Tutkasta mikroaaltouuniin

Ruuneperi

II-maailmansodan aikana kehitettiin tutka, jolla seurattiin viholliskoneiden, esim. laivojen ja lentokoneiden liikkeitä.

Nämä "vikkelät aallot" liikkuvat n. 300 000 kilometriä sekunnissa eli sekunnissa yli 7-kertaa maapallon ympäri.

Näillä hyvin lyhyillä aalloilla pystytään aikaansaamaan suuritehoisia, kapeita aaltosuihkuja.

Jossain vaiheessa lintupoloinen oli lentänyt tähän tutkan kenttään seurauksena linnun nopea kuolema. Kuolleessa linnussa todettiin muutakin -se oli kypsä. Myöhemmin on ruvettu samaa teknologiaa käyttämään mikroaaltouunissa ruo`an kypsentämiseen.

Kypsentämisen idea on yksinkertainen: Kuten kaikki tiedämme, kitka, jonka suomalainen vastine voisi olla hankausvastus, synnyttää lämpöä.

Kaikki aineet, myös ruoka, koostuu pienistä molekyyleistä, jotka liikkuvat lämmön vaikutuksesta mikäli ollaan absoluuttisen nollapisteen yläpuolella.

Jos varsinkin molekyylit ovat pitkiä ja niidn välillä on suuri kitka (ovat siis huonoja eristeitä), syntyy nopeasti aineen sisällä lämpöä kun molekyylit kieppuvat toisiaan vasten hangaten. "Kieppumisnopeus on luokkaa 10 000 000 000 kertaa sekunnissa. Voitte itse kokeilla miten kitka synnyttää lämpöä kunhankaatte nopeasti sormeanne vaikkapa pöytälevyä vasten.

Ruoka lämpiää mikrolla nopeasti ja myös kypsyy. Perunakin kypsyy 3-minuutissa mutta nahistuu. Kiepauttamalla märkä keittiörullan palanen perunan ympärille vältytään tältäkin.

Rohkenen väittää näin perstuntumalla eli ahteriajatuksella, että mikroaaltouuni kuluttaa sähköä n. kymmenesosan tavalliseen uuniin verrattuna.

Uunin mikroaallot ovat suojassa uunin sisällä eikä niitä pääse kotelon ulkopuolelle haitallisessa määrin.

Mikroaallot ovat sähkömagneettisena säteilynä meille kaikille tuttuja valosta lämpösäteilystä ja radioaalloista, ydinsäteilyyn ei niitä pidä sotkea.

Kertokaa te, jotka siellä "hellan huomassa" työskentelette, onko tällainen vaatimaton "tieteen popularisointi" teistä hyödyllistä vai tarpeetonta.

Tällaisin tarinoin joutuu tai pääsee kanssaihmisten väärinkäsityksiä oikomaan useinkin, myös tarpeettomia pelkoja poistamaan, siksi kirjoitin teillekin.

86

14289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alvar K.

Tietoiskusi mikro-aalloista sopii hyvin meidänkin perheeseen. Kun nimittäin mikromme vanheni ja poistettiin käytöstä, päättelimme vaimoni kanssa, että hyvin joudamme kypsyttelemään ruokamme vanhakantaisesti sähköuunissa. Kun nyt sähkön hinta on vääjäämättä nousussa (eikä tiedä, kuinka paljon) niin kannattanee hyvinkin ajatella mikroon palaamista!

Mitä tulee tieteellisten asioiden popularisointiin, niin mikä sen parempaa? Kun joku, tässä tapauksessa sinä Ruuneperi olet paneutunut asiaan ja viitsit välittää tietosi meille, niin eikös tämä ole keskustelua parhaimmillaan!

• Madame

Aivan naulan kantaan asiatietoa mikrosta ja vielä uutta sellaista. Ydinsäteilyyn en sentään ole mikroa yhdistänyt.

SE sähkön hinta on niin erilainen eri osissa maata. Vattenfall taitaa rahastaa siirtomaksuilla teitä Päijänteen länsipuolen asukkaita.

Mitähän se uusi ydinvoimala vaikuttaa energian hintoihin valmistuttuaan.Todella hyvä asia maamme energian tuotantoon.

Vihreät kannattavat tuulivoimaloita, yksi "keppi ropeleineen" antaa 156 Megawattia energiaa joten keskikokoinen
        tehdas tarvitse energiaa yli 1560 Mw, näinollen silmissämme voimme kuvitella millainen keppimeri
        maisemanpilaajaksi tarvittaisiin, jotta fabriikki pyörisi. Näin sisämaassa kun tuultakaan luonto ei anna joka päivä.

Turve on raaka- aine energiantuotannossa, jota soissamme on, halpaa sitäpaitsi. Sitä pitäisi vaan enemmän hyödyntää.

Tässä on palstan insinööreille ja vähän muillekin pähkinää purtavaksi ja sepustustani analysoitavaksi. Naisen aivot ajatteli näin.

• Madame
        Madame kirjoitti:

Aivan naulan kantaan asiatietoa mikrosta ja vielä uutta sellaista. Ydinsäteilyyn en sentään ole mikroa yhdistänyt.

SE sähkön hinta on niin erilainen eri osissa maata. Vattenfall taitaa rahastaa siirtomaksuilla teitä Päijänteen länsipuolen asukkaita.

Mitähän se uusi ydinvoimala vaikuttaa energian hintoihin valmistuttuaan.Todella hyvä asia maamme energian tuotantoon.

Vihreät kannattavat tuulivoimaloita, yksi "keppi ropeleineen" antaa 156 Megawattia energiaa joten keskikokoinen
        tehdas tarvitse energiaa yli 1560 Mw, näinollen silmissämme voimme kuvitella millainen keppimeri
        maisemanpilaajaksi tarvittaisiin, jotta fabriikki pyörisi. Näin sisämaassa kun tuultakaan luonto ei anna joka päivä.

Turve on raaka- aine energiantuotannossa, jota soissamme on, halpaa sitäpaitsi. Sitä pitäisi vaan enemmän hyödyntää.

Tässä on palstan insinööreille ja vähän muillekin pähkinää purtavaksi ja sepustustani analysoitavaksi. Naisen aivot ajatteli näin.

Voi,voi nämä naisen aivot kun olivat aamulomilla. Tarkoitan uusi ydinvoimala tuottaa energiaa n. 1560 megawattia, joten keskikokoinen tehdas tarvitsee vain osan tuosta energiamäärästä.
        jk. "nyt ajattelin mitä kirjoitin!"

• Saskia
        Madame kirjoitti:

Voi,voi nämä naisen aivot kun olivat aamulomilla. Tarkoitan uusi ydinvoimala tuottaa energiaa n. 1560 megawattia, joten keskikokoinen tehdas tarvitsee vain osan tuosta energiamäärästä.
        jk. "nyt ajattelin mitä kirjoitin!"

mikrouuni on ehdoton. Miksi lämmittää uunia pieniä ruoka-annoksia varten.

Minä olen ehdottomasti aurinkoenergian kannalla - ollut aina. Jos käyttäisimme tämän energian tutkimukseen saman määrän rahaa kuin nyt käytetään sota-atomi-avaruus-asioihin niin varmasti löytyisi systeemi tämän valtavan energiamäärän hyödyntämiseen. Antaahan aurinko elämän koko maapallolle, mutta sensiaan että hyödyntäisimme sitä vielä enemmän me kulutamme maapallon perusosia. Imemme öljyn, koverramme kalliot ja täytämme sen saattuttvilla aineilla.
        Olkoon kallioperä minkälainen tahansa se ei ole absoluuttisen turvallinen niin kauan kun maapalloa järisyttävät maanjäristykset.

Tämä - hyvät herrat - on maalaisjärjellä, pirtinpöydän äärellä syntynyttä yksityisajattelua.
        Suonette tällaiselle tilaa.

• Hajupoika
        Madame kirjoitti:

Keskustelimme todellisten asiantuntijain parissa aivan äskettäin asioita. Joutunee ihmettelemään käsitteitten sekamelskaa, joka äskettäin teki itsellenikin tepposen (TV:N kuvaruutusjutussa - olin todella "pihalla" kun huomasin typerän mokani)- korjasin sen sittemmin.
        Tuulivoimaloista kansantajuista tietoa löytyy - eräs tässä havainnollistanee:
        http://www.jenergia.fi/yritys/uutiset/suomen_suurin_tuulivoimala____/

Voimatalouteen odotan maan lämmön ja eritoten vedyn hyödyntämisen erottamalla sitä vedestä.
        Vedyn palamistuloshan on vesi - vai ollenkao väärässä?

• Madame
        Hajupoika kirjoitti:

Keskustelimme todellisten asiantuntijain parissa aivan äskettäin asioita. Joutunee ihmettelemään käsitteitten sekamelskaa, joka äskettäin teki itsellenikin tepposen (TV:N kuvaruutusjutussa - olin todella "pihalla" kun huomasin typerän mokani)- korjasin sen sittemmin.
        Tuulivoimaloista kansantajuista tietoa löytyy - eräs tässä havainnollistanee:
        http://www.jenergia.fi/yritys/uutiset/suomen_suurin_tuulivoimala____/

Voimatalouteen odotan maan lämmön ja eritoten vedyn hyödyntämisen erottamalla sitä vedestä.
        Vedyn palamistuloshan on vesi - vai ollenkao väärässä?

Mylläri, rakensi tuulimyllyn pihalleen antamaan voimaa myllylleen.

Naapuri ihmetteli moista hökötystä kysyen: mitä sinun vaimosi pitää tuosta rumiluksesta, johon mylläri vastasi: Aina sama repliikki,meillä on liian vähän rahaa, minulla ei ole uusia vaatteita, joten en voi mennä minnekään jaihan huono mies

• Hajupoika
        Saskia kirjoitti:

mikrouuni on ehdoton. Miksi lämmittää uunia pieniä ruoka-annoksia varten.

Minä olen ehdottomasti aurinkoenergian kannalla - ollut aina. Jos käyttäisimme tämän energian tutkimukseen saman määrän rahaa kuin nyt käytetään sota-atomi-avaruus-asioihin niin varmasti löytyisi systeemi tämän valtavan energiamäärän hyödyntämiseen. Antaahan aurinko elämän koko maapallolle, mutta sensiaan että hyödyntäisimme sitä vielä enemmän me kulutamme maapallon perusosia. Imemme öljyn, koverramme kalliot ja täytämme sen saattuttvilla aineilla.
        Olkoon kallioperä minkälainen tahansa se ei ole absoluuttisen turvallinen niin kauan kun maapalloa järisyttävät maanjäristykset.

Tämä - hyvät herrat - on maalaisjärjellä, pirtinpöydän äärellä syntynyttä yksityisajattelua.
        Suonette tällaiselle tilaa.

Kirjoitat viisasta typeryyttä. Kaikki asevarustelu on vienyt teknillistä kehitystä eteenpäin. Kivestä, raudasta ja pronssista tehtiin ensin aseita ja astaloita. Atomipommeilla piti testata yli miljoonan ihmisen surmaksi sen soveltuvuutta. Avaruustutkimuksen mukana kehittyi myös tiedonvälitys, jota saamme käyttää hyödyksemme hyvinkin monissa arkisissa touhuissamme.
        Kiroamme f1- ja ralliautoilua huomaamatta, että näissä leikeissä kehitetään autojen ja niiden erilaisia toimintoja myös meidän kaikkien hyödyksi ja iloksi.
        Tilaa toki tarvitaan ja suodaan, mutta olisi hyvä juuri pöydän päässä miettiä, että missä kaikessa me törmäämmekään esimerkiksi "potaskaan", josta Lienakin t a v a i l i kovin vanhentunutta tietoa, miten löysikään googlestaan.

Taitaisi Saskiakin sanoa jollekin Eino Leinolle, että tekisit sinäkin joskus jotakin hyödyllistä !
        Muutama vuosikymmen sitten itse toimin erään rasavillin pojan opettajana ja olisin saattanut lyödä paljon vetoa kun joku olisi tuolloin että tuo koulun katolle kiipeilevä rasaville on muutaman vuosikymmenen kuluttua "aikamme suurin lyyrikko" kuten eräässä ohjelmassa jokin aika sitten todettiin. Tuottelias ja monipuolinen hän ainakin on ja erinomaisen suosittu.

• Hajupoika

Kovasti tulee tietoa, joka sietäisi hieman kriittistä tarkastelua.
      Tässä kuitenkin linkki "oppimateriaaliin", jossa eräitä tietoja.
      http://www.finfood.fi/finfood/ffom.nsf/0/1DD06426C1EC888BC22565BC002F66D5?opendocument&a=2$Keitti%F6

Olen usein väitellyt asiasta ja tehneet käytännön kokeita. Voitte kokeilla itse ja päätellä sitten.
      Lienee helppo ottaa parin litran astia vettä hanasta ja laittaa mikroon. Kaikki muut sähkölaitteet pois kytkien voi mitata kulutuksen tai tehotaulusta kertomalaa ajan, joka kuluu kun neste on kiehumapisteessä mikrossa.
      Laitatte saman määrän saman läpöistä vettä hyvään kattilaan liesilevylle ja teette samat mittaukset.

Olen väittänyt, että' jos lämmitettävä nestemäärä on yli litran niin teen sen mieluummin liesilevyllä kuin mikrossa.
      Olenko väärässä vai vallan oikeassa...-.

• Hajupoika

• Ihailijasi

että ymmärrät paljon tieteellisistä asioista, mutta yhdestä olen kaiken kirjoittelusi perusteella aivan varma. Sinä olet niinsanottu "puistokemisti."
        Riippuu humalasi asteesta kuinka paljon haukut muita tyhmiksi.
        Ilta on vielä nuori ja et ole kunnolla päässyt vauhtiin.

• Ruuneperi

Jos uunien koot ovat kooltaan ja teholtaan verrannollisia ei määrän pitäisi vaikuttaa tulokseen eri tavalla uunissa kuin mikrossa. Suurempi ainemäärä tietysti lämpiää hitaammin molemmissa.

Kun levyllä ja uunissa lämpö siirtyy aineen pinnalta sisäosiin johtumalla, on lämpeneminen hidasta.

Mikroaaltouunissa aine lämpiää sisältä päin tasaisesti (jos aine on tasa-aineinen eli homogeeninen) ja lämpää heti ja nopeasti.

Levyyn vertailtaessa on mielestäni levykin pantava päälle silloin kun kattila on nostettu sille, ei siis kuumalle levylle.

Olen edelleen sitä mieltä, että mikroaaltouuni on ylivoimainen lämmittäjä koska lämpeneminen tapahtuu murto-osa ajassa. Tehojenhan pitäisi vertailuissa olla samat.

• Hajupoika
        Ihailijasi kirjoitti:

että ymmärrät paljon tieteellisistä asioista, mutta yhdestä olen kaiken kirjoittelusi perusteella aivan varma. Sinä olet niinsanottu "puistokemisti."
        Riippuu humalasi asteesta kuinka paljon haukut muita tyhmiksi.
        Ilta on vielä nuori ja et ole kunnolla päässyt vauhtiin.

Teoreettinen kemia on enemmän alaani. Runsas vuosi sitten tein ystävälleni hänen ylijäämämarjoistaan viiniä ja tein jopa kokeiluja maitohappokäymisellä, josta Alkon kemistit eivät tuntuneet olevan lainkaan tietoisia. Heidän omilla hyllyilläänkin oli tällaisia tuotteita.
        Sanon sinuakin erinomaisen tyhmäksi solvauksillasi, jotka ovat suoraan verrannollisia tyhmyyteesi.
        Totean oman promillemääräni olevan valaehtoisesti 0,00 eikä hallussani ole mitään Alkon enempää kuin muitakaan alkoholipitoisia juomia.
        En todellakaan tarvitse milloinkaan mitään stimulantteja "vauhdittajaksi" kirjoittamiseen,
        en Tangolattialle menoon tai seuranpidossa.
        En kiellä ettenkö hyvässä seurassa nauttisi lasin viiniä tai konjakkilasin. Humalahakuista nautiskelua en pidä koskaan suotavana.
        Tämän olen useasti aiemminkin kertonut.
        Jos sinä olet kirjoittanut tuon edellisen tekstisi ilman alkoholia niin sinulla taitaa olla "syntymähumala".

Te voittew kirjoittelullanne osoittaa minun olevan väärässä ja se olisi suuri ilo.
        Kirjoittelunne taso valitettavasti tukee enemmän minun mielipidettäni jota pidän edelleen oikeana kunnes toisin osoitetaan.

• Hajupoika
        Ruuneperi kirjoitti:

Jos uunien koot ovat kooltaan ja teholtaan verrannollisia ei määrän pitäisi vaikuttaa tulokseen eri tavalla uunissa kuin mikrossa. Suurempi ainemäärä tietysti lämpiää hitaammin molemmissa.

Kun levyllä ja uunissa lämpö siirtyy aineen pinnalta sisäosiin johtumalla, on lämpeneminen hidasta.

Mikroaaltouunissa aine lämpiää sisältä päin tasaisesti (jos aine on tasa-aineinen eli homogeeninen) ja lämpää heti ja nopeasti.

Levyyn vertailtaessa on mielestäni levykin pantava päälle silloin kun kattila on nostettu sille, ei siis kuumalle levylle.

Olen edelleen sitä mieltä, että mikroaaltouuni on ylivoimainen lämmittäjä koska lämpeneminen tapahtuu murto-osa ajassa. Tehojenhan pitäisi vertailuissa olla samat.

Pyysin kokeilemaan asiaa käytännössä ja sitten aidosti hämmästelemään.

• Alvar K.

En voi tehdä vesikoetta, koska minulla ei ole mikroa, eikä tunnu sinullakaan Hajupoika olevan. Enkä rupeaisi sellaiseen puuhaan missään tapauksessa. Ei tästä kannata ongelmaa tehdä. Ruuneperi teki avauksen kyselemällä josko näitä asioita voisi valaista popularisoimalla niitä. Sellainen sopii - laiska kun olen ja mukavuudenhaluinen.

Enkä ala tentattavaksi, koska en pyri mihinkään. Kuvittelenpa tätä palstaa leppoisaksi juttelupaikaksi. En ole tiennyt, että insinöörin tittelin saa, jos kykenee eroittamaan mikron sähköliedestä. Niin näkyy olevan. Ihmeellistä!

• Hajupoika
        Alvar K. kirjoitti:

En voi tehdä vesikoetta, koska minulla ei ole mikroa, eikä tunnu sinullakaan Hajupoika olevan. Enkä rupeaisi sellaiseen puuhaan missään tapauksessa. Ei tästä kannata ongelmaa tehdä. Ruuneperi teki avauksen kyselemällä josko näitä asioita voisi valaista popularisoimalla niitä. Sellainen sopii - laiska kun olen ja mukavuudenhaluinen.

Enkä ala tentattavaksi, koska en pyri mihinkään. Kuvittelenpa tätä palstaa leppoisaksi juttelupaikaksi. En ole tiennyt, että insinöörin tittelin saa, jos kykenee eroittamaan mikron sähköliedestä. Niin näkyy olevan. Ihmeellistä!

Alvar K. olisin todella testannut, mutta kun luulen tietäväni asian testaamattakin.
        Jos sinulla on enemmän kuumennettavaa nestettä kuin vesilasillinen niin levy on edullisempi, jos emme huomioi sitä asiaa, että sinulla on astia jo valmiina ja levyllä kuumentamisesta tulee tiskiä, jota en tietenkään huomioi tässä.
        Ainoinaan lasten kanssa tästä saatoimme kiistellä ja sehän piti kokeilla ja tutkia. Tarkkoja lukuja ei tietystikään nyt ole käytettävissä.
        Jotkut ovat siirtyneet runsaaseen mikron käyttöön
        ja näin itsekin vuosikymmeniä tehnyt varsinkin kiireisinä aikoina.

• Ansku
        Hajupoika kirjoitti:

Alvar K. olisin todella testannut, mutta kun luulen tietäväni asian testaamattakin.
        Jos sinulla on enemmän kuumennettavaa nestettä kuin vesilasillinen niin levy on edullisempi, jos emme huomioi sitä asiaa, että sinulla on astia jo valmiina ja levyllä kuumentamisesta tulee tiskiä, jota en tietenkään huomioi tässä.
        Ainoinaan lasten kanssa tästä saatoimme kiistellä ja sehän piti kokeilla ja tutkia. Tarkkoja lukuja ei tietystikään nyt ole käytettävissä.

kannalta katsottuna.
        En koskaan lämmitä vettä mikrossa enkä sähkölevyllä, vesipannu on nopea vedenlämmittäjä.
        Mikroa käytän ainoastaan valmiiden ruoka-annosten lämmittämiseen ja sulatukseen.
        Mikrossa valmistetut ruoat jää jotain makuaromia paitsi, voi olla että se on keittäjän taidoista kiinni, mutta mikro on meidän huushollissa ainoastaan valmisruokien (itse tehtyjen)lämmittäjä.

• Ruuneperi
        Ansku kirjoitti:

kannalta katsottuna.
        En koskaan lämmitä vettä mikrossa enkä sähkölevyllä, vesipannu on nopea vedenlämmittäjä.
        Mikroa käytän ainoastaan valmiiden ruoka-annosten lämmittämiseen ja sulatukseen.
        Mikrossa valmistetut ruoat jää jotain makuaromia paitsi, voi olla että se on keittäjän taidoista kiinni, mutta mikro on meidän huushollissa ainoastaan valmisruokien (itse tehtyjen)lämmittäjä.

Vesipannussa lämmitys tapahtuu aivan samalla periaatteella kuin sähkölevyllä. Lämpö siirtyy siinäkin hitaasti johtumalla lämmitettävään aineeseen, veteen t.m.s.

Makuaromin puute johtunee siitä, että ruoka ei mikrossa ruskistu. Ruskistaminenhan lisää ruoan herkullista vaikutusta, myös ulkonäköä, mutta varsikin voimakas rusketus aikaansaa karsinogeeneja eli syöpää aiheuttavia "aineosia".

Karsinogeenien olemassaolo on ainakin tieteellisesti todettu ja syövän lisääntyminen grillausten y.m. myötä todettu.

• Ruuneperi
        Hajupoika kirjoitti:

"Jos sinulla on vettä enemmän kuin vesilasillinen niin levy on edullisempi" - väität.

Minusta asia on juuri päinvastoin! Ei nyt kuitenkaan mennä ihan muuripataan asti.

Jos vettä on vähänlaisesti ja se kaadetaan kattilaan, syntyy ohut vesikeros, jonka läpi lämpö johtuenkin nopeasti siirtyy. Mikroaaltouunissa tästä ei ole haittaa eikä hyötyä, ainakaan merkittävästi.

Tein aivan alkeellisen testin desilitralla vettä:

Kun vesi mikrossa kiehui n. parissa minuutissa oli levy vasta lämmennyt. Aikaero oli kuitenkin pieni johtuen ilmeisesti levyn suuremmasta tehosta ja mainitsemastani ohuesta vesikerroksesta kattilassa.

On muuten eräs asia, joka saattaa vääristää tällaista mittaustulosta. Mikroaaltouuni on verrattain tiivis. Jos paine veden höyrytyessä uunissa kasvaa nousee myös kiehumispiste tuon tyypillisen 100-asteen yläpuolelle.

Mahtavatkohan muuten keittäjät muistaa, että poudalla, korkeapaineessa, vesi kiehuu korkeammassa lämpötilassa kuin matalapaineessa eli sateella.

• Madame
        Ruuneperi kirjoitti:

Vesipannussa lämmitys tapahtuu aivan samalla periaatteella kuin sähkölevyllä. Lämpö siirtyy siinäkin hitaasti johtumalla lämmitettävään aineeseen, veteen t.m.s.

Makuaromin puute johtunee siitä, että ruoka ei mikrossa ruskistu. Ruskistaminenhan lisää ruoan herkullista vaikutusta, myös ulkonäköä, mutta varsikin voimakas rusketus aikaansaa karsinogeeneja eli syöpää aiheuttavia "aineosia".

Karsinogeenien olemassaolo on ainakin tieteellisesti todettu ja syövän lisääntyminen grillausten y.m. myötä todettu.

Mikroa minäkin käytän pakasteiden ja jääkaappiruoan lämmitykseen.

Olen vuosienvarrella huomannut juuri valmistettu ruoka on maukkaampaa, mutta pakastin ja mikro haukkaavat ruoan mausta osan pois.
        Esim. pakastettavat liha-, ja lohipasteijat saa maustaa todella voimakkaasti maun säilymiseksi.
        LÄmmitettäessä mikro ottaa osansa mausta pois.

Pakastaminen ja mikron käyttö on todella hyödyllinen apu taloudessa. Ei kait mikroa
        ole tarkoitettu jatkuvasti käytettäväksi.Karsinogeenejä tänä päivänä on löydetty monesta eri lähteestä. Ruuneperin mainitsemat grillaus ja liika ruskistaminen ovat mahdollisesti yksi tekijä.

Tunnustaudun hyvän ruoan ystäväksi, valmistan
        itse ja tarjoilen aterian samantien. Sitäpaitsi
        pidän ruoan valmistamisesta ja voimakkaista mauista - paprika,pepperoni,pippurit, voi ja kerma saavat ruoan maistumaan.

• Alvar K.
        Madame kirjoitti:

Mikroa minäkin käytän pakasteiden ja jääkaappiruoan lämmitykseen.

Olen vuosienvarrella huomannut juuri valmistettu ruoka on maukkaampaa, mutta pakastin ja mikro haukkaavat ruoan mausta osan pois.
        Esim. pakastettavat liha-, ja lohipasteijat saa maustaa todella voimakkaasti maun säilymiseksi.
        LÄmmitettäessä mikro ottaa osansa mausta pois.

Pakastaminen ja mikron käyttö on todella hyödyllinen apu taloudessa. Ei kait mikroa
        ole tarkoitettu jatkuvasti käytettäväksi.Karsinogeenejä tänä päivänä on löydetty monesta eri lähteestä. Ruuneperin mainitsemat grillaus ja liika ruskistaminen ovat mahdollisesti yksi tekijä.

Tunnustaudun hyvän ruoan ystäväksi, valmistan
        itse ja tarjoilen aterian samantien. Sitäpaitsi
        pidän ruoan valmistamisesta ja voimakkaista mauista - paprika,pepperoni,pippurit, voi ja kerma saavat ruoan maistumaan.

Sotien jälkeen 1950-luvulla Suomeen tuli vegetarianismi. Sen yksi guru oli norjalainen Arne Waerland. Hänen ravintofilosofiansa mukaan pitäydyttiin raakaravinnossa, mutta siihen kuului myös kruskaksi nimetty puuro. Karkeat kaurajyvät kiehautettiin (noin 5 min.), keitokseen lisättiin vehnäleseitä ja kattila pantiin hautumaan muutamaksi tunniksi heinälaatikkoon.

Siinä kruskassa oli ihmeen maukas aromi ja se oli ravitseva - eikä sähköäkään juuri ehtinyt kulua. Aikaa sen sijaan oli varattava kruskan tekoon. Nykyäänhän sitä ei taida olla työttömälläkään!

• Ansku
        Alvar K. kirjoitti:

Sotien jälkeen 1950-luvulla Suomeen tuli vegetarianismi. Sen yksi guru oli norjalainen Arne Waerland. Hänen ravintofilosofiansa mukaan pitäydyttiin raakaravinnossa, mutta siihen kuului myös kruskaksi nimetty puuro. Karkeat kaurajyvät kiehautettiin (noin 5 min.), keitokseen lisättiin vehnäleseitä ja kattila pantiin hautumaan muutamaksi tunniksi heinälaatikkoon.

Siinä kruskassa oli ihmeen maukas aromi ja se oli ravitseva - eikä sähköäkään juuri ehtinyt kulua. Aikaa sen sijaan oli varattava kruskan tekoon. Nykyäänhän sitä ei taida olla työttömälläkään!

on nykyajan heinälaatikko.
        Miniäni on "talousihme" ja hänellä on tämä "heinälaatikko-aromipata" usein käytössä.
        Styroxsista nykyajan heinälaatikko on valmistettu ja periaate presiis sama kuin vanhassa, ruoka lämmitetään kiehuvaksi ja laitetaan sitten "hautumaan" aromipesään.

• Ansku
        Ruuneperi kirjoitti:

teho on 2200kW, joka kohdistuu suoraan veteen, ei ole levyä ja kattilaa lämmitettävänä, siksi se on erittäin nopea, tehkääpä mikrossa ja vesipannussa lämmitetystä vedestä teetä.
        Tulette hämmästymään. Selvä makuero on, mutta sekin on sitten makuasia kumpi maku on parempi.

• Madame
        Ansku kirjoitti:

teho on 2200kW, joka kohdistuu suoraan veteen, ei ole levyä ja kattilaa lämmitettävänä, siksi se on erittäin nopea, tehkääpä mikrossa ja vesipannussa lämmitetystä vedestä teetä.
        Tulette hämmästymään. Selvä makuero on, mutta sekin on sitten makuasia kumpi maku on parempi.

Veden makuero tulee kait siitä, toinen kiehuu ja happipitoisuus vähenee vedestä, toinen menetelmä ei ylitä kiehumapistettä,joten vesi jää hapekkaammaksi. Hyvä tee valmistetaan lähellä kiehumapistettä olevaan veteen aromi pääsee esille.

• Ansku
        Ansku kirjoitti:

mulla olikin hemmetin tehokas vesipannu. 2200W olis riittäny nopeaan vedenlämmitykseen ihan hyvin.

• Hajupoika
        Madame kirjoitti:

Veden makuero tulee kait siitä, toinen kiehuu ja happipitoisuus vähenee vedestä, toinen menetelmä ei ylitä kiehumapistettä,joten vesi jää hapekkaammaksi. Hyvä tee valmistetaan lähellä kiehumapistettä olevaan veteen aromi pääsee esille.

Kiinalaisilla taitaa olla kaksi koulukuntaa tässäkin:
        - Laitatko teen kuumaan vai kylmään veteen ?

Tätä kysytään usein nuorilta kun menevät naimisiin. Toisilla on heti alkuun kuuma rakkaus ja toisilla järjestetyissä avioissa kylmä, joka saattaa lämmetä.
        Väittelevät edelleen siitä kummalla saa maukkaamman avion samoin kuin kummalla tavalla maukkaamman teen.

Sietäisi kokeilla jo tänään ! ?
        - Nimittäin teen laittoa.

• Ruuneperi
        Ansku kirjoitti:

Kyseessä on kuitenkin johtumalla tapahtuva lämmitys kuten keittolevylläkin.

Ei keitimesi teho ole muuten 2200 kW vaan 2200 W. Sulakkeet evät kestä!

• Ansku
        Ruuneperi kirjoitti:

Kyseessä on kuitenkin johtumalla tapahtuva lämmitys kuten keittolevylläkin.

Ei keitimesi teho ole muuten 2200 kW vaan 2200 W. Sulakkeet evät kestä!

lisänneeni tehoja "vähän" liikaa ja 16 Ampeerin sulake 4 neliön johdoilla olis ollu auttamattoman hepposia.

• Alvar K.

Miksi metalliastiat eivät sovellu mikroon? Jos mikroaallot saivat alkunsa tutkan kehittämisestä, niin millä tavoin ne muotoutuivat uuniksi. Eikös tutka nimenomaan paljasta metallisia esineitä?

Eivät kai nykyiset tutkat lintuja pudottele saati paista? Entä kaikuluotain, onko sillä mitään tekemistä mikroaaltojen kanssa? Kuten kysymyksistä näkyy, tekniikan tietämys ei ole vahvimpia puoliani.

• Ruuneperi

Tietoni tutkasta ovat pinnallisia. Miksi metalli ei sovi mikroon?

Sähkömagneettinen kenttä, jollainen mikroaaltouunissakin on, käsittää aina maneetisen-ja sähköisen kentän.

Jos magneettikenttä kohtaa magneettista ainetta johtuvat voimaviivat sen kautta ja ainakin häiritsevät uunin toimintaa, ehkä jonkinlainen oikosulkumainen ilmiö saattaa olla kysymyksessä.

Jos kysymyksessä on epämagneettinen aine se syntyy siinä pyörrevirtoja , jotka vastustavat kenttää ja pyörrevirrat kuumentavatkin voimakkaasti esim astioiden kultauksia, johtuen osin ohuudestakin.

Tutka-aallot heijastuvat ja tutkan kuvapinnalta nähdään etäisyys. Mitä kauempana heijastava esine, sen etäämpänä se on pyöreän tutkaputken keskipisteestä.

Uunissa on teholähteeeenä putki, joka muistini mukaan on nimeltään klystron. Tämä kehittä tarvittavan suuritehoisen säteilyn.

Olen varma, että nykytutkilla voidaan tappaa ja paistaa eläimiä. Harvoin nämä kai osuvat tutkan säteilykenttään ja vielä harvemmin lähettimen "juurelle". Jos oletetaan tutkan säteilevän tasaisesti ympärilleen, niin kenttä vaimene kääntäen verrannollisesti etäisyyden kuutioon ja heikkenee siis nopeasti.

Kaikuluotain käyttää ultraääntä eli kuulumatonta yliääntä taajuudeltaan kymmeniä kilohertsejä. Kyskmyksessä on siis smanlainen äänisäteily kuin kaiuttimessa mutta taaluudeltaan suuri ja sisksi kuulumaton.

Äänen heijastuksesta tässäkin kaiku otetaan.

• Hajupoika
        Ruuneperi kirjoitti:

Tietoni tutkasta ovat pinnallisia. Miksi metalli ei sovi mikroon?

Sähkömagneettinen kenttä, jollainen mikroaaltouunissakin on, käsittää aina maneetisen-ja sähköisen kentän.

Jos magneettikenttä kohtaa magneettista ainetta johtuvat voimaviivat sen kautta ja ainakin häiritsevät uunin toimintaa, ehkä jonkinlainen oikosulkumainen ilmiö saattaa olla kysymyksessä.

Jos kysymyksessä on epämagneettinen aine se syntyy siinä pyörrevirtoja , jotka vastustavat kenttää ja pyörrevirrat kuumentavatkin voimakkaasti esim astioiden kultauksia, johtuen osin ohuudestakin.

Tutka-aallot heijastuvat ja tutkan kuvapinnalta nähdään etäisyys. Mitä kauempana heijastava esine, sen etäämpänä se on pyöreän tutkaputken keskipisteestä.

Uunissa on teholähteeeenä putki, joka muistini mukaan on nimeltään klystron. Tämä kehittä tarvittavan suuritehoisen säteilyn.

Olen varma, että nykytutkilla voidaan tappaa ja paistaa eläimiä. Harvoin nämä kai osuvat tutkan säteilykenttään ja vielä harvemmin lähettimen "juurelle". Jos oletetaan tutkan säteilevän tasaisesti ympärilleen, niin kenttä vaimene kääntäen verrannollisesti etäisyyden kuutioon ja heikkenee siis nopeasti.

Kaikuluotain käyttää ultraääntä eli kuulumatonta yliääntä taajuudeltaan kymmeniä kilohertsejä. Kyskmyksessä on siis smanlainen äänisäteily kuin kaiuttimessa mutta taaluudeltaan suuri ja sisksi kuulumaton.

Äänen heijastuksesta tässäkin kaiku otetaan.

uuneperilla oli harvinainen otsikko: "En tiedä".
        Tavallisesti hän laistaa kun häneltä kysyy asiaa.
        Sitten tulee solvauksia oppineisuudesta ja kirjaviisaudesta.
        Mikron ylistykseen on minullakin yksi kysymys vielä:
        - Miksiköhän uusiin asuntoihinkin laitetaan liesi uuneineen? Mitenkähän minä tulen toimeen ilman mikroa eikä se ole edes lähiajan hankintalistallakaan.

• Ansku

mikroaaltouunit mun tietojen mukaan osaa kohdistaa säteet lämmitettävään ruokaan ja ei kai enää oo niin tarkkaa minkälaisessa astiassa lämmitettävä ruoka on, mutta vanhat mikrot yritti epätoivoisesti saada metallin"molekyylejä"
        liikkeelle seurauksella, että aallot kimpoilivat uunissa ristiin rastiin, aiheuttaen aikamoista mekkalaa uunissa.

• Äiti-insinööri

Metalli ei sovellu mikrouuniin mm sen takia, että jos uuniin laittaa suuren metalliesineen niin se reflektoi (heijastaa) mikroaallot takaisin mikrogeneraattoriin, joka voi mennä rikki. (Se ylikuumenee.)
        Jos uuniin laittaa puolen mikroaallon pituisen (n. 6 cm) metallipalan niin se toimii antennin lailla ja aiheuttaa oikosulun sähkökentässä.
        Metallipalan läpi kulkee virta joka tekee metallipalan kuumaksi, josta taas on seurauksena valoilmiö, jopa tulipalo.

Metallissa ei ole vesimolekyylejä niinkuin lämmitettävissä elintarvikkeissa on. Vesimolekyylit absorboivat mikroaaltoenergian jolloin ruoan lämpiäminen tapahtuu.

• äitikö
        Äiti-insinööri kirjoitti:

Metalli ei sovellu mikrouuniin mm sen takia, että jos uuniin laittaa suuren metalliesineen niin se reflektoi (heijastaa) mikroaallot takaisin mikrogeneraattoriin, joka voi mennä rikki. (Se ylikuumenee.)
        Jos uuniin laittaa puolen mikroaallon pituisen (n. 6 cm) metallipalan niin se toimii antennin lailla ja aiheuttaa oikosulun sähkökentässä.
        Metallipalan läpi kulkee virta joka tekee metallipalan kuumaksi, josta taas on seurauksena valoilmiö, jopa tulipalo.

Metallissa ei ole vesimolekyylejä niinkuin lämmitettävissä elintarvikkeissa on. Vesimolekyylit absorboivat mikroaaltoenergian jolloin ruoan lämpiäminen tapahtuu.

Joko tunnustat, että sinulla on hame päällä.
        Samaa höpinää. Tuskin insinööriä olet nähnyt unissasikaan.

• Alvar K.

Kiitos vastauksestasi äiti-insinööri! Tähänkö siis tutkakin perustuu, ts. metallisista aluksista merellä tai ilmassa mikro-aallot heijastuvat takaisin? Olen tosiaan kuullut veneisiin asetettavista tutkaheijastimista.

Toinen meikäläistä hämmästyttävä asia on laajakaista. Se ei meinannut millään mahtua tajuntaani, että samaa kuparista kaapelia pitkin laskettelee sekä puhelimen että netin aallot. Mahtuisiko kaapeliin lisääkin "aaltoja"?

• Ruuneperi

Absorbointi eli imeytyminen on kyllä aivan omaa teoriaasi.

Sähköisesti kaksinapaiset molekyylit heiluvat sähkökentässä nopeasti ja hankautuessaan toisiaan vasten syntyy lämpöä.

• Hajupoika
        Alvar K. kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi äiti-insinööri! Tähänkö siis tutkakin perustuu, ts. metallisista aluksista merellä tai ilmassa mikro-aallot heijastuvat takaisin? Olen tosiaan kuullut veneisiin asetettavista tutkaheijastimista.

Toinen meikäläistä hämmästyttävä asia on laajakaista. Se ei meinannut millään mahtua tajuntaani, että samaa kuparista kaapelia pitkin laskettelee sekä puhelimen että netin aallot. Mahtuisiko kaapeliin lisääkin "aaltoja"?

Olen todella ymmälläni höpinöistänne. Nykyinen tiedonsiirto hoituunee valokuiduilla. Tuskin maalaiskylissäkään on enää kuparilankaa "linnunistumiseenkaan" löytynyt.
        Alumiinia käyttänevät suurjännitejohdoissakin.
        Laitanpahan taas linkin, jossa asiaa selvitetään:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Valokuitu

• Äiti-insinööri
        äitikö kirjoitti:

Joko tunnustat, että sinulla on hame päällä.
        Samaa höpinää. Tuskin insinööriä olet nähnyt unissasikaan.

tälläkin hetkellä päällä, mutta käytän kyllä usein farkkujakin.

• Hajupoika
        Ruuneperi kirjoitti:

Sähköisesti kaksinapaiset molekyylit heiluvat sähkökentässä nopeasti ja hankautuessaan toisiaan vasten syntyy lämpöä.

Mitähän tuo taas mahtoi tarkoittaa.
        Kerrohan nyt; tarkoititko todella molekyylejä.Minusta ne ova ioneja( kationi, -anioni).
        http://merikartano.fi/selko/kemia/k2/atomit.htm

• Ohje
        Hajupoika kirjoitti:

Mitähän tuo taas mahtoi tarkoittaa.
        Kerrohan nyt; tarkoititko todella molekyylejä.Minusta ne ova ioneja( kationi, -anioni).
        http://merikartano.fi/selko/kemia/k2/atomit.htm

Älä täytä ruutua roskalla. Älä täytä keskusteluruutua kirjoittamalla perä jälkeen samaa viestiä tai mainostamalla internet-osoitteita jatkuvasti. Roskateksti nopeuttaa vanhojen repliikkien katoamista ruudulta.

• Hajupoika

tälläkin hetkellä päällä, mutta käytän kyllä usein farkkujakin.

Suo anteeksi, että hieman epäilen niitä insinöörin .... uskaltaisinko pyytää vaihtamaan sulakkeen mittaritauluun ?
        Akun lataaminen vaatii ertyisosaamista ja käynnistyskaapeleitten liittäminen kun antaa virtaa omastaan "Polleltaan" naapurin Porchelle !

• Äiti-insinööri
        Ruuneperi kirjoitti:

Mutta kun mikrouunin idea perustuu juuri tähän että uuni käyttää hyväkseen ja absorboi mikroaaltojen synnyttämän energian (lämmön).
        Ei ainoastaan vesi (tai vettä sisältävät elintarvikkeet), vaan myöskin rasvat ja jotkut muovit lämpenevät.
        Olet varmaankin huomannut että jos unohdat kaurapuurolautasen tai perunat liian kauaksi aikaa uuniin niin vesi on haihtunut, puuro muuttunut sitkeäksi levyksi ja perunat nahistuneet kuiviksi kuoriksi...

• Äiti-insinööri
        Hajupoika kirjoitti:

Suo anteeksi, että hieman epäilen niitä insinöörin .... uskaltaisinko pyytää vaihtamaan sulakkeen mittaritauluun ?
        Akun lataaminen vaatii ertyisosaamista ja käynnistyskaapeleitten liittäminen kun antaa virtaa omastaan "Polleltaan" naapurin Porchelle !

suosittelen tosiaankin aivan erityis-erityislataamoa.

• Absorboija

Mutta kun mikrouunin idea perustuu juuri tähän että uuni käyttää hyväkseen ja absorboi mikroaaltojen synnyttämän energian (lämmön).
        Ei ainoastaan vesi (tai vettä sisältävät elintarvikkeet), vaan myöskin rasvat ja jotkut muovit lämpenevät.
        Olet varmaankin huomannut että jos unohdat kaurapuurolautasen tai perunat liian kauaksi aikaa uuniin niin vesi on haihtunut, puuro muuttunut sitkeäksi levyksi ja perunat nahistuneet kuiviksi kuoriksi...

Ruuneperi ja äiti-insinööri absorboituu kuin paita peppuun. Tuskinpa liimautumisenne muita kiinnostaa paitsi ehkä ongelmajätelaitosta, pesulassa teistäkin voi tulla täysin absurdeja
        osmankäämejä.
        Ei ole ihme, jos Alvarin masuunista tulee vain takkirautaa Kakolan kaltereihin kun laittomilla koplauksillanne saitte kuparisen mikronne kärämään ja koko hospitaali paloi potaskaksi, joka ei kelpaa edes teiltä puuttuviin proppuihin.
        Äiti-insinööri kertoo kokemuksesta kun ei edes kaurapuuroa osaa valmistaa - kokemuksen syvällä pateettisuudella kertoo.

• Akku

suosittelen tosiaankin aivan erityis-erityislataamoa.

Jos siellä erityislataamossa on äiti-insinööri
        akkujensa kanssa ladattavana ja kalle-artturin
        mikro vaatii ainakin erityisosaajan lataajaksi
        muuten on emon levyt taas levällään kuin jokisen eväät.
        Alvvarin kuparitapsit ovat niin patinoituneet,
        ettei ukkosenjodattimeksikaan kelpaa ja hänhän pääsi sinne takkirautaisten ristikkojen taakse vedelle ja leivälle kun ei ymmärtänyt ettei absurdi tarkoita samaa kuin A-oikeudet sähköasennuksissa, jos tiesi niin ei varoittanut vaan hiljaa vaikenemalla hyväksyi kolttosen ja tuomittiin kanssarikollisena.

• Ruuneperi

Unissa synnytetään erittäin korkeataajuinen ja verrattain suuritehoinenkin kenttä, lähinnä sähkökenttä. Kun esimerkissi ruoka-annos pannaan tähän kenttään, ruoka kuumenee ja aina sen enemmän mitä suurihäviöisempää ruoka-aines on. Tuo lämmitettävän aineen molekyylien välinen kitka, dielektriset häviöt ovat syynä kuumenemiseen.

Lautasetkin ovat aika pienihäviöisiä ja kuumenevat huonosti. Lautanen on aika kylmä kun annos otetaan uunista. Muovit ovat usein hyviä tai hyvähköjä eristeitä ja kuumenevat huonosti.

Tuo lämmön absorbointi eli -imeytyminen lienee joku maallikoiden käyttämä termi, joka ei havainnollista lämpenemistapahtumaa oikein.

• Observer
        Absorboija kirjoitti:

Ruuneperi ja äiti-insinööri absorboituu kuin paita peppuun. Tuskinpa liimautumisenne muita kiinnostaa paitsi ehkä ongelmajätelaitosta, pesulassa teistäkin voi tulla täysin absurdeja
        osmankäämejä.
        Ei ole ihme, jos Alvarin masuunista tulee vain takkirautaa Kakolan kaltereihin kun laittomilla koplauksillanne saitte kuparisen mikronne kärämään ja koko hospitaali paloi potaskaksi, joka ei kelpaa edes teiltä puuttuviin proppuihin.
        Äiti-insinööri kertoo kokemuksesta kun ei edes kaurapuuroa osaa valmistaa - kokemuksen syvällä pateettisuudella kertoo.

käämit ovat kuumenneet liikaa täällä Suomi24:n kitkassa....

• Äiti-insinööri
        Ruuneperi kirjoitti:

Unissa synnytetään erittäin korkeataajuinen ja verrattain suuritehoinenkin kenttä, lähinnä sähkökenttä. Kun esimerkissi ruoka-annos pannaan tähän kenttään, ruoka kuumenee ja aina sen enemmän mitä suurihäviöisempää ruoka-aines on. Tuo lämmitettävän aineen molekyylien välinen kitka, dielektriset häviöt ovat syynä kuumenemiseen.

Lautasetkin ovat aika pienihäviöisiä ja kuumenevat huonosti. Lautanen on aika kylmä kun annos otetaan uunista. Muovit ovat usein hyviä tai hyvähköjä eristeitä ja kuumenevat huonosti.

Tuo lämmön absorbointi eli -imeytyminen lienee joku maallikoiden käyttämä termi, joka ei havainnollista lämpenemistapahtumaa oikein.

yrittäisin selittää miksi mikrouunia käytetään KEITTIÖSSÄ eikä autotallissa!

Mikrouuni on suljettu metalli/lasi/lämpölaite, missä sähköenergia muuttuu mikroaaltoenergiaksi n 12 cm:n aaltopituudella. Mikroa käytetään enimmäkseen elintarvikkeitten lämmittämiseen. Ja se mikä elintarvikkeissa lämpenee, on pääasiallisesti niissä oleva vesi. Myös rasva lämpenee.

Kaikki materiaalit jotka joko johtavat virtaa tai joissa on jossakin muodossa vapaita dipoleja, lämpenevät mikrossa.
        Vesimolekyylistä tulee rakenteensa takia sähköinen dipoli. Sähköinen dipoli sähköisessä kentässä pyrkii aina asettumaan kentän suuntaan.
        Mutta kun dipolien, eli näitten vesimolekyylien, pitäisi asettua kentän suuntaan, törmäävät ne toisiinsa. Siitä johtuu molekyylien summittaisen liikkumisen nopeuden lisääntyminen, joka vastaa nopeata lämpitilan kohoamista.
        Jos aine johtaa myös virtaa elektronien kautta, esim. suolavesi, niin sekin saa aikaan lämmön kehittämisen.

Ruuneperi: Et tietänyt miksi metalli ei sovi mikrouunin kanssa yhteen.
        Nyt kun yritän selittää "kansantajuisesti", alat hymähdellä ja puhut "maallikoiden käyttämistä termeistä" ja ykskaks tiedätkin mahdottoman paljon!

• Alvar K.
        Hajupoika kirjoitti:

Olen todella ymmälläni höpinöistänne. Nykyinen tiedonsiirto hoituunee valokuiduilla. Tuskin maalaiskylissäkään on enää kuparilankaa "linnunistumiseenkaan" löytynyt.
        Alumiinia käyttänevät suurjännitejohdoissakin.
        Laitanpahan taas linkin, jossa asiaa selvitetään:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Valokuitu

Olen todellakin kuullut jostakin ihmeen valokaapelista! Ajatella etten osaa lainkaan hävetä tietämättömyyttäni. Jos tietäisin, en kysyisi. Miksi sinä Hajupoika pilkkaat tietämättömyyttäni?

Eikö sinun pitäisi netikettitietoisena opettajana lempeällä kädellä ojentaa meitä? Äläkä enää lähetä noita laiskanläksyjäsi linkkien muodossa, ei ainakaan minulle! Käsitän tämän keskustelupalstaksi enkä joksikin hemmetin sisäoppilaitokseksi tentteineen.

• Liena
        Alvar K. kirjoitti:

Olen todellakin kuullut jostakin ihmeen valokaapelista! Ajatella etten osaa lainkaan hävetä tietämättömyyttäni. Jos tietäisin, en kysyisi. Miksi sinä Hajupoika pilkkaat tietämättömyyttäni?

Eikö sinun pitäisi netikettitietoisena opettajana lempeällä kädellä ojentaa meitä? Äläkä enää lähetä noita laiskanläksyjäsi linkkien muodossa, ei ainakaan minulle! Käsitän tämän keskustelupalstaksi enkä joksikin hemmetin sisäoppilaitokseksi tentteineen.

Löydät aina oikeanlaiset sanat vastauksiisi.
        Et ilkeällä lauseella vaan hienosti ojentaen.

Minä en ymmärrä noista sähköjutuista yhtään mitään enkä siksi pysty mitään niistä kirjoittamaankaan.
        Mutta tuo vastauksekin (niinkuin muutkin) olivat todella hienovaraisesti, mutta siltikin ymmärrettävästi tulkittavissa, että oli pakko kehaista.
        Kiitos Sinulle kun osaat hillitä sanasi.

• Hajupoika
        Alvar K. kirjoitti:

Aivan kuolaten ja silmät pyöreinä ihmettelittea Ruuneperin esittämiä, joissa ei useinkaan päätä ei häntää - kerroit vaihenevasti kun moitetta pitäisi antaa.
        Se on joskus viisasta, mutta itse toivon asiallista kritiikkiä, en solvauksia.
        Keskustelupalstahan tokikin ja tarkoitukseni on herättää keskustelua ja tiedämmä siinä onnistun erinomaisen hyvin niin luulisin. Teidän kanssanne on pulmana tietämättömyys netiketin säännöistä
        Tiedän aivan alkuaan useitten keskustelijain kysyneen:"Miksi et keskustele Alvar K kanssa."

Eihän minunkaan tarvitse siihen vastata.
        Minä tietämättömänä haluan uutta ja oikeaa tietoa - sinä et halua ja siinä on valtava ero ihmisinäkin. Puuta heinää voitte vallan mainiost pureksia jatkossakin. Tulin näihinmukaan kun aioin kertoa jotain täysin sekaviin juttuihin -
        kun esitetää jopa vaarallisia virhetietoja.
        Sähköasennukseen ja -vaaroihin tietoa esittäessä pitää tietää myös seuraukset.
        Ei ihme, että mikrot tossahtelevat alvariinsa.

• Hajupoika
        Observer kirjoitti:

käämit ovat kuumenneet liikaa täällä Suomi24:n kitkassa....

Käry käy, mutta jo monesti kärynneet käämit saattavat kärytä aivan toisaalla.
        Viitsihän vilkaista kuinka osoittelevat ovea - sivistymättömiä ovat.
        Kun tieto ei riitä niin otetaan avuksi herjan heitto ja siihenhän palstalla on taputtajia aina löytynyt. En todellakaan olisi uskonut Ruuneperin tiedon kaivoa noin matalaksi vaikka jonkunlainen aavistus on ollut. Nyt hän pyrki sitä peittämään jälleen sivistyssanojaja ja termejä käyttämällä.
        Oppineet pois palstalta, komensi hän - hän itse on mieluummin "opetettu" kuten koira, mutta eihän vanha koirakaan opi enää ajamaan.
        Häntä kehotettiin poistumaan palstoilta jo ennenkuin olin edes mukana. Minulle on aivan sama.
        Sopuisa keskustelu jatkuisi kun hän äiti-insinöörin kanssa alkaisi käämi vaikkapa vain osmankäämiä - ei tulisi vahinkoa.

• Mummon

Mikrouuni on suljettu metalli/lasi/lämpölaite, missä sähköenergia muuttuu mikroaaltoenergiaksi n 12 cm:n aaltopituudella. Mikroa käytetään enimmäkseen elintarvikkeitten lämmittämiseen. Ja se mikä elintarvikkeissa lämpenee, on pääasiallisesti niissä oleva vesi. Myös rasva lämpenee.

Kaikki materiaalit jotka joko johtavat virtaa tai joissa on jossakin muodossa vapaita dipoleja, lämpenevät mikrossa.
        Vesimolekyylistä tulee rakenteensa takia sähköinen dipoli. Sähköinen dipoli sähköisessä kentässä pyrkii aina asettumaan kentän suuntaan.
        Mutta kun dipolien, eli näitten vesimolekyylien, pitäisi asettua kentän suuntaan, törmäävät ne toisiinsa. Siitä johtuu molekyylien summittaisen liikkumisen nopeuden lisääntyminen, joka vastaa nopeata lämpitilan kohoamista.
        Jos aine johtaa myös virtaa elektronien kautta, esim. suolavesi, niin sekin saa aikaan lämmön kehittämisen.

Nyt kun yritän selittää "kansantajuisesti", alat hymähdellä ja puhut "maallikoiden käyttämistä termeistä" ja ykskaks tiedätkin mahdottoman paljon!

Taitaa olla mummon käämitauttamattomasti takussa ja karynneet.
        Täyttä sekamelskaa.

• Hajupoika
        Ruuneperi kirjoitti:

Mitä enemmän absorvoit niin sekavammaksi homma menee. Miksi innostuit jälleen käyttämään tervejä joita et edes itse hallitse ja kertomaan asioista joista ei sinulla ole hajunkaan vertaa hajua.

• Hajupoika
        Liena kirjoitti:

Löydät aina oikeanlaiset sanat vastauksiisi.
        Et ilkeällä lauseella vaan hienosti ojentaen.

Minä en ymmärrä noista sähköjutuista yhtään mitään enkä siksi pysty mitään niistä kirjoittamaankaan.
        Mutta tuo vastauksekin (niinkuin muutkin) olivat todella hienovaraisesti, mutta siltikin ymmärrettävästi tulkittavissa, että oli pakko kehaista.
        Kiitos Sinulle kun osaat hillitä sanasi.

Alvarista en olisi lainkaan niin varma - saattaa olla hengenheimolaisuutta Lienaan - pitänee kiertää kaukaa. Ellei Alvari ymmärrä kehua Lienaa niin pian kärähtää !
        Monesta muustakin asiasta kirjoitat ymmärtämättä mitää - edes "potaskasta."

• Piilkka
        Alvar K. kirjoitti:

Vakaumuksen syvällä rintaäänellä puhut puuta heinää ja sitten yhdyt tyhmien hymistelyihin.
        Moni tyhmä menee viisaasta kun joskus malttaa oikeasti tehdä kuten sanot tekeväsi.
        Olet opettajan perikuva;"Älä tee kuin min'ä vaan kuin m i n ä opetan!

• Liena
        Piilkka kirjoitti:

Vakaumuksen syvällä rintaäänellä puhut puuta heinää ja sitten yhdyt tyhmien hymistelyihin.
        Moni tyhmä menee viisaasta kun joskus malttaa oikeasti tehdä kuten sanot tekeväsi.
        Olet opettajan perikuva;"Älä tee kuin min'ä vaan kuin m i n ä opetan!

Ei se noin mennyt vaan; Älä tee niinkuin minä opetan, vaan tee niinkuin hyvä tulee.

Ja tämä on Sinulle haju.

• Hajuton
        Liena kirjoitti:

Ei se noin mennyt vaan; Älä tee niinkuin minä opetan, vaan tee niinkuin hyvä tulee.

Ja tämä on Sinulle haju.

Mikä seon, joka on hajuton, mauton, väritön ja tappaa varmasti
        Voitko olla viittä sekuntia uneksimasta hajusta?

• Liena
        Hajuton kirjoitti:

Mikä seon, joka on hajuton, mauton, väritön ja tappaa varmasti
        Voitko olla viittä sekuntia uneksimasta hajusta?

Minun hajuaistini on muutaman vuoden ollut kadoksissa. Joskus se on hyvä, mutta joskus huono.

Esim. kun lenkkeilen metsässä haluaisin tuntea nuo vihreitten puitten hienot tuoksut.
        Ja lapsuudesta mieleen tulevat ihanat sammaleen ja suoangervojen huumavat aromit.

Tiedätkö viisaudessasi sanoa, miksi hajuaistini on melkein kokonaan kadonnut?

• Ruuneperi

Tiedän toki tutkasta, että metallit heijastavat mikromittaisia tutka-aaltoja.

Tiedän myös, että metalliin syntyy pyörrevirtoja vaihtuvaas magneettikentässä. Pyörrevirtojen kenttä vstustaa aina niitä synnyttävää kenttää.

Pyörrevitoja syntyy vain epämagneettisissa aineissa, perusesimerkkinä kupari ja alumiini. Näin syntynee kipinöinti voimakkaassa kentässä.

Aineen sähköinen johtavuus ei liene kovin merkittävä ellei kysessä ole hyvin johtava metalli kuten juuri esim. kupari.

Veden suhteenkin olen mielipiteissäni varovainen . Vesi johtaa epäpuhtaana sähköä hyvin mutta on hyvähkö eriste tislattuna. Tällaista vettähän käytetään akuissa. Tuskin veden häviötkään ovat kovin suuret, joten sen lämpiävyys, ainakin tislattuna, lienee hitaahkoa.

Voin hyvin tunnustaa puutteelisen tietämykseni jos näin osoitetaan. En ole koskaan syventynyt perusteellisessti tällaisiin asioihin koska en ole niitä tarvinnut.

Voin kyllä myöntää olevani väärässä jos niin osoitetaan.

Mikroaaltouuni toiminee autotallissa ja keittiössä samalla tavalla.

Hyvät eristeet eivät koskaan lämpiä ma-uunissa. hyvillä tarkoitan pienihäviöisiä.

Molekylit liikkuvat kentän nopeassa tahdissa, hankaavat toisiaan vasten synnyttäen lämpöä. Mikä vika tässä teoriassa on?

• soilike

Mikrossa molekyylit muuttuvat.
      Perheemme vauvat hoidettiin ilman mikroa, suurella vaivalla, mutta onnistuimme, ihanan isän hoitovapaan avulla.
      Nyt ei tarvi tuntea huonoa omaatuntoa siitä, jos kuitenkin seurauksia myöhemmin tulee, esim. keski-iässä.
      Nyt luinkin jostain, että mikro tuhoaa vitamiinit ja hivenaineet?

• Alvar K.

Mielenkiintoinen tuo sinun väitteesi, Soilike, että mikro tuhoaisi vitamiinit. Sanoit lukeneesi sen jostakin. Olisi tärkeä tietää, kuka tai mikä tutkimuslaitos niin väittää, sillä kuka hyvänsä voi sanoa mitä tahansa.

• soilike
        Alvar K. kirjoitti:

Mielenkiintoinen tuo sinun väitteesi, Soilike, että mikro tuhoaisi vitamiinit. Sanoit lukeneesi sen jostakin. Olisi tärkeä tietää, kuka tai mikä tutkimuslaitos niin väittää, sillä kuka hyvänsä voi sanoa mitä tahansa.

KAPPALE NUORET JA LAPSET
        sivu 72
        mm."Säteilytyksen jälkeen jää vajaa 5% ravinneaineita"

• Hajupoika

Suokaa anteeksi, mutta Vaasan Jaakkoo kirjoitti hyviä pakinoita: "Oottako kuullu."
        Soilike alkaa jatkaa samaa kuin aiemmin oli jollain Pirkolla, täyttä huuhaata hivenaineiden suhteen. Vitamiineja tuhoamme kaikissa ruonvamistustavoissa.
        Pyydän esittämään joitain tutkimustuloksia väitteittesi tueksi.

• Hajupoika
        soilike kirjoitti:

KAPPALE NUORET JA LAPSET
        sivu 72

Etkinen, sano Putkinen ja mietti hetkisen.
        Mistä ravinneaineista mahtanee olla kysymys. >>>>Pirkko puhui aikanaan hivenaineiden, antioksidanttien ja vitamiinien yliannostuksen autuudesta yksilöimättä yhtään mitään. Ei kertonut yhtään vitamiinia, hivenainetta, hivenainetta erikseen nimeltä eikä niiden kähdettä. Sama kaiku on askelten....

• Hajupoika
        Hajupoika kirjoitti:

Suokaa anteeksi, mutta Vaasan Jaakkoo kirjoitti hyviä pakinoita: "Oottako kuullu."
        Soilike alkaa jatkaa samaa kuin aiemmin oli jollain Pirkolla, täyttä huuhaata hivenaineiden suhteen. Vitamiineja tuhoamme kaikissa ruonvamistustavoissa.
        Pyydän esittämään joitain tutkimustuloksia väitteittesi tueksi.

Antti Heikkilän periaatteet tunnen pääpiirteissään. Hain tuolta erään mielenkiintoisen debatin Antti Heikkilä & Pertti Mustajoki, jonka myös tunnen ja pääpiirteissään
        hänen viimeaikaisenkin kirjoittelunsa. Se on kummallista, että hyvät asiat usein pilataan henkilökohtaisella arvovaltataistelulla.
        Puutuin tähän, koska palstoilla esitetään niin kovin herkästi "näennäistotuuksia" tyhmillekin lausumille ajattelemattomat taputtavat käsiään vaikkeivat ymmärrä itse asiasta höykäsen pöläysta.

http://koti.mbnet.fi/lowcarb/mustajoki.html

• Hajupoika
        soilike kirjoitti:

KAPPALE NUORET JA LAPSET
        sivu 72

Sanoisin tällaisia lainauksia "pirullisiksi."
        Näillä voidaan väittää melkein mitä tahansa ja ymmärtämättömälle menee täydestä kuin "häkä päähän."

• Ruuneperi
        soilike kirjoitti:

KAPPALE NUORET JA LAPSET
        sivu 72

Jos tosiaan puhut säteilytyksestä niin kysymys on aivan muusta kuin mikrolla tapahtuvasta kuumennuksesta.

Säteilytys on jonkinlainen ravintoaineiden käsittelytapa säilyvyyden tai senkaltaisen parantamiseksi.

• Madame
        Hajupoika kirjoitti:

Sanoisin tällaisia lainauksia "pirullisiksi."
        Näillä voidaan väittää melkein mitä tahansa ja ymmärtämättömälle menee täydestä kuin "häkä päähän."

Itsehän niitä "lainauksia" asiassa jos toisessakin
        tuot esille. Miksi muut eivät saisi tehdä samoin.
        Onko sinulla Tietosanakirja jatkuvasti auki koneen vieressä?
        Miksi vähätellä muiden tietoa, jostakin hekin tietonsa ovat saaneet ja sen esille tuovat hyvin tahdikkaasti.
        Suhteellisuuden tajun puute aikaan saa joissakin
        vähättelyn tarpeen.

• Hajupoika
        Ruuneperi kirjoitti:

Jos tosiaan puhut säteilytyksestä niin kysymys on aivan muusta kuin mikrolla tapahtuvasta kuumennuksesta.

Säteilytys on jonkinlainen ravintoaineiden käsittelytapa säilyvyyden tai senkaltaisen parantamiseksi.

Tutkiskelen noita asioita ja siksi riemastun
        kun otetaan asiayhteydestään joku virke ja sillä pyritään todistamaan jotain. Luin tuossa juuri Ylen tiete- ja tutkimuspalstoja kun olin muistavinani äskettäin erään asiaan liittyvän ohjelman. En tietysti löytänyt, mutta muuta. Lääkärien solmiot ovat mikrobipesiä - tutkittu juttu jne...
        Tuo ruokien säteilytys on eräs kuten geenimanipulaatio, josta viimeisin oli Punkaharjulla tuhottu tutkimuspuusto. Puillakin tutkimus kestää vuosikymmeniä ennenkuin saadaan tietoutta.
        http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=ajassa_tutkittua&jutunid=1270

Mielenkiintoisemmaksi monet asiat tulevat mitä enemmän niistä saa tietoa. Täällä palstalla tahtoo jo alkeellisten kästitteiden saaminen ymmärrettävästi esille tuottavan ylivoimaisia vaikeuksia.
        Itse koen nikkinikin jo tuovan kovasti rasitteita, mutta en viitsi sitä vaihdellakaan joka tilanteessa.
        Tässä pienten lasten päänalueen "säteilytyksen" vaikutuksista.

• Hajupoika
        Madame kirjoitti:

Itsehän niitä "lainauksia" asiassa jos toisessakin
        tuot esille. Miksi muut eivät saisi tehdä samoin.
        Onko sinulla Tietosanakirja jatkuvasti auki koneen vieressä?
        Miksi vähätellä muiden tietoa, jostakin hekin tietonsa ovat saaneet ja sen esille tuovat hyvin tahdikkaasti.
        Suhteellisuuden tajun puute aikaan saa joissakin
        vähättelyn tarpeen.

"Voi pyhä yksinkertaisuus"! Lainaus ja lainaus.
        Tuossa tuli juuri Soikike esiin lainauksen kanssa. Pitäisi selvitä asiayhteys. Sinä kun et kerro koskaan asiaa vaan olet kuin päätön kana
        pelkästään häiriömielessä.

• Alvar K.

Palaan vielä siihen mistä Ruuneperi aloitti, nimittäin mikroaaltoihin. Hän kirjoittaa:"Mikroaallot ovat sähkömagneettisena säteilynä meille kaikille tuttuja valosta lämpösäteilystä ja radioaalloista, ydinsäteilyyn ei niitä pidä sotkea." Minulle tuo asia on ollut tähän asti epäselvä.

Sitten asia ravinnosta, jonka varmaan kaikki hyväksyvät: vitamiinit, hivenaineet ym. ovat parhaiten saatavilla raakaravinnosta. Keittäminen ja paistaminen hävittää näitä tärkeitä elämän eliksiirejä.

Entäpä pakastaminen? Tapahtuuhan siinäkin molekyylien muutoksia. Ennen säilöttiin suolaamalla. Ihmiset kuolivat nuorina maksa- ja munuaistauteihin. Se tiedetään.

Onko tämä säteilyttäminen myös eräänlainen säilöntäkeino? Minä en yritä olla tietävä, koska en tiedä. Mikä on mikroaaltojen vaikutus ravintoaineisiin?

• soilike

Heikkilä sivu 72
      "Mikro on modernin ihmisen symboli elämän kätevyydestä. Ei ole tavatonta lapselle löytää kotiin tullessa pakastimen ovessa liimalappu, joka kehottaa lämmittämään pakastepizzan mikrossa. Edellistä kirjaa kirjoittaessani mikron haitoista ei juuri oltu julkaistu mitään . Nyt on lisää tulossa. Yhdysvaltalainen tutkimus kertoo miten valmistusmenetelmä vaikuttaa ruoka-aineen koostumukseen. Parsakaalin höyrystäminen tuhoaa antioksidantteja ja vitamiineja vain vähän. 95% ravinneaineista säilyy höyrytyksen jälkeen, kun taas mikro tuhoaa ne kokonaan. Säteilytyksen jälkeen ruokaan jää vajaa 5% ravinneaineista.

• Hajupoika

En todellakaan ymmärrä. Kerroin, ettei minulla ole periaatteellista kantaa asiaan koska en itse käytä mikroa. Ansku lausui minusta aika hyvin
        asian. Eräät ominaisuudet muuttuvat, mutta tuo oli kyllä niin ylimalkainen teksti että tuntuu todella vaikealta ymmärtää saati uskoa.
        Käsitteet menevät autuaasti sekaisin ja ilmeisesti näin on joidenkin tarkoitusperiinkin sopivaa. Miksi esimerkiksi on otettu parsakaali
        ja toiseksi valmistustavaksi höyrystäminen?
        Tiedän toki kun itse vuosikymmeniä olen keittänyt perunat, juurekset ja eräät vihannekset höyryssä,
        mutta juuri nyt en lähde etsimään tutkimustietoa, jota on saatavissa.

Olen todella kiusaantunut kun puhutaan yleistäen
        vitamiineista, ravinteista.... ja sitten laitetaan joitain prosenttilukuja.
        Kerrohan nyt mitkä ravinteet mikro tuhoaa ?

• Ruuneperi

Väite ilman perusteluja ei ole minkään arvoinen.

Pidän edellistä hyvin viisaana toteamuksena.

Ravinteet häviävät lähes kokonaan amerikkalaisen tutkimuksen mukaan. Mitkä ravinneaineet?

Monityydyttämiä rasvoja sisältävät eläinrasvat aikaansaavat kolesteroolin lisääntymistä ja sen kautta sydäninfarktien y.m. vaaraa. Ainakaan tällaisten ravinneaineiden häviäminen ei olisi haitallista.

Tiedetään muuten, että ihmiskehossa on säätömekanismi, joka säätää kolesteroolitason sopivaksi. Koska tämä säätömekanismi on meiltä rikkoutunut? Miksei ennen ollut kolestoroolihaittoja vaikka syötiin läskiä ja voita?

Miksi voin syöntiin siirtymine alentaa kolesteroolia ainakin osalla ihmisistä.

Paljon on vielä tutkimatta ja myös tarkoitushakuisia ostettuja tutkimuksia, joissa etukäteen on päätetty mihin pyritään.

• Hajupoika
        Ruuneperi kirjoitti:

Väite ilman perusteluja ei ole minkään arvoinen.

Pidän edellistä hyvin viisaana toteamuksena.

Ravinteet häviävät lähes kokonaan amerikkalaisen tutkimuksen mukaan. Mitkä ravinneaineet?

Monityydyttämiä rasvoja sisältävät eläinrasvat aikaansaavat kolesteroolin lisääntymistä ja sen kautta sydäninfarktien y.m. vaaraa. Ainakaan tällaisten ravinneaineiden häviäminen ei olisi haitallista.

Tiedetään muuten, että ihmiskehossa on säätömekanismi, joka säätää kolesteroolitason sopivaksi. Koska tämä säätömekanismi on meiltä rikkoutunut? Miksei ennen ollut kolestoroolihaittoja vaikka syötiin läskiä ja voita?

Miksi voin syöntiin siirtymine alentaa kolesteroolia ainakin osalla ihmisistä.

Paljon on vielä tutkimatta ja myös tarkoitushakuisia ostettuja tutkimuksia, joissa etukäteen on päätetty mihin pyritään.

Ravinteiden häviämistä penäsin.Kun kuumennat vettä kattilassasi kiehumapisteeseen niin se "häviää" muuttuen vesihöyryksi.
        Kysehän oli väitteestä säteilytyksen hävittävän ravinteita, joka on minulle todella mysteeri
        kun ei kerrottu mitä ravinteita mahdollisesti häviää.

Meillähän suhtaudutaan jopa maidon pastorointiin, homogenisointiin ja iskukuumennukseenkin kovin ristiriitaisesti. Asiallista tietoa todella toivon, tuota huuhaata tuntuu suollettavan ja se on melkoista bisnestä.

Geller taisi lusikanväännöillään ja sitä seuranneilla öljymiljonäärien "tutkimusrahoilla"
        itsekin tulla melkoisten omaisuuksien haltijaksi.

Saivatko öljysheikit vastinetta rahoilleen -
        - se on kokonaan toinen juttu.
        Eivät he ensimmäisenä tule kertomaan tulleensa "höynäytetyiksi."

• AB Sorboija

Ruuneperin mikron sirut meni sirpaleiksi ja käämit kärähti; osaakohan käämijä käämiä käämiä?
      Ensiö- vai toisiokäämiä vai osmankäämiä vain

• valon

• Miten
        valon kirjoitti:

Kärähtikö valon nopeudella.
        Voisimme laskea, vai tarvitsemmeko äiti-insinöörin apua
        http://www.fyslab.hut.fi/kurssit/Tfy-3.15x/Teoria/tyo20.pdf

että joku on mustis, kun äiti-insinööri ja Ruuneperi keskustelivat, ja vielä samalla aaltopituudella, mistäs haju saisi palstalle oman kumppanin, onkos vapaaehtoisia?

• Hajupoika
        Miten kirjoitti:

että joku on mustis, kun äiti-insinööri ja Ruuneperi keskustelivat, ja vielä samalla aaltopituudella, mistäs haju saisi palstalle oman kumppanin, onkos vapaaehtoisia?

Taidan olla ainoa, joka yrittää kertoa tässä keskusteluketjussa asiasta. ja korjata virheellisiä tietoja - HENGENVAARALLISIAKIN !

Toisaalla kerroin, että ainakin itse pyrin hoitamaan ystävyyssuhteeni vallan toisaalla.

Ruuneperi tosin vaati SHERIFFIN OIKEUKSINKIN paljastamaan ystävieni nimiä.

Toivon, että Ruuneperilla olisi edes joku ystävä - yksinäisyyttään kun valittaa.
        Kukaan ei vastaa edes "Espanjanterveisiin".....

• Ruuneperi
        Hajupoika kirjoitti:

Taidan olla ainoa, joka yrittää kertoa tässä keskusteluketjussa asiasta. ja korjata virheellisiä tietoja - HENGENVAARALLISIAKIN !

Toisaalla kerroin, että ainakin itse pyrin hoitamaan ystävyyssuhteeni vallan toisaalla.

Ruuneperi tosin vaati SHERIFFIN OIKEUKSINKIN paljastamaan ystävieni nimiä.

Toivon, että Ruuneperilla olisi edes joku ystävä - yksinäisyyttään kun valittaa.
        Kukaan ei vastaa edes "Espanjanterveisiin".....

Mitä virheellisiä tietoja? Sinun tietämättömyytesi, jonka perusteellisesti olet osoittanut, on vaarallisinta.

Täällä saanevat kaikki hoitaa ystävyyssuhteensa haluamallan tavalla - sinä vihasuhteesi.

Kysyin: MISSÄ OVAT NE LUKUISAT YSTÄVÄSI, NE KIRJOITUSTAIDOTTOMAT, JOTKA PYYSIVÄT SINUA HAUKKUMAAN RUUNEPERIÄ. eIVÄT OLE ITSE KIRJOITTANEET!!!!

Minulla on kyllä ystäviä niin arkielämässä kuin täällä palstallakin.

Sinusta on ilmeisen ihanaa jos kanssaihmisillä menee edes sinun käsityksesi mukaan huonosti. Kuinka suuri ilo sinulle mahtaisikaan olla jos jotain todella pahaa tapahtuisi, jotai vielä pahempaa kuin terveisiin vastaamattomuus, jota olet ainakin vuoden mutustellut.

• Hajupoika
        Ruuneperi kirjoitti:

Mitä virheellisiä tietoja? Sinun tietämättömyytesi, jonka perusteellisesti olet osoittanut, on vaarallisinta.

Täällä saanevat kaikki hoitaa ystävyyssuhteensa haluamallan tavalla - sinä vihasuhteesi.

Kysyin: MISSÄ OVAT NE LUKUISAT YSTÄVÄSI, NE KIRJOITUSTAIDOTTOMAT, JOTKA PYYSIVÄT SINUA HAUKKUMAAN RUUNEPERIÄ. eIVÄT OLE ITSE KIRJOITTANEET!!!!

Sinusta on ilmeisen ihanaa jos kanssaihmisillä menee edes sinun käsityksesi mukaan huonosti. Kuinka suuri ilo sinulle mahtaisikaan olla jos jotain todella pahaa tapahtuisi, jotai vielä pahempaa kuin terveisiin vastaamattomuus, jota olet ainakin vuoden mutustellut.

Omista kirjoituksistani olen lukuisat kerrat ilmoittanut, että oikasitakoon välittömästi sen havaittuaan. Minulla ei ole mitään syytä olla korjaamatta virheellistä tietoa.
        Ainoatakaan oikaisuesitystä ei ole milloinkaan tullut, paitsi eräs Ruuneperi opasti nikkini oikeinkirjoituksessa, vaikka pitäisi olla sanomattokin selvää, että se kirjoitetaan kuten sen haltija haluaa sen kirjoitettavan tai se on rekistereissä.
        Luulisin lähettäneeni sinulle satakunta huomautusta, milloinkaan et ole asiallisesti vastannut. Meilillä tasan kolme kertaa eikä ensimmäinen lupauskesi pitänyt edes iltaan saakka.

Lue tämä ketju niin voinet havaita jotain - se sähköpaimenjuttu oli sellainen, että jos olet hoksusta niin hukaisit. Paimenessa käytetään yleensä 12 V akkua tai usein pienempää paristoa.
        Suloisesti sekoavat sinulla käsitteet.

Sheriffinä ex sinun tulisi hallita edes käyttäytmissäännöt ja olla malliksi keskustelijoille - sitä et hallinnut edes tointa hoitaessasi.

• Hajupoika
        Ruuneperi kirjoitti:

Kun täällä sinun johdollasi "höpistä'ään" niin ettei tutkan ja mikroaaltouunin toiminta ole ainakaan selkiytynyt niin laitanpahan tähän erään linkin, jotta voinemme tutustua miten tämä informaatio siirtyy minulta sinulle ja joidenkin muitten ulottuville nyt ja ehken aivan lähitulevaisuudessa.

Eritoten hätkähdin tuosta Alvar K. esittämästä kuparikaapelista. On todella hyvä tietää luulon sijasta.

Kerro sinä näistä "pyörteistä" ja "aalloista" kun monet jop mielessään odottelevat meidän välillämme tulevaksi "tornadoa".
        Tässä tuota "laajakaistaa". ja muuta mukavaa.
        Melkoiset tapsiot tarvittaisiin kuparia tähän hommaan, mutta sähkölaitoksilla olisi siinäkin haastetta - sinulla Turun puolesta saattaa olla käytännön kokemustakin ?

http://www.teletekno.fi/pdf/yleiskaapelointi/GigabitEthernet12_01.pdf

• Alvar K.
        Hajupoika kirjoitti:

Kun täällä sinun johdollasi "höpistä'ään" niin ettei tutkan ja mikroaaltouunin toiminta ole ainakaan selkiytynyt niin laitanpahan tähän erään linkin, jotta voinemme tutustua miten tämä informaatio siirtyy minulta sinulle ja joidenkin muitten ulottuville nyt ja ehken aivan lähitulevaisuudessa.

Eritoten hätkähdin tuosta Alvar K. esittämästä kuparikaapelista. On todella hyvä tietää luulon sijasta.

Kerro sinä näistä "pyörteistä" ja "aalloista" kun monet jop mielessään odottelevat meidän välillämme tulevaksi "tornadoa".
        Tässä tuota "laajakaistaa". ja muuta mukavaa.
        Melkoiset tapsiot tarvittaisiin kuparia tähän hommaan, mutta sähkölaitoksilla olisi siinäkin haastetta - sinulla Turun puolesta saattaa olla käytännön kokemustakin ?

http://www.teletekno.fi/pdf/yleiskaapelointi/GigabitEthernet12_01.pdf

Hajupoika pani minut nurkkaan häpeämään tietämättömyyttäni kysellessäni tiedonsiirrosta kuparijohtimia pitkin. Hän sanoi suorastaan hätkähtäneensä puheistani. Hajupojan mukaan kupariset johdot kuuluvat historiaan. Data kulkee valokaapeleita pitkin.

Minäkin hätkähdin nurkassani. Kun alkuvuodesta muutin modeemin laajakaistaan, ei siihen mitään valokaapeleita tarvittu. Vanhaa kuparista johtoa pitkin vain alkoi tulla kahdenlaista dataa. Samalla kun rupattelin puhelimessa, saatoin palstalta lueskella Hajupojan humaania keskustelua ihailijoidensa kanssa.

Kävinpä vielä Googlessa tarkistamassa minäkin, kuka tässä puutaheinää laskettelee. Totesin laajakaistani, kuten useimpien muidenkin, kuuluvan ADSL:ään. Se on tekniikaltaan ”asymmetrinen digitaalinen tilaajajohto, joka mahdollistaa nopean datayhteyden normaalin tilaajajohdon kupariparilla”.

Nyt tullaan vaikean kysymyksen eteen: voiko Hajupoika olla väärässä? Onko hänkin samalla tavalla erehtyväinen, kuin kuka hyvänsä meistä? ( Voi ei!) Joka tapauksessa kysymykseni: kuinka yhtä kuparijohtoa pitkin voi tulla kahdenlaista dataa, jää voimaan? Siihen ei tarvitse vastata.

• Hajupoika
        Alvar K. kirjoitti:

Hajupoika pani minut nurkkaan häpeämään tietämättömyyttäni kysellessäni tiedonsiirrosta kuparijohtimia pitkin. Hän sanoi suorastaan hätkähtäneensä puheistani. Hajupojan mukaan kupariset johdot kuuluvat historiaan. Data kulkee valokaapeleita pitkin.

Minäkin hätkähdin nurkassani. Kun alkuvuodesta muutin modeemin laajakaistaan, ei siihen mitään valokaapeleita tarvittu. Vanhaa kuparista johtoa pitkin vain alkoi tulla kahdenlaista dataa. Samalla kun rupattelin puhelimessa, saatoin palstalta lueskella Hajupojan humaania keskustelua ihailijoidensa kanssa.

Kävinpä vielä Googlessa tarkistamassa minäkin, kuka tässä puutaheinää laskettelee. Totesin laajakaistani, kuten useimpien muidenkin, kuuluvan ADSL:ään. Se on tekniikaltaan ”asymmetrinen digitaalinen tilaajajohto, joka mahdollistaa nopean datayhteyden normaalin tilaajajohdon kupariparilla”.

Nyt tullaan vaikean kysymyksen eteen: voiko Hajupoika olla väärässä? Onko hänkin samalla tavalla erehtyväinen, kuin kuka hyvänsä meistä? ( Voi ei!) Joka tapauksessa kysymykseni: kuinka yhtä kuparijohtoa pitkin voi tulla kahdenlaista dataa, jää voimaan? Siihen ei tarvitse vastata.

Laajakaista on ollut useita kertoja esillä sinunkin aikanasi. Puhuin tiedon siirrosta, joka tapahtuu valokuiduissa, sateelliittien välityksellä. Totta kailoppupäässä käytetään myös kaapeleita ja tästä olen useita kertoja tässäkin keskustelussa kysynyt Ruuneperilta kun Turun seudulla suuri osa laajakaistoista on sähkölaitoksen kaapelissa - en todellakaan ole kiistänyt asiaa. Tosiaasia vain on, että kehitys kulkee siihen suuntaan kuin esitin - tai linkissä kerrottiin.

• skeptikko

Mikroaaltouuni on useimmissa tapauksissa kaikkein terveellisin tapa valmistaa ruokaa. Ei pidä uskoa Ylen propagandaa, joka on peräisin joltain uskomushoitajalta. Erityisesti kasviksia kypsennettäessä ja marjoja sulatettaessa tulisi käyttää mikroa, jotta vitamiinit säilyisivät. Keittäminen ja etenkin paistaminen ovat paljon epäterveellisempiä ruoanvalmistustapoja.

http://www.finfood.fi/finfood/ffom.nsf/0/839ECE204D809BE8C2256689002E5DEA?opendocument&ryhma=2

Molekyylien värähtely ei synnytä lämpöä kitkan kautta. Molekyylien värähtely on lämpöä. Lämpö tarkoittaa molekyylien värähtelyä. Jos autossa painetaan jarru pohjaan, niin kitka kumin ja tien välillä saa molekyylit värähtelemään, joten siinä kitka synnyttää lämpöä.

• määäää

tiedoks vain et kaikista parhaiten vitamiinit sun muut säilyy kun ruokaa ei kypsennetä ollenkaan.

ja mutu, se säteilyttäminen tekee varmasti helevetin hyvää ruoka aineille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6484
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2251
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1837
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1214
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1012
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      960
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      74
      886
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      823
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      30
      814
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      145
      747
    Aihe