Miksi mä en koskaan saanut hoitoa?

mähaluunhoitoon

Kaikki te, jotka saatte hoitoa anoreksiaanne, ottakaa se vastaan kiitollisin mielin!

Mä oon jälkikäteen tajunnut, että esim. terkkari, joka silloin mun painoani tarkkaili käyttäytyi todella vastuuttomasti katsoessaan anorektista käyttäytymistäni läpi sormien. Mitä ihmettä terkkari ajattelee, kun yläaste ikäinen tyttö kertoo syövänsä ihan normaalisti ja ehkä vähän enemmän kuin tarviikaan, painon ollessa ysiluokalla paljon alhaisempi kuin seitsemännellä ja painoindeksin ollessa viidentoista luokkaa?

Muistan edelleen terveydenhoitajan kanssa käydyn keskustelun, joka meni suunnilleen näin..

Terkka: Oon tuosta sun painosta tosi huolestunut. Onkos kuukautiset olleet normaalit?
Mä: Joo kyllä ne (vale)
Terkka: Kuinkas paljon sä urheilet päivässä?
Mä: Jonkun kuus tuntia (totta)
Terkka: Miksi niin paljon?!
Mä: Tykkään siitä (vale)
Terkka: Syötkö ihan normaalisti?
Mä: Joo. Yritän syödä terveellisesti. (vale)

Ja siinä se. Painoa 42 kg. Pituutta 167cm. Painoindeksi viidentoista luokkaa.

Ja nyt mä oon aikuinen ja yritän pärjätä omillani edelleen anorektisena. Kiitos terkkari, oi kiitos. Miksi et laittanut mua silloin hoitoon?!

Te joita pakkosyötetään ja teidän painoa kyylätään. Se on teille vaan hyväks, koska sen avulla te voitte parantua!! Ottakaa kaikki apua vastaan, mitä saatte. Saattaa nimittäin joskus tulla vastaan sekin aika, että apua ei enää niin helpolla saakaan. Ja uskokaa mua, sitä te ette halua tapahtuvan.

9

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiira -93

Itse olin katkera joskus sairastaessani kun minut otettiin tosissaan ja passitettiin pakkohoitoon. Paino ja pituus oli suunnilleen sama kuin sinulla. Nyt olen oikeasti ja rehellisesti tyyryväinen siitä, että apua "sain". Edelleenkin olen sairas, 3 vuoden jälkeen ja 5 vuoden syömishäröilyn jälkeen, mutta isoin muutos tapahtui juuri osastohoidossa, johon en itse tuolloin halunnut. Iso askel oli se, että osastohoidon päätteeksi sain hoitokontaktit kuntoon ja käyn edelleen avohoidossa säännöllisesti.

Mutta kun paino nousi, niin ei enää otettukaan yhtä tosissaan. Mielestäni Suomessa syömishäiriöhoidon yksi heikkous on juuri painoon tuijottaminen. Itse olen ollut hengen vaarassa sekä alipainoisena että normaalipainoisena, mutta lääkärit eivät olleet uskoa syömishäiriötäni normaalipainon puolella. Nytkin on veriarvot huonot, vaikka paino onkin suht normaali.

• mähaluunhoitoon

Tosi harmi juttu kiira, että oot vieläkin sairas :/ Mut mahtavaa, että oot saanu ees painoa ylemmäs. Se on jo alku! :) On muuten totta, että se painoon tuijottaminen on suuri epäkohta täällä suomessa sh-hoidossa. Kai niillä on niin resurssit vähissä, että niiden täytyy jollain tapaa "priorisoida" hoitoon otettavia potilaita, mikä nyt tietysti kuulostaa kammottavalta :( .

• pudottaja

Haluaisin kysyä teiltä, kun asiasta on näköjään kokemusta: Minulla on alettu epäillä syömishäiriötä. Olen reilut 170 cm ja painan reilut 49 kiloa. Terkkari on pyytänyt minut uudelleen mittauttamaan veriarvoni. Onko huonot veriarvot jokin viittaus syömishäiriöön, kun ei muuta syytä ole?

• mähaluunhoitoon
        pudottaja kirjoitti:

Haluaisin kysyä teiltä, kun asiasta on näköjään kokemusta: Minulla on alettu epäillä syömishäiriötä. Olen reilut 170 cm ja painan reilut 49 kiloa. Terkkari on pyytänyt minut uudelleen mittauttamaan veriarvoni. Onko huonot veriarvot jokin viittaus syömishäiriöön, kun ei muuta syytä ole?

En ihan ymmärtänyt kysymystästäsi.. Huonot veriarvothan eivät yksistään tarkoita, että syömishäiriöitä sairastaisit. Voihan ylipainoisellakin ihmisellä olla huonot veriarvot. Mutta jos painosi on pudonnut viime aikoina ja ns. käyttäydyt anorektisesti (eli välttelet syömistä, urheilet liikaa, koet ahdistusta syömisestä) on se silloin viittaus syömishäiriöön. Sanoin kuitenkin, että muuta syytä ei ole.. Eli jos painosi ei ole mitenkään erityisesti laskenut (et ole tarkoituksella laihduttanut) ja olet esim. luonnostaan noin hoikka niin silloinhan asian pitäisi olla kunnossa :).

• pudottaja
        mähaluunhoitoon kirjoitti:

En ihan ymmärtänyt kysymystästäsi.. Huonot veriarvothan eivät yksistään tarkoita, että syömishäiriöitä sairastaisit. Voihan ylipainoisellakin ihmisellä olla huonot veriarvot. Mutta jos painosi on pudonnut viime aikoina ja ns. käyttäydyt anorektisesti (eli välttelet syömistä, urheilet liikaa, koet ahdistusta syömisestä) on se silloin viittaus syömishäiriöön. Sanoin kuitenkin, että muuta syytä ei ole.. Eli jos painosi ei ole mitenkään erityisesti laskenut (et ole tarkoituksella laihduttanut) ja olet esim. luonnostaan noin hoikka niin silloinhan asian pitäisi olla kunnossa :).

omasta mielestäni en ole sairas, toista mieltä kuitenkin ovat kaverit ja valmentajat (harrastan kilpaurheilua) olen laihtunut neljässä kuukaudessa 4 kiloa. Urheilen joka päivä ja tänäänkin juoksin 9km lenkin tanssitunnin lisäksi. Syömishäiriötä epäillään, koska olen tosiaan laihtunut ja oksennellut silloin tällöin ruua jälkeen. Kysyin siis, että ovatko myös huonot veriarvot vahvistamassa muiden epäilyksiä?

• mähaluunhoitoon
        pudottaja kirjoitti:

omasta mielestäni en ole sairas, toista mieltä kuitenkin ovat kaverit ja valmentajat (harrastan kilpaurheilua) olen laihtunut neljässä kuukaudessa 4 kiloa. Urheilen joka päivä ja tänäänkin juoksin 9km lenkin tanssitunnin lisäksi. Syömishäiriötä epäillään, koska olen tosiaan laihtunut ja oksennellut silloin tällöin ruua jälkeen. Kysyin siis, että ovatko myös huonot veriarvot vahvistamassa muiden epäilyksiä?

Juu senhän takia sinulta ne veriarvot otetaan, että näkevät onko joku vialla. Ja huono ravinto yleensä huonontaa veriarvoja. Voivathan he katsoa verikokeista myös, josko sinulla on jotain muuta fyysistä sairautta, kun paino on päässyt tippumaan ja jos et laihdutustasi heille myöntänyt. Mutta selvästi sinulta syömishäiriön oireita löytyy, vaikka mikään lääkäri en olekaan... Toivottavasti saat syömisjutut kuntoon. Kaikkea hyvää sulle! :)

• Edele
        pudottaja kirjoitti:

No joo, siis jos olet oksennellut ruoan jälkeen nimenomaan päästäksesi eroon syömästäsi ruoasta (eikä esim. siksi, että syynä olisi joku oikea ruoansulatuksellinen vaiva) niin kyllä toi nyt on aivan päivänselvä merkki syömishäiriöstä.

• margeeniohålll

Höh!

A) Miksi helvetissä valehtelit?
      B) Luuletko tosiaan voivasi sälyttää anoreksiasi terkkarin piikkiin?
      C) Miksi et itse vaivaudu tekemään tilanteesi eteen mitään? Esim.kertomaan lääkärille!!

ÄÄÄliö!!

• mur

En ole tämän keskustelun aloittaja, mutta en malta olla kommentoimatta tähän epäasialliseen kommenttiisi:

A) Anorektikko valehtelee, koska sairaus pakottaa valehtelemaan. Valehtelu kuuluu olennaisesti taudin kuvaan.
        B) Painon ollessa noin alhainen terkkarin olisi todellakin pitänyt tehdä jotain.
        C) Moni anorektikko häpeää tilannettaan tai ei koe olevansa "tarpeeksi" sairas kertoakseen lääkärille.

Älä tule esittämään ääliömäisiä kysymysiä kun et selvästikään tiedä koko sairaudesta yhtään mitään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      86
      4660
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3847
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      184
      3673
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      69
      2098
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1298
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1162
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      148
      1109
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      50
      1020
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      914
    Aihe