Kartiopullistuma / Keratoconus

mies20

Hellou ! Olen 20 vuotias mies ja sairastan kyseistä tautia (molemmissa silmissä) ja ajattelin jakaa vähän kokemuksiani täällä. Eli hoidoissa käyn helsingissä HUS silmäpolilla , todella mukavaa ja ammattitaitoista porukkaa , olen käynyt 2 leikkauksessa. Ensimäisessä vasemman silmän sisään laitettiin intacs linssit , leikkaus onnistui tooooosi hyvin (kiitokset juhalle hyvästä työstä) ja toinen oli valo kovetushoito jossa sarveiskalvo kovetettiin UV valoa käyttämällä ja oikeaan silmään odotan sarveiskalvon siirrettä. Tuo intacsien asennus ei sattunut yhtään , jännitin ihan sairaasti. Sain esilääkityksenä diapamia mutta ei se paljon rauhottanut koska kyseessä oli ensinmäinen leikkaus koko elämässäni ja vielä kaiken lisäksi jouduin olemaan hereillä =D. Noh sitten tunnin odottelun jälkeen menin saliin ja siellä oli oikein mukavia lääkäreitä / kirurgi , peittelivät lämpimästi ja laittoivat sormeen sen syke mittari hässäkän ja kanaalin suoneen , syke oli hurjat 120 vaikka oli se pamikin tullu jo syötyä , no sitten sain propofolia ja sen jälkeen ei mikään tuntunu enään miltään =) Eli kaikille ketkä ovat menossa intacs leikkaukseen niin älkää turhaa jännittäkö , se ei todellakaan satu . Vasen silmä on parantunut hyvin , näkökin muuttunut paremmaksi ja sarveiskalvo lähtenyt taipumaan takaisin päin !! Suosittelen lämpimästi kaikille keille ne on mahdollista laittaa. Oikeaan silmään olisi laitettu kanssa intacsit mutta sarveiskalvo oli jo kerinnyt ohenemaan / taipumaan liikaa niin ainoa vaihtoehto on sarveiskalvon siirto =/ Se vähän harmittaa välillä mut ei voi mitään , pakko vaa pitää pää pystys ja pidettävä mieli kirkkaana =) ! Silloin kun sain diagnoosin niin ekat ajatukset oli että ei helv nyt menee näkö ja yms yms yms. Mutta tässä matkan varrella on sen verran oppinut että ei tämä niin paha olekkaan . Diagnoosin sain 2011 keväällä ja saman vuoden syksynä olin jo leikkauspöydällä. Toivottavasti edes jotain kiinnostaa tää teksti .

5

3095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä juttu

      Sinulla onnistui hyvin nuo toimenpiteet. Onnea vaan jatkossakin elämääsi:)

    • KCee__

      Toki kiinnostavat "kohtalotoverin" kokemukset. Ja samoilla linjoilla olen siinä, että vaikka diagnoosin jälkeen ensijärkytys voikin olla melkoinen, niin hyvinkin normaalia elämää tämän KC:n kanssa pystyy elämään. Itsellä takana jo lähemmäs 40 vuotta ja alusta saakka on menty kovilla piilareilla. Näistä uudemmista hoitomuodoista ei tuolloin 1970-luvulla ollut tietoakaan. Samoin tiedonsanti oli "hieman" eri tasolla, kuin nykyisin Internetin aikakaudella.

      Tosiaan mukava kuulla, että tuo sarveiskalvon kovetus ja intacs ovat kohdallasi toimineet mukavasti. Sarveiskalvon siirto onkin sitten hieman isompi juttu, mutta toki siitä on Suomessakin jo vuosien kokemus, eli sinänsä ihan rutiiniluontoinen operaatio. Tsemppiä vaan odotteluun ja itse toimenpiteeseen.


      Pari linkkivinkkiä lienee taas paikallaan, eli Suomen keratoconusseuran uudistetut kotisuvut löytyvät täältä:

      http://keratoconus.fi/index.php

      Ja yhdistyksen keskustelufoorumi on myös muuttanut uuteen osoitteeseen:

      http://keratoconus.fi/foorumi/index.php

    • kuk4

      olen menossa huomenna toisen silmän kovetushoitoon. mitenkä pitkään joudun olemaan autoilematta urheilematta jne.?

      • Anonyymi

        Pari viikkoa sairaslomaa. Kahteen viikkoon ei saanut urheilla, hikoilla tai käydä saunassa. Oli kipeä ekat kolme päivää mutta lääkkeillä pysy suht hyvin kipu aisoissa. Näkö huononi huomattavasti kovetuksen jälkeen, mutta toivottavasti tästä on jotain hyötyä. Ajan kanssa selviää.


    • tjaa1

      Ison rapakon takana ollut jo jonkin aikaa uusi ja hyvä hoitomenetelmä jota odotellaan mahdollisesti tänne. Hoito on ns Holcomb C3-R hoitomenetelmä

      täällä vähän lisää infoa

      http://www.boxerwachler.com/keratoconus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe