On lupa äänittää.

lupa.

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/konsultointi/kysymykset_ja_vastaukset/kysymysarkisto/kysymyksia-ja-vastauksia-konsultointipalvelu/lastensuojelupalaverin-aanittaminen

Lastensuojelupalaverin äänittäminen

Kysymys
Saako lastensuojelun asiakas (huostaanotettu lapsi / lapsen vanhempi) äänittää sosiaalitoimen kanssa käymänsä palaverit, joissa puhutaan lapsen sijaishuoltoon liittyvistä asioista tai tehdään esimerkiksi asiakassuunnitelma? Rinnastetaanko äänittäminen oman muistion tekemiseen, mikäli kaikki paikalla olijat ovat tietoisia äänityksestä?

Vastaus

Oman viestinnän taltioiminen on mahdollista Suomen perustuslain mukaan, eikä sitä sitä ole kriminalisoitu myöskään viestinnän suojaa koskevissa rikoslain säännöksissä
– Asiakkaalla on siis oikeus ”merkitä muistiin” esimerkiksi teknisin apuvälinein tallentaen käymänsä keskustelu tai neuvottelu viranomaisen kanssa.
Viranomaisen on sallittava tämä menettely eikä sillä ole oikeutta kieltää neuvottelujen tallentamista teknisin apuvälinein. (Lähde: Aluehallintovirasto)

Olimme ryhmässä yhtä mieltä myös siitä, että nauhoituksessa ei saa olla henkilökohtaisia sijaisvanhempia ja sijaisperheen lapsia koskevia asioita. Asiakas saa nauhoittaa vain itseään tai perhettään koskevia keskusteluja viranomaisten kanssa.

Kysymystä kommentoivat Raija Maula, Hannu Piispanen, Timo Mäkelä ja Anne Karppinen.

Anne Karppinen
Sijaishuollon konsulttiryhmän koordinaattori

12

1805

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiakkaan etu

Asiakkaan kannattaa aina mainita että tallentaa keskustelut, se toimii ennaltaehkäisevänä työskentelynä ja hieman hillitsee kirjaamasta perättömyyksiä asiakasrekisteriin.
      Lisäksi kannattaa aina istunnon päätteeksi pyytää tuoreet muistiinpanot heti verekseltään kopioituna, onnistuu yleensä samassa huoneessa jossa istunto on pidetty. Muistiinpanojen tulee olla yhteneväiset asiakasrekisteriin kirjattujen tietojen kanssa, kuten myös nauhoitetun tallenteen kanssa.

Aina, jos poikkeavuuksia esiintyy: Älkää kannelko Aluehallintoviranomaiselle, vaan tehkää heti rikosilmoitus.

• VitunSossuTantat

"Olimme ryhmässä yhtä mieltä myös siitä, että nauhoituksessa ei saa olla henkilökohtaisia sijaisvanhempia ja sijaisperheen lapsia koskevia asioita. Asiakas saa nauhoittaa vain itseään tai perhettään koskevia keskusteluja viranomaisten kanssa."

Entä jos selvitettävä asia koskee juuri sijaisperhettä ja sitä lasta jonka haluaa selvittää? Tuosta sen näkee että ne ei halua paljastaa julkisuuteen sijaisperheissä lapsille tapahtuneita juttuja. Se että sijarit saa sanoa mitä lystää, vaikka esim. haukkua biologisia vanhempia lapsen kuullen, mutta et saa nauhottaa sitäkään.

• Kaikki mulle heti

Niiden haluista mitään kannata noteerata. Kyllä kai ne haluaa vaikka mitä. Kannattaa tallentaa kaikki keskustelut. Salaa.
        Itsehän sijaisvanhemmat tyrkyttävät itseään ja perhettään toisten ihmisten asioihin. Vaativat jaettua vanhemmuutta. Pyytämättä.
        Lapset tuovat mukanaan yllättävän paljon tietoa sijaisperheistä enkä minä ainkaan katso niiden olevan salassapidettäviä asioita. On tullut mieleeni että Perhehoitoliiton Paloniemi voisi vaikka sijaisvanhempien puolelle perustaa keskusteluketjun, johon kukin voisi kertoa sijaisperheitä koskevia tietojaan yleisesti. Itse anonyyminä ja sijaisperheet nimillä, koko sakki. Sieltä sijoitusta tekevät sossut saisivat tietoa tarjokkaiden sijaisperheiden olosuhteista reaaliteeteissa, eikä sijareiden itsensä sertifioimina tai hienoina iskulauseina kotisivuilla.

• 16+13

Nauhoituksesta sen verran,että kaikki missä on itse mukana saa nauhoittaa ilman kysymisiä.
      Laissa ei ole mitään erittelyä eikä siittä mistä puhutaan.Eli ei pitäisi sitten puhua sellaisista asioista jotka ei kestä päivänvaloa.

• Juuri niin

Ja vieläpä taitaa mennä niinkin että, kun nauhoituksesta on ilmoittanut ennakkoon se kelpaa oikeudessa suoraan todistusaineistoksi, ilman oikeuden eri harkintaa.

Esim. mp-3 ja mp-4 soittimet joissa on sisäänrakennettu mikrofoni ovat hyviä äänen tallentimia, maksavat alle sata euroa ja tallentavat minimissäänkin kuusi tuntia ääntä.

Mukavia päivänvaloisia hetkiä kaikille :D

• R.J

saako mukaa viranomaine nauhoitaa neuvotteluun ilman lupaa tai ilmoitamista osallistuville?

• ertyuiokkk

Ei saa, mutta yksityishenkilö saa nauhoittaa kaikki käymänsä keskustelut. mä olen niin tehnyt exän kans ku vielä yhdessä oltiin kun muuten ketään ei olis uskonu mua mimmonen hirviö se lapsille on.

• Humanismia.
        ertyuiokkk kirjoitti:

Ei saa, mutta yksityishenkilö saa nauhoittaa kaikki käymänsä keskustelut. mä olen niin tehnyt exän kans ku vielä yhdessä oltiin kun muuten ketään ei olis uskonu mua mimmonen hirviö se lapsille on.

Anne karppinen väitöstutkimus.
        ´
        Google haulla löytyi tietoa, että Anne Karppinen Jyväskylän yliopisto Humanistinen tiedekunta pitää väitöstutkimuksen 22 syyskuuta 2012.

Tietoa tutkimuksesta julkaistaan väitöstutkimuksen jälkeen tiedotusvälineissä.

Tietoa tutkimuksen aiheesta ja paikasta löytyy tässä.

https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2012/06/tapahtuma-2012-06-08-12-46-07-081203
        -----------

• Sexcuall Difference.
        Humanismia. kirjoitti:

Anne karppinen väitöstutkimus.
        ´
        Google haulla löytyi tietoa, että Anne Karppinen Jyväskylän yliopisto Humanistinen tiedekunta pitää väitöstutkimuksen 22 syyskuuta 2012.

Tietoa tutkimuksesta julkaistaan väitöstutkimuksen jälkeen tiedotusvälineissä.

Tietoa tutkimuksen aiheesta ja paikasta löytyy tässä.

https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2012/06/tapahtuma-2012-06-08-12-46-07-081203
        -----------

Kopio tutkimuksesta ja aiheena nykykulttuuri Sexuall Dfference.

Miksi seksuaalinen erilaisuus aiheena?

AjankohtaistaInfo
        Väitös: FL Anne Karppinen (Humanistinen tiedekunta, nykykulttuuri)
        Alkamisaika: lauantai 22. syyskuuta 2012, 12.00

Päättymisaika: lauantai 22. syyskuuta 2012, 15.00

Paikka: Mattilanniemi, Agora, auditorio 3

FL Anne Karppisen nykykulttuurin tutkimuksen väitöskirjan ”Restless Multiplicities. Aspects of Sexual Difference in the Songs of Joni Mitchell” tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä professori John Richardson (Turun yliopisto) ja kustoksena yliopistotutkija Urpo Kovala.(Jyväskylän yliopisto).

Lisätietoja:

Tiedottaja Liisa Harjula

[email protected]

050-310 9972

Viestintäpalvelut

• HYVÄHYVÄHYVÄ

Ajatelkaa, mitä hirveää huutoa ja polemiikkia jotkut pitivät täällä TÄSTÄKIN asiasta joskus muutama vuosi sitten, että palavereja ei muka saisi äänittää.
      Asia oli jo silloin selvitetty ja varmistettu monelta oikeusoppineelta, että SIIHEN ON OIKEUS, mikään laki ei sitä estä.

Palaverien nauhoitus on usein AINOA tapa pitää kiinni lapsen oikeuksista. Se on ainut tapa välttyä siltä, että jo sovittuja asioita äkkiä unohdellaan, väitetään väärinkäsityksiksi, valehdellaan muuksi jne.

Eikä voi muuta kuin ihmetellä sitä raivon määrää, millä moni suhtautuu negatiivisesti lasten oikeuksien ajamiseen lastensuojelussa.

• R:J

kyllä mä olisin jättänyt asian siihe, mutta, ilman lupaa kysymättä nauhoitettu ja muutenkin tuli mulle tiedoksi et viranomaisia pitää olla palaverissa AINA kaksi... hän OLI YKSIN...

• H2O

Joo, muistan minäkin sen piipityksen määrän, että "ettekö te ajatte yhtään, että sossuillakin on oikeuksia" ja muuta yhtä vastaavan lahjakasta.

Kai sitä nyt ensimmäisenä ajattelee oman lapsensa oikeuksia, eikä sen henkilön, joka niitä kenties kaikkein törkeimmin on rikkonut.
      Eivätkä sossun oikeudet kuulu koko tähän asiaan millään tavalla.

Yleisesti ottaen tuntuukin, että ne ihmiset, jotka tänne tulevat eniten kritisoimaan kirjoituksia, tietävät koko ls:sta kaikkein vähiten. Niinkuin nyt tuokin mesominen, että Eerikan äidin olisi pitänyt hakea tyttö "omin käsin" pahoinpitelevältä isältään. Aivan järjetön väite.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe