kun harrastaa seksiä voi nainen tulla raskaaksi. Näin se vain on.

• Ei vahinkoja
        Jotain rajaa kirjoitti:

Mitkään ehkäisyvälineet eivät ole sataprosenttisia. Kondomi voi hajota eikä pilleritkään aina toimi. Kun harrastaa seksiä voi nainen tulla raskaaksi. Näin se vain on.

Tarkoitin tuossa aiemmin sitä, että jos salarakkaaksi ryhtyy voisi olettaa, että olisi tuplasti varovaisempi raskaaksi tulon suhteen.

T.s. ei luota vain yhteen ehkäisytapaan ja mikäli kondomi hajoaa, hankkii katumuspillerin.

• Läpinäkyvä valhe
        Ei vahinkoja kirjoitti:

Tarkoitin tuossa aiemmin sitä, että jos salarakkaaksi ryhtyy voisi olettaa, että olisi tuplasti varovaisempi raskaaksi tulon suhteen.

T.s. ei luota vain yhteen ehkäisytapaan ja mikäli kondomi hajoaa, hankkii katumuspillerin.

Olen samaa mieltä, että en usko vahinkoihin. Jos ehkäisyä käytetään, vahinko on poikkeuksellisen harvinainen. On naurettavaa väittää muuta. Totuus on valitettavasti toisenlainen. Nämä ns. salarakkaat hankkiutuvat tahallaan raskaaksi koukuttaakseen miehen sillä konstilla. Tietysti he silmät kirkkaina väittävät ehkäisyn pettäneen, mutta suurin osa ihmisistä tajuaa sen valheeksi. Salarakkaiden "vahinkoraskaudet" ovat liian yleistä, jotta ne kaikki voisivat mitenkään olla vahinkoja tai edes suurin osa.

• tuuli-marjukka
        Läpinäkyvä valhe kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että en usko vahinkoihin. Jos ehkäisyä käytetään, vahinko on poikkeuksellisen harvinainen. On naurettavaa väittää muuta. Totuus on valitettavasti toisenlainen. Nämä ns. salarakkaat hankkiutuvat tahallaan raskaaksi koukuttaakseen miehen sillä konstilla. Tietysti he silmät kirkkaina väittävät ehkäisyn pettäneen, mutta suurin osa ihmisistä tajuaa sen valheeksi. Salarakkaiden "vahinkoraskaudet" ovat liian yleistä, jotta ne kaikki voisivat mitenkään olla vahinkoja tai edes suurin osa.

Tiedänpä yhden tälläisen kakkosen "vahinkoraskauden". Kakkonen oli raskaana ukkomiehelle kahden kuukauden päästä suhteen aloittamisesta. Sitten hyvin pian tuli keskenmeno, mutta vasta sen jälkeen kun ukkomies oli painostettu kertomaan vaimolleen. Keskenmenokin oli suuri show, josta kakkonen veti itselleen pisteitä, kun oli niin "surun murtama". Olikohan tuo edes raskaanakaan. Ehkä vain hölmötti ukkomiestä. Ehkä tuossa tapauksessa vakka valitsi kantensa. Sääliksi kävi vain ukkomiehen perhettä.

• munkki78

Kyllä niille ns. ykkösillekin niitä vahinkoja sattuu. Ei muka tiedetä että mies nai jo useampaa vuotta toista naista. Lapsella ei miestä pidetä. Ja taas yksi lapsi jäi ilman isää. Isä on sellainen joka elää lapsen kanssa ja on lapsen elämässä muutenkin kuin paperilla ja ohivilaukselta. Jos isällä ei ole suhdetta lapseensa niin on juridisesti lapsen isä, ei muuten.

• hahahahahahh
        tuuli-marjukka kirjoitti:

Tiedänpä yhden tälläisen kakkosen "vahinkoraskauden". Kakkonen oli raskaana ukkomiehelle kahden kuukauden päästä suhteen aloittamisesta. Sitten hyvin pian tuli keskenmeno, mutta vasta sen jälkeen kun ukkomies oli painostettu kertomaan vaimolleen. Keskenmenokin oli suuri show, josta kakkonen veti itselleen pisteitä, kun oli niin "surun murtama". Olikohan tuo edes raskaanakaan. Ehkä vain hölmötti ukkomiestä. Ehkä tuossa tapauksessa vakka valitsi kantensa. Sääliksi kävi vain ukkomiehen perhettä.

Tyhmyydestä saa yleensä kärsiä, jos katsoo tuollaista miestä, ei sellaista tyhmää lehmää tarvitse sääliä, mitäs jäi miehen kynnysmatoksi.

• promille
        Läpinäkyvä valhe kirjoitti:

Minä tulin raskaaksi, enkä todellakaan tahallani. Käytin e-pillereitä huolellisesti sääntöjen mukaan. Silti, raskaaksi tulin. Aluksi olin kauhuissani, piti kerätä aika paljon rohkeutta että uskalsin kertoa miehelle. Meillä ei ollut ollut mitään puhetta siitä että mentäisiin oikeasti yhteen, enkä ollut mitään sellaista kuvitellutkaan. Maailma on täynnä yksinhuoltajaäitejä- ja isiä, ei lapsella koukuteta tai sidota ketään itseensä. Aika vakavat keskustelut ja pitkät pohdinnat siitä seurasi. Mietimme hyvin tarkkaan mikä olisi oikea ratkaisu, punniten kaikkia vaihtoehtoja. Eikä se ollut helppoa.

Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin, mutta se ei tarkoita aina sitä että vanhempien tulisi olla yhdessä. Aika naivi täytyy naisen olla jos luulee raskaaksi hankkiutumalla saavansa miehen omakseen. Kauniissa ja rohkeissa saattaa toimia, mutta oikeassa elämässä ei. Kyllä siinä parisuhteeseen alkamisessa painaa muutkin asiat.

• Vastuuta

Isättömiä lapsia ei ole.
      Jokainen mies suomessa tietää miten iso riski o tulla isäksi jos ryhtyy
      sukupuoliyhteyteen.
      Aina on vaihtoehtona oma tumppu se ei saa pikkutumppuja, eli miehillä on vastuu siinä kun naisellakin.

• Raha ratkaisee

Paremmissa piireissä asiat hoidetaan hiljaisuudessa. Mies maksaa kunnon elatusmaksut, ei tapaa lasta, kaikki tyytyväisiä. Jos salarakas alkaa elämöimään elatusmaksut pienevat siihen mitä pitää lain mukaan maksaa. Pitävät suunsa kiinni, rahalla saa ja hevosella pääsee.

• maaria Hi.....ä

Minä tiedän millaista on kun salarakkaus tuottaa hedelmää. Isäni alkoi aikoinaan odottaa lasta kakkosnaisen kanssa ja siitähän tuli ero äidin ja isän välillä, isä muutti sen uuden luokse ja sai lapsen hänen kanssaan. Minä menetin isäni sillä sekunnilla kun hän läti, minun olemassa oloani hän ei sen jälkeen enää muistanut, joten aina jompikumpi lapsista kärsii isättömyydestä se ensin syntynyt tai sitten se toiseksi syntynyt. Siksi en voi koskaan antaa anteeksi isälleni että hänellä oli valta saattaa minut maailmaan ja sitten vaan jättää kun tuli toinen, joten en ole kateellinen uudesta lapsesta vaan siitä että isä unohti että minäkin tarvitsin häntä.
        Joten jos tämä isän kakkonen olisi ajatellut hieman ennenkö leväytti kinttunsa hänelle niin asiat olisivat olleet toisin minun lapsuudessani.

• erolapsi
        maaria Hi.....ä kirjoitti:

Minä tiedän millaista on kun salarakkaus tuottaa hedelmää. Isäni alkoi aikoinaan odottaa lasta kakkosnaisen kanssa ja siitähän tuli ero äidin ja isän välillä, isä muutti sen uuden luokse ja sai lapsen hänen kanssaan. Minä menetin isäni sillä sekunnilla kun hän läti, minun olemassa oloani hän ei sen jälkeen enää muistanut, joten aina jompikumpi lapsista kärsii isättömyydestä se ensin syntynyt tai sitten se toiseksi syntynyt. Siksi en voi koskaan antaa anteeksi isälleni että hänellä oli valta saattaa minut maailmaan ja sitten vaan jättää kun tuli toinen, joten en ole kateellinen uudesta lapsesta vaan siitä että isä unohti että minäkin tarvitsin häntä.
        Joten jos tämä isän kakkonen olisi ajatellut hieman ennenkö leväytti kinttunsa hänelle niin asiat olisivat olleet toisin minun lapsuudessani.

ei ei ei, kyllä isäsi on tasan tarkkaan syyllinen jos sinut hylkäsi. Hän teki sen valinnan ei se nainen. Minun entisen miheni nykyinen nainen ei anna miehen tavata lastaan, koska on niin sairaalloisen epävarma ja mustis. MUTTA silti ex-mieheni, lapseni isä on syylllinen siihen, että antaa naisen käytöksen vaikuttaa tapaamisiin. Kun isä haluaa tavata lastaan pitää pitää uusi nainen sillä tavoin tiukassa otteessa, että pitäis muistaa että lapsi on tärkeintä. Jos isä ei halua lastaan tavata niin hänhän siihen syyllinen on. Helppo aina syyttää muita omasta pahasta olostaan ja useimmiten juurikin toista naista. Itse pyrin tukemaan nykyistä miestäni tapaamaan lapsiaan, mikä minä olen hänelle sanelemaan ehtoja? Toisaalta jos mies ei mene tapaamisiin ei mene, ei se minulle kuulu.

• katurotta

näin se pitäis mennäkin. Mu n mies tapaa lastaan kyllä, mutta mun mielestäni vois jättää tapaamatta kokonaan. Siinäpä naiselle tarpeeksi mietittää kannatiko, kun yksin lapsen hoitaa.

• Yleistä

Useimmiten kakkosesta tulee silloin ykkönen.

• lillio

Niin tulee ja kova on niillä voima määrätä, ja miehistä tulee tossuja eivätkä uskalla sanoa mitään, ja jos sanovat niin saavat kuulla että sun paska exäsikö sulle tuonkin opetti. Mutta toisaalta oikein näille luomakunnan kruunuille, sitähän he olivat kalastamassa.

• eiseolekaanniin

No en kyllä sanoisi, että raskauden myötä kakkosesta tulisi useimmiten ykkönen. Minun ollessani kakkonen, mies vannoi rakkauttaan minua kohtaan ja puhui eroamisestaan koko ajan. Sitten tulin raskaaksi, ehkäisystä huolimatta, ja mies lopetti suhteen ja alkoi painostaa aborttiin. Raskaus meni kesken 10 -viikolla ja ei mennyt sen jälkeen kauaakaan, kun mies alkoi taas syytää minulle rakkauttaan jne. Ilmoitin hänelle tyynesti, että etsiköön uuden leikkikaverin!

• minut valinnut
        eiseolekaanniin kirjoitti:

No en kyllä sanoisi, että raskauden myötä kakkosesta tulisi useimmiten ykkönen. Minun ollessani kakkonen, mies vannoi rakkauttaan minua kohtaan ja puhui eroamisestaan koko ajan. Sitten tulin raskaaksi, ehkäisystä huolimatta, ja mies lopetti suhteen ja alkoi painostaa aborttiin. Raskaus meni kesken 10 -viikolla ja ei mennyt sen jälkeen kauaakaan, kun mies alkoi taas syytää minulle rakkauttaan jne. Ilmoitin hänelle tyynesti, että etsiköön uuden leikkikaverin!

joo ei se pelkkä raskaus vielä takaa että mies kakkosen valitsee, kyllä siihen tarvitaan muutakin. Mutta sattuuhan näitäkin.

• on yksinkertaista

Mihin unohtuu lapsen oikeus isään. Ukkomies on ollut täysin tietoinen että suojaamaton seksi sisältää riskin päätyä isäksi.
      Ei kait se raha siinä ole se pääasia.

Siis ihan oikeasti lapsella on oikeus isään, ajattelet siis että se lapsella on velvollisuus maksaa lasku siitä että hänen äitinsä ja isänsä on ajattelemattomia idootteja. Vaikka isä tunnustaisi lapsen ja maksaisi "ruokot" ei se tarkoita että se päätyy automaattisesti vaimon korviin. Luultavasti jos ukko pettää ja tekaiseen kakkosen paksuksi niin kyllä se luontevasti valehtelee myös sen tenavan olemassa olon.

• Saa tietää varmasti

Jaa-a :)

Tuskin vaimo heti saa selville sitä, asia paljastuu kuitenkin ajan mittaan. Et pysty pimittämään tuollaista, lapsesi äiti ottaa joko yhteyttä, paljastaa ja kertoo tai paljastat asian tahtomattasi.

Voi voi. Ei saa heilua sen kepakon kanssa holtittomasti :)

• on yksinkertaista

Siis vain idootti mies päätyy "vahingossa" isäksi. Mutta tuskin se sen lapsen vika on....

Siis jos käy vieraissa kannattaisi kartoittaa riski ETUKÄTEEN eikä itkeä kun paskat on housuissa.... ja miettiä hetki ennen sohimista minne sattuu....

• RealLoveTwo

Ei tämä rakastajattaren kanssa lapsen saaminen noin ongelmallista ole.
      Vahinkoja ei satu suomessa, kaikki tietää sen puuhan riskit.
      Vietän aikaa lasteni kanssa paljon. Samoin kyllä vaimokin saa huomiota ja rakastajatar saa kaiken mitä tarvitsee tai lähes kaiken mitä haluaa. Vielä en vaimolle ole kertonut ja vaavikin syntyy vasta 2kk kuluttua, luultavasti kerron lähempänä, kun lupasin mennä myös synnytykseen.

• nottwolove

Mitä pidemmälle lykkäät kertomistasi sen pahempi vaimolle, hän kyllä osaa laskea kuinka kauan olet hänen selkänsä takana pyörinyt toisen kanssa.
        Voipi käydä pahastikin, jäät kakkosnaisesi kanssa edellisten lasten maksumieheksi joka näkee lapsiaan pari kertaa kuukaudessa.
        Arvaamaton on petetty vaimo, en minäkään olisi uskonut ennen kuin omin silmin ja korvin kuulin kuinka hurjaa se on.

• PiritaK.

Jos vaimo estää lapsen tapaamista täytyy vedota lastenvalvojalle
      lasten oikeudesta tavata isäänsä.

• nottwolove

Luepa täältä Suomi24 ketjuista kuinka exät estelee ja väistelee lasten tapaamisesta.
        Esim. muutto muutaman sadan km päähän vaikuttaa jo kunnolla, harva exä jää katselemaan uusioperheen "onnea" samalle paikkakunnalle.
        Onhan uusikin "perhe" siinä samassa jamassa, voi olla ettei uusi puoliso ehkä haluakaan nähdä entisiä lapsia.

• PiritaK.

No aikuinen kyllä itse pystyy miettimään kuinka kertoo uudelle puolisolle että, myös lapsiaan haluaa tavata. Tuskin ne miehet tai exät sitten edes suomi24 sivulla valittavat jotka ei muutenkaan näe vaivaa lastensa tapaamisen vuoksi.

Tuttujeni kautta olen tavannut myös perheitä joissa äiti on uuden miehen ja lasten kanssa muuttaneet esim Rovaniemelle josta lapset joka kuukausi 2 kertaa matkustavat junalla Helsinkiin isän luokse. Äitikään ei pysty vastoin lakia lastenoikeuksista estämään lasten tapaamista isänsä kanssa.

Pitäkää puolenne ja katsokaa netistä lastensuojelulaki jossa lasten oikeudet lukee.
      Lastensuojelulaki menee muiden lakien edelle aika usein riitatilanteissakin. Vaatii vaan puhtia monilta iseiltä taistella lastensa puolesta.

• NotAnIdealWorld

Lasten oikeudet on hieno juttu - mutta valitettavan usein jo nykyään jäävät pelkäksi sanahelinäksi. Lapsilla on oikeus kumpaankin vanhempaansa - mutta niinpä vain käy, että varsin helposti esim etävanhempi uuden suhteen alettua alkaa laistaa tapaamisista ym. Etävanhempaa ei voi pakottaa tapaamaan lapsiaan ja onhan näitäkin nähty, että lähivanhemman puolelta tulee "yhtäkkisiä esteitä", etteivät lapset olekaan etävanhemman tavattavissa.

• sivusta katsonut

Kaks eri vaihtoehtoa nähty. Ykkösvaihtoehdossa kävi niin, että mies valitsi kakkosen ja elävät nykyään yhdessä ja lapsia on lisääkin tullut. Tai kakkosvaihtoehto, että mies tunnustaa isyytensä ja tapaa lastaan, mutta suhde naiseen on loppu. Ja molemmissa siis vaimot ovat saaneet tietää. Ykkös vaihtoehdossa vaimo roikkui miehessä kynsin hampain, lapsi oli kuitenkin toivottu. Kakkos vaihtoehdossa pari päätti jatkaa yhdessä, koska lapsi oli naisen pienen kikkailun tulos
      Tarviiko tuota nyt alkaa vääntämään kuparista, vaihtoehtojahan löytyy.

• Kiinnostunut ihmisis

Itse olen ollut yh ihan alusta asti. Siis koskaan e lapseni isän kanssa ole edes asunut, enkä ollut muussakaan liitossa.
        Itsekäs päätös ehkä, mutta sentään valitsin lapselle isän joka haluaa tavata lastaan. Sopimus tehtiin jo ennen lapsen hankkimista. Eli keskusteltiin mahdollisesta lapsesta etukäteen. Mies oli myös vapaa ja yksinasuja.
        Uskottomuuspalstalla olen vain koska opiskelen psykologiaa yliopistossa ja haluan suuntautua perheterapiaan. Siis uteliaisuus toi tänne.

• Armoton totuus
        Kiinnostunut ihmisis kirjoitti:

Itse olen ollut yh ihan alusta asti. Siis koskaan e lapseni isän kanssa ole edes asunut, enkä ollut muussakaan liitossa.
        Itsekäs päätös ehkä, mutta sentään valitsin lapselle isän joka haluaa tavata lastaan. Sopimus tehtiin jo ennen lapsen hankkimista. Eli keskusteltiin mahdollisesta lapsesta etukäteen. Mies oli myös vapaa ja yksinasuja.
        Uskottomuuspalstalla olen vain koska opiskelen psykologiaa yliopistossa ja haluan suuntautua perheterapiaan. Siis uteliaisuus toi tänne.

Olet harvinaisen itsekäs ja kylmä ihminen, riistät lapseltasi oikeuden isään. Et ajattele kuin itseäsi, olet sairas ja täysin kelvoton äidiksi, säälin lastasi. Vielä psykologian opiskelija, psykiatrille sinun pitäisin mennä!

• Kiinnostunut

Totuutena kerrot teorioita joille ei ole tieteellistä selitystä asiahan on siis vain hypoteesi.
      Anteeksi kun säikäytin noin. Kylmä en ole koskaan, olen loogisesti ja innostuneesti suuntautuva ihminen.
      Saattaa olla harvinaisen itsekäs ratkaisu hankkia lapsi yksin, mutta lapsen isä tapaa lastaan aina kuin haluaa ja en rajoita heidän välistä yhteistä aikaansa.
      Minulla on myös hyvinkin yksityiskohtaiset ja tartkkaan tehdyt terveen paperit, myös psyyke on kunnossa.

• isätön

Lapsella on aina oikeus vanhempiinsa sillä ei ole lapsen syy, että on olemassa.

• thjsrejsrtnjrs

Miehen oma vika ja vastuu. Naista ei voi määrätä tekemään aborttia.

Jos mies harrastaa seksiä naisen kanssa, hänen on oltava tietoinen että aina on mahdollisuus että nainen tulee raskaaksi, olipa sitten mikä ehkäisy hyvänsä käytössä.

Pettämistä en hyväksy ja raukkamaisinta on olla kertomatta siitä kumppanilleen. Kerro viralliselle kumppanillesi että olet ollut uskoton.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      290
      5489
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      5056
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4166
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3850
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      42
      3493
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      89
      3133
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      72
      3006
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      42
      2187
    9. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49
      2128
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      27
      2088
    Aihe