Olin sisarus sarjan viides tyttö, niin ja äiti tyttö.
Äiti on jo kuollut ja siskot ympäri maailmaa..
Näitä kertakäyttöisiä terveyssiteitä ei vielä 1950-luvulla ollut tai isä ei antanut niihin rahaa, joten neuloimme jokainen puuvillalangasta 20 kpl siteitä itse.
En todella muista miten neulos tehtiin. Olin ainoa jonka tuotos pysyi kuosissa, siskojen siteet venyivät n. kolmin kertaiseksi eivätkä sitten oikein toimineet. Jokainen kirjaili siteeseen nimikirjaimensa, hyvä niin, siskot aina pöllivät siitä huolimatta minun siteitäni, koska ne imivät laskematta heti läpi..
Ihan vanhoja muistellen yritin neuloa ja muistella neulosta en vain muista/keksi miten se tehtiin…
Kudottiin / neulottiin levy, joka taitettiin pituus suunnassa kolmeksi ja ommeltiin käsin yhteen, päihin kudottiin/neulottiin hakaneula kiinnitystä varten sitten “päät”..
Löytyykö ketään joka tietäisi neuloksen ja miten se tehtiin..
Ihan menneen muistolle kutoisin / neuloisin yhden…
Meillä ikäeroista huolimatta alkoi kaikille menkat samana vuonna maalis-touko- ja heinäkuussa...
Olisi se ollut aika kallista ostaa siteet kuudelle, mutta en tiedä koska niitä alkoi kaupasta saada, itse aloin ostamaan 1967 omilla tuloillani.
Neulos ohje/neuvo?
19
1480
Vastaukset
- saman kokenut 80v
http://solveiggreen.suntuubi.com/?cat=14
http://www.kestovaippainfo.fi/tsi/siteet/
Selstoffi oli halpaa ja sitä sai ostaa suurina rullina. 60-luvulla myyntiin tulleet kertakäyttövaipat olivat taas tolkuttoman kalliita vielä 70-luvullakin.
https://www.doria.fi/handle/10024/4223
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/tyo-ja-yhteiskunta/50/1793138/kuukautiset-1960-luvulla/ - 10-34 aloittaja
Kiitos linkistä tuonne elleihin oli ihan hyviä juttuja. :)
Muutosta on tapahtunut isän äiti oli syntynyt 1890 ja hänen alkoivat 17 v. Äitini 1918 ja hänellä alkoivat 16 v.
Siskoilla alkoivat 15v. 13v. 12v. minulla 10v. pikkusiskolla 13v.
Mummu käytti käsipyyhkeitä joita ei sitten saanut enää puhtaiksi...
Äiti oli käynyt talouskoulun ja sai sieltä oppinsa.
Koitin neuloa/kutoa Patenttineuletta ohje oli netissä en osannut.. Muistan neuloksesta; siinä oli yksi silmä luotuna ja yhteen joten ehkä oli patentti neuletta. Yritän vielä kun saan sisuni nieltyä. :)
Siteen koko valmiina oli n. 24 cm x 7-8 cm kiinni neulottuun taiteltuun päät n. 4-5 cm. Kyse ehkä oli patenttineuleesta..
http://www.kaspaikka.fi/neulonta/neulokset/patenttineulos.html
tämän löysin ja yritin vaan ei onnistunut..
Minun tekemäni pysyivät hyvin kuosissa, lanka oli erittäin pehmyttä puuvillaa, joka imi ja säilytti imukykynsä. Siskot 13v ja 12v. eivät malttaneet kutoa ja siitä riideltiin. Minä taas koin saavani omaa aikaa, istua paikallani ja kutoa rauhassa. Sitten jouduin nimikoimaan vanhimman siskon liinavaatteet; lakanat tyynyliinat ja pyyhkeet, sisko tarkasti joka välissä ja arvosteli hyvin kielteisesti jopa piirros oli tahra vaikka itse oli piirtänyt kirjaimet..
Äiti meilläkin pesi pyykin yhteydessä ne pidettiin aivan erillään ja laitettiin erillään likoamaan Äidillä oli pulsaattorikone ja siinä se rulla jonka läpi pyysi kierrettiin.. Lämmin vesi padasta ja lakanat keitettiin aina..pyykkipäivä oli aina kaksi päivää.. Siteet olivat ja pysyivät valkoisina. Hakaneulat rikkoivat alushousuihin reijät mutta side pysyi. Isä rähisi lämpimän veden käytöstä. Sauna ja karjakeittiö oli sama joten vettä oli aina padanpohjalla.. - vanhat konstit
Haluaisin minäkin tietää jotta mikä neulos oli. Kerrothan kun löydät sen?
- 10-34
Olen kokeillut nyt n. kuutta eri neulosta mikään niistä se ei ole...
Tapaan 69 vuotiaan hyvän käsityöihmisen joskus kesällä otan lankaa ja puikot mukaan jospa löytyy silloin... - vanhat konstit
Toivotaan että hän muistaisi niin me tiedonhaluisetkin saisimme ohjeen.
- 10-34 aloittaja
Tapasin ystäväni ja kyllä se oli tuota Patentti neuletta.
Vaikka tuo sivusto sanoo sen olevan helppoa, ei minulle ollut.
En oikein osaa lukea neuleohjeita..
Siinä on ratkaisevana tuo langan siirtely..
Kutomaton ottaessa langan on oltava edessä,
se viedään heti taakse siis seuraavaa silmukkaa varten,
se on langan kierto siis kierto ei lenkki..
Minulle tuo neule on vaikeaa tehdä en pysty seuraamaan mitään muuta yhtä aikaa..
(Olen vaikeasti lukihäiriöinen, eli lukihäiriö vaikeuttaa kaikkea hahmotusta, jopa ilman suuntia eksyn metsässä, kun käännyn ympäri..)
Täytyy nyt 64v ihmetellä, miten kykenin ja jaksoin tuon 20 kpl urakan tehdä, silloin 9 v., ja sai virheettömän jäljen..
Uskon, että keksi myös siskojen siirtäneen langan väärin tai pikemminkin jättäneen siirtämättä, siksi neulos löystyi..
Eli neulos itse pitää silmukoista "kiinni/tiukkana", ei löysty, kun kutomatta nostetun silmukan aikana, > lanka on edessä kierto..
Alimman kerroksen langankierto kudotaan yhteen oikein aina,
eli siinä tavallaan kudotaan samanlaista kolmen silmukan sarjaa,
joissa yksi kutomaton ja yksi yhteen edellisen kerroksen kutomaton kanssa .. sekä uusi silmä langankiertona..
1.yhteen kudottu, 2.kutomaton, 3. kierto ja
uudelleen
1.yhteen kudottu 2.kutomaton 3. kiero ja
yhteen kudottu..
Silmukat eivät lisäänny, koska langankierto lisää ja poistuu yhteen kutoessa,,
Mutta neuloksesta tulee paksumpi, IMEVÄMPI,
(kuin vaikka kaksikertainen neulos, jota käytetään kantapäässä)
tuo neulos taittuu ei kovin paksuksi, imee hyvin..(tiivis)
Tarkkaan on se, että kääntöpuolella alkaa oikein, että silmukat osuvat oikeisiin kohtiinsa...
Minulla oli varmaan sellainen keskiverto vuoto, vaihdoin siteen aamulla päivällä, joskus iltapäivällä ja yöksi.
Jos teki töitä joissa nosti kantoi ja pyllisteli oli vuotoa enemmän, vuoto kesti 4-5 vrk joten tuo 20 sidettä riitti.
Neulosta opetellessa kummasti palasi muistoja, tuo *-45 syntynyt sisko oli varmaan ilkein ihminen, jota koskaan olen tavannut.
Muistin myös kun olin äidin kanssa navetasta lantaa luomassa, äiti heitti parin talikollista ja antoi talikon minulle en voi luoda alkaa niin vuotamaan..
Itselläni oli myös; en kehdannut sanoa, kävin työn puolessa välissä vaihtamassa siteen ja otin toisen taskuun jo varalle..
Ei meillä ollut kuin 6 lehmää joten ei iso/pitkätyö..
. - vanhat konstit
Kiitos ohjeesta! Ja kiva että löysit sen oikean tavan jolla olit tehnyt.
Täytyypä kokeilla itsekkin kun olen tullut hiukan allergiseksi noille kaupan siteille. - 10-34
Aika metkaa ettei neulosta voi ollenkaan purkaa, menee täysin sekaisin, eli kutomaton silmä ja kierto menee täysin sekaisin lanka hukkuu eikä löydy kohdalleen, ei kyennyt tuo auttanut ystäväkään.
Neulominen/kutominen on hankalaa, koska tämä lanka ei anna myöten/jousta..
En tiedä liittyykö ikään, mutta jännittyy niskat niin että korvat suhisee.. Oletan että 18 cm riittää.. Yhden kudon vaikka mikä olisi tai menisi jouluun..
Käyn silti katsomassa onko kirpputorilla vielä noita lankoja olivat niin halpoja ettei budjetti kaadu vaikka ne jäisi käyttämättä.. - miniamania
Garn Studion sivuilta katson opetusvideon, jos jotain en osaa tehdä. Täs on patenttineuleen ohje. Näitä on helppo oppia, kun näkee visuaalisena. Patenttineule on kaunista.
Tuosta Opastus palkista löytyy videoita niin neulontaan kuin virkkaukseenkin.
http://www.garnstudio.com/lang/fi/video.php?sort=2&thumbnails=on&categoryid=1&page=4- 10-34 ap
Kiitos linkistä, sitä on ihan opiskeltava.
Kirpputorilla ei ollut enää lankoja. Nämä jotka sain aikaisemmin, on tosi pehmeää puuvillaa, luonnonvalkoista kolme syistä. Ilmeisemmin jotain teollisuusrullan jäänteitä, ovat hylsyssä joka 6 cm x 22 cm. Aika riittoisaa lankaa, teen noista sen verran kun tulee. Voi tulla jopa 6-7 kpl, langat maksoivat vain 1,5 €.
Kudon langat, koska niitä nyt on, sekä kokeilen eri vaihtoehtoja lipan kutomiseen. En yleensä kovin helpolla pura, kudon sitten vaan useamman ja jätän myös ne epäkurantit, jos voi käyttää..
Yleisemmin näkyy pukkaavan virhettä, vaiheessa jossa lanka on edessä mutta langankierto unohtuu (katselin samalla TV) silloin työhön tulee reikä.
Vaihdoin työhöni bambu puikot sopivat paremmin piukkaan neuleeseen, eikä puikoilta haaverissa putoa niin helposti silmiä..
Mietin tuossa myös nappi kiinnitys systeemiä. Lippaan voisi kutoa napinläven ja alushousuun ommella kaksi nappia vastakkain, jolloin housut eivät rikkuisi hakaneulasta, jos käyttäisi näitä
Tosin ne 1950-luvun vaaleanpunaiset alushousut, olivat 4-6 kokoa liian suuria, side pääsi liikkumaan, jopa kiikkui hakaneuloissa. (siitäköhän joidenkin side nimitys linnunkiikku tuli?)
Metkaa tässä on se, etten koskaan aikaisemmin ole puhunut kenenkään kanssa, siitä millaisia siteet olivat ennen kertakäyttöisiä. Joskus tehtaassa vain kysyttiin ja vastattiin; joko käytät, kertakäyttöisiä.. Viisikymmentä luvulla syntyneen naureskelivat, ei herran jestas mitään muuta..
Jo edes mennyt anoppini oli herrasväen pyykkäri. Hän pesi pyykissä kangaspaloja, jotka olivat toimittaneet WC paperin virkaa.. Nuori on Suomen historia… - miniamania
10-34 ap kirjoitti:
Kiitos linkistä, sitä on ihan opiskeltava.
Kirpputorilla ei ollut enää lankoja. Nämä jotka sain aikaisemmin, on tosi pehmeää puuvillaa, luonnonvalkoista kolme syistä. Ilmeisemmin jotain teollisuusrullan jäänteitä, ovat hylsyssä joka 6 cm x 22 cm. Aika riittoisaa lankaa, teen noista sen verran kun tulee. Voi tulla jopa 6-7 kpl, langat maksoivat vain 1,5 €.
Kudon langat, koska niitä nyt on, sekä kokeilen eri vaihtoehtoja lipan kutomiseen. En yleensä kovin helpolla pura, kudon sitten vaan useamman ja jätän myös ne epäkurantit, jos voi käyttää..
Yleisemmin näkyy pukkaavan virhettä, vaiheessa jossa lanka on edessä mutta langankierto unohtuu (katselin samalla TV) silloin työhön tulee reikä.
Vaihdoin työhöni bambu puikot sopivat paremmin piukkaan neuleeseen, eikä puikoilta haaverissa putoa niin helposti silmiä..
Mietin tuossa myös nappi kiinnitys systeemiä. Lippaan voisi kutoa napinläven ja alushousuun ommella kaksi nappia vastakkain, jolloin housut eivät rikkuisi hakaneulasta, jos käyttäisi näitä
Tosin ne 1950-luvun vaaleanpunaiset alushousut, olivat 4-6 kokoa liian suuria, side pääsi liikkumaan, jopa kiikkui hakaneuloissa. (siitäköhän joidenkin side nimitys linnunkiikku tuli?)
Metkaa tässä on se, etten koskaan aikaisemmin ole puhunut kenenkään kanssa, siitä millaisia siteet olivat ennen kertakäyttöisiä. Joskus tehtaassa vain kysyttiin ja vastattiin; joko käytät, kertakäyttöisiä.. Viisikymmentä luvulla syntyneen naureskelivat, ei herran jestas mitään muuta..
Jo edes mennyt anoppini oli herrasväen pyykkäri. Hän pesi pyykissä kangaspaloja, jotka olivat toimittaneet WC paperin virkaa.. Nuori on Suomen historia…Täytyy myöntää, etten aikaisemmin ollu kuullukaan, millaisia siteitä, ennen kertakäyttö kaudenalkamista on ollut. Mut toi on hyvä idea ja ekologinen. Vauvoille on nykyään pestäviä vaippoja, niin miksei naisillekin.
Ei ollu langat kalliita.
Miks muuten noi lahkeelliset naisten alushousut oli noin suuret? Vi oliko se vaan mukavuustekijä, ettei kiristä?
Täh...melkoinen historian tunti. Kankainen WC paperin edeltäjä, melkoista. Mahtoi tota pyykkiä tulla paljon ja vaati varmaan keittämisen. Siinä olis varattomille yks tapa saada rahan riittämään enempi ruokaan.
Mites hakaset, olisko ne hyvät, vai irtoiskohan ne liian helposti? Tai sitten pari hakasta molempiin päihin. ommeltuna eri suuntaan koukkuosa. Tai sitten ne tarttuis kipeästi kiinni johonkin mihin ei tarvitse. Tai nepparit? - miniamania
miniamania kirjoitti:
Täytyy myöntää, etten aikaisemmin ollu kuullukaan, millaisia siteitä, ennen kertakäyttö kaudenalkamista on ollut. Mut toi on hyvä idea ja ekologinen. Vauvoille on nykyään pestäviä vaippoja, niin miksei naisillekin.
Ei ollu langat kalliita.
Miks muuten noi lahkeelliset naisten alushousut oli noin suuret? Vi oliko se vaan mukavuustekijä, ettei kiristä?
Täh...melkoinen historian tunti. Kankainen WC paperin edeltäjä, melkoista. Mahtoi tota pyykkiä tulla paljon ja vaati varmaan keittämisen. Siinä olis varattomille yks tapa saada rahan riittämään enempi ruokaan.
Mites hakaset, olisko ne hyvät, vai irtoiskohan ne liian helposti? Tai sitten pari hakasta molempiin päihin. ommeltuna eri suuntaan koukkuosa. Tai sitten ne tarttuis kipeästi kiinni johonkin mihin ei tarvitse. Tai nepparit?Muistui yhtäkkiä mieleen patenttineuleesta, et on olemassa useampaakin patenttineulosta. Vale- ja täyspatentti. Muistin oikein. Opetusvideon viimeisellä sivulla 7 on molemmat videot.
- 10-34 ap.
Hei taas.
Olen nyt kutonut (sitä nimitystä tuosta äitini käytti, niin minäkin) kolme tekelettä. Pessytkin jotta sain selville paljonko kutistuu. Nämä kutistuvat n. 8-10% tästä langasta.
Löysin 50 g rullan 100 % puuvillaa vaalean ruskea, oli myös tuon 0,5€ joten ostin. Nuo aikaisemmat ovat kolmella holkilla, huomasin, että vähän haiskahti ummehtuneelle, home?
Laitoin uunin 120 astetta, langat sinne ritilälle, pidin illan ja sammutin uunin, jätin langat uuniin aamuun haju katosi..
Yllättävän harva on itse kutonut "riepunsa rättinsä jne." en ole löytänyt vielä ketään muuta. Kuljen kahdessa harrastus ryhmässä, joissa n. 40 ikäihmistä yli 60v.
Tuolla selittämälläni tavalla, tulee joka toinen silmukka kudottua kahdella silmällä, nurjalla se vaihtuu oikean kanssa siten että kun kaksi kerrosta on kudottuna on kaikki silmät kudottu kahdella silmukalla , se tekee neuloksesta tiiviin ja kolmen kerroin ei todella valu läpi vain "täytyy."
En ymmärrä tuota Käspaikan ohjetta, kuvassa lanka on kierrolla vartaan yli, me haimme tyylin jossa langalla tehdään kierto vartaan ympäri, se on pikkuisen eri näköinen kun tuo Käspaikka neulos. Mutta on juuri sen näköistä kun muistan riepujen olleen.
Housut olivat suuria, koska isä ne osti ja osti vain yhtä kokoa äidin mukaan. Äiti oli 158 cm ja painoi 100 kg. Ne olivat niitä vaalean punaisia joissa oli pienet lahkeet. Näitä lahkeettomia aloimme saamaan vasta 1962. Tuo vuosi olikin monessa asiassa melkoinen rajapylkki... Niin ja me tytöt olisimme mahtuneet alushousukokoihin 36-38..
Hananeula kiinnityksestä en osaa sanoa, miksi äiti sen niin suunnitteli.. Ehkä koska pyykkiä pestiin vain joka toinen viikko, eikä vaatteet olisi riittäneet, jos housut olisi vaihtanut joka siteen vaihdon yhteydessä.
Yleensä 1950-luvulla meillä ei alusvaateita vaihdettu kuin saunoessa kerran viikossa.
Isä ei antanut plutata lämpimänveden kanssa.- 10-34
Ai niin saan purettua myös neulosta, mutta se on purettava silmukka kerrallaan kokoajan vartailla...
On mulla aito vanhan ihmisen pää..
Kutoessani nousee muistista elämä ja ihmiset 1950-luvulta.
Koti kyläni oli kuin Täällä Pohjan Tähden alla sen päähenkilöille löytyy rinnakkaishenkilö jopa Aunea myöten.
Talot lämmitettiin uuneilla, harvempaan tuli vesi sisälle, meillä oli hana keittiön nurkassa.
Pikkula oli navetan seinustalla, ja peppujen pyyhkeinä oli sanomalehdet ja puhelin luettelo joka oli sahattu kahtia yhdestä lehdestä sai näin kaksi pyyhinpaperia. Meillä oli iso puhelin luettelo kuuluimme Helsingin puhelimeen...
Pikkulassa oli kaksi reikää, se oli lautakoppi seinälaudat raoilla joista tuuli puhalsi niin että tukka hulmusi :) Lattiana oli maa, johon oli laitettu muutama lauta.. sisällä oli iso sinkkinen saavi, jossa oli turvepehkua jota laitettiin tuotoksen päälle, ettei tulisi kärpäsiä lantalassa niitä pyöri ja Pikkulassa ihan yhtä paljon..
Istuessaan asialla otti valmiiksi paperia, jonka käsissä rypisti ja hieroi "pehmeäksi", Isä piti tarkkaa lukua paperin käytöstä sitä ei saanut tuhlata..
Kun oli menkat käytiin sauna/karjakeittiöllä pesulla. Pesu tapahtui kyykyssä lattialla, napolla/kuupalla/kousulla vettä laittamalla. Sitten viimeksi letkulla huuhdeltiin lattia ettei jää mitään joka alkaisi haista... Isällä oli mielipide joka vaihdolla ei tarvitse pestä puita kuluu jo muutenkin liikaa... - 10-34
10-34 kirjoitti:
Ai niin saan purettua myös neulosta, mutta se on purettava silmukka kerrallaan kokoajan vartailla...
On mulla aito vanhan ihmisen pää..
Kutoessani nousee muistista elämä ja ihmiset 1950-luvulta.
Koti kyläni oli kuin Täällä Pohjan Tähden alla sen päähenkilöille löytyy rinnakkaishenkilö jopa Aunea myöten.
Talot lämmitettiin uuneilla, harvempaan tuli vesi sisälle, meillä oli hana keittiön nurkassa.
Pikkula oli navetan seinustalla, ja peppujen pyyhkeinä oli sanomalehdet ja puhelin luettelo joka oli sahattu kahtia yhdestä lehdestä sai näin kaksi pyyhinpaperia. Meillä oli iso puhelin luettelo kuuluimme Helsingin puhelimeen...
Pikkulassa oli kaksi reikää, se oli lautakoppi seinälaudat raoilla joista tuuli puhalsi niin että tukka hulmusi :) Lattiana oli maa, johon oli laitettu muutama lauta.. sisällä oli iso sinkkinen saavi, jossa oli turvepehkua jota laitettiin tuotoksen päälle, ettei tulisi kärpäsiä lantalassa niitä pyöri ja Pikkulassa ihan yhtä paljon..
Istuessaan asialla otti valmiiksi paperia, jonka käsissä rypisti ja hieroi "pehmeäksi", Isä piti tarkkaa lukua paperin käytöstä sitä ei saanut tuhlata..
Kun oli menkat käytiin sauna/karjakeittiöllä pesulla. Pesu tapahtui kyykyssä lattialla, napolla/kuupalla/kousulla vettä laittamalla. Sitten viimeksi letkulla huuhdeltiin lattia ettei jää mitään joka alkaisi haista... Isällä oli mielipide joka vaihdolla ei tarvitse pestä puita kuluu jo muutenkin liikaa...Katselin videon kaikista vaihtoehdoista tuohon neulokseen.
Ilmeisemmin se tiiviys, jotta pitää vuodon, tulee siitä, että lanka on oikeasti alapuoleltakin kiinni, kun sen kiertää puikon ympäri..
Lanka pysyy myös aika tiukkana, kun kutomaton kierto ovat peräkkäin siinä myös syy miksi ei voi katsella paljon muualle että tekee tiukkaa...
Meidän äiti ei opettanut koskaan mitään, ei ruuan valmistamista, eikä käsitöitä. Hän sanoi miten teet ja se oli sitten tehtävä ja osattava. Seuraava kerta kun "opetetusta" joutui puhumaan se tapahtui remmin välityksellä. Meillä molemmat vanhemmat samanlaisia työt käskettiin ja sanottiin ja väärä toteutus oli remmistä pyllylle.
Kun olimme alle kymmenen, meillä oli kaksi renkiä ja piika, kun kasvoimme työväki sanottiin ylös, lapset tekivät työt. Niitä riitti, koska meillä oli neljää eri "yritystä" sosiaalisen kanssakäymisen muiden kyläläisten kanssa ei lapsilla ollut aikaa ja illalla oli sängyssä oltava klo 21.00 että jaksaa nousta aamulla töihin.
Näitä siteitä kutoessa tuo sisko *46 yritti väärän toteutuksen jälkeen katsoa minulta kuinka teen. Hän seisoi päivän vieressä ja katsoi.. Mutta minä olen vähän hankala, pidän lankaa etusormella väärinpäin. Lanka kulkee sormen alla, ei päällä, niin kuin se tuolla videollakin menee.. Siskolta jäi tajuamatta tuon langankierto..
Itkulla sai äidin näyttämään käytännössä, äiti katseli myös kuinka minä kudoin ja nauraa prätkötti kyllä osaat olla hankala..
Minua harmitti eikös riitä että tulee oikeanlaista...
- 10-34
Kyllä mua vaivasi tuo erilainen tyyli kutoa Patenttia.
Löysin kirpputorilta Novitan Alabama 100% puuvilla 50 g kerä 11 kpl pussissa, hinta 4,5 € väri punainen..
On ihan pakko kutoa ja harjoitella tuon videon kanssa..
Minulla loppuivat menkat jo 27 vuotta sitten, joten en tarvitse, mutta en osaa katsoa TV kutomatta..
On sitten pesän selvittelijöillä ihmettelemistä mitä nuo ovat :D
Kudoin viime talvena 60 paria sormikkaita, ihan tavallisia sileitä, joitain oli muille, suurin osa meni asunnottomien vaatevarastolle.
Sukkia kudon muutaman parin tuolla on korissa vielä 8 paria, langat tulee niin kalliiksi ettei inspiroi.. Lankoihin upposi reilusti yli 200 €, tarvin rahani itse.
No näissä nyt on mielenkiintoa, eikä langat maksaneet paljon. - patenttineulos
näyttää tältä
http://www.kaspaikka.fi/neulonta/neulokset/patenttineulos.html
fishermans-rib-stitch
http://www.youtube.com/watch?v=G1oIn5haFXQ
http://www.youtube.com/watch?v=MpPrQnrWtXs
tai
half-fishermans-rib-stitch
http://www.youtube.com/watch?v=logcsiYOwCw
sanastoa eng-suom
http://www.katajala.net/marjut/neuleet/sanasto.shtml - 10-34 ap
No neulos näyttää samalta, vaikka teen eri lailla. Aion kuitenkin tehdä/opetella nuo tyylit, jos ymmärrän.
Mutta nyt tuntuu helpoimmalta > tapa:
oikein,
kutomatta lanka edessä,
edestä koukaten lanka taakse, =uusi silmukka
Oikein, kutoen silmukat edestä (toinen on edellisen kerroksen langan kierto) lanka otetaan takaa silmukoiden läpi.
Siis, kaksi silmää kudotaan, yksi välissä on uusi > langan kierrosta..
Tuo kun kiersin langan puikon ympäri, vaikutti etupäässä kireyteen, eli sain niin kireämmän/tiukemman tuloksen.
Viimeisemmästä lanka hankinnastani tulee 11–12 kpl joten ajattelin kokeilla jokaisen tyylin kutoa patenttia, SIKSI että pesun jälkeen näkee vasta millainen neulos on.
Vaikka silmukat menee samoin "omassa" sykerryksessäni ja videon patentissa, omassani on tasaisemmat ja matalammat silmukkajonot... Samoin mielestäni oma neulokseni on tiiviimpää, mutta pesun jälkeen näkee kuin on...
En todella tarvitse siteitä. Mutta mielen kiinnosta neuloksen eri tapoihin, kudon eri tavoilla.
Säilytän toki tuotoksen, ehkä joudun joskus käyttämään virtsan karkailussa. Kokemus on yhdestä todella pahasta tulehduksesta, verta ja ilman mitään pidätys mahdollisuutta. Sain siitä rakon ruvelle, kehotus on juoda puhdasta vettä 1.5 litraa joka Jumalan päivä, jotta rakon sisältö pysyy bakteeri puhtaana, jos menee viikko, etten juo on tulehdus taas päällä.
Tämä side asia on jakamaton, koska minulla on poikia ja pojilla on poikia, ei siis edes tiedossa tyttöjä. - ap.
Puhelin lenkkikaverini kanssa asiasta, hän oli kiinnostunut. Hän toi minulle yhden New Wings Libresse 14 Normal wing invisible siteen ja pyysi tekemään imu testin.
Eli tuo kudottu on 77 silmukkaa kudottuna 20 cm, kolmin kerroin kiinni ommeletuna, kerran pesty 60 kutistui on nyt 18 cm. Kestoside painaa pesun jälkeen 33 g.
Pidin sidettä kädellä koprassa se imi 1/2 dl vettä, sitten tuli märkä täplä läpi alapuolelle. Tuon verran voi imeyttää sitten on vaihdettava..
Kaadoin samoin 1/2 dl vettä Libresseen, vesi jäi jo märkänä pintana näkyviin, Siteessä on muovi alinna..
Kun hetken päästä puristin sidettä kevyesti Libresse purskahti vettä, mutta kutomani kestoside piti > neste vain imeytyi paremmin..
En tiedä onko olemassa edes tietoa paljonko kuukautisvuoto on, mutta tällä testillä kestoside voitti se piti "saamansa."
Kun taas kertakäyttöinen purskautti ihan kunnolla..
Kertakäyttösiteen plussaksi voi mainita, paketissa on kuvalla kielto laittaa WC pönttöön.
Kestoside vaatii vaihdettaessa käytetylle siteelle tiiviin hajua läpäisemättömän pakkauksen kotiin kuljetukseen.. (siihen käy toki muovipussi, tai pieni pakastusrasia jonka voi pestä ja käyttää uudelleen. Muovi kun on ongelma jäte.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723