Kuinka valita navigaattori?

Eksyksissä_89

Kysyn apua täältä koska en ole eläessäni navigaattoria käyttänyt, mutta ensi viikolla pitäisi sellainen hommata. Aloitan duunin jakeluauton kuljettajana pääkaupunkiseudulla ja autossa ei ole työnantajan puolesta mitään muuta kuin puhelinluettelon kartta. Ammattiylpeys kuulemma estää teknologian käytön ja kadut pitää osata ulkoa, mutta itse mieluummin toimitan paketit perille ajoissa ja luotan että ne kadut oppii siinä sivussa ajan kanssa.

Siinä siis johdantoa ja nyt itse kysymykseen, eli tarvittis ajankohtaista ostoapua juuri nyt. Sen verran olen esikarsintaa tehnyt, että ajattelin Tomtomin hommata, mutta kun niitäkin tuntuu olevan vaikka kuinka paljon. Onko kalliimmissa malleissa oikeasti jotain tähän meikäläisen käyttöön liittyvää vai tuleeko hintaero mm. ulkomaankartoista ja ylimääräisistä toiminnoista, joita ei tässä käytössä tarvitse? Laitetta tulen siis käyttämään työkaluna pääasiassa Helsingissä ja oleellista on osoitteiden helppo näppäily tai löytäminen hakemistosta, nopea reititys (onko tässä edes eroja laitteiden välillä) sekä selkeä näyttö jota ei tarvitse tuijottaa vaan sivusilmällä vilkuilu riittää.

Tällä infolla, mitä laitetta suosittelet ja onko tiedossa hyviä tarjouksia? Kiitos ja kumarrus!

27

851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87k

      Unohda ainakin ensialkuun TomTom, siinä et voi hakea lainkaan pelkällä kadunnimellä, vaan tulee AINA antaa myös kaupungin nimi tai postinumero, ja "hesa" koostuu aika monesta kuapungista, ja usein lähetteet on enemmän tai vähemmän epäselviä, eli haku on melko hankalaa, jos ei tarkka kaupunki ole tiedossa, samaten TomTomissa on SURKEA autoteline, mutta TomTomiin käy sentään suoraan Mion autoteline ihan sujuvasti, jolloin saadaan siitäkin ihan siedettävä, lisäksi TomTomissa ei saa sitä puheohjausta millään kokonaan pois, niin että muut äänet jäisi kuitenkin laitteeseen, ei hyvä....

      Jos ajat pidempää matkaa, niin olisi hyvä olla toiminto, että laite tietää auton maksimiminopeuden, esim 80km/h kulkevaa kuorma-autoa on turha ohjata moottoritiellä 20km pidempää lenkkiä pitkin, jos lyhyemmällä tiellä on 80km/h rajoitus, toiminto löytyy ainakin uudesta tomtomista, mutta taasen puuttellinen katuhaku tekee siitä ongelmallisen laitteen muuten.

      Itse suosittelen siis Mion laitetta, laitteessa on hyvä teline, iso mattapintainen näyttö, jota voi käyttää esim kynän kärjellä tai sormella, iPodista matkittu "vieritysvalikko", sekä todella hyvä haku, jos et esim tiedä tarkkaa kaupunkia, niin voit laittaa vaikkapa hakuun "eerikinkatu" jolloin se näyttää kaikki eerikinkadut lähimmästä kaupimpaan.

      Jos taasen laitat kaupungiksi esim Tampere, ja osoitteeksi Pyhäntie, ja jos sellaista ei tampereelta löydy, näyttää se kaikki pyhäntiet tampereen läheltä, lähimmästä kauimpaan.

      Lisäksi olen jonkin verran käyttänyt Garminin navigaattoria, jossa on myös todella selkeät valikot, mutta kuitenkin, ota mielummin Mio.

      Ja kyllä useissa firmoissa on käytössä jokin "käsikonsoli" johon pistetään kuittaukset, ja reitiykset (monella leipomolla, postilla, lähettifirmoilla, pesuloilla yms) niin usein näissä laitteissa on myös jonkin näköinen navigaattori, usein huonompi, joskus parempi

    • swqaswqa

      ei edellenkään tartte antaa kaupunkia vain katu näyttää kaupungit missä sellainen sijaitsee. ihan samanlainen vierintävalikko on tom tomissa. ja rekkahommissa on kaukosäädin todella hyvä apuväline ei tarvii kurotella ei arpoo kynällä mitään. kannattaisko ihan ostovaiheessa kattoo mitä ostaa ettei tarvitse jälkeenpäin avautua.

      • 87k

        Tarvitsee, hakuvaihtoehtoina on Koti Suosikki Osoite Äskeinen määränpää Kiinostava paikka Oma sijainti Kohde Kartalla Leveysaste/pituuaste Kaupungin keskusta Viimeisen pysähdyksen sijainti.

        Ja kun painaa kohtaa "osoite" aukeaa uusi valikko missä on vaihtoehdot Kaupungin keskusta Katu- ja talonumero Postinumero Risteys

        ja kun painaa Katu- ja talonumero niin laite rupeaa SILTI tivaamaan kaupunkia, en ymmärrä miksi näin....

        Ja tomtomissa vieritetään nappuloilla, ei siis ole temmosta "paina ja vedä" toimintoa, kuten miossa.

        Ja siksi aloittaja täällä kyseleekin, ettei tartte jälkeenpäin katua, ja kerroin muutaman erkin hyvät ja huonot puolet


      • Mio Moov M610 GPS
        87k kirjoitti:

        Tarvitsee, hakuvaihtoehtoina on Koti Suosikki Osoite Äskeinen määränpää Kiinostava paikka Oma sijainti Kohde Kartalla Leveysaste/pituuaste Kaupungin keskusta Viimeisen pysähdyksen sijainti.

        Ja kun painaa kohtaa "osoite" aukeaa uusi valikko missä on vaihtoehdot Kaupungin keskusta Katu- ja talonumero Postinumero Risteys

        ja kun painaa Katu- ja talonumero niin laite rupeaa SILTI tivaamaan kaupunkia, en ymmärrä miksi näin....

        Ja tomtomissa vieritetään nappuloilla, ei siis ole temmosta "paina ja vedä" toimintoa, kuten miossa.

        Ja siksi aloittaja täällä kyseleekin, ettei tartte jälkeenpäin katua, ja kerroin muutaman erkin hyvät ja huonot puolet

        Kiitos vastauksista. Olin ajatellut Tomtomia jotenkin automaattisesti koska se nyt vaan tuntuu olevan "the navigaattori". Tuo kuulostaa ihan älyttömältä, jos siinä pitää valita se kaupunki erikseen varsinkin kun tulen 95% käyttämään laitetta kaupungin sisäiseen suunnistukseen. Täytyy varmaan katsella sitten noita Miojakin. Ärsyttää vaan kun mainosten perusteella on ihan mahdotonta sanoa, että mikä on parempi ja missä se hinnannousu on perusteltua.

        Esim. Markantalo myy Mio Moov M610 GPS navigaattoria hintaan 179 euroa ja Verkkokauppa TomTom VIA 125:sta 150 eurolla. Miossa on kai elinikäinen karttapäivitys, mutta muuten laitteista on vaikea löytää eroavaisuuksia ominaisuuksia tutkailemalla. Kai se pitäisi oikeasti koekäyttää näitä, että tietäisi mikä on itselle paras...


      • qwerfcds
        87k kirjoitti:

        Tarvitsee, hakuvaihtoehtoina on Koti Suosikki Osoite Äskeinen määränpää Kiinostava paikka Oma sijainti Kohde Kartalla Leveysaste/pituuaste Kaupungin keskusta Viimeisen pysähdyksen sijainti.

        Ja kun painaa kohtaa "osoite" aukeaa uusi valikko missä on vaihtoehdot Kaupungin keskusta Katu- ja talonumero Postinumero Risteys

        ja kun painaa Katu- ja talonumero niin laite rupeaa SILTI tivaamaan kaupunkia, en ymmärrä miksi näin....

        Ja tomtomissa vieritetään nappuloilla, ei siis ole temmosta "paina ja vedä" toimintoa, kuten miossa.

        Ja siksi aloittaja täällä kyseleekin, ettei tartte jälkeenpäin katua, ja kerroin muutaman erkin hyvät ja huonot puolet

        sul on kyl joku lelumalli kyl edelleen mulla tulee näyttöön jos niin haluan, katu ja perään kaupungit suluissa missä sellainen sijaitsee. ja kyllä jos koskee näyttöön ja nostaa tai laskee sormea niin näyttö juoksee ylös tai alas tosin mä käytän kaukosäädintä. äläkä rupee selittää omiasi mä käytän sentää sitä jatkuvasti. ois kannattanu vähä katella mitä ostelee


      • 87k
        qwerfcds kirjoitti:

        sul on kyl joku lelumalli kyl edelleen mulla tulee näyttöön jos niin haluan, katu ja perään kaupungit suluissa missä sellainen sijaitsee. ja kyllä jos koskee näyttöön ja nostaa tai laskee sormea niin näyttö juoksee ylös tai alas tosin mä käytän kaukosäädintä. äläkä rupee selittää omiasi mä käytän sentää sitä jatkuvasti. ois kannattanu vähä katella mitä ostelee

        Kerro nyt miten pääset tuohon katuhakuun, kerro valikko valikolta, ja laite on EXEXEL, mutta sama ominaisuus on kalliimissakin laitteissa.

        Samaten tuo vieriystoiminto ei ole lainkaan.

        Mutta kaukosäädintä tuskin navigaattorissa tarttee, sekun on aina yleensä siinä käden ulottuvilla


      • takkari
        qwerfcds kirjoitti:

        sul on kyl joku lelumalli kyl edelleen mulla tulee näyttöön jos niin haluan, katu ja perään kaupungit suluissa missä sellainen sijaitsee. ja kyllä jos koskee näyttöön ja nostaa tai laskee sormea niin näyttö juoksee ylös tai alas tosin mä käytän kaukosäädintä. äläkä rupee selittää omiasi mä käytän sentää sitä jatkuvasti. ois kannattanu vähä katella mitä ostelee

        Kerropa, mikä on Tomppasi tarkempi malli?


      • takkari
        Mio Moov M610 GPS kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Olin ajatellut Tomtomia jotenkin automaattisesti koska se nyt vaan tuntuu olevan "the navigaattori". Tuo kuulostaa ihan älyttömältä, jos siinä pitää valita se kaupunki erikseen varsinkin kun tulen 95% käyttämään laitetta kaupungin sisäiseen suunnistukseen. Täytyy varmaan katsella sitten noita Miojakin. Ärsyttää vaan kun mainosten perusteella on ihan mahdotonta sanoa, että mikä on parempi ja missä se hinnannousu on perusteltua.

        Esim. Markantalo myy Mio Moov M610 GPS navigaattoria hintaan 179 euroa ja Verkkokauppa TomTom VIA 125:sta 150 eurolla. Miossa on kai elinikäinen karttapäivitys, mutta muuten laitteista on vaikea löytää eroavaisuuksia ominaisuuksia tutkailemalla. Kai se pitäisi oikeasti koekäyttää näitä, että tietäisi mikä on itselle paras...

        "tulen 95% käyttämään laitetta kaupungin sisäiseen suunnistukseen"
        Ei sinun tarvi valita/hakea kaupunkia joka kerta erikseen. Viimeksi käytetty on oletuksena.


      • Paha moka
        takkari kirjoitti:

        Kerropa, mikä on Tomppasi tarkempi malli?

        Tuli muuten mieleen vieläpä yksi "pieni" moka TomTomissa, meinaan se, että laitteesta ei saa ääniopstastusta pois päältä MILLÄÄN, äänet saa pois, mutta silloin lähtee myös varoitusäänet yms.


        Miossa tämäkin onnistuu, eli varoitusäänet kuuluu, mutta ei puhetta


      • pitiköjotainkeksiä?
        Paha moka kirjoitti:

        Tuli muuten mieleen vieläpä yksi "pieni" moka TomTomissa, meinaan se, että laitteesta ei saa ääniopstastusta pois päältä MILLÄÄN, äänet saa pois, mutta silloin lähtee myös varoitusäänet yms.


        Miossa tämäkin onnistuu, eli varoitusäänet kuuluu, mutta ei puhetta

        Miksi niin pitäis tehdä? Eikös navigaattori hommata juuri siksi, että se opastaa? Nimenomaan äänellä, että on turvallisempaa ajaa ja kuunnella opastusta eikä tarkkailla navin näyttöä!!

        Toki navigaattoria voi käyttää ilman opastustakin, esim. peltipoliiseista varoittamaan, mutta silloinhan ei kuulu opastusääniä...


      • 87k
        pitiköjotainkeksiä? kirjoitti:

        Miksi niin pitäis tehdä? Eikös navigaattori hommata juuri siksi, että se opastaa? Nimenomaan äänellä, että on turvallisempaa ajaa ja kuunnella opastusta eikä tarkkailla navin näyttöä!!

        Toki navigaattoria voi käyttää ilman opastustakin, esim. peltipoliiseista varoittamaan, mutta silloinhan ei kuulu opastusääniä...

        KOKENUT kuljettaja osaa vilkuilla sivusilmällä tuota navigaattorin näyttöä, itse en ole koskaan puheohjausta tarvinnut, mutta ääniä kylläkin.

        Eli PELKKÄÄ puhetta ei saa pois millää, niin että jäisi muut äänet käyttöön, mutta esim Miossa tämä(kin) onnistuu


      • UUSIKUSKI
        87k kirjoitti:

        KOKENUT kuljettaja osaa vilkuilla sivusilmällä tuota navigaattorin näyttöä, itse en ole koskaan puheohjausta tarvinnut, mutta ääniä kylläkin.

        Eli PELKKÄÄ puhetta ei saa pois millää, niin että jäisi muut äänet käyttöön, mutta esim Miossa tämä(kin) onnistuu

        Kysyjä on ALOITTELIJA!


      • 87k
        UUSIKUSKI kirjoitti:

        Kysyjä on ALOITTELIJA!

        "itse en ole koskaan puheohjausta tarvinnut"

        Meinaatko että olen jotenkin valmiiksi osannut ajaa, ja katsoa navigaattoria samaan aikaan?

        Tai että olen ajanut autoa toooosia kauan ennen navigaattorin hankkimist


      • ei oikeen loogista
        87k kirjoitti:

        "itse en ole koskaan puheohjausta tarvinnut"

        Meinaatko että olen jotenkin valmiiksi osannut ajaa, ja katsoa navigaattoria samaan aikaan?

        Tai että olen ajanut autoa toooosia kauan ennen navigaattorin hankkimist

        Vastasitko itse itsellesi? Vai nimimerkille UUSIKUSKi?


      • mitätarkoittaa`?
        87k kirjoitti:

        "itse en ole koskaan puheohjausta tarvinnut"

        Meinaatko että olen jotenkin valmiiksi osannut ajaa, ja katsoa navigaattoria samaan aikaan?

        Tai että olen ajanut autoa toooosia kauan ennen navigaattorin hankkimist

        toooosia?


    • xdfcxd

      Jaa, no, mun Garminis voi laittaa et se hakee vaikka jyväskylää, mut sit lähteeki tampereella ja kun se alkaa opastaa niin näppäilee oulu, niin sit se taas luulee että ollaanki ouluun menos, ja se heittää karttaa eteen ja nuoli näyttää et vasemmalle pöhkö, sit mullon siinä obd lukija niin se voi heittää kesken kaiken öljynpaineet pöytään just ku pitäs kääntyä. hyvin se skulaa, mitä nyt joskus takkuaa.

    • 19+13

      Onko reitityksissä oleellisia eroja eri valmistajien laitteissa? Tässä kun puhutaan jakeluajosta, niin onnistuuko kaikilla navigaattoreilla reittien rakentaminen monen välipisteen kautta? Siis tyyliin ajetaan Tampereelle, mutta Lahden, Kouvolan ja Lohjan kautta?

      Ja aloittajalle sellainen neuvo, että älä osta mitään ennen kuin olet näpelöinyt niitä vehkeitä kaupassa. Se on joskus enemmän sormituntumasta kuin laitteiden ominaisuuksista kiinni mikä kannattaa valita.

      • 87k

        Kai tuollainen toiminto löytyy lähes joka navigaattorista.

        Tosin jakeluajossa voisi olla toiminto, joka osaisi itse määritellä miten kannattaa ajaa.

        Esim lähtö ja lopetus olisi voimakadulla,. ja jakopaikat olisi prisma piispanristi, prisma itäharju, prisma tampereentie, prisma mylly, prisma länsikeskus.

        Niin laitteen voisi määritellä itse päättelemään mikä ajojärjestys on nopein, lyhin tai edullisin, olettaen tietty ettei paikoilla ole tiukkaa aikataulua.

        tietenkin paikalliselle ihmiselle tuo ei ole ongelma, mutta jos ei ole mitään hajua missä noi on, niin siinäkin on vähän miettimist


    • Garmin-12

      Tuo reitin optimointi kautta-pisteiden suhteen löytyy kyllä monista naveista. Esim. monissa Garmineissa laitteen voi pyytää optimoimaan reitin joko ajan tai matkan suhteen.

      • 87k

        Eli miksi ostaisi TomTomin?

        - Ei hakua pelkällä kadun nimellä
        - Ääniopastusta ei saa pois, niin että jäisi muut äänet päälle
        - SURKEA autoteline (jonka saa kuitenkin korvattua Mion telineellä)
        - Ei myöskään tuota reitityksen optimointia
        - Ei automaattista käynnistystä/sammutusta virtapistokkeen kautta
        saa määritettyä auton käyttämän maksiminopeuden (saattaa toki löytyä muistakin merkistä?

        Eli jos haluaa kunnon navigaattorin, niin Garmin kyllä tuntuu järkevimmältä, vaikka en sellaista ole käyttänyt kuin muutaman kerran


    • åäöpolik

      tomtom
      - haku pelkällä kadunnimellä, kadunnimi jatka jatka tulee listaus missä kaikki samannimiset kadut eri kaupungeissa.
      - äänet pois valikosta ääniopastus on/off kolinat jää käyttöön
      -muistaakseni kymmenen reittipistettä kerralla joita voi muokata
      -sammutuksen voi määrittää esim:2min auton sammutuksesta
      kaukosäädin ehdoton raskaassaajoneuvossa ei tartte kurotella ikkunan vasempaan kulmaan näemmän ainoo paikka missä se saa olla poliiselta rauhassa ja on viellä joten kuten näkökentässä.

      • 87k

        Kerro nyt ihmeessä miten pääset tohon hakuun kadun nimellä, siis valikko valikolta

        Ja kerro myös miten ton ääniopastuksen saa pois, itse olen löytänyt vain kohdan josta saa kaikki äänet pois, ja ääniopastuksen kielen valintakaan ei tota salli, ettei ottaisi mitään, ainut vaihtoehto lienee tehdä itse "äänet" joissa ei puhuta mitään?

        Ja Itse en ole koskaan kaivannut kankeaa ja huono kaukosäädintä, en sitten rekassa, en pakussa, enkä henkilöautossa, ja miksi sitä navigaattoria pitäisi ajonaikana säätää, saati erikseen KUROTELLA siihen.

        Ja toki laitteen saa sammumaan itsestään, mutta eipä se sitten enää kyännisty itsestään


      • oletmelkoinenepeli
        87k kirjoitti:

        Kerro nyt ihmeessä miten pääset tohon hakuun kadun nimellä, siis valikko valikolta

        Ja kerro myös miten ton ääniopastuksen saa pois, itse olen löytänyt vain kohdan josta saa kaikki äänet pois, ja ääniopastuksen kielen valintakaan ei tota salli, ettei ottaisi mitään, ainut vaihtoehto lienee tehdä itse "äänet" joissa ei puhuta mitään?

        Ja Itse en ole koskaan kaivannut kankeaa ja huono kaukosäädintä, en sitten rekassa, en pakussa, enkä henkilöautossa, ja miksi sitä navigaattoria pitäisi ajonaikana säätää, saati erikseen KUROTELLA siihen.

        Ja toki laitteen saa sammumaan itsestään, mutta eipä se sitten enää kyännisty itsestään

        Et ole itsekään tainnut hoksata, että tuolla ylempänä vastasit itse itsellesi! Heh...


      • 87k
        oletmelkoinenepeli kirjoitti:

        Et ole itsekään tainnut hoksata, että tuolla ylempänä vastasit itse itsellesi! Heh...

        Itse kerroin valikko valikolta mitä hakuvaihtoehtoja löytyy, sekö mitä niiden takaa paljastuu.

        Olet ennenkin huudellut "kyllä voi hakea kadun nimellä, silloin se vain antaa enemmän vaihtoehtoja"

        Joten kerro nyt ihmeessä miten se onnistuu, minua ja muitkain kiinnostaa


      • oletmelkoinenepeli
        87k kirjoitti:

        Itse kerroin valikko valikolta mitä hakuvaihtoehtoja löytyy, sekö mitä niiden takaa paljastuu.

        Olet ennenkin huudellut "kyllä voi hakea kadun nimellä, silloin se vain antaa enemmän vaihtoehtoja"

        Joten kerro nyt ihmeessä miten se onnistuu, minua ja muitkain kiinnostaa

        Minulleko vastasit?


    • 87k
    • Heppu Saparoinen

      TomTomin haku ainakin itselläni toimii niin, että ensin valitaan aina kaupunki. Siinä on kyllä se viimeinen kaupunki vakiona eli ei se hidasta juuri toimintaa, mutta joka tapauksessa kaupunki on valittava. Jos siihen kaupunkikohtaan alkaa kirjoittaa kadun nimeä, niin ei se mitään katulistausta tuo ruutuun, josta voisi valita haluamansa kadun esim. kaikkien Suomen Mannerheiminteiden joukosta. Ehkä siellä jossain on erikseen joku 'hae kadun nimellä' -toiminto, mutta itse olen vain käyttänyt 'navigoi kohteeseen' -toimintoa ja siinä homma pelaa vaihe vaiheelta alkaen kaupungin valinnasta.

      Myöskään valikkojen selailu ei toimi älykännykkätyyppisesti sormella rullailemalla, vaan nuolia pitää painella kun haluaa vaihtaa sivua. En tiedä onko asia toisin kalliimmissa malleissa, mutta näin VIA 125:ssa. Ei tämäkään ole ylitsepääsemätön ongelma, mutta olisihan se parempi jos sormella rullailu onnistuisi. Varsinkin ajaessa ja auton täristessä on ärsyttävää tähtäillä niihin nuolinäppäimiin. Etenkin kun kosketusnäyttö ei ole kovin herkkä.

      Navigaattorin valinnasta sanoisin, että ensin pitää määrittää tarvitseeko herkkuja käyttöönsä. Jos haluaa käyttää puhelintaan navin kautta, niin sitten on syytä keskittyä malleihin joissa tämä ominaisuus on. Jos taas on ostamassa pelkästään suunnistuksen apuvälinettä, oleellista on ruudun koko ja karttojen päivitykset. Koko on makuasia ja karttojen päivitykset ovat pääasiassa joko ilmaisia hamaan tulevaisuuteen tai sitten saa vain sen uusimman kartan ostohetkellä ja sillä on pärjättävä. Käytännössä jokaisessa laitteessa, joka käyttää saman karttatoimittajan karttoja on suunnistustarkkuus ja reitinlaskenta ihan samanlaista. Et siis saa mitään etua tähän puoleen ostamalla 300 euron laitteen verrattuna 100 euron laitteeseen.

      Hintaerot tulevat herkuista, karttalaajuudesta ja elinikäisistä kartoista. Viimeinen on erittäin hyvä etu ja siitä kannattaa maksaa. Karttalaajudesta on hyötyä ainoastaan jos aiot käyttää navia ulkomailla. Ei koko Euroopan kartoista ole mitään hyötyä, jos pisin ajomatkasi on Helsingistä Kuhmoon. Silloin ei Turkin kartasta kannata maksaa euroakaan ylimääräistä. Suunnistuksen ulkopuolisten ominaisuuksien tarve on sitten jokaisen itse harkittava. Nykyäänhän navigaattori voi toimia vaikkapa multimedia-alustana, jolla voi vastaanottaa televisio- ja radiolähetyksiä tai kuunnella mp3-musiikkia. Jos tällaisia ominaisuuksia ei kuitenkaan tarvitse ei niistä kannata maksaakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe