Hellou ! Olen 20 vuotias mies ja sairastan kyseistä tautia (molemmissa silmissä) ja ajattelin jakaa vähän kokemuksiani täällä. Eli hoidoissa käyn helsingissä HUS silmäpolilla , todella mukavaa ja ammattitaitoista porukkaa , olen käynyt 2 leikkauksessa. Ensimäisessä vasemman silmän sisään laitettiin intacs linssit , leikkaus onnistui tooooosi hyvin (kiitokset juhalle hyvästä työstä) ja toinen oli valo kovetushoito jossa sarveiskalvo kovetettiin UV valoa käyttämällä ja oikeaan silmään odotan sarveiskalvon siirrettä. Tuo intacsien asennus ei sattunut yhtään , jännitin ihan sairaasti. Sain esilääkityksenä diapamia mutta ei se paljon rauhottanut koska kyseessä oli ensinmäinen leikkaus koko elämässäni ja vielä kaiken lisäksi jouduin olemaan hereillä =D. Noh sitten tunnin odottelun jälkeen menin saliin ja siellä oli oikein mukavia lääkäreitä / kirurgi , peittelivät lämpimästi ja laittoivat sormeen sen syke mittari hässäkän ja kanaalin suoneen , syke oli hurjat 120 vaikka oli se pamikin tullu jo syötyä , no sitten sain propofolia ja sen jälkeen ei mikään tuntunu enään miltään =) Eli kaikille ketkä ovat menossa intacs leikkaukseen niin älkää turhaa jännittäkö , se ei todellakaan satu . Vasen silmä on parantunut hyvin , näkökin muuttunut paremmaksi ja sarveiskalvo lähtenyt taipumaan takaisin päin !! Suosittelen lämpimästi kaikille keille ne on mahdollista laittaa. Oikeaan silmään olisi laitettu kanssa intacsit mutta sarveiskalvo oli jo kerinnyt ohenemaan / taipumaan liikaa niin ainoa vaihtoehto on sarveiskalvon siirto =/ Se vähän harmittaa välillä mut ei voi mitään , pakko vaa pitää pää pystys ja pidettävä mieli kirkkaana =) ! Silloin kun sain diagnoosin niin ekat ajatukset oli että ei helv nyt menee näkö ja yms yms yms. Mutta tässä matkan varrella on sen verran oppinut että ei tämä niin paha olekkaan . Diagnoosin sain 2011 keväällä ja saman vuoden syksynä olin jo leikkauspöydällä. Toivottavasti edes jotain kiinnostaa tää teksti .
Kartiopullistuma / Keratoconus
5
3630
Vastaukset
- Hyvä juttu
Sinulla onnistui hyvin nuo toimenpiteet. Onnea vaan jatkossakin elämääsi:)
- KCee__
Toki kiinnostavat "kohtalotoverin" kokemukset. Ja samoilla linjoilla olen siinä, että vaikka diagnoosin jälkeen ensijärkytys voikin olla melkoinen, niin hyvinkin normaalia elämää tämän KC:n kanssa pystyy elämään. Itsellä takana jo lähemmäs 40 vuotta ja alusta saakka on menty kovilla piilareilla. Näistä uudemmista hoitomuodoista ei tuolloin 1970-luvulla ollut tietoakaan. Samoin tiedonsanti oli "hieman" eri tasolla, kuin nykyisin Internetin aikakaudella.
Tosiaan mukava kuulla, että tuo sarveiskalvon kovetus ja intacs ovat kohdallasi toimineet mukavasti. Sarveiskalvon siirto onkin sitten hieman isompi juttu, mutta toki siitä on Suomessakin jo vuosien kokemus, eli sinänsä ihan rutiiniluontoinen operaatio. Tsemppiä vaan odotteluun ja itse toimenpiteeseen.
Pari linkkivinkkiä lienee taas paikallaan, eli Suomen keratoconusseuran uudistetut kotisuvut löytyvät täältä:
http://keratoconus.fi/index.php
Ja yhdistyksen keskustelufoorumi on myös muuttanut uuteen osoitteeseen:
http://keratoconus.fi/foorumi/index.php - kuk4
olen menossa huomenna toisen silmän kovetushoitoon. mitenkä pitkään joudun olemaan autoilematta urheilematta jne.?
- Anonyymi
Pari viikkoa sairaslomaa. Kahteen viikkoon ei saanut urheilla, hikoilla tai käydä saunassa. Oli kipeä ekat kolme päivää mutta lääkkeillä pysy suht hyvin kipu aisoissa. Näkö huononi huomattavasti kovetuksen jälkeen, mutta toivottavasti tästä on jotain hyötyä. Ajan kanssa selviää.
- tjaa1
Ison rapakon takana ollut jo jonkin aikaa uusi ja hyvä hoitomenetelmä jota odotellaan mahdollisesti tänne. Hoito on ns Holcomb C3-R hoitomenetelmä
täällä vähän lisää infoa
http://www.boxerwachler.com/keratoconus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113545MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja611002Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60833- 171824
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768