Hei!
Minua askarruttaa kaksi asiaa. Olen graduvaiheessa oleva opiskelija, jolta on opintotukikuukaudet loppuneet (myös lisäopintotuki, jota sain lukihäiriöni perusteella).
Haluan saada graduni valmiiksi kesän loputtua, mikä tarkoittaa sitä, että minun pitää keskittyä kirjoittamiseen täysipäiväisesti, mikä sulkee pois työnteon. Lukihäiriöni vuoksi kirjoitustyö on tavallista haastavampaa, minkä takia joudun luopumaan ajatuksesta tehdä töitä edes osa-aikaisesti. Mielelläni tekisin töitä, jos voisin.
Olen ymmrtänyt, että opintotuen päätyttyä on mahdollista hakea toimeentuolotukea gradun kirjoittamiseen. Osaako joku sanoa, onko olemassa muita vaihtoehtoja?
Lisäksi haluan tietää, onko toimeentulokuukauden aikana sallittua matkustaa ulkomaille? Kyseessä ei todellakaan olisi lomamatka. Kyseinen kahden viikon matka on maksettu jo viime vuoden puolella, ja liittyy perhesyihin.
Kiitos asiallisista vastauksista.
Gradu + toimeentulotuki
3
536
Vastaukset
- Sama oja
Oman käsitykseni on se, että jos olet täyspäiväinen opiskelija (et siis luokiteltavissa työttömäksi) ja opintotukimuumautesi ovat loppuneet, voit saada toimeentulotukea. Tämä tosin myös edellyyttää sitä, ettei sinulla ole töitä tai säästöjä. Kaikki säästöt pitäisi olla käytettynä loppuun ennen kuin toimeentulotukea voi saada.
Itseltäni opintotukikuukaudet ehtivät kulua loppuun noin kaksi vuotta ennen kaikkien maisterinopintojen päättymiseen saamista. Sosiaalitoimisto pyysi minulta ajoittain opintorekisteriotteita, jotta näkivät minun opiskelevan ihan oikeasti. Jouduin myös käymään sosiaaliviranomaisen kanssa juttelemassa kerran vuodessa. Tietääkseni tämä on normikäytäntö tt-tukea saavien opiskelijoiden kohdalla. Onneksi "sossun täti" oli oikein mukava ja avulias en kertaakaan joutunut turhautumaan tt-tukeen liittyvien asioiden takia.
Tuosta ulkomaanmatkasta en osaa oikein sanoa mitään, pahoittelen. Käytännössä olettaisin, ettei sosiaalitoimisto voi tietää, missä oleilet (ainakin jos pidät matkan "omana tietonasi"), joten matka ei vaikuta tt-tukeesi tavalla tai toisella.
Toivottavasti näistä tiedoista on jotain apua. Onnea hakemuksen täyttöön (se voi olla pienoinen paperisota, ainakin alkupuolella) ja gradun tekoon.
PS: PIkku vinkiksi, jos olet hakemassa tt-tukea, kannattaa myös hakea Kelan yleistä asumistukea. Sosiaalitoimisto tulee vähintäänkin neuvomaan sinua tekemään näin ja se helpottaa heidän työtään, jos olet ottanut asian jo hoitaaksesi. Tt.tuki hakemukseen pitänee myös liittää Kelan viimeisin päätös opintotuesta (ts. sellainen lappu, josta näkyy, että tukikuukaudet ovat loppuneet sinä-ja-sinä ajankohtana).- gdgdlgdfgsdägksdf
Hei!
Voit saada toimeentulotukea opiskelijanakin. Opintosi ovat pitkittyneet, joten todennäköisesti toimeentulotuen perusosaa lasketaan -20%, koska olet opiskelija, jolla ei ole oikeutta opiskelijan ensisijaisiin etuuksiin pitkittyneiden opintojen takia. Aivan kuten edellinen vastaaja sanoi, myös yleinen asumistuki tulisi olla haettuna.
Parin viikon ulkomaanmatka ei toimeentulotukeen vaikuta. - Sama oja
gdgdlgdfgsdägksdf kirjoitti:
Hei!
Voit saada toimeentulotukea opiskelijanakin. Opintosi ovat pitkittyneet, joten todennäköisesti toimeentulotuen perusosaa lasketaan -20%, koska olet opiskelija, jolla ei ole oikeutta opiskelijan ensisijaisiin etuuksiin pitkittyneiden opintojen takia. Aivan kuten edellinen vastaaja sanoi, myös yleinen asumistuki tulisi olla haettuna.
Parin viikon ulkomaanmatka ei toimeentulotukeen vaikuta.Hmmh, ymmärtääkseni omat opintoni lasketaan viivästyneiksi (ts. opintotukikuukaudet käytetty, mutta opinnot yhä kesken), mutta toimeentulotuen määrään se ei ole koskaan vaikuttanut. Luulen, että perusosaa lasketaan, jos opiskelija/hakija ei suostu opiskelemaan tai hakeutumaan oppilaitokseen.
Ehkä asiaa auttoi se, että opinnot edistyivät hyvin. Laitoin opintorekisteriotteiden mukaan myös omat "opintosuunnitelmani", eli listat tehtävistä kursseista/tenteistä/jne., niiden opintopisteistä ja koska ne suoritetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2116531Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442887- 442347
- 972164
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382051Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311467- 801444
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131366Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71315Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3881261