Sopiva kesäkohde!!!!

lomailua....

Vaalimaalta meen yli muutama päivä Venäjällä lähialuelta.... onko vinkkejä? mite hotelli? oma viisumi löytyy mutta ei oo tullu käytyy ku tankkaamassa.

16

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VisComet

      Riippuu niin Rahikaisesta itestään mitä hakee :)

      Karjalan ikiaikaiset kylät / sotamuistomerkit / Petroskoin "yöelämä" ?

      Hotellit on lähialueilla yleensä kalliita tasoon nähden.
      Itelläkin valmistuu viisumi taas parin vuoden tauon jälkeen että
      eiköhän sitä sinne puuhamaahan taas lähdetä testaamaan
      pyöräntuentaa todelliselle testiradalle.

    • Murokallio JR 30

      --
      Ehdotan kysyjälle majoittumista Viipuriin, käyntiä Portinhoikassa ja Ihantalan kirkonmäellä. Molemmissa viimemainituissa kohteissa on Tali-Ihantalan suurtaistelun sotamuistomerkit.

      Kesällä 1944 Tali-Ihantalassa käytiin monivaiheinen taistelu, jossa suomalaiset laittoivat sulun venäläisten maahantunkeutumiselle.

      Taistelualueen peruskartta on seuraavassa linkissä. Karttanimet Kyöpelinvuori, Portinhoikka ja Murokallio ovat Leitimojärven luoteispuolella:

      http://mapy.mk.cvut.cz/data/Finsko-Finlandia/Karjala/cd1/kartat/topografinen_20000/411104.jpg

      Myös suomalaisten tappiot olivat raskaat.

      Esimerkiksi, Syväriltä Tali-Ihantalaan siirtynyt Jalkaväkirykmentti 30, joka oli yön aikana saapunut ryhmitysalueelleen Kyöpelinvuoren-Portinhoikan-Murokallion maastoon eikä ollut ehtinyt vielä kaivautua kivikkoisessa mäkimaastossa, jäi 28.6.1944 aamulla klo 9 alkaen vihollisen valtavan ilmapommituksen ja tykistön rumputulen alle. Myös taistelukuormastossa pommitus aiheutti huomattavia tappioita.

      Kaikkiaan Jalkaväkirykmentti 30:stä kaatui, haavoittui ja katosi 1391 miestä ajalla 28.-29.6.1944.

      Rykmentti menetti pääosan taisteluarvostaan. Taistelukuormastot olivat tuhoutuneet. Raskaat aseet sekä viesti- ja pioneerivälineet olivat hävinneet. Miehet olivat repaleisia ja muonituksen sekä muun huollon tarpeessa.

      Rykmentin jäännökset koottiin lepoon ja uudelleenjärjestelyyn 10 kilometriä taaksepäin Saimaan kanavalle, Parvelanjärven Korven kylään.

      • 2010 syyskuussa kuollut isäni palveli jatkosodassa JR30:n er komppanioissa.
        21-vuotiaana vänrikkinä hän oli myös Portinhoikan-Murokallion-Kyöpelinvuoren alueella kesäkuun lopussa -44. Isäni ei oikeastaan koskaan halunnut puhua sodasta, mutta Portinhoikassa tapahtuneesta tilanteesta kertoi pariinkin otteeseen, koska oli siellä ilmeisesti lähimpänä kuolemaa Sturmovik-maataistelukoneen ahdistelemana.

        Olen tutkinut sota-arkistoa viime aikoina ja tarkoitukseni on ensi kesänä mennä katsastamaan ko.paikka ja nostamaan malja isälleni paikassa jossa minunkin olemassaoloni oli vaakalaudalla.

        Olen matkustanut elämässäni varsin paljon mutta nyky-Venäjä on täysin tuntematon alue. Kun ilmeisesti tunnet Venäjän kuviot paremmin kuinka suosittelisit että lähestyisin matkasuunnitelmaa. Millekään bussi-kiertoajelulle isommassa ryhmässä en voi lähteä (vaimoni kärsii matkapahoinvoinnista). Kuinka mahtaisi toimia yöpyminen Viipurissa ja yksinkertaisesti hotellin kautta luotettavan taksikuskin palkkaaminen puoleksi päiväksi? Kuinka itse asian hoitaisit?


      • Kiitos & Kunnia
        pihakkarainen kirjoitti:

        2010 syyskuussa kuollut isäni palveli jatkosodassa JR30:n er komppanioissa.
        21-vuotiaana vänrikkinä hän oli myös Portinhoikan-Murokallion-Kyöpelinvuoren alueella kesäkuun lopussa -44. Isäni ei oikeastaan koskaan halunnut puhua sodasta, mutta Portinhoikassa tapahtuneesta tilanteesta kertoi pariinkin otteeseen, koska oli siellä ilmeisesti lähimpänä kuolemaa Sturmovik-maataistelukoneen ahdistelemana.

        Olen tutkinut sota-arkistoa viime aikoina ja tarkoitukseni on ensi kesänä mennä katsastamaan ko.paikka ja nostamaan malja isälleni paikassa jossa minunkin olemassaoloni oli vaakalaudalla.

        Olen matkustanut elämässäni varsin paljon mutta nyky-Venäjä on täysin tuntematon alue. Kun ilmeisesti tunnet Venäjän kuviot paremmin kuinka suosittelisit että lähestyisin matkasuunnitelmaa. Millekään bussi-kiertoajelulle isommassa ryhmässä en voi lähteä (vaimoni kärsii matkapahoinvoinnista). Kuinka mahtaisi toimia yöpyminen Viipurissa ja yksinkertaisesti hotellin kautta luotettavan taksikuskin palkkaaminen puoleksi päiväksi? Kuinka itse asian hoitaisit?

        Ensinnäkin haluan sanoa, että isäsi oli suuri Isänmaan pelastajiin kuuluva sankari, jolle me kaikki olemme kiitollisia.

        Suomi saa kiittää vapaudestaan juuri veteraaneja.
        Heidän työnsä ja taistelunsa sanoma on ajaton.
        Sellaisilla rohkeilla miehillä ja naisilla on aina kansansa suosio takanaan.

        Maan puolustaminen on aina oikein.

        Kunnia sankarille, kilpeä Suomen puolesta kantaneelle.


      • Eräs ehdotus
        pihakkarainen kirjoitti:

        2010 syyskuussa kuollut isäni palveli jatkosodassa JR30:n er komppanioissa.
        21-vuotiaana vänrikkinä hän oli myös Portinhoikan-Murokallion-Kyöpelinvuoren alueella kesäkuun lopussa -44. Isäni ei oikeastaan koskaan halunnut puhua sodasta, mutta Portinhoikassa tapahtuneesta tilanteesta kertoi pariinkin otteeseen, koska oli siellä ilmeisesti lähimpänä kuolemaa Sturmovik-maataistelukoneen ahdistelemana.

        Olen tutkinut sota-arkistoa viime aikoina ja tarkoitukseni on ensi kesänä mennä katsastamaan ko.paikka ja nostamaan malja isälleni paikassa jossa minunkin olemassaoloni oli vaakalaudalla.

        Olen matkustanut elämässäni varsin paljon mutta nyky-Venäjä on täysin tuntematon alue. Kun ilmeisesti tunnet Venäjän kuviot paremmin kuinka suosittelisit että lähestyisin matkasuunnitelmaa. Millekään bussi-kiertoajelulle isommassa ryhmässä en voi lähteä (vaimoni kärsii matkapahoinvoinnista). Kuinka mahtaisi toimia yöpyminen Viipurissa ja yksinkertaisesti hotellin kautta luotettavan taksikuskin palkkaaminen puoleksi päiväksi? Kuinka itse asian hoitaisit?

        -- Matkasuunnitelmaehdotus --

        Oletan, että et aio mennä Venäjälle omalla autolla, mikä vaatisi hieman paperisotaa, joka toki on hoidettavissa. Oletan myös, että ns. vuosiviisumia ei ole juuri nyt käytettäviissä.

        Näistä oletuksista ponnistaen tekisin näin:

        1) Ottaisin yhteyttä kouvolalaisiin pienmatkoja tekeviin henkilöihin ja sotahistorian tuntijoihin. En mainosta mitään enkä ketään, mutta toteanpahan vaan, että sellaisia matkapoikia ovat esimerkiksi Kalevi Siren, [email protected], tai Pertti Paloranta, [email protected]

        Nämä veitikat kulkevat Venäjällä henkilöautoilla, minibusseilla tai isoillakin busseilla, tilanteen ja ryhmän koon mukaan. Lähtöpaikalla Suomen alueelta ei ole isoa merkitystä. Jos haluat matkaan "äkkilähtönä" näin loppukesällä, sekin varmaan onnistuisi? Viisumiasiat voivat hoitua ryhmäviisumina tai kertaviisumina.

        Molemmat ovat lupsakoita eläkkeellä olevia ammattisotilaita, jotka ovat erityisen hyvin perehtyneitä Kannaksen sotahistoriaan. Aikaa riittää. Molemmat tuntevat kaikki Tali-Ihantalan paikat ja tapahtumat sekä tuntevat muutenkin Venäjän käytäntöjä.

        En aliarvioi ketään, kun sanon, että kun suunnittelee matkaa Karjalan tantereille, ei kannattane mennä omin päin, ainakaan ekaa kertaansa. Paikallisen systeemin osaaja tulisi olla mukana ja myös sotatapahtumien tietäjä, muuten ei saata reissusta paljoa irrota. Tämä on kokemusperäistä tekstiä.

        Tukikohtana Viipuri on oikein hyvä, "iskuetäisyydellä" Portinhoikasta. Kaupungissa on myös paljon nähtävää ja ostosmahdollisuuksia.

        Sopivia kelpohotelleja voisivat olla:

        - Viking

        http://www.viking-inn.ru/fi

        - Viipuri

        http://fi.vyborg-info.ru/fivyborginfo/hotels/112-gostinizavyborg

        - Sampo

        http://www.hotelapart.ru/infovfin.html

        Netistä löytyy lisätietoja noista hotelleista, ja aikaisemmin mainitsemani tahot voivat hoitaa kaiken varailun etukäteen.

        2) Omatoimimatka. Toinen vaihtoehto on mennä junalla (bussilla) Viipuriin ja käydä esim. taksikyydillä haluamassaan paikassa. Uskon, että taksin saisi ihan mukavasti esimerkiksi hotellin henkilökunnan / oviportierin avustuksella. Kun hinnan sopii etukäteen, homma varmasti onnistuu.

        Tällöinkin pitää olla kunnon kartat käsissä sekä jonkinlainen oma ajoreittisuunnitelma. Esimerkiksi Karttakeskuksesta saa 1:160 000 -mittakaavaista Karjalan Kannaksen karttaa. Siinä näkyy myös Pietari.

        Maastokävelyllä on hyvä olla peruskartta 1.20 000, jonka kopion saa Sota-arkistosta. Netistäkin löyty, laitan tähän linkin (toivottavasti aukeaa..):

        http://www.karjalankartat.fi/

        Kun sivuston vasemmassa laidassa olevaan hakuruutuun laittaa paikannimen (esim. Portinhoikka), ohjelma tarjoaa muutaman vaihtoehdon (voi olla useampi samanniminen paikka), joista valitsemalla ja klikkaamalla ohjelma zoomaa ao. paikkaan. Karttakuvaa voi itsekin zoomailla plus/miinus -painikkeilla ja liikutella tarttumalla pintaan kiinni.

        Omatoimisessa matkassa hotelli kannattaa varata netistä tai sähköpostilla tai paikan päällä marssimalla hotellin vastaanottoon. Jättäisin väliin ns. välittävät toimistot. Sata hotellihuoneen huomattavan edullisesti, puoleen hintaan (30–80 euroa/huone). Useimmilla hotelleilla on omat sivut, joiden kautta kommunikaatio kyllä onnistuu.

        Jalkaväkirykmentti 30:n historiasta on tehty erinomaisen hyvä kirja, joka varmaan on tuttu, mutta laitan sen tähän näkyville:

        Täss´ Savon joukko tappeli – Jalkaväkirykmentti 30 1941–44 (Rykmenttihistoria)

        Sotapäivkirjoja aakkosjärjestyksessä:

        http://www.aroundspb.ru/tmp/narc.html

        Ja tietyllä logiikalla tässäkin (tämän linkkilistan avautuminen kestää 1-2 minuuttia, malttia vaan..)

        http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action?kuvailuTaso=SARJA&avain=326.SARK

        Kun Portinhoikan ja Tali-Ihantalan tapahtumat on sitten tullut otettua haltuun, seuraavaa matkakohde voisi varmaan olla Aunuksen kannas, Syväri, Kirgiisimotin taistelualue ja Baranin lohko? Sille reissulle kannattaa varata 4-6 päivää, etenkin jos haluaa jalkautua maastoon, etulinjan tukikohtiin ja taistelutantereille.

        Loppuun kuvia IL-2 Sturmovikista (tämä kone havaittiin Suomen rintamilla ensimmäistä kertaa kesäkuussa 1943). Havainto tehtiin Syvärin eteläpuolella
        7. Divisioonan rintamavastuualueella:

        http://www.vvsregiaavions.com/VVSHTML/vil21.htm


      • Kiitos & Kunnia kirjoitti:

        Ensinnäkin haluan sanoa, että isäsi oli suuri Isänmaan pelastajiin kuuluva sankari, jolle me kaikki olemme kiitollisia.

        Suomi saa kiittää vapaudestaan juuri veteraaneja.
        Heidän työnsä ja taistelunsa sanoma on ajaton.
        Sellaisilla rohkeilla miehillä ja naisilla on aina kansansa suosio takanaan.

        Maan puolustaminen on aina oikein.

        Kunnia sankarille, kilpeä Suomen puolesta kantaneelle.

        Kiitoksia ensinnäkin erittäin kauniista sanoista ja ajatuksista, jotka olen valmis allekirjoittamaan viimeistä piirtoa myöten.

        Kiitoksia myöskin kattavasta (ja nopeasta!) vastauksesta matkajärjestelyihin liittyen. Sain aivan uutta "virtaa" pikkuideasta syntyneeseen matkasuunnitelmaani
        Ikävä kyllä tämä kesä on menetetty matkan osalta koska vaimoni joutuu leikkaukseen pikapuoliin. Olen kuitenkin iloinen että hän todella haluaa tulla mukaan, siksipä on helppo odottaa ensi kesään ja nyt antamiesi tietojen pohjalta on erittäin hyvä alkaa suunnitella.


    • Portinhoikka JR 30

      Voit tarkastella Tali-Ihantalaa myös satelliittikuvilta.
      Tämä on kohdistettu Portinhoikan tienristeysalueelle:

      http://wikimapia.org#lat=60.7862327&lon=28.8143063&z=14&l=17&m=b

      • Murokallion tst -44

        Pari karttakuvaa Portinhoikan maastosta.

        1) Taistelunäyttämö juuri ennen Jalkaväkirykmentti 30:n saapumista paikalle.
        Panssaridivisioona oli tehnyt menestyksellisen vastaiskun Juustilan suunnasta kohti Talia ja puhdistanut ko. tien, mm. Portinhoikan risteys oli hallussamme:

        http://www.sodatkuvina.cjb.net/images/Jatkosota/Kartat/cwdata/4406-07Tali-IhantalanTaistelunAlku25-26.6.html

        2) Jalkaväkirykmentti 30 on saapunut Portinhoikan maastoon ja yrittää yhdessä Jääkäriprikaatin ja 4. Divisioonan joukkojen kanssa saartaa kolmea Kaartindivisioonaa mottiin Leitimojärven pohjoispuolella.

        http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/T_I_to5.jpg


      • Peruskartat 1:20 000

        Tali-Ihantalan kartta:

        http://3.bp.blogspot.com/_ksfwEzotBjM/SkyG1OM4p8I/AAAAAAAAATw/mw4LYvT8cAs/s1600-h/Tali-Ihantala kartta.jpg

        Suomalainen paikkatieto- ja kartanteko-osaaminen olivat huippuluokkaa
        jo ennen sotia. Peruskartat mittakaavassa 1:20 000 olivat saatavissa laajalti.
        Kartat olivat tyypillisesti em. kartan näköisiä värikarttoja.

        Jatkosodan aikana kartoitettavaa aluetta tuli lisää mm. Maaselän kannaksen, Aunuksen kannaksen ja Syvärin eteläpuolisilta alueilta. Sotakartat 1:20 000 perustuivat ilmakuvauksiin, stereokartoittamiseen ja partiotiedustelulla saatuihin tietoihin mm. etulinjan edestä.

        Kartoitustöitä hoitivat erityiset Topografipataljoonat.


    • Kyöpelinvuori JR 30

      Nimimerkki "VisComet" mainitsi viestissään ylempänä sotamuistomerkit ja niiden bongaamisen.

      Tähän tiedostoon on koottu melkoisen kattavasti nuo muistomerkit kuvineen:

      http://www.matkaviljanen.fi/muistomerkkeja.htm

      Kun nämä parin kesän kuluessa kiertää läpi, tietää kiertäneensä.

      Ja samalla tietämys kaikesta muustakin kasvaa mittavastti.

      Sotahistoria on erinomainen avain Karjalan arvoituksen ratkaisemisessa.

    • Reitti K-L-S, 3 pvää

      Aloittajalle:

      Jos Vaalimaalla ylität rajan, hyvä reitti voisi olla Käkisalmi-Lahdenpohja-Sortavala.

      Listasin tähän eräitä esimerkkikohteita. Se on runko vaan.
      Jokainen täydentää mieltymystensä mukaan paljonkin.

      Ensimmäinen päivä:

      - rauhallista maisema-ajoa Kiviniemen (Losevo) kautta Käkisalmeen
      - Vuoksen kuohujen vyörynnän tarkastaminen Kiviniemessä
      - majoittuminen hotelli Korelassa
      - tutustuminen Käkisalmen linnaan, toriin ja kaupunkiin muutenkin.

      Toinen päivä:

      - ajo Käkisalmesta Sortavalaan
      - Laatokan pohjoisrannikon jylhien maisemien silmittelyä
      - sivuliikkeet Huuhanmäessä ja Lahdenpohjan keskustassa
      - lounas Lahdenpohjan Annika-hotellissa (paikan ruokalista käännettiin viime heinäkuussa myös suomeksi)
      - Lahdenpohjan jännittävän torin katsastus
      - ajon jatko ja majoittuminen Sortavalassa hotelli Ladogaan
      - tutustuminen kaupunkiin

      Kolmas päivä:

      - käynti Kuhavuorella aamun sarastaessa
      - sitten ajo Kirjavalahdelle ja edelleen Läskelään katsomaan Jänisjoen kuohuja
      - paluu takaisin ja ajo kohti Niiralaa
      - ennen rajaa vielä Ahinkosken, Ruskealan uuden kirkon rakennustyön ja Marmorilouhoksen katsastaminen
      - tuliaiset Jänismäen liikkeistä ja tax-freesta. Ajo rajalta kotiin

      Jos käytössäsi on 4 päivää, on mahdollista kiertää miellyttävään matkatahtiin Laatokka.

      Se on sitten eri kirjoituksen paikka.

    • Laatokan rannikko

      Tuo reitti Käkisalmi - Lähdenpohja - Sortavala on kyllä sellainen, että missään muualla Suomessa ei ole näin jyrkkäpiirteistä ja pitkien, kapeiden vuonojen sävyttämää maisemaa.

      Näkymät lyövät kulkijan ällikällä.

      Matkaan vaan!

    • Laatokan rannat

      Kyllä: Laatokka on Euroopan suurin sisäjärvi, ja sen pohjoisrannikko on jylhän kauneutensa ansiosta kiehtova matkailukohde.

      On aika kiinnostavaa se, että Laatokan pohjoispuoli on niin syvä, keskimäärin syvyys on 100-175 metriä (vertaa: Suomenlahden keskisyvyys on noin 70 metriä). Laatokan syvimmät kohdat ulottuvat noin 260 metriin saakka.

      Rannikon kalliomäet taasen kohoavat korkeimmillaan yli 100:aan metriin.

      Kontrasteja riittää Laatokan maisemissa!

    • ystävä

      Hei vaan, tuossa JR 30:n mahtavassa kaatuneiden, haavoittuneiden ja kadonneiden luvussa on mukana "karanneetkin", jotka sitten palailivat hiljakseen takaisin (tai palautettiin), eräiden tietolähteiden mukaan. Totuus on usein taruakin ihmeellisempää, joten ei pidä uskoa silmät ummessa kaikkea kirjoitettua. Kaatuneita on voinut olla arviolta satakunta, joka mies tietysti liikaa, totta kai.

    • neuvostoihminen

      Jos seuraava kertaa joku ryhmä lähtee Venäjälle entiselle taistelu alueelle, haluaisin minäkin olla mukana.
      Minua kiinnosta Suomen historia, isoisäni ei valitettavasti ehtinyt sotia hänet ammuttiin vuonna 1943 ..

      Haluaisin vaan käydä näillä paikoilla ja kuunnella sotatarinoita.
      Kiitos Suomen veteraaneille.

    • eräs vinkki

      Jos sotahistoria ei kiinosta tai se on käyty jo läpi niin suosittelisin matkakohteeksi
      laatokan karjalaa. Ei mitään rallia vaan rauhalinen tutstuminen yhteen kohteeseen ja toisella kertaa toiseen. Alue on geolokisesti ainutlaatuinen ja nykyään lähinnä luonnontilassa. Siellä metsissä,harjuilla,latokan ja järvien rannoilla pääsee kuulemaan ne samat luonnonäänet mitkä esi-isät matkatessaan satojavuosia sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      62
      7749
    2. Voi luoja miten haluaisin

      jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      47
      4426
    3. Nainen, vaikka kaikki on

      ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      26
      4135
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

      kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      106
      1966
    5. Ihan pelästyin kun sut

      näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      120
      1820
    6. Haluan sinua mies, aivan stanasti.

      Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav
      Ikävä
      72
      1137
    7. NATO kaapelirikon takana, NORD STREAM putkirikon tapaan, yritys häiritä merenkulkua Itämerellä ?

      Yhä enemmän on viitteitä siitä että Suomi , Viro ja NATO on viimeisemmän kaapelirikon takana. Estlink 2 kaapeli on nyt
      Maailman menoa
      294
      1133
    8. IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024

      Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.
      Sanaristikot
      94
      1116
    9. On hyvä nainen

      Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht
      Ikävä
      80
      962
    10. Ymmärtääkö miehet

      Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti
      Ikävä
      115
      853
    Aihe