DID

did1

Osaisiko joku kertoa, millaisia oireita dissosiatiivista identiteettihäiriötä poteva tunnistaa itsessään?

Olen miettinyt onko persoonallisuuteeni jakautunut osiin, jotka kokevat itsensä jollain tapaa eri tavalla, mutta eivät omaa kovin selkeitä identiteettejä. Identiteettini tuntuu hyvin hajanaiselta ja huomaan, kuinka kokemus itsestä selvästi vaihtelee. Minulla ei ole mitään erityistä muistamattomuuden tunnetta, mutta en pysty tavoittamaan ajatuksiani ja tekemisiäni eri tiloissa. Muistan siis aikaisemmat tapahtumat ja tekemiseni, ja ihmettelen toimintaani, koska en tavoita tuntemuksia ja ajatuksiani liittyen vaikka päämääriin, joihin silloin pyrin. Minulla taitaa olla myös eri tiloissa tietyt ystävät. Kun olen tilassa b, niin tilan a kaverit tuntuvat vähän kuin jonkun toisen ihmisen kavereilta, jotenkin etäisiltä. En esim. kaipaa heitä silloin, enkä ota yhteyttä. Unimaailmassakin esiintyy vaihtelevasti omiin tiloihin liittyvät keskeiset asiat ja tutut ihmiset. Tässä tilassa, jossa nyt olen näen unia ystävistäni, joiden kanssa olen viimeksi ollut tekemisissä n. 4 vuotta sitten. Kun palasin tähän tilaan, niin ihmettelin tekemisiäni ja ajattelin, että olen ollut menossa aivan väärään suuntaan elämässäni. Ajattelen jatkuvasti ja kaipaan ystäviäni, mutta tiedän etten voi ottaa heihin yhteyttä kuten tavallisesti, koska todellisuudessa tässä välissä on 4 vuotta, jolloin olen elänyt toisissa tiloissa, joihin liittyy omat juttunsa. (Tiedostan, että 4 vuotta sitten jätin yllättäen silloiset kaverini ja katosin heidän elämästä. Koen, että se on toisen tilan ansiota, mutta sillä täytyi olla siihen omat syynsä).

Enimmäkseen tämä tuntuu pääni sisällä sekamelskalta. Vaivaa tunne, että en tiedä mitä elämässäni todellisuudessa tapahtuu. En pysty luottamaan ajatuksiini ja tekemisiini. En saa täyttä kosketusta tähän hetkeen (vaikka tietyt osat minätiloissani yhdistyvät tähän hetkeen, esim. työ). Elän nykyisessä tilassani vähän kuin menneisyydessä, tiedostan sen kyllä, vaikka en oikeastaan haluaisi tiedostaa. Tässä tilassa yritän päästä lähemmäs menneisyyteni elämäntilannetta, koska olen mielestäni ajautunut siitä aivan väärään suuntaan. Luulen, että kun tila taas vaihtuu niin esim. tämä nyt kirjoittamani kirjoituksenikin tuntuu toisessa tilassa omituiselta. Väistämättä huomaan, että tässä tilassa pidän muita tilojani esim. ylimielisinä ja piittaamattomina ja ajattelen, että pilaan elämäni niiden takia.

Aion puhua tuntemuksistani vielä psykologin kanssa, mutta haluaisin kuulla miltä tämä kirjoitukseni teistä kuulostaa, ovatko nämä oireita DID:stä vai jotain muuta hulluutta?

2

64

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gg

Kuulostaa siltä , että liikut rinnakkaistodellisuudesta toiseen ja valintojesi mukaan päädyt aina kulloiseenkin todelllisuuteen.

• did1

Mun mielestä tää ei ole kyllä tuotakaan.

Odottelen vähän olisiko gg:llä lisättävää tai jollain muulla vielä tekstiini liittyen ajatuksia, olisin kiitollinen niistä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2491
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1423
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1124
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      928
    Aihe