Struuma ja refluxitauti

Väsynyt tähän

Olen juossut lääkärillä reilut kaksi vuotta erilaisten oireideni kanssa.
On ollut nivelsärkyä, ja polvet kerännyt nestettä. Niitä punktoitu, ja hoidettu muutamat kerrat kortisooni pistoksin.
Sitten mukaan oirelistaan tuli hengeahdistus joka oli jatkuvaa, kun olin pystyasennossa. Kun menin selinmakuulle ahdistus helpotti. Hengenahdistusta oli 9kk putkeen.
Sitten alkoi kurkun kuristus tunne ja nielukrampit. Rytmihäiriöt pahentui. Niitä ollut jo vuosikausia ajoittain.
Lääkärit hoitivat vaivaa astmana, masennuksena, ja stressi reaktiona.
Mitkään lääkkeet ei auttaneet. Astmaa ei todettu pef seurannassa, eikä myöskään spirometriassa.
Meilahden kurkkulääkäri diagnosoi 6/2011 oireet myöskin psyykkisiksi.
Syyskuussa sain työterv.huollosta kuitenkin lähetteen Mehiläiseen kurkkulääkärille.
Sitä kautta kilpirauhasen uä tutkimus.
Mulla todettiin uä:ssä ja ohutneulanäytteessä kaksi struuma kyhmyä.
Tsh ja t4v viiterajoissa, joskin tsh 0,872, eli aika alarajalla.
Kyhmyt viellä niin pieniä, etteivät kuulemma voi aiheuttaa hengenahdistusta.
Lokakuussa 2011 hakeuduin lääkäriin kovan ylävatsakivun vuoksi. En pystynyt edes vettä niellä, koska nieleminen aiheutti rintakivun.
Pikaisesti tehtiin tähystys. Ja sieltähän löytyi refluxitauti ja pieni tyrän alku.
Nyt olen popsinut somacia säännöllisesti ja hengenahdistus ja vatsakipu pysynyt suht hyvin poissa.
Lääkärit eivät oikeen osaa sanoa juuta eikä jaata, ja itse en tiedä milloin mikäkin oire johtuu struumasta ja milloin refluxista.
Pari viikkoa sitten olin niin väsynyt etten jaksanut puoltatuntia kauempaa olla hereillä. Rytmihäiriöt valvotti jopa öisin. Välillä hikoilin aivan litimäräksi asti, ja välillä palelti.
Kilppari arvot edelleen viiterajoissa, mutta ALAT ja LDL noussut. Alat 79, ja ldl 3,6.
Somac tauolle ja uudet kokeet reilun kuukauden päästä.
Täytyy sanoa että rankkaa on.
Onko kellään muulla näitä kahta vaivaa elämää pilaamassa?

8

2693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ässäs

      Ei samanlaista tarinaa kerrottavana, mutta jos lohduttaa, niin kasapäin vaivoja löytyy jotka piinanneet jo muutaman vuoden. Rytmihäiriötä, catwalkilla, nivelkipuja, päänsärkyä, turvotuksia, väsymystä, rintarankajumia, selkäkipua ymym. Ja mitään ei juurikaan ole löydetty. Ahdistaa ja väsyttää.

      • väsynyt tähän

        No tuon kaltasilla oireilla mulla alko tää kaikki.
        Ensin tuli selkä ja nivelkivut. Hirvee väsymys. Terv.aseman lekurilta sain diagnoosiks fibromyalgian, kun ensin kokein oli poissuljettu reaktiivinen reuma. Reumalääkäri kumos reilun puolen vuoden päästä fibromyalgian, koska polvet alko kerätä nestettä ja kivut ihan helvettiä, Oli varma että mulla on reuma. Kunnes reuma kokeet näytti normaalia.
        Sitten alko hengenahdistus, ja nielukrampit. Kurkun kuristus jne.
        Nyt lähtee hiukset päästä. 2kk nous 8kg paino, jota nyt yritän epätoivosesti saada putoomaan. Tuntuu et ajoittan elimistö menee kilpirauhasen vajaatoiminnalla ja sit taas yks kaks liikatoiminnalla. Välillä oireet sekasin.
        Toinen puoli kaulasta nyt pulleampi, eli ilmeisesti struuma kyhmyt alkanut kasvamaan siitä mitä ne syyskuussa ultrattiin.
        Koska joudun kohonnneiden maksa arvojen takia olla ilman refluxi lääkettä, en voi syödä juurikaan muuta kun salaattia, jugurttia ja piimää.
        Alkaa huumori loppua.
        Mulla kans hoidettiin rintaranka vaivaa puudutuspiikein viime syksynä.
        Koko ajan odottaa et mitä seuraavaks.


    • Joogamuija

      Hei,
      Täällä samankaltaisia oireita, ja lääkärit aivan pihalla missä vika.
      Olen 30-vuotias, entinen kilpatason urheilija, nykyään kuntoliikkuja ja toimistotyöläinen. Oireet alkoivat sydänoireilla tammikuussa. Kesken lentopallopelin koin voimakasta rintakipua ja rytmihäiriöitä. Aluksi hoidettiin sydäntä, joka kuitenkin rakenneultrassa todettiin terveeksi. Rytmihäiriöiden rinnalle tuli uupumus, hengenahdistus, väsymys, keskittymishäiriöt. Putosin tässä vaiheessa täysin sänkypotilaaksi. Kaverit toivat ruokaa ja auttoivat suihkuun. Verikokeissa kaikki oli kunnossa ja sairaalat eivät ottaneet sisään koska pystyin kävelemään.
      Työterveydessä aloitettiin tyroksiinilääkitys vaikka kilpirauhasarvot olivat jotakuinkin raja-arvoissa. Meni viikkoja ja tilanne parani; pääsin sängystä ylös ja kykenin käymään töissä.
      Keho ei edelleenkään 4kk jälkeen ole entisensä. Tunnetilat vaihtelevat kilpirauhasen vajaatoiminnan ja liikatoiminnan välillä. Lihakset ovat väsyneet ja kipeät. Lopetin lenkkeilyn yrittämisen kun ei siitä vaan tullut mitään. Joogassa käyn mutta siinäkin on haasteita. Viime viikolla lähti taju kesken ensimmäisen asanan. Namaste vaan.
      Viimeisimmäksi mulla tutkittiin S-TPOAb, joka sai arvon 776 IU/m (viitearvot 0.00-25.00). Endokrinologi sanoi että kyseessä on Hashimoton tyreiodiitti eli autoimmuunisairaus, joka johtaa kilpiruhasen vajaatoimintaan. Hassua sinänsä, että sitä hoidetaan kuin kilpirauhasen vajaatoimintaa, vaikka sellaiseksi se ei ole kuitenkaan vielä edennyt. Kukaan lääkäreistä ei ole kommentoinut mitään tähän ahdistavaan hengenahdistukseen, joka on liki invalidisoiva pystyasennossa. Todella todella inhottavaa. Olen tosi neuvoton. Ajattelin, että jos saisin ruokavaliolla jotenkin autettua kehoa taistelussa sitä autoimmuunitilaa vastaan.

    • SirLis

      Voiko struuma näkyä keuhkoröntgenkuvassa kehikon yläosassa varjostamana? Entä heijastuuko selkään lapaluiden väliin?

      • SirLis

        Siis keuhkokuvan yläosassa varjostamana? Kommentti edelliseen.


    • Möykkynainen

      Minulla oli struuma ja kun tarpeeksi kasvoi, niin makuuasennossa se vaikutti. Myöskin paidankaulusta piti aina vetää, kun tuntui että kuristaa ja painaa. En muista, että olisi ollut muita oireita.

    • Anonyymi

      Saiko joogamuija avun tai selvyyden mikä oli? Kamppailen itse nyt vähän vastaavan kanssa.

      • Anonyymi

        Samankaltaisia vaivoja täällä. Jokapäiväinen kankeus ja kipuilu seuraa mukana. Struuman lisäksi on lisäkilpirauhasten liikatoiminta, joka taitaa olla se suurin syyllinen raihnaiseen kroppaani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe