Rytmihäiriöitä rv 21?

Rytmikkyys

Mikä on ollut teillä neuvolassa otettu verenpaine? Mikä on liian korkea ja mikä liian matala? Mulle ei ole koskaan sanottu, että olisi liian korkea, mutta kun tässä muutamien tuttujeni kanssa keskustelin, niin sanoivat että aika korkealta kuulostaa kun on 134/74. Sama suunnilleen on ollut joka kerta kun on mitattu (3 krt). Nyt mulla on ollut tänään koko päivän jonkun laisia pieniä rytmihäiriöitä? En tosin ole varma onko nämä sellaisia, eikä ainakaan pahoja jos ovat, mutta välillä tuntuu tuossa rintalastan alapuolella ja vasemmalla epämääräistä kuminaa, aivan ku joku kumistelis mua sisäpuolelta. Jonkun verran on ollut viimesien viikkojen aikana sydämentykytys"kohtauksia" ihan vain sillain, että huomaa et nyt se sydän jyskää vähän lujempaa. Näistä vaivoista ei ole suurempaa haittaa ollut, mutta tämän päivän jälkeen aloin miettimään että onko mun otettava heti maanantaina yhteyttä neuvolaan/lääkäriin ja kerrottava tästä, vai voinko odottaa ensi viikon perjantaihin rakenneultraa varten (20.4.2012) ja kertoa vaivoistani siellä?
Ja tosiaan pari päivää sitten illalla sängyssä istuessani ja jotain elokuvaa katsoessani minulle tuli ihan n. 5 sekunnin mittainen voimakas rytmihäiriö. Siitä olen varma että se oli rytmihäiriö, sillä niin voimakas jyske rinnassa silloin tuntui. Siihen ei kuitenkaan liittynyt huimausta tms.
Onko muilla ollut samankaltaista? Onko verenpaineeni korkeampi kuin normaalisti samassa vaiheessa raskaana olevilla? Millä saan laskettua verenpainetta, tai onko jotain tiettyjä keinoja edes yrittää?

9

338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipä hätää

Verenpaineesi ei ole korkea. :) Yleisesti toivottava taso on alle 120/80, mutta tuo yläpaine heittelee korkeammalle todella helposti jos esim. vähänkin jännittää mittaustilanteessa tai ei ole istunut aivan rauhassa viimeistä 15 minuuttia. Ihan normaalit paineet siis sinulla. Onko tuttavillasi mitään ammattitietoa noista verenpaineasioista? Ikävää, että ovat säikytelleet sinua turhaan. Sydämentykytykset ovat myös aika tavallisia raskausaikana, kun verivolyymi kasvaa ja sydänkin joutuu pumppaamaan enemmän verta, kuin tavallisesti. Voisit silti ehkä soittaa neuvolaan ja mainita noista rytmihäiriöistä, osaavat sieltä kyllä sanoa, kuulostavatko ihan normaaleilta. En kyllä usko, että sinulla mitään akuuttia hätää on. :)

• sellasta täällä..

ei kyllä kuulosta kauheen akuutilta tuo asiasi.. samanlaisia rytmihäiriöitä oli myös mulla raskaus aikana ku sen jälkeenki.. ja sun verenpainees ei ole yhtään korkealla.. sitte vasta kannattaa olla huolissaa jos alapaine menee yli 90.. mulla oli raskausmyrkytyksen epäilys ja mulla oli verenpaine korkeimmillaa 175/111.. eli sulla ei ole mitään hätää :)

• ..............

Jos olisi liian korkea kyllä siitä olisi neuvolassa sanottu. Minusta tuo kuulostaa ihan normaalilta verenpaineelta.

• Rytmikkyys

Kiitos vastauksista!
      Mulla on jatkunu nämä pienet rytmihäiriöt koko päivän. Illalla kun sohvalla istuskelin niin n. joka 15. minuutti tuntui että taas lyä pari lyöntiä vähän voimakkaammin. Jos tämä samanlaisena jatkuu niin odotan perjantain rakenneultraan, mutta jos pahenee niin soitan välittömästi sitten lääkäriin.

• 23

Raskauden aikana veren määrä elimistössäsi lisääntyy, joten sydän joutuu pumppaamaan kovemmin. Saatat tämän takia hengästyä nopeammin ym.
      Se ei kieltämättä kuulosta hyvältä, että sohvalla istuessasi sydän lähtee pumppaamaan omia aikojaan voimakkaammin, mutta tarkkailetko kenties itseäsi turhan tarkkaan?
      Munkin mielestä myös nuo sinun neuvolassa mitatut verenpaineet on hyvät, joten niiden puolesta en olisi huolissani.
      Soita neuvolaan ja kysy asiasta, turhaan odottelet perjantaihin asti! Neuvolassa voidaan mitata uudestaan verenpaineet ja tarvittaessa ohjata EKG-tutkimukseen, jos on aihetta. :)

• ,,,akaishsn

Rytmihäiriöt etenkin loppuraskaudessa ovat ihan normaaleja, koska sydän pumppaa enemmän verta. Ne eivät ole ns. oikeita rytmihäiriöitä vaan vaarattomia sellaisia. Eli kyse ei ole mistään flimmeristä tai vakavasta rytmihäirtiöstä, jossa sydämen rytmi häiriintyisi. Sydän vaan tekee enemmän työtä.. Näin kuulin lääkäriltä.

• Rytmikkyys

En mielestäni tarkkaile itteeni mitenkään ylitarkkaan. Sohvalla istuessa ja kutoessa esim villasukkia aivan omissa maailmoissa saatan välillä havahtua siihe, että no taas se sydän löi pari lyöntiä voimakkaammin. Tai kun töitä tekee niin siinä sivussa saattaa jyskätä välillä. Mutta tosiaan vaikka olisi kauan ollut paikallaan ja rauhassa aloillaan, saattaa niitä "rytmihäiriöitä" silti tulla.

• mulla ainakinn

Mun käsittääkseni alhainen hemoglobiini voi aiheuttaa kanssa tollasta sydämen tykytystä :)

• mammamiilux

Mulla on ollut paineet pitkin raskautta 125/80 - 140/84 (eli noilta väleiltä vaihdellen arvot miten milloinkin) - ennen raskautta oli yläpaine siinä 120 tienoissa, alapainetta en muista mutta ei sekään noin korkea ole ollut normisti. Mutta toi nyt on ollut mulle tyypillinen eikä siitä oo mitenkään ihmeemmin meteliä pidetty.

Ne "rytmihäiriöt" on mitä todennäköisimmin vaarattomia sydämen lisälyöntejä. Kannattaa googlettaa kyseinen ilmiö, niin ymmärtää, mistä on kyse. Ja sellainen jännä homma niiden osalta sattui mulle raskausaikana, että kun mulla ei muuten ole koskaan ollut noita lisälyöntejä eikä raskausaikanakaan niitä muuten ollut, niin niitä tuli heti sen jälkeen, kun aloin syödä Kalcipos-D -tabletteja. Alitajuisesti muistin selailleeni sen tuoteselosteen niistä tableteista ja siellä oli joku maininta siitä, miten saattaa aiheuttaa jotain sivuvaikutuksia sydämen tiheälyöntisyyden hoitoon käytettyjen lääkkeiden kanssa ja jotain muutakin jostain toisesta sydämeen liittyvästä jutusta. Mulla loppui nuo lisälyönnitkin sitten kun jätin ne kalsiumtabletit pois. Normaalista maitotuotteiden käytöstä ei ole koskaan tullut mitään tollasta ja tavan d-vitamiinia olen käyttänyt sellaisenaan eikä sekään aiheuta mitään. Eli jos käytätte Kalciposta ja on lisälyöntejä, niin kannattaa ehkä kokeilla jättää se kalsium pois?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4537
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      106
      3781
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3473
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      120
      1050
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      131
      963
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe