Ajan parhaillaan pitkää korttia ja tarkoitukseni olisi saada myös alalta töitä. Kysyisin nyt rahtareilta, että miten digikortti on hankaloittanut ajamista kun sitä vertaa tavalliseen kiekkoon? Tuleeko sen takia tehtyä lyhempiä päiviä, tai haittaako se muuten päivittäistä ajamista, kun ymmärtääkseni kiekolla voidaan huijata jotenkin poliisia, mutta digikortilla ei?
Kysymys digikortista
38
4905
Vastaukset
- vanha
Opettele vaan lainsäädäntö ja digikortin mukaan ajaminen, pahvikiekko on menneen talven lumia ja digikortti nykypäivää, valvonta tulee pian aukottomaksi ja saatavat rangaistukset ovat jo nyt kohtuuttomia, vai mitä sanot viiden minuutin ajoajan ylityksestä viedään viikon palkka. Ota vaan rento ote hommiin ja selvitä mitkä ovat alan painopisteet kannattavaan työsuoritukseen pääsemiseen.
- Nähty on tämäkin.
Ei viiden minuutin ylityksestä vielä mitään sakkoja saa. Tiedät sen itsekin. Nuo on niitä huhuja joita rikoksia työssään tekemään tottuneet miljoona kilometriä viikossa ajavavat-kaverit levittävät kun joku on vienyt heiltä mahdollisuuden ajaa silmät ristissä kilometripolkupalkalla vuorokauddt ympäri. Kyllä ne poliisitkin järkeään sentään saavat käyttää.
- Ponape
Nähty on tämäkin. kirjoitti:
Ei viiden minuutin ylityksestä vielä mitään sakkoja saa. Tiedät sen itsekin. Nuo on niitä huhuja joita rikoksia työssään tekemään tottuneet miljoona kilometriä viikossa ajavavat-kaverit levittävät kun joku on vienyt heiltä mahdollisuuden ajaa silmät ristissä kilometripolkupalkalla vuorokauddt ympäri. Kyllä ne poliisitkin järkeään sentään saavat käyttää.
Osa poliiseista käyttää järkeä,osa ei.
- vanha
Nähty on tämäkin. kirjoitti:
Ei viiden minuutin ylityksestä vielä mitään sakkoja saa. Tiedät sen itsekin. Nuo on niitä huhuja joita rikoksia työssään tekemään tottuneet miljoona kilometriä viikossa ajavavat-kaverit levittävät kun joku on vienyt heiltä mahdollisuuden ajaa silmät ristissä kilometripolkupalkalla vuorokauddt ympäri. Kyllä ne poliisitkin järkeään sentään saavat käyttää.
Olen nyt toista mieltä kanssasi tästä asiasta, hiukan on ajokulttuuri rekkamiesten keskuudessa muuttunut mutta kuten aina kaikki tapahtuu tietyllä viiveellä, Ennen -76 kun tuli työaikalaki myös rahtareille ajoajat olivat kutakuinkin miehen mukaan eli pyhäillasta lauantaiaamuun. Piirturipakko tuli voimaan hiukan myöhemmiin ja kas vain poliisi aluksi vastusti valvontaa vedoten työn kuormittavuuden lisääntymiseen ja palkkauksen jälkeen jääneisyyteen, kunnes tuli taas lakimuutos ja poliisi valvoi myös raskaan liikenteessä leivän hankkijoita. se on aivan myönteistä lajin kannalta mutta arveluttavaa on poliisin taholta kun on kyseessä alan ammattiosaajat niin tulee tilanne yksittäisen poliisin vallan näyttämisen halusta arvostella työn jälkeä joka tässä merkitsee aina sakkoa jotta ko. konstaapeli saa meriittiä , olen toista mieltä poliisin ns:maalaisjärjen käytöstä, jos he tosiaan lukisivat lakikirjaa eivätkä sotkisi omaa urakehitystä asiaan niin saattaisi oikeudenmukaisuus toteutua. Kolleega kertoi tapauksesta että 1 minuutin ylityksetä tuli sakkoa ja salvaa, pahvikiekolla ajeleva kertoi sakkoa tulleen kun ei ollut digikorttia mukana jolla ei oltu ikinä ajettu.
- 87k
Kyllä digikortti oikeasti on "armmollisempi" jos edes yrittää noudattaa lakia, se on totta, että laitteen omaan laskuriin menee aina liikuttamiset minutin sykleissä, mutta mitään laillista pohjaa ei tällä ole, eli sakkoja ei välttämättä saa, vaikka laite näyttäsikin ajoajan ylittyneen (otetaan nyt esimerkkinä kaupunkiajo, jossa on jatkuvia pysähdyksiä) eli laite ei syö lainkaan enempään ajoaikaa kuin pahvikiekko.
Samaten auton siirto tauon aikana, aiheuttaa laitteessa tauon "hukkaamisen" mutta tälläkään ei ole lain kannata merkitystä, koska kortin pystyy lukemaan hyvin tarkkaan.
lisäksi uset piirturit muistuttaa 15 min ennen tauon alkua, että pitäisi ruveta pitämään taukoa.
Laitteessa on myös laskuri, josta näkee itse "suurinpiirtein" käytetyn ajojan, ja tuo luku voi heittää hieman, koska laite tosiaan laskee lyhyetkin liikahdukset minutin mittaisiksi.
Laite on myös kierkkopiirturia "armollisempi" siinä mielessä, että kortille jää vain päivän NOPEUSTIEDOT, kun taasen kiekoilla ne on "aina" eikä niitäkään nopeuksia perustarkastuksessa katsota läpi.
Kannattaa myös muistaa pitää mukana aina se varapaperirulla, koska sen puuttumisesta voi tulla sakkoa.
Mutta pääasiassa digillä tulee vaikeammin sakkoja kuin kiekolla, kiekossa voi mokata esim unohtamalla laittaa yhden lopetusvuoden, tai laskea kilometrit yhteen.
Lisäksi kortti on usein myös helpompi käyttää, ja tätä ei monikaan tiedä, mutta laitteen voi laittaa tauolle jälkeenpäin, eli jos menet esim huoltoasemalla kaffelle, ja unohdat laittaa koneen tauolle, niin riittää että ennen liikkelle lähtöä painaa sitä sängyn kuvaa, niin se laittaa koko paikalla oloajan tauoksi, kiekkoautossa pitäisi taasen kirjoittaa kiekon taakse "unohdin laittaa piirturin taukoasentoon 14.04.2012 16:45-17:30 ja oma puumerkki perään"- diipadaapaduupapuu
Lisäksi kortti on usein myös helpompi käyttää, ja tätä ei monikaan tiedä, mutta laitteen voi laittaa tauolle jälkeenpäin, eli jos menet esim huoltoasemalla kaffelle, ja unohdat laittaa koneen tauolle, niin riittää että ennen liikkelle lähtöä painaa sitä sängyn kuvaa, niin se laittaa koko paikalla oloajan tauoksi, kiekkoautossa pitäisi taasen kirjoittaa kiekon taakse "unohdin laittaa piirturin taukoasentoon 14.04.2012 16:45-17:30 ja oma puumerkki perään"
Ja käyttämäsi piirturin merkki oli?
Muihin kohtiin todetaan nyt vaikka että kaikilla meillä on oikeus mielipiteeseen. Osin olen kanssasi samaa mieltä osin... Oleellista on kuitenkin valvovan viranomaisen suhtautuminen niihin aina löytyviin ylityksiin - 87k
diipadaapaduupapuu kirjoitti:
Lisäksi kortti on usein myös helpompi käyttää, ja tätä ei monikaan tiedä, mutta laitteen voi laittaa tauolle jälkeenpäin, eli jos menet esim huoltoasemalla kaffelle, ja unohdat laittaa koneen tauolle, niin riittää että ennen liikkelle lähtöä painaa sitä sängyn kuvaa, niin se laittaa koko paikalla oloajan tauoksi, kiekkoautossa pitäisi taasen kirjoittaa kiekon taakse "unohdin laittaa piirturin taukoasentoon 14.04.2012 16:45-17:30 ja oma puumerkki perään"
Ja käyttämäsi piirturin merkki oli?
Muihin kohtiin todetaan nyt vaikka että kaikilla meillä on oikeus mielipiteeseen. Osin olen kanssasi samaa mieltä osin... Oleellista on kuitenkin valvovan viranomaisen suhtautuminen niihin aina löytyviin ylityksiinKäytettävä merkki on VDO, se "perinteinen" eihän näitä koneita nyt montaa mallai edes ole käytössä.
Ja kuten sanottu, sakkoja ei voi määrätä (tai voi, mutta ne kumotaan oikeudessa) piirturin laskurin mukaan, vaan niissä tilanteissa tulee tarkastaa se todellinen ajoaika, jonka saa kortilta sekuntien tarkuudella - diipadaapaduupapuu
87k kirjoitti:
Käytettävä merkki on VDO, se "perinteinen" eihän näitä koneita nyt montaa mallai edes ole käytössä.
Ja kuten sanottu, sakkoja ei voi määrätä (tai voi, mutta ne kumotaan oikeudessa) piirturin laskurin mukaan, vaan niissä tilanteissa tulee tarkastaa se todellinen ajoaika, jonka saa kortilta sekuntien tarkuudellaVDO mallia luxus kun kirjaa muuntyön tauoksi jälkikäteen! Mistä noita saa?
Moisesta toiminnosta haluaisin myös kuulla kommentin siltä konstaapelilta joka uhosi hinauttavansa merkkikorjaamolle autot joissa piirturi on säädetty menemään automaattisesti tauolle kun pysähdytään.
Mielenkiintoista ja asioita selventävää olisi myös saada oikeuden päätös noista haamuminuuteista. Poliisi kun sai virallisen ohjeistuksen että työtehtävissä joisa niitä tulee ne pitää ottaa huomioon MUTTA max 15min/vrk. - 87k
diipadaapaduupapuu kirjoitti:
VDO mallia luxus kun kirjaa muuntyön tauoksi jälkikäteen! Mistä noita saa?
Moisesta toiminnosta haluaisin myös kuulla kommentin siltä konstaapelilta joka uhosi hinauttavansa merkkikorjaamolle autot joissa piirturi on säädetty menemään automaattisesti tauolle kun pysähdytään.
Mielenkiintoista ja asioita selventävää olisi myös saada oikeuden päätös noista haamuminuuteista. Poliisi kun sai virallisen ohjeistuksen että työtehtävissä joisa niitä tulee ne pitää ottaa huomioon MUTTA max 15min/vrk.Siis ihan jokainen VDO (se tavallinen malli) pystyy tuohon, että tekee tauon jälkeenpäin.
Eli laitehan jää aina "muu työ" asentuun kun auto liikahtaa hiemankin, mutta jos pysähdyt esim tunniksi, ja unohdat painaa laitteen tauolle, voit laittaa sen tauolle kun palaat auton luo, painat vain sitä nappia, että tulee sängyn kuva, ENNENKUIN liikutat auto, niin se paikalla olojakso muuttuu tauoksi, jos et usko, niin koita.
Sitten tietenkin, jos tulee keksitty tilanne tilanne jossa tehdään muuta työtä esim tunti, ja sitten alkaa tauko, niin se on sitten hankalempi juttu.
Mutta siis vain käynnissä olevan pysähdyksen voi muuttaa tauoksi tai tauon tienkin myös työksi, mutta ei niitä viikkoja taaksepäin saa muokattua.
Ja jos esim kevytkuormuri jakaa iltasanomia kauppoihin, huoltoasemille, kahvioihin, kioskihin yms, niin päivässä voi olla jopa 70-80 paikkaa, ja asiakkaan luona menee aina alle minutti, eli heitetään vaan tietty määrä nippuja ja "löppeejä" oven eteen, ja seuraavan asiakkaan luokse, tietenkin joku ihan pikkukioski ei välttämättä ota täyttä nippua, vaan esim vain 7 lehteä, jolloin nämä pitää itse laskea, mutta eipä siinä silloinkaan mene kauaa....
Mutta ESIM tommosessa työssä, saattaa ajoaikaa tulla jopa reilu tunti enemmän, kuin sitä on todellisuudessa mennyt, mutta edelleen, se vaikuttaa vain piirturin omaan laskuriin, rangaistuksia määrätessä ei saa tutkia vain piirturin omaa laskuria
- läl-lää
Poliisia voi aina huijata. Poliisi on tyhmä.
- Enska-x
Lukekaa asetukset ajatuksen kanssa.Yllä olevilla ohjeilla,"tyhmäkin poliisi" osaa sakon
kirjoittaa.Digi-kortti on luettavissa melkein vuoden taaksepäin,myös nopeudet. - 87k
Enska-x kirjoitti:
Lukekaa asetukset ajatuksen kanssa.Yllä olevilla ohjeilla,"tyhmäkin poliisi" osaa sakon
kirjoittaa.Digi-kortti on luettavissa melkein vuoden taaksepäin,myös nopeudet.Niin, piirturia on luettavissa vuoden verran taaksepäin, ja varmaan löytyy sieltä sieltä nopeustiedotkin samalta ajalta.
Mutta digikortissa on nopeustiedot vain ja ainoastaan päivän ajan (tuleee monelle yllätyksenä) mutta sitten taasen noita ajoaika, yms tietoja vähintään kuukaudelta.
Mutta Suomessahan ei voida sakottaa noiden nopeustietojen kanssa, eikä poliisia oikeastaan ne kiinnostakaan.
Ja kiekkoautollakin, jos poliisi näkee, että kiekon mukaan on ajetti 150km/h viis minuttia sitten, ei siihenkään poliisi voi sanoa muutakuin "vois vähä niiqu höllätä kaasujalkaa" - jopsista joo
EI poliisi ole tyhmä vaan hän etsiytyi ammattiin missä pärjää paremmin huonommallakin ammattitaidolla koska apua tulee esimiesten taholta.
- Työt tehdään loppuun
Ihan samalla tavalla sillä digipiirturiautolla voi ajaa ylipitkän päivän kuin pahvikiekollisellakin. Ei tuo ole vaikuttanut minun työhön mitenkään.
- eikö hävetä edes?
Kaikki suuret teiden ritarit ja työnsankarit kuvittelevat ettei auton ja sen kuljettajan liikkeitä pystytä jäljittämään kuin piirturilla. Täysin väärä luulo. Lastauksista ja puruista jää kädenjälki tapahtumapaikalle,pankki-ja polttoainekorttien käytöstä jää rekistereihin aika ja paikka. Kun digikortissa olevat tunnit ja lastaus/purkuaikojen sekä ajettujen kilometrien epäloogisuus tulee ilmi esim. vakavan onnettomuuden tutkinnassa onkin kuljettaja ja kuljetusliike kusisessa paikassa. Siinäpä sitten selitellään raastuvassa kun ajetuille kilometreille ei löydy kuljettajaa ja tunnit on ihan perseestä. Ei siinä auta magneetit eikä useammatkaan digikortit.
Ja miksi ylipäätään kuljettajille on niin tärkeää tehdä työtä tietoisesti lakia rikkomalla? On porukalla asenne ja moraali kohdallaan. - epäonnistunut laki
eikö hävetä edes? kirjoitti:
Kaikki suuret teiden ritarit ja työnsankarit kuvittelevat ettei auton ja sen kuljettajan liikkeitä pystytä jäljittämään kuin piirturilla. Täysin väärä luulo. Lastauksista ja puruista jää kädenjälki tapahtumapaikalle,pankki-ja polttoainekorttien käytöstä jää rekistereihin aika ja paikka. Kun digikortissa olevat tunnit ja lastaus/purkuaikojen sekä ajettujen kilometrien epäloogisuus tulee ilmi esim. vakavan onnettomuuden tutkinnassa onkin kuljettaja ja kuljetusliike kusisessa paikassa. Siinäpä sitten selitellään raastuvassa kun ajetuille kilometreille ei löydy kuljettajaa ja tunnit on ihan perseestä. Ei siinä auta magneetit eikä useammatkaan digikortit.
Ja miksi ylipäätään kuljettajille on niin tärkeää tehdä työtä tietoisesti lakia rikkomalla? On porukalla asenne ja moraali kohdallaan.no eipä kuule hävetä eikä tule hävettämänkään,koska työntekoa en pidä rikoksena sano siihen laki mitä lystää.
- rikolliset tienpäällä
epäonnistunut laki kirjoitti:
no eipä kuule hävetä eikä tule hävettämänkään,koska työntekoa en pidä rikoksena sano siihen laki mitä lystää.
Hienoa. Pidät siis sinäkin kaltaistesi kanssa huolen siitä että kuljetusala ja sen työntekijät eivät kansan keskuudessa nauti mitään järin suurta suosiota ja arvostusta. Rikoksia tekemällä saadaan rikollista toimintaa pidennettyä ja liikenneturvallisuuttakin siinä sivussa pikkasen huononnettua. Rahtireiskat jopa ylpeile ät sillä miten paljon ja hienosti taas on saatu lakia rikottua ja vaarannettua muidenkin terveyttä. Olette kyllä melkoisia sankareita. Mutta omasta mielestä tietysti niin pirun hyviä ja aina oikeassa!
- mahtava asenne
epäonnistunut laki kirjoitti:
no eipä kuule hävetä eikä tule hävettämänkään,koska työntekoa en pidä rikoksena sano siihen laki mitä lystää.
Mielestäsi siis pankkirosvokin saa harjoittaa AMMATTIAAN koska hänkään ei pidä työntekoaan rikollisena!! Erittäin asiallinen ja järkevä ajatustapa. Ei ihme että olet jäänyt ratinpyörittäjäksi.
- Rahti-Setä
epäonnistunut laki kirjoitti:
no eipä kuule hävetä eikä tule hävettämänkään,koska työntekoa en pidä rikoksena sano siihen laki mitä lystää.
Kannatetaan!!!
- Rahti-Setä
Rahti-Setä kirjoitti:
Kannatetaan!!!
Siis kannatan epäonnnistunut laki mielipidettä.Kunnioitan niitä,jotka viitsivät tehdä vielä töitä.Ammattikuljetteja kyllä itse tietää parhaiten,milloin tulee levätä.
Tämä nykyinen laki se pakoittaa väsyneenä ajamaan,silloin pitäs nukkua,kun ei nukuta,sitten kun tää pakkotauko loppuu,niin sitten kyllä väsyttää ihan oikeasti kun pitää lähteä ajamaan.
Tästä syystä minä ajan päivällä ja nukun yöllä,sanokoon se typerä laki sit mitä lystää. - mahtava asenne
Rahti-Setä kirjoitti:
Siis kannatan epäonnnistunut laki mielipidettä.Kunnioitan niitä,jotka viitsivät tehdä vielä töitä.Ammattikuljetteja kyllä itse tietää parhaiten,milloin tulee levätä.
Tämä nykyinen laki se pakoittaa väsyneenä ajamaan,silloin pitäs nukkua,kun ei nukuta,sitten kun tää pakkotauko loppuu,niin sitten kyllä väsyttää ihan oikeasti kun pitää lähteä ajamaan.
Tästä syystä minä ajan päivällä ja nukun yöllä,sanokoon se typerä laki sit mitä lystää."" Ammattikuljetteja kyllä itse tietää parhaiten,milloin tulee levätä. ""
Samaa mieltä ovat varmasti kaikki jotka aamuyön pikkutunneilla ilman näkyvää syytä ovat suoriutuneet metsähallituksen puolelle ajokillaan pyörät ylöspäin kun pikkasen on silmä hirttänyt kiinni??! No ainahan voi siinä tilanteessa selitää että väisti hirveä tai jotain. Juu niin pääsee mestari pälkähästä kun sitä rattiin nukahtamista on vaikea todistaa ja hirvistä ei useinkaan mitään konkreettista jälkeä näy.
Juu ei ne ammattimiehet,maanteiden suuret sankarit mitään unta tarvitse. Pirun turvallista on myös se kun ratissa torkutaan ja ajokki seilaa kahdella kaistalla ja vastuu nokkakolarien välttämisestä jätetään vastaantulijoiden vastuulle. Kyllä ne väistää jos alle eivät halua tulla. Rekkamies se kyllä tietää milloin lepoa tarvitsee! Muistakaa se! - Milloin tahansa
mahtava asenne kirjoitti:
"" Ammattikuljetteja kyllä itse tietää parhaiten,milloin tulee levätä. ""
Samaa mieltä ovat varmasti kaikki jotka aamuyön pikkutunneilla ilman näkyvää syytä ovat suoriutuneet metsähallituksen puolelle ajokillaan pyörät ylöspäin kun pikkasen on silmä hirttänyt kiinni??! No ainahan voi siinä tilanteessa selitää että väisti hirveä tai jotain. Juu niin pääsee mestari pälkähästä kun sitä rattiin nukahtamista on vaikea todistaa ja hirvistä ei useinkaan mitään konkreettista jälkeä näy.
Juu ei ne ammattimiehet,maanteiden suuret sankarit mitään unta tarvitse. Pirun turvallista on myös se kun ratissa torkutaan ja ajokki seilaa kahdella kaistalla ja vastuu nokkakolarien välttämisestä jätetään vastaantulijoiden vastuulle. Kyllä ne väistää jos alle eivät halua tulla. Rekkamies se kyllä tietää milloin lepoa tarvitsee! Muistakaa se!Ongelmahan on siinä, että kaluston käyttöaste on nostettu äärimmilleen ja se 9h tauko voi sattua mihin vuorokauden aikaan tahansa, niinkuin itsellä nyt 15.15-00.15. Pari tuntia sai torkuttua kun aamuyöllä olin lähtenyt liikkeelle 02.30 ja nyt jo voi varmaksi sanoa, että ensi yönä tulee olemaan pitkiä tunteja ratin takana. Ja tavarat pitää olla aamulla kello 7.00 perillä.
- Enska-z
Milloin tahansa kirjoitti:
Ongelmahan on siinä, että kaluston käyttöaste on nostettu äärimmilleen ja se 9h tauko voi sattua mihin vuorokauden aikaan tahansa, niinkuin itsellä nyt 15.15-00.15. Pari tuntia sai torkuttua kun aamuyöllä olin lähtenyt liikkeelle 02.30 ja nyt jo voi varmaksi sanoa, että ensi yönä tulee olemaan pitkiä tunteja ratin takana. Ja tavarat pitää olla aamulla kello 7.00 perillä.
Parasta mitä on kuljetusalalla koskaan tapahtunut on piirturi tai digin käyttö.
Tämähän pakottaa tekemään työ yhtäjaksoisesti ja lepot ajallaan, Tosin vaatii se
ennakko suunnittelua,mutta voit nukkua rauhassa ja pitää vapaa aikaa.
Normaalisti tieliikenteessä ajat 500-800 km/pv ja voi sen jälkeen levätä rauhassa. - VT-12
Enska-z kirjoitti:
Parasta mitä on kuljetusalalla koskaan tapahtunut on piirturi tai digin käyttö.
Tämähän pakottaa tekemään työ yhtäjaksoisesti ja lepot ajallaan, Tosin vaatii se
ennakko suunnittelua,mutta voit nukkua rauhassa ja pitää vapaa aikaa.
Normaalisti tieliikenteessä ajat 500-800 km/pv ja voi sen jälkeen levätä rauhassa.Juuri näin. Kiristynyt työ/ajoajan valvonta on tehty meidän kaikkien hyväksi ja turvallisuuden lisäämiseksi. Vaikka se tuokin tiettyjä vaikeuksia työn suunnitteluun ja toteutukseen on täysin selvää että viimein saadaan kuljetusalakin nykypäivän tasolle. Miksi kuljettajien pitäisi yhä edelleen ajaa ja tehdä selvästi enemmän töitä kuin muut saadakseen tyydyttävän palkkatason? Teollisuudessa työntekijät pyrkivät pääsemään mahdollisimman nopeasti kotiin mutta kuljetusalalla ei kuskeja tahdo saada kotiin ja lepoon muuta kuin sakkorangaistuksella uhkaamalla! Kummallista. Kuljettajan palkka on aina perustunut pitkiin työpäiviin-sanonta on kyllä niin perseestä ja ihmeellinen ajatustavaltaan. Jos 8-tuntinen työpäivä ei riitä on kyllä peruspalkka pielessä ja pahasti. Kyllä sillä pitäisi normikansalainen pärjätä. Kuljetusalalla van ei tunnuta ymmärtävän vielä tänäänkään että elämässä on muutakin kuin autossa asuminen ja sillä ajaminen.
- 87k
VT-12 kirjoitti:
Juuri näin. Kiristynyt työ/ajoajan valvonta on tehty meidän kaikkien hyväksi ja turvallisuuden lisäämiseksi. Vaikka se tuokin tiettyjä vaikeuksia työn suunnitteluun ja toteutukseen on täysin selvää että viimein saadaan kuljetusalakin nykypäivän tasolle. Miksi kuljettajien pitäisi yhä edelleen ajaa ja tehdä selvästi enemmän töitä kuin muut saadakseen tyydyttävän palkkatason? Teollisuudessa työntekijät pyrkivät pääsemään mahdollisimman nopeasti kotiin mutta kuljetusalalla ei kuskeja tahdo saada kotiin ja lepoon muuta kuin sakkorangaistuksella uhkaamalla! Kummallista. Kuljettajan palkka on aina perustunut pitkiin työpäiviin-sanonta on kyllä niin perseestä ja ihmeellinen ajatustavaltaan. Jos 8-tuntinen työpäivä ei riitä on kyllä peruspalkka pielessä ja pahasti. Kyllä sillä pitäisi normikansalainen pärjätä. Kuljetusalalla van ei tunnuta ymmärtävän vielä tänäänkään että elämässä on muutakin kuin autossa asuminen ja sillä ajaminen.
"kuljetusalalla ei kuskeja tahdo saada kotiin"
Ei ei ei, vaan yleensä näitä sääntöjä rikotaan juuri siksi, että pääsee ajoissa kotiin.
Tai mitä mieltä olet siitä, jos metallityömies on 10 metrin päässä kellokorttikoneesta, niin pomo sanoo "jaahas, istu alas, nyt alkoi 45 min tauko" niinpä hän istuu 45 min, ja kävelee sitten sen muutaman sekunnin, leimaa itsensä ulos, ja lähtee kotiin.
Sama juttu usein kuljetusalalla, jäädäkö nukkumaan yöksi autoon 5 km päähän kodista, tai ylittääkö ajoaikaa hieman, ja mennä kotiin nukkumaan?
Tai päivätyössä, jäädäkö kolmen kilometirn päähän firmasta pitämään 45 min tauko, tai ylittääkö ajoaikaa hieman, että pääsee noin 45 min aijemmin kotiin.
Ja kuljetusalan palkka on TODELLA hyvä, esim kuorma-auton kuljettaja, ilman mitään ajokokemusta, saa kahteen viikkoon 1200€, tekemällä joka yö alle 8 tunnin palkan. (siivooja saa kuukauteen tonnin, tekemällä 8 tuntia päivässä töitä, josta 30 min on palkatonta taukoa) - Enska-z
87k kirjoitti:
"kuljetusalalla ei kuskeja tahdo saada kotiin"
Ei ei ei, vaan yleensä näitä sääntöjä rikotaan juuri siksi, että pääsee ajoissa kotiin.
Tai mitä mieltä olet siitä, jos metallityömies on 10 metrin päässä kellokorttikoneesta, niin pomo sanoo "jaahas, istu alas, nyt alkoi 45 min tauko" niinpä hän istuu 45 min, ja kävelee sitten sen muutaman sekunnin, leimaa itsensä ulos, ja lähtee kotiin.
Sama juttu usein kuljetusalalla, jäädäkö nukkumaan yöksi autoon 5 km päähän kodista, tai ylittääkö ajoaikaa hieman, ja mennä kotiin nukkumaan?
Tai päivätyössä, jäädäkö kolmen kilometirn päähän firmasta pitämään 45 min tauko, tai ylittääkö ajoaikaa hieman, että pääsee noin 45 min aijemmin kotiin.
Ja kuljetusalan palkka on TODELLA hyvä, esim kuorma-auton kuljettaja, ilman mitään ajokokemusta, saa kahteen viikkoon 1200€, tekemällä joka yö alle 8 tunnin palkan. (siivooja saa kuukauteen tonnin, tekemällä 8 tuntia päivässä töitä, josta 30 min on palkatonta taukoa)Ei tarvitse jäädä tieposkeen nukumaan.Kuljettaja on oikeuttu menemään turvalliseen ja
palvelutasoselle pysäköintipaikalle.( luku 11,-5-6) Tässä on poikkeuksena, että sitä ei
mainosteta,vaan opiskelet sen käytänössä Poliisien kanssa ja niiden lukuinto pysähtyy
kohtiin 1-2,luettamalla tekstin loppuun, niin poikeus oikeus löytyy. - 87k
Enska-z kirjoitti:
Ei tarvitse jäädä tieposkeen nukumaan.Kuljettaja on oikeuttu menemään turvalliseen ja
palvelutasoselle pysäköintipaikalle.( luku 11,-5-6) Tässä on poikkeuksena, että sitä ei
mainosteta,vaan opiskelet sen käytänössä Poliisien kanssa ja niiden lukuinto pysähtyy
kohtiin 1-2,luettamalla tekstin loppuun, niin poikeus oikeus löytyy.Niin, herää vain kysymys mikä on tuo kohtuullinen ylitys, onko se 2 minuttia 5 minuttia tai jopa 15 minuttia
- Nemo
VT-12 kirjoitti:
Juuri näin. Kiristynyt työ/ajoajan valvonta on tehty meidän kaikkien hyväksi ja turvallisuuden lisäämiseksi. Vaikka se tuokin tiettyjä vaikeuksia työn suunnitteluun ja toteutukseen on täysin selvää että viimein saadaan kuljetusalakin nykypäivän tasolle. Miksi kuljettajien pitäisi yhä edelleen ajaa ja tehdä selvästi enemmän töitä kuin muut saadakseen tyydyttävän palkkatason? Teollisuudessa työntekijät pyrkivät pääsemään mahdollisimman nopeasti kotiin mutta kuljetusalalla ei kuskeja tahdo saada kotiin ja lepoon muuta kuin sakkorangaistuksella uhkaamalla! Kummallista. Kuljettajan palkka on aina perustunut pitkiin työpäiviin-sanonta on kyllä niin perseestä ja ihmeellinen ajatustavaltaan. Jos 8-tuntinen työpäivä ei riitä on kyllä peruspalkka pielessä ja pahasti. Kyllä sillä pitäisi normikansalainen pärjätä. Kuljetusalalla van ei tunnuta ymmärtävän vielä tänäänkään että elämässä on muutakin kuin autossa asuminen ja sillä ajaminen.
Vt-12,Miten meinasit ajaa 8 tunnin päiviä esim sellaisessa rahtiajossa,missä otetaan kuorma sieltä,toinen täältä,eli ajetaan ympäri Suomen,ilman säännöllistä reittiä?
Aloitetaanko klo 7.oo ja lopetetaan esim.15.30?
Vai tuleeko vaihtomies vaikkapa 200km päästä vuoronvaihtoon?
Edellä mainitun kaltaisessa työssä kun joutuu autossa asumaan,niin kyllä se täytyy se 13-15 tuntia saada vuorokautta kohden työtunteja sekä autolle,että kuljettajalle,mikäli se ajoajan puitteissa on mahdollista.
Sitten jos on joku yhden paikan kuorma,vaikkapa Etelä-Suomesta Lappiin,niin silloin maxsimi pituus päivälle on lakisääteisine taukoineen se 11,5 tuntia.
Ei tosiaan ole kyse siitä,etteikö sillä 8 tunnin palkalla pärjää,vaan esim.tässä mainitsemassani esimerkki tapauksessa,mistä löytyy ne kuljettajat,jotka rupeaa viettämään 16 tuntia vuorokaudesta taukoa ja mistä ne isännät jotka pystyvät seisottamaan kalustoa tuon samaisen 16 t vuorokaudessa?
Te jotka aina puhutte tästä 8 t työpäivästä,ette taida ottaa huomioon,että on olemassa tämän mainitun tyyppistä rahtiajoa?
Jos tämä kasituntinen runnottaisiin vaikkapa lain voimalla läpi,niin siinä vaiheessa on parempi pakata pillit pussiin niin isäntien kuin renkien,jotka joutuvat ajamaan epäsäännöllistä ajoa ympäri maata ja ulkoistaa nämäkin keikat,vaikkapa Itänaapurin pojille.Heille ei ole ongelma notkua autossa jouten,vaikkapa se kuustoistatuntinen!
Niin ja sillä kuormallahan nyt tuskin kiire on? - 87k
Nemo kirjoitti:
Vt-12,Miten meinasit ajaa 8 tunnin päiviä esim sellaisessa rahtiajossa,missä otetaan kuorma sieltä,toinen täältä,eli ajetaan ympäri Suomen,ilman säännöllistä reittiä?
Aloitetaanko klo 7.oo ja lopetetaan esim.15.30?
Vai tuleeko vaihtomies vaikkapa 200km päästä vuoronvaihtoon?
Edellä mainitun kaltaisessa työssä kun joutuu autossa asumaan,niin kyllä se täytyy se 13-15 tuntia saada vuorokautta kohden työtunteja sekä autolle,että kuljettajalle,mikäli se ajoajan puitteissa on mahdollista.
Sitten jos on joku yhden paikan kuorma,vaikkapa Etelä-Suomesta Lappiin,niin silloin maxsimi pituus päivälle on lakisääteisine taukoineen se 11,5 tuntia.
Ei tosiaan ole kyse siitä,etteikö sillä 8 tunnin palkalla pärjää,vaan esim.tässä mainitsemassani esimerkki tapauksessa,mistä löytyy ne kuljettajat,jotka rupeaa viettämään 16 tuntia vuorokaudesta taukoa ja mistä ne isännät jotka pystyvät seisottamaan kalustoa tuon samaisen 16 t vuorokaudessa?
Te jotka aina puhutte tästä 8 t työpäivästä,ette taida ottaa huomioon,että on olemassa tämän mainitun tyyppistä rahtiajoa?
Jos tämä kasituntinen runnottaisiin vaikkapa lain voimalla läpi,niin siinä vaiheessa on parempi pakata pillit pussiin niin isäntien kuin renkien,jotka joutuvat ajamaan epäsäännöllistä ajoa ympäri maata ja ulkoistaa nämäkin keikat,vaikkapa Itänaapurin pojille.Heille ei ole ongelma notkua autossa jouten,vaikkapa se kuustoistatuntinen!
Niin ja sillä kuormallahan nyt tuskin kiire on?Kumpikohan homma mahtaa olla halumpi, ajaa päivätolkulla pitkää reittiä, tai 8h päivässä tiukkaa jakoajoa....
Että älä kuule valita, kyllä noihin "kaukolenkeille" löytyy työntekijöitä.
Itsekin olen 4 vuotta ajanut jakoajoa, ja nyt pääsin ajamaan vähän pidempää lenkkiä isolla autolla, niin olisin suostunut tähän jopa alle TES:n mukaisella palkalla, koska päivässä on vain kaksi paikkaa jossa käydään, ja työaika on hyvä (22:30-5:30/6:00 tilanteessta riippuen)
Eli palkkahan ei ole yhtään suhteessa työn vaatimukseen/mukavuuteen kuljetusalalla
- rahdinvetäjä
Ajattelemiesta esim 87k.
Huomaa, olet uusi alalla. Kokemusta muutamia vuosia. Tämä ammatti on sellainen, että menee heikolla kaverilla päähän. Myös jokuset muut, koskee teitäkin.
Asiaan.
Ei poliisi sakota muutamasta minuutista, silloin on vikaa muuallakin. Liukuma on tosiaan 15min. Siinä ei tarvi jäädä tienposkeen makaamaan 5min takia, vaan voi rauhallisin mielin mennä perille. Tilanne on toinen, kun aina käytetään liukumaa hyväksi ja ajellaan sen yli. Silloin on suunnittelu pielessä. Sama kun jätkät ajaa Torniosta kelloa vastaan Hesan satamaan, aikaa 10h. Silloinkin suunnittelu pielessä - nimittäin laivoja menee seuraavanakin päivänä.
Monesti kuljettajat ovat ottaneet yrittäjän roolin ja silloin on ainoa tarkoitus ajaa paljon. Silloin ei muulla ole väliä kun on vaan mahd nopea, kaikki muu unohtuu. Digikorttien aikaan jokainen tietää nämä kikkakakkoset. Silloin ajomiehet pystyvät ajamaan vuodessa 140000km ja yli.
Itse olen laiska nykyään ajamaan. Ajosuorite vuoteen 100000km. Ja on siinäkin tarpeeksi, kun yöllä on taukoa 11.00 - 13.00h. Päivällä lastaukset, purut, odotukset, ruokailut niin ei siihen ajoon jää millään päivälle aikaa kun 8.00- 10.00h.
Voin sanoa, että valvonta on vähäistä.
Se on myös, että nämä kovat ajomiehet kehuvat kuinka huijaavat poliisia.
Olen ajellut rahtia yli 30vuotta. Nykyään pitäisi ajaa samaan malliin kuin 70/80 luvulla, että isäntä olisi tyytyväinen. Siis kaksi vuorokautta samoilla silmillä. Ei ihme, että sattuu paljon vahinkoja, koska ollaan silmät ristissä.
Tämä on niin arka asia, ettei viranomaiset uskalla tehdä mitään.
Haittapuoli on myös kuljettajille, jota ei ymmärretä. Kaikki aika menee työhön. Huono ruoka, tupakointi, alkoholi, liikunta nolla ym. Moni kuljettaja on hautaan kaatumassa, rapakunto.- 87k
No mistä kohtaa löytyy tuollainen 15 min liukumaan sääntöä?
Eikös siis olisi parempi muuttaa lakia niin, että tulee pitää X määrä taukoa X ajassa.
Samaten nyt laki SUOSII kovaa ajamista, koska silloin kuluu vähemmän ajoaikaa, eikä 10km ylityksestä tule mitään sanktioita.
Se on laissakin, että digipiirturin oma työaika/taukolaksin ei vaikuta mihinkään, vaan tositilanteessa katsotaan ne todelliset ajoajat/tauon jolloin esim minutin keskeytys tauossa ei johda mihinkään. samaten auton veksaalminen paikallaan, jossa joka siirrossa kuluu aina minutti laskurin mukaan, ei myöskään vaikuta mihinkään.
Eli piirturin merkkivalot ei sitä kerro tuleeko sakko tai ei - Iliman korttia
87k kirjoitti:
No mistä kohtaa löytyy tuollainen 15 min liukumaan sääntöä?
Eikös siis olisi parempi muuttaa lakia niin, että tulee pitää X määrä taukoa X ajassa.
Samaten nyt laki SUOSII kovaa ajamista, koska silloin kuluu vähemmän ajoaikaa, eikä 10km ylityksestä tule mitään sanktioita.
Se on laissakin, että digipiirturin oma työaika/taukolaksin ei vaikuta mihinkään, vaan tositilanteessa katsotaan ne todelliset ajoajat/tauon jolloin esim minutin keskeytys tauossa ei johda mihinkään. samaten auton veksaalminen paikallaan, jossa joka siirrossa kuluu aina minutti laskurin mukaan, ei myöskään vaikuta mihinkään.
Eli piirturin merkkivalot ei sitä kerro tuleeko sakko tai eiEntäs sitten kun makaan kotona kortti takataskussa ja digipiirturi piirtää mun nimellä työtä vaikka kollega on hommissa?
- 87k
Iliman korttia kirjoitti:
Entäs sitten kun makaan kotona kortti takataskussa ja digipiirturi piirtää mun nimellä työtä vaikka kollega on hommissa?
Oikeastaan autossa ei saa olla muiden kuin autossa olevien digikortti, eli kortteja ei saa säilyttää esim auton tuhkakupissa.
Mutta tuskin KOSKAAN on tullut tuomiota siitä, että poliisi olisi huomannut autossa toisen henkilön kortin, mutta kai tälläkin lailla on tarkoitus estää sitä vilunkia, että ajettaisiin toisin kortilla, ja JOS poliisi sattuisi pysäyttämään, niin ei vain todettaisi "oho, kato sinne menikin ihan väärä kortti, oli niin pirun pimeetä aamulla ku laitoin kortin pessään" jolloin saattaisi tulla kirjallinen huomaus asiasta, ja myöhemmin ei tulisi mitään suraamuksia, koska eihän auto tietä kuka sitä on ajannut esim 2 viikkoa sitten - Iliman korttia
87k kirjoitti:
Oikeastaan autossa ei saa olla muiden kuin autossa olevien digikortti, eli kortteja ei saa säilyttää esim auton tuhkakupissa.
Mutta tuskin KOSKAAN on tullut tuomiota siitä, että poliisi olisi huomannut autossa toisen henkilön kortin, mutta kai tälläkin lailla on tarkoitus estää sitä vilunkia, että ajettaisiin toisin kortilla, ja JOS poliisi sattuisi pysäyttämään, niin ei vain todettaisi "oho, kato sinne menikin ihan väärä kortti, oli niin pirun pimeetä aamulla ku laitoin kortin pessään" jolloin saattaisi tulla kirjallinen huomaus asiasta, ja myöhemmin ei tulisi mitään suraamuksia, koska eihän auto tietä kuka sitä on ajannut esim 2 viikkoa sittenJoo mutta kun digipiirturiin jää jostain syystä mun tiedot vaikka otan kortin pois ja kaveri pistää oman korttinsa tilalle ja piirturi jatkaa mun tiedoilla työn tekemistä vaikka olisin 500km päässä autosta. Että on nämä hienoja vehkeitä.
- rahdinvetäjä
10km ,,60nopeudella menee aikaa 10minuuttua. Niin yksinkertaista se on. Aivan turhaa suosia kovaa nopeutta. 80 on nopeus jota on ajettava ja sillä kerkiää.
Toistan,, ei kukjettajalle kuulu ottaa yrittäjän rooleja ja riskejä. Jos ja kun on ajot suunniteltu niin huonosti, että täytyy rikkoa lakia ei sitä kuljettajan tarvi tehdä.
Kun olet ajellut vuosia alat ymmärtämään.
Olen muuten tehnyt töitä 70vuotta, siis rahtia ajanut. Vielä on jäljellä 25vuotta. Nuo vuodet siis laskettuna normaalin työajan (8h) puitteissa.- 87k
Niin, mutta kun piirturi mittaa AIKAA eikä MATKAA
Ja ajamalla KOVAA menee tiettyyn MATKAAN vähemmän AIKAA
Mutta jos piirturit taasen laskisi MATKAA ei olisi mitään syytä ajaa kovaa.
Mutta tosiaan, kun vuorokausilepo alkaa, niin menetkö mielummin kotiin, tai jäätkö nukkumaan autoon 10 km päähän kodista (ajamalla 80km/h jäät sinne 10 km päähän, ajamalla 89km/h ehdit hyvin kotipihaan)
- RDFTGYUHKO
mullakin oli bensa opel
Koposkustaa vuanna 1998 Kiiminkin kirkolla kun yritti sutasta jämppäelsaa parvella siipeen, mutta elsalla oli se musta molskiklänninki ullään, nii kustaa ei saanu sitä länninkiä ylös eikä eres tieltä, joten nainti jäi aikeeksi. Ja lähtiessään kiukuspäisään parvelta Koposkustaa huusi elsalle, että "toi sun länninkis on yks helvata rautaesiripu". Tämän tieron tietää toristaa koposkustaan pojanpoika Onanias Runkman kirjassaan "Kiiminkin kiimat ja muita uskonnollisia tarinoita"... - Kouluttautunut
ET SAA TÖITÄ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152121Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842058- 1011367
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1431165Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791122Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249846- 61818
- 59811