Botuliini-hoito,uskaltaako mennä? Unettomuus Topimaxista?

Botoxiako päähän?

Sairastan aurallista vaikeaa migreeniä.

Viimeiset 6 vkoa on särkenyt pää koko ajan, olen käynyt 4 kertaa ensiavussa, 2 kipupiikillä ja viimeiseksi samana päivänä kipupiikkien (Oxynorm Tramal) jälkeen oli mentävä vielä migreenitippaan. Niistä ei mistään tullut lopulta kuin 2-3h apu. Ja tuska jatkui kotona.

Triptaatit auttaa hetken, jos ei käytä joka päivä. Panacodia on mennyt joka päivä paljon, vie kivusta pahimman terän, että voin edes jotenkin olla ja pysyn järjissäni. Vaihtoehto Tramal ei auttanut kipuun, eikä lääkkeenä sopinut. Katkaisuun kokeltiin kortisonikuuria, mutta kohtaukset vaan yltyi. Estolääkkeeksi sain Atacandin, joka pyörrytti liikaa ja provosoi myöskin kipua, oli lopetettava. Monellä lääkärillä kävin ja diagnoosiarvioitakin heitettiin oli monia. Tilanne oli kuitenkin lopulta niin vakava, että pääsin pikana pään MRI-kuvaukseen, joka oli onneksi normaali. Ja sitten pääsin pikana yleissairaalapuolelle neurologille.

Neurologille pääsy oli suuri voitto, mutta tuomio oli tyly - mua oli hoidettu aiemmin ihan väärin. No, olkoon, mutta mitä nyt sitten eteen. Käytiin läpi estolääkkeitä. Beetasalpaajat ei käy, koska olen astmaatikko. Verenpainelääkkeet ei käy, koska verenpaineeni on normaali, niin näillä lääkkeillä verenpaine heittelee ja laskee liian alas, tulee mm. kovaa huimausta. Kahta eri verenpainelääkettä olen kokeillut, eikä muita ole järkeä kokeilla, koska efektit niissä on mulle samat. Triptyl ei käy, on kokeiltu aiemmin unettomuuteen ja siitä lakkasi sitten vaan pissa tulemasta.

Nyt jäi siis enää kokeiltavaksi Topimax, joka mulla on nyt ollut 2 päivää käytössä ja alkaa näyttää mahdottomalta tämäkin. Kärsin vakavasta unettomuudesta ja 15mg/pv Topin kanssa en nukkunut sitten edes normaalia kovemmilla unilääkeannoksilla :( Unihäiriöt on kai Topin hyvin hyvin harvinainen oire, apteekin täti sanoi, että yleensä tulee muita sivuvaikutuksia ensin. Onhan mullakin ollut huimausta, tokkuraisuutta, jalkojen särkyä, etovaa oloa, muttei kuitenkaan niin pahasti, että niihin pitäisi lääke nyt lopettaa. Panacodia olen nyt voinut tramaattisesti vähentää 4-6 kpl/pv -> 1-2/pv, eli näinkin nopeasti Topi kyllä näyttäisi vaikuttavan kipua vähentämällä.

Onko jollain tullut Topimaxista unettomuutta tai yleensä jotain unihäiriöitä? Menikö ne käytön jatkuessa ohi?

Jossei mulla tämä Topin sivuoire mene nopeasti ohi, on viimeinen konsti botuliinipistokset päähän, jotka neurologi on luvannut laittaa nekin heti pika-ajalla, jos Topi ei käy. En pelkää piikkejä, enkä toimenpidettä, mutta uskaltaako botuliinia ottaa? Tuleeko haittoja? Onko vastaavaa hyötyä? Ja tämä tieto on oleellinen, että saako sairaalan polin kautta kalliit pistokset pelkän käyntimaksun hinnalla?

13

2521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bruksaaja30

      Moi,

      Olen ottannut botoxit aikoinaan sekä purentalihaksiin narskuttelun vuoksi että myöhemmin kokeiltu myös migreenipistoksina. Hoito on varsin turvallinen, mutta minun kohdalla ei ollut vaikutusta päänsärkyyni. Monilla kuitenkin auttaa, joten en pelkäisi kokeilla.

    • Botoxiako päähän?

      Kiitos rohkaisusta :)

      Odottelen muidenkin kommentteja, sillä alkaa näyttää maallikon silmään siltä, että joudun Topimaxista luopumaan, vaikkakin siitä on jo lyhyessä ajassa ollut apua päänäsärkyyn. Edes eilinen tuntien kirkkaassa auringossa oleskelu ei tehnyt elettäkään migreenikohtauksen alkamiseen :) Aiemmin ulos ei olisi ollut mitään asiaa, eikä sisälläkään voinut oleilla ikkunoiden lähellä. Ja nyt 4. Topi-päivän aamuna herään täysin päänsäryttä :)

      Onko muuten kellään tullut Topimaxiasta verenpaineongelmia?

      Viimeisenä kahtena yönä olen tehnyt empiirisiä tutkimuksia sen syystä, miksi Topimax katkoo mulla unta 30 min - 1 h pätkiin, eli heräilen jatkuvasti :( Yksi syy on hurjat verenpaineen ja pulssin vaihtelut.

      Huomaisin erikoisen efektin. Ekat 6h Topin jälkeen paine on huippukorkea 150/100 ja samoin pulssi korkea 80-90. Seuraavat 6h huima lasku alipaineeseen 110/69, kuitenkin sydän tykyttää kovaa 90. 12 h lääkkeen jälkeen aamulla paine on taas normaalissa eli 130/85. Päivisin verenpaine pysyttelee myös ok, mutta mun normaalisti alhainen pulssi 60 on päivisinkin 70-80. Nämä kaikki on siis lepoarvoja, tottakai verenpaine ja pulssi muuttuu aktiviteettien mukaan. Lepopulssin nousu jo yli 70 aiheuttaa mulle sydämentykytystä, joten siitä olen nyt kyllä päivisin kärsinyt ja hurja oli tuo tykytys 90 yöllä....ei ihme jossei siinä pysy unessa :(

      Tottakai olen nyt ensitilassa yhteydessä neurologian poliin näiden sydän ja verenpaineongelmien takia. Uniongelmat varmaankin on yhteydessä niihin. Harmi olisi lopettaa Topimax tähän sivuvaikutuksen takia, mutta katsotaan nyt.

    • ei hätää

      Eipä siinä ole mitään pelättävää. Itse olen saanut hoidon raajoihini eikä koskaan ole mitään tullut. Hoito on täysin turvallinen (ainakin nykytietiedoilla).

      • kohtalo toveri.

        hei minulle on pistetty niitä piikkejä ja nimenomaan pään säryn takia ja mulle ne eivät sopineet sitte yhtään tuli vaikeita sivuvakutksia ku piikit pistettiin kallon pohjaan niin tuli ikään kuin niska halvaus ja kova niskan kipu ja arkuus ja liikuts kipu lääkettä kokeiltiin kolme kertaa ku auttoi pään särkyyn tosi hyvin ! Minulla on myös tuo topimax50mg 1x 1 mikreenin estoon ja mulla on ollut kans noita verenpaineen heitelyjä ja niitä ei ole saatu selville ja niihin on liitynyt tajuuttomuta jota ei ole saatu selville ku ei ole ollut kouristelua niin eivät sitte ole sitä vakavati otaneet olen ollut joskus jopa 2h tajutomana ja sitte tuun tälle mailmalle kun 4ambulassi miestä pyörii vieressä ei mukava kekous . Eli ei ole käynyt mielessä että voisi olla tuo mun lääke joka laittaa ne paineet sekaisin ku mukakin menee ihan ensin tosi korkea ja sitte ihan älyttönämän matala ja lääkärit ei etes usko että niin voivat heittää ku mulla heittää ! Voimia kovasti kohtako toveri .


    • Botoxia päähän

      Hei kohtalotoveri, onpa sulla tosi huonot kokemukset Botoxista :(

      Mun oli lopettava Topimax ja 10pv sitten pistettiin 18 kohtaan päähän Botoxia. Migreeniin ei ole ollut mitään vaikutusta. Kudoksiin aine on kyllä siirtynyt, sillä otsan syvät uureet ovat nyt pois, mutta vastaavasti kulmakarvojen alue on koholla/turvoksissa ja silmäluomet vetää oudosti. En näytä yhtään itseltäni, mutta sen kestäisin, jos sillä migreeni pysyisi pois. Neurologi sanoi, että jos piikitys ei ole 2 vkon sisällä auttanut, se ei sitten autakaan. Muutamia päiviä vielä odotellaan....

      Botoxin jälkeen ei ole normaalikonsteja enää migreenin hoitoon, mutta on mahdollista harkita kokeilla kahta erityisluvalla saatavana olevaa estolääkettä. Ko lääkkeistä ei löydy juuri mitään tietoa netistä, ei edes hintatietoja ja luultavasti maksavatkin mansioita, jos täytyy oikein lupaa hakea, että niitä saa ostaa. Eikä siltikään ole mitään takeita, että auttavat, tai että tuleeko käytön estäviä sivuoireita niistäkin.

      Hurjalta kuulostaa myös sun sivuoireet Topimaxista. Jos RR laskee oikein alas, niin kyllä siitä voi tulla jopa tajuttomuutta. Ihme ettei sua uskottu. Tosin ei munkaan neurologi uskonut, että RR voi heitellä Topimaxista, mutta kun lopetin käytön, niin RR palasi aivan heti normaaliin tasoon. Yritin sitten vielä uudelleen aloittaa Topia pikkuriikkisellä annoksella 7,5mg/pv. Silti sivuoireet pahat, mm. syömään ei pystynyt juuri mitään pahoinvoinnin takia. RR ei pienellä annoksella tosin noussut välillä korkealle, mutta oli koko ajan epänormaalin alhaalla, mistä aiheutui kova huimaus ja heikotus. Eli ei mun kroppa tuohon aineeseen suostunut edes varovaisella aloituksella ja viikon päästä oli pakko lopettaa.

      Auttaisko sulla Topimax estolääkkeenä pienemmällä annoksella, jos siitä ei olisi niin paljon haittoja? Tai onko kokeiltu muita estoja?

      Voimia ja eletään toivossa, että sopiva ja tehokas hoito löytyisi.

    • Botoxia päähän

      Botox oli sitten mulle ihan turha kokeilu. Ei ollut apua migreeniin :(

      Haittaa siitä vaan oli. Kosmettiset haitat - turvoksissa oleva panko kulmakarvojen kohdalla, silmäluomet vetää luonnottomasti....

      Olen myös allerginen joko botuliinille tai jollekin pistoksen ainesosalle, sillä sain massiivisen ihottuman koko otsan alueelle. Aknen tapaista näppyä vieri vieressä, kauhea kutina, otsa oli tulipunainen ja kuumottava. Päänahan puolelta pistosalueelta iho taas hilseisee ja kutisee. Olen saanut ihottuman nyt onneksi hiukan rauhoittumaan, mutta neurologi sanoi heti, ettei voida pistää enää botoxia tuollaisen allergisen reaktion takia. Ja miksi pistääkään, kun se ei edes migreeniin auttanut.

      Migreenikohtauksia on ollut edelleen jatkuvasti ja nyt on menossa raju kortisonikuuri, jos sillä saataisiin särkykierretta katkeamaan.. . vastahan tässä on mennyt 3kk jokapäiväisen migreenin ja kipulääkkeiden kanssa.

      Sitten löytyi vielä yksi estolääke, mitä ei ole kokeiltu ja sitä sitten seuraavaksi, kunhan kortisonikuurista on selvitty ehjin nahoin. Mulle kortisoni tekee niin pahan olon, että mietin kumpiko oikeastaan on pahempi, migreeni vai Prednisolon korkeilla annoksilla....

      Kesä alkaa ja meikäläinen on jokseenkin invalidi ja polvillaan tän migreenin kanssa. Mutta ehkä jonakin päivänä tulee apu. Lääketieteen suunnalta se ei ainakaan ole löytynyt.

      • kohtalotoveri !

        hei kohtalotoveri minä lopetin tuon topimaksin käytön nyt ! Ihan omin päin :( ja pään säryt on nyt lisääntyneet vielä en tiedä miten vaikuttaa noihin rr arvoihin rupean niitä tässä nyt seuraamaan tarkasti ! Nyt minä asun aivan eri paikassa kun ennen ja täällä en ole käynnyt lääkärissä näitten ongelmien takia ! Katsotaan miten minulle käy lisää lääkeitä en halua ku on toiveissa tulla raskaaksi tässä pika puoliin :) kaikkea hyvää toivottavasti saat lääkeen joka autaa !


    • voi kun harmi......

      Mulla taasen botuliinista hyvät kokemukset migreeniin. Olen Käynyt säännöllisesti samalla yksityisella plastiikkakirurgilla. Aine ei ollut botoxia vaan azalure. Ennen kuin ilmejuonteet edes palaavat, alkaa tulla tuttu jomotus joka muistuttaa että nyt viim. on mentävä. Toivottavasti migreeninne helpottaisi, se on pirullinen "tauti"!!!!!! Mä taidan selvitä nyt tosi helpolla sittenkin kun pistokset auttavat ja sivuvaikutukset ovat pelkästään positiivisia.........

    • lkk

      Hei! Tietääkö kukaan, kun ottaa ekan kerran botuliinia otsaan niin kauanko kestää, että kulmakarvat/otsa/luomet alkaa palautua entiselleen & onko mitään millä voisi nopeuttaa tätä prosessia?

      • Kokopäivätollo

        Moi! Minulle laitettiin pistokset reilu kuukausi sitten ja otsa on ollut sen jälkeen ihan omituisen tuntuinen. Ikään kuin otsalla olisi koko ajan vähän liian kireä panta. Lisäksi silmäkulmien alue on oudosti kohollaan ja luomet painuneet alaspäin. Joka kerta kun migreeni iskee, tulee myös otsan ja takaraivon pistoskohdat aivan hirvittävän kipeiksi. Oletteko te muut huomanneet samaa?

        Onneksi botuliinihoito on auttanut edes hieman ja helpottanut migreenikohtauksiani. Minulla on komplisoitunut migreeni, basilaarimigreeni ja lisäksi vielä hortonin neuralgia eli kaikki pienikin apu on tervetullutta. Hortoniin botoxi ei auta, mutta jos saan edes pienen helpotuksen muihin särkyihini, otan sen kiitollisena vastaan. Botoxista tulleet kosmeettiset haitat toki harmittaa, mutta mieluummin näytän hieman erilaiselta kuin kärsin kivuista ja kohtauksista koko ajan. Voi siis olla, että menen vielä uudelleen jos neurologi sitä suosittelee.

        Nämä olivat minun kokemuksiani botuliinihoidosta ja kaikkien kokemukset ovat varmaan täysin yksilöllisiä.


    • lkk1

      Mulla on myös siis migreeniä ja käynyt ihan samalla tavalla, nimenomaan pistoskohtiin särkee. Ja sama luonnoton tunne otsassa ja luomet kummalliset, tosi minulla on vasta päivä 8 botuliinin otosta meneillään. Ovatko luomesi palautuneet yhtään ennalleen ensimmäisestä viikosta? Minua tämä tunne ahdistaa lähinnä koska en tunne olevani oma itseni. Haluaisin tietää poistuuko botuliini hiljalleen joka päivä.

    • Entinen nuori

      Nostan keskustelun.

    • Kovakipu

      Itselläni vaikea migreeni v 1994..kaikkia kokeiltu..vuosia vuosia kohtauslääke imigran pistos kotona.auttoi..jos pidempi kohtaus niin sitten sairaalaan.nyt 2 v käytetty botuliini hoitoa 3 kk välein.voin sanoo että olen kun uusi nainen,kun kohtaukset puolittui.kuitenkin imigran ingektiot kohtaus lääkkeenä edelleen.poliklinikka käynnin hinnalla kaikki .SUOSITTELEN.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe