"Vanhaan virkakäsitykseen nojaavien herätysliikkeiden olisi aika irrottautua evankelisluterilaisesta kirkosta omaksi kirkkokunnakseen. Näin sanoo naisteologit ry:n puheenjohtaja Soile Juntumaa".(s.2).
..Olisiko aika katsoa tätäkin asiakirjaa uudesta näkökulmasta, kun vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessäkin joudutaan puntaroimaan suhtautumista naispappeuteen"..kirjoittaa Satu Saarinen Kalevan Alakerrassa.(s.24).
Kaleva: "naispappeja syrjitään yhä"
16
185
Vastaukset
- Tuiran tuima tuisku
Tuiran seurakunnan kirkkoherran Hannu Ojalehdon mukaan "asiassa ei ole kysymys naispappeudesta, vaan kyse on yhteistyöstä kirkon ja kirkon sisällä toimivien herätysliikkeiden kanssa".
Juntumaan mielestä kyse ei ole seurakuntalaisten toiveiden täyttämisestä, vaan johtajuuden puutteesta.
"Tässä kysytään johtajuutta, ja seisotaan niiden päätösten takana, joita kirkko on tehnyt".
.."tällaiset asenteet peustuvat tietämättömyyteen Raamatun synnystä ja sisällöstä. Meillä lukuisia erilaisia eettisiä näkemyksiä ja traditoita. Niitä voi olla, mutta joskus tuntuu, että ne pimentävät Kristuksen" Juntumaa sanoo.- etsivä-xx
Yhteiskunta:
Uskonnot ja uskomukset
Kristinusko
Lestadiolaisuus
Lestadiolaisuus
Uuslestadiolaisuus
Vanhoillislestadiolaisuus
AIHEALUEET:
Ajanviete
Autot ja liikenne
Harrastukset
Koti ja rakentaminen
Lemmikit
Matkailu
Muoti ja kauneus
Nuoret
Paikkakunnat
Perhe
Ruoka ja juoma
Ryhmät
Seksi
Suhteet
Talous
Teknologia
Terveys
Tiede ja kulttuuri
Tori
Työ ja opiskelu
Urheilu ja kuntoilu
Viihde
Yhteiskunta
MUUTA:
Suomi24
Aakkosellinen hakemisto
Google-mainokset
Hae halpa laina AasaltaHakemuksen täyttämiseen menee vain muutama minuutti. Hae nyt!www.aasa.fi
Lainat 2000–50 000 €Lainaa Santanderilta ilman vakuuk- sia tai takaajia. Hae netistä!Santanderconsumer.fi
Suomi24 / Yhteiskunta / Uskonnot ja uskomukset / Kristinusko / Lestadiolaisuus / Vanhoillislestadiolaisuus / Kaleva: "naispappeja syrjitään yhä"
1 Vastausta 7 Lukukertaa
"Vanhaan virkakäsitykseen nojaavien herätysliikkeiden olisi aika irrottautua evankelisluterilaisesta kirkosta omaksi kirkkokunnakseen. Näin sanoo naisteologit ry:n puheenjohtaja Soile Juntumaa".
Kyseisen yhdistyksen naiset eivät edes kykene itse toimimaan samoissa yhdistyksissä miespappien kanssa. Onko joku muu ammattiryhmä, jossa olisi suuna päänä toimiva "eriseura", joka ei toisten kanssa mahdu samaan ammattiyhdistykseen. Tätä kummastelen entisenä ay aktivistina alalla missä miehet ovat perinteisesti olleet enemmistönä. Lakkauttamalla tämän yhdistyksensä ja siirtymällä puhumaan yhteisessä ammattiyhdistyksessä yhteisten tavoitteiden puolesta, he osoittaisivat toimivansa edes jotenkin uskottavasti tässä asiassa.
Tuntuu sille, että naipappeus keskuskestelu on yhdistyksessä, joka ei edes itse voi toimia samassa yhdistyksessä miesten kanssa, kovasti pyörinyt vain naispappien mukavuuden ja oikeuksien ympärillä, samaan aikaan, kun he suuna päänä vaahtoavat haluavansa koota erilaisia ihmisiä seurakuntaan. Siis kaikkia muita mutta ei niitä vanhakantaisia uskovaisia seurakuntalaisia, jotka niitä miespappeja toivovat ainakin joskus saavansa kuunnella yhdessä siihen liittyvän saarnaperinteen kanssa. Tämä naispoppoo, joka mieluusti puhuu omia perheasioitaan tai omia tuntemuksiaan ei suostu ymmärtämään, että tänäkin päivänä on ihmisiä, joille sanoma synneistä ja syntien anteeksiantamuksesta ja iänkaikkisesta elämästä on tärkeämpi kuin tunnelmat, tuntemukset ja lepäilyt tässä ajassa. Lepääminen (Herran huomassa) tarkoittaa monelle vielä synnit anteeksi saaneen iloa rauhaa Jeesuksessa Kristuksessa. Sitä enne pitää ihmisen herätä parannukseen ja siihen ei monikaan nykykirkon tunnelmanhakija ole valmis. Olen kuullut hämmästyneitä kysymyksiä "olenko minä ssyntinen kun en ole tappanut ketään enkä ole tehnyt rikoksia". Snnin käsitekään ei ole selvä eikä varmasti olekaan jos pehmopappi ei uskalla sellaisesta aiheesta puhua. Perinteisten herätysliikeiden miepapit vielä ottavat niitäkin asoita puheessaan esiin eri tavoin, eikä kyse ole sellaisista karikatyyriksi nostetuista helvetin lieskojan saarnoista nykykirkossa kuin ehkä aniharvoin. Kadotus ei kuitenkaan ole iänkaikkinen elämä, kuvaa sitä sitten miten tahansa. Eikä Raamattu todellakaan lupaa että kaikki pelastuvat tai että kaste pelastaisi ilman uskoa.
Olen kuullut muutamaa naispappia jotka ovat näitäkin asioita puhuneet mutta harvassa ovat. silloin kun papin mielen valtaa naisten ja miesten tasa-arvo muuttuu tästä saarnaaminen tärkeimmäksi ja sen kautta aletaan suodattamaan asioita. Niistä "naisten jutuista" tulee pääasia sen sijaan että saarnattaisiin pelastuksesta ja syntisen ihmisen vanhurskauttamisesta.
Olen näitä naispappeja kuunnellut vuosikymmenet alkuun ilman ennakkoluuloja. Nyt olen alkanut katsomaan seurakuntasanomista kenellä on saarnavuoro, liturgina ei niin paljon puhuta mutta saarnaajan nimen katson tarkaan. On ollut yksi nainen, jonka saarnat olen halunnut kuulla. Hän on poikkeus. Tämän yhden naisen saarnaa kiittivät vanhojen herätysliikeiden siis eri ryhmien edustajat kirkon naulakoillakin. Kiittivät, että joku uskalsi sanoa mikä on Jumalan armo ja mitä eroa sillä on siihen, että ihmiset käyttävät tällaista sanaa toisistaan tai ovat armollisia itselleen (= ei vaadi itseltään liikoja). - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Yhteiskunta:
Uskonnot ja uskomukset
Kristinusko
Lestadiolaisuus
Lestadiolaisuus
Uuslestadiolaisuus
Vanhoillislestadiolaisuus
AIHEALUEET:
Ajanviete
Autot ja liikenne
Harrastukset
Koti ja rakentaminen
Lemmikit
Matkailu
Muoti ja kauneus
Nuoret
Paikkakunnat
Perhe
Ruoka ja juoma
Ryhmät
Seksi
Suhteet
Talous
Teknologia
Terveys
Tiede ja kulttuuri
Tori
Työ ja opiskelu
Urheilu ja kuntoilu
Viihde
Yhteiskunta
MUUTA:
Suomi24
Aakkosellinen hakemisto
Google-mainokset
Hae halpa laina AasaltaHakemuksen täyttämiseen menee vain muutama minuutti. Hae nyt!www.aasa.fi
Lainat 2000–50 000 €Lainaa Santanderilta ilman vakuuk- sia tai takaajia. Hae netistä!Santanderconsumer.fi
Suomi24 / Yhteiskunta / Uskonnot ja uskomukset / Kristinusko / Lestadiolaisuus / Vanhoillislestadiolaisuus / Kaleva: "naispappeja syrjitään yhä"
1 Vastausta 7 Lukukertaa
"Vanhaan virkakäsitykseen nojaavien herätysliikkeiden olisi aika irrottautua evankelisluterilaisesta kirkosta omaksi kirkkokunnakseen. Näin sanoo naisteologit ry:n puheenjohtaja Soile Juntumaa".
Kyseisen yhdistyksen naiset eivät edes kykene itse toimimaan samoissa yhdistyksissä miespappien kanssa. Onko joku muu ammattiryhmä, jossa olisi suuna päänä toimiva "eriseura", joka ei toisten kanssa mahdu samaan ammattiyhdistykseen. Tätä kummastelen entisenä ay aktivistina alalla missä miehet ovat perinteisesti olleet enemmistönä. Lakkauttamalla tämän yhdistyksensä ja siirtymällä puhumaan yhteisessä ammattiyhdistyksessä yhteisten tavoitteiden puolesta, he osoittaisivat toimivansa edes jotenkin uskottavasti tässä asiassa.
Tuntuu sille, että naipappeus keskuskestelu on yhdistyksessä, joka ei edes itse voi toimia samassa yhdistyksessä miesten kanssa, kovasti pyörinyt vain naispappien mukavuuden ja oikeuksien ympärillä, samaan aikaan, kun he suuna päänä vaahtoavat haluavansa koota erilaisia ihmisiä seurakuntaan. Siis kaikkia muita mutta ei niitä vanhakantaisia uskovaisia seurakuntalaisia, jotka niitä miespappeja toivovat ainakin joskus saavansa kuunnella yhdessä siihen liittyvän saarnaperinteen kanssa. Tämä naispoppoo, joka mieluusti puhuu omia perheasioitaan tai omia tuntemuksiaan ei suostu ymmärtämään, että tänäkin päivänä on ihmisiä, joille sanoma synneistä ja syntien anteeksiantamuksesta ja iänkaikkisesta elämästä on tärkeämpi kuin tunnelmat, tuntemukset ja lepäilyt tässä ajassa. Lepääminen (Herran huomassa) tarkoittaa monelle vielä synnit anteeksi saaneen iloa rauhaa Jeesuksessa Kristuksessa. Sitä enne pitää ihmisen herätä parannukseen ja siihen ei monikaan nykykirkon tunnelmanhakija ole valmis. Olen kuullut hämmästyneitä kysymyksiä "olenko minä ssyntinen kun en ole tappanut ketään enkä ole tehnyt rikoksia". Snnin käsitekään ei ole selvä eikä varmasti olekaan jos pehmopappi ei uskalla sellaisesta aiheesta puhua. Perinteisten herätysliikeiden miepapit vielä ottavat niitäkin asoita puheessaan esiin eri tavoin, eikä kyse ole sellaisista karikatyyriksi nostetuista helvetin lieskojan saarnoista nykykirkossa kuin ehkä aniharvoin. Kadotus ei kuitenkaan ole iänkaikkinen elämä, kuvaa sitä sitten miten tahansa. Eikä Raamattu todellakaan lupaa että kaikki pelastuvat tai että kaste pelastaisi ilman uskoa.
Olen kuullut muutamaa naispappia jotka ovat näitäkin asioita puhuneet mutta harvassa ovat. silloin kun papin mielen valtaa naisten ja miesten tasa-arvo muuttuu tästä saarnaaminen tärkeimmäksi ja sen kautta aletaan suodattamaan asioita. Niistä "naisten jutuista" tulee pääasia sen sijaan että saarnattaisiin pelastuksesta ja syntisen ihmisen vanhurskauttamisesta.
Olen näitä naispappeja kuunnellut vuosikymmenet alkuun ilman ennakkoluuloja. Nyt olen alkanut katsomaan seurakuntasanomista kenellä on saarnavuoro, liturgina ei niin paljon puhuta mutta saarnaajan nimen katson tarkaan. On ollut yksi nainen, jonka saarnat olen halunnut kuulla. Hän on poikkeus. Tämän yhden naisen saarnaa kiittivät vanhojen herätysliikeiden siis eri ryhmien edustajat kirkon naulakoillakin. Kiittivät, että joku uskalsi sanoa mikä on Jumalan armo ja mitä eroa sillä on siihen, että ihmiset käyttävät tällaista sanaa toisistaan tai ovat armollisia itselleen (= ei vaadi itseltään liikoja).No Joo näköjään ei maalaamalla saa haluamaansa eikä tällaisessa pienessä ruudussa näe kokonaisuutta. Tuli alkuun pitkät litaniat suomi24 nettisivuston rakennettakin.
- SRK saatanalle!
SRK:lle tärkeintä on naisten alistaminen takaisin nyrkin ja hellan väliin. Myöskään vl-lapsilla ei ole ihmisoikeutta vl-uskonnossa -ei edes oikeutta seksuaaliseen koskemattomuuteen!
- SRK ulos kirkosta!
Meillä ei ole mitään syytä pitää lastenraiskaamisrikollisuuteen erikoistunutta vl-uskontoa kirkkomme kyljessä. Useat jututtamani papit ovat tät mieltä myös. Piispojenkin mitta tulee täyteen kohta ja silloin alkaa tapahtua.
Lisäksi tämä rikollisuususkonto heittää naispappinsa saa.tanalle. Onhan siinä syytä laittaa heidät niin kauas sivuraiteelle, että ymmärtävät perustaa ihan oman pedofiili-miespappi-kirkkonsa!- etsivä-xx
Taitavat olla aika "paskoja" pappeja ne, jotka alkavat esittämään kirkon jäseniä heittäväksi ulos. Onkohan heillä jotenkin puimatantereen puhdistus mielessä?
- EI RAISKAAMISELLE!
etsivä-xx kirjoitti:
Taitavat olla aika "paskoja" pappeja ne, jotka alkavat esittämään kirkon jäseniä heittäväksi ulos. Onkohan heillä jotenkin puimatantereen puhdistus mielessä?
Voin vakuuttaa sinulle, että yhteisönne ulkopuoliset papit tuomitsevt yhdessä rintamassa lastenne raiskaamisen ja siihen liittyvät saastaiset salaamistoimenne.
Se siis tekee mielestäsi/mielestänne papista "paskan". - etsivä-xx
EI RAISKAAMISELLE! kirjoitti:
Voin vakuuttaa sinulle, että yhteisönne ulkopuoliset papit tuomitsevt yhdessä rintamassa lastenne raiskaamisen ja siihen liittyvät saastaiset salaamistoimenne.
Se siis tekee mielestäsi/mielestänne papista "paskan".Jos lasket kuinka paljon on pedofiilejä ja kuinka paljon on muita ja heität kaikki ulos. Mitenkähän puhtaa jauhot on tällä pappiköörillä. Se tekee heistä "paskan" jos jonkun rikos pitää kostaa kaikille koko yhteisössä.
Naispapeilla (tällä yhdistyksellä) ja liberaalisiivellä on käynnissä puimatantereen puhdistus oikein olan takaa eikä kohteena ole vain vanhoillislestadiolaisuus.
- ei aina ole helppoa
Se on näissä asioissa turvallista ajatella, että ei me ihmiset osata eikä voida itse olla rakentamassa näin suuria asiakokonaisuuksia, siinä viitekehyksessä johon aina pyrimme luomaan pysyvän yhteyden. Koskaan emme voi sanoa tässäkään, ettei koskaan, sillä Herra vain ja ainoastaan yksin tämän tietää. Jokainen voi tätä miettiä omalle kohdalleen. Kukaan tähän ei pakota, tai jos pakottaa kannattaa olla aina tällaisissa tapauksissa viranomaispuoleen yhteydessä. En minä tätä sen vuoksi kirjoita, että minulle olisi tärkeää papin sukupuoli, mutta joku tolkku tähänkin on saatava. Yksimielisyys on usein tärkeämpää kuin oikea oppi. Yksimielisyydestä tehdään synonyymi yhteiselle rakkaudelle. Tämähän ei näin ole. Rakkaus on kuitenkin suurin. Se ylittää kaikki rajat, mielipiteet ja perinteiset sukupuoliroolit. Tästä meillä on hyvänä osoituksena nämä sukupuolineutraalit suhteet, joista moni vanhoillinen sanoo ajattelevansa, että ne ovat "himojen jälkeen syntyneet". Kyllä tämä aika on vaikea meille uskovaisille. Maallistumisen paine on kova. Toisaalta "siion on yhä ihana virtoinensa." Elävää Jumalan sanaa julistaapi Herran lauma. Ei siellä naiset saarnaa. Naiset tekevät tärkeää tehtäväänsa keittiöllä ja imetyshuoneessa. Siellä tuoksuu äidin maito. Vertauskuvallisesti "äidin maito" tuoksuu myös seurasalin puolella. Jos puheesta puuttuu "äidin maito" eli seurakunta äidin armoneuvot, niin voiko saarna nousta oikeasta sydämen uskosta?
Näissä ja muissakin mietteissä huomisen sananpalvelijan tehtävään valmistautuessa. - Money talks
Raha ratkaisee. Vl:t ovat hyviä veronmaksajia - ainakin vielä.
- Elätämme heidät.
Tavallisten suurperheisten vl-uskovaisten veronmaksu on yhteiskunnan kannalta yksi tyhjän kanssa ja heille maksettavat tuet ylittävät monin verroin heidän koskaan maksamansa verot!
Paljonko kymmenestä lapsesta maksetaan pelkästään lapsilisiä? Kodinhoidon tuki, asumistuki ja kaikki mahdolliset vl-suurperheelle maksettavat tuet ovat moninkertaisia verrattuna perheenisän työstään maksamiin veroihin. - Nostakaa kytkintä
Näin on, nämä piispojen touhut ovat todella surkuhupaisaa katseltavaa, eivät pysty pitämään kirkolliskokouksen päätöksiä. Piispat pitäisi nimetä vuoden tai oikeastaan vuosikymmenen turhakkeeksi ja heille pitäisi ostaa seksikaupasta tekokalu ja luovuttaa se jumalanpalvelun yhteydessä, kun oma näyttää puuttuvan.
- Älä hermostu
Elätämme heidät. kirjoitti:
Tavallisten suurperheisten vl-uskovaisten veronmaksu on yhteiskunnan kannalta yksi tyhjän kanssa ja heille maksettavat tuet ylittävät monin verroin heidän koskaan maksamansa verot!
Paljonko kymmenestä lapsesta maksetaan pelkästään lapsilisiä? Kodinhoidon tuki, asumistuki ja kaikki mahdolliset vl-suurperheelle maksettavat tuet ovat moninkertaisia verrattuna perheenisän työstään maksamiin veroihin.Oletko ajatellut, että heidän kasvatuksesta maksetaan sen takia, että sinullakin olisi sitten hoitaja, kun et pysty enää itseäsi hoitamaan.
Saat vielä rahasi takasin. - tasan ei-vl
Elätämme heidät. kirjoitti:
Paljonko kymmenestä lapsesta maksetaan pelkästään lapsilisiä? Kodinhoidon tuki, asumistuki ja kaikki mahdolliset vl-suurperheelle maksettavat tuet ovat moninkertaisia verrattuna perheenisän työstään maksamiin veroihin.Ota selvää äläkä kysele tyhmiä:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708161610HL?OpenDocument
- Naiset vain synnyttä
naiset vl vain synnytyskoneita.
Oikeutta vl populaatioon, päätöksentekoon ei ole.
Nainen vaietkoon seurakunnassa.
>2000 v. sitten on päätetty. pitää.
Niin pappisasioissa.
Naiset vl mielestä vl papit mitätöntä porukkaa. Helvetiiaan meniöitä,
kun edes alistuivatkin piispan vihmispapiksi. - Hipposhippos
Oulun hiippakunta on tässä naisten syrjinnässä omaa luokkaansa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881541
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1141420Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras701285- 301161
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1171000Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks422981Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet46928- 19892
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n66808- 46743