Gerbiilin poikaset.

Höpsö

Haluaisin tietää lisää gerbiilien poikasista :) Melkein mistään sivustoilta ei tunnu löytyvän paljoa tietoa, joten kyselisin nyt jos joku teistä osaisi kertoa. Olen etsinyt tietoa mm. gerbiilien periytyvistä sairauksista, sukusiittoisuuden haitoista yms. En sillä, että edes harkitsisin poikasten teettämistä omillani, mutta haluiaisin vain tietää ;)

9

439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olehyvä
    • Gerbulle

Etkai sukusiitosta tekisi? :o, jos et niin hyvä muuten tulen ja pidän puhuttelun :D !
      Itse harkitsen samaa, mutta en oikeastaan tiedä kun minulla on kolme gerbiilia kaks 6kk ikäistä ja yksi 3vuotias niin tekisin toiselle nuorimmista.

Josmulle vastaatte niin laittakaa vastausten eteen numerot mikäkysymys on kyseessä. Ja mieluusti laittakaa viestin alkuun ''Gerbulle'' niin tiiän että vastaatte mulle :)

1. Olen kuullut että jos yhden ''erottaa'' synnyttämään ja imettämään laumasta sitä ei huolittaisi välttämättä enää laumaan onkä tämä totta?

2. Olisiko mahdollista että jakaisin terran kahteen osaan totutusverkolla ja sitten toinen hoitaisi poikaset toisella puolella rauhassa ja kaks muuta gerbua on toisella puolella ettei pääse syömään poikasia, mutta hyväksyy toisen sitten taas ''laumaan''? Mullahan on se totutusverkko vielä milla totutun ton vanhuksen noihin nuorukaisiin. (terrani on 100cm pitkä tilaa olisi).

3. Mistäs saisi uroksen?

4. Onko 6kk liian nuori? Mikä on paras ikäsuositus.

5. Mistä tiedän milloin gerbiilini voi astuttaa, koska vain?

6. Pitääkö tiineellä/imettävällä olla jotakin erityistä vitamiinilitkua?

• älätee.pliis

Tämä on Gerbulle =)

Ole kiltti, äläkä teetä poikasia gerbiililläsi, ellei sillä ole mitää erityistä annettavaa (muotovalio). Jätä poikasten teettäminen asiantuntijoille, jotka tietävät asiat=)

Muutama hyvä c syy miksi et tekisi poikasia:
      1. gerbiilisi voi kuolla siihen!
      2. se on stressi eläimelle!
      3. uros ja naaras saattaa tapella astutuksen aikana---> toinen voi kuolla
      4. Jos et tiedä gerbiilisi taustoja (ovat eläinkaupasta tms.), voi olla rasitteita(sydän vieat yms.) ja sukusiittoisutta jo aikasemmassa sukupolvessa, silloin sukusiittoisuus jatkuu!
      5. sukusiittoisilla eläimillä voi olla rakenne vikoja (esim. kiero selkäranka---> kovat kivut), pakko liikkeitä (esim. pyöriminen) ja aivo vammoja...

• Gerbulle

Voihan :( Olin harkinnut että tekisin kauniilla Honey foxillani jolla on ERITTÄIN VAHVA sukupuolileima, este-ennätys 22,0cm eli joku saisi hyvän agilitygerbiilin :) Ei gerbiileilläni ole vikoja. En sitten teetä .. Mutta hei kannattaako miun enää lisää tuohon laumaan ottaa? On ollut mielessä hetken (1kk) että semmonen 4-6lauma ois ihuna, luultavasti vanhuskin nukkuu pian pois niin jos pikkuset sais uusia kamuja joihin kiintyis yhtä kovin ku vanhukseen, vanhus on pikkusten rakkain. Olen tehnyt SGY:n testin et monta gerbua mun terraan mahtuu ni on se sen verra iso et semmoset 8-11gerbua :D:D

Kiitos sinulle :)

• älätee.pliis

Gerbulle taas=)

toi testi tulos suositellaan jaettavaksa kahdella:) ei silloin n. 5gerbua terraasi menisi=) Kannattaa hankkia vasta sitten lisää kun se vanhus kuolee pois, se voi pidentää vanhuksen ikää, jos nyt pidät sen loppu elämän lauman samana / stressittämänä:) ei millään pahalla, mutta gerbujen este hyppelyä ei suositella, sillä alas tulo esteeltä voi vahingoittaa paljon gerbiiliä, mm. sisäiset verenvuodot, luun katkeamiset, aivovammat, halvautumiset yms. , itse hypytän ma. 10cm ja matolla, koska se on turvallinen korkeus ja alusta on silloin ptävä!
      Ja lohdutukseksi, maailmassa on tarpeeksi gerbiilejä, ja kyllä muut niitä tekevät, aikuiset, jotka osaavat asiansa. ja ei se hyppy taito periydy, se opitaan. ja muista se kun harkitset gerbiililläsi poikasten tekoa seuraavan kerran, että emo voi syödä poikaset, kuolla synnytykseen, kuolla muihin komplikaatioihin.... Ja ihan hyvin voit 3 ottaa lisää sitten tuon vanhuksen pois nukkumisen jälkeen:) mielellään n. 1kk kuolemisen jälkeen että kerkeää muut gerbut olee stressittä edes hetken:)

• älätee.pliis

Jatkoa edelliseen viestiini:D

Mistä olet gerbiilisi hankkinut? Onko papereita ja vähintään 3 edellistä sukupolvea tiedossa? Ja gerbiileiden jalostuksessa ei haeta vahvaa sukupuolileimaa, vaan oikeaa rakennetta! (joka selviä vähintään 3 näyttelyssä eri tuomareilla)

• Gerbulle

Eläinkaupasta kaikki :S Mutta sisarusten omistajat miltei kaikki tiedossa ja sisarusten omistajat (yksi) tuntee kasvattajan. Ei, ei papereita. Itse hypytän aitauksessa jossa on untuvapatja pohjalla. Kun kasvattajalta kysyin kannattaisiko nyt jo lisätä laumaan lisää ''jengiä'' niin kasvattajan mielestä se olisi hyvä idis. minulla on varoiksi 4ylimääräistä terraa, aina on vain haluttu isompi :D

Onkos sun gerbuilla (jos sulla on) niin blogia? olisi kiva lukea gerbiili-blogeja :) itse on työnalla

• älätee.pliis

ei ole:( itse kasvatan gerbuja, ja minä en henkilökohtaisesti suosittele ottamaan vielä lisää!

PAPERITTOMALLA ELÄIMELLÄ EI TULE KOSKAAN TEETTÄÄ JÄLKELÄISIÄ, MISSÄÄN TIANTEESSA/TAPAUKSESSA, EI EDES. VAIKKA SE OLISI MUOTOVALIO, MAAILMAN TÄYDELLISIMMÄN LUONTEEN OMAAVA, TAI MAAILMAN PARAS JOSSAIN!!!!

• älä tee pliis hyvä

en ymmärrä mitä kuvittelet voittavasi tuolla surkealla neuvonnalla. jos henkilö ei halua gerbiileistään mitään näyttely eläimiä (mikä vasta stressaakin) niin miksi ei voi omaksi ilokseen teettää poikueen tai pari?! oletanko oikein että olet itse jäänyt vaille gerbiili vauvoja, ja nyt katkerana mussutat muille? tehdäänhän niitä koiranpentujakin paperitta, joten miksi tämä olisi eri asia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3067
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe