Masennus ja kausittaisuus?

en tiedä mitä sanoa

Onko mitään diagnosoitavaa masennusta siinä, että melkeinpä vuodenajasta riippuen on masennus- ja ns. normaalikausia? Itselläni on vain astmasta esimerkiksi kerrottu, että se saattaa piillä, mutta ajoittain tulee kunnon oireisia kausia kun mikään ei suju - päteekö sama masennukseen?

Olen nimittäin itselläni huomannut elintavoista riippumattomasti tapahtuvan unettomat ja apatian yhteissäveltämät kaudet (lähinnä syksy-talvi ja talvi-kevät eli kaamoksellisuuden piikkiin?), mutta onko oikeasti normaalia nukkua syystalvella se kaksi tuntia päivässä, kammota tai inhota ihmisten ilmoille lähtöä ja laihtua kymmenisen kiloa ruokahalun puutteessa kaamosmasennuksessa? Olen tätä miettinyt jo viitisen vuotta: voiko itselläni olla ns. todellinen masennus, vai onko tämä joka ihmiselle tuttua vuosittaista sykliä?

Tänne nyt lähdin kirjoittamaan taas kolmen kuukauden yleisen masennuksentunteen (mikään ei kiinnosta, mikään ei huvita, ajoittain itkettää syyttä, tavallisesti suurenmoinen ruokahalu tipotiessään) jatkumon tunnelmissa, päihteisiin turvautuneena jonkin tunteen tai toisenlaisen todellisuuden saavuttamisen tarpeessa. Kuitenkin ajoittain Beckin masennuskokeen tehdessäni lukema ei ole kummoinenkaan, kuten ei nytkään - pystyn siis repimään itseni luennoille (olen opiskelija, en käy säännöllisissä töissä syksystä loppukevääseen) ja esim harrastamaan seksiä avokkini kanssa itkemättä, mutta ns. masennukseni tuntuu olevan niin kausittaista, että onko tässä varsinaisesta masennuksesta mielestänne tippaakaan?

Kysyn siis rehellisiä mielipiteitä näin päihtymyksessä kirjoittamaani tekstiä kohtaan (johon en todellakaan kaikkia mielipiteitäni ole vuodattanut; sen voin sanoa, että itsetuhoisuus on läsnä vain minimalistisessa määrin). Virallinen kysymykseni onkin: onko tämä masennusta vai ei, otetaanko minua terveyskeskuksessa /YTHS ns. tosissaan vai ei, onko tämä joka ikiselle ihmiselle arkipäiväistä elämää tuntea ilottomuutta ja turhuuden (ja "parempi kuin olisin kuollut ja yleinen saamattomuus ja itseinho) tunteita?

Masentaa.

2

1417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • typsykkä27

Varmaan kyseessä toistuva masennus eli vaihtelee just nimenomaan masennuksen ja hyvien vaiheiden välillä. Masennus diagnoosin saadakseen ei siis tarvitse olla masentunut 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Hae apua jos apua koet tarvitsevasi.

• ..................

On olemassa sisäsyntyisiä masennuksia.

On myös mielialan aaltoiluhäiriö, joka on lievempi kuin kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4592
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3403
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2390
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      41
      1438
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1353
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1206
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      998
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen