Jatkuva rintakipu

Rintakipuinen

Minua on vaivannut jo vuoden alusta saakka aivan kamalat rintakivut. Olen 29-v. mies. Kivut tulevat päivittäin, joinain päivinä pahempina. Lääkärissä olen juossut useaan otteeseen ja ambulanssinkin joutunut tilaamaan kun tuntunut että taju lähtee. Sydänfilmejä on otettu jo varmaan 5, täydellinen verenkuva, vatsa tähystetty kun refluksia epäiltiin. Kaikki kunnossa. Lääkärit pitävät ilmeisesti jo luulotautisena kun viimeksi rupesi kyselemään elämäntilanteesta jne. meinasi itku tulla. Mitä tässä nyt on syytä epäillä, särkylääkkeetkään eivät auta yhtään mitään

5

3560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KipeetäTekee

Älä enää käy terveyskeskuksissa tai päivystyksessä. Sieltä et saa mitään muuta kuin sydänfilmin ja mahdollisesti somacia ja verenpainetabun tms. Itse aiheuttajaa et ikinä näin saa selville ja kivut riivaa sua päivästä toiseen.

Olisit voinut kuvailla kivun ja sen sijainnin tarkemmin. Ei kukaan osaa kuin arvailla.

Mulla alkoi selittämättömät rintakivut joskus 2007-08. Se alkoi inhottavana viiltona, jomotuksena tms. ja tuntui tulevan syvältä jostain rinnasta. Luonteeltaan se oli aaltoilevaa, välillä sykkivää ja kesti joskus jopa päivän. Tk:ssa ja päivystyksessä filmattiin aina puhtaat sydänkäyrät, myös silloin kun niitä kipuja oli. Syy jäi kuitenkin piiloon, ja on sitä vielä tänäkin päivänä. Itse olen kallistunut Tiezen syndroomaan tai muuhun rintaruston alueen vaivaan. Minulla on myös kipeitä paikkoja ja ne pysyy aina samoissa kohdissa.

Sen verran olen itse pystynyt asian hanskaamaan, että en enää epäile mitään sydänjuttuja, koska ne kivut ei ole sydänperäisten kipujen kaltaisia. Viimeksi 3-4 päivää sitten kun nousin kyykystä niin rintaan pisti aika inhottavasti. Menin lepoasentoon ja hengittelin rauhallisesti ja välttelin sitä iänikuista hyperventilointia ja kaikkien lihasten jännittämistä kun se vain pahentaa tilannetta. Kipu lähti nopeasti pois. Sitten varovasti venyttelin kyljet, selän, olkapäät, rinta- ja vatsalihakset. Ja sitten tuli taas rento olo.

Eli millaisista kivuista sulla on kyse?

- yhtäjaksoinen vai aaltoileva tms.?
      - pistävä vai tylppä
      - paikallinen vai laaja-alainen, säteileekö muualle?
      - vaikuttaako kipuun asennonmuutos tai syväänhengitys?
      - puristaako, onko vannemainen kropan ympäri?
      - onko lämpöilyä/kuumetta?
      - palantunnetta, nielemisvaikeuksia?
      - epämääräistä kivutonta muljuamista nielussa?
      - ...

Googleta "rintakehän hermotus" ja kato kuvaa. Siellä on paljon muutakin kivunlähdettä kuin pelkästään sydän. Joskus selkärangankin ongelmat heijastaa kivun keskelle rintaa, tai tuntuu siltä, että kipu menee kropan läpi. Oletko koskaan availlut mahdollisia fasettilukkoja? Tuleeko kipu herkemmin silloin jos istut lysyssä pidemmän aikaa?

Silloin kun kipukohtaus tulee, niin testaa muutama juttu:

- juo vettä niin että sun pää on niin takana kuin mahdollista. Jos nielaisut aiheuttaa kipuja, niin syy on kurkun/kaulan tai rinnan lihaksistossa/hermotuksessa/rintarustossa.

- kipukohtauksen aikana mene vatsallesi ja nosta rintakehä kyynerpäiden varaan tai ole polvillasi lattialla ja nojaa sänkyä vasten.

- ole seisaallasi ja nosta kädet ylös ja sitten nosta käsiä vuorotellen kattoa kohti niin että kyljet venyy.

- tee selkärangalle vuoronperään ojennus ja pyöristysasentoja, ja myös sivuttain.

Jos nää saa kipuja aikaan tai pahemmaksi tai sitten lievittää niitä, niin sitten alkaa vaihtoehdot vähentyä. Ja muutenkin, kun sulta on filmit ja muut kokeet otettu, niin sydämen tarkkailun voit jättää huoletta pois. Ja aina kun kipukohtaus tulee, niin muista hillitä hengitystäsi. Hyperventilointi tapahtuu usein ihan huomaamattaan ja sillä pahentaa oloaan. Eli hengität rauhallisesti syvään pallealihaksilla ja rennosti puhallat ilmat omalla painollaan pois. Sitten pieni tauko, ja taas sama uudestaan.

Olen lähes täysin varma, että sulla on kyseessä rintarangan, rintaruston tai rinnan alueen hermotuksista lähtevä kipu. Tsekkaa Tiezen syndrooma. Osuuko oireet kohdalleen?

• Sepelvaltimotautinen

juuri noin
        Sait hyvän vastauksen. Ei sinun sydämessä vikaa ole, voit rentoutua. Kipusi on silti todellinen, ei vaarallinen. Unohda se, jos voit.

• Samaongelma

Sama ongelma. T. 27v nainen.

• plmb2016

Kai tarvitsisi tehdä ultaäänitutkimus sappirakosta ja munuaisista. Aortankin hahmo olisi hyvä samalla tarkistaa.
      Teetkö jotain raskasta fyysistä työtä, nostamista ?
      Tai oletko jollekin ruoalle allerginen, esim viljalle? Käytätkö alkoholia?

• VHH-kannattaja

Kysymyksessä voi olla myös sappikivet, jotka kyllä antaa selvät merkit kipuina.
      Sappikivet muodostuvat liiallisesta hiilihydraattien syömisestä, joka kertyy niin maksaan (rasvamaksa) kuin sappirakkoon ajan kanssa.
      Itselläni oli aikoinaan tämä vaiva, joka on jäänyt taakse ruokavalion muutoksen yhteydessä.
      Jotkut ovat poistaneet sappikivet epsom suola huuhtelulla, mutta en nyt muista miten se homma meni, mutta ehkä netistä löytyy ohjeet.
      Väärä hiilihydraatti painoinen luonnon rasvoja välttelevä ruokavalio voi aihetta monenmuotoisia ongelmia eri ihmisillä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3163
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      33
      1011
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      847
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe