Kaksi alkeellista valaisinkysymystä

Tulkoon valkeus

Anteeksi jo etukäteen, mutta:

Pitääkö himmentimelle olla tietynlainen valaisin? Eikö kaikkia (katto)valaisimia muka voikaan himmentää?! Häh. olen ihan äimänä. Itselläni on kämpässä himmennin kattokruunussa, ja nyt kun olen katsellut uutta valaisinta tilalle, olen huomannut että puhutaan "himmennettävistä".. ei minulla muuttaessani ja tuon kattoon iskiessäni ollut mitään käsitystä onko himmennettävä, mutta hyvin on himmentyntyt ;)

Toisekseen, nykyisin katosta tulee vain johdot, vanha talo kyseessä. Jos ostan uuden hienon valaisimen, jossa rasiakytkentä vai mikä onkaan, niin kuinka se kytketään noihin katosta törröttäviin johtoihin..?

Anteeksi vielä blondiuteni, ja kiitos asiallisille sähköjampoille!

7

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdf

Pitää olla. Esim. loisteputket ja ledilamput eivät ole normaalihimmentimellä himmennettävissä.
      Jos johdot tulee katosta niin lamppu voidaan aina asentaa.

• Jatkoa vähän

Kiitos kiitos.

Okei, eli himmennettävyys liittyy lamppuihin? Itse olen hamstrannut iki-ihania hehkulamppuja ja haluan niitä piiiitkään vielä käyttää, niitäkö siis voi himmennellä?

Eli jos lampussa on se rasia, niin sekö sitten revitään jotenkin irti ja kytkeskellään niitä johtoja?

• Henu
        Jatkoa vähän kirjoitti:

Kiitos kiitos.

Okei, eli himmennettävyys liittyy lamppuihin? Itse olen hamstrannut iki-ihania hehkulamppuja ja haluan niitä piiiitkään vielä käyttää, niitäkö siis voi himmennellä?

Eli jos lampussa on se rasia, niin sekö sitten revitään jotenkin irti ja kytkeskellään niitä johtoja?

Kaikkia hehku- sekä halogeenilamppuja voi himmentää perushimmentimellä. Energiansäästölamppuja ei useimmiten voi himmentää ollenkaan, mutta on myös keksitty perushimmentimeen käypäsiä malleja

Lampussa olevasta sokeripalasta irrotetaan johdot ja ne sitten kytketään uuteen valaisimeen.

Jos lamppu on kiinnitetty valaisinpistotulpalla valaisinpistorasiaan, uuden valaisimen asennus on helppoa, jos sen pystyy asentamaan valaisinpistorasiaan. Valaisinpistotulppia myydään myös erikseen

Muista katkaista sähköt irrottamalla oikea sulake ennen kuin alat ropeltamaan sen valaisimen kanssa

• ghsdgsgfdsdgsdfgfdsg
        Henu kirjoitti:

Kaikkia hehku- sekä halogeenilamppuja voi himmentää perushimmentimellä. Energiansäästölamppuja ei useimmiten voi himmentää ollenkaan, mutta on myös keksitty perushimmentimeen käypäsiä malleja

Lampussa olevasta sokeripalasta irrotetaan johdot ja ne sitten kytketään uuteen valaisimeen.

Jos lamppu on kiinnitetty valaisinpistotulpalla valaisinpistorasiaan, uuden valaisimen asennus on helppoa, jos sen pystyy asentamaan valaisinpistorasiaan. Valaisinpistotulppia myydään myös erikseen

Muista katkaista sähköt irrottamalla oikea sulake ennen kuin alat ropeltamaan sen valaisimen kanssa

Tekstisi on käsittämätöntä, koska sotket keskenään lampun ja valaisimen. Jutussa ei ole päätä eikä häntää.

• hanki apua

Juu, hehkulamppuja voi himmentää, mutta jos katosta tulee 3 johtoa, amatöörin ei kannata niitä kytkeä, siitä VOI tulla hengenvaarallinen lopputulos !!!

• Ip 68

hei
      mulla oli kerran ilo irroittaa tavallinen maadoitettu valaisin katosta , kytketty kruunu (kytkimen 5 ) taakse sokeripalalla seuraavasti valisin oli metalli runkoinen.

Valaisimen sininen kattorasian siniseen , lampun ruskea , rasian ruskeaan ja valaismen kevi mustaan johtimeen.

Kytkennän oli tehnyt rekkakuski,

• Tu kes ko

^ Unohdit sanoa, etä kytkentähän oli siis HENGENVAARALLINEN, eikä siis mikään noudatettavaksi tarkoitettu ohje.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      233
      3961
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      122
      2291
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1439
    5. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      919
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      900
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      787
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      746
    Aihe