Minkälaisia ongelmia näette paalitalo ratkaisussa. Lämpimissä maissa voi toimiakin, mutta veikkaan että Suomen olosuhteissa ongelmia tulee.
Itseäni epäilyttää
- rakenteen tiiveys (ei höyrynsulkumuovia)
- Ikkunoiden, läpivientien ym tiiveys (savi, pellava)
- paloturvallisuus
- miten savirappaus kestää sisäpuolista kosteutta (pyykin kuivaus, saunominen, ruuan laittaminen)
- Rakenteen painuminen ajan kuluessa
- ulkoverhouksena käsittelemätön puu
Linkki yhteen paalitalon rakennekuvaan (s. 13)
http://www2.lehtiluukku.fi/esp/espview?p=eyJmaWQiOiIxMDg3Ml9hYTFmNWY3MzMyN2JhNDBkNDdlYmNlMTU1ZTc4NWFhZiIsInRpIjoiVmlocmVcdTAwZTQgTGFua2EgMjIuMDYuMjAxMSIsImUiOjEzMzQ0ODA1NjEsInAiOiIxMDg3MiIsImEiOiJyIiwicHAiOjEsInRvIjoiYzk5Mzk4YmUzYzI0YWZiYTUxMjdlNjQ5MDc0NWJiMGUiLCJhcyI6MTAwMH0=
Yritetään pitää keskustelu asiallisena. Eli ei arvostella toisten tekemiä ratkaisuja vaan mietitään aihetta rakentavasti.
Paalitalo
3
185
Vastaukset
- Paalitaloperhe
Meillä on aikomuksena rakentaa talo olkipaalista ihan täällä kotosuomessa.
Paalirakenteen tulenkesto on huippuluokkaa, tiiviys myös. Läpiviennit saa kyllä tiivistettyä halunsa mukaan. Sisäpuolinen kosteus ei ole ongelma, kunhan kosteussulut ja ilman poistuma ovat kunnossa, eihän puurakkenekaan tykkää jos siihen vettä lotrataan. Ongelmana on paalimateriaalin kuivuus, siis se, miten saat tarpeeksi kuivaa paalia, sillä kosteutta ei saisi kovin paljoa jäädä paaliin, se kun ei paalauksen jälkeen enää kunnolla kuivu.
Projektimme etenemistä voit seurata osoitteessa http://paalitaloperhe.com/
Raportoimme rakentamisvaiheista ja kerromme materiaalivalinnoista sekä muista rakentamiseen ja elämiseen liittyvistä aiheista. - Rak.realisti
Miten tuollaisen saa läpi CE-merkkihysteerisessä Suomessa?
Mistä oljille saa suoritustasoilmoituksen?
Lyön työpäivän palkan vetoa, ettei tuosta tule ainakaan taloa.- Paalitaloperhe
Olkipaalista rakennettuja taloja on jo useita suomessa. CE-merkintähän vaaditan esimerkiksi ostopuulta, oman metsän puutavaralta ei sitten sitä vaaditakaan.
Paalilla ei luonnollisestikaan ole CE-todistusta, eikä sitä käsittääkseni tämän tyyppiseltä ei ostettavalta materiaalilta edes vaadita. Mutta paalin ominaisuuksista on tehty paljon tutkimusta niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Esimerkiksi Viikissä on rakennettu useampiakin olkitaloja ihan tutkimusmielessä.
Lisätietoa olkipaalitaloista ja niiden rakentamisesta tarjoaa Luomura.
http://www.luomura.com/teemasivuja/olkipaalirakentaminen/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131254
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1211133- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45855- 99843
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten316797Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592