masentunut

elämässä epäonnistun

Elämä tuntuu menevän ohi, ei tässä jaella kuin se yksi tilaisuus ja se minulta meni ohi. Niin typerältä kuin se tuntuukin, syytän kaikesta yläasteen koulukiusaamista. Koulussa ei keskitytty olennaiseen eli opiskeluun, vaan minua solvattiin henkisesti ja fyysisesti, esimerkiksi silmälasini hajotettiin ja talvitakkini työnnettiin vessanpönttöön. Nämä fiksut ja charmantit ex-kiusaajani ovat ikävä kyllä pärjänneet elämässään. Yläasteen jälkeen siirryin ammattikouluun, jossa jo pärjäsin hyvin, sain kiitettäviä. Mutta alavalintani jälkeen tajusin valinneeni väärin,
olin alalla joka on katoava, eli työpaikkoja ei löydy mistään. Tai korjaus, olin työpaikassa monia vuosia, josta 200 työntekijää sai kenkää, koska yritys ei vain kannattanut. Nyt epätoivon vimmalla opiskelen uudelleen, mutta olen jälleen tajunnut valinneeni väärän alan. Töitä ehkä olisi, mutta terveyteni siihen ei ole tarpeeksi hyvä (ja minä tyhmä kun luulin pärjääväni). Silti yritän ja saan kyllä opintoni suoritettua. Ehkä jopa löydän työpaikan, jossa saan tehdä töitä hullun lailla jaksamiseni rajoilla, kunnes autuaat eläkepäivät koittaa. Ellen sitä ennen sairastu masennukseen. Alimman tason työntekijä tunnen olevani, vaikka minusta olisi ollut niin paljon enempään. Itkettää kun ajattelenkin hukkaan mennyttä tilaisuutta opiskella. Nyt olen kuitenkin jo 35. Parisuhteesta sen verran (mikäli vielä joku on jaksanut tätä itsesäälin purkausta lukea)..että olen ollut parisuhteessa seitsemän vuotta ja viime syksynä tuli eteen tilanne, että minuun ihastuttiin ja minä ihastuin tähän toiseen. Olin tarpeeksi tyhmä kertoakseni tästä ja nyt päivästä toiseen kuulen vihjailuja siitä, miten vilkuilen muita. Että puhelintani katsottuani siellä on viestejä muilta. Ei ole, sillä en ollut sentään ihan niin tyhmä, että olisin pilannut parisuhteeni tämän ohimenevän ihastukseni takia. Mutta ainoa joka sitä ei usko, asuu samassa taloudessa kanssani. Tilanne on ajautunut siihen pisteeseen, etten uskalla enää olla netissä hänen seurassaan (etten chättään toisten kanssa, mitä en muuten ole tehnyt ikinä), en uskalla muuten vain selailla puhelintani, enkä näe kavereitani enää, koska niitä ei enää olen. Tunnen olevani surkea pohjamato, jonka elämästä on viety kaikki järkevä. Osittain se on omaa syytäni. Mutta se mitä olen huomannut, on se, että elämässä pärjää jos on julma, itsekäs ja tarpeeksi vahva. Esimerkkinä, jos olisin ollut tarpeeksi vahva koulussa, olisin pärjännyt ja saanut parempia arvosanoja. Esimerkkinä, jos olisin ollut julma, en olisi kertonut tästä ihastuksestä mitään.
Mutta mitä tein, olin nöyrä, tunnollinen ja rehellinen. Ja voin kertoa, elämä on perseestä. Ja lisättäköön vielä, että työpaikan saantia vaikeuttaa aivan järjetön puhelinkammo ja pelkään että minulle nauretaan. Itsevarmuuteni, no sitä ei ole.

8

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

Hei

Kirjoitat kuitenkin hyvin ja kuvaavasti tunnoistasi. Usko tai älä, elämässä ei tarvitsekan olla julma ja itsekäs, normaali vahvuus ihmisenä riittää.
      Miten sen saavuttaa, onkin toinen juttu. Itsehoitokirjoihin kannattaa tutustua, ja jollekin todella hyvälle tyypille kannattaa avautua, sillä puhuessa omat ongelmat usein selvenevät, kuten kirjoittaessakin.
      Neuvoja ei kannata pyytää, sillä jokainen on oman elämänsä paras asiantuntija, mutta tarkalla korvalla voi kuunnella toista. Tilanteessasi ei kannata jäädä kuuntelemaan moitteita, jos joku niitä antaa.

Olet vielä nuori ja elämä on edessä. Henkinen kasvu usein alkaakin siinä 30-40 vuoden iässä tai siis kaipaus siihen.

Elämä on valintoja. Entiseen ei enää saa muutosta, on hyvä aloittaa elämä juuri tänään.

Suhteen ulkopuolisiin juttuihin en usko, että kannattaa panostaa. Ymmärrän että kumppani menettää luottamuksensa ja sen takaisin saaminen onkin vaikeaa. Toivottavasti onnistut siinä.
      Huomaa kaikki, mitä sinulla on, älä anna liikaa merkitystä niille asioille, jotka koet, että sinulta puuttuvat.

Lämmin kiitos viestistäsi!

• eräs toinen

Kyllä kiusaamisella on hyvinkin kauaskantoisia seurauksia, tiedän sen kokemuksesta. Itse olin koko yläasteen koulukiusattu, ja se jatkuva pelko, piina, kaikki tunnit, kaikki välitunnit, jätti jälkensä. En minäkään pystynyt keskittymään olennaiseen, kun kaikki tunnit meni pelätessä, mitä seuraavaksi tapahtuu, kuka taas ottaa minut maalitaulukseen. Juuri se, että kiusaamista tapahtui paljon ihan oppituntienkin aikana. Kukaan ei pystynyt auttamaan, eikä tilanne parantunut vaikka asiaa selviteltiin. Olisi pitänyt vaihtaa koulua, mutta kun kuulema jos joku lähtee, se on kiusaajat, ei minä. Ja olinko sitten voittaja kun jatkoin samassa koulussa urheasti, ettei vaan kiusattu joutuisi lähtemään? Niin, näin se valitettavasti menee, että kiusaajat porskuttavat elämässään hyvinkin pitkälle, ja kiusattu kantaa seuraukset. Tavallaan selvisin, tavallaan en.
        Olen kärsinyt (ja kärsin) masennuksesta, epäilen että minulla on jokin pysyvä stressitila (psykosomaattiset oireet), olen ollut riippuvainen alkoholista, lääkkeistä (jotka eivät loppujen lopuksi edes ole auttaneet), olen tehnyt suunnanmuutoksia elämässäni yrittäen löytää onnen, mutta loppujen lopuksi en ole päässyt mihinkään. Opiskeluasiat minulla on olleet ihan sekaisin, huonosti mennyt lukio sotki asioita, koska niillä papereilla ei pääse mihinkään. Myöhemmin olen opiskellut korkeammallakin tasolla, mutta jätin kesken. Ajattelin löytäväni jotain parempaa, mutta mikä on tulos. Nyt olen jostain syystä jumittunut ammattikoulutasolle, jossa tälläkin hetkellä opiskelen. Tiedän jo nyt, ettei koulutustaso tyydytä minua. Se aiheuttaa oman stressinsä, kun pitää jo nyt miettiä, että mihin sitten muutaman vuoden päästä. Olisi ihan mukavaa jo pysähtyä. Toisaalta antaahan se jotain intoa tulevaisuuteenkin, kun voi taas kerran miettiä, että "kyllä minä sitten.." Sillä tavalla minä olen jo vuosikaudet elänyt, tulevaisuudessa. Sillähän sitä yläasteestakin selvisi, elämällä jossain ihan muussa todellisuudessa..Mutta kyllä toisaalta ärsyttää, tuntuu että tässä samalla vaivalla olisi opiskellut paremman tutkinnon. Minulla ei vaan ollut tällä hetkellä kärsivällisyyttä siihen, ja ajattelin että haluan nyt mahdollisimman nopeasti töihin. Minunkin alallakin kyllä töitä pitäisi riittää, mutta jaksamisesta en itsekään tiedä. On jotenkin niin surkuhupaisaa, että olen tehnyt niin paljon vaihdoksia, mutta en vieläkään ole päässyt toivomaani lopputulokseen. Varmaankin siksi, että olen elänyt haavekuvissa, tavoitteeni eivät ole olleet realistisia. On vaan masentavaa, kun törmään taas kaikkiin niihin asioihin, joita lähdin silloin joskus muuttamaan. Ihmiset ovat ihan samanlaisia kuin aina ennenkin, työyhteisöt eivät siitä paremmaksi muutu. Oli ala kuin ala, löydänkö koskaan työpaikkaa jossa oikeasti viihtyisin. Olen aika ulkopuolinen. Opiskeluun liittyvissä työharjoitteluissa olen osittain viihtynyt, mutta olen kokenut myös niin huonoja hetkiä, etten vuosiin ole kokenut vastaavaa. Kerran harjoittelupäivän jälkeen itkin kotona ja kirosin, niin kamala päivä oli ollut. Koin itseni niin ulkopuoliseksi, en tiennyt miten toimia, ja tietenkin toimin väärin niin että sain palautetta. Koin, että minua arvosteltiin sinä päivänä koko ajan, mitään en osannut tehdä oikein. Vaistosin merkitseviä katseita ym, mutta suoraan ei kukaan sanonut mitään ennenkuin sitten tein virheen. Toiminta oli toisilta väärin, mutta taas kerran eniten syytin itseäni ja omaa toimintaani, miksi en itse osannut toimia oikein. Pitäisi olla vahvempi, kovempi. Ei kiltit pärjää, niin se on. Juuri tuollaiset tilanteet saavat vanhat muistot pintaan, jotain syvältä kumpuavaa nousee pintaan. Pahinta on, että joutuessaan huonon kohtelun uhriksi uudestaan, sitä syyttää itseään. Tavallaan ajattelee, että vika oli silloin aiemminkin itsessä. Minussa on jotain, miksi ihmiset minuun tarttuvat. Pitäisi olla kovempi..
        Tässä sitä ollaan, kaikkien vuosien jälkeen..Tilanteessa nolla. Oikeasti tuntuu, että pitäisi olla jossain ihan muualla, opiskelemassa muuta, tekemässä muuta työtä..Varmasti minulle sopisi lukea akateemista alaa, tehdä jotain asiantuntija töitä..Itsenäistä työtä, kun näissä työyhteisöissä ei ikinä toimi..Kyllähän minä sen tiesin tähän lähtiessäni, mutta työllisyystilannekin on niin huono, että näin oli pakko tehdä.
        Voimia sinulle, ja sanoisin, että on sinulla vielä mahdollisuuksia opiskella lisää. Eihän tuo vielä paha ikä ole; tuskin itsekään vielä sinun iässä olen ehtinyt ns.korkeammalle tasolle..Jos nyt ennen 40 ikävuotta ehtisi aloittamaan..Pakko uskoa tulevaan vaikka olen minäkin välillä kokenut että tässä tämä oli. Masentunut olen tälläkin hetkellä, mutta ajattelen sitä valoa tunnelin päässä, taas kerran..

• syrjäytyny
        eräs toinen kirjoitti:

Kyllä kiusaamisella on hyvinkin kauaskantoisia seurauksia, tiedän sen kokemuksesta. Itse olin koko yläasteen koulukiusattu, ja se jatkuva pelko, piina, kaikki tunnit, kaikki välitunnit, jätti jälkensä. En minäkään pystynyt keskittymään olennaiseen, kun kaikki tunnit meni pelätessä, mitä seuraavaksi tapahtuu, kuka taas ottaa minut maalitaulukseen. Juuri se, että kiusaamista tapahtui paljon ihan oppituntienkin aikana. Kukaan ei pystynyt auttamaan, eikä tilanne parantunut vaikka asiaa selviteltiin. Olisi pitänyt vaihtaa koulua, mutta kun kuulema jos joku lähtee, se on kiusaajat, ei minä. Ja olinko sitten voittaja kun jatkoin samassa koulussa urheasti, ettei vaan kiusattu joutuisi lähtemään? Niin, näin se valitettavasti menee, että kiusaajat porskuttavat elämässään hyvinkin pitkälle, ja kiusattu kantaa seuraukset. Tavallaan selvisin, tavallaan en.
        Olen kärsinyt (ja kärsin) masennuksesta, epäilen että minulla on jokin pysyvä stressitila (psykosomaattiset oireet), olen ollut riippuvainen alkoholista, lääkkeistä (jotka eivät loppujen lopuksi edes ole auttaneet), olen tehnyt suunnanmuutoksia elämässäni yrittäen löytää onnen, mutta loppujen lopuksi en ole päässyt mihinkään. Opiskeluasiat minulla on olleet ihan sekaisin, huonosti mennyt lukio sotki asioita, koska niillä papereilla ei pääse mihinkään. Myöhemmin olen opiskellut korkeammallakin tasolla, mutta jätin kesken. Ajattelin löytäväni jotain parempaa, mutta mikä on tulos. Nyt olen jostain syystä jumittunut ammattikoulutasolle, jossa tälläkin hetkellä opiskelen. Tiedän jo nyt, ettei koulutustaso tyydytä minua. Se aiheuttaa oman stressinsä, kun pitää jo nyt miettiä, että mihin sitten muutaman vuoden päästä. Olisi ihan mukavaa jo pysähtyä. Toisaalta antaahan se jotain intoa tulevaisuuteenkin, kun voi taas kerran miettiä, että "kyllä minä sitten.." Sillä tavalla minä olen jo vuosikaudet elänyt, tulevaisuudessa. Sillähän sitä yläasteestakin selvisi, elämällä jossain ihan muussa todellisuudessa..Mutta kyllä toisaalta ärsyttää, tuntuu että tässä samalla vaivalla olisi opiskellut paremman tutkinnon. Minulla ei vaan ollut tällä hetkellä kärsivällisyyttä siihen, ja ajattelin että haluan nyt mahdollisimman nopeasti töihin. Minunkin alallakin kyllä töitä pitäisi riittää, mutta jaksamisesta en itsekään tiedä. On jotenkin niin surkuhupaisaa, että olen tehnyt niin paljon vaihdoksia, mutta en vieläkään ole päässyt toivomaani lopputulokseen. Varmaankin siksi, että olen elänyt haavekuvissa, tavoitteeni eivät ole olleet realistisia. On vaan masentavaa, kun törmään taas kaikkiin niihin asioihin, joita lähdin silloin joskus muuttamaan. Ihmiset ovat ihan samanlaisia kuin aina ennenkin, työyhteisöt eivät siitä paremmaksi muutu. Oli ala kuin ala, löydänkö koskaan työpaikkaa jossa oikeasti viihtyisin. Olen aika ulkopuolinen. Opiskeluun liittyvissä työharjoitteluissa olen osittain viihtynyt, mutta olen kokenut myös niin huonoja hetkiä, etten vuosiin ole kokenut vastaavaa. Kerran harjoittelupäivän jälkeen itkin kotona ja kirosin, niin kamala päivä oli ollut. Koin itseni niin ulkopuoliseksi, en tiennyt miten toimia, ja tietenkin toimin väärin niin että sain palautetta. Koin, että minua arvosteltiin sinä päivänä koko ajan, mitään en osannut tehdä oikein. Vaistosin merkitseviä katseita ym, mutta suoraan ei kukaan sanonut mitään ennenkuin sitten tein virheen. Toiminta oli toisilta väärin, mutta taas kerran eniten syytin itseäni ja omaa toimintaani, miksi en itse osannut toimia oikein. Pitäisi olla vahvempi, kovempi. Ei kiltit pärjää, niin se on. Juuri tuollaiset tilanteet saavat vanhat muistot pintaan, jotain syvältä kumpuavaa nousee pintaan. Pahinta on, että joutuessaan huonon kohtelun uhriksi uudestaan, sitä syyttää itseään. Tavallaan ajattelee, että vika oli silloin aiemminkin itsessä. Minussa on jotain, miksi ihmiset minuun tarttuvat. Pitäisi olla kovempi..
        Tässä sitä ollaan, kaikkien vuosien jälkeen..Tilanteessa nolla. Oikeasti tuntuu, että pitäisi olla jossain ihan muualla, opiskelemassa muuta, tekemässä muuta työtä..Varmasti minulle sopisi lukea akateemista alaa, tehdä jotain asiantuntija töitä..Itsenäistä työtä, kun näissä työyhteisöissä ei ikinä toimi..Kyllähän minä sen tiesin tähän lähtiessäni, mutta työllisyystilannekin on niin huono, että näin oli pakko tehdä.
        Voimia sinulle, ja sanoisin, että on sinulla vielä mahdollisuuksia opiskella lisää. Eihän tuo vielä paha ikä ole; tuskin itsekään vielä sinun iässä olen ehtinyt ns.korkeammalle tasolle..Jos nyt ennen 40 ikävuotta ehtisi aloittamaan..Pakko uskoa tulevaan vaikka olen minäkin välillä kokenut että tässä tämä oli. Masentunut olen tälläkin hetkellä, mutta ajattelen sitä valoa tunnelin päässä, taas kerran..

Ette ole ainoita.

Minutkin on poljettu ensin lapsuuskodissa, sitten nimitelty ja fyysisestikin hakattu kouluvuosien aikana, ja sitten myöhemmin työelämässä kiusattu, niiden lyhyiden jaksojen aikana kun olen ollut oikeissa töissä tai harjoitteluissa.

Tämä kaikki jättää hirveän syvät arvet. Viimeksi tänään seisahdin pitkäksi aikaa eräälle sillalle ja tuijottelin veteen. Olenko valmis luovuttamaan?

Tekee niin pahaa kun joku työpaikkakiusaaja tulee kaduilla vastaan. Kyllä sitä miettii väillä miksi pitää elää tällaisessa maailmassa. En voi missään olla oma itseni.

Mulla on ikää alle 40 mutta kyllä tämä alkaa olla nähty :(

• m2

Hei!

Koulutus ei ole tärkein. Jouduin itsekin lopettamaan koulun kesken. Jostain täytyy luopua, että jotain saa. Haluaisin saada nyt sellaisen työpaikan, että pystyisin elättämään itseni.Sairastan psyykkistä sairautta ja tiedän, että jos saan sopivan työpaikan ja pärjään sielä se on minulle riittävästi.Kouluja voi käydä myöhemmin.Tiedän, että psyykkiset voimavarani eivät riittäisi johtaviin tehtäviin.Pelaan niillä korteilla mitkä minulla on. Haluan elää onnellista elämää, vaikka siinä pienessä yksiössä.

• kukin tyylillään

Lakatkaa mässäilemästä itsesäälissä. Voihan siinä kieriskellä vaikka vanhaksi asti, mutta siinähän se elämä sitten meni ohi. Vaikeudet on tarkoitettu voitettaviksi eikä mässytettäviksi sängynpohjalla. Mihin on kadonnut suomalainen sisu?

• aurinko kuu tähdet

Nyt et ymmärrä tätä.Ei masentuneen ole helppo nousta ylös.Syvät arvet eivät mene umpeen ikinä
        .Helppo sanoa sellaisen joka ei ole itse kokennut henkistä väkivaltaa.Apua saa mutta vähän.Lääkärit eivät tajua asiaa.Lääkkeillä yritetään sekoittaa lopullisesti pää.Mieti miltä itsestä tuntuu kun aina joku haukkuu.Kyllä pitää puhua miltä tuntuu ja saada sosiaalista kontaktia jotta voi alkaa luottaa ihmisiin.Auta älä kävele ohi tai puhu jotta toinen saa hyvän mielen.

• aurinko kuu tähdet

Nyt et ymmärrä tätä.Ei masentuneen ole helppo nousta ylös.Syvät arvet eivät mene umpeen ikinä
        .Helppo sanoa sellaisen joka ei ole itse kokennut henkistä väkivaltaa.Apua saa mutta vähän.Lääkärit eivät tajua asiaa.Lääkkeillä yritetään sekoittaa lopullisesti pää.Mieti miltä itsestä tuntuu kun aina joku haukkuu.Kyllä pitää puhua miltä tuntuu ja saada sosiaalista kontaktia jotta voi alkaa luottaa ihmisiin.Auta älä kävele ohi tai puhu jotta toinen saa hyvän mielen.

• r11d

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2501
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1423
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1134
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe